onko kohtalotovereit

kanttari

löytyykö ketään jolla olisi todettu, CRPS oireyhtymä,olisi kiva tietää miten olette taudin kanssa selviytyneet ja millaista hoitoa/kuntoutusta olette saaneet.Itselläni oireyhtymä on alaraajoissa

25

5450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jop

Itselläni oireet alkoivat jalkapohjista joista ne on levinneet pikkuhiljaa ylemmäs.

Apua on yritetty antaa vaan, kun siitä ei ole ollut suurempaa hyötyä on minut jätetty avun ulkopuolelle.

Pelkillä särkylääkkeillä tässä on yritetty selvitytyä jo pidempään, välillä menee tuplasti se mitä päivässä saisi syödä vaan jostain sitä on saatava helpotusta näihin pahimpiin kipuihin.

• kanttari

jokin vamma mistä alkoi? Itselläni alkoi yli vuosi sitten tapahtuneesta sääriluun murtumasta.Oireet oli pitkään tuntemattomat, nyt maanantaina erikoislääkäri antoi diaknoosin,minulla on luukatoa,kudos ja hermovaurioita sekä pintaverenkierto ongelmia.Jalkani ovat todella kivuliaat ja vasen jalka on vääntynyt väärään asentoon.Sain krooniseen kipuun epilepsiakipulääkityksen joka aloitettiin siedätyksellä eli pienellä annoksella jota lisätään asteittain.Tämäkö ei ilmeiseti parane koskaan?

• jop
        kanttari kirjoitti:

jokin vamma mistä alkoi? Itselläni alkoi yli vuosi sitten tapahtuneesta sääriluun murtumasta.Oireet oli pitkään tuntemattomat, nyt maanantaina erikoislääkäri antoi diaknoosin,minulla on luukatoa,kudos ja hermovaurioita sekä pintaverenkierto ongelmia.Jalkani ovat todella kivuliaat ja vasen jalka on vääntynyt väärään asentoon.Sain krooniseen kipuun epilepsiakipulääkityksen joka aloitettiin siedätyksellä eli pienellä annoksella jota lisätään asteittain.Tämäkö ei ilmeiseti parane koskaan?

Potilasvahinko.

Leikkauksen jälkeinen tulehdus molemmissa jalkapohjissa, ainakin oikeasta jalkapohjasta katkesi hermo leikkauksen yhteydessä, vasenta jalkaa ei ole edes tutkittu tarkemmin mutta oireet on lähes samat.

Oikean jalan kivut jatkuneet vuodesta 2002 ja pahemmaksihan tuo on mennyt.

Virheasennoista johtuen myös polvet, lonkat ja selkä tulleet kipeiksi.

Lisää tapauksestani voit lukea http://www.oikeusturvanperikato.info/pietarinen.htm

• hoidettu
        kanttari kirjoitti:

Jos sääriluusi murtuman yhteydessä sait iskun lantioosi, niin sinulla on voinut lantiossa SI-nivel pettää. Ja jos kerran jalkakin on vääntynyt väärään asentoon, niin sekin on merkki, että lantiossa on jotakin tapahtunut. Tutkipa vielä vaikuttaako se jalka lyhyemmältä?

Kyseessä ei siis välttämättä ole hermovaurio vaan hermopinne lantion seudulla tai vain lantion toimintahäiriö...

Tuossa fysiatri kertoo ongelmasta, jonka voi siis korjata yleensä varsin helposti:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html

Tuon ongelman 99% lääkäreistä sivuuttaa, koska ei siitä mitään ymmärrä...

Ja mulla on videohaastattelu potilaalta, jolla jalkapohja puutui ja jalkaterä oli kipeä. Kipu ei ollut vielä onneksi levinnyt muualle... ja kivut hävis kertahoidolla, kun SI-nivelen asento korjattiin. Voin laittaa sen nettiin kunhan kerkiän.

• kanttari
        hoidettu kirjoitti:

Jos sääriluusi murtuman yhteydessä sait iskun lantioosi, niin sinulla on voinut lantiossa SI-nivel pettää. Ja jos kerran jalkakin on vääntynyt väärään asentoon, niin sekin on merkki, että lantiossa on jotakin tapahtunut. Tutkipa vielä vaikuttaako se jalka lyhyemmältä?

Kyseessä ei siis välttämättä ole hermovaurio vaan hermopinne lantion seudulla tai vain lantion toimintahäiriö...

