Osaatteko sanoa
1. missä vaiheessa oma nimi sanotaan ehtoolliselle mennessä? Hetikö kun papin eteen menee, tuosta vaan, vai pitääkö odottaa että pappi kysyy..?
2. Synnintunnustus: missä vaiheessa papin siunausta pyydetään..? Muutenkin olisi kiva tietää mitä "muodollisuuksia" siihen liittyy ja missä järjestyksessä. Ettei tulisi tehtyä väärin. En ole missään kirjassa törmännyt opastuksiin näissä muodollisuuksissa, jotka toki ovatkin sivuseikka, mutta tärkeää silti. Onko sellaista kirjaa olemassa, jossa näistä neuvottaisiin?
Katumus ja ehtoollinen..?
4
323
Vastaukset
- hellevim
Eivät kai nuo ole mitään sellaisia, missä voisi tehdä "väärin"...
1. nimi on hyvä sanoa ihan heti siksi, että jos esim on vieraampi pappi, hän ei tunne - toisaalta pappi on keskittynyt siihen tehtäväänsä eikä välttämättä ehdi katsoa aina, kuka on tulossa.
2. ainakin sitten lopussa - tietysti riippuu vähän tilanteestakin, jos on sovittu synnintunnustus palveluksen ulkopuolella, niin tervehtiessäkin jo pyydän siunauksen.
No, eivät nämä ole vastauksia mistään oppikirjasta - olen vain tällaiseen itse tottunut... - Serafima
Joissain kirkoissa pitää sanoa nimi heti, kun menee ehtoolliselle, toisissa kirkoissa taas pappi sanoo ensin: "Osallistuu Jumalan palvelija", sitten hän odottaa tovin, että sanot nimesi, toistaa sen ja jatkaa " sielun ja ruumiin parannukseksi ja syntien anteeksisaamiseksi..." jne.
Ei ole kuitenkaan mikään virhe sanoa nimensä aina heti. Ehtoollisella jokainen sanoo kirkollisen nimensä eli siis taivaallisen esirukoilijansa nimen. Meillähän voi olla muitakin etunimiä, itsellänikin on kolme etunimeä.
Siunausta pyydetään ainakin toimituksen päätteeksi. Kun olet ripillä tunnustanut syntisi, polvistut ja pappi lukee synninpäästörukouksen pannen samalla epitrakiilin pääsi päälle ja siunaten sitä ristinmerkillä. Sitten kumarrut maahan asti lukupöydällä olevan ristin ja evankeliumikirjan edessä. Nouset ja suutelet niitä, ja sen jälkeen pyydät siunauksen rippi-isältäsi. - mokailija
1. Huomaat kyllä kun papin lause "loppuu" ja hän odottaa, että sanot nimesi...eli nimi sanotaan siinä kohdassa kun pappi sanoo Kristuksen palvelija/Kristuksen palvelijatar...nimi.
Kun suusi on "pyyhitty", muistat suudella ehtoollismaljan jalkaa.
2. Ensin sanot mitä on mielessä (tunnustus). Sitten pappi välittää anteeksiannon. Sen jälkeen kunnioitetaan ristiä ja Raamattua suudelmalla. Sen jälkeen käännyt papin puoleen ja laitat kätesi siunausta pyytävään asentoon, jolloin pappi siunaa sinut ja laskee kätensä siunausta pyytävien käsiesi päälle, jolloin voit suudella papin kättä. The End.
Ei sinun tarvitse pelätä, että teet väärin. Olen käynyt vuosia kirkossa, joskin viime aikoina liian vähän, ja vieläkin "mokailen"/unohtelen. Mielestäni hyvä pappi/diakoni on sellainen, joka korjaa erehdyksen tai opastaa epäröidessä tavalla, joka ei saa tuntemaan oloa nolatuksi. On kyllä pappeja, jotka eivät opasta millään tavalla, mutta hyvä pappi tekee niin. Itse luotan juuri niihin pappeihin, jotka toimivat isällisesti ohjaten. Voit siis osallistua sakramentteihin tavoista tietämättömänä ja odottaa papin/diakonin ohjaavan sinua.
Voit myös soittaa papille etukäteen ja kertoa epävarmuudestasi. Kun sitten osallistut sakramentista, pappi osaa suhtautua sinuun opastavammin.
Kielitaidottomana tämä papin ohjaus mahdollistaa myös käynnin esim. vieraskielisissä palveluksissa ilman pelkoa siitä, että tekee väärin.- pari kysymystä
Siitä on TOSI pitkä aika kun olen osallistunut katumuksen sakramenttiin.. tosi tosi pitkä.. haluaisin taas mennä ja olen pelännyt mokailua, siksi olenkin epäröinyt. Kiitos teille vastanneille! Yritän uskaltaa!
Joskus vain pelkää "vaivaavansa" kirkon palvelijoita suotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760