Onko kukaan adoptoinut suoraan ulkomaisesta lastenkodista? Miten hoitui? Kuinka adoptio vahvistettiin Suomessa?
Adoptio suoraan
33
9723
Vastaukset
- liina
Olen itekkin miettinyt tuota aivan samaa asiaa jo hyvin pitkään!!
Toivottavasti joku tietäisi siitä jotain koska olen ajatellut että saisikohan lapsen adoptitua tällä tapaa kenties nopeammin tai sellaisesta maasta joka ei varsinaisesti ole ulkomaisten adoptioiten listalla- adoptoida
itse suoraan ulkomailta. Adoptiot järjestää Suomessa olevat kolme palveluntarjoajaa, omien kontaktiensa kautta.
- jos...
muuttaa asumaan ko. maahan. Kansalaisuutta ei tarvitse vaihtaa. Näin onnistuu ainakin. Muuten tuntuu kyllä aika epätodennäköiseltä kun Suomen laki velvoittaa adoptioneuvontaan tarkasti määrätyillä ja valvotuilla tahoilla. Adoptiolautakunta ei myönnä adoptiolupaa ilman neuvontaa. Itse kansainvälinen adoptiohan vahvistetaan (oikeusprosessi) ko. maassa, joten se osio voisi onnistuakin kepulikonstein, mutta sitä en tiedä olisiko adoptio lainvoimainen Suomessa ja tulisiko silloin ongelmia kun lapsen yrittäisi saada kirjoille Suomeen / Suomen kansalaiseksi. Nythän on ollut julkisuudessa esim. Malawilaisten kaksosten tapaus, jossa suomalainen nainen tuotatti Malawista ko. maan kansalaisen avulla Suomeen kaksoset itselleen. Nyt lapset on huostaanotettuna sosiaaliviranomaisten luona, kun juridisesti tällä suomalaisnaisella ei ole lapsiin mitään oikeutta.
Adoptioprosessi voi ajatuksena tuntua pitkältä, mutta onhan itse adotiokin elämänmittainen asia. Ei muutaman vuoden odotus loppujen lopuksi niin pitkä ole kun asiaa ajattelee kokonaisvaltaisesti. Turhauttava kylläkin, sen myönnän. Odotusaika on myös otollista aikaa adoptiovanhemmaksi kasvamiselle.
T: neljättä vuotta odottava- suoraan ulkomailta
Ymmärtääkseni, jos oleskelee maassa, josta haluaa adoptoida, tarvittavan ajan ja saa sieltä oikeusistuimelta lapsen huoltajuuden, voi lapselle ostaa lentolipun ja tuoda hänet Suomeen, jossa prosessin ei luulisi olevan pitkä, jos kerran olet jo lapsen huoltaja hänen kotimaassaan...
- lastenkodeissa
Kävimme Intiassa lastenkodeissa ja siellä työntekijät olivat sitä mieltä, että asian voi hoitaa siellä. Eivät he tietysti tunne Suomen lainsäädäntöä ja meillekin asia on niin uusi ja vieras, ettemme olleet ottaneet selvää. Tuntuisi vaan konkreettisemmalta hoitaa asiaa itse paikan päällä, kuin odottaa kotona, että joku meille täysin tuntematon "valitsee meille lasta."
- liina
lastenkodeissa kirjoitti:
Kävimme Intiassa lastenkodeissa ja siellä työntekijät olivat sitä mieltä, että asian voi hoitaa siellä. Eivät he tietysti tunne Suomen lainsäädäntöä ja meillekin asia on niin uusi ja vieras, ettemme olleet ottaneet selvää. Tuntuisi vaan konkreettisemmalta hoitaa asiaa itse paikan päällä, kuin odottaa kotona, että joku meille täysin tuntematon "valitsee meille lasta."
Niin itseäni mietityttää tämä kyllä nytten!!
Haluaisin nimitäin adoptoida venjältä mutta kun olisin yksihakijana niin suomessa suositaan ymärtääkseni yli 4 vuotaiden lasten nimeämistä yksihakijoiden kohdalle, myös nuorempiakin voi saada mutta ne voivat olla vammaisa (jossa ei toki olisi mitään pahaa)
Mutta mieniua mietittää että mitkä olisi mahdolisuus saada yksihakijana pieni lapsi jos suoraan lähtisi adoptoimaan??
- minä vain
ulkomailla niin voi adoptio tapahtuu tietenkin sen kyseisen maan mukaan. Moni suomalainen on esim. Afrikasta adoptoinut siellä asuessaan. Samoin jos suomalainen muuttaa vaikka Belgiaan on adoptio hoidettava Belgian lain mukaan. Monissa maissahan tuo adoptio onnistuu melko helposti ja kun on adoptoinut ei tarvitse kuin ilmoittaa asiasta Suomeen yms. että saa lapselle Suomen kansalaisuuden.
- biobio
suomessa ilmeisesti adoptio vahvistetaan tms. jossain oikeusistuimessa suomeen tulon jälkeen. jos adoption on hoitanut hyvin siellä toisessa maassa ja on KAIKKI tarvittavat paperit, ongelmia ei tulisi olla suomen päässä.
maassa, josta saa helposti adoptoitua itsenäisesti, on oltava todella varovainen. adoptiosta ei tulisi joutua esim. maksamaan paljon, koska muussa tapauksessa kyseessä voi olla lapsikauppaa harjoittava järjestö. terveeksi luokiteltu lapsi voi myös osoittautua todella sairaaksi, jos järjestö on epärehellinen ja haluaa eroon sairaista lapsista. myös maan lain kiemurat on tunnettava. useissa maissa on osa adoptiojärjestöistä maan kattavan verkoston alla, ja niistä on turvallista adoptoida.
moni varmasti kauhistelee ajatusta itsenäisestä adoptiosta. mutta mitä muutakaan voi olettaa ihmisten alkavan suunnitella kun suomen adoptiojonot venyvät ja venyvät?! jos adoptioiden maksimikestoksi saataisiin 2 vuotta, kukaan ei suunnittelisi lähtevänsä itse ulkomaille adoptoimaan suoraan. - liina
biobio kirjoitti:
suomessa ilmeisesti adoptio vahvistetaan tms. jossain oikeusistuimessa suomeen tulon jälkeen. jos adoption on hoitanut hyvin siellä toisessa maassa ja on KAIKKI tarvittavat paperit, ongelmia ei tulisi olla suomen päässä.
maassa, josta saa helposti adoptoitua itsenäisesti, on oltava todella varovainen. adoptiosta ei tulisi joutua esim. maksamaan paljon, koska muussa tapauksessa kyseessä voi olla lapsikauppaa harjoittava järjestö. terveeksi luokiteltu lapsi voi myös osoittautua todella sairaaksi, jos järjestö on epärehellinen ja haluaa eroon sairaista lapsista. myös maan lain kiemurat on tunnettava. useissa maissa on osa adoptiojärjestöistä maan kattavan verkoston alla, ja niistä on turvallista adoptoida.
moni varmasti kauhistelee ajatusta itsenäisestä adoptiosta. mutta mitä muutakaan voi olettaa ihmisten alkavan suunnitella kun suomen adoptiojonot venyvät ja venyvät?! jos adoptioiden maksimikestoksi saataisiin 2 vuotta, kukaan ei suunnittelisi lähtevänsä itse ulkomaille adoptoimaan suoraan.Niin mieten tässä näin että tietääköhän kukaan mistä saisi tietoa itsenäisetä adoptiosta suomeksi tai englaniksi?
olen nimitäin aikomassa ryhtyä siihen ihan tosissani tosi enkisi olisi hyvä saada tietoa siitä niin että tietää mitä pitää otta huomioon ja mitä kautta lapsen saisi vai otetaanko kenties suoraan yhteyttä lastenkotiin? ja pitääkö todella kohdemaahan muutta vähäksi aikaa vai voiko adoption hoitaa jollain muulla tavalla? - ölkh
liina kirjoitti:
Niin mieten tässä näin että tietääköhän kukaan mistä saisi tietoa itsenäisetä adoptiosta suomeksi tai englaniksi?
olen nimitäin aikomassa ryhtyä siihen ihan tosissani tosi enkisi olisi hyvä saada tietoa siitä niin että tietää mitä pitää otta huomioon ja mitä kautta lapsen saisi vai otetaanko kenties suoraan yhteyttä lastenkotiin? ja pitääkö todella kohdemaahan muutta vähäksi aikaa vai voiko adoption hoitaa jollain muulla tavalla?Kannattanee lukea ensimmäiseksi Suomen lakia, joka velvoittaa sinut ensimmäiseksi adoptioneuvontaan(sosiaalivirastosi hoitaa tai heidän ostamanaan palveluna Pelastakaa Lapset ry:ltä).
Sen jälkeen tarvitset Adoptiolautakunnan luvan ulkomailta adoptioon ja sen saat vain adoptiopalvelunantajien kautta heidän hoitamanaan(kotiselvityksesi menee heidän hoitamanaan lautakunnan käsittelyyn) ja he hoitavat yhteydet ulkomaisiin kontakteihin, jotka samainen lautakunta on hyväksynyt.