Tuossa fysiatri kertoo ongelmasta, jonka voi siis korjata yleensä varsin helposti:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html

Tuon ongelman 99% lääkäreistä sivuuttaa, koska ei siitä mitään ymmärrä...

Ja mulla on videohaastattelu potilaalta, jolla jalkapohja puutui ja jalkaterä oli kipeä. Kipu ei ollut vielä onneksi levinnyt muualle... ja kivut hävis kertahoidolla, kun SI-nivelen asento korjattiin. Voin laittaa sen nettiin kunhan kerkiän.

on lantio ja jalat ovat yhtä pitkät.Mutta esim vasen jalkani hokempi kuin oikea, johtuu varmaan lihas heikkoudesta.Nilkassa on myös ulkoisia merkkejä verenkierron heikentymisestä, kuten ihon sinistyminen

• hoidettu
        kanttari kirjoitti:

on lantio ja jalat ovat yhtä pitkät.Mutta esim vasen jalkani hokempi kuin oikea, johtuu varmaan lihas heikkoudesta.Nilkassa on myös ulkoisia merkkejä verenkierron heikentymisestä, kuten ihon sinistyminen

Joku syyhän sille lihasheikkoudelle on oltava. Ja verenkiertohäiriöllekin!

Ja se että on tutkittu ei ole tae sille, etteikö siellä vikaa olisi. Meiltä monilta on moneen kertaan paikat tutkittu eikä mitään vikaa muka löytynyt. Ja lopulta kuitenkin sit löytyi!

Ei ole olemassa oiretta jolla ei olisi aiheuttajaa! Ja se on huomattu, että lääkärit eivät osaa lantiota tutkia...

• riittää
        hoidettu kirjoitti:

Ja se että on tutkittu ei ole tae sille, etteikö siellä vikaa olisi. Meiltä monilta on moneen kertaan paikat tutkittu eikä mitään vikaa muka löytynyt. Ja lopulta kuitenkin sit löytyi!

Ei ole olemassa oiretta jolla ei olisi aiheuttajaa! Ja se on huomattu, että lääkärit eivät osaa lantiota tutkia...

http://www.rsd-crps.co.uk/guidelines.pdf

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000017408255

http://www.rsds.org/2/what_is_rsd_crps/index.html

http://members.aol.com/DrRhodes2/diagnosis.htm

• kanttari
        hoidettu kirjoitti:

uskon vielä lääketieteeseen ja lääkäreiden osaamiseen.Huonopuoli asioissa on,että lääkäriltä toiselle ohjaus on hidasta ja ehkä välinpitämätöntäkin.Itse odotin vuoden oikealle lääkärille pääsyä mutta nyt uskon ja luotan siihen että viimeinkin löytyi asiansa osaava lääkäri jonka mielipiteisiin luotan.

• matilda75

Itse taidan olla "rajatapaus", ortopedi ja fysiatri/kipulääkäri todennut RSD:n kun taas neurologi oli eri mieltä. Ongelmat alkoi yli vuosi sitten kun olkapää meni sijoiltaan, nyt olkapää on terve ja lähes kivuton mutta kyynärpäästä alaspäin on jatkuvaa särkyä/kirvelyä/vihlontaa. Olen koko ajan ollut fysioterapiassa, saanut akupunktiota, liikehoitoa, treenausta ja nyt aloitettu lymfahoito turvotukseen. Akupunktio auttoi pitkään mutta on nyt käynyt niin tuskalliseksi että se on lopetettu. Lymfakin pahentaa särkyä jos siinä vähänkään kajotaan käsivarteen. Lääkkeitä olen saanut vuoden alusta Triptyliä, ja pari viikkoa sitten aloitin Lyrican, annos nyt 125mg/vrk. Vielä en ole huomannut että se auttaisi. "Onneksi" kyseessä on työtapaturma niin vakuutusyhtiö on tähän mennessä maksanut suurimman osan hoidostani. Mutta tulevaisuus kyllä pelottaa, mitä ihmeen työtä pystyy tekemään ilman oikeaa kättä? Ja sitten henkinen puoli, miten tämän taudin kanssa elää jos se ei paranekaan tai pahenee? Rasittava tauti on...

• kanttari

minuakin pelottaa tulevaisuus,pystynkö kävelemään pitkään koska vasenjalka aiheuttaa jo nyt ontumista ja nyt kun vielä oikeakin kipuilee niin pahalta näyttää.Minulla oli ennen panacod ja burana 600mg mutta niistä ei ollut juurikaan apua ja panagod aiheutti vatsaongelmia.Nyt lääkitykseni on sama kuin sinulla eli yöksi Triptyl ja sitten tuo Lyrica joka on vasta 25mg ja sitä nostetaan aina 150mg asteittain.Minulle lääkäri sanoi että minusta ei tulisi enää ainakaan kokopäivä työntekijää.Olen nyt edelleen sairauslomalla ja odottelen kuntoutukseen pääsyä.On totta että kipu lamauttaa ja masentaa,en tiedä milloin helpottaa,ilmeisesti tästä ei voi parantua kokonaan vaan kipua helpotetaan elämänlaatua parantaakseen

• matilda75
        kanttari kirjoitti:

minuakin pelottaa tulevaisuus,pystynkö kävelemään pitkään koska vasenjalka aiheuttaa jo nyt ontumista ja nyt kun vielä oikeakin kipuilee niin pahalta näyttää.Minulla oli ennen panacod ja burana 600mg mutta niistä ei ollut juurikaan apua ja panagod aiheutti vatsaongelmia.Nyt lääkitykseni on sama kuin sinulla eli yöksi Triptyl ja sitten tuo Lyrica joka on vasta 25mg ja sitä nostetaan aina 150mg asteittain.Minulle lääkäri sanoi että minusta ei tulisi enää ainakaan kokopäivä työntekijää.Olen nyt edelleen sairauslomalla ja odottelen kuntoutukseen pääsyä.On totta että kipu lamauttaa ja masentaa,en tiedä milloin helpottaa,ilmeisesti tästä ei voi parantua kokonaan vaan kipua helpotetaan elämänlaatua parantaakseen

Niin, olen itsekin sairaslomalla edelleen, tai virallisesti saan tapaturmaeläkettä koska olen ollut yli vuoden sairaslomalla. Töihinpääsy arveluttaa, käytän käsiäni paljon töissä ja tällä hetkellä jo käsin kirjoittaminen tai kahvikupin nostaminen provosoi kipua... Mutta yritän löytää positiivisen näkökulman tähän ongelmaan, pakotan itseni uskomaan siihen että löytyy lääkeyhdistelmä millä kivun saa "sammutettua", koska kyllähän tästä _voi_ parantua vaikkei mitään takuita tietenkään voi antaa.

Positiivinen ajattelu (niin vimmatun vaikeaa kun se joskus onkin) on tosi tärkeä asia. Olen taistellut masennuksen kanssa, ja aina kun on kipeämpi päivä niin tottakai se harmittaa. Yhtenä päivänä totesin että tämä RSD ei ole ainoa krooninen sairauteni, minulla on ollut vaikea allergia ihan vauvasta saakka. Mutta kun on kasvanut sen kanssa niin se on täysin luonnollinen asia, vaikka se jollekin toiselle yhtäkkiä puhjetessaan olisi vaikeakin kriisi. Silloin päätin kääntää ajatteluni tätä RSDtä kohtaan samaksi kun allergiaa kohtaan, eli opettelen elämään sen kanssa sen sijaan että tappelen sitä vastaan, ja ihme ja kumma, mitä vähemmän sitä kipua ajattelen, sitä vähemmän särkee. Siis tottakai särkee, eihän se sekunniksikaan lopu, mutta olen oppinut täyttämään ajatteluni muilla asioilla niin ettei se kipu pääse valtaamaan sitä tilaa. Teen mitä pystyn ja jaksan, opettelen pyytämään apua (mikä EI ole helppoa!), etsin ajatuksentäytettä, täytän sudokuja vasemmalla kädellä, suunnittelen mielessäni puutarhaa... Masennuskin pahentaa kipua, ja kun kipuun ei yhtä helposti löydy apua niin täytyy panostaa kaikkeen muuhun. Sitten minulla on onneksi ollut tosi fiksuja ja mukavia lääkäreitä ja fysioterapeutteja, joten voin siinäkin kiittää onneani. Iloinen olen myös siitä että minulla on terveet jalat että pääsen kotoa pois ja pääsen liikkumaan, eikä tarvitse miettiä asuntoni myymistä kun asun kahdessa kerroksessa... Tällainen sairaus kun vaikuttaa kaikkeen, sitä ei monikaan ymmärrä, tämä on niin paljon laajempi ongelma kuin että "vähän sattuu". Sitä ei terve ihminen ymmärrä mitä jatkuva hermokipu ihmisessä aiheuttaa! Onko tilanne sinulla se että sairaus leviää? Alkoi vasemmasta jalasta ja nyt oikeakin on kipeä? Tuntuuko se kipu samanlaiselta ja onko se samalla alueella? Minullakin välillä vihloo vasenta kättä mutta en ole halunnut ajatella ajatusta loppuun saakka... Kun kuitenkaan tuon oikeankaan käden kipu ei ole koskaan samanlaista kuin edellisenä päivänä, vaihtelee tosi paljon. No, kai tästäkin jotain oppii, kärsivällisyyttä jos ei muuta... Voimia!

• kanttari
        matilda75 kirjoitti:

Niin, olen itsekin sairaslomalla edelleen, tai virallisesti saan tapaturmaeläkettä koska olen ollut yli vuoden sairaslomalla. Töihinpääsy arveluttaa, käytän käsiäni paljon töissä ja tällä hetkellä jo käsin kirjoittaminen tai kahvikupin nostaminen provosoi kipua... Mutta yritän löytää positiivisen näkökulman tähän ongelmaan, pakotan itseni uskomaan siihen että löytyy lääkeyhdistelmä millä kivun saa "sammutettua", koska kyllähän tästä _voi_ parantua vaikkei mitään takuita tietenkään voi antaa.

Positiivinen ajattelu (niin vimmatun vaikeaa kun se joskus onkin) on tosi tärkeä asia. Olen taistellut masennuksen kanssa, ja aina kun on kipeämpi päivä niin tottakai se harmittaa. Yhtenä päivänä totesin että tämä RSD ei ole ainoa krooninen sairauteni, minulla on ollut vaikea allergia ihan vauvasta saakka. Mutta kun on kasvanut sen kanssa niin se on täysin luonnollinen asia, vaikka se jollekin toiselle yhtäkkiä puhjetessaan olisi vaikeakin kriisi. Silloin päätin kääntää ajatteluni tätä RSDtä kohtaan samaksi kun allergiaa kohtaan, eli opettelen elämään sen kanssa sen sijaan että tappelen sitä vastaan, ja ihme ja kumma, mitä vähemmän sitä kipua ajattelen, sitä vähemmän särkee. Siis tottakai särkee, eihän se sekunniksikaan lopu, mutta olen oppinut täyttämään ajatteluni muilla asioilla niin ettei se kipu pääse valtaamaan sitä tilaa. Teen mitä pystyn ja jaksan, opettelen pyytämään apua (mikä EI ole helppoa!), etsin ajatuksentäytettä, täytän sudokuja vasemmalla kädellä, suunnittelen mielessäni puutarhaa... Masennuskin pahentaa kipua, ja kun kipuun ei yhtä helposti löydy apua niin täytyy panostaa kaikkeen muuhun. Sitten minulla on onneksi ollut tosi fiksuja ja mukavia lääkäreitä ja fysioterapeutteja, joten voin siinäkin kiittää onneani. Iloinen olen myös siitä että minulla on terveet jalat että pääsen kotoa pois ja pääsen liikkumaan, eikä tarvitse miettiä asuntoni myymistä kun asun kahdessa kerroksessa... Tällainen sairaus kun vaikuttaa kaikkeen, sitä ei monikaan ymmärrä, tämä on niin paljon laajempi ongelma kuin että "vähän sattuu". Sitä ei terve ihminen ymmärrä mitä jatkuva hermokipu ihmisessä aiheuttaa! Onko tilanne sinulla se että sairaus leviää? Alkoi vasemmasta jalasta ja nyt oikeakin on kipeä? Tuntuuko se kipu samanlaiselta ja onko se samalla alueella? Minullakin välillä vihloo vasenta kättä mutta en ole halunnut ajatella ajatusta loppuun saakka... Kun kuitenkaan tuon oikeankaan käden kipu ei ole koskaan samanlaista kuin edellisenä päivänä, vaihtelee tosi paljon. No, kai tästäkin jotain oppii, kärsivällisyyttä jos ei muuta... Voimia!

hyvistä ajatuksista.Voitaisko kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia sähköpostitse henk.kohtasesti, jos niin klikkaa tota mun nimim.kanttari sieltä saat osoitteeni johon voit laittaa omasi niin kirjoittelen sinulle.
        Olis tosi mukavaa jakaa tämä sairaus ihmisen kanssa joka ymmärtää.Vastaathan

• hoidettu
        matilda75 kirjoitti:

30 vuotta kipuja. Nyt kivut poissa!
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/fibro/fibro.html

• esimerkki
        hoidettu kirjoitti:

30 vuotta kipuja. Nyt kivut poissa!
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/fibro/fibro.html

RSD eli CRPS tarkoittaa sympaattisen hermoston ylireagointia, sympaattinen hermosto muunmuassa säätelee lämpötilaa, hikoilemista sekä varoittaa vaurioista. Ainakin omassa tapauksessani kaikki nivelet ovat terveet, liikeradat täydet, mutta nämä sympaattiset hermot lähettävät jatkuvia kipusignaaleja vammoista joita ei ole. Kevyt kosketus tuntuu kipuna, kylmän vesilasin pitäminen kädessä tuottaa kipua. Olisit kiltti ja hyväksyisit että sinä et ymmärrä mistä on kysymys eikä sinusta ole meille mitään apua. Auta mieluummin jotakuta joka haluaa sinulta apua.

• vaikea kiputila
        esimerkki kirjoitti:

RSD eli CRPS tarkoittaa sympaattisen hermoston ylireagointia, sympaattinen hermosto muunmuassa säätelee lämpötilaa, hikoilemista sekä varoittaa vaurioista. Ainakin omassa tapauksessani kaikki nivelet ovat terveet, liikeradat täydet, mutta nämä sympaattiset hermot lähettävät jatkuvia kipusignaaleja vammoista joita ei ole. Kevyt kosketus tuntuu kipuna, kylmän vesilasin pitäminen kädessä tuottaa kipua. Olisit kiltti ja hyväksyisit että sinä et ymmärrä mistä on kysymys eikä sinusta ole meille mitään apua. Auta mieluummin jotakuta joka haluaa sinulta apua.

Ja katsopaapa googlen KUVA haulla sanalla crps. Että hoidettu ja parantunut on nyt vaan hiljaa asioista, joita ei tiedä! Jo maallikko osaa maalaisjärjellä kuvista päätellä, että auttaako jokin selän si-nivel manipulaatiohoidot CRPS sairauteen! Aargh, että voi ärsyttää tuo esimerkki. Itse kun kärsin tästä järkyttävästä kivusta. Ja lääkärit pitää ihan höpö höpönä teidän juttujanne ihmeparantumisista.

Mitäs jos kerätään joukko potilaita jotka eivät ole todellakaan parantuneet teidän kansanparantaja jutuillanne?

Ja jos tämä muka suomen ainut asioista tietävä fysiatri tietäisi asiasta jotain ja osaisi hoitaa si nivel kikoillaan CRPS:än pois, niin johan hän olisi RIKAS mies, sillä maailmassa kärsii tästä mysteerisestä sairaudesta kuule miljoonia.

Vaikeisiin neuropaattisiin kiputiloihin asennetaan neurosimulaattoreita, joista jotkut ovat saaneet apua pahoihin hermosärkyihin tosin eivät kaikki.

• Juha_H
        vaikea kiputila kirjoitti:

Ja katsopaapa googlen KUVA haulla sanalla crps. Että hoidettu ja parantunut on nyt vaan hiljaa asioista, joita ei tiedä! Jo maallikko osaa maalaisjärjellä kuvista päätellä, että auttaako jokin selän si-nivel manipulaatiohoidot CRPS sairauteen! Aargh, että voi ärsyttää tuo esimerkki. Itse kun kärsin tästä järkyttävästä kivusta. Ja lääkärit pitää ihan höpö höpönä teidän juttujanne ihmeparantumisista.

Mitäs jos kerätään joukko potilaita jotka eivät ole todellakaan parantuneet teidän kansanparantaja jutuillanne?

Ja jos tämä muka suomen ainut asioista tietävä fysiatri tietäisi asiasta jotain ja osaisi hoitaa si nivel kikoillaan CRPS:än pois, niin johan hän olisi RIKAS mies, sillä maailmassa kärsii tästä mysteerisestä sairaudesta kuule miljoonia.

Vaikeisiin neuropaattisiin kiputiloihin asennetaan neurosimulaattoreita, joista jotkut ovat saaneet apua pahoihin hermosärkyihin tosin eivät kaikki.

Moi,

CRPS II hermovaurio on pysyvä ja sitä ei voi parantaa. Itselläni on diagnosoitu CRPS 2 jalkaleikkauksen jälkeen ja kivut ovat ihan mielettömän kovat.

Kirjoittelin tänne kokemuksia CRPS syndroomasta -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1293632353 . Kirjoitelkaa muutkin kokemuksia, miten olette pärjänneet tämän hirveän sairauden kanssa.

• muumimammani

itselläni on todettu crps. Käsi leikattu, hermo vapautettu talvella, nyt kipeä edelleen..säteilyä sormiin,turvotusta, puutumista,pistelyä toisinaan kova särky. leikkauksen jälkeen (12 cm pitkä haava) ei meinannutkaan mennä kiinni, ongelmia.uudelleen nyt lääkitys lyrica 150mg x 2, tarvittaessa panacod 1-2 tabl x 4.Nyt saan käteeni lymfaa, särkyt kamalat sen jälkeen, käsi turpoaa entisestään. mikä avuksi, tietääkö kukaan?

• crps 1

Ensiksi pakko sanoa nimimerkille "hoidettu" joka taitaa käyttää nimimerkkiä parantunut eripuolilla nettiä. Tämä taitaa olla tätä kansanparantajan oppipojan kirjoituksia taas. Hän kunb väittää, että lähes kaikesta parantuu, kunhan menee SI nivelen manipulaatio hoitoon.

Kyllä sietäisi häpeä tämän "hoidetun" juttuja ! Tämä CRPS/RSD kun ei parane ! Ainoastaan kipuihin voi saada helpotusta. Tekee todella pahaa, kun tämä esimerkki kun ei tiedä todellakaan mistä puhuu. CRPS/RSD löytyy googlettamalla paljon tietoa englanniksi netistä. Suomeksi löytyy myös ihan hyvin. Itse olen vaivasta kärsinyt jo 7 vuotta ja on erittäin kovia kiputiloja koko päivän. Itselläni apuna kova lääkitys tällä hetkellä.

En tajua kuinka hemmetissä tämä ihminen jaksaa kaikki nettipalstat vouhottaa avusta kaikkeen eri nimimerkeillä! Antaa ihmisille aivan turhaa toivoa! Ihan huuhaa porukkaa.

Kaikki joilla on crps pitää ehdottomasti päästä kunnon lääkärin hoitoon, sellaisen joka tuntee tämän kiputilan ja jolla on kivun hoidon erikoispätevyys. Suurin osa lääkäreistä ei tunne crps:ää ollenkaan.

• kun mikään ei auta
        crps 1 kirjoitti:

Ensiksi pakko sanoa nimimerkille "hoidettu" joka taitaa käyttää nimimerkkiä parantunut eripuolilla nettiä. Tämä taitaa olla tätä kansanparantajan oppipojan kirjoituksia taas. Hän kunb väittää, että lähes kaikesta parantuu, kunhan menee SI nivelen manipulaatio hoitoon.

Kyllä sietäisi häpeä tämän "hoidetun" juttuja ! Tämä CRPS/RSD kun ei parane ! Ainoastaan kipuihin voi saada helpotusta. Tekee todella pahaa, kun tämä esimerkki kun ei tiedä todellakaan mistä puhuu. CRPS/RSD löytyy googlettamalla paljon tietoa englanniksi netistä. Suomeksi löytyy myös ihan hyvin. Itse olen vaivasta kärsinyt jo 7 vuotta ja on erittäin kovia kiputiloja koko päivän. Itselläni apuna kova lääkitys tällä hetkellä.

En tajua kuinka hemmetissä tämä ihminen jaksaa kaikki nettipalstat vouhottaa avusta kaikkeen eri nimimerkeillä! Antaa ihmisille aivan turhaa toivoa! Ihan huuhaa porukkaa.

Kaikki joilla on crps pitää ehdottomasti päästä kunnon lääkärin hoitoon, sellaisen joka tuntee tämän kiputilan ja jolla on kivun hoidon erikoispätevyys. Suurin osa lääkäreistä ei tunne crps:ää ollenkaan.

Onko kukaan kokeillut hypnoosia crps-kivun hoitoon? Millaisin tuloksin?

• Minun crps2 on vasemmassa kädessä, olkapää pahimmassa jamassa.
      Tauti oli etenemisvaiheessa kun se diaknosoitiin,vas käden sormet oli jo
      koppuralla , aivan puristus voima poissa.
      Aloitettiin kovat lääkitykset ja kiireellinen kuntoutus,ihme tapahtui
      2 kuukauden kuluttua puristusvoima lisääntyi ja liikkuvuus parani.
      Rasitusta käsi ei juuri kestä vieläkään,pelkkä reipas kävely ärsyynnyttää
      olkapään ja käden , se polttava kipu alkaaa.
      Kylmä jääpussi paras lääke kun antaa useamman kerran päivässä.
      Pulssi menee sekasin sydän lyö kaksoislyöntejä ja on nopea.
      Tähän auttaa beettasalpaajat jotka tasaa sykkeen.
      Voin sanoa et pärjään jotenkin kun se kamala särky ei ole jokahetkistä.
      Enää syön vaan yhtä särkylääkettä kun pahimmillaan oli 4-5 lääkettä.
      Harrastukset ja liikunta jää minimiinsä tulee niin kova väsymys ja hermosto rasittuu
      että hyötyliikuntaa pääösin vaan.
      Kestämistä vaan,meitä on paljon suomessa, kaikilla kurjaa taistelua.

• tessa

Tuntuu tutulta. Itsellävaan kyseessä on oikea olkäpää. Mulla crps on alkanut levitä kasvoihin leukaan ja korvaan. Tekee pahoinvointia. Sormet ei välillä toimi ollenkaan ja mullakin pelkkä kävely ärsyttää. Harrastukset ja liikunta on jääneet pois melkein kaikki tarpeeks saa taistella saadakseen kotityöt tehtyä. Kylmä ainut mikä auttaa. Töissä ei ymmärrystä tule, luulee et lintsaan, ja nyt alkoi vakuutusyhtiön kans tappelu. En tiedä mitä tulevaisuudesta tulee... koko ajan saa taistella kipua vastaan.Särkylääkkeet eivät auta.

• tessa kirjoitti:

Tuntuu tutulta. Itsellävaan kyseessä on oikea olkäpää. Mulla crps on alkanut levitä kasvoihin leukaan ja korvaan. Tekee pahoinvointia. Sormet ei välillä toimi ollenkaan ja mullakin pelkkä kävely ärsyttää. Harrastukset ja liikunta on jääneet pois melkein kaikki tarpeeks saa taistella saadakseen kotityöt tehtyä. Kylmä ainut mikä auttaa. Töissä ei ymmärrystä tule, luulee et lintsaan, ja nyt alkoi vakuutusyhtiön kans tappelu. En tiedä mitä tulevaisuudesta tulee... koko ajan saa taistella kipua vastaan.Särkylääkkeet eivät auta.

Sinulla menee samoin kuin minullakin eli aika ikävästi.
        Onko sinulla silmä oireita minulla vasen silmä kuivaa ja vaikka laittaa mitä tippoja oireet vaan tahtoo rapata silmää.
        Silmän alus ja ylä-sekä ala leuka kipee kuin olis poskiontelo tulehdus,hamm.lääk. tutkinut purennat ja otettu röntgen kuvat,ei mitään. Korva myös kipeänä välillä ja vasen poski turpoaa.
        Vasen puoli päästä hilseilee eli kuivaa. Tosiaankaan ei tiedä miten kuntouttaa itseään kun mitätönkin väärä liike saa kivut
        pintaan ja kylmä ainut täsmä lääke. ei viikossa terveitä hetkiä paljon ole. tällaselle himoliikkujalle tuntuu vaikealta.

• Nainen42v

Hei, minulla murtui nilkka 1/2012 ja lisäksi tuli sääri- ja pohjeluumurtuma samaan nilkkaan. Murtuman osalta hoito olisi loppusuoralla, kunnes nyt saatuani täyden varausluvan nilkkaan tuli outo kosketusarkuus ja tunne kuin iho olisi palanut. Sain onneksi heti tiedon mahdollisesta CRPS syndroomasta, kun ensin oli laskimotukos ja muu infektio poissuljettu. Kipu on kova ja sietämätön ja jos särkylääkettä ottaa ajoissa, kipu jää lyhyemmäksi ajaksi. Mietityttää vaan miten kauan tämä tila voi jatkua, lääkäri neuvoi hoidoksi särkylääkkeen, jalan kohoasennon ja kylmä- tai lämpöhoidon. Viikon päästä kontrolli 13.1.2012. Kuulen ja keskustelen asiasta lisää mielelläni.

