Oikomishoito

Chilli

Olen nyt parikymppisenä alkanut miettimään oikomishoitoa hampaisiini. Kertokaahan kokemuksia! Kuinka paljon suunnilleen maksaa Helsingissä? Kauanko kestää? Ymmärtääkseni tilanteesta riippuen 1-3 vuotta jopa. Kiinnostaisi kuulla kaikki, mitä tiedätte.

6

1204

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikomishoidon lopputarkastu...

Olen alle 18 v, ja en asu Helsingissä joten hintoja ja paikkoja en osaa sanoa. Mutta mulla oikomishoito kesti 7 vuotta. (vaihtelee, henkilökohtaista) Ensiksi niskaveto, sitten kiinteät ja lopuksi levy päivisin ja aktivaattori öisin. Sain raudat nyt syksyllä pois ja maanantaina lopputarkastus. Hoito kannatti vaikka työläs se oli! Nyt on suorat hampaat ja suora hymy :>

• NIKIPATERA

Moi!Minulla alkoi oikomishoito vuonna 1985 ja kesti kaiken kaikkiaan 5-vuotta.Ylipurentaa oli 18mm., eli ylähampaat oli senverran edempänä alahampaita.Niskaveto öisin ja kitalakea myötäilevä muovimuotti, jossa oli lanka edessä joka pakotti etuhampaat pysymään aloillaan.Olin 11-vuotias kun oikomishoito alkoi ja 16-vuotias kun se loppui.Leukaleikkausoperaatiolta onneksi säästyttiin, joka oli yksi vaihtoehto, mikäli aktivaattori ei olisi toiminut oikein.2,5-vuotta pidin ensin niskavetoa ja kun sain sen pois tulosten edistyessä oli se kuin lottovoitto ja tiesi että jotain positiivista on saatu aikaan.Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Oulun eteläpuolelta ja Oulun hammaslääketieteenlaitoksen vierailut tulivat paremmin kuin tutuiksi.Loppuipahan ainakin se höröhammaskuittailujen ym.kiusanteon kohteeksi joutumisen kuuntelu.lopuksi oli ristikkäispurennan korjaaminen kumilenkkivedolla yöaikaan.Vieläkin on ylipurentaa noin 4mm., mutta se ei enää ole mitään siihen aikaisempaan 18mm.verrattuna.Olen sydämestäni erittäin kiitollinen vieläkin Oulun hammaslääketieteen laitoksen osaavalla henkilökunnalle, joka teki erittäin vaikeasta oikomishoitoprojektista mahdollisen.Mikäli olisin tiennyt ennen oikomishoitoprojektin alkamista, että se kestää 5-vuotta tuskin olisin ollut henkisesti riittävän vahva aloittamaan kyseessä olevaa projektia.Voimia ja tsemppiä kaikille, joilla on samankaltainen prosessi käynnissä tai tiedossa.Tänä päivänä osaa arvostaa purukalustoaan erittäin kiitollisena.

• itselläkin
        NIKIPATERA kirjoitti:

Moi!Minulla alkoi oikomishoito vuonna 1985 ja kesti kaiken kaikkiaan 5-vuotta.Ylipurentaa oli 18mm., eli ylähampaat oli senverran edempänä alahampaita.Niskaveto öisin ja kitalakea myötäilevä muovimuotti, jossa oli lanka edessä joka pakotti etuhampaat pysymään aloillaan.Olin 11-vuotias kun oikomishoito alkoi ja 16-vuotias kun se loppui.Leukaleikkausoperaatiolta onneksi säästyttiin, joka oli yksi vaihtoehto, mikäli aktivaattori ei olisi toiminut oikein.2,5-vuotta pidin ensin niskavetoa ja kun sain sen pois tulosten edistyessä oli se kuin lottovoitto ja tiesi että jotain positiivista on saatu aikaan.Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Oulun eteläpuolelta ja Oulun hammaslääketieteenlaitoksen vierailut tulivat paremmin kuin tutuiksi.Loppuipahan ainakin se höröhammaskuittailujen ym.kiusanteon kohteeksi joutumisen kuuntelu.lopuksi oli ristikkäispurennan korjaaminen kumilenkkivedolla yöaikaan.Vieläkin on ylipurentaa noin 4mm., mutta se ei enää ole mitään siihen aikaisempaan 18mm.verrattuna.Olen sydämestäni erittäin kiitollinen vieläkin Oulun hammaslääketieteen laitoksen osaavalla henkilökunnalle, joka teki erittäin vaikeasta oikomishoitoprojektista mahdollisen.Mikäli olisin tiennyt ennen oikomishoitoprojektin alkamista, että se kestää 5-vuotta tuskin olisin ollut henkisesti riittävän vahva aloittamaan kyseessä olevaa projektia.Voimia ja tsemppiä kaikille, joilla on samankaltainen prosessi käynnissä tai tiedossa.Tänä päivänä osaa arvostaa purukalustoaan erittäin kiitollisena.

Mulla ei oo ylipurentaa korjattu ja hyvin oon saanu syötyä. Eli saataa myös olla, että urakoit turhaan

• Hymyhuuli34

Olen nyt 34 vuotias nainen. Oikomishoitoni päättyi 12 vuotta sitten. Aloitin oikomishoidon ollessani 19 vuotias. Hoito kesti noin 3 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Minulla on kauniit, suorat hampaat. Kun hoidatin hampaani, niin elettiin markka aikoja.. euroina hoito tuli maksamaan noin 4 tuhatta euroa. Hinnat ovat kuitenkin nousseet jonkin verran, joten ehkäpä nyt sama hoito olisi lähemmäs 5 tuhatta euroa.

Ihmisten hampaat ovat erilaiset, joten oikomisen hinnassa voi olla eroja useampia tuhansia euroja riippuen siitä mitä kaikkea oikominen vaatii. Minusta sinun olisi parasta valita ensin joku hyvä hammaslääkäriasema. Tilaat ajan sinne. He katsovat sinun hampaasi ja tekevät hinta arvion oikomishoidosta. Nykyään aikuisetkin oiotuttavat hampaansa, joten hammasraudoissa ei ole mitään ihmeellistä. Rautoja on saatavana myös valkoisena posliinisena. Ne ovat hiukan kalliimmat, mutta myös paljon esteettisemmät. Lähde rohkeasti tekemään jotain asialle:)

• Pian raudaton hymy

Olen 26 v.
      Aloitin oikomishoidon reilu 2 v. sitten ja enää on ylähampaissa raudat. Pian saan nekin pois. :)
      Oikomishoidossa olen Tampereella yksityisellä ja kaikki pitää siis maksaa itse. Kela ei korvaa mitään muita (muistaakseni) kuin röntgenet... :/ Eli rahaa palaa kuukausittain.
      Nyt mennyt n. 5 000€.
      Minun oikomishoidon kestoksi arvioitiin n. 2 vuotta, mutta se vähän venyi kun ylärivissä tuli pientä odottamatonta säätöä.

Hampaani ovat nyt mielestäni täydelliset! En voisi olla onnellisempi! :)
      On kyllä kalleudesta huolimatta koko rahan arvoista! :)

Oikomishoito ei lopu rautojen poistamiseen, vaan oikojalla pitää käydä niidenkin jälkeen. Käynnit tosin harvenevat huomattavasti. En vielä tiedä mitä oikoja tekee kun raudat on poistettu mutta näin lääkärini on minulle kertonut...Kaippa se on tarkkailua ja varmistelua että tulos pysyy. Aikuisella hampaat saattavat lähteä siirtyilemään hoidon jälkeen kuulemma... :/ Toki hampaiden taakse liimataan sellaiset rautalangat (minulla on jo alhaalla) jotka pitävät hampaita paikoillaan hoidon jälkeen ja saan vielä sellaisen kitalakeen laitettavan (irrotettavan) systeemin, jota pidetään hoidon jälkeen. On tosin paljon huomaamattomampi kuin nämä raudat! :D

• braketti

Täällä myös oikomishoito meneillään: Kaksi vuotta on hoitoaika kiinteillä kojeilla, nyt raudat olleet jo 7 kuukautta. Mulla oli ahtautta hammaskaarella (osa hampaista vinossa jne.) ja ensin ennen rautojen asennusta poistettiin neljä välihammasta, jotta jäljelle jääneet hampaat mahtuvat nyt oikenemaan kaarella.

Raudat mulla on sekä ylä-, että alahammaskaarilla. Ihan metalliset ovat metallisine braketteineen. Kysyin keraamisista oikojahammaslääkäriltäni, ja hän sanoi, että niiden hampaisiin kohdistama siirtämisvoima on pienempi kuin metallisilla, eikä kestävyyskään ole samaa luokkaa. (Eli ehkä sopivat paremmin joihinkin pieniin oikomisiin??)

Kerran kuussa käyn oikojalla, jolloin edellisellä kerralla asennetut kaarilangat napsitaan poikki ja aktivoidaan uudet kaarilangat ja saatetaan asennella kuminauhavetoja tehostamaan hampaisiin kohdistuvia siirtovoimia.

Kitalakikojetta en tarvinnut, sillä tapauksessani ei lähdetty laajentamaan hammaskaaria hampaiden mahtumiseksi kaarille, vaan poistettiin hampaita tilan tekemiseksi.

Kiinteiden rautojen jälkeen, eli noin 1,5 vuoden kuluttua alahampaideni taakse asennetaan (liimataan) metallilanka, joka estää hampaiden liikkumisen vanhoille paikoille. Ylähampaissa ylläpitohoito toteutetaan läpinäkyvällä positionerilla; sitä pidän vuoden verran lähes kokoaikaisesti ja sen jälkeen vielä muutaman vuoden aina öisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      107
      6842
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      91
      5105
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3349
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3232
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      28
      2391
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1746
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1391
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1332
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1246
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe