ettei ympärileikkauksen velvoittavuus koske sapatinpitäjiä.
Sapatinpito ja ympärileikkaus
27
438
Vastaukset
- sapatin
On velvollinen pitämään koko Mooseksen lain.
- lue mitä
Paavali kirjoitti. 1Kor. 7.19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."
- käsky?
lue mitä kirjoitti:
Paavali kirjoitti. 1Kor. 7.19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."
Muistaakseni jopa sanktiot olivat aika ankarat mikäli se jätettiin tekemättä. Liiton merkki se ainakin oli Jumalan kansan ja Jumalan välillä. - Ja on kai se vieläkin koska oikeat juutalaiset yhäti ympärileikkauttavat poikalapsensa.
- Seraja-m55
käsky? kirjoitti:
Muistaakseni jopa sanktiot olivat aika ankarat mikäli se jätettiin tekemättä. Liiton merkki se ainakin oli Jumalan kansan ja Jumalan välillä. - Ja on kai se vieläkin koska oikeat juutalaiset yhäti ympärileikkauttavat poikalapsensa.
Kyllä apostoli Paavali on tehnyt varsinkin tuon lihaan tehtävän ympärileikkauksen ehdottoman kuulumattomuuden uuteen liittoon täysin selväksi.
Esimerkkinä monien sellaisten tekstien joukosta vaikka Galat. 5:2 "...jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi."
Sensijaan Paavali puolustaa Jumalan lakia, vaikka tekeekin selväksi sen, että emme voi siihen miltään osin perustautaa pelastustamme. Se perustuu yksin Kristuksen veriuhrin ansioihin.
Mutta Jumalan laki on edelleen muuttumattomana synnin osoittaja, ks. Room. 3:20 ja tietysti lepopäiväkäsky sen mukana, muuttumattomana.
Paavali myös sanoo: "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me vahvistamme lain." Room. 3:31
Samoin hän sanoo: "Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä:" Room. 7:12
Ja vielä: "sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin." Room. 7:22
Olet oikeassa, että VL:ssa ympärileikkaamattomuuden sanktiot olivat rankat, mutta nyt UL:ssa tuota lihaan tehtävää toimenpidettä vastaa sydämen ympärileikkaus Hengessä eli Pyhän Hengen vaikuttama uudestisyntyminen Kristus-uskoon.
Tästä Paavali taas todistaa Room. 2:28, 29
Näin Pyhä Henki liittää jokaisen Kristukseen uskovan hengelliseen juutalaisuuteen ja näin saamme myös kuulua uskonvanhurskauden kautta Kristukseen Aabrahamin perillisiin, josta taas Room. 4:13 todistaa.
- Paavali kirjoitti
Gal. 5.2 "Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä."
- ettei ympärileikkaus,
eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään,vaan JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN.Apostoli Johannes sanoi"RAKKAUS JUMALAAN ON SE,ETTÄ PIDÄMME HÄNEN KÄSKYNSÄ."
- siinä muutakin
Gal 5:1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. --- Tämähän tarkoitti sitä, että sapatinviettäjä oli myös ympärileikattava, koska oli velvollisuus noudattaa lain kaikkia määräyksiä
4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle." --- Tähän lakiinhan kuului myös sapatti.
13 Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne.
14 Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." - Ilm.14:12.
Että vielä lopunaikana,Jeesuksen tulemuksen aikoihin on heitä joille Jumalan käskyt ovat kelvanneet.
"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä,niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." - sellaista
ettei ympärileikkaus, kirjoitti:
eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään,vaan JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN.Apostoli Johannes sanoi"RAKKAUS JUMALAAN ON SE,ETTÄ PIDÄMME HÄNEN KÄSKYNSÄ."
kuin, että "rakasta yli kaiken herraa sinun Jumalaasi ja TOINEN SAMANARVOINEN ON, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". - Ja Apostoli kirjoittaa ettei kukaan voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt ellei hän rakasta veljeään, jonka on nähnyt.
- Sirkka Iita.
siinä muutakin kirjoitti:
Gal 5:1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. --- Tämähän tarkoitti sitä, että sapatinviettäjä oli myös ympärileikattava, koska oli velvollisuus noudattaa lain kaikkia määräyksiä
4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle." --- Tähän lakiinhan kuului myös sapatti.
13 Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne.
14 Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."Jumalan käskyt ovat KAIKKI OIKEUDENMUKAISUUS.Jos rikomme käskyjä,teeme vääryyttä,lähimäistämme ja omaatuntoamme vastaan.Jumalan käskyt tulevat aina olemaan meille kaikkeen hyvään tienviittoina,koska ne on lahja Jumalalta,meidän Isältämme,
rakastavan isän neuvoja,että jos niiden mukaan vaellamme niin meidän käy hyvin.
Tämä maailma on tuhon partaalla,kaikesta näkee,ettei niitä Jumalan käskyjä ole pidetty arvossa,jos olisi,ei kukaan tekisi kenellekkään mitään pahaa. - Ur Bania Kirvelet
Kyllä Paavali liitti ympärileikkauksen ja lain noudattamisen keskenään. Näin on selvää, että ilman ympärileikkausta ei ole noudatettavana Mooseksen laki. Lain koko noudattaminen liittyi säädösten noudattamiseen, ja SÄÄDÖKSET KOSKIVAT NIMENOMAAN JUMALANPALVELUSMENOJEN NOUDATTAMISTA. Kristus ei siis poistanut Mooseksen lakia ympärileikatuilta! Gal.5:1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.--------- ON hyvä lukea koko luku, koska se selkiyttää asioita vielä lisää. Adventismissa on omituista, että he eivät katso kokonaisuutta mitä se kaikin puolin merkitsee. Ellen G. White oli aivan äimän käkenä todellisen Raamatun ymmärtämisen suhteen. Hänellä ei ollut minkäänlaista ymmärrystä Vanhasta eikä myöskään Uudesta liitosta. Usko siirtyy sellaisenaan sen hengen mukaan, jonka alaisuuteen nämä adventistit ovat sielunsa myyneet;halvalla! - puppua
Ur Bania Kirvelet kirjoitti:
Kyllä Paavali liitti ympärileikkauksen ja lain noudattamisen keskenään. Näin on selvää, että ilman ympärileikkausta ei ole noudatettavana Mooseksen laki. Lain koko noudattaminen liittyi säädösten noudattamiseen, ja SÄÄDÖKSET KOSKIVAT NIMENOMAAN JUMALANPALVELUSMENOJEN NOUDATTAMISTA. Kristus ei siis poistanut Mooseksen lakia ympärileikatuilta! Gal.5:1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.--------- ON hyvä lukea koko luku, koska se selkiyttää asioita vielä lisää. Adventismissa on omituista, että he eivät katso kokonaisuutta mitä se kaikin puolin merkitsee. Ellen G. White oli aivan äimän käkenä todellisen Raamatun ymmärtämisen suhteen. Hänellä ei ollut minkäänlaista ymmärrystä Vanhasta eikä myöskään Uudesta liitosta. Usko siirtyy sellaisenaan sen hengen mukaan, jonka alaisuuteen nämä adventistit ovat sielunsa myyneet;halvalla!teoriasi mukaan juutalaiskristitty ympärileikattuna olisi siis yhä velvollinen uhraamaan eläimiä syntien tähden voidakseen pelastua, mutta että pakanoiden ei niin sitten tarvitsisi tehdä. Opetat siis, että Jumala pelastaa eri tavalla kaksi eri ihmisryhmää ja vaatii eri asioita eri ihmisiltä. Toisin sanoen, sinun Jumala-kuvasi on sellainen, että Jumala on epäjohdonmukainen tyranni. Ei ole minun Jumalani.
- Ur Baniab Kirvelet
puppua kirjoitti:
teoriasi mukaan juutalaiskristitty ympärileikattuna olisi siis yhä velvollinen uhraamaan eläimiä syntien tähden voidakseen pelastua, mutta että pakanoiden ei niin sitten tarvitsisi tehdä. Opetat siis, että Jumala pelastaa eri tavalla kaksi eri ihmisryhmää ja vaatii eri asioita eri ihmisiltä. Toisin sanoen, sinun Jumala-kuvasi on sellainen, että Jumala on epäjohdonmukainen tyranni. Ei ole minun Jumalani.
Kommentoin Paavalin mukaisesti asiaa omin sanoin, eli toistin sen minkä Paavalikin sanoi. Paavali nimittäin tuossa sanoi, ETTEI Kristus ole miksikään hyödyksi sellaiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä. Ja koska Paavali sanoo, että ympäikleikkuttajan on noudatettava KOKO lakia, tarkoittaa se, että Paavalikin toteaa ympärileikkauksen merkityksen olevan voimassa kumoamattomana. Muutenhan et voi perustella sitä, että ympärileikkauttaminen johtaa Kristuksen työn hyödyttömyyteen ja samalla VELVOITTAA koko lain noudattamiseen.Eihän sellainen voisi velvoittaa, jota ei ole olemassakaan!!?? Logiikka hoi! Yrittäähän voi aina lakia täyttää, mutta se ei ole onnistunut koskaan kuin yhdelle. Eihän silloin tarvitse mitään VÄITTÄÄ teoilla pelastumisesta!
- tuumaa
Sirkka Iita. kirjoitti:
Jumalan käskyt ovat KAIKKI OIKEUDENMUKAISUUS.Jos rikomme käskyjä,teeme vääryyttä,lähimäistämme ja omaatuntoamme vastaan.Jumalan käskyt tulevat aina olemaan meille kaikkeen hyvään tienviittoina,koska ne on lahja Jumalalta,meidän Isältämme,
rakastavan isän neuvoja,että jos niiden mukaan vaellamme niin meidän käy hyvin.
Tämä maailma on tuhon partaalla,kaikesta näkee,ettei niitä Jumalan käskyjä ole pidetty arvossa,jos olisi,ei kukaan tekisi kenellekkään mitään pahaa.Mieti, mistä lain orjuudesta vapautumista Paavali tarkoitti. Kyllähän hän silläkin jotain tarkoitti. Eipä se kovin orjuudelle fariseuksistakaan tuntunut.
- löytynyt
Tällaisen löysin: "Israel oli pyhä kansa, jonka erotti pakanoista se, että Israel noudatti JUMALAN LAKIA. Tämän kuuliaisuuden konkreettisia ilmenemismuotoja olivat miesten ympärileikkaus, ruokailua koskevat säännöt ja sapatin vietto."
- israelilaisille
ADVENTISTIEN ASENNE SAPATIN SUHTEEN ON TUNTEENOMAINEN
Sapatti on annettu sukupolvesta toiseen israelilaisille.
Yhtään adventistä ei ole silloin elänytkään kun Jumala antoi sapatin israelilaisille sukupolvesta toiseen.
UT: Jeesus on sapatin Herra, Jeesus on Uskovan ihmisen Herra, Jeesuksessa Kristuksessa on vapaus palvella ja pyhittää jokainen päivä Herralle sekä palvella lähimmäisiä JOKAINEN PÄIVÄ eikä AINOASTAAN SAPATTINA.
Jumalaa pitää pyhittää jokainen päivä ja samoin palvella jokainen päivä.
Jumala ei kiellä pyhittämästä sunnuntaita tai tiistaita tai muutakaan päivää.
Levätä saa sapattina ja sunnuntaina.
- mutta lepopäivä kuuluu:
"Muista pyhittää lepopäivä."
"Rakkaus Jumalaan on se,että pidämme HÄNEN käskynsä."
UUSI TESTAMENTTI.
Johanneksen kirje.
Neljä Jumalan kymmenestä käskystä koskee Jumalaa,Luojaamme ja kuusi lähimäistämme.
Jeesus jätti meille tämän rakkauden käskyn:
"Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi,"
tähän rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.- jos kaveri sanoo
että nyt ens´lauantaina mullon aikaa tehdä klapeiksi muilta töiltäni tuo puukasa, niin, että tuleks jelppaan. Painetaan hommia päivä ja lämmitetään illalla sauna ja otetaan oikein mojovat löylyt. Niin, että tuleks´ sä?
Siihen sitten toinen vastaa, etten mä kuule tule kun sillon on sapatti ja mä haluun kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistäni ja se tarkoittaa etten mä sillon tee mitään enkä edes lähde saunaan kun Jumala on sanonut että se lauantai on sapatti. Eks´sä vois jättää muut hommasi tekemättä jonain muuna päivänä, vaikka sunnuntaina? Kyllä mä silloin sitte voisin sitte tulla jelppaan sua.
Niin, ett´miten tässä nyt se lähimmäisen rakkaus niin erinomaisen kamalasti näkyy? - lepopäivän pitää!
Mutta missä käskyssä puhutaan sapatista?
- rakkauden käskyä
jos kaveri sanoo kirjoitti:
että nyt ens´lauantaina mullon aikaa tehdä klapeiksi muilta töiltäni tuo puukasa, niin, että tuleks jelppaan. Painetaan hommia päivä ja lämmitetään illalla sauna ja otetaan oikein mojovat löylyt. Niin, että tuleks´ sä?
Siihen sitten toinen vastaa, etten mä kuule tule kun sillon on sapatti ja mä haluun kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistäni ja se tarkoittaa etten mä sillon tee mitään enkä edes lähde saunaan kun Jumala on sanonut että se lauantai on sapatti. Eks´sä vois jättää muut hommasi tekemättä jonain muuna päivänä, vaikka sunnuntaina? Kyllä mä silloin sitte voisin sitte tulla jelppaan sua.
Niin, ett´miten tässä nyt se lähimmäisen rakkaus niin erinomaisen kamalasti näkyy?Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi?
Kaikista suurin käsky kuuluu:
Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja toinen tämän vertainen ja lähimäistäsi,niinkuin itseäsi!Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat
Jotenkin näin muisteleisin sen menevän,vaikka en ole lukenut sitä pitkään aikaan. - jos sinulla on kirkkopäivä
jos kaveri sanoo kirjoitti:
Niin, ett´miten tässä nyt se lähimmäisen rakkaus niin erinomaisen kamalasti näkyy?sunnuntaina ja kaveri sanoo että minä tarvitsen juuri silloin kirkkoaikaan jelpinkiä,menetkö kirkkoon,vai sinne puukasalle?Samapa se uskomattomalle on,mutta meneppäs kysymään vaikka helluntalais veljeltäsi?Jolla voi olla vielä tehtäviä seurakunnassakin juuri silloin,niinkuin monella adventistillakin on sapattisin.
- kuuluvana
jos sinulla on kirkkopäivä kirjoitti:
sunnuntaina ja kaveri sanoo että minä tarvitsen juuri silloin kirkkoaikaan jelpinkiä,menetkö kirkkoon,vai sinne puukasalle?Samapa se uskomattomalle on,mutta meneppäs kysymään vaikka helluntalais veljeltäsi?Jolla voi olla vielä tehtäviä seurakunnassakin juuri silloin,niinkuin monella adventistillakin on sapattisin.
ja parituhatvuotisen kristillisen perinteen hapattamana huilailen itsekin sunnuntaina kuten valtaosa maan kansasta tekee. Ymmärrän hyvin, jos jollakin on sunnuntaina uskonnollisia tai vaikkapa muita vapaa-ajan velvoitteita joihin hän on sitoutunut eikä klapikasalleni kerkiä. Myös ymmärrän sapatin vieton mikäli asun Israelissa ja perjantain pyhittämisen mikäli asun islamilaisessa maassa. Sopeududun näihin tapoihin mielihyvällä enkä ala pullikoida paikallista käytäntöä ja maan tapoja vastaan. Tyerähän olisin jos sen tekisin. Mikäli uskon Jumalaan, niin hyvin ymmärrän ettei hänelle ole mikään erikoinen hurskauteni tai hänen rakastamisensa osoitus vaikka kuinka pikkuppiirtoa myöten yritän noudattaa jonkun sanelemaa sellaista raamattukäsitystä, jolla ei totisesti ole mitään merkitystä kenellekään: ei Jumalalle eikä ihmisille.
Paavali opettaa ettei tärkeätä ole ympärileikkaus, vaan käskyjen noudattaminen.
Lepopäivä "muista pyhittää lepopäiväsi" on
yksi lain käsky.
Ei tämän kummempaa ole kysymys.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/4e.html
Siunausta
jari laurila- kiltti
lue koko galatalaiskirjeen 5 luku ja mieti, mitä Paavali todella sanoi.
Etenkin tämä kohta 14 "Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." kiltti kirjoitti:
lue koko galatalaiskirjeen 5 luku ja mieti, mitä Paavali todella sanoi.
Etenkin tämä kohta 14 "Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."Kiitos
On luettu hyvin.
Lain kuningaskäsky ja ko. jae tarkoittaa yhteenvetoa Jumalan laista. Ei ne kumoa lakia. Luuk 16:17.
Laki opettaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä.
Selvä että jos rakastat lähimmäisiä, on se rakkautta Jumalaan myös yhtä lailla.
Rakkaus on kokonaan Jumalasta.
Pitää huomioida kokonaisuus Raamatussa, eikä vetää yhdestä jakeesta omia päätlelmiä miten itselle sopii.
Huomioi mitä Paavali sanoi kirjeestä jonka olen laittanut juuri tähän keskusteluun.
Siunausta
jari laurila- niin!
jarlau kirjoitti:
Kiitos
On luettu hyvin.
Lain kuningaskäsky ja ko. jae tarkoittaa yhteenvetoa Jumalan laista. Ei ne kumoa lakia. Luuk 16:17.
Laki opettaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä.
Selvä että jos rakastat lähimmäisiä, on se rakkautta Jumalaan myös yhtä lailla.
Rakkaus on kokonaan Jumalasta.
Pitää huomioida kokonaisuus Raamatussa, eikä vetää yhdestä jakeesta omia päätlelmiä miten itselle sopii.
Huomioi mitä Paavali sanoi kirjeestä jonka olen laittanut juuri tähän keskusteluun.
Siunausta
jari laurilaOnko adventismi kristinuskoa? Miten selität sen yhteenvedon Jumalan laista?
Eräs rovasti sanoi näin (gal 5:14): "Kristityn ei tarvitse enää ahdistuneena kysyä, mitkä ovat ne kaikki käskyt ja säädökset jotka minun on tiedettävä ja otettava huomioon elämässäni. Tässä yhdessä ainoassa käskyssä onkin noudatettavaa joka päivä koko elämän ajaksi. Lähimmäisiä, joille tulee osoittaa rakkautta löytyy joka päivä viereltämme. Lähimmäisemme odottavatkin meiltä sellaista uskoa Kristukseen, jonka vaikutuksen he kokevat palvelevana rakkautena. Samalla on kuitenkin muistettava, että usko Kristukseen vapauttaa kaikista vaatimuksista tehdä lain vaatimia tekoja Jumalan edessä Jumalalle"
16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.
Tommosta se on, kun otetaan yksi Raamatun lause sieltä täältä. Otin nyt malliksi tuon, missä sanotaan, että LAIN JA PROFEETTOJEN AIKA KESTI JOHANNEKSEEN ASTI.
Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain eikä väittänyt, ettei vanhasta laista katoa piirtoakaan: "rakastakaa toisianne" on uuden lain sisältö (Joh.13:34-35; 15:10-17). Lisäksi juutalaiset olivat kristittyjen ensimmäisiä vainoajia ja kovimpia vastustajia, joten kuinka johanneslaisissa seurakunnissa (tai muissakaan seurakunnissa) olisi pakanakristityt haluttu sitoa heidän vainoajiensa keskeisimpään pyhäpäivään, joka oli aikansa eläneen Siinain liiton merkki. - sitten
niin! kirjoitti:
Onko adventismi kristinuskoa? Miten selität sen yhteenvedon Jumalan laista?
Eräs rovasti sanoi näin (gal 5:14): "Kristityn ei tarvitse enää ahdistuneena kysyä, mitkä ovat ne kaikki käskyt ja säädökset jotka minun on tiedettävä ja otettava huomioon elämässäni. Tässä yhdessä ainoassa käskyssä onkin noudatettavaa joka päivä koko elämän ajaksi. Lähimmäisiä, joille tulee osoittaa rakkautta löytyy joka päivä viereltämme. Lähimmäisemme odottavatkin meiltä sellaista uskoa Kristukseen, jonka vaikutuksen he kokevat palvelevana rakkautena. Samalla on kuitenkin muistettava, että usko Kristukseen vapauttaa kaikista vaatimuksista tehdä lain vaatimia tekoja Jumalan edessä Jumalalle"
16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.
Tommosta se on, kun otetaan yksi Raamatun lause sieltä täältä. Otin nyt malliksi tuon, missä sanotaan, että LAIN JA PROFEETTOJEN AIKA KESTI JOHANNEKSEEN ASTI.
Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain eikä väittänyt, ettei vanhasta laista katoa piirtoakaan: "rakastakaa toisianne" on uuden lain sisältö (Joh.13:34-35; 15:10-17). Lisäksi juutalaiset olivat kristittyjen ensimmäisiä vainoajia ja kovimpia vastustajia, joten kuinka johanneslaisissa seurakunnissa (tai muissakaan seurakunnissa) olisi pakanakristityt haluttu sitoa heidän vainoajiensa keskeisimpään pyhäpäivään, joka oli aikansa eläneen Siinain liiton merkki.kirjanoppineet ja fariseukset: kumpi on tärkeämpi oikea oppi vai oikea ihminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1156996Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1084757L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa564010TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133354Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6982100Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2401469- 661368
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581338Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j531296Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise12982