haulikon täyteinen

mehtä miekkonen

sellaista asiaa lähdin kyselemään että mitä riista eläimiä saa ampua haulikon täyteisellä ?? sopivatko nämä esim ketun haaskalta kyttäykseen ?? kiitos jo etu käteen asiallisista vastauksista ..

17

14310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peedro

      Tosiaan ei kannata käyttää ainakaan ketun kyttääjän , ovat hieman epätarkkoja yleensä ,
      metsällä kannattaa olla aina pari vyössä , sillä voi ruilauttaa nallea , jollei haluta painiskella.
      Sutta kait saa sillä ampua ja jotain kauriita jne.

    • ei saa

      ampua täyteisellä. muita siis saa.

      • Erikoista..

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.


      • saa ampua
        Erikoista.. kirjoitti:

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.

        karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.


      • saa ampua kirjoitti:

        karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...


      • mie.
        Erikoista.. kirjoitti:

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.

        ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....


      • mie.
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        alle 10 metrin matkalta haulikko on varmasti vähintään yhtä tehokas 308 kivääri.
        Ammutaan sitten hauleilla tai täyteisellä.


      • mie. kirjoitti:

        ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....

        Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.

        Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.


      • äkkipötkö
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        kyllä päälle syöksyvä karhu on helpompi pysäytää haulikon haulipatruunalla kuin täyteisellä. ja ei sen panoksen tarvi olla kuin savikiekkopanos jos 10m matkalta ampuu naamaan


      • sssdvs
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        Kyllä siinä otso pysähtyy takuu varmasti jos nokille tätäyttää haulikolla kymmenestä metristä! se on kuitenki melkonen tärsky normaali (36g) hauleja kun tulee yli 300m/s päähän. Kun ajatellaan sitä että karhulta saa tajun pois miehinen mies kirvesnatalla! Ja olenpa kuullut ja varmaa tietoakin on että kirves hamaralla tms. Astalolla on monelta metsän kuninkaalta henki viety, eläinten kuningas nimeltä ihminen, toimesta.


      • Täyteinen
        k0rh0nen kirjoitti:

        Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.

        Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.

        hyvä risukoissa.Toisin kuin yleensä luullaan on täyteinen yllättävän herkkä muuttamaan suuntaansa osuessaan risuun vaikka olisi ammuttu rihlatulla piipulla.Tätä on testattu joskus muistaakseni Ase&Erä lehden toimesta,artikkelia en tosin löytänyt vaikka kuinka pengoin.Olisi kellään parempaa tietoa???


    • buci

      oisin kyselly semmoista et jos karhua ampuu 5 m semmoisilla haulilatauksella jossa 15 8.38 kokoista haulia nii tipuukko se karhu?

      • gth

        no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut


      • buci
        gth kirjoitti:

        no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta


      • buci
        buci kirjoitti:

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta

        kumpi muuten on tehokaampi täytinen berneke 39gm vai 15 kertaa 8.38 haulilataus?


      • thgjhy
        buci kirjoitti:

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta

        ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko


      • kosovopoika
        thgjhy kirjoitti:

        ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko

        no missä on sit se heikko kohta mä ainakin ampuisin keskelle päätää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe