Ksenonit

häikäistynyt

Olen huomannut viimeaikoina, että joissakin autoissa ksenonvalot häikäisevät toisia enemmän. Esim. eilen perässäni ajeli farmarimallin Honda Accord (tunnistin sitten kun se vihdoin ajoi ohi) ja sen valot häikäisivät jo pitkän matkan päästä kun se lähestyi. Samaa olen havainnut Skoda Octavian kohdalla. Mutta esim. Ford Mondeon, MB:n tai BMW:n ksenonvalojen en muista ikinä häikäisseen sen paremmin edestä kuin takaa lähestyttäessä.

Voiko tuollainen häikäisy johtua valojen huonosta suunnittelusta vai onko niissä kaikissa sattunut olemaan korkeussäätö rikki tai muuten vaan persiillään? Oletteko huomanneet samaa?

23

2239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komponentteja

      Juuri esim Skoda Octavia ja Honda Accord, jotka toivat ksenonit tuulipukukansan käyttöön, ovat varustettuja huonompilaatuisilla valonsuuntaustekniikoilla kuin esim Mersun vastaavat. Näitä halpisksenoneita ja niiden suuntausjärjestelmiä on korjailtu paljonkin Tuulilasin mukaan.

    • Keen

      Niin, outoahan se olisikin ellei tehokkaammat valot häikäisisi tehottomampia enemmän. Niitä ei vaan kannata tuijottaa ja takapeilissä on tästä syystä himmennysasento.

      • häikäistynyt

        Vertasin skodan/hondan ksenoneita mb/bmw:n vastaaviin. Vai tarkoitatko tosiaan, että skodassa/hondassa on markkinoiden parhaat ksenonit? Et varmaankaan...


      • K.Ä.
        häikäistynyt kirjoitti:

        Vertasin skodan/hondan ksenoneita mb/bmw:n vastaaviin. Vai tarkoitatko tosiaan, että skodassa/hondassa on markkinoiden parhaat ksenonit? Et varmaankaan...

        Halvoissa ksenoneissa esiintyy kalliimpia enemmän häikäisevää hajavaloa. Tällaiset valot on mainitsemiesi Skodan ja Hondan ohella mm. Fiat Puntossa. Aikoinaan Opel Omega oli ensimmäisiä autoja, joissa oli (taisivat olla jopa vakiovaruste) ksenon-valot. TM:nin mukaan sinänsä hyvissä valoissa oli ongelmana juuri tämä häikäisy verrattuna kalliimpiin toteutuksiin.


      • ksenoneita
        K.Ä. kirjoitti:

        Halvoissa ksenoneissa esiintyy kalliimpia enemmän häikäisevää hajavaloa. Tällaiset valot on mainitsemiesi Skodan ja Hondan ohella mm. Fiat Puntossa. Aikoinaan Opel Omega oli ensimmäisiä autoja, joissa oli (taisivat olla jopa vakiovaruste) ksenon-valot. TM:nin mukaan sinänsä hyvissä valoissa oli ongelmana juuri tämä häikäisy verrattuna kalliimpiin toteutuksiin.

        Ei ole saanut vanhaan Puntoon eikä saa Grandeen. Ainakaan Suomessa siis. Mutta siinä olet oikeassa että sen pienilamppuisen (vm. n. 99-03) Punton linssivalot olivat aika häikäisevää sorttia.


      • K.Ä.
        ksenoneita kirjoitti:

        Ei ole saanut vanhaan Puntoon eikä saa Grandeen. Ainakaan Suomessa siis. Mutta siinä olet oikeassa että sen pienilamppuisen (vm. n. 99-03) Punton linssivalot olivat aika häikäisevää sorttia.

        Noinko on. Minä olen tosiaan luullut, että Puntossa olisi ksenonit, kun häikivät niin ja minusta niissä on sinertävä kajo. Mutta yhtä kaikki; rahalla saa ja hevosella pääsee eli kalliimmissa autoissa on mahdollisuus panostaa parempiin valoihin. Toisaalta kaikki eivät tätä mahdollisuutta käytä; on niitä kalliita autoja huonoillakin valoilla.


      • tietämätöntä totuutta
        K.Ä. kirjoitti:

        Noinko on. Minä olen tosiaan luullut, että Puntossa olisi ksenonit, kun häikivät niin ja minusta niissä on sinertävä kajo. Mutta yhtä kaikki; rahalla saa ja hevosella pääsee eli kalliimmissa autoissa on mahdollisuus panostaa parempiin valoihin. Toisaalta kaikki eivät tätä mahdollisuutta käytä; on niitä kalliita autoja huonoillakin valoilla.

        no aja ksenoneilla 40tkm niin ei enää häikäise ketään.


      • K.Ä.
        tietämätöntä totuutta kirjoitti:

        no aja ksenoneilla 40tkm niin ei enää häikäise ketään.

        Ksenonit menettävät tehoaan nopeasti. Himmenemistä ei niinkään huomaa, mutta kun vaihtaa vuoden vanhan polttimon uuteen, niin johan valkeus tulee.


    • ojaan katsova

      Olen pannut merkille, että lähes aina, kun lähivalot häikäisevät, kysymyksessä on Skoda Octavia.
      Kaikkien automerkkien xenonit eivät häikäise.

      • eikö ne häiritse?

        vainko skodien? IHMEELLISTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • herra
        eikö ne häiritse? kirjoitti:

        vainko skodien? IHMEELLISTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        lettas kun toinen veti herneen nenään. En ole noiden em. autojen xenonien nähnyt häikäisevän, kun taas Skodan xenonit tuottavat häiritsevästi hajavaloa. Onko kyse sitten halvoista umpioista vai mistä, mutta ei tuollaisesta kannata hernettä nenään vetää. Xenoneitakin on, kumma kyllä erilaisia. Umpion laseja on erilaisia. Huonompilaatuisia ja parempilaatuisia.


      • kun...
        herra kirjoitti:

        lettas kun toinen veti herneen nenään. En ole noiden em. autojen xenonien nähnyt häikäisevän, kun taas Skodan xenonit tuottavat häiritsevästi hajavaloa. Onko kyse sitten halvoista umpioista vai mistä, mutta ei tuollaisesta kannata hernettä nenään vetää. Xenoneitakin on, kumma kyllä erilaisia. Umpion laseja on erilaisia. Huonompilaatuisia ja parempilaatuisia.

        ... ainakin Skoda-kuskit luulevat (ihan oikeasti vieläpä!) että heidän autonsa on tehty täysin samoista osista kuin esim. Audit. Tiedän, tämä kuulostaa huvittavalle :)


    • homma...

      Olen huomanut että juuri takaa tulevan ksenonit häikäisevät ja siten, että valot välkkyvät taustapeilissä, aivan kuin ksenonien automaattisäätö ei ehtisi säätää valoja tarpeeksi nopeasti, joten valot ehtivät osoittamaan ylös kun auto keinahtaa tien epätasaisuuksissa. En tiedä että johtuuko se tuosta säädön hitaudesta vai mistä, mutta jatkuvaa ei häikäisy ole, vaan sellaista välkkymistä enemmänkin.

    • häikäisyyn

      Vastaantulevat eivät häikäise paljoa kun:
      Pesee omat ajovalot- Omat valot valaisevat paremmin, jolloin silmät ei ole pimeänäössä, jos kävelet yöllä pimeässä kotonasi voit nähdä hyvin, mutta jos joku häikäisee sinua yllättäen taskulampulla olet hetken täysin sokea, koska menetit pimeänäön, samalla tavalla maantielläkin.

      Nostaa penkin niin että polla on korkeammalla.

      • Cat Eye

        Ajetaan kaikki vaan pitkät päällä niin kukaan ei häikäisty, kun vastavalot kumoavat toistensa vaikutuksen. Tai vastaavasti pimein lampuin niin säilyy hämäränäkö.


      • K.Ä.
        Cat Eye kirjoitti:

        Ajetaan kaikki vaan pitkät päällä niin kukaan ei häikäisty, kun vastavalot kumoavat toistensa vaikutuksen. Tai vastaavasti pimein lampuin niin säilyy hämäränäkö.

        Monet vaihtavat kohdattaessa kaukovalot puolikkaisiin aivan liian aikaisin ja kärsivät sitten häikäistymisestä.


    • Ilves

      kun olen Xenoneista häikäistynyt ja automerkin tunnistanut se on ollut Skoda. Kunnolliset Xenonit toimivine säätöineen häikäisevät vähemmän kuin perinteiset lyhyet valot.

    • 40tkm ajetut

      Ei häikäise enään, ovat kuin veriset lihanpalat lasin ja umpion välissä.

      • Joka syksy uudet polttimot joka tapauksessa.


        Master Eq


      • Barbeito
        MasterEq kirjoitti:

        Joka syksy uudet polttimot joka tapauksessa.


        Master Eq

        joka tekee noin. Ovat sen verta kalliita aparaatteja, että enpä usko 99 %:n niitä varulta vaihtavan, kuten jonkunmoinen osa halogeeneilla ajelevista tekee.


      • hankin
        Barbeito kirjoitti:

        joka tekee noin. Ovat sen verta kalliita aparaatteja, että enpä usko 99 %:n niitä varulta vaihtavan, kuten jonkunmoinen osa halogeeneilla ajelevista tekee.

        ksenonit sen takia, että tykkään nähdä pimeässä mahdollisimman hyvin. Sen olen jo aikaa sitten, että hyvästä joutuu yleensä maksamaan vähän enemmän.
        Auton valot on yksi asia, jossa säästäminen on mielestäni pikkuisen väärä paikka. Paitsi tietysti jos ajaa vain päiväsaikaan.

        Toinen kulkupeli taloudessa on halogeeneilla varustettu ja vaikka minkämoiset super 50% hyper polttimot laittaa, niin ero ksenonien eduksi on todella selvä. Kun lähtee pimeässä taipaleelle, ei tarvi kahta kertaa miettiä kummalla sen tekee.


    • Häikäisyä

      Itse olen huomannut että Xsenonit kyllä erottaa, mutta ei ne varsinaisesti häikäise.

      Minua ei ainakaan haittaa. Ja itselläkin on Octavia Xsenoneilla, ja kun on automaattisesti tummentuva taustapeili, niin ei kyllä koskaan pääse takaa tulevakaan valo häikäisemään.

      Taitaa olla enemmän "psykologista" tuo häikäisy = Ns. "Premium"-autoilijaa vituttaa, kun Skodassa tai Hondassa on Xsenonit, sadetunnistimet ja tummenevat taustapeilit, ja mm. ESP ja vakionopeussäädinkin vakiona varustelutasosta riippumatta, jotka puuttuvat omasta "karvahattu-premiumista".

      • kuitenkaan

        psykologista kun todella moni valittaa juuri Skodan ksenoneista. Omassa premiumissani on kaikki nuo varusteet ja sellaisia mitä ei saa Skodaan rahallakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe