Olen tuttujen puheista ymmärtänyt, että Linuxissa (ja Windowsissakin) ADSL-yhteys pitäisi komentaa erikseen päälle "rp-pppoe" -ohjelmapakettiin kuuluvalla 'pppoe-start' -komennolla. Ja että tällöin nettiyhteyden nimeksi tulisi myöskin 'ppp0' vanhan kunnon 56k modeemin tapaan.
Mutta minulla yhteys lähtee päälle heti, kun tietokoneen käynnistyessä ADSL-purkki jakaa koneelleni DHCP:n kautta IP-osoitteen. Ja yhteyden nimeksi tulee 'eth0'. Ja lisäksi ADSL-modeemin "PPP" -merkkivalo pysyy pimeänä koko ajan.
Mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mistä tämä "PPPoE:n puutostila" mahtaisi johtua? Itse nettiyhteyden toimivuudessa ei ole kuitenkaan mitään valittamista.
Toisinaan/yleensä Linuxin kanssa pelatessa asiat eivät vain toimi helpoimman kautta, mutta tämä lienee poikkeus :)
# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:8D:66:15:CF
inet addr:192.168.0.100 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:120186 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:85486 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:166511585 (158.7 MiB) TX bytes:7485962 (7.1 MiB)
Interrupt:20 Base address:0xe800
ADSL, PPPoE.... ?
10
537
Vastaukset
- vähän
sun modeemi tukee PPPoE-yhteyttä, mutta sun operaattori tarjoaa sen aDsl:n muulla kuin PPPoE-yhteydellä joten sillä ei oo väliä että se merkkivalo ei toimi/pala. Sulla varmaan palaa kuitenkin se ADSL-valo?
- total newbie
ADSL-valo tosiaan palaa koko ajan (kirkkaalla liekillä) :)
Mutta kuten sanottua, PPP-valo ei syty.
nettiyhteys siis toimii kaikin puolin aivan hyvin, lähinnä vain kiinnostaisi tietää mistä johtuvat nämä erot eri palveluntarjoajien laajakaistaliittymien välillä... ja mitä ne yleensä ovatkaan?
:) - jotain....
total newbie kirjoitti:
nettiyhteys siis toimii kaikin puolin aivan hyvin, lähinnä vain kiinnostaisi tietää mistä johtuvat nämä erot eri palveluntarjoajien laajakaistaliittymien välillä... ja mitä ne yleensä ovatkaan?
:)PPPoE = Point to Point Protocol over Ethernet .... öööö... noin se taisi mennä. Eli tuo PPPoE on yksi tapa hoitaa yhteys mutta se toimii ihan hyvin muillakin tavoilla. Ero on siis tavassa jolla ADSL modeemi käsittelee ja siirtää dataa sitä ADSL linjaa pitkin, eri vaihtoehtoja on useampia ja eri operaattorit ovat päätyneet eri valintaan, suoraan paremmuutta noiden välille ei voi oikein asettaa vaan eritavoissa on omat etunsa.
- Englanniksi...
jotain.... kirjoitti:
PPPoE = Point to Point Protocol over Ethernet .... öööö... noin se taisi mennä. Eli tuo PPPoE on yksi tapa hoitaa yhteys mutta se toimii ihan hyvin muillakin tavoilla. Ero on siis tavassa jolla ADSL modeemi käsittelee ja siirtää dataa sitä ADSL linjaa pitkin, eri vaihtoehtoja on useampia ja eri operaattorit ovat päätyneet eri valintaan, suoraan paremmuutta noiden välille ei voi oikein asettaa vaan eritavoissa on omat etunsa.
Jos Englanti taipuu niin tuolta löytyy selvennystä noihin http://en.wikipedia.org/wiki/PPPoE ....suomenkieliseen versioon tuota on aloiteltu mutta kaipaisi vielä "vähän" täydennystä ( http://fi.wikipedia.org/wiki/PPPoE )
- fddfdfd
total newbie kirjoitti:
:)" lähinnä vain kiinnostaisi tietää mistä johtuvat nämä erot eri palveluntarjoajien laajakaistaliittymien välillä..."
Se johtuu ihan siitä, että eri palveluntarjoajat käyttää erilaista tekniikkaa ADSL-liittymissään.
- dfdfdf
"Olen tuttujen puheista ymmärtänyt, että Linuxissa (ja Windowsissakin) ADSL-yhteys pitäisi komentaa erikseen päälle "rp-pppoe" -ohjelmapakettiin kuuluvalla 'pppoe-start' -komennolla."
ADSL-yhteyksien tekniikoissa on eroja, kaikki ei ole samanlaisia. Yleisimmin käytetyissä ADSL-liittymissä tuo ei ole tarpeen. PPPoE:ta käyttävissä ehkä. Mulla ei ollut Linuxia eikä Windowsia sillon kun mulla oli PPPoE yhteys, joten en osaa varmuudella tuohon sanoa mitään.
"Mutta minulla yhteys lähtee päälle heti, kun tietokoneen käynnistyessä ADSL-purkki jakaa koneelleni DHCP:n kautta IP-osoitteen. Ja yhteyden nimeksi tulee 'eth0'. Ja lisäksi ADSL-modeemin "PPP" -merkkivalo pysyy pimeänä koko ajan.
Mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mistä tämä "PPPoE:n puutostila" mahtaisi johtua? Itse"
No ilmeisestikään sun ADSL yhteys ei sitten käytä PPPoE:ta. Suurimmassa osassa ADSL liittymistä ei käytetä PPPoE:ta, vain osassa käyttetään. Se riippuu palveluntarjoajan yhteystekniikasta käytetäänkö PPPiE:ta vai ei. - BBTW
"Olen tuttujen puheista ymmärtänyt, että Linuxissa (ja Windowsissakin) ADSL-yhteys pitäisi komentaa erikseen päälle "rp-pppoe" -ohjelmapakettiin kuuluvalla 'pppoe-start' -komennolla."
Itselläni PPPoE lähti pelaamaan komennolla:
(sudo) pppoeconf
Jos siis palveluntarjoajasi on antanut käyttäjätunnuksen ja salasanan jotka yhteydenmuodostamiseen tarvitaan, voit asettaa ne tuolla komennolla, jonka jälkeen yhteys muodostetaan aina käynnistyksen yhteydessä automaattisesti.
Windowsissa tuon voikin sitten hoitaa muistaakseni graafisesti ohjauspaneelissa....- BBTW
Itselläni komento ifconfig näyttää seuraavaa, kun käytössä on PPPoE yhteys:
user@koti-desktop:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:02:C1:11:4B
inet6 addr: fe80::201:2ff:fec1:114b/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:2911 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2315 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:1512874 (1.4 MiB) TX bytes:334520 (326.6 KiB)
Interrupt:11 Base address:0xa000
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:3 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:3 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:172 (172.0 b) TX bytes:172 (172.0 b)
ppp0 Link encap:Point-to-Point Protocol
inet addr:82.141.127.23 P-t-P:10.99.0.8 Mask:255.255.255.255
UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST MTU:1492 Metric:1
RX packets:2077 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2218 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:3
RX bytes:1413968 (1.3 MiB) TX bytes:270148 (263.8 KiB) - way
>...hoitaa muistaakseni graafisesti...
Niinpä, vaikka konsoli on ylivoimaisen kätevä, Windowsmigrantteja varten myös Linuxista löytyy GUI sitä varten.
http://roaringpenguin.luky.org/pppoe/tkpppoe/ - BBTW
way kirjoitti:
>...hoitaa muistaakseni graafisesti...
Niinpä, vaikka konsoli on ylivoimaisen kätevä, Windowsmigrantteja varten myös Linuxista löytyy GUI sitä varten.
http://roaringpenguin.luky.org/pppoe/tkpppoe/Tuon PPPoE yhteyden saa kyllä konsolissa niin helpolla kuntoon, että en keksi yhtään syytä miksi homma pitäisi väkisin rueta hoitamaan täysin graafisesti?
Hyvä kuitenkin tietää, että mahdollisuus on olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841