Ehkäisyrengas - helppoa ja turvallista

Joy-7

Täällä ei näy juttuja ehkäisyrenkaista, joten ajattelen kirjoittaa siitä. Ehkäisyrengas on kai vielä niin uusi juttu.

Tähän mennessä olen kokeillut ehkäisypillereitä ja ehkäisylaastareita. En ole kovin tyytyväinen niihin, koska ne ovat liian vaativaisia (pillerit pitää ottaa joka päivä, ja laastari on joskus inhottava pitää iholla).

Sitten löysin netistä tietoa ehkäisyrenkaasta. Kiinnostuin heti ja aloitin ehkäisyrenkaan käyttämisen. Yllätyin positiivisesti miten helppoa ja turvallista se on, siksi haluan levittää tietoa tästä.

Rengas on taipuisa ja ohut sekä liukas. Sinun tarvitsee vain ottaa siitä kiinni niin, että se menee litteäksi, ja laittaa se sisääsi samalla tavalla kuin tamponi. Se luisahti yllättävän helposti sisääni. EN TUNNE MITÄÄN, vaikka se on sisälläni.

Jännitin, miten rakastelu mieheni kanssa sujuisi sitten, ja se sujui uskomattoman hyvin, rengas ei tunnu rakastelunkaan aikana. Huom! Lue tarkkaan käyttöohjeet, milloin rengas tulee laittaa ja milloin sen kanssa voi rakastella ilman muita ehkäisyjä.

Ja mitä parasta: ehkäisyrengas saa olla sisällä 3 viikkoa. Sitten se otetaan pois ja pidetään viikko tauko, että kuukautiset tulevat. Sitten aloitetaan uuden renkaan jakso. Helppoa ja kätevää.

Ehkäisyrenkaan pois ottaminen tapahtuu niin, että laitat sormen sisääsi ja otat renkaan sormellasi pois "koukussa". Sekin sujuu liukkaasti, koska rengas on niin liukas sen sileyden takia.

Ehkäisyrengas on paras vaihtoehto kaikille, jotka elävät vakisuhteessa. Kondomi on edelleen paras irtosuhteissa, koska irtosuhteen kohde on voinut kulkea erilaisissa kohteissa ja kantaa paljon eri tauteja.

Ehkäisyrenkaan käytössä EI OLE MITÄÄN, mitä tarvitsee pelätä. Jos on jotain pelättävää, kysy pois.

19

4296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nevermind

      sittä ettei saa sitä enää pois.. jos on rakastellu niin monta kertaa että se "hukkuu" tai jää liian pitkälle sisään??? oon miettiny niiden käytön alottamista mut toi pelottaa.. toiseks jos se ei oo niin syvällä.. niin miten se voi pysyä kolme viikkoo paikallaan?? ja onko väliä miten päin se on (vaikka kourussa onkin)

      • mahd. tuleva kokeilija

        Ei se voi mennä liian syvälle, eli kohtuun asti. Paikat on sen verran kiinni että se on aikalailla mahdotonta. Ei se loppujen lopuksi siis mene kovinkaan syvälle.
        Sillä ei ole väliä miten päin se on. Kunhan se on niin ettei se tunnu. Paikat on yleensä aina sen verran tiukasti kiinni ettei rengas pääse luiskahtamaan pois. Se on kuitenkin mahdollista, joten aina välillä olisi hyvä tarkastaa onko rengas paikoillaan. Jotkuthan myös ottaa sen seksin ajaksi pois.
        Joillain se myös tuntuu seksin aikana, mikäli rengas jätetään sisälle.

        Aika usein tuo rengas ei myöskään sovi ihmisille joille ei muutkaan hormoniehkäisyvalmisteet sovi. Eli jos pillerit aiheuttaa mielialanvaihteluita, haluttomuutta tms, niin rengas aiheuttaa myös. EI kuitenkaan kaikille!
        Itse ajattelin kokeilla rengasta koska pillerit aiheuttaa noita ongelmia. Kokeilemallahan se selviää mikä itselle sopii :)


      • tytti
        mahd. tuleva kokeilija kirjoitti:

        Ei se voi mennä liian syvälle, eli kohtuun asti. Paikat on sen verran kiinni että se on aikalailla mahdotonta. Ei se loppujen lopuksi siis mene kovinkaan syvälle.
        Sillä ei ole väliä miten päin se on. Kunhan se on niin ettei se tunnu. Paikat on yleensä aina sen verran tiukasti kiinni ettei rengas pääse luiskahtamaan pois. Se on kuitenkin mahdollista, joten aina välillä olisi hyvä tarkastaa onko rengas paikoillaan. Jotkuthan myös ottaa sen seksin ajaksi pois.
        Joillain se myös tuntuu seksin aikana, mikäli rengas jätetään sisälle.

