Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?
Jätettiinkö naiset ja pienet lapset (vauvat) Egyptin puolelle?
1. Kor. 10:1-4; isät
12
381
Vastaukset
- lukija.
...ilmeisesti helluntailainen tai muu vastaava, joka aika ajoin väittää ihan tosissaan, että Israelin kansan mukana ei viety meren läpi vesi-ihmeen kautta pelastukseen ollenkaan lapsia eikä naisia, vaan pelkästään miehet eli isät.
Kyse lienee yhteisöllisyydestä, joka on paljossa hukassa suomalaisessa kristillisyydessä.
Ennen oli kait toisin, kuten virressä 178 sanotaan:
1. Myös isämme uskoivat ennen ja kylvivät leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen kuin isämme saarnasivat:
"On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen ja suostukaa armahdukseen".
(Virressä on hyvät sanat, erikoisesti 3:s säe.)
- eepu*
..ja he olivat vastuullisia perheistään, -- ja he uskoivat ja luottivat Moosekseen johtajanaan pois Egyptin orjuudesta luvattuun maahan!
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020226181#22000000020226181
*
"Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää
-- ja että mies on vaimon pää
ja että Jumala on Kristuksen pää." - Esi- isistä
Raamattu puhuu myös isiltä perityistä tavoista ja muusta semmoisesta. Näissä viitataan sukupolvien ketjuun esi-isiin.
Samallalailla viittaus lapsiin esim "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" ei tarkoita, että se koskisi vain kuulijoita ja heidän lapsiaan, vaan myös tuleville sukupolville.
Kyllähän suomenkielessäkin puhutaan esi-isistä ja tarkoitetaan myös naisia. Yhtä hyvin voisi kysyä kun "miespolvet vaipuvat unholaan" eikö naisia unohdettu?
Yksi isiltä peritty tapa on lapsikaste, jolle ei löydy Raamatusta perusteita.- terence.hill
on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.
- alkukirkko
Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.
- on vanhenpi
alkukirkko kirjoitti:
Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.
jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.
- ylösnousemus
on vanhenpi kirjoitti:
jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.
Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.
Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.
Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. ylösnousemus kirjoitti:
Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.
Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.
Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.YKSI RUUMIS…YKSI KASTE
Usein näkemyksemme ovat kovin yksilökeskeisiä.
Kaste on tosin yksilön henkilökohtainen liittäminen nimeltä mainiten, kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
Tämä merkitys ohenee, jos sitä ei ajatella myös yhteisenä, yhteisöllisenä tapahtumana.
Paavali käyttääkin usein monikollisia pronomineja- me, te, meidät- kasteesta puhuttaessa:
"...ME olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi..." (1. Kor. 12:13).terence.hill kirjoitti:
on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.
terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
---
Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.
Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
Mihin sellaista vielä tarvitaan?
Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
---
Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.
Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
Mihin sellaista vielä tarvitaan?
Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?
Kun Israel tuli punaisen meren läpi ei edes heidän jalkansa kastuneet.
2. Moos. 14:29
Mutta israelilaiset kulkivat kuivaa myöten meren poikki, ja vesi oli heillä muurina sekä oikealla että vasemmalla puolella.
Tiedät hyvin, että koko Israel kulki kuivaa myöten meren läpi kun taas vesi hukutti myöhemmin faaraon armeijan. UT:ssakin esimerkiksi Jeesuksen ruokkimisihmeiden kohdalla mainitaan miehien lukumäärä. Se oli juutalaisille tavanomaista kielenkäyttöä kuten esim. että "Jeesus on kuollut monien puolesta" (tällä tarkoitetaan kaikkia ts. niin monen puolesta kuin ihmisiä on). Eräissä kohdin ruokkimisihmeistä kerrottaessa mainitaan miesten lukumäärä ja lisätään "paitsi naisia ja lapsia".
Kysymykseesi >>Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä165291Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita1764243Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk173838Vuosi vaihtuu!
Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst251567Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....
Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk461387- 941259
- 701227
- 1171175
Uudenvuoden toivotukset
Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk111132- 1631049