1. Kor. 10:1-4; isät

Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?
Jätettiinkö naiset ja pienet lapset (vauvat) Egyptin puolelle?

12

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija.

      ...ilmeisesti helluntailainen tai muu vastaava, joka aika ajoin väittää ihan tosissaan, että Israelin kansan mukana ei viety meren läpi vesi-ihmeen kautta pelastukseen ollenkaan lapsia eikä naisia, vaan pelkästään miehet eli isät.

      • Kyse lienee yhteisöllisyydestä, joka on paljossa hukassa suomalaisessa kristillisyydessä.

        Ennen oli kait toisin, kuten virressä 178 sanotaan:
        1. Myös isämme uskoivat ennen ja kylvivät leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen kuin isämme saarnasivat:
        "On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen ja suostukaa armahdukseen".

        (Virressä on hyvät sanat, erikoisesti 3:s säe.)


    • eepu*
    • Esi- isistä

      Raamattu puhuu myös isiltä perityistä tavoista ja muusta semmoisesta. Näissä viitataan sukupolvien ketjuun esi-isiin.
      Samallalailla viittaus lapsiin esim "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" ei tarkoita, että se koskisi vain kuulijoita ja heidän lapsiaan, vaan myös tuleville sukupolville.

      Kyllähän suomenkielessäkin puhutaan esi-isistä ja tarkoitetaan myös naisia. Yhtä hyvin voisi kysyä kun "miespolvet vaipuvat unholaan" eikö naisia unohdettu?
      Yksi isiltä peritty tapa on lapsikaste, jolle ei löydy Raamatusta perusteita.

      • terence.hill

        on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.


      • alkukirkko

        Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.


      • on vanhenpi
        alkukirkko kirjoitti:

        Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.

        jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.


      • ylösnousemus
        on vanhenpi kirjoitti:

        jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.

        Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.

        Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.

        Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.


      • ylösnousemus kirjoitti:

        Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.

        Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.

        Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        YKSI RUUMIS…YKSI KASTE

        Usein näkemyksemme ovat kovin yksilökeskeisiä.

        Kaste on tosin yksilön henkilökohtainen liittäminen nimeltä mainiten, kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
        Tämä merkitys ohenee, jos sitä ei ajatella myös yhteisenä, yhteisöllisenä tapahtumana.

        Paavali käyttääkin usein monikollisia pronomineja- me, te, meidät- kasteesta puhuttaessa:
        "...ME olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi..." (1. Kor. 12:13).


      • terence.hill kirjoitti:

        on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.

        terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
        ---
        Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.

        Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
        Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
        Mihin sellaista vielä tarvitaan?

        Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
        Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?


      • eepu*
        Tapio522 kirjoitti:

        terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
        ---
        Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.

        Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
        Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
        Mihin sellaista vielä tarvitaan?

        Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
        Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?

        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000014651287#22000000014651287


    • Kun Israel tuli punaisen meren läpi ei edes heidän jalkansa kastuneet.

      2. Moos. 14:29
      Mutta israelilaiset kulkivat kuivaa myöten meren poikki, ja vesi oli heillä muurina sekä oikealla että vasemmalla puolella.

      Tiedät hyvin, että koko Israel kulki kuivaa myöten meren läpi kun taas vesi hukutti myöhemmin faaraon armeijan. UT:ssakin esimerkiksi Jeesuksen ruokkimisihmeiden kohdalla mainitaan miehien lukumäärä. Se oli juutalaisille tavanomaista kielenkäyttöä kuten esim. että "Jeesus on kuollut monien puolesta" (tällä tarkoitetaan kaikkia ts. niin monen puolesta kuin ihmisiä on). Eräissä kohdin ruokkimisihmeistä kerrottaessa mainitaan miesten lukumäärä ja lisätään "paitsi naisia ja lapsia".

      Kysymykseesi >>Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      31
      3366
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2653
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1724
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      119
      1488
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1479
    6. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1427
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1237
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1116
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1103
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1015
    Aihe