        Aika usein tuo rengas ei myöskään sovi ihmisille joille ei muutkaan hormoniehkäisyvalmisteet sovi. Eli jos pillerit aiheuttaa mielialanvaihteluita, haluttomuutta tms, niin rengas aiheuttaa myös. EI kuitenkaan kaikille!
        Itse ajattelin kokeilla rengasta koska pillerit aiheuttaa noita ongelmia. Kokeilemallahan se selviää mikä itselle sopii :)

        mun kaverit, jotka on käyttäny ni ne on sanonu että toi rengas ei pysyny paikoillaan yhtään.. se kuulemma tippuili jopa kävellessä.. se on tietty yksilöllistä, mutta aatteelin nyt kuitenkin kertoo muita kokemuksia. Kaveri kerto, että sitten sitä rengasta aina etittiin poikaystävän kanssa sängystä panemisen jälkeen:)


      • se on niin
        tytti kirjoitti:

        mun kaverit, jotka on käyttäny ni ne on sanonu että toi rengas ei pysyny paikoillaan yhtään.. se kuulemma tippuili jopa kävellessä.. se on tietty yksilöllistä, mutta aatteelin nyt kuitenkin kertoo muita kokemuksia. Kaveri kerto, että sitten sitä rengasta aina etittiin poikaystävän kanssa sängystä panemisen jälkeen:)

        että kaverisi ei ole laitanut sitä tarpeeksi syvälle. jos se on oikeaoppisesti sisällä, niin ei se lähde minnekään omaan reissuun. kun renkaan laittaa, niin täytyy olla vähän kostea. jos sitä yrittää saada oikeaan paikkaan kuivana, niin ei varmasti mene ja jää pyörimään emättimen suulle.


      • Anonyymi

        Osta Nuvaring - https://onlinecheappills.com/nuvaringfi.html Mulla ei ollut oireita ollenkaan, päinvastoin! Vaihdoin pillereistä renkaaseen sen pienemmän estrogeenipitoisuuden takia, koska pillereistä rinnat turposivat ja tulivat niin kipeiksi että urheilu kävi tuskalliseksi. Rengas poisti tämän ongelman eikä tuonut tullessaan muitakaan oireita.


    • järjellinen

      Rengas on hormonilääke, jossa on vakavat riskisnä, joten se ei ole turvallisin vaihtoehto. Itselläni sillä oli kamalat vaikutukset mielenterveyteen.

      Minulla on kuparikierukka, joka on hormoniton, ja josta ei ole ollut minulle mitään vaivaa. Hormoniton ehkäisy on aina turvallisin ja huolettomin. Suosittelen kaikille kierukkaa.

      • vaan

        voivat tarvita ehkäisyvalmisteen joka sis. hormonia, jotta pystyy elämään kovien kuukautiskipujen takia...

        Itse mietin juuri sen aloittamista, enkä oikein tiedä uskallanko, pelottaa se veritulppariski aika paljon...


    • apuuva80

      Hmmm, hankin juuri renkaan, ja mulla on ongelmana se, etten tunnu saavan sitä tarpeeksi syvälle. Ei se tunnu eikä vaivaa, mutta ei kyllä ole niin syvällä kuin ohjekuvassa, enkä millään saa sitä yhtään syvemmälle. Renkaan reuna näkyy emättimestä aivan hyvin. Tuollaisenaan se varmasti haittaa yhdynnän aikana, ja muutenkin vaivaa kun on tunne että pysyykö se sisällä vai ei, vaikkei se muuten tunnukaan ollenkaan.

      Vinkkejä, millä sen saisi riittävän syvälle.. vai olenko itse liian "pieni"? Tuosta lähireunasta työntämällä ei syvemmälle mene enkä ylety siihen syvällä olevaan reunaankaan sormella että siitä työntäisin.

      Ongelma se on tämäkin :) eikö sitä voisi laittaa vaikka kaksinkerroin ettei jäisi noin reunalle?

    • newbie89

      Ite oon just aloittanu käytön ja tässä mietikelen et voiko tamponia käyttää samaan aikaan?
      Ku kaiken järjen mukaan joo jos kerran seksiäkin voi harrastaa samalla ku on rengas sisällä,
      mut aattelin nyt kuitenki kysyä ku nää siteet ei oikeen oo mun juttu....
      (tosiaan aloitin käytön eilen, ensimmäisenä vuotopäivänä ja käytän nyt sidettä ku en uskalla
      tamponia käyttää)

      • gbdgss

        voi laittaa tampoonin.. lukee myös ohjeissa


    • sari.

      Minulle kävi uskomaton juttu renkaan kanssa. Seksin jälkeen ihmettelin kun vuodin vähän verta. Kokeilin, onko rengas paikallaan. Se oli katkennut!! Siis katki yhdestä kohtaa. Ja ihan normaali yhdyntä oli, ei mitään rajumpaa edes. Sitä lähtien en ole voinut oikeen luottaa siihen..
      Rengas on myös aiheuttanut minulle mielialaoireita, haluttomuutta, kuivuutta, turvotusta, kuten pilleritkin.
      Suunnitelmissa ja toiveena on lopettaa koko hormonien käyttö, ja katsoa johtuvatko nuo em. ongelmat tästä vai jostain muusta..kondomien kanssa siis sähläämään:(

      • keppinakki

        mulle sekä pillerit että rengas aiheutti haluttomuutta, kuivuutta, johon ei auttanut edes liukuvoide. lopetin nyt koko renkaan käytön myös ja aion seurata tilannetta, että helpottaako oireet ilman hormonaalista ehkäisyä.


      • marilyn121
        keppinakki kirjoitti:

        mulle sekä pillerit että rengas aiheutti haluttomuutta, kuivuutta, johon ei auttanut edes liukuvoide. lopetin nyt koko renkaan käytön myös ja aion seurata tilannetta, että helpottaako oireet ilman hormonaalista ehkäisyä.

        Keppinakki, kerro auttoiko tuo hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen kuivuuteen tai haluttomuuteen. Olisin kovin kiinnostunut, koska tuntuu pillereit aiheuttavan sitä plus ehkä masennustakin ja kaikkea. Mietin että auttaisiko rengas noihin ongelmiin, jos hormonit vaikuttavat jotenkin tasaisemmin? Onkohan kenelläkään auttanut, vai ovatko sivuvaikutukset yhtä huonot kuin pillereissä? :/ Haluja on vähän ja sijoittuvat tietysti aina taukoviikon tienoille. Sitten kun sitä seksiä voisi harrastaa, ei enää teekkään mieli tai jos tekee, niin yhdyntä sattuu perkeleesti. Vaikka en edes ole kuiva mielestäni. Liian märkäkin jopa! Tekeekö pillerit sitten vaan paikat herkiksi. ? :/ Seksin jälkeen olo on kuin paikat olis tulessa.


      • keppinakki
        marilyn121 kirjoitti:

        Keppinakki, kerro auttoiko tuo hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen kuivuuteen tai haluttomuuteen. Olisin kovin kiinnostunut, koska tuntuu pillereit aiheuttavan sitä plus ehkä masennustakin ja kaikkea. Mietin että auttaisiko rengas noihin ongelmiin, jos hormonit vaikuttavat jotenkin tasaisemmin? Onkohan kenelläkään auttanut, vai ovatko sivuvaikutukset yhtä huonot kuin pillereissä? :/ Haluja on vähän ja sijoittuvat tietysti aina taukoviikon tienoille. Sitten kun sitä seksiä voisi harrastaa, ei enää teekkään mieli tai jos tekee, niin yhdyntä sattuu perkeleesti. Vaikka en edes ole kuiva mielestäni. Liian märkäkin jopa! Tekeekö pillerit sitten vaan paikat herkiksi. ? :/ Seksin jälkeen olo on kuin paikat olis tulessa.

        marilyn21, jätin nyt vasta eilen renkaan laittamatta, joten tulen kertomaan jonkin ajan kuluttua onko tapahtunut muutosta. :) minulla oli sekä pillereiden että renkaan kanssa ihan samoja oireita kuin sinulla - yhdyntä sattui ja sen jälkeen alapäätä poltti ja tuntui kuin olisi pahemminkin jyystetty. minulla myös rengas lisäsi hurjasti valkovuotoa.


      • ja-a
        keppinakki kirjoitti:

        marilyn21, jätin nyt vasta eilen renkaan laittamatta, joten tulen kertomaan jonkin ajan kuluttua onko tapahtunut muutosta. :) minulla oli sekä pillereiden että renkaan kanssa ihan samoja oireita kuin sinulla - yhdyntä sattui ja sen jälkeen alapäätä poltti ja tuntui kuin olisi pahemminkin jyystetty. minulla myös rengas lisäsi hurjasti valkovuotoa.

        useampaan otteeseen varmaan mutta kuinka nopeasti teillä alkoi näkyä sivuoireita renkaasta?
        Kaikkilla yksilöllistä tietenkin mutta suurinpiirtein...?
        En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja tän viikon aikana olisi tarkoitus aloittaa renkaan kokeilu. Hieman jänskättää tietenkin, erityisesti nuo sivuoireet.
        Mulla olisi nyt kesän aikana tarkoitus laihduttaa pois liikakiloja mutta ois myös tuon ehkäisyn aloitus ja pelkään pahoin että laihdutuksesta ei tule mitään jos nesteitä kertyy ja ruokahalu lisääntyy...
        Renkaassahan vähemmän mg kun tavallisissa yhdistelmäpillereissä. Onko tällä jotain vaikutusta itse sivuoireisiin?

        Kiitos jos joku jaksaa vastata!


      • marilyn21
        ja-a kirjoitti:

        useampaan otteeseen varmaan mutta kuinka nopeasti teillä alkoi näkyä sivuoireita renkaasta?
        Kaikkilla yksilöllistä tietenkin mutta suurinpiirtein...?
        En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja tän viikon aikana olisi tarkoitus aloittaa renkaan kokeilu. Hieman jänskättää tietenkin, erityisesti nuo sivuoireet.
        Mulla olisi nyt kesän aikana tarkoitus laihduttaa pois liikakiloja mutta ois myös tuon ehkäisyn aloitus ja pelkään pahoin että laihdutuksesta ei tule mitään jos nesteitä kertyy ja ruokahalu lisääntyy...
        Renkaassahan vähemmän mg kun tavallisissa yhdistelmäpillereissä. Onko tällä jotain vaikutusta itse sivuoireisiin?

        Kiitos jos joku jaksaa vastata!

        Vaikka niin kovasti kaikki vauhkoavat että pillerit lihottaa, niin mulla eivät ole kyllä lihottaneet. Olen siis syönyt niitä jotain neljä vuotta. /turvottaako rengas niin pahasti? Välillä ehkä tuntuu että vaikka olenkin laiha, niin henkinen fiilis on jotenkin valas. Tai sellanen ihme ähky olo ja vatsa näyttää siltä ku olis raskaana.


    • j3nni1

      Minulla on ongelmana etten monen yrittämän jälkeen saa rengasta pois! Kolme viikkoa tulee täyteen huomenna mutta renkaan saaminen ulos vaikuttaa hyvin epätoivoiselta.. En ensinnäkään tunne vieläkö rengas on paikallaan vai ei. Minne minun tulee suunnata mikäli en saa tätä ulos? Gynelle? Harmittaa, koska muuten kaikin puolin hyvin toiminut ehkäisymuoto.

    • kokeiltu on vähän ka

      Itse käyttänyt rengasta reilu vuoden, kohta kaks. Hyvin on toiminut. Itselle ei pillerit (käytin 5v, lääkäri ohi mennen huomasi, että pillerit ovat keränneet rasvaa maksan ympärilleni. HETI piti lopettaa), kapselit (aiheutti tietynlaista jännittyneisyyttä, jatkuvat menkat) jne sopineet. Lääkäri antoi vaihtoehdoksi joko renkaan tai kierukan. Valitsin sitten renkaan. Kätevä. Itse laitan kaksi rengasta peräkkäin ja sitten pidän viikon tauon.

      Olen parisuhteessa ja seksiä harrastamme usein. Välillä otamme enkaan pois, jos mies haluaa esim sormillaan leikkiä (renkaa voi ottaa pois, mutta ei saa pitää pois emättimestä yli kahta tuntia!!!)..
      Mutta kuulemma ei yhdynnyssä tunnu juuri miltään. Itsekään en sitä tunne.

      Hyvin on pysynyt paikoillaan. Ei mitään ongelmia. Myös poisottaminen helppoa. Sormet sisään, tunne rengas, sormi koukkuun ja vetäse rengas pois. Ja meinaan sormi/sormet oikeest issiään, ei mitään pientä pintasivelyä.

      Itse tiedän renkaan olevan paikoillaan, kun en tunne sitä.

      Painoa ei ole kertynyt ollenkaan, ei aknea ei mitään sivuvaikutuksia. Siis minnulle. Kaikki ehkäsyhän vaikuttaa henk.kohtasesti.
      Suosittelen.

      • nuva1

        Joo paitsi että se raja on kolme tuntia eikä kaksi.

        j3nni1, oletko yrittänyt lantionpohjalihaksilla tikistää sitä pihalle? Oletko kokeillut eri asennoissa? Jos et siltikään saa, niin ihan tk päivystys riittää myös, toki jos haluat siitä maksaa niin voit ihan yksityiselle gynelle varata ajan. Ja jos menee yli 3vkoa ei huolta, pakkausselosteesa sanotaan "Jos rengas on ollut emättimessä yli 3 mutta enintään 4 viikkoa, ehkäisyteho on yhä riittävä. Pidä tavanomainen viikon tauko ja aseta sen jälkeen uusi rengas."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe