Olen pesco-vegetaristi. En syö lihaa vaikka en pidä itse lihansyöntiä kauheana vaan sitä miten lihaa nykyään tuotetaan. Eläimille ei saisi mielestäni tuottaa turhaa kärsimystä niinkuin ei ihmisillekään.Myös eläimillä, niilläkin jotka on tarkoitettu ihmisten ruuaksi , pitäisi olla hyvä ja mahdollisimman tuskaton elämä. Luomulihan syönti on täysin ok mielestäni, kuitenkin lihansyönti on itselleni sen verran vieras ajatus kun kauan olen jo ollut ilman lihaa, että en sitä halua syödä. Olen kuitenkin miettinyt liivatetta, vältän sitä mutta pitäisikö? Ystäväni on myös pesco-vegetaristi mutta syö kyllä liivatetta. Haluaisinkin nyt muilta vegetaristeilta mielipiteitä liivatteen syönnistä. Perusteluja miksi syötte liivatetta tai miksi ette. Kiitos jo etukäteen.Sitten tahtoisin tietää miksi vegaanit eivät halua käyttää mitään eläinkunnan tuotteita. Miksi villan käyttäminen on mielestänne väärin koska lampaathan joka tapauksessa täytyy keritä, jos niitä ei keritä se on eläinrääkkäystä, miksi sitä villaan ei voisi myös käyttää? Tai lehmien lypsämättä jättäminen, sehän on myös eläinrääkkäystä, miksi sitä maitoa ei voisi käyttää? Esim. tällaisia olen miettinyt ja haluaisin vastauksia. Kiitos.
Eettiset ruokavaliot
4
635
Vastaukset
- Wilson
Oma käsitykseni on,
Lampaan villan käyttäminen ei sinällään ole väärin, mutta kun otetaan huomioon se, että mitä enemmän lampaan villaa käytetään, sitä enemmän lampaita tarvitaan. Ovatko lampaat sitten onnellisia eläessään vankeudessa, vaikka niitä ei koskaan tapettaisi, kerittäisiin vain..? Riippuu tietysti paljon siitä millaisissa oloissa elävät.
Lehmän maidon vastustaminen on ymmärrettävempää, sillä mitä enemmän maidonjuojia, sitä enemmän tarvitaan lypsykarjaa, jonka sivutuotteena syntyy myös sonneja, joilla ei ole mitään muuta käyttöä, kuin teuraseläimenä. Myös lehmän onnellisuus navetassa on vaakalaudalla.
Myöskin, mitä enemmän lypsykarjaa, sitä enemmän sademetsiä ynnä muita raivataan pelloiksi.
Lehmät syövät paljon rehua suhteutettuna omaan painoonsa, tästä syystä esim. broilerilihan syönti on ekologisempaa, kuin naudanlihansyönti.- Sive Lee
Yhden kuutiometrin maksimaalisinta energiaa ja terveellisyyttä ajatelle kannattaisi syödä heinäsirkkoja. Nämä kuluttavat suhteessä vähemmän maaperää ja energiaa omaa kasvamiseensa verrattuna vaikka mihin tahansa viljaan.
Syödäänkö sitten niitä niiden egologisuuden takia, no ei. Tuskin tämä johtuu siitä että loukkaisimme heinäsirkkojen vapautta muodossa tai toisessa, vaan siitä että meidänkin kulttuuriruokavaliota miettien heinäsirkka suussa ei motivoi.
Kärsimme yksinkertaisesti siitä että ihminen on ylikansoittanut planeettamme ja emme kuitenkaan voi estää ihmisiä lisääntymästäkään. Lisäksi suurin osa ihmisistä on yksinkertaisesti liian vähän koulutettuja ymmärtämään tätä asiaa tai heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta koko asia. Oma perse on heille tärkeämpi.
Rikkaiden ja sivistyneiden ihmisten tarvisi ottaa vastuuta asiasta enemmän, koska heillä on resursseja tähän. Niin henkisesti, kuin rahallisestikin.
Itse nautin taas lihasta ja panostan osan ajastani ihmisille totuuksien töksäyttelyyn. Olkoot se minun panokseni ja tehkööt muut mitä kykenevät. - muuanmies
Kyllä se sonnin paska lannoitteeksi käy, että ei ihan turha eläin ihmisillekään..
- kidutetaan
Juutalainen kosher - teurastus ja yms rituaali-teurastukset ovat raakaa kidutusta !!
---tuo holokausti jatkuu edelleen !!!
---miksi ei sitä lopeteta````
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552537Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71640Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81508Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251198Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241041Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78954