Täällä on koitettu antaa välillä sellainen kuva, ettei kenenkään Jt:ksi liittyvän ole PAKKO osallistua saarnaamiseen. Tämä väitehän on tietenkin täyttä puppua ja sen tietää jokainen mukana oleva/ollut.
Jotta jokainen liikeestä kiinnostunut tajuaa tuon pakollisen saarnaamis velvoitteen olemassaolon, niin lainaan tähän Jt:n virallisilta sivuilta otteen.
"1. Olet tähän mennessä oppinut monia hyviä asioita Raamatusta. Tämän tiedon tulisi saada sinut kehittämään kristillistä persoonallisuutta. Tällainen tieto on välttämätöntä, jotta voit saada ikuisen elämän. Mutta myös toisten täytyy saada kuulla hyvä uutinen, niin että hekin voivat pelastua. Kaikkien tosi kristittyjen PITÄÄ todistaa toisille. Se on Jumalan KÄSKY."
"
Pakko osallistua saarnaamiseen
17
794
Vastaukset
- Lähimmäinen.
Niin, lue Matt 28:19,20
- *RaMbo*
Matt. 28:
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kenelle Jeesus käskynsä antoi?
11 apostolilleen, kuten voit yltä lukea.
Mikä oli kaikkia Jeesuksen seuraajia koskeva ohje?
1. Kor. 12:
27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin OSALTANNE hänen jäseniänsä.
28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? - alku ja loppu.
*RaMbo* kirjoitti:
Matt. 28:
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kenelle Jeesus käskynsä antoi?
11 apostolilleen, kuten voit yltä lukea.
Mikä oli kaikkia Jeesuksen seuraajia koskeva ohje?
1. Kor. 12:
27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin OSALTANNE hänen jäseniänsä.
28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?"16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. "
Huomioi sana opetuslapsi. Kun alkuperäiset "opetuslapset" eli apostolit saarnasivat jumalan sanaa he tekivät lisää opetuslapsia. Sinä ja kaikki muutkin Jumalan sanaa tottelevat ovat opetuslapsia. Jos opetuslapset olisivat jääneet siihen 11 alkuperäiseen niin kristinusko olisi kuollut heti alkuunsa.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen "
Huom ! "kaikki kansat". Meinaatko että ne 11 alkuperäistä opetuslasta olisivat selvinneet ihan yksinään urakasta ? - *RaMbo*
alku ja loppu. kirjoitti:
"16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. "
Huomioi sana opetuslapsi. Kun alkuperäiset "opetuslapset" eli apostolit saarnasivat jumalan sanaa he tekivät lisää opetuslapsia. Sinä ja kaikki muutkin Jumalan sanaa tottelevat ovat opetuslapsia. Jos opetuslapset olisivat jääneet siihen 11 alkuperäiseen niin kristinusko olisi kuollut heti alkuunsa.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen "
Huom ! "kaikki kansat". Meinaatko että ne 11 alkuperäistä opetuslasta olisivat selvinneet ihan yksinään urakasta ?Oletko tietoinen siitä, että tuon ajan käsite "kaikki kansat" poikkesi totaalisesti meidän aikamme globaalista maailmasta.
Jos et ymmärrä asiaa, niin selvyyden vuoksi lainaan tähän jakeen, joka saa sinut ehkäpä paremmin tajuamaan sen, miksi Mustan meren takana asuneet "googilaiset" edustivat äärimmäistä äärtä.
Apostolien teot 2:
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
Arveletko siellä olleen aboriginaaleja tai e-amerikan intiaaneja tai kiinalaisia tai...
Mikä oli apostoleille jo hieman aikaisemmin ja täsmällisesti annettu saarnaamiastehtävä?
Sekin selviää Raamatusta.
Matt. 10:
5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.'
23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
Tuntuuko sinusta, että Jeesuksen sanomisille pitää antaa jokin toinen tarkoitus ja merkitys? - alku ja loppu.
*RaMbo* kirjoitti:
Oletko tietoinen siitä, että tuon ajan käsite "kaikki kansat" poikkesi totaalisesti meidän aikamme globaalista maailmasta.
Jos et ymmärrä asiaa, niin selvyyden vuoksi lainaan tähän jakeen, joka saa sinut ehkäpä paremmin tajuamaan sen, miksi Mustan meren takana asuneet "googilaiset" edustivat äärimmäistä äärtä.
Apostolien teot 2:
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
Arveletko siellä olleen aboriginaaleja tai e-amerikan intiaaneja tai kiinalaisia tai...
Mikä oli apostoleille jo hieman aikaisemmin ja täsmällisesti annettu saarnaamiastehtävä?
Sekin selviää Raamatusta.
Matt. 10:
5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.'
23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
Tuntuuko sinusta, että Jeesuksen sanomisille pitää antaa jokin toinen tarkoitus ja merkitys?"Oletko tietoinen siitä, että tuon ajan käsite "kaikki kansat" poikkesi totaalisesti meidän aikamme globaalista maailmasta.
Apostolien teot 2:
Arveletko siellä olleen aboriginaaleja tai e-amerikan intiaaneja tai kiinalaisia tai... "
Ei, en arvele. Arveletko itse että julistus oli tullut rajoittaa vain Jerusalemin alueelle ? Vai onko sinulla parenpi käsitys siitä mille alueelle tai mihin kansoihin opetustyö ja julistus olisi pitänyt rajoittaa ?
Vai pitäisi meidän aina pidättäytyä tuon ajan käsityksissä kuten annat ymmärtää ? Jos pitäisi noudattaa tuon ajan käsitystä "kaikki kansat" et sinäkään olisi koskaan kuullut Jumalasta tai Jeesuksesta. Vai väitätkö että Suomalaiset ja muut ugrilaisheimot kuuluivat tuon ajan "kaikki kansat" käsitteeseen ??
Väitätkö ettei Jeesus tiennyt että maailma on laajenpi kuin sen ajan yleinen käsitys oli, olihan hän sentään Jumalan Poika ?? - *RaMbo*
"Oletko tietoinen siitä, että tuon ajan käsite "kaikki kansat" poikkesi totaalisesti meidän aikamme globaalista maailmasta.
Apostolien teot 2:
Arveletko siellä olleen aboriginaaleja tai e-amerikan intiaaneja tai kiinalaisia tai... "
Ei, en arvele. Arveletko itse että julistus oli tullut rajoittaa vain Jerusalemin alueelle ? Vai onko sinulla parenpi käsitys siitä mille alueelle tai mihin kansoihin opetustyö ja julistus olisi pitänyt rajoittaa ?
Vai pitäisi meidän aina pidättäytyä tuon ajan käsityksissä kuten annat ymmärtää ? Jos pitäisi noudattaa tuon ajan käsitystä "kaikki kansat" et sinäkään olisi koskaan kuullut Jumalasta tai Jeesuksesta. Vai väitätkö että Suomalaiset ja muut ugrilaisheimot kuuluivat tuon ajan "kaikki kansat" käsitteeseen ??
Väitätkö ettei Jeesus tiennyt että maailma on laajenpi kuin sen ajan yleinen käsitys oli, olihan hän sentään Jumalan Poika ??Jos Jeesus Jumalan Poikana olisi tiennytkin sen, millainen maailma oikeasti on, niin eipä tuo sitä missään esille tuonut eikä apostoleilleen kertonut.
Eikö meidän ole viisaampaa olla sen varassa, mitä tiedämme ja mitä Raamatussa lukee, kuin lähteä luomaan omiin olettamuksiin perustuvia vaihtoehtoisia teorioita?
Missä tuon ajan "maan ääret" sitten olivat?
Jerusalemista katsottuna se oli keskipiste ja ympäröivät suuret kansakunnat (= välimeren seutu ja lähi-itä) sekä niiden takana olleet huonosti tunnetut pienet alueet (vrt. epämääräinen Maagogoin maa Assyrian takana tai Egyptin takaa alkanut pohjoinen Afrikka) olivat sitä tuntematonta äärtä. - alku ja loppu.
*RaMbo* kirjoitti:
Jos Jeesus Jumalan Poikana olisi tiennytkin sen, millainen maailma oikeasti on, niin eipä tuo sitä missään esille tuonut eikä apostoleilleen kertonut.
Eikö meidän ole viisaampaa olla sen varassa, mitä tiedämme ja mitä Raamatussa lukee, kuin lähteä luomaan omiin olettamuksiin perustuvia vaihtoehtoisia teorioita?
Missä tuon ajan "maan ääret" sitten olivat?
Jerusalemista katsottuna se oli keskipiste ja ympäröivät suuret kansakunnat (= välimeren seutu ja lähi-itä) sekä niiden takana olleet huonosti tunnetut pienet alueet (vrt. epämääräinen Maagogoin maa Assyrian takana tai Egyptin takaa alkanut pohjoinen Afrikka) olivat sitä tuntematonta äärtä.Arveletko itse että julistus oli tullut rajoittaa vain Jerusalemin alueelle ? Vai onko sinulla parenpi käsitys siitä mille alueelle tai mihin kansoihin opetustyö ja julistus olisi pitänyt rajoittaa ?
- *RaMbo*
Arveletko itse että julistus oli tullut rajoittaa vain Jerusalemin alueelle ? Vai onko sinulla parenpi käsitys siitä mille alueelle tai mihin kansoihin opetustyö ja julistus olisi pitänyt rajoittaa ?
Siinähän minä juuri kerroin, mikä oli tuon ajan käsitys kansakunnista, joille sanaa oli tavoite viedä. Alkuun Jeesus pyrki käännyttämään vain pakana-juutalaisia, mutta koska hänen oppiaan ei otettu vastaan, niin lähetystyö laajeni Jerusalemin ja varsinaisten juutalaisalueiden ulkopuolellekkin.
Miksi muuten vasta Paavali toi ei-juutalaisten käännyttämisen siihen liittyneine alkukiistoineen?
Eivätkö muut apostolit olleet tajunneet tehtäväänsä?
Vartiotorniseuran tapa kehitellä vapaaehtoisia pakkoja on kokonaisuudessaan vallan pirullinen.
"Juu ei sun pakko mitään oo tehä, mutta pitäisikö jehova siitä tai olisko sulla sitten mahdollisuus päästä paratiisiin?"- ja sarat
Kuitenkin jo alkuseurakuntien virat olivat monet.
Joista osasta jehovalahko on luopunutkin.
Toisaalta Jeesus sanoi henkilölle, jonka usko oli tämän pelastanut "mene ja iloitse Herrassa"
Jeesus ei sanonut, että muista täyttää ovityökortti jotta pomo saa lähetettyä tuntitiedot vartiotorniseuralle ja myös että pysyt edelleen taivaaseen pääsevien kirjoissa.
Olisiko muuten mainitulla henkilöllä erityinen syy iloita näin joulun aikaan.
- Q/A
Miten se fakta, että jokin asia on Jumalan käsky, tekee siitä pakollisen? Tahdonvapaus oli edelleen voimassa, kun viimeksi tarkistin.
Ja kyllä, jokaisen Jehovan todistajan ODOTETAAN noudattavan Jumalan käskyjä. Tuliko yllätyksenä? Jokainen tulee silti kantamaan oman kuormansa ja vastaamaan teoistaan tai tekemättä jättämisistään Jumalan edessä; kukaan muu ei voi pakottaa ihmistä tekemään jotain. Eikä Jehova hyväksyisikään pakosta annettua uhria; tässä tapauksessa "huulten hedelmää" (Hepr. 13:15)
Ketään ei eroteta seurakunnasta siksi, että hän ei osallistu saarnaamistyöhön. Ketään ei syrjitä (tai ei ainakaan tule syrjiä Raamatun mukaan) sen vuoksi. Heitä toki kannustetaan siihen. Mutta sehän ei ole samaa kuin pakottaminen.- *RaMbo*
Eiköhän me kummatkin tiedetä, miten asia on.
Jos joku ei saarnaa, hänet leimataan merkitään toimettomaksi joka on samaa kuin B-luokan Jt.
Säälittävä ihminen, jonka kohdalla osoitetaan pitkämielisyyttä ja yritetään ymmärtää hänen ongelmiaan. Näitä reppanoita ei seurakunnassa voi kuitenkaan olla kovin montaa. Muuten kv-viikolla tulee sapiskaa.
Miten toimitaan tuollaisen reppana-toimettoman kanssa kv-viikon lähestyessä?
Yritetään pumpata häneltä ohjatusti edes jonkulainen kommentti siihen, että on joskus jossain jollekkin sanonut jotain, joka on tulkittavissa saarnaamiseen viittaavaksi ja se aika tulee siten reilusti raportoida.
Noinhan siinä on tapana toimia. Kuulostaako sinusta lainkaan hölmöltä? - kastunut
ketään ei myöskään hyväksytä kasteelle ellei ensin ole saarnaamistyöhön osallistunut että se siitä pakottamisesta...
- Q/A
*RaMbo* kirjoitti:
Jos joku ei saarnaa, hänet leimataan merkitään toimettomaksi joka on samaa kuin B-luokan Jt.
Säälittävä ihminen, jonka kohdalla osoitetaan pitkämielisyyttä ja yritetään ymmärtää hänen ongelmiaan. Näitä reppanoita ei seurakunnassa voi kuitenkaan olla kovin montaa. Muuten kv-viikolla tulee sapiskaa.
Yritetään pumpata häneltä ohjatusti edes jonkulainen kommentti siihen, että on joskus jossain jollekkin sanonut jotain, joka on tulkittavissa saarnaamiseen viittaavaksi ja se aika tulee siten reilusti raportoida.
Noinhan siinä on tapana toimia. Kuulostaako sinusta lainkaan hölmöltä?>> Jos joku ei saarnaa, hänet leimataan merkitään toimettomaksi joka on samaa kuin B-luokan Jt. > Noinhan siinä on tapana toimia. Kuulostaako sinusta lainkaan hölmöltä?
- kerjäät??
Q/A kirjoitti:
>> Jos joku ei saarnaa, hänet leimataan merkitään toimettomaksi joka on samaa kuin B-luokan Jt. > Noinhan siinä on tapana toimia. Kuulostaako sinusta lainkaan hölmöltä?
Yrität Q/A tietoisesti "pehmentää" sitä periaatetta mikä seurakunnissa on. Kyllä se on lähes pakonsanelemaa laahustamista ovelta ovelle mikä meidän on on tehtävä. Jos se painostus ja ylenkatse poistettaiin maailman laajuisesti niin veikkaisinpa, että vuoden kuluttua n.70% olisi lähtemättä kenttää tekemään. Vaikka siitä kokuksissa tekohymy huulilla kovasti ihastellaan, niin totuus on aivan toinen. Tiedän tasantarkkaan, että suurimmalle osalle on se paremminkin taakka kuin siunaus.
- Q/A
kerjäät?? kirjoitti:
Yrität Q/A tietoisesti "pehmentää" sitä periaatetta mikä seurakunnissa on. Kyllä se on lähes pakonsanelemaa laahustamista ovelta ovelle mikä meidän on on tehtävä. Jos se painostus ja ylenkatse poistettaiin maailman laajuisesti niin veikkaisinpa, että vuoden kuluttua n.70% olisi lähtemättä kenttää tekemään. Vaikka siitä kokuksissa tekohymy huulilla kovasti ihastellaan, niin totuus on aivan toinen. Tiedän tasantarkkaan, että suurimmalle osalle on se paremminkin taakka kuin siunaus.
>> Yrität Q/A tietoisesti "pehmentää" sitä periaatetta mikä seurakunnissa on. > Jos se painostus ja ylenkatse poistettaiin maailman laajuisesti... > Tiedän tasantarkkaan, että suurimmalle osalle on se paremminkin taakka kuin siunaus.
- tarpeeton ja poisheitettävä
*RaMbo* kirjoitti:
Noinhan siinä on tapana toimia. Kuulostaako sinusta lainkaan hölmöltä?Mitähän ongelmia yritetään ymmmärtää? Vielä en ole törmäänyt....
Pitkämielisyyttä? Koskien mitä? Ei ole kuulunut kuin huminaa oli kv tai mikä tahansa kirjainyhdistelmä sitten lieneekään..
Ei olla sen kummemmin pumpattu, dumpattu tai mitä ne lie..
Kuulostaa tosi kahelilta sanottaisko suoraan. Onneksi ei olla otettu minkähän sortin yhteyttä. On nimittäin hauska nähdä kuka kuolee nauruun siinä vaiheessa.
Hauskempaa vuodenvaihteen odotusta itse kullekin
t. marianne
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4942452Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852439Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211541Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771502Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔381293- 271258
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2741145Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun871113