Land Rover

Kiinnostunut1

Olisko kellään tietoa minkä valmistajan kone on näissä Land roverin diisseleissä vm.93-06

21

9300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epeli.

      Perkinssiä Rooveri on käyttänyt.Noin uusista malleista en ole aivan varmaa.

      • reksa

        Jos oikein muistan, niin Discovery I:ssä ja Defenderissä käytetyt nelisylinteriset Tdi 300 koneet olivat VM:n moottoreita.

        Uudemmat Td4/5/6 moottorit puolestaan ovat BMW:n mooottoreita maastokäyttöön modifioituina. Upouudet Tdv6/8 moottoreista en tiedä, mutta ilmeisesti ovat läheistä sukua noille pienemmille. Tuo numerohan kertoo sylinterien lukumäärän.


    • Ex King Cab

      ja Discon Td5 oli Roverin omatekele, jonka kehittelyssä tosin oli VW toiminut jonkinasteisena konsulttina. Ko. myllyä väsättiin ainakin 2000-luvulla. Vanhemmista viritelmistä en tiedä.
      Alunperin myös suunnitelmissa olleet Td4 ja Td6 jäivät unholaan BMW:n ostettua kyseisen puljun, ja tilalle tulivat bemupohjaiset dieselit freelanderiin ja rankkuun.
      Sittemmin omistuspohjan (taas kerran) vaihduttua, ovat BMW:n myllyt pikkuhiljaa poistuneet mallien uusiuduttua.

      Uusien Discojen/Rankkujen velttokuutoset ovat PSA/Ford yhteistyön hedelmiä.

      Ja uusimmassa -07 Defenderissä on myös joku Ford pohjainen nelosriisseli, liekkö Transitin kone?

      • Td6

        Discon 2000-luvun Td5 lienee VW:n avulla tehty "oma" konstruktio. Epäilen, että on aika lailla sukua VW:n 5-sylinterisille Tdi koneille (esim. Transporterissa käytetylle mutta myös aikanaan myös Tdi-Volvoissa oli kai sama lohko). On yksi eniten valmistettuja diesel-lohkoja, VW.n 1,9 litraisen (tai nykyään 2-litraisen) dieselin ohella.

        Freelanderin Td4 (2000-luvun alun, en tiedä tästä uudesta) oli BMW:n perustaa (300-sarjan nelisylinteriset dieselit).

        Uudet Td6:t on samoja kuin Jaguareissa on tuplaturbolla. Eli Fordilta alun alkaen lähtöisin. Jaggen ja Land Roverin viritysasteet on kyllä niin paljon erilaiset, etteivät koneet paljon toisistaan muistuta.

        Land Roverissa moottorit on tehty maastokäyttöön sopiviksi, mm. öljytilavuus pitää olla niin suuri, että voitelee vaikka missä tilanteessa niin kauan kuin auto pysyy pyörillään. Vääntöä pitää löytyä alhaalta ja laajalla kierrosalueella.


      • aapee.
        Td6 kirjoitti:

        Discon 2000-luvun Td5 lienee VW:n avulla tehty "oma" konstruktio. Epäilen, että on aika lailla sukua VW:n 5-sylinterisille Tdi koneille (esim. Transporterissa käytetylle mutta myös aikanaan myös Tdi-Volvoissa oli kai sama lohko). On yksi eniten valmistettuja diesel-lohkoja, VW.n 1,9 litraisen (tai nykyään 2-litraisen) dieselin ohella.

        Freelanderin Td4 (2000-luvun alun, en tiedä tästä uudesta) oli BMW:n perustaa (300-sarjan nelisylinteriset dieselit).

        Uudet Td6:t on samoja kuin Jaguareissa on tuplaturbolla. Eli Fordilta alun alkaen lähtöisin. Jaggen ja Land Roverin viritysasteet on kyllä niin paljon erilaiset, etteivät koneet paljon toisistaan muistuta.

        Land Roverissa moottorit on tehty maastokäyttöön sopiviksi, mm. öljytilavuus pitää olla niin suuri, että voitelee vaikka missä tilanteessa niin kauan kuin auto pysyy pyörillään. Vääntöä pitää löytyä alhaalta ja laajalla kierrosalueella.

        90 luvun koneista varmempi vielä on Tdi, jossa ei ole sähköä kuin hehkutulpissa. Td5 on jo enempi elektroniikkaohjattu.

        Oma 300Tdi-disco kulkee maantiellä 8,2 litralla naftaa sataselle, ajomukavuudessa löytyy ja tyylissä peitotaan japsikikottimet 8-0.


    • selvä!

      Vastaus epämääräiseen kysymykseen varmaan selvisi noista yhtä epämääräisistä vastauksista..;-)

    • Se on siis joku näistä

      Perkins, VM(?),BMW, Rover, Volkswagen, PSA, Ford tai Jaguar.
      Tuleeko muita ehdotuksia..?

      • ole mossen kopio

        Eikös ne hankkineet kopion siitä Mossen koneesta, mikä taas oli kopio bemarin myllystä. Jotta kone pärjää asiantuntevilla brittimarkkinoilla, oli mukaan otettava vielä kaasari ja vaihdelaatikko ford angliasta.

        Britit meinas ottaa vielä ohjauksen Reliant:sta, mutta silloin lantikka olisi pitänny kasata kolmipyöräisenä.

        Hyvin on kuulemma toiminut. Ei tarvii vepastoja kun kammella pari kertaa pyöräyttää...


    • pöööööä

      VM:n dieseleitä käytettiin Range Roverissa 1986-94.

      Roverin 200Tdi (1989-1994) ja 300Tdi (1994-1998) oli käytössä Defenderissä, Discoveryssä ja Range Rover Classicissä.

      Roverin TD5 tuli 300Tdi:n tilalle vuonna 1998 vuosimalliin 1999 ja sen korvaa Defenderissä vuonna 2007 2.4 litran Ford DuraTorq.

      Discovery 3:ssa (2004->) on käytetty TDV6:sta Ford/Jaguar). Tämä mootttori löytyy myös Range Rover Sportista.

      TD4 on taasen Freelanderissa käytetty ja se on BMW lähtöinen moottori.

      Range 2:ssa (1994-2002) on käytetty BMW lähtöistä 2.5 litran kutoskonetta. Nykyisessä mallissa on edelleen BMW lähtöinen 3 litran moottori.

      Saa korjata, jos meni pahasti metsään :)

      • pöööööä

        Korjaus edelliseen:

        VM:n dieseleitä käytettiin Range Roverissa 1986-94.

        Roverin 200Tdi (1989-1994) ja 300Tdi (1994-1998) oli käytössä Defenderissä, Discoveryssä ja Range Rover Classicissä.

        Roverin TD5 tuli 300Tdi:n tilalle vuonna 1998 vuosimalliin 1999 ja sen korvaa Defenderissä vuonna 2007 2.4 litran Ford DuraTorq.

        Discovery 3:ssa (2004->) on käytetty TDV6:sta (Ford/Jaguar). Tämä mootttori löytyy myös Range Rover Sportista. Sportissa käytetään myös TDV8:sia (Ford/Jaguar).

        TD4 on taasen Freelanderissa käytetty ja se on BMW lähtöinen moottori.

        Range 2:ssa (1994-2002) on käytetty BMW lähtöistä kutoskonetta. Nykyisessä mallissa on TDV8.

        Saa korjata ja lisätä, jos meni pahasti metsään :)


    • Jota välttäisin

      Heti alkuun huomautan että minulla on ollut Range Rover, ja vanhat (50 - 60 luku) Land Roverit ovat tuttuja.

      Jaksan hämmästellä merkin suosiota joissakin piireissä. Luehan nyt koko tämä viestiketju: miten luottaa autoon, jonka moottorit ovat sekasikiöitä milloin mistäkin versiosta, eikä kukaan "fanikaan" osaa sanoa mikä vekotin minkäkin mallin nokalla minäkin vuonna on pyörinyt ja pyörii.

      Maasturilta edellytettään luotettavuutta ja toimivuutta. Sitä ei saavuteta vaihtamalla (kun perse on tehtaalla auennut) mylly aina uuden omistajan jostain omasta moottoristaan modifioimaan.

      Luotan paljon enemmän maastureihin, joissa sama moottoriveriso jytisee aina vähintään 10 vuotta yhteen putkeen, ja on tehtaan itsensä suunnittelema, ja jota valmistetaan suurissa sarjoissa.

      • näistä

        koskaan ikinä milloinkaan valmistetuista on edelleen liikenteessä. MOT.


      • Museopelien osuus
        näistä kirjoitti:

        koskaan ikinä milloinkaan valmistetuista on edelleen liikenteessä. MOT.

        Kuinka suuri osuus tuossa on 50- ja 60 luvun keräilypeleillä.

        Ja kun tarpeeksi vähän valmistetaan ja myydään niin, ja vielä kovin kalliilla, niin eiköhän tuo "vielä käytössä" luku automaattisesti nouse.

        Asiaan vaikuttaa sekin, että taitavat olla paljolti harrastepelejä. Todellisessa työkäytössä muut merkit ovat ottaneet vallan.

        Kerrohan jonkun muun maasturin vastaava arvo, siis "vielä käytössä". Noin vertailun vuoksi.

        Ajosuoritteella on iso merkitys. Ajatellaanpa Toyotan Land Cruisereita: niillä tavataan rullata 600 000 - 800 000 km, useimmiten hevoskopin vedossa.

        "Vielä käytössä" ei ole kovin arvostettava luku, ellei sitä suhteuteta johonkin. Vaikkapa keskimääräisiin ajokilmetrimääriin.

        Itselläni on perin kehnoja kokemuksia niistä 50-luvun Land Rovereista, kuin myös 70-luvun Range Rovereista. Nimenomaan ajosuoritteseen suhteutteuna.

        Eittämättä Rnge oli miellyttävä ajettava, paitsi sohjossa, jossa se oli hengenvaarallinen useimpiin muihin maastureihin verrattuna.

        Entä jos "vielä käytössä" listaan hyväksyttäisiin vain 500 000 km ylittäneet autot?

        Valtaosa lantikoista näyttää oleva ns. "herrannappuloiden" leluina, joten kilometrejä ei juuri kerry. Kerran vuodessa käydään metsällä ja juodaan punnssit, syödään hernesopat, ja viedään takaisin talliin seisomaan. Vakiajot ajetaan saksalaisilla laatuautoilla.

        "Vielä käytössä" arvoon vaikuttavat varmasti myös monien maiden puolustusvoimat. Taitaa Suomen armeijallakin olla "vielä käytössä" sellasia venäläisi valmisteita, jota siviilikäytössä olisi hylätty aika sitten. Armeijalla on aikaa ja halua korjata, uudelleen ja uudelleen.

        Mutta tämä on vain minun miellipiteeni. Jaa, muuten, kukahan tuon 75% todennäkäisyyden ja uskottavuuden takaa...


      • tiedä mitään
        Museopelien osuus kirjoitti:

        Kuinka suuri osuus tuossa on 50- ja 60 luvun keräilypeleillä.

        Ja kun tarpeeksi vähän valmistetaan ja myydään niin, ja vielä kovin kalliilla, niin eiköhän tuo "vielä käytössä" luku automaattisesti nouse.

        Asiaan vaikuttaa sekin, että taitavat olla paljolti harrastepelejä. Todellisessa työkäytössä muut merkit ovat ottaneet vallan.

        Kerrohan jonkun muun maasturin vastaava arvo, siis "vielä käytössä". Noin vertailun vuoksi.

        Ajosuoritteella on iso merkitys. Ajatellaanpa Toyotan Land Cruisereita: niillä tavataan rullata 600 000 - 800 000 km, useimmiten hevoskopin vedossa.

        "Vielä käytössä" ei ole kovin arvostettava luku, ellei sitä suhteuteta johonkin. Vaikkapa keskimääräisiin ajokilmetrimääriin.

        Itselläni on perin kehnoja kokemuksia niistä 50-luvun Land Rovereista, kuin myös 70-luvun Range Rovereista. Nimenomaan ajosuoritteseen suhteutteuna.

        Eittämättä Rnge oli miellyttävä ajettava, paitsi sohjossa, jossa se oli hengenvaarallinen useimpiin muihin maastureihin verrattuna.

        Entä jos "vielä käytössä" listaan hyväksyttäisiin vain 500 000 km ylittäneet autot?

        Valtaosa lantikoista näyttää oleva ns. "herrannappuloiden" leluina, joten kilometrejä ei juuri kerry. Kerran vuodessa käydään metsällä ja juodaan punnssit, syödään hernesopat, ja viedään takaisin talliin seisomaan. Vakiajot ajetaan saksalaisilla laatuautoilla.

        "Vielä käytössä" arvoon vaikuttavat varmasti myös monien maiden puolustusvoimat. Taitaa Suomen armeijallakin olla "vielä käytössä" sellasia venäläisi valmisteita, jota siviilikäytössä olisi hylätty aika sitten. Armeijalla on aikaa ja halua korjata, uudelleen ja uudelleen.

        Mutta tämä on vain minun miellipiteeni. Jaa, muuten, kukahan tuon 75% todennäkäisyyden ja uskottavuuden takaa...

        ei kannata mututuntumalla heitellä soopaa. tuo japsien kestävyys ja luotettavuus on jo menneen talven lumia, niin et herää nykypäivään sinäkin.


      • Kuin Sinä ehdit oppiakaan
        tiedä mitään kirjoitti:

        ei kannata mututuntumalla heitellä soopaa. tuo japsien kestävyys ja luotettavuus on jo menneen talven lumia, niin et herää nykypäivään sinäkin.

        Katsos, nämä ovat hyvin yksinkertaisia asioita, nämä autoasiat. Sellaiselle jolla tunne ei sekoitu järkeen, ja johon mainos ei vaikuta.

        Kun muutan miljoona kilometriä erilaisilla maastureilla työkseen työntää niin jotain tietää.

        Minä tiedän. Sinä luulet. Siinä on eronsa.

        Senkin tiedän, että tunne ja luulo kykenevät sokaisemaan silmät ja peittämään tiedon.

        Niin yksinkertaista tämä on.

        Nykypäivässä olen tiukemmin kuin Sinä. Se näet kuuluu työhöni. Minä en harrasta.

        Kuten sanoin, minä tiedän. Tieto ei ole soopaa. Luulo on soopaa.

        Hyvät jatkot!


    • Kiinnostunut1

      Kiitos vastauksista ja näköjään parempi luottaa toyotan lantikan moottoriin =)

      • landy

        ensinnäkin perusasia, lantikka on Land Rover.
        Toiseksi moottorit ne yleensä kyllä kestää tarpeeksi kilometrejä, entäs muut osat ja varsinkin runko/kori. Toyotat eivät ole niitä parhaita tuon ruostumisen puolesta.


      • kiinnostunut2
        landy kirjoitti:

        ensinnäkin perusasia, lantikka on Land Rover.
        Toiseksi moottorit ne yleensä kyllä kestää tarpeeksi kilometrejä, entäs muut osat ja varsinkin runko/kori. Toyotat eivät ole niitä parhaita tuon ruostumisen puolesta.

        Minulla on myös ollut kova kiinnostus Disco2 TD5 malliin mutta tuntuu, että jatkuvasti törmää nykyisten omistajien ongelmiin kyseisesten laitteiden kanssa ja jo melko pienillä kilometreillä. Olen lueskellut roverfriends.fi palstan keskustelu osiota ja sieltä saanut vähän ehkä epäilevän tuntuman malliin. Paljon ollut puhetta kylmäkäynnistyvyydestä, ilmajousista, konerempoista, jne. Jos toisenlaisia kokemuksia niin mielelläni niitä kuulisin.


      • Mikä kestää mikä ei
        landy kirjoitti:

        ensinnäkin perusasia, lantikka on Land Rover.
        Toiseksi moottorit ne yleensä kyllä kestää tarpeeksi kilometrejä, entäs muut osat ja varsinkin runko/kori. Toyotat eivät ole niitä parhaita tuon ruostumisen puolesta.

        Moottorihan se Land Roverin ongelma on aina ollut. Eikä hurraamista ole ollut vaihdelaatikoissakaan.

        Toyotan maastureiden moottorit, yhtä versiota lukuunottamatta, kestävät 800 000 - 1000 000 kilometriä ilman remonttia.

        Runkoja en ole saanut poikki yhdestäkään, enkä yhtään korjauskehotusta katsastuksessa.

        Pelti toki ruostuu Toyotassa, mutta ikään ja ajokilometrimäärin nähden kiitettävän vähän.

        Mutta onhan Land Roverissa oman tunnelmansa. Tosin sellaisen ohjaimissa kyllä leimautuu herkästi pelleherraksi, ikävä kyllä.

        Toki minullekin uusi Land Rover kelpaisi, jos joku muu sen maksaisi. Mieluimmin vielä Range Rover.

        Mutta niin kauan kun itse joudun maasturini maksamaan ja sillä leipäni hankkimaan niin takuuvarmasti valinta on Toyota tai Mitsubishi.


    • nyt on

      Lantikka siirtyi käyttämään PSA koneita 3 vuotta sitten eli samoja kuin Peugeot, Jaguar, Citroen ja Ford. Syynä että Ford omistaa lantikan.

      Aikaisemmin koneet tuli Bemarilta (discovery ja range) sekä joitain omia koneitakin oli.

      tietoa

    • Anonyymi

      Edelleenkään ei vastausta kysymykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe