Matala hemoglobiini?

Hemo Globiini

Lääkäri kertoi verikokeiden tulokset; hemoglobiini 75 -> sairaslomalle. Ihmetteli etten ole väsyneempi tms. No, väsyttää kyllä mutta ei mitenkään niin ihmeellisesti. Verikokeisiin pistettiin "kalpean naaman" takia ja lääkärille meni taas liittyi ihan muuhun. Tutkimukset jatkuu mistä tuo hemoglobinin tipahtaminen johtuu mutta mieleenipä tuli täältä kysäistä pariakin asiaa.
Onko 75 kovinkin matala arvo? Pitäisikö olla kovinkin uupunut? Minkälainen on mahdollisuus sille, että mittauksessa tms. on tapahtunut virhe? Miten mutkikkaasta mittauksesta tuossa on yleensäkään kyse?

44

49671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen?

      Itselläni ( nainen ) hemoglobiini 154. Yleensä jos se menee alle 100, on ihminen jo aika heikossa kunnossa...

      • kunnossa...

        kyllähän se normaali hemoglobiiniarvo on siinä yli 100, olikohan naisilla 108 tai sellaista se alin 'hyvä' arvo. Ja miehillä korkeampi.
        Varmaankin sinulta nyt sitten tutkitaan, miksi se hemoglobiini on mennyt niin alas kuin 75? Jos ei tutkimuksia niin vaadi että selvittävät. Joskus joku esim peräpukamat tai muu vuoto voi pudottaa arvoa.

        Muutenkin se arvo vähän vaihtelee, ehkä 5 pykälää ihan päivässäkin, riippuen kuinka paljon on juonut nestettä esim, näin olen ymmärtänyt.

        Matala hemoglobiini tietysti huonontaa suorituskykyä, hengästyy helposti jos tarvitsee rehkiä, eikä vaan yksinkertaisesti jaksa fyysisiä juttuja. Mutta kun suorituskyky laskee pikkuhiljaa, siihen ei sillä tavalla ehkä reagoikaan. Tottuu vaan jotenkin ettei jaksa ihan sitä kuin ennen.

        Jos mietit taaksepäin, niin ehkä huomaat että näin on sinullekin käynyt?
        Toivotaan että nopeasti saat veriarvon kohdalleen!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • minulla

      oli hemoglobiini 123 niin laitettiin syömään jo rautatabletteja..75 kuulostaa todella alhaiselta, kai se nyt olossakin jo näkyy

    • hemoglobiini

      Niin tai näin, jos hemoglobiinin tulos on 75,
      se on kovin matala. Takemmmin arvioidakseni pitäisi tietää, oletko nainen vai mies ja iälläkin on merkitystä.

      On aivan asiallista, että tutkivat lisää ja olet nyt vähän aikaa saikulla. Syy, miksi näin on käynyt, selviää varmaan aikanaan ja siihen löytynee asiallinen hoitokin.

      Hemoglobiini on yksi tavallisimmista laboratoriotutkimuksista, joten mittausvirheeseen en hetimmiten uskoisi.
      Sitäpaitsi, uusintanäyte on helppo otattaa ja tutkia,jos olet epäilevällä kannalla.

      Syitä matalaan hemoglobiiniin voi olla kovin monia. Oletko laihtunut tai laihduttanut, syönyt kovin yksipuolisesti tai peräti noudattanut kasvisruokavaliota ?
      Tietyissä kasviruokavaliossa voi raudan saanti jäädä kovin vähäiseksi ja kasvikunnasta tuleva rauta imeytyy heikommin kuin eläinkunnan elintarvikkeista saatava rauta.

      Entä onko työsi (opiskelusi tms.) raskasta, kuntoiletko ja todellakin syötkö yksipuolisesti ?

      Ei välttämättä tarvitse olla uupunut, mutta matalan hemoglobiinin kanssa (anemia) voi kyllä tuntua elo ja olo väsyneeltä.

      Yksi mahdollisuus,joka tulee mieleeni on, että sinulla on jonkinlainen imeytymishäiriö suolistossa. Se voisi pitkällä aikajaksolla viedä hemoglobiinia alaspäin. Eli syöt hyvin ja monipuolisesti, mutta elimistölle tarpeelliset ravintoaineet eivät imeydy riittävässä määrin.

      Onko suvussasi keliakiaa? Ehdotapa lääkärillesi, että muiden verikokeiden ohella tutkivat myös keliakian mahdollisuuden. Siihen on oikein hyvä, uusi verikoe olemassa.

      Toivottavasti asiasi selviää.

      • Hemo Globiini

        Kiitos paljon kaikille vastauksista!
        Elikkäs olen 32 vuotias mies. Syön normaalisti ja aika monipuolisesti, myös lihaa. Eikä painoni (suunnilleen olen normaali painoinen) ole ainakaan merkittävästi pudonnut. Ulkoisista oireista lähinnä kalpeudesta ja silmien alusien tummuudesta ovat muut huomautelleet.

        Aika moninaiset tutkimukset tuon matalan hemoblogiinin syyn selvittämiseksi on jo käynnissä (mm. suolisto tutkimuksia) ja varmastikin syy ennen pitkää selviää.

        Sen olen kyllä huomannut jo pidemmän aikaa, että väsyn selvästi helpommin kuin aiemmin. Pidempi kävelylenkki jo tuntuu uuvuttavalle. Tuon ja yleisen väsymyksen yms. kuvittelin johtuvan jo kuukausia kestäneestä särkylääkkeiden syönnistä - niin, selkä- ja iskiasvaivat oli se alkup. syy taas lääkärillä käyntiin ja kalpeuden takia passitettiin verikokeisiin).

        Ilmeisesti tuo hemoglobiini on tippunut kuitenkin hiljalleen ja se ehkä on se selitys sille miksei sitten heikota sen enempää.
        Tuo keliakia pitääkin pistää lapulle ja kysyä sitä lääkäriltä seuraavalla käynnillä muutaman päivän päästä.


      • minulla

        miksi aina sanotaan että kasvisruokavalio olisi _huono_ asia hemoglobiinille? itselläni terkkarikin suositteli etten kasvissyöjäksi ala kun siitä oli puhetta, tosin en totellut.
        minulla vaan kävi että seuraavalla käynnillä hemoglobiini oli parempi, ja sain samalla kehua aloittaneeni kasvissyönnin. enkä silti voi sanoa syöneeni erityisen monipuolisesti.
        kai se sitten eri ihmisillä toimii eri tavalla, lihansyöjänä hemoglobiini ei noussut vaikka kuin ahdoin tunnetusti "rautapitoisia" ruokia suuhuni


      • hiljalleen
        Hemo Globiini kirjoitti:

        Kiitos paljon kaikille vastauksista!
        Elikkäs olen 32 vuotias mies. Syön normaalisti ja aika monipuolisesti, myös lihaa. Eikä painoni (suunnilleen olen normaali painoinen) ole ainakaan merkittävästi pudonnut. Ulkoisista oireista lähinnä kalpeudesta ja silmien alusien tummuudesta ovat muut huomautelleet.

        Aika moninaiset tutkimukset tuon matalan hemoblogiinin syyn selvittämiseksi on jo käynnissä (mm. suolisto tutkimuksia) ja varmastikin syy ennen pitkää selviää.

        Sen olen kyllä huomannut jo pidemmän aikaa, että väsyn selvästi helpommin kuin aiemmin. Pidempi kävelylenkki jo tuntuu uuvuttavalle. Tuon ja yleisen väsymyksen yms. kuvittelin johtuvan jo kuukausia kestäneestä särkylääkkeiden syönnistä - niin, selkä- ja iskiasvaivat oli se alkup. syy taas lääkärillä käyntiin ja kalpeuden takia passitettiin verikokeisiin).

        Ilmeisesti tuo hemoglobiini on tippunut kuitenkin hiljalleen ja se ehkä on se selitys sille miksei sitten heikota sen enempää.
        Tuo keliakia pitääkin pistää lapulle ja kysyä sitä lääkäriltä seuraavalla käynnillä muutaman päivän päästä.

        alentunut jos et ole huomannut mitään erikoista olotilassa. Itselläni pyörii hemppa siinä sadan paikkeilla ja välillä se meni alle 90, silloin laitettiin tiputuksessa pari pussillista punasoluja suoneen. Tämä tosin johtuu siitä että elimistöni rautavarastot ovat nollassa. Normaalistihan luuytimessä on rautaa joten keho pystyy korjaamaat pienet heilahtelut. Niin, rautavalmisteita olen minäkin käyttänyt kolmisen vuotta.


      • Hemo Globiini
        hiljalleen kirjoitti:

        alentunut jos et ole huomannut mitään erikoista olotilassa. Itselläni pyörii hemppa siinä sadan paikkeilla ja välillä se meni alle 90, silloin laitettiin tiputuksessa pari pussillista punasoluja suoneen. Tämä tosin johtuu siitä että elimistöni rautavarastot ovat nollassa. Normaalistihan luuytimessä on rautaa joten keho pystyy korjaamaat pienet heilahtelut. Niin, rautavalmisteita olen minäkin käyttänyt kolmisen vuotta.

        Nyt tuota asiaa varsin monilta kysyessä vaikuttaa tosiaan siltä, että kovin on yksilöllistä se mitä oireita matala hemoglobiini aiheuttaa ja tosiaan myös tuo kuten kirjoititkin, ratkaisevaa on myös se, miten nopeasti hemoglobiini on tippunut. Jotkut kertovat, että alle sadan mennessä on jo ollut suuria ongelmia ja jotkut kertovat että vasta alle 60 mennessä on asia edes huomattu.

        No, minua on nyt tutkittu viime päivät melkoisesti ja tänään on lääkärille aika jossa sitten ehkä jotain selviää. Ulkoista verenvuotoa ei ole ollut eikä tutkimuksissa mitään sisäistäkään vuotoa löytynyt. Ruokavaliossakaan ei pitäisi olla valittamista joten syynä matalaan hemoglobiiniin saattaa olla jostain syystä häiriintynyt punasolujen tuotanto tai sitten se, että punasolut tuhoutuvat jostain syystä liian nopsaan.


    • myöskin siitä kärsinyt

      minulla oli n.vähän alle 10 vuotta sitten myös matala hb, se oli vielä matalampi kuin sinulla: 52. Se on ollut pariin kertaan minulla ton verran ja toisella kerralla vielä matalampi..Ja voin sanoo,että ekalla kerralla kun se huomattiin,sitä ennen en jaksanut liikkua tai hengästyin hyvin paljon,mutta ei kukaan osannut arvata mistä kyse,muistan aina kun se huomattiin,tein sitä ennen juuri matikankoetta ja ei riittänyt aivotoiminta enää viimeisis tehtävissä,en jaksanut keskittyä siihen. Toisella kerralla muistan,että ei pahemmin ennen toteamista ollut mitään oireita..Kunnes sit sinä aamuna,olin todella väsynyt,en jaksanut kertakaikkiaan tehdä mitään, sanoin vanhemmilleni etten jaksa mennä kouluun,mutta he patistivat menemään,isäni sentäs vei minut..Koulussa tunnilla en jaksanut seurata opetusta,pidin päätäni pystyssä käsilläni..väsytti hulluna ja heikotti..Kaverit sanoi että olen valkoinen ku lumi..Välitunnilla menin terveydenhoitajan tykö ja sanoin,että kun on todella vetämätön olo,kaikki o liian raskasta..No hän mittasi hb:n ja se näytti 48..Hän mittasi uudestaan,46..Vielä hetken päästä otti kolmannen kerran ja 48. Hän oli kauhuissaan,soitti äitilleni joka tuli hakeen mut koulusta kesken uniensa-oli ollut ed.yön töissä..Menin tk:seen,sieltä vietiin kovaa kyytiä OYKSiin,teholle,tiputukseen..
      Viikon makasin sielä sairaalassa sitten..
      Jonku aikaa tosta eteenpäin mentii käymään kontrollissa ja selvisi että maitotuotteet olivat laskeneet hb:ni.
      Että kyllä kannattaa uskoa mitä ne mittarit sanoo.

      • nainen?

        on tunnetusti korkea hemoglobiini koska meidän rauta imeytyy c- vitamiinin ansiosta paremmin.
        Oma hemoglobiini korkealla ja miehelläkin n . 160!


      • pikkutyttö_

        Minulla oli kolmisen vuotta sitten myös hemoglobiini 52 ja syy siihen oli yksinkertaisesti raju laihdutus (=syömishäiriö)....


      • pikkutyttö_
        pikkutyttö_ kirjoitti:

        Minulla oli kolmisen vuotta sitten myös hemoglobiini 52 ja syy siihen oli yksinkertaisesti raju laihdutus (=syömishäiriö)....

        ja piti vielä sanoa, etten itse edes tajunnut koko asiaa. Lääkäri vaan huomasi kalpeuteni ja lähetti verikokeeseen.


    • täälläkin

      Joskus ollu 90 ja nyt taas 89.. Pistettiin rautakuurille. Kalpean naaman takia epäilys..
      Onhan tuo jatkuvaa väsymystä, mutta eipä tulisi mieleenikään lähteä sairaslomalle tämän vuoksi.
      Saattaa olla että naiselle tää on niin helposti saavutettavissa oleva olotila, että normaali työelämä jatkukoon. Aika nopeaan nuo tehotabletit hb:n nostaa

      • tarpeen mukaan

        Jos lääkäri on sitä mieltä, että potilas tarvitsee sairauslomaa, niin silloin on parasta totella - ja mennä tosiaan sairauslomalle.


      • halone

        Minulla on sitten " hieman" korkeampaa lukua. En tiedä olisiko minulla aihetta ns. pelätä koska pari viikkoa sitten hemoglobiinini mitattii ja tulos oli 162. Onko se hyvä vaij kuinka? Eli olen nainen ja n.182cm ja kyllä on kalpea naama, ja painokin alhainen n.52kg muuten olen aika "rautaisessa" kunnossa. Pelaan jäkistä ja lenkkeilen harvoin kylläkin. Osaisiko joku valaista meikäläistä enemmä että pitäskö ihan lääkärille mennä tämän takia? Tarvitseeko vielä mennä? kiitoksia.:)


      • Hessu Hemo
        halone kirjoitti:

        Minulla on sitten " hieman" korkeampaa lukua. En tiedä olisiko minulla aihetta ns. pelätä koska pari viikkoa sitten hemoglobiinini mitattii ja tulos oli 162. Onko se hyvä vaij kuinka? Eli olen nainen ja n.182cm ja kyllä on kalpea naama, ja painokin alhainen n.52kg muuten olen aika "rautaisessa" kunnossa. Pelaan jäkistä ja lenkkeilen harvoin kylläkin. Osaisiko joku valaista meikäläistä enemmä että pitäskö ihan lääkärille mennä tämän takia? Tarvitseeko vielä mennä? kiitoksia.:)

        Hemoglobiini
        "Wikipedia
        Loikkaa: valikkoon, hakuun

        Hemoglobiini (C2932H4724N828S8Fe4O848) eli verenpuna on rautapitoinen happea sitova[1] proteiini. Se kuljettaa punasolujen mukana pääosin happea, mutta jonkin verran myös hiilidioksidia. Hemoglobiinista käytetään lyhennettä Hb. Sen määrää veressä voidaan tutkia verikokeen avulla, jolloin tulos ilmoitetaan yksikössä g/l. Jos hemoglobiiniarvo on tavallista pienempi, puhutaan anemiasta. Aikuisilla naisilla normaali hemoglobiini on noin 117–155 g/l, miehillä 134–167 g/l. Hemoglobiinin muoto muuttuu, kun se sitoo happimolekyylejä. Tällöin hemoglobiinia nimitetään oksihemoglobiiniksi. Kun happea ei ole sitoutuneena hemoglobiiniin, sitä kutsutaan deoksihemoglobiiniksi. Deoksihemoglobiinin proteiiniosat sitovat hiilidioksidia."


      • Anonyymi
        halone kirjoitti:

        Minulla on sitten " hieman" korkeampaa lukua. En tiedä olisiko minulla aihetta ns. pelätä koska pari viikkoa sitten hemoglobiinini mitattii ja tulos oli 162. Onko se hyvä vaij kuinka? Eli olen nainen ja n.182cm ja kyllä on kalpea naama, ja painokin alhainen n.52kg muuten olen aika "rautaisessa" kunnossa. Pelaan jäkistä ja lenkkeilen harvoin kylläkin. Osaisiko joku valaista meikäläistä enemmä että pitäskö ihan lääkärille mennä tämän takia? Tarvitseeko vielä mennä? kiitoksia.:)

        Hemoglobiini voi olla hyvä, mutta jos varastorauta on vähissä niin siltikin on raudanpuute. Mulla hemoglobiini on 130 ja varastorauta 16 eli kaikki raudanpuutteen oireet on ja koska kilpirauhanen tarvii rautaa toimiakseen, niin mulla on aineenvaihdunta täysin sekaisin ja se vaikuttaa maksaan ja munuaisiin sekä kaikkeen hormoonitoimintaan. Ensin hävis menkat 3 kk:si ja nyt on 2 päiväs valunu ulos liki 400 ml ja kohta menossa lääkäriin kun jalat ei enää kanna alla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hemoglobiini voi olla hyvä, mutta jos varastorauta on vähissä niin siltikin on raudanpuute. Mulla hemoglobiini on 130 ja varastorauta 16 eli kaikki raudanpuutteen oireet on ja koska kilpirauhanen tarvii rautaa toimiakseen, niin mulla on aineenvaihdunta täysin sekaisin ja se vaikuttaa maksaan ja munuaisiin sekä kaikkeen hormoonitoimintaan. Ensin hävis menkat 3 kk:si ja nyt on 2 päiväs valunu ulos liki 400 ml ja kohta menossa lääkäriin kun jalat ei enää kanna alla...

        Hemoglobiini 146, varastorauta vain 7. En saa mitään rautareseptiä koska korkeahko hemoglobiini. Olo on väsynyt.


    • Tired girl

      Hei!
      Lueskelin tätä keskustelua tässä kun itselläni matala Hb arvo ollut jostain 16 vuotiaasta lähtien,nyt kohta 27 v.On ollut tossa 90,ei kyllä niiin matala kun monilla tässä. Matala Hb arvo aiheutta minulle väsymystä ja muisti on huono ja iltaisin on aina silloin tällöin lämpö noussut (37,2-37,5-en aina tiedäkään milloin olen oikesti kipeä). Minulla tämä matala Hb johtunee huonoista ruokailutottumuskista( yleensä se pari kertaa päivässä,välillä vaan kerran syön). En osaa kuvitellakaan,että söisin 5 kertaa päivässä. Olen yrittänyt syödä rautavalmisteitä mutta ne saa usein voimaan pahoin ja olen tosi huono syömään lääkkeitä muutenkin...pitäis löytää sopiva vaan.

      • plmb2016

        Miten ovat valkosolusi( diffi) ja trombosyyttisi? Kysy terveyskeskuksesta, hyvä ihminen. Ei pidä kuumeilla.


    • niin.

      itselläni on joku 103 hemoglobiiniarvo, joka terveydenhoitajan (olen 15v tyttö) mielestä oli liian alhainen. aluksi mittari näytti vähän alle 80, jollon järkytyin, mutta sitten otettiin eristä sormesta ja tuloksena oli tuo 103. jouduin sit ottamaan rautakuurin, ja lisäsin vitamiinien syömistä. JA olen kasvissyöjä, kuten kaikki muutkin sisarukseni joita on 4, ja mukaanlukien heidän kumppaninsa, myöskin ovat kasvissyöjiä, ja heillähän siis ei ole korkea hemoglobiini, kuten joku tuossa oli sanonut, että kasvissyöjillä olisi tunnetusti korkea hemoglobiini, joten tulinpa korjaamaan asian!

    • Herra 65-V

      Minulla on koko ikäni ollut hb-arvo alhainen.Viikko sitten olin kokeessa ja tulos 122, tulevaksi maanantaiksi pyydettiin uuteen kokeeseen. Ylensä arvo ollut 135:n alapuolella, viimeksi näin alhaalla 12 vuotta sitten. Silloin lääkäri määräsi puolen vuoden rautalääke kuurin, ei sillä ollut mitään vaikutusta. Tädilläni, serkulla ja tyttärelläni sama tilanne. Voiko tämä olla perinnöllistä?

    • Mhmm

      Mulla hemoglobiini 58 ja nainen siis olen. Passitettiin myös verikokeeseen kalpean naaman takia. Tuskin olisi omatoimisesti tullut mentyä kun en ole mitään oireitakaan havainnut. Mitä nyt mulla on ollut kylmä koko ajan, välillä huimaa ja ollut jo reilun 1,5 vuoden ajan sellainen oudon kevyt/leijuva olo. Mutta ajattelin ton olon ja huimauksen johtuvan jumissa olevista hartioista.

      Syön nyt rautatabletteja 2 x 100 mg päivässä.

      • Mhmm

        Syytä hb:n laskuun ei vielä tiedetä mutta paljon mahdollista että johtuu liian yksipuolisesta / niukasta ravinnosta. En myöskään syö lihaa ollenkaan enkä verituotteita. Kalaa n. kerran viikossa mutta aika vähän.


    • raudan kanssa

      Meinasin ensin sanoa että mummullani on Hb 80, mutta sitten luin että olet alle keski-ikäinen mies, joten ehkä teidän arvot ei oo ihan vertailukelpoisia. Onhan se tosiaan miehelle vähän matala arvo, mutta en nyt keksi mitä se sairasloma siinä auttaa. Ehkä lääkäri vaan ajatteli ettet jaksa olla töissä noilla arvoilla.

      Jos hemoglobiini laskee pikkuhiljaa, ei henkilö välttämättä huomaa olossaan mitään pientä väsymystä tai voimattomuutta kummempaa. Kuulin joskus tyypistä jonka hemoglobiini oli ollut 30 ja hän oli vielä hyvin pystynyt käymään töissä. Jos minun hemoglobiinini putoaisi yhtäkkiä noihin lukemiin, pystyisin tuskin tolpillani. Kun Hb laskee pikku hiljaa, keho tottuu tilanteeseen.

      Hemoglobiinin laskuun on useita syitä. Jos arvot laskevat kovin nopeasti, voi olla kyse vuodosta, esim. jossain kohtaa ruoansulatuselimistöä. Tällöin ihminen menee nopeasti huonoon kuntoon. Hitaasti laskevat arvot johtuvat usein heikosta ravitsemuksesta, ankarasta liikunnasta (kuluttaa rautavarastoja), rajusta laihdutuksesta ja naisten kohdalla kuukautisvuodosta tai raskaudesta, jonka aikana raudan tarve nousee selvästi. Itse syön rautakuurin aina kuukautisten aikaan, jolloin menetetty rauta korvautuu säännöllisesti.

      Punasoluja tutkimalla voidaan saada selville, onko Hb laskenut nopeasti vai pidemmän ajan kuluessa. Jos punasolut ovat pieniä, mutta niiden määrä on normaali, on kyse pitkällä aikavälillä syntyneestä ongelmasta. Jos taas punasolut ovat normaalin kokoisia mutta niitä on määrällisesti liian vähän, on verta menetetty suhteellisen suuri määrä pienen ajan sisällä.

      • Mhmm

        Katsoin tuota laboratoriosta saamaani paperia ja mulla on tosiaan niin, että punasoluja on ihan normaali määrä, mutta ne ovat todella pieniä. Mulla Hb on siis laskenut pikku hiljaa. Lääkäri taisikin sanoa, että arvon tippumiseen on varmasti mennyt jopa vuosia.

        Parin viikon päästä on TVK.


    • raudan kanssa

      Minä yritän sijottaa rautaa sisältävät ruoat ja raudan imeytymistä heikentävät ruoat eri aterioille. Eli aamulla kun juon teetä, pyrin syömään myös maitotuotteita, koska ne molemmat estävät tehokkaasti raudan imeytymistä. Lounaalla taas pyrin syömään jotain mistä saa rautaa (jotain lihaa vaikka) ja sen kanssa tai jälkiruoaksi jotain mistä saa C-vitamiinia joka auttaa rautaa imeytymään. Silloin valitsen ruokajuomaksi veden. Toki akuuttivaiheessa saat varmasti rautaa purkista syötäväksi.

      • Nykyisin voin hyvin

        Hei! Itselläni todettiin matala hb arvo olikohan jotain 87 .Alkoi tutkimukset : vatsan tähystys ja löytyihän syy . Sairastin Keliakiaa ja rauta ei imeytynyt ,suolenpinta oli ihan nukaton ( paljas)Alkoi gluteiniton ruokavalio .Kaikki kotimaiset viljat pois niitä ei saa olla yhtään ruokavaliossa missään muodossa ruis ,ohra ,vehnä .Alkoi opettelu aivan uuteen ruokavalioon, joka ei todellakaan ollut aluksi helppoa. Kaikki piti tarkistaa mikä mikin ruoka- aine sisälsi.Nyt 10 v sairastumisesta voin sanoa ,että kaikkeen tottuu ja oppii. Nyt olen jatkuvassa kontrollissa ja kaikki veriarvot ovat olleet loistavia hb peräti 132 ja suolen nukka normaali.Tarkka täytyy olla eikä missääntapauksessa lipsua. Lipsuminen vaurioittaa suolta ja tästä seurauksena voi saada Keliakiaan liittyviä lisäsairauksia . Tämä pelko pistää olemaan tarkka ruokavalion kanssa. Nykytilanne minulla hyvä , mutta tarkka täytyy olla. Saan olla hyvin onnellinen ,että sairauteeni löytyi syy joka on hoidettavissa ruokavaliolla.
        Keliakia on myös perinnöllinen sairaus.Niin myös pojallani löytyi sama tauti ,mutta oli nyt paljon helpompaa aloittaa gluteiniton ruokavalio ,kun se minulla jo oli .Hänellä oli alkuoireet paljon rajuimpia ,oksentelua vatsakipuja väsymystä ,painon laskua ym epämääräisiä oireita. Aina kannattaa selvittää tämä Keliakian mahdollisuus jos hb on matala.Pelkkä verikoe antaa jo epäilyksen Keliakiasta ja jos se on pois suljettu niin voi alkaa tutkimaan muita aiheuttajia .


    • aneemikko

      Menin lääkäriin valittamaan vaivojani, ja samalla mainitsin että aina väsyttää kauheasti ja nukun jopa 22h yöunet. Hb oli 51 ja samantien sairaalaan tutkimuksiin. Syyksi selvisi atrofinen gastriitti, eli B12-vitamiini ei imeydy suolistosta. Lopunikäinen pistoshoito.

      Parin viikon aikana sairaalassa pistettiin päivittäin, ja alkoi nousemaan. Lääkärit ihmettelivät että yleensä pystyin kävelemään. Mutta se oli pikkuhiljaa laskenut ja elimistö sopeutunut siihen. Vieläkin on hieman anemialla, mutta jaksaa jo paremmmin rasituksessa.

      • plmb2016

        Ruotsin hematologit muuten opettavat että jos on B12 puute, niin pistoksia tarvitaan kerran kuussa, eikä harvemmin. Nimittäin ennen vanhaan annettiin esim kerran joka 3.- 4. kuukausi ja silloin pääsivät vielä lihakset ja hermot rappeutumaan, degeneroitumaan ja funktionaalisesti huononemaan vaikka perifeerinen hemoglobiini näytti normalisoituneen.
        Lisäksi voi olla raudanpuutettakin. Sen kyllä näkee tarkemmassa punasolun tutkimuksessa. ja S-ferritiinistäkin ja muitten verisolujen osuudesta , trombosyyttien lukumäärästä ja valkosoludiffistä. Suosittelisin myös maksaruoan käyttöä, koska siinä saa muitakin molekyylejä, joita laaja ja runsasmolekyylinen B12-vitamiiniaineenvaihdunta omaa. Maksaa voi käyttää ainakin kerran kahdessa viikossa. Siinä saa myös A-vitamiinia.


    • Aneemikko

      Mulla mitattiin hemoklobiini 102 ja terkkari sano että välittömästi rautakuurille, kuulemma se ei saisi olla alle 120g/l (olen kouluikäinen tyttö), jos menee alle 100g/l niin kuulemma joutuu sairaalaan... Mulla on anemia ja aina on ollu alhainen hemoklobiini, mutta viime keväänä oli 124 eli se oli laskenu tosi rajusti...Mulla oli väsymystä enkä oikein jaksanu tehä mitään, siksi mitattiin(oon myös tosi kalpee, mutta se ei kai johdu siitä, mä oon vaan yleisesti tosi kalpee)

    • kelvoton ruokavalio?

      HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus ja imetys (lisää raudan tarvetta), maidon kalsium, viljojen fytaatit, imeytymishäiriöt, suolistosairaudet, erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

      Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö sekä viljojen fytaatit, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Juoksevia maitotuotteita enintään 2-3 annosta (4-6dl) päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista elimistön käyttöön.

      Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin vain 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

      Raudanpuuteanemia on lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista, ja suurimmassa riskissä ovat keskoslapset, taaperoikäiset (6 kk–2 v) ja murrosikäiset.
      http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/lapsen-raudanpuuteanemia/#.VFt6W_msWSo

      Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

      Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa.

      Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

      Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

      Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Seerumin rauta kertoo tarkemmin elimistön rautatilanteen kuin hemoglobiini tai ferritiini.
      http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

      http://oyslab.fi/ohjekirja/2566.html

    • alhainen

      minulla on ollut hemoklbiini pahimmillaan 47 ja sain
      sit uutta verta ja antibiotteja suoneen yms muita
      nyt mulla oli parempi se oli 117

      • plmb2016

        Atrofinen gastriitti ( pernisiöösianemiako) vai keliakia? Suolistotauti?


    • ruokavalio

      Minulla on aina ollut huono hemoglobiini 28-vuotiaaksi asti. Oli siis jotain 103-113 aina ja rautatabletit eivät auttaneet....kunnes muutin tietoisesti ruokavaliota ja rupesin syömään maksaa kerran kuukaudessa ja ruoan kanssa c-vitamiinia ja maitotuotteet vähemmälle.. Sitten yllättäen olikin 115...120...sitten 123 sitten 133 ja nyt 135 ja 31-vuotias... Vihdoinkin!

    • Verta_pakkiin

      Jokaisen verenluovutuksn jälkeen minulla Hb-arvo nousi 8-10 pykälää

    • SirLii

      Onko ketjun aloittaja käynyt kommentoimassa? Mikä tilanne?

    • VäsyIskee

      Nuorempana Hb oli 150 - 160 paikkeilla. Nyttemmin 135. Jos Hb tippuu alle 120 olen ihan naatti. Lääkäreiden on ollut tuota vaikea tajuta, se kun on naiselle viitearvojen mukaan ihan hyvä vielä.

    • Anonyymi

      lapsena alimmillaan oli 32, vaihtoehdot oli enää loppuelämäksi tiputukseen tai että elimistö viime hetkellä alkais tuottamaan punasoluja. Ja loppuviimein alkoi - nyt 30v myöhemmin kunnossa ja hemoglobiini normaali

    • Anonyymi

      itellä oli joskus hemoglobiini 48 ni pistettii 3 pussia verta ensi ja sit aika paljo rautapillerei sen jälkee ja olisko ollu 5kk

      • Anonyymi

        Kyllä teidän peräsuolikin on tähystetty, samoin vatsalaukku, tutkittu varastoraudan määrä. Luuydinkokeet otettu myös. Tällä pääsee alkuun tutkimuksissa. Verta on annettu siksi, että henki säilyisi edes tutkimuksen ajan. Keksitty tarina ilmenee siinä että ei tajua mitä kirjoittaa.


    • Anonyymi

      Lähes kuollut mies sitten elää ilmeisesti vielä rautalääkkeillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe