Olen hyvin nuori tyttö(12v) Voima harjoittelu on siitä huolimatta kiinnostanut jo jonkun aikaa.Nyt kysynkin minkä ikäisenä sen voi aloittaa, ettei siitä olisi haittaa normaalin fysiologisen kehityksen kannalta?
Harjoittelun "alaikä raja"?
9
852
Vastaukset
- rohkeasti
nuorena se vitsa on väännettävä. kasvuikä on huono tekosyy olla treenaamatta jos haluaa tulla huipuksi. monet aloittaa valmentamisen jo 8-vuotiaana. kunhan vain otat varovasti ettet riko paikkoja, ekat pari vuotta voi hyvin olla ihan peruskestävyyttä ja kropan totuttamista sekä sidekudosten vahvistamista. voimaharjoittelu ja raskaat painot tulee kuvioon sitten myöhemmin.
- aleksi-78
edellisen vastaajan kanssa. Tutkimuksilla on kiistattomasti todettu, että liian aikainen, raskas, voimaharjoittelu ehkäisee pituuskasvua. 12-vuotiaan, jolla murrosikä on vasta alkamassa, ei kannattaisi vielä harkita painoilla huseeraamista. Voimaharjoitteluksi riittää tuossa iässä aivan mainiosti vielä harjoittelu omaa ruumiinpainoaan vastuksena käyttäminen. Tästä hyvänä esimerkkinä etunojapunnerrus, leuanveto, jalkakyykky/yhdellä jalalla, varpaille nousu/yhdellä jalalla jne.
Vastatakseni kysymykseesi: kaikkihan on tietenkin yksilöllistä, mutta neuvottelu koulun lääkärin kanssa ja pituuskasvusi ennusteen tekeminen olisi hyödyllistä. Jotkuthan saavuttavat lopullisen pituutensa jo 16-vuoden iässä. Joten ehkäpä sinullekin olisi tuo punttiharjoittelun aloittaminen ajankohtaista v. 2010-2011.
Sivumennen sanoen... "Sanna", suomen kielen tasosi on hämmästyttävä. Harva ikäisesi tuntee sanan "fysiologia" - paljonko sitä ikää olikaan? =)- pidä
tuossa iässä aloittaa salilla käymistä. Pituuskasvu heikkenee, treenaa kotona oman kehon painolla ja käy lenkeillä, mutta ei kannata mennä salille.
- Sanna-94
ikää on todellakin 12v! Mutta kiitos uteliaan luonteen ja sen että opin jo 4 vuotiaana lukemaan, osaan sivistys sanoja ikäistäni enemmän. Kiittää täytyy myös akateemisen koulutuksen saaneita sukulaisia jotka ovat "sivistys sana kielikylvettäneet" mua alle kouluikäisestä... No jos puntti harjoittelu jätetään aloitettavaksi myöhemmin, niin onko minkäänlainen väline harjoittelu suotavaa? Tarkoitan välineenä nyt esim. gymstikkiä tai vastaa, vai kannataako nekin unohtaa vielä toistaiseksi?
- aleksi-78
Sanna-94 kirjoitti:
ikää on todellakin 12v! Mutta kiitos uteliaan luonteen ja sen että opin jo 4 vuotiaana lukemaan, osaan sivistys sanoja ikäistäni enemmän. Kiittää täytyy myös akateemisen koulutuksen saaneita sukulaisia jotka ovat "sivistys sana kielikylvettäneet" mua alle kouluikäisestä... No jos puntti harjoittelu jätetään aloitettavaksi myöhemmin, niin onko minkäänlainen väline harjoittelu suotavaa? Tarkoitan välineenä nyt esim. gymstikkiä tai vastaa, vai kannataako nekin unohtaa vielä toistaiseksi?
Pahoitteluni tuosta epäilyksestä. Nämä palstat vaan ovat täynnä erilaisia provokaatioita virheellisellä identiteetillä. Muistaakseni tästäkin kysymyksestä on aikoinaan puhjennut melkoinen sota täällä.
Gymstick tuskin tuottaa sellaista kehitystä, joka heikentäisi pituuskasvua. Anna mennä vaan.
Mutta jos todella puhut voiman hankkimisesta, ovat nuo edellä luetellut etunojapunnerrus, leuanveto ja jalkakyykky varmaan helpoimpia toteuttaa ja tehokkaimpia. Ja tietenkin alan kirjallisuutta on vaikka millä mitoin. Esim. käypä kotikuntasi lehtikirjastossa lukaisemassa lehtiä "KuntoPlus", "Fitness", "Bodaus" ja vastaavia.
Mutta kaiken kaikkiaan suosittelisin harrastamaan monipuolisesti urheilulajeja. Monien lajien myötä tuo voimatasokin nousee kuin huomaamatta. Esim. pyöräilyssä reisilihakset, uinnissa ylävartalon lihaksisto. - Sanna-94
aleksi-78 kirjoitti:
Pahoitteluni tuosta epäilyksestä. Nämä palstat vaan ovat täynnä erilaisia provokaatioita virheellisellä identiteetillä. Muistaakseni tästäkin kysymyksestä on aikoinaan puhjennut melkoinen sota täällä.
Gymstick tuskin tuottaa sellaista kehitystä, joka heikentäisi pituuskasvua. Anna mennä vaan.
Mutta jos todella puhut voiman hankkimisesta, ovat nuo edellä luetellut etunojapunnerrus, leuanveto ja jalkakyykky varmaan helpoimpia toteuttaa ja tehokkaimpia. Ja tietenkin alan kirjallisuutta on vaikka millä mitoin. Esim. käypä kotikuntasi lehtikirjastossa lukaisemassa lehtiä "KuntoPlus", "Fitness", "Bodaus" ja vastaavia.
Mutta kaiken kaikkiaan suosittelisin harrastamaan monipuolisesti urheilulajeja. Monien lajien myötä tuo voimatasokin nousee kuin huomaamatta. Esim. pyöräilyssä reisilihakset, uinnissa ylävartalon lihaksisto.Juu, epäily on aina inhimillistä ja ymmärrettävää! No täytyypä alkaa perehtymään aiheeseen. Niin kuin aloitus viestissä sanoin kiinnostusta voima harjoitteluun on! Tietopuoli on vielä vähäinen. No täytyy alkaa lukemaan ajatuksella mainitsemiasi lehtiä ynnä alan kirjallisuutta! Ja yrittää aloitella monipuolinen harjoittelu! Vaikkapa mainitsemillasi tavoilla. Kiitoksia sulle rohkaisusta ja asiallisista kommenteista! Vaikka pientä alkuepäilystä olikin... =)
- agreAri
Et saa kuitenkaan koskaan "laillista" lupaa roinata joten aloita vaan heti. Mikää ei harmita niin kuin käyttämättä jääneet treenivuodet.
- lukea alan lehtiä
Body building ja jopa fittness ovat NAISTEN, ei tyttöjen lajeja.
Sinun ikäisellesi riittää voimistelijoiden ohjelma, joka sis. leuanvetoja, punnerruksia ja sellaista kevyempää VOIMAharjoittelua. Sitähän sinä ilmeisesti kyselylläsi haet, voimaa kehittävää lajia.
Aleksi-78 oli onneksi samaa mieltä! - nuorena aloittanut
Itse aloitin puntilla käymisen 12-vuotiaana, toki tein aika pienillä painoilla penkkiä, hauista ja jotain pientä jaloilla. Silloin olin noin 170 senttiä pitkä, ja nykyään oon 16 vuotta ja olen 193 senttiä pitkä, joten mua toi voimaharjoittelu ei ole ainakaan haitannut. Minun mielestä kaikki riippuu vain harjoittelu tavasta. Kuten tuossa enemminkin mainittiin, että kannattaa aloittaa pienillä painoilla ja mieluiten paljon toistoja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m644021Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163825Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3993619Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o823437Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363189Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582678- 502655
- 1212542
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142209Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182199