Jeesus ja kanaanilainen vaimo

sun-glasses

Olen ihmetellyt sitä, miksi Jeesus oli niin haluton auttamaan kanaanilaista vaimoa joka pyysi apua tyttärelleen. Vai koetteliko Jeesus vain koska tiesi ettei vaimo hellittäisi ennen kuin saisi apua? Kun ei kukaan ihminen kuitenkaan voi omaan syntyperäänsä vaikuttaa, oliko se kanaanilaisuus syy jonka takia Jeesus ei halunnut auttaa? Onko Raamatussa muita henkilöitä, joita Jeesus ei halunnut auttaa?

Onko nykyajassa "kanaanilaisia" joita Jeesus ei niin mielellään auta, vai ovatko kaikki ihmiset Jeesukselle samanarvoisia?

Mitä tarkoittaa Matt.22:14 "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut". Liittyykö tämä pelastumiseen, onko jo ennalta määrätty, ketka tulevat pelastumaan ja ketkä eivät?

Matt.15:22-28

22. Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."

23. Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme".

24. Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".

25. Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua".

26. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".

27. Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".

28. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.

5

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opetustarkoitus

on ollut: miksi evankeliumin kirjoittaja on sellaisen anekdootin kertomukseensa sisällyttänyt. Evankeliumithan eivät ole mitään (ainakaan pikku)tarkkoja kuvauksia kirjaimellisesti juuri sellaisenaan tapahtuneista tapahtumista vaan toimitettuja kirjoitelmiasuullisten kertomusten pohjalta.

• rukouksiin

Vaikea kysymys. Joskus rukousvastaus tulee nopeasti, joskus on monet rukousryhmät rukoilleet, seurakunnassa on rukoiltu, ihmiset itse rukoilleet vuosikausia ennen kuin rukousvastaus tulee, jos tulee sittenkään.

• se oli näin

Jeesus koetteli ihmisten uskoa kun viivytti vastaustaan tai tekeytyi välinpitämättömäksi. Samaa tapahtunee edelleen.

• Raamattuhan kaikessa todistaa, ettei Jumala katso henkilöön. Jokainen on samanarvoinen. Jeesus ei ollut haluton auttamaan, vaan hän koetteli. Kanaanilainen nainen oli joukossa ainoa, joka tunnisti Jeesuksen kuninkaaksi, voidelluksi. Predestinaatio-oppi ei kuulu kristinuskoon. Jokaiselle on tie avoin taivaaseen, jos vain Jumalan kutsuun vastaa.

• to...

"26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille." ibn kälb- sen voi vielä joutua kuulemaan nykylähi-idässäkin eikä se ole ystävällinen toteamus, päinvastoin. Olisikohan siinä avain tarinaan, jonka merkitys kultturipiirin ulkopuolisille on aikaa sitten kadonnut?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      267
      2451
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      76
      2401
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1578
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      45
      1465
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1367
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1339
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1240
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1039
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      1009
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      999
    Aihe