Bussi 9 hlö:lle

jussi..

Tulikaksoset ja nyt kuusi lasta ja aikuiset pitäisi saada nyt auton kyytiin.

Olen miettinyt tuollaista hiacen / transporterin bussimallia. Onko kenelläkään kokemusta miten pärjää taajama-ajossa ja tuleeko usein vastaan paikkoja joista ei selviä kuin peruuttamalla.
Kun on tottunut ajamaan normaalinkokuisilla autoilla, hieman hirvittää tuollainen minibussi kooltaansa. Mutta tilaa tarvitaan ja siitä lähdetään että ensi kesänä ei tarvitse suksiboxin kanssa lähteä kesälomareissulle.

12

4175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiace takavetona kokemattomalle kuskille hieman hankala varsinkin tyhjänä talvella, toisaalta saahan sitä nelivetonakin, joka tosin on hieman kankeampi ahtaissa paikoissa.

      Transportteri on etuvetona helpompi ajaa, tosin hieman vikaherkempi, ja paljon kalliimpi, toisaalta pitää arvonsa hyvin.

      Opel vivaro on myös harkitsemisen arvoinen. Luotettavuus vähintään yhtä hyvä kuin Volsussa, ajettavuun vain hieman huonompi, mutta on myös halvempi.

      takatilan lisälämmitin on ehdoton, muuten takana palellaan aina kun on alle pari astetta lämmintä.

    • paljon paljon enemmän

      Pakettiauton korkeudelta on todella hyvä ajaa, liikenteen enemmistön eli henkilöautojen yli näkee ja liikennettä pystyy ennakoimaan.

      Hyvin pärjää taajama-ajossa, ei ole paljoa paikkoja missä ei oppisi ajamaan. Takatuupparien pito voi loppu aikaisemmin kesken kuin etuvetoisten.

      Itse suosittelen mersun sprinteriä, ei ole ainakaan kovin suuri vikainen ja se on isoista pakuista varmaan paras. Kannattaa ettiä sellaista ex taksin tapaista yms, jossa penkit ja kaikki laitteet valmiina kuten vesikierto patterilämmitys, wepasto, automaattivaihteet niin on mukavempi ajella jne. Niitähän löytyy käytettyinä varmaan vaikka kuinka.

      Joku taisi suositella vivaroa, voi olla aika pieni 9 henkilölle jos vähän kassia vielä matkaan pitää ottaa.

      Ps. ilmastointiko voi olla hyvä olla koska pakuissa ei ole takana avattavia ikkunoita yleensä, kosteus tulee takana olevista etutilaan saakka ja ikkunat ei pysy auki millään. Siksi myös ehkä joku ex taksi voisi olla hyvä mistä löytyy kaikki tarvittava..? Toki sitten vika kohteitakin on aina sitten enemmän mitä enemmän on laitteita, lisälaitteet kun ei yleensä ole auton laadun kanssa samalla tasolla. Ne hajoo paljon aikaisemmin kuin itse auto. Taksi taasen voi olla hyvin huollettu ja kunnossa pidetty.

    • Jamppa1

      pärjää kunhan osaa peruuttaa peileistä. Ei nuo nyt niin isoja vielä ole. Toki edestä vetävissä varsinkin on kääntösäde isohko. Tavaratila on sellaisessa 1 8:ssa, missä on matkustamossa kolme penkkiriviä, yleensä niukka kun takapenkit on ihan perällä. Sellainen 1 7 tai 1 8 jossa on kaksi penkkiriviä sopinee paremmin teidän käyttöön tavaratilan takia.

      Hiace ja varsinkin transporter on aika yleisiä pikkubusseja. Molemmissa on puolensa, joista voisi jutella pitempäänkin, mutta liekö tarvetta?

      • suurin kääntösäde

        johtuen juuri etuvetoisuuden akseleista..

        Esimerkiksi sprinter kääntyy paljon pienemmässä tilassa kuin cittari.

        Itse ajan joka päivä pihoille pakulla, on ne ahtaita mutta suurinpaan osaan pihoista juuri ja juuri pääsee.


    • taksit..

      Ne ovat tavallaan, kuin linja-autoja, eli ajavat määrättyjä reittejä aikataulujen mukaisesti, mutta ovat kuitenkin pakujen aihioon tehtyjä pikkubusseja, koska määrätyillä reiteillä ei riitä tarpeeksi matkustajia varsinaisiin linja-autoihin.
      Samat on yksi tällainen Sakussa toimiva suurehko firma, millä on myös varsinaisia linja-autoja, tunnen firman varsin hyvin.
      Samatin kalusto on tänä päivänä Renault ja Ford pohjaista, mutta vanhenevat Fordit korvataan Renaukteilla, Mastereilla ja Traficeilla.
      Kerran kysyin Samatin edustajalta, että miksi näin
      ja sain vastaukseksi, että kokemukset autoista, johtavat määrättyyn merkkiuskollisuuteen ja Renault on myös todennäköisesti heidän tulevaisuuden merkkinsä pikkubusseissa.

    • Tossa mainostettiin Sprintteriä, joka ei ole huono vaihtoehto, joskin hieman kallis, mutta jos niin isoa tarttee ni vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi, VW LT ja MB Sprintter. LT on työkonemaisempi aavistuksen heikommalla ohjaustehostimella, ja epämiellyttävämmällä (kovaäänisemmällä) käyntiäänellä, ja heikkotehoisemmalla ajonvakautuksella (mielestäni aivan riittävällä). kytkettävä tasauspyrästön lukko on sitten ehdoton varuste.
      näitten kehnompien puolien "ansiosta" se on hankintahinnaltaan paljon edullisempi.

      Pienempiinkin saa melko ison tavaratilan penkkijärjestelyillä, olen nähnyt useita Vitoja ja pari Transportteria sellaisilla penkkijärjestelyillä jossa on: kuski ja kaksi etumatkustajaa, katsoo eteenpäin (luonnollisesti =))
      heidän takanaan 3 penkkiä matkustaa selkä menosuuntaan, jonka jälkeen 3 nenä menosuuntaan, jolloin taakse jää kohtalainen tavaratila
      allaolevan kaltaisesti (auton keula oikealle)

      X> o
      X>
      X>

      • Huhhoh

        Et tarvitse LT-luokan jättiautoa tuolle porukalle. Normaali Trasporteriin/Hiaceen mahtuu kyllä edelläkuvatulla istuinjärjestelyllä. Mersu on kallis käytettynäkin ja vikojakin tiemmä esiintyy ihan riittävästi. Vanha taksi on yleensä hyvin varusteltu mutta kallis ja hitosti kilometrejä takana.
        Katseleppa tuontimahdollisuuksia Saksasta.
        Pikkubussin/pakettauton ajettavuus on sisänsä ihan hyvä, ryhdikäs istuma-asento ja näkee hyvin etusektoriin. Ei paha kaupungissakaan, mutta pitää tottua ja tietää ulottuvuudet.


      • juontaa myös
        Huhhoh kirjoitti:

        Et tarvitse LT-luokan jättiautoa tuolle porukalle. Normaali Trasporteriin/Hiaceen mahtuu kyllä edelläkuvatulla istuinjärjestelyllä. Mersu on kallis käytettynäkin ja vikojakin tiemmä esiintyy ihan riittävästi. Vanha taksi on yleensä hyvin varusteltu mutta kallis ja hitosti kilometrejä takana.
        Katseleppa tuontimahdollisuuksia Saksasta.
        Pikkubussin/pakettauton ajettavuus on sisänsä ihan hyvä, ryhdikäs istuma-asento ja näkee hyvin etusektoriin. Ei paha kaupungissakaan, mutta pitää tottua ja tietää ulottuvuudet.

        Siitä että isot pakut on ammattiajossa eli myös kovimmassa käytössä kun taas hiacet esimerkiksi ei niinkään.

        Perustaltaan sprinterissä ei ole ollut merkittäviä vikoja juuri mitään. Se 600tkm voi mennä hyvinkin ihan perushuollolla, kone ja voimansiirto kestää sen! Se missä on paljon vikoja kuten taksit ja ambulanssit on niiden autojen lisälaitteet, ne on kaukana auton laadusta kuten vaikka wepasto.

        Kun itse reilun 8 vuoden ajojen ja muutaman auton matkaa muistelee niin ei siellä ajamista estäviä vikoja ole ollut tai sellaisiakaan jotka estää katsastuksesta läpi menoa. Niitä muita pikku harmejahan on merkkiin katsomatta aina.

        Vitossa kolmannen penkkirivin taakse jäävä tavara tila on noin 70-80cm pituudeltaan.


    • Pienoisbussi

      Itse hankkisin 1 9 paikkasen linja-auton. Esim. Vito tai Caravelle. Tai jos tilaa tarvii niin sitten Sprintterin.

      Hyvää: verovapaa auto, ei käyttömaksuja. Saa ajaa bussikaistoja (en suosittele) Saa pysäköidä busseille sallituille paikoille.(hyvä etu näin joulun alla) Ei tarvii lainata (vaatii D1 luvan)

      Huonoa: Ajokortin (D1 hankinta koko perheelle, ellei halua yksin ajaa)
      Piirturi (ei käyttöpakkoa)
      100km lätkä takana.

      • 1+8 paikkainen

        Onko niitä 1 9 paikkasiakin, edessä 3 ja takana 6 paikkaa 1 8.


      • Verovapaana
        1+8 paikkainen kirjoitti:

        Onko niitä 1 9 paikkasiakin, edessä 3 ja takana 6 paikkaa 1 8.

        Kyllä Vito, tai Transporteri linja-autosta käy.
        Guugleta vaikka hakusanoilla Vito linja-auto, niin löytyy vaihtoehtoja.
        Niissä on ongelmana yleensä nuo varauloskäynnit. Elikä pitää olla riittävät vapaat kulkutiet.


      • vaihtoehto
        Verovapaana kirjoitti:

        Kyllä Vito, tai Transporteri linja-autosta käy.
        Guugleta vaikka hakusanoilla Vito linja-auto, niin löytyy vaihtoehtoja.
        Niissä on ongelmana yleensä nuo varauloskäynnit. Elikä pitää olla riittävät vapaat kulkutiet.

        Osta henkilöautoksi rekisteröity pikkubussi ja muuta se autoverolliseksi matkailuautoksi.

        Onnistuu Transporter - Hiace kokoisista oikein helposti.

        Muutoksen jälkeen istumapaikkoja on edelleen 9 mutta käyttövoimavero alenee pakettiauton tasolle, eli säästöä tulee vuodessa 600-700 euroa.
        Osassa ajonauvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/h, mutta se ei näy päällepäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      58
      6101
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      61
      5532
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      115
      4169
    4. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3832
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3775
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3199
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      63
      2951
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59
      2826
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      68
      2558
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      47
      1940
    Aihe