Mononukleoosi "pusutauti"

KivustaKärsivä

Toissapäivänä kävin sitten lääkärissä ja mulla todettiin mononukleoosi. Silmien turvotus oli alkuoireena ja pahoinvointi ja oksentelu. Myöskin ikävät pääkivut.:(
Sain lääkkeeksi Kefexin 750mg, auttaakohan tua?
Oon nyt jonkun 3 päivää syönyt noita plus sitten ibumaxia. Kurkku kivut ovat vaan jatkuneet ja nielu on täysin turvonnu. Hengitys nukkuessa todella vaikeeta, ja onhan tässä jäänytkin parit yöunet vähäisiksi.
Valkoista peitettä on todella paljon ja oikea puoli kurkusta on turvonneemi (ja myöskin kipeämpi). Olen miettinyt että jos siellä onkin mätäpaise? Millain tää tarkastettas, siis lääkärillä, että onko kyse mätäpaiseesta?
Sattuuko se kauheasti jos mätää puristetaan pois?
Olisin melkein valmis mihin vaan, kunhan saisin tämän kivun lopetettua mahd. pian.
Kurkkukipua on kestänyt vajaa viikon ja päivä päivältä kurkkukipu vain kasvaa. Nieleminen on yhtä helvettiä. Ja korva kipu on jatkuvaa, varsinkin niellessä korviin sattuu ihan hirveesti.
Kuume on ollu siin 36.5-37.7 paikkeilla.
Kipulääkkeeksi ei ibumax ja kefexin oo auttanu.
Joulukin tulossa, enkä millään haluaisi sentään tiputukseen jouluksi joutua. Mutta jos nieleminen alkaa käydä näin mahdottomaksi niin syömisestä ei tule mitään joten tiputukseen joutuu.:(

Onko kokemuksia? Omia selviytymistarinoita :D ?
Tää on kyllä tähä mennessä pahin tauti mitä oon sairastanu.:(

7

3423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palmar

Mononukleoosi on virustauti ja tähän ei antibiootista ole välttämättä mitään hyötyä, jotkut lääkärit kirjoittavat antibioottia, jotkut eivät.
      Mononukleoosista toipuminen voi kestää pitkäänkin.
      Aina on pidettävä mielessä tosiaankin nielupaise. Tämän oireita on mm.leukalukko eli et saa suutasi kunnolla auki. Nielupaiseen hoito kuuluu korvalääkärille eli erikoissairaanhoitoon.
      Myös verikokeista maksa-arvot saattavat kohota mononukleoositaudissa, onkohan sinulta katsottu ne?

Hakeudu lääkäriin, jos sinusta tuntuu, että nieluusi on paise kehittymässä.
      Toivottavasti paranet jouluksi, terv. sairaanhoitaja

• KivustaKärsivä

Kyllä maksa-arvot on katsottu ja ne ovat kohonneet.:(
        Lääkäri puhui, että niiden pitäisi olla 40 mutta minun maksa arvoni on yli 220.
        Viimeyön vietin tarkkailussa, ja sinnekkin piti kauheasti neuvotella että pääsenkö.
        Mutta nukkuminen pelottaa, jos joku paise vaikka tukkii hengitystiet.
        Oikea puoli nielusta on turvonneempi kuin vasen ja siihen sattuukin enemmän.
        Kuitenkin lääkäri sanoi että ei siellä paisetta ole.
        Huolestuttaa vähän mutta ei tässä muutakaan voi tehdä, lääkäri varmasti tietää.
        Tarkkailussa sain kipupiikin ja rauhottavia joten kerrankin sain nukuttua. Ja syöminenkin aamulla oli helpompaa.
        Saas nähdä tuleeko kipu taas takaisin.
        Ja kiitos tosiaankin, toivottavasti paranisin jouluksi, hyviä jouluja sinulle.:)

• samainen RAJU tauti

Kuumetta oli 9 viikkoa ja sairaalaan joutui 2 kertaa asian tiimoilta.

No sitten viimein alkoi lämpö laskea mutta taudista jäi hänelle krooniset kurkkutulehdukset kahdeksi vuodeksi.

Viimein kurkkuun tuli paise ja kurkku turposi uudelleen ja joutui taas sairaalaan.kuureja oli syöty 15 kpl tuona aikana ja melkein kaikille antibiooteille oli kehittynyt allergia,penisilliinistä puhumattakaan.

Sitten aloitettiin Dalasiinilla estohoito kuudeksi viikoksi jotta voidaan poistaa nielu-ja kitarisat.Dalasiinille myös kerkesi tulla allerginen reagtio ennen leikkauta!

Viimein koittileikkauspäivä ja siitä asti on ollut terve monet vuodet...eli aivan turhaa kärsimystä ja lääkkeiden syöntiä,olisivat vain uskoneet minua ja ottaneet mätärisat aiemmin pois!

Tässä yksi tosi vaikea esimerkki taudista!!! Kaikillahan tämä ei näin rajua ole ;))) Onneksi!

• KivustaKärsivä

Auts, tuollainen varmasti oli rankkaakin.
        Se on totta että lääkäreiden ei pitäisi aina yrittää kaiken maailman lääkkeillä parantaa, joskus leikkaus olisi paikallaa, ja sen jälkeen nielussa ei olisi ongelmia.
        Mutta kun lääkäri ei vain uskonut, että siellä mitään paisetta olisi, vaikka niin epäilenkin, ainakin aluillaan olevaa paisetta.

Tuo on tosiaan raju tauti jos sille päälle sattuu.
        Toivottavasti en ihan noin rajua joudu kokemaan, tähänkin asti kärsimystä ollut jo tarpeeksi tän asian suhteen.:((

• DataGirl

Ai kappas, joku muukin odottaa Joulua pusutaudin kera. Viis siitä Joulusta, kunhan tämä e-r-i-t-t-ä-i-n ikävä tauti katoaisi. Kuumeilu alkoi minulla 2.12. ja sairaslomaa on ainakin 23.12. asti. Minusta tuntuu, että tauti on nyt irroittamassa otettaan. Hikoillut kuin pieni sika, yöt meni suuta huuhtoessa muutaman tunnin välein, jotta kieli vielä aamulla jotenkin suussa liikkuisi. Ja tietysti tuntuu siltä, että kuivahtanut kieli, suu ja nielurisat alkavat olla pienillä haavoilla. Apteekista löysin avukseni Biotène OralBalance - suuta kosteuttavan geelin. Se auttoi minua nukkumaan viime yön niin, ettei tarvinnut kuin vain kerran nousta suuta huuhtomaan. Tuntuu kuin olisi ollut siitä nieluunkin apua. Paino on tippunut 4 kiloa tämän sairastelun aikana, koska yrittää tuota syömistä vältellä kivun vuoksi. Juonnut kyllä olen, vaikka väkinäistä se onkin ollut. Jaksamista sinullekin! Yritetään päästä jaloillemme ja irti tästä taudista! Minä vielä kilpanyrkkeilijänä, jouduin pakkolomalle urheilusta, ettei vain maksaan ja pernaan tule mitään. Tuloksia viimeisimmistä labrakokeista en ole vielä saanut.

• KivustaKärsivä

Ai no en näymmä ole ainoa suomessa joka potee tätä tällä hetkellä:D
        Mulla ei tota suun kuivumista oo ilmenny aikasemmin kunnes toissapäivänä aamulla herätessäni suu oli niin rutikuiva että hengitys oli vaikeaa.
        Pitäisi kai sitten kokeilla tuota suuta kosteuttavaa geeliä, jos se auttaisi.
        Laihtunut olen minäkin 2 kiloa, syöminen kun on vaikeaa.
        Siitäkin ikävä tää tauti kun ei saisi liikkua vähään aikaan, juuri maksan ja pernan takia.
        Tässä menee nopeasti heikkoon kuntoon.
        Mutta tosiaan, yritetään päästä tästä ikävästä taudista eroon.:)

• rauhaskuume
        KivustaKärsivä kirjoitti:

Ai no en näymmä ole ainoa suomessa joka potee tätä tällä hetkellä:D
        Mulla ei tota suun kuivumista oo ilmenny aikasemmin kunnes toissapäivänä aamulla herätessäni suu oli niin rutikuiva että hengitys oli vaikeaa.
        Pitäisi kai sitten kokeilla tuota suuta kosteuttavaa geeliä, jos se auttaisi.
        Laihtunut olen minäkin 2 kiloa, syöminen kun on vaikeaa.
        Siitäkin ikävä tää tauti kun ei saisi liikkua vähään aikaan, juuri maksan ja pernan takia.
        Tässä menee nopeasti heikkoon kuntoon.
        Mutta tosiaan, yritetään päästä tästä ikävästä taudista eroon.:)

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00107
        http://www.huslab.fi/ohjekirja/17249.html
        http://www.mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?num=1146724971/1
        http://www.epshp.fi/kotisivu/klmikr/ohjekirj/e.htm
        Voi esiintyä myös aikuisilla ja kova, sahaava kuume ja kivulias rauhastulehdus laihduttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe