Minulla alkoi viime viikon torstaina oikeaa ylähammasta koskemaan. Viikonlopun aikana kipu yltyi tykyttäväksi kivuksi ja ien tummui. 800 buranakaan ei meinannut auttaa. Tänä aamuna ei koskenut enää paljoakaan. menin päivystykseen ja lääkäri avasi hampaani ja laittoi jonkin "tökin" sinne. Sain antibiootti kuurin.
Lääkäriltä sain ensi viikon tiistaiksi ajan juurihoidon jatkamiseen.
Ihmettelen, miksi minulla ei sattunut, kun lääkäri avasi hampaani. Sen "tökin" laitto sattui.
Onko minun hampaani kuollut, kun se ei tuntenut kipua?
Kun hammas avattiin, se mätä lähtee pois ja kipu on helpottanut.
Mitä seuraavassa lääkärikäynnissä tehdään? Sattuuko se?
Olisin kiitollinen vastauksistanne!
Juurihoito!!!!
7
1523
Vastaukset
- kovia kokenut:)
Mikäli se on etuhampaassa niin se sattuu ihan helvetisti. Minulla valui kyyneleet pitkin poskia koko operaation ajan. En kyennyt meneen ammattikouluun sinä päivänä laisinkaan kun jouduin veteleen 600 buranoita. Mutta kannattaa mennä. Sen hammassäryn jälkeen mitä mullaki oli niin tuo juuri hoito oli pieni kivistys sen rinnalla. Kannattaa varautua ja käskiä kunnolla puuduttamaan turvan. Olis ollu herkkua ku ois saanu olla nukutuksessa sen ajan. Mulla on nimittäin hammaslääkäri pelkoki ja se haju mikä siellä on saa minut yökkimään. On se kauheaa..
- Lotta77
Minulle hammaslääkäri sanoi, ettei juurihoidon jatko ole sen kamalampaa kuin tuo eka käyntikertakaan (eli jos tuossa ei sattunut niin ei välttämättä jatkossakaan satu).
- jatko ei yleensä tunnu miltään
Juurihoidossa hampaan hermot poistetaan ja jatkotoimenpiteet ovat kivuttomia, näin itselläni.
- mikä kuollut
Juurihoidettu hammas on kuollut, tapettu, murhattu... Mikä ilmaisu parhaiten sopiikaan. Oletan että hampaasi kruunu porattiin auki, tulehtunut ydin poistettiin ja siihen laitettiin lääkepaikka. Seuraavalla käynnillä paikka luultavasti uusitaan tai otetaan rtg-kuvat, rassataan juurikanavista sisältö ulos ja laitetaan täytteet tilalle.
- Birre_
Itselläni on menossa jo toinen juurihoito pienen ajan sisällä. Pientä kärsimystä se on särkevän hampaan rinnalla. Mieleeni on jäänyt eräs nuori poika,joka kuoli ja kuolinsyyksi todettiin hampaan märkäpesäkkeestä lähtenyt sepsis (verenmyrkytys.)
Itselläni toinen juurihoidettu hammas ei antanut mitään oiretta,vaan se näkyi kuvassa.Hassuinta oli se,että kunnallinen hammaslääkäri ei syyskuussa löytänyt hampaistani mitään vikaa.Ei vaivautunut ottamaan kuvia!Menin yksityiselle ja maksan kallista laskua nyt. - nende
Juurihoidon tuottama kipu on pientä verrattuna kipuun joka siinä oli.Itselläni tehtiin tänään juurihoito ja voin sanoa että 4 puudutuspiikin jälkeen ei tuntunut kuin pieniä vihlaisuja mutta koko operaation ajan kylmä hiki pukkasi päälle ihan syystäkin,olen nimittäin hammaslääkärikammoinen :D
Varmaan sinun tilassa hammas aukaistaan uudelleen ja juurikanavat tyhjennetään hermoista ja verisuonista ja juurikanaviin lisätään bakteereita tappavaa ainetta ja sen jälkeen väliaikainen paikka jonka annetaan olla noin kuukauden seuraavassa vaiheessa jos hammas on tulehtunut pahoin voidaan operaatio toistaa toisen kerran jolloin juurikanavat tyhjennetään ja lisätään taas bakteereita tappavaa ainetta.
Toisen kerran operaatiot eivät enään koska hermot ovat jo poistettu ensimmäisellä kerralla.
Viimeisellä kerralla lääkeaineet vaihdetaan ja pistetään lopullinen paikka.Kuulostaa hirveältä mutta ammatilaisesten käsissä et tunne juuri mitään ja sitä varten ne puudutusaineet ovat :)- Kipeä hammas
Miksi hammas täytyy uudestaan avata? Koska kielelläni tunnen siinä olevan reikä. Ja siihen on laitettu jokin rautainen, ihan kuin nuppineula. Mikä se on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062581Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182297Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461875Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201063Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948