• Lepotila

Itselläni on crps jonka Jukka-Pekka Kouri (on muuten loistava lääkäri) diagnosoi 15 vuotta sitten Kivut oli molemmissa käsissä ja vaihtelivat välillä kädestä toiseen kosketusyliherkkyytenä, lämpötilavaihteluina (valkosormisuus ja välillä mustuneisuus) ja palavana tunteena yms. Lopulta sain vaivaan akupunktiota sähköllä, joka tepsi erittäin hyvin. Hoidon jälkeen kipeämpi käsi oli illan ja yön kuin liekeissä ja niin kipeä etten tiennyt miten päin olisin. Aamulla sitten kipuja ei ollut miltei lainkaan.

Eli nyt sairaus on ollut lepotilassa 13 vuotta, mutta nyt joudun hermoratatutkimuksiin uudestaan kun kädessä on pikkusormi ja nimetön olleet tunnottomia kolmatta vuotta ja etusormi sekä peukalo menevät tihenevään tahtiin kivuliaisiin kramppeihin, ilmeisesti johtuen pinteestä jossain kohtaa käsivarressa. Tämä tuntuu kyllä aivan erilaiselta kun silloin 15 vuotta sitten eli en tiedä liittyykö tämä nyt crps:ään. Käsittääkseni siinä voi olla noita aikoja kun tauti on ikäänkuin lepotilassa ja palatakseen sitten takaisin ehkä toisen muotoisena.
      Noh, katsotaan mitä neurologi tästä sanoo...

• seppä

Kouri on tutkinut minutkin,pariin kertaakin.Päätti jopa ottaa potilaakseenkin,mikä on hienoa,koska tuntuu olevan ainoa lääkäri tässä maassa joka ei pakota syömään epilepsia ym.lääkkeitä.Niistä tuntuu menevän pää niin sekaisin,että ei oikein tiedä missä on...tai ainakin minun meni.Se mikä koko sairaudessa on huvittavinta,on se että vakuutusyhtiöt eivät ole oikei korvaus haluisia.Poliisi tuntuu olevan sekaantunut jostain todella omituisesta syystä tutkintaan ja vielä kun eivät ole pystyneet terveeksi muuttamaa,ovat alkaneet mustamaalaamaan minun nimeäni.Ei voi muuta sanoa kuin että ihmettelen.Löytyy 2xkourin lausunnot,Lahden kipupolin useat,E. Kivelältä useita,omalääkäreiltä useita ja sitten vieläyksi Tampereen terveystalolta,lääkäriltä,jonka nimiei nyt taas tule mieleen..Kaikkein huvittavinta on se että poliisi(jonka nimen voitte sitten lukea lehdestä,kun ollaan tarpeeksipitkällä) yrittää savustaaminut ulos vakuutus yhtiönkustantamasta uudelleenkoulutus paikasta mustamaalaamallaja valehtelemalla.Täytyy myös ihmetellä,onko hän kenties urkkinut minun tietoni vai kenties vakuutus yhtiö antanut(miksi olisi vammani ei kuulu hänelle pätkjääkään).Mutta se että ne on nyt onnistuttu levittämään pitkin koulua ihmisille joille se ei kuulu on todella outoa.

Onneksilöysin pari viikkoa takaperin vanhan videokamerani,sillä onnistuin viimeinkin hankkimaantosihyviä todisteita puolelleni kun sain kuvattua kämmenessäni useasti nykivän/sykkivän medianus hermon tai lihasta sen vierestä suikaleen.Paha sanoakumpi sen tekee lihas vai hermo,koska en tullut Kourilta kysyneeksi liikkuuko hermotkin.no joka tapauksessa nyt pitäs ainaki olla hyvä todiste,kun kerran Kourin lausunnot on poliisista jotenkin paskoja,aika hassu juttu, vai mitä?

Tämäon kyllä ihan uskomaton sotkumitä täällä Ikaalisissa ovat saaneet aikaan,rupee jo vähän vituttaa kun vieraat ihmiset kylillä tuntuu tuntevan minut ja"mikä tyyppi olen".

Mutta niin tuntee kohta koko Suomi,koska tälläset jutut pitää antaa medialle,että ihmiset osaavat varoa tekemästä samoja virheitä,elikkäs älä koskaan vammaudu, koska poliisi sanoo silloin että olet rosvo.

ps.jos tuntuu että olet joutunut samanlaiseen tilanteeseen,muista pitää nauhuri repussa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe