Hiace vm. 00-03 kokemuksia

talviautona

Eli kokemuksia takatuuppari hiacesta talviautona, miten kylmällä kelillä lähtee käyntiin? webasto hyvä olla? ja minkälainen liikkuvuus normi talvikelissä, pääsee liikkeelle? miten toteutettu lukko (onko samaa mallia kun aikasemman mallin hiaceissa)? vai pääseekö paremmin liikkeelle?

Asiallisia vastauksia kiitos.

12

10859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakumanne

      mulla on 2002 ammattiliikenteessä ajettu 215 000
      ilman ongelmia kone on 90 hp varusteena on webasto mutta ei välttämätön lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla ja lähtee käyntiin myös. Webbari on vain mulla mukavuus varusteena kun auto seisoo niin kabiini pysyy lämpimänä.

      menossa on nyt 3 hiisu, ei ehkä takavetoisena paras talviauto mutta kun vedän aika paljon kärriä niin siinä minusta parempi kuin etuveto.

    • Ex King Cab

      huonompi etenemään talvella kuin edelliskoppanen "nokaton" Hiace. Muuten ajo-ominaisuudet ovat paremmat. Kitkaperä toimii kuten vanhemmissakin, mutta takaylitys on lyhyt=kevyt perä. Joten paksussa lumessa lumiketjut ovat välttämättömät. Säästää paljolta lumen lapioinnilta.
      Kokemusta 88 ja 102 hp D4D mottoreista, lämpöä kabiinissa riittää yli -40C pakkasiin, webastoa ei tarvita lisälämmittimeksi. Kone käynnistyy kovillakin pakkasilla.
      Jos mahdollista niin kannattaa harkita 4-wd versiota, talvisessa etenemisessä on huima ero takavetoiseen verratuna.

    • JML82

      vm. 02 tullut D4D moottori tuottaa huomattavasti hitaammin lämpöä kuin vanha moottori. Itse suosittelen polttoainelämmitintä. Toki pärjää ilmankin, mutta silti suosittelen!

    • pakujaska

      Jos ajaa paljon talvella ja liukailla valtateillä,niin kyllä paku pitää olla etuveto,pääsee liikkeelle ja voi pitää mutkaisillakin teillä joutuisia nopeuksia
      On kokemusta Hiacesta ja kyllä perä irtoaa liian helposti kurvissa ja jos pistää nokka edellä alamäkeen talvella ja pitäis tulla peruuttamalla pois niin ei onnistu,jos peräkontti tyhjä
      Hiace hyvä jos voi valita milloin ei lähde liikkeelle,ei sovi ammattilaiselle

      • hiase on auto

        loppu kaikki autoilun ongelmat kun otin nelikko hiacen 02vm ei kertaakaan korjaamolla parit polttimot vaihd. volkkarista ois jo vaihettu kerran kaikki tukivarret niin eteen kuin taakse tiedän kokemuksest


      • JML82

        "Hiace hyvä jos voi valita milloin ei lähde liikkeelle,ei sovi ammattilaiselle"

        Just luotettavuuden takia soveltuu ettei tarvitse valita milloin pitää lähteä..


    • HiaceMies

      ja pääsee etiä päin säällä kuin säällä ja jyrkän mäenkin nousee nätisti ylös,vaikka takahutleri on ihan tyhjä.

    • Yrjänä

      Jos nyt näiden mielipiteiden pohjalta joku hakee käyttökelpoista talviautoa,niin metsään menee.
      Ensimmäinen ja ainut ehto,että pitää olla etuveto.Jos autossa on aina raskas kuorma päällä tai vedetään peräkärryä,niin takaveto tulee kyseeseen
      Hiace on kestävä auto,mutta kyllä se talvikäytössä on surkea.En väitä eikö sillä voi ajella talvella,esim 60-luvulla ajoin useat talvet vain kesärenkailla ja selvittiin siitäkin.
      Olen huomannut että nykynuori ei osaa oikaista takavetoista vastaohjauksella kun sen perä irtoaa.

    • EZK-???

      Mulla on nyt alla 03 hiace d4d 100 pitkä takapotku laitehuoltoautona. Kilometrejä n. 156000. Vikalista: ajovalopolttimot parikertaa, rek,kilvenpolttimoita kolme paria, muuten normaalit huollot. renkaat yms ja hyvin on pelittänyt.
      Talvikäytössä oon käyttänyt normaali lohkolämppäriä ja hyvin on käynnistynyt sekä nopeasti on hytti lämmennyt. Kuormaa on päällä jatkuvasti n. 300-600 kg joten liikkeelle lähtökyky on ollut hyvä, jos tyhjänä ajelisi olisi tilanne toinen, pitäisin varmaan lisä painoja perässä. Tietenkin pitkä akselivälinen auto takavedolla vaatii kuljettajalta aina tuntumaa ja tarkkuutta ajoon. Jos ainoana kriteerinä on ajo-ominaisuudet ei hiace loista. mutta pärjää silläkin hyvin nöyrällä asenteella ja ennakoivalla ajolla. Mutta kokonaisuutta tarkastellen hiace on järkivalinta. Jossain pakuvertailussa (tuulilasi ?) ihmeteltiin hiacen suosiota, kun millään vertailun osiolla se ei loistanut, mutta silti se on suosittu. Hiacen vahvuudet tulevat esiin muulla kuin mittanauhalla, laskimella ja kellolla, esim. toimintavarmuudella, jälleenmyyntiarvolla ( haluttavuudella), sekä mainosmiesten lanseeraamalla mielenrauhalla. Joten osta pois kyllä sillä pärjää talvellakin ja jos et pärjää vaihda, hiace kelpaa vaidossa aina.

    • Esapena

      Isännällä on 02 D4D 100hp lastutettuna 130heppaiseksi. Kitkarenkailla on ajettu uudesta alkaen ja hyvin on pärjätty. Talvella ei kertaakaan kiinni niin etteikö omin avuin olisi pois päässyt. Yllättävänkin hyvin kahlaa lumessa kun pitää auton liikkeellä. Liukkaksi kiillottuneissa liikennevalo risteyksissä ylämäkeen menee joskus kikkailuksi. Eli aika rauhallisesti pitää lähteä liikkeelle. Vielä jos lukko nappaa kiinni ja polkasee liikaa niin perä lähtee vetämään sivulle välittömästi.

      Eipä nuo etuvedotkaan niin kasevia ole. Intissä tuli ajettua paljon etuveto transporttereilla. Niveliä vaihdettiin jatkuvasti etupäähän. Lisäksi olivat vielä älyttömiä puskemaan ja vetelemään painavan keulan ja etuvetoisuuden takia. Rasittava ajaa jos kokoajan vetelee uriin ja puskee risteykset ja jyrkät mutkat. Sitten vielä vetarit alkaa naputtamaan ja muitakin niveliä menee kuin tupakkaa. Vetareita vaihdeltiin takuuseen useisiin autoihin kun edelliset paukkuivat ennen takuun loppumista. Nelivetoisena transportter onkin taas totaalisesti erimaata. Itse en etuvetoista huolisi.

      Hiacessa vetely ja puskeminen ovat melko tuntemattomia käsitteitä.

    • ja huono

      etenemään varsinkin tyhjänä vähänkin liukkaalla ja vähäkin huonolla alustalla, verrattuna etuvetoisiin.

      Hiasemiesten mielestä tietenkin paras mahdollinen.

      • parasreki

        Ei paras mahdollinen vaan kelvollinen, kyllä sillä pärjää kunnon rattimiehet.

        hiasemiesten mielestä neliveto on poikaa, kun etenemiskyvystä puhutaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe