Tuossa nyt tullut lueskeltua keskusteluja ja tullut huomattua, kuinka JOTKUT haluavat lapsen NYT sen kummemmin miettimättä, että lapsesta on pidettävä huolta seuraavat 18 vuotta.
Itse olen ajatellut, että lapsen hankinta olisi järkevintä AIKAISINTAAN 5 vuoden päästä, kun ajattelin mennä ammattokorkeaan ja opiskella siellä sen 3,5-4 vuotta ja sitten mennä töihin, sen jälkeen voisi miettiä että josko lapsen hankkisi.
Avomies olisi valmis isäksi, mutta minua arveluttaa ajatus lapsesta, että jäisikö oma elämä ns. elämättä kun saisi lapsen nyt, opiskeluiden aloittaminen lykkääntyisi ja sitä sitten oltaisiin kotona pienessä asunnossa pienen lapsen kanssa. Ja sitten jos haluaisi ulos lähteä, ei olisi ketään joka lastamme hoitaisi, ei ole sukulaisia jotka voisivat lasta hoitaa. Ellei hankkisi ventovierasta babysitteriä...
Minä olen harkinnut näitä asioita tarkasti, lapsia hankimme kun minä olen ammattiokorkean käynyt ja ollut töissäkin. Silloin olisi myös parempi taloudellinen tilannekin. Avomiehestäni ajatus on hyvä, ei kannata lasta hankkia nyt, kun ei ole ns. varaa. Olemme vasta reilu 20-vuotiaita, elämä on edessä.
Ihmetyttää vaan kun jotkut hankkivat lapsia tosta vaan ja olettavat että Kela ja sossu maksaa... Eikä ajatella omaa tulevaisuutta, mitäs sitten jos ei ole lastenhoitajaa ja menojalka vipattaa? Mitäs sitten jos tekisi mieli jatkaa kouluja muttei olisi varaa kun pitäisi elättää lapsi?
Voihan sitä tietysti opiskella päivät ja lapsi voi olla tarhassa, voi kyllä varmaan väsyttää kun ensin koulussa päivät ja illat hoitaa lasta ja yrittää siinä sitten tehdä koulutehtäviä.
Miksei jotku mieti tarkemmin näitä asioita, eletään vaan tässä hetkessä ja hommataan lapsi ns. "hetken mielijohteesta"?
Tiedän, että on paljon niitäkin, jotka ovat harkinneet tarkasti ja lapsensa kunnialla kasvattaneet. :)
Ihmetyttää vaan ne, jotka eivät ajattele tulevaisuuttan sen kummemmin.
Lasten "hankinta"
27
6935
Vastaukset
- tiinami
... Kannattaa tosiaan puntaroida koko elämäntilanne, ja tulevaisuus, ennen kun alkaa noin vain tekaseen muksun. Mullaki on ollu aina sillon tällön vauvakuumeilua ihan runsaasti, mutta kun on viikko pari kulunu, on mielipide tilanteen mukaan vaihtunu toiseksi. Nyt, 38 vuotiaana, kun on miehellä ja itsellä hyvät tyäpaikat, oma talo, terveys kunnossa, on mukava oottaa vauvaa täydentämään perheen. Paljon on kokemusta muiden lapsista, ja sen vuoksi luja usko siihen, että pystyy itsekin kasvattamaan yhteiskuntakelposen ihmisen sekä maalaisjärjellä, että vahvalla tunteella. Tammikuun lopulla synnytän ja huomenna meen naimisiin... Innolla odotan tulevaa!
- ottaa...
Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että kun lapsi saadaan, siitä täytyy huoli pitää. Olimme mieheni kanssa ajatellut ajoittaa lapsen hankkimisen samalla tavalla kuin sinäkin. Mutta toisin kävi...
Aikalailla tasan vuosi sitten sainkin tietää olevani raskaana. Olin opiskelemassa sillä hetkellä. En halunnut aborttiakaan tehdä, enkä olisi enää voinutkaan kun raskaus oli niin pitkällä ja rahatilanne salli lapsen tulon, koska mieheni oli töissä.
Tällä hetkellä olen onnellinen kahdeksankuisen äiti. Minulla on tarkkaan harkittuna, koska menen kouluun, sillä haluan kyllä valmistua. Se vain lykkääntyy pari vuotta. Ja olemme tarkkaan laskeneet, että silti pystymme elättämään tämän lapsen sen 18 vuotta tai pisempääkin, vaikka se järjestelyitä vaatikin.
Ystäväpiiri muuttui melko paljon. Paikkakunnalla, jossa asun, ei ole sukulaisiani eikä muitakaan potentiaalisia lapsenvahteja, enkä myöskään ole ulkopuoliselle jättänyt.
Totuus on se, ettei lasta hankita, niitä saadaan. Kaikki ei niitä hanki hetken mielijohteesta (niinkuin tiedän monen vanhan tuttavani minusta ajattelevan), joskus lapset vain päättävät tulla. Voin vain siteerata äitiäni:"Vaikka minulla olisi kuinka paljon rahaa tai vaikka hieno koulutus ja työ, mitään en olisi ilman lapsiani". (ammatti:siivooja)
On totta että kaikki vanhemmat eivät ole aina vanhemmiksi kykeneväisiä, ajattelevat vain että olisi kiva saada vauva ja unohtavat, että se on lopun ikää hänen jälkeläinen, mutta ei kannata luulla tietävänsä, ketä nämä ihmiset ovat. Totuus voi yllättää.- lapsia
Lapsia saadaan, niitä ei tehdä!
Lapsi on arvokkain lahja mitä voit saada!
Me ei miehen kanssa keretty miettiä lapsta sen kummemmin kun huomasin olevani raskaana! Päivääkään en pois vaihtaisi! Poikani on minulle kaikki kaikessa ja elämäni keskipiste! - sinulta
lapsia kirjoitti:
Me ei miehen kanssa keretty miettiä lapsta sen kummemmin kun huomasin olevani raskaana! Päivääkään en pois vaihtaisi! Poikani on minulle kaikki kaikessa ja elämäni keskipiste!ei elämä lopu sitten, kun tämä "keskipiste" haluaa omilleen.
Peloittaa tuollainen. Lapset on ihania, ei sillä, mutta pitää olla muutakin elämää. - Isukki-06
lapsia kirjoitti:
Me ei miehen kanssa keretty miettiä lapsta sen kummemmin kun huomasin olevani raskaana! Päivääkään en pois vaihtaisi! Poikani on minulle kaikki kaikessa ja elämäni keskipiste!lapsia nimenomaan tehdään. Olemme olleet vaimoni kanssa kimpassa 8 vuotta. Lapsi sai alkunsa välittömästi, kun lopetimme ehkäisyn(pillerit). Ensimmäinen tai toinen ovulaatio. Joka tapauksessa heti eli meidän tahdosta. Tyttö nyt 6 kk.
- omakin elämä
sinulta kirjoitti:
ei elämä lopu sitten, kun tämä "keskipiste" haluaa omilleen.
Peloittaa tuollainen. Lapset on ihania, ei sillä, mutta pitää olla muutakin elämää.On tärkeä! Poika käy mummoloissa, välillä on haikeaa mutta ihana kuitenkin viettää aikaa vain miehen kanssa ja yksin.
Mutta vielä kun lapsi minua tarvitsee, teen kaikkeni hänen eteensä!
itseäni, miestäni ja parisuhdettani unohtamatta! - Mi'sa
lapsia kirjoitti:
Me ei miehen kanssa keretty miettiä lapsta sen kummemmin kun huomasin olevani raskaana! Päivääkään en pois vaihtaisi! Poikani on minulle kaikki kaikessa ja elämäni keskipiste!Ehdottomasti haluan/halusin lapseni "tehdä" enkä vain "saada" kun itselle aika on/oli sopiva. Lasta ei saada ellei hankita! Elämän suurimmista asioista on ansainnut tulla oikeaan aikaan.
Itse olen 15v ollut mieheni kanssa kimpassa. Nyt on ollut vasta oikea aika lapselle. Tottakai on etukäteen otettava huomioon jos yli kolmikymppisenä vasta lapsia haluaa, että tärppääkö vai ei. Mutta ei elämä siihen kaadu jos ei biologiseksi vanhemmaksi pääse. Maailmassa on paljon lapsia vailla rakastavia vanhempia. Välttämättömyys ei aina ole niitä omia geenejä siirtää seuraavalle sukupolvelle. - ei oo
sinulta kirjoitti:
ei elämä lopu sitten, kun tämä "keskipiste" haluaa omilleen.
Peloittaa tuollainen. Lapset on ihania, ei sillä, mutta pitää olla muutakin elämää.hyvä! Nyt jos ois sanonu et lapsi ei oo elämän keskipiste, ni sit ois valitettu et ootpas paska äiti. Voi voi voi. Eikä tää mun valittaminen mitään auta. Ikinä ei voi miellyttää kaikkia.
- Jihuuu
Tuossa edellä joku totesikin, ettei kannata luulla tietävänsä ketkä lapsentekoa ovat harkinneet ja ketkä eivät.
Taitaa olla meidänkin vauva monen silmissä vahinko. Minullahan on koulu kesken ja mieskin vielä opiskeli kun raskauduin. Sittemmin valmistui, raskausaikana. Eiköhän kuka tahansa täysjärkinen tajua, että lapsesta huolehditaan vähintään se 18v. Tosin vanhemmuus jatkuu senkin jälkeen.
Kyllä niitä lapsia myös tehdään - ei ne sohvalla istuessa alkuansa saa. Toki se on sitten tekemisistä riippumatonta, saako se lapsi alkunsa.
Mies käy töissä ja minä olen äippärahoilla kuten jo ne valmistuneetkin äidit. Enpä ole ikinä sossussa käynyt. Hyvin mahdutaan kolmioon ja mahtus vielä toinenkin muksu, eikä ne kaikki ihmiset asu taloissa vaikka olisivat valmistuneitakin. Tosin talossa voitais asua nytkin, ei ole vain sopivaa löytynyt.
Eipä ne lapset ensimmäisinä vuosina kinuamassa, joten ei haittaa vaikkei euroissa kylvetäkään. Tosin enpä itsekään kaipaa rahaa rahan takia, riittää kun on ruokaa, koti ja saa laskut maksettua. Jos et tiennyt, lapsesta saa 100e lapsilisää ja se riittää kyllä elättämiseen. Toki se raha tulee Kelalta mutta taitaa ne valmistuneetkin sen ottaa vastaan..?
Jos on ollut varaa opiskella ennen lasta niin yhtälailla on jälkeenkin.
Eikä olla vielä naimisissakaan, herttinen sentään..
Me voidaan käydä erikseen ulkona eikä kummallekaan ole se biletys pääasia. Yhdessä mennään sitten kun on saumaa siihen. Eipä ole viime vuosina muutenkaan se biletys ja tämä joku ihme menojalka-klisee pääpointtina elämässä.
Koulutehtäviä jaksaa kyllä kotona tehdä ja raskaampaa se töissäkäynti on kuin tunneilla istuminen. Joo, voi väsyttää kyllä istua siellä kun se on tylsää.
Sinä päivänä, kun olen valmistunut, meillä on jo isommat lapset ja jatketaan sitä elämää siitä eikä tarvii alkaa vauvatehtailla juuri valmistumisen jälkeen. Minusta olisi ollut ihan turhaa odottaa se viisi vuotta, kun homman voi hoitaa näinkin mutta jos haluaa kylpeä euroissa ja se menojalka vipattaa niin sitten kannattaa odottaa ne vuodet.- knhlh
seurata vierestä näiden elämänsä valmiiksi suunnitelleiden ihmisten typertyneitä ilmeitä kun ei sitten kuulukaan kersaa vaikka kuin olis toivotettu tervetulleeks....joka 5 pari kärsii lapsettomuudesta, joka 3 lapsi on vahinko, aina ei kannata kuvitella olevansa vielä yläkerran herraakin korkeemalla..elämän suolahan on just se, ettei tänään tiedä, mitä huominen tuo tullessaa..ja kun ap vähän vanhenee,huomaa hän ettei se aina ole onnea,vaikka kuinka suunnittelisikin...
- faija
Koska se elämä oikein alkaa? Tässäpä faktaa: jos luet tätä, elät. Elämäsi on jo menossa. Jos olet olet yli 2-kymppinen, elämästäsi on jo mennyt likimain kolmasosa. Huonolla tuurilla elämääsi on jäljellä enää kuukausia tai päiviä.
Miksi odottaa huomiseen, jos asian voi tehdä tänään? Ihan oikeasti, voi käydä niin, ettei huomista tulekaan. Aloita "oma elämäsi" ihmeessä jo tänään!
Itse en ole päässyt kaikkiin nuorena itse itselleni asettamiini tavoitteisiin, mutta silti olen viime aikoina kokenut eläväni täysillä juuri sitä oikeaa ja omaa "elämää".
Minulla on rahavelkaa ja univelkaa, keskeneräiset opinnot, stressaava, vaativa ja kiireinen työ, villit lapset ja sekainen koti.
Silti olen onnellisempi kuin koskaan: perheeni on terve, meillä on ruokaa riittävästi, meillä on koti, meillä on rakkautemme toisiamme kohtaan.
Ehkä saisin hymyn huulilleni rantatontillani, kun katselisin kivitaloni jalopuuterassilta mojito-lasi kädessä avomerikelpoisia purjeveneitäni.
Toisaalta koin äärettömän suurta rakkautta ja onnea, kun katselin esikoispoikani esittävän taitojaan paikallisen uimahallin altaassa. Juuri sillä hetkellä millään muulla ei ollut merkitystä: olin kertakaikkiaan onnellinen, että sain ELÄÄ ja kokea sen hetken.
Onnea on tavallinen arkipäivä. Elämä on tässä ja nyt.
Hyvä hetki lasten hankkimiseen on silloin, kun ymmärtää, ettei lasten hankkimiseen löydy koskaan oikeaa hetkeä.- emo83
Asiaa puhut.
"Oma elämä" tarkoittanee monen perheellisen ihmisen suusta sitä, että saa olla joskus ihan itsekseen, tehdä asioita, joita itse haluaa ilman että pitää aina ajatella lapsia tai puolisoa. On ihan kiva joskus olla itsekeskeinen ja tehdä just niinkuin itseä huvittaa. Joskus välillä.
"Oma elämä" voisi tarkoittaa myös sitä, että omassa elämässä on itselle rakkaita ihmisiä, jotka tottakai täytyy ottaa huomioon. Lasta "hankkiessa" tai saadessa, ihan mitä sanaa haluaakaan käyttää, olisi hyvä käydä läpi pieni asennemuutos: lapsi tulee olemaan osa minun elämääni, ei sen este. Samanlainen asenne tarvitaan parisuhteessa: olen itse valinnut, että puolisoni on osa minun elämääni. Toki minun elämääni voi kuulua myös opiskelu, työ, kotona oleminen, juhlinta... Nykyään ihmiset pystyvät aika vapaasti valitsemaan, millaisista palasista elämänsä rakentavat. Ei tietenkään aina, mutta huomattavasti vapaammin mitä ennen... Kaikki palat eivät sovi yhteen, joten valintaa on tehtävä. Joskus on valittava bile-elämän ja perhe-elämän väliltä. Jos huomaat, että perheesi on sinulle maailman tärkein asia, ei valinta ole vaikea.
Myös ap puhui asiaa. Lapsia ei kannata "hankkia" vain vauvakuumeen takia, vaan koska tahtoo lapsen (jonka ominaisuuksista ja luonteesta ei tietenkään voi etukäteen mitään tietää) olevan osa sitä omaa elämää. Toki vauvakuumeestakin on hyötyä, ei kai muuten kukaan koskaan uskaltaisi ruveta lapsia tekemään...
- äitee +4
meillä esikoinen hankittiin kun tuntui siltä, että sille on sopiva aika. Kun vauva oli tulossa alettiin selvitellä etuuksia sun muita sillä periaatteessa olisimme tullet toimeen ilmankin, vaikka toki tiesimem etuja olevan..
Tuossa vaiheessa oli ammatit ja työpaikat. Ilamn niitä en olisi ollut koskaan valmis perheen perustamiseen.
Lasten hankintaa jos suunnittelee liikaa ja liian pitkään voi otollisin aika mennä ohi ja odotuksesta tulla jopa aika pitkä. Jotkut ei suunnitelmistaan huolimatta saa lapsia koskaan. Ei siis pidä liian valmiiksi suunnitella ilman että on varasuunnitelmia ja muutakin kuin se piste jossa kaikki on valmista.. - ole valmis
äidiksi. Hyvä. Ja mistä sä tiedät mitä nää kirjottajat oikeesti funtsii, kui tarkasti ne miettii ja mitä ne olettaa, ja miten ne loppujen lopuks tekee. Elä yritä nousta millekkään pallille. Ja. Koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan! Mitä jos vaikka poikaystäväsi kuolee, tai sä vammaudut. Kauheita asioita, tiedän, enkä niitä sinulle toivo, ne saattavat yhtä hyvin osua omalle kohdalleni. Mut aina hommat ei mee niiku suunnittelee. Hyvä silti, että olet funtsinut, ja sul on jonkunlainen suunta tulevaisuudessas.
- Anneli 33
Ei kannata suunnitella elämäänsä noin koska ei se kaikilla mene suunnitelmien mukaan.
Minä olen nyt 37 vuotias ja odotan toista lastani ja edellinen täyttää pian 10 vuotta.
12 vuoden aikana minulla on ollut 5 keskenmenoa ja syöpä. Vuodet ovat huvenneet niin että nyt ihan viimeisillä hetkillä tulin vielä raskaaksi ja sitä ei voi sanoa ettei olisi yritetty.
Jos aloituksen jättää liian myöhään voi käydäkin ettei koskaan saa lasta ja kyllä tämä raskaus on ihan eri juttu nyt 37 vuotiaana mitä se oli kun olin 27 vuotias. Henkisesti olen silti nyt ehkä valmiimpi ja osaan nauttia huolehtimatta työpaikasta yms sivu seikasta..
Kaikelle on aikansa mutta kaikki ei mene suunnitelmien mukaan..
Anneli
- ihan sairaasti
tämä saivartelu sen välillä SAADAANKO niitä lapsia vai HANKITAANKO niitä. Kuten joku jo totesi, niin ei lapsia kyllä saada, jos ei niitä hankita. Näin on ja piste. Minulle koko tekeminen/saaminen -jupakka on ihan potato/poteto. Ihmettelen miten ihmiset aina jaksaa jauhaa tästä jonnin joutavasta semantiikasta.
- .........
Ihan jokainen itse täällä valitsee, mitkä jutut lukee... Kannattaisiko jättää osa lukematta, jos ne niin suurta stressiä aiheuttavat. Ei kannata vaivata itseään liikaa jonkun keskustelupalstan jutuilla.
- yritys
......... kirjoitti:
Ihan jokainen itse täällä valitsee, mitkä jutut lukee... Kannattaisiko jättää osa lukematta, jos ne niin suurta stressiä aiheuttavat. Ei kannata vaivata itseään liikaa jonkun keskustelupalstan jutuilla.
on kyllä kova, mutta valitettavasti mitään lapsiin liittyvää ei nykyisin voi enää lukea ilman, että törmää tähän typerään saivarteluun.
Jotenkin arvasin senkin, että kun tästä aiheesta suunsa aukaisee, niin joku on heti valittamassa sillä perusteella että "pitääkö sitten lukea...".
- Onnellinen79
Itse tein amiksen jälkeen ekan poikani (yksinhuoltajana vielä vietin 4 vuotta pojan kanssa) ja nyt pätkätöissä oltuani muutaman vuoden (ja välilä työttömänä) toisen lapseni. Ikää nyt 27 vuotta kun vanhin 7 vuotta ja nuorempi 2, enkä voisi olla onnellisempi.
Miksi oletetaan että raha on se tärkein??? Että sitä kun riittää niin elämä on yhtä ruusuilla tanssimista?
Tietenkin elämä on helpompaa ja luksukaampaa, ku voi ostaa lapselleen sitä kalleinta ku rahaa lompakossa riittää, mutta miksi ei ajatella, että pienituloinenkin äiti voi pitää lapsensa onnellisena ilman mitään kalliita killuttimia leluina/vaunuina? Luuletteko oikeasti, että vauva yhtään välittää, onko hänen päällään uudet merkkivaatteet vaiko sukulaiselta saadut vanhat vaatteet???
Enemmän kuin rahaa, miettisin, onko valmis ÄIDIKSI/ISÄKSI, kuin että onko varaa ostella vauvalle kaikki mahdollinen, mitä kaupassa vauvoille on.
Sisältäen myös sen, että sitten sitä on vauvassa kiinni, ei sitä jatkuvasti (toivon näin?) hypätä kapakoissa lirkuttelemassa ympärikännissä.
Myönnän, että multa jäi nuoruus vähän kesken, kun jäin vauvan kans kotia istuun ku muut kaverit juos pitkin kyliä ja kapakoita.. but so WHAT?????
Minä en vaihtaisi poikiani mihinkään glitter-maailman menoihin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rakastan lapsiani niin paljon, että ihan sattuu ihanasti sisälläni X)- niin...
juuri näin me olemme eläneet. meitä lapsia oli vaan kolme, kun isä lähti lätkimään. meillä oli kaikki tarvittava: katto pään päällä ja ruokaa kaapissa. Mutta ennen kaikkea rakkautta! Kaikesta, mitä rahalla sai, pystyi pihistämään, mutta rakkauden määrä oli suuri, eikä maksanut mitään!
- Elämästä
Lapset ovat sinun omaa elämää, olipa ne ilo saada milloin tahansa. Se olisi tehtävä isien ja äitien itselleen selväksi. Heti kun oma sukupuoliidenttiteetti selviää ja tapa miten lapsia saadaan.
työ , ura, tulevaisuus , oma minä ym: ovat muuta elämään osittain liittyvää mutta ei mitenkään pois sulkevia lapsien kannalta. - meikä33
Kyllä on ihan hyvä hankkia lapset mahdollisimman nuorena. Tämän sanon kun itse olen "saanut" lapseni yli kolmekymppisenä. Nuorena jaksaa ja ei ole noita hedelmällisyysongelmiakaan niin paljon. Ja jos on niin ehditään ehkä hoitaa. Lisäksi voi päättää lapsiluvusta paremmin kun aloittaa ajoissa. Ihan totta! Itse olisin halunnut monta lasta, mutta toista jouduimme yrittämään viisi vuotta ja hän syntyi hoitojen avulla. Sitäpaitsi minusta lapsi antaa vanhemmalle tavallaan paljon uutta kokemusta ja kypsyyttä. Mutta onhan se hyvä jos tiedät ettet ole kypsä äidiksi niin et ala. Hyvä kun voit valita!
- kokemuksesta...
voin kertoa, että mulla oli koulu kesken kun sain ensimmäisen lapseni. Olin silloin 23v. Olin ammattikorkeassa ja jäljellä oli puoli vuotta varsinaisia opintoja, työharjoittelu ja opinnäytetyö. Mies oli valmistunut vuotta aikaisemmin ja oli töissä.
Mies sai vakipaikan vähän ennen kuin tiesimme raskaudesta ja häät olivat suunnitteilla. Kaikki tuli sitten samaan syssyyn. Ostimme asunnon, menimme vihille ja loppuvuodesta -01 meille syntyi maailman ihanin pieni tyttövauva.
Olin kotona kunnes tyttö täytti vuoden ja jatkoin opintoja. Tyttö oli päivähoidossa ja tein työharjoittelut ja opinnäytetyön ja opinnot loppuun. Valmistuin myöhemmin mutta mitäpä se haittasi.
Opinnot sujuivat ihan hyvin, vaikka olikin pieni lapsi. Se oli hyvä syy olla lähtemättä mihinkään iltarientoihin, jotka eivät voineet vähempää kiinnostaa. Mies järjesti aina aikaa niin, että pystyin lukemaan kokeisiin. Valmistuin syksyllä -04 insinööriksi.
Nyt olen 28v. Meillä on kaksi tyttöä ja kolmas tulossa. Töissä olen ehtinyt opintojen jälkeen olla vain neljä kuukautta. Olemme mieheni kanssa sitä mieltä, että meillä on mahdollisuus "tehdä" lapset nyt. Mä ehdin sinne työelämään sitten myöhemmin.
Jokainen päättää omalla kohdallaan mihin on valmis ryhtymään. Tämä on ollut meidän ratkaisumme.- Hiipuu
Itselläni on ongelmana se että miehenikin oikein haluaisi keskustella toisesta lapsesta sillä menetimme noin 2 kk tytön. Itse haluan toisen lapsen esikoisen lisäksi... Kuinka voisin avopuolisolleni sanoa että haluan toisen lapsen?
- Näkemyksiä
Onhan se toki hienoa ajatella ja harkita suuret asiat tarkkaan. MUTTA elämä ei lopu lapseen. Totta kai lapsi muuttaa elämää, mutta ei elämä siihen lopu. Itsellä on kaksi pientä lasta, olen yrittäjä (teen aika ajoin aika paljon töitä) ja lisäksi opiskelen. Tänä päivänä on esim. opiskeluun tosi paljon mahdollisuuksia. Totta kai on välillä raskasta, mutta varmaan se ois ilman lapsiakin. Ja toisaalta lapset on pakottanut rauhoittumaan, ainakin minut. Jos ei olisi lapsia viettäisin paljon kuluttavampaa elämää, sitä josta en edes oikeasti nauttinut. Nyt minullaon iltapäivällä kiire kotiin ja on hyvä syy jättää kaikki turhat kissan ristiäiset väliin perheeseen vedoten. Laatuaikaa miehen kanssa saadaan n. viisi kertaa vuodessa, kun isovanhemmat ovat kylässä silloin me käydään yhdessä joku pikku reissu kaupunkiloma, prätkäreissu, kylpylässä tai laskettelmassa. Enkä mä oikeastaan enempää edes kaipaa, lasten kanssa kun on ihana touhuta kaikkea ja meillä lapset on tottuneet pienestä asti kulkemaan meidän vanhempien mukana, eikä ne ole meitä estäneet jatkamasta harrastuksiamme. Tai etenemästä elämässä, päinvastoin lapsien myötä olen saanut hurjasti lisää rohkeutta toteuttaa haaveeni työelämässä ja ymmärtänyt sen, että elämä on tässä ja nyt eikä sitten kun. Haluan olla lapsilleni tietysti paras mahdollinen äiti, mutta myös omalla toiminnallani antaa esimerkin, että mikään ei ole mahdotonta. Unelmien eteen tätytyy olla valmis tekemään töitä.
Minä en ainakaan kadu, että saimme esikoisemme, kun olin 21-vuotias koulu kesken ja mies työttömänä. Minulla oli vakituinen työpaikka, josta tosin sitten ritisanouduin. Asoilla on tapana järjestyä, mieheni sai töitä juuri vähän ennen kun lapsemme syntyi. Ja minä jatkoin koulun loppuuun, kun lapsi oli 2-vuotias. Toinen lapsikin syntyi äärettömän "huonoon" aikaan, olin juuri aloittanut nämä nykyiset opinnot ja perustanut yrityksen. Mutta silti maltoin hoitaa lapsia kotona 2 vuotta. Sitä täydellistä hetkeä lapsen hankkimiseen, jos jää odottelemaan niin siinä helposti käy niin, että huomaa olevansa 40 ja silloin se voi monille olla jo liian myöhäistä. - 666+++
Itse sain lapsen tammikuussa. Olen 22-vuotias.. omasta mielestäni aivan liian nuori äidiksi ja nyt tuntuukin, että nuoruus on ohi..
Vihaan tuota kuolaavaa räkä-nokkaa enemmän ku mitään muuta ja ennenkaikkea vihaan e-pillereitä. "99% varma suoja" my ass.. - 6587
oisit tehnyt abortin tai antanut adoptioon..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865