Näin toimien adoptiosi on lainvoimainen ja lain mukainen.
Toinen mahdollisuus on hoitaa ulkomainen adoptio ulkomailla asuessaan ja hoitaen sen kyseisen maan lakien mukaan. Silloinkin tarvinnet jonkinasteisen kotiselvityksen täältä Suomesta omasta kotikunnastasi kyseisen maan viranomaisille.
Tällöin saavuttuasi Suomeen adoptio vahvistetaan täällä oikeudessa.
Tämä vaihtoehto lienee pidemmän aikaa ulkomailla asuville mahdollinen, riippuu maasta, kuinka kauan maassa pitää asua, vuosi, kaksi? En tunne tarkkaan kuviota, mutta pääsääntöisesti näin.
Niin sanotusti "yksin" hoidettavaa adoptioa ei ole olemassa Suomen lakien mukaan. Yksinhuoltaja voi kylläkin adoptoida tuon yllä kuvaamani kuvion mukaan.
Kannattanee aloittaa asiaan tutustuminen www.adoptioperheet.fi -sivulta sekä palvelunantajien sivuilta: www.pelastakaalapset.fi, www.interpedia.fi
ja Helsingin kaupunki (hakemiston kautta löytyy heidän adoptiosivustonsa).
Adoptiolautakunnalla on myös omat sivunsa. - liina
ölkh kirjoitti:
Kannattanee lukea ensimmäiseksi Suomen lakia, joka velvoittaa sinut ensimmäiseksi adoptioneuvontaan(sosiaalivirastosi hoitaa tai heidän ostamanaan palveluna Pelastakaa Lapset ry:ltä).
Sen jälkeen tarvitset Adoptiolautakunnan luvan ulkomailta adoptioon ja sen saat vain adoptiopalvelunantajien kautta heidän hoitamanaan(kotiselvityksesi menee heidän hoitamanaan lautakunnan käsittelyyn) ja he hoitavat yhteydet ulkomaisiin kontakteihin, jotka samainen lautakunta on hyväksynyt.
Näin toimien adoptiosi on lainvoimainen ja lain mukainen.
Toinen mahdollisuus on hoitaa ulkomainen adoptio ulkomailla asuessaan ja hoitaen sen kyseisen maan lakien mukaan. Silloinkin tarvinnet jonkinasteisen kotiselvityksen täältä Suomesta omasta kotikunnastasi kyseisen maan viranomaisille.
Tällöin saavuttuasi Suomeen adoptio vahvistetaan täällä oikeudessa.
Tämä vaihtoehto lienee pidemmän aikaa ulkomailla asuville mahdollinen, riippuu maasta, kuinka kauan maassa pitää asua, vuosi, kaksi? En tunne tarkkaan kuviota, mutta pääsääntöisesti näin.
Niin sanotusti "yksin" hoidettavaa adoptioa ei ole olemassa Suomen lakien mukaan. Yksinhuoltaja voi kylläkin adoptoida tuon yllä kuvaamani kuvion mukaan.
Kannattanee aloittaa asiaan tutustuminen www.adoptioperheet.fi -sivulta sekä palvelunantajien sivuilta: www.pelastakaalapset.fi, www.interpedia.fi
ja Helsingin kaupunki (hakemiston kautta löytyy heidän adoptiosivustonsa).
Adoptiolautakunnalla on myös omat sivunsa.Ihmettelen nytten että toiset täältä sanovat että ulkomailta voi adoptoida suoraan ja toiset sanovat että ei voi!!
Kuitenkin ampiaisakan sivuilla romanian kohdalla sanotaan että "nykyään romaniasta adoptodaan ulkomaille lapsia mutta hyvin vähän, ja ilmeisesti suurelta osin yksityisen adoption kautta"
Eli ymärtääkseni tämähän tarkoittaa sitä että lapset adoptoidaan suoraan sieltä, tosin en tiedä että asuvatko nämä ihmiset romaniassa vai miten adoptio on hoidettu, mutta kuitenkin lapset ovat kitenkin adoptoitu suoraan.
Koska itse haluaisin adoptoida suoraan ja ryhtyisin siihen heti kun saan vain tarpeeksi tietoa asiasta. Haluaisin nimitäin itse valita sen lapsen jonka adoptoin eikä niin että joku muu valitsee sen minulle! niinkun joku jo aikaiseminkin sanoi sen - äölj
liina kirjoitti:
Ihmettelen nytten että toiset täältä sanovat että ulkomailta voi adoptoida suoraan ja toiset sanovat että ei voi!!
Kuitenkin ampiaisakan sivuilla romanian kohdalla sanotaan että "nykyään romaniasta adoptodaan ulkomaille lapsia mutta hyvin vähän, ja ilmeisesti suurelta osin yksityisen adoption kautta"
Eli ymärtääkseni tämähän tarkoittaa sitä että lapset adoptoidaan suoraan sieltä, tosin en tiedä että asuvatko nämä ihmiset romaniassa vai miten adoptio on hoidettu, mutta kuitenkin lapset ovat kitenkin adoptoitu suoraan.
Koska itse haluaisin adoptoida suoraan ja ryhtyisin siihen heti kun saan vain tarpeeksi tietoa asiasta. Haluaisin nimitäin itse valita sen lapsen jonka adoptoin eikä niin että joku muu valitsee sen minulle! niinkun joku jo aikaiseminkin sanoi sen1.Jos asut Suomessa prosessin aikana, adoptio hoidetaan palvelunantajien kautta. Adoptiolupa on voimassa kaksi vuotta.
2.Jos taas muutat pysyvästi ulkomaille joksikin vuodeksi, voit adoptoida sieltä suoraan kyseisen maan lakien mukaisesti ja tällöinkin he taitavat useissa maissa vaatia Suomen sosiaaliviranomaisilta lausuntoa asuinoloistasi ja mahdollisesti jotain muutakin tätä päätä koskevaa paperia.
Muitten maiden käytännöstä eli mahdollisista yksityisistä suorista adoptioista joissain maissa ei taida olla Suomessa asuvana kansalaisena Suomen lakeja noudattaen mitään hyötyä.
Romania ei ole Suomen adoptiomaitten joukossa ollut enään vuosiin.
Mahdolliset suorat adoptiot on varmaankin hoidettu muista maista käsin joten voisin kuvitella että esim. amerikkalaiset adoptoivat sieltä tai jos on kyse suomalaisista, lie kyse maassa asuvien adoptioista.
Muistaakseni sopimus oli nimeltään Haagin sopimus. Kyseiset sopimusvaltiot(joihin Suomikin kuuluu) noudattavat käsittääkseni tiettyä kaavaa adoptioissa. Ensin lapselle tutkitaan synnyinmaassa mahdollisuudet elää suvun tai kotimaisen adoptioperheen luona ja vasta viimeisenä vaihtoehtona aletaan järjestämään ulkomaista adoptiota ja se järjestyy näiden virallisten tahojen(yhdistysten, palvelunantajafirmojen) kautta.
Ne maat, jotka eivät kuulu kyseisen sopimuksen piiriin, noudattavat omia lakejaan ja nämä yksityiset suorat adoptiot ovat tällöin mahdollisia, tällöinkin on usein asianajajat asioissa osallisina.
Näillä palstoilla kirjoittelee mitä kirjavin joukko ihmisiä, joten asian oikean laidan saat tietää lukemalla suoraan lakipykälät ja soittamalla palvelunantajille sekä kyselemään asiasta esim. lupalautakunnalta, miten asiat menevät lain ja asetusten mukaisesti. - sossut???
äölj kirjoitti:
1.Jos asut Suomessa prosessin aikana, adoptio hoidetaan palvelunantajien kautta. Adoptiolupa on voimassa kaksi vuotta.
2.Jos taas muutat pysyvästi ulkomaille joksikin vuodeksi, voit adoptoida sieltä suoraan kyseisen maan lakien mukaisesti ja tällöinkin he taitavat useissa maissa vaatia Suomen sosiaaliviranomaisilta lausuntoa asuinoloistasi ja mahdollisesti jotain muutakin tätä päätä koskevaa paperia.
Muitten maiden käytännöstä eli mahdollisista yksityisistä suorista adoptioista joissain maissa ei taida olla Suomessa asuvana kansalaisena Suomen lakeja noudattaen mitään hyötyä.
Romania ei ole Suomen adoptiomaitten joukossa ollut enään vuosiin.
Mahdolliset suorat adoptiot on varmaankin hoidettu muista maista käsin joten voisin kuvitella että esim. amerikkalaiset adoptoivat sieltä tai jos on kyse suomalaisista, lie kyse maassa asuvien adoptioista.
Muistaakseni sopimus oli nimeltään Haagin sopimus. Kyseiset sopimusvaltiot(joihin Suomikin kuuluu) noudattavat käsittääkseni tiettyä kaavaa adoptioissa. Ensin lapselle tutkitaan synnyinmaassa mahdollisuudet elää suvun tai kotimaisen adoptioperheen luona ja vasta viimeisenä vaihtoehtona aletaan järjestämään ulkomaista adoptiota ja se järjestyy näiden virallisten tahojen(yhdistysten, palvelunantajafirmojen) kautta.
Ne maat, jotka eivät kuulu kyseisen sopimuksen piiriin, noudattavat omia lakejaan ja nämä yksityiset suorat adoptiot ovat tällöin mahdollisia, tällöinkin on usein asianajajat asioissa osallisina.
Näillä palstoilla kirjoittelee mitä kirjavin joukko ihmisiä, joten asian oikean laidan saat tietää lukemalla suoraan lakipykälät ja soittamalla palvelunantajille sekä kyselemään asiasta esim. lupalautakunnalta, miten asiat menevät lain ja asetusten mukaisesti.mitä tekemistä sosssuilla on tässsä? eikö olisi parempi psykologin lausunto tervejärkisyydestä kuin soskun "musta tuntuu "-lausunnot
- ttn
liina kirjoitti:
Ihmettelen nytten että toiset täältä sanovat että ulkomailta voi adoptoida suoraan ja toiset sanovat että ei voi!!
Koska itse haluaisin adoptoida suoraan ja ryhtyisin siihen heti kun saan vain tarpeeksi tietoa asiasta. Haluaisin nimitäin itse valita sen lapsen jonka adoptoin eikä niin että joku muu valitsee sen minulle! niinkun joku jo aikaiseminkin sanoi senAdoption ydin on yksinkertaisesti se että lapselle haetaan parasta=sopivinta mahdollista perhettä/vanhempaa, EI niin että perhe/aikuinen saisi valita itselleen kivoimman näköisen lapsen. Siksi on nämä pitkät neuvonnat ja seulonnat jotta hakijoista tiedettäisiin mahd. paljon tilanteessa jossa lapsille valitaan perhettä. Kyse on aina lapsen edusta EI hakijan!
ttn (kolme vuotta odotusta takana) - Nekkis
liina kirjoitti:
Koska itse haluaisin adoptoida suoraan ja ryhtyisin siihen heti kun saan vain tarpeeksi tietoa asiasta. Haluaisin nimitäin itse valita sen lapsen jonka adoptoin eikä niin että joku muu valitsee sen minulle! niinkun joku jo aikaiseminkin sanoi senLaitapa googleen hakusanaksi adoptio niin saat listan viranomaisten sivuista, joilta voit saada paikkansapitävää tietoa. Suomessa asuva saa adoptoida vain järjestöjen (Pelastakaa Lapset ry ja Interpedia ry) tai Hgin sossun kautta. Tämä siksi, että vältetään lapsikauppaa, joka on monissa maissa kasvava ongelma.
- Ajatuksisia
Kyllä Suomeen ja tietysti muihinkin maihin adoptoidaan yksityisesti lapsia. Nämä ovat kuitenkin enemmän yksittäisiä poikkeuksia kuin yleisiä Suomessa. Yksi tyypillinen tilanne on juuri tuo, tässäkin keskustelussa moneen kertaan mainittu tapa, että suomalainen henkilö tai perhe adoptoi ulkomaita lapsen asuessaan ulkomailla esim. töiden takia. Myös lähetystöissä ja sapattivapaalla olleet henkilöt ovat adoptoineet kohdemaasta lapsia.
Toinen tyypillinen tapaus on sellainen kuin maahanmuuttajaperhe tai -henkilö adoptoi lapsen kotimaastaan. Adoptoitava lapsi tai nuori saattaa esimerkiksi olla tulevan adoptiovanhemman sukulaislapsi, mutta kuitenkin niin kaukainen sukulainen, että heidän välillään ei voida soveltaa perheen yhdistämissääntöä. Osa adoptiolapsista ei ole mitään biologista sukua tuleville Suomessa asuville adoptiovanhemmilleen. Ulkomaalaisen Suomessa asuvan henkilön on joissain tapauksissa mahdollista adoptoida kotimaastaan yksityisesti ohi suomalaisten viranomaisten. Tätä ei tietenkään kukaan mainosta ja käytännöt riippuvat enemmän kohdemaasta kuin Suomesta. Suomen päässä kannattaa varautua raskaaseen byrokratiaan ja omasta asianajajasta saattaa olla hyötyä.
Aikoinaan myös Suomesta annettiin suomalaisia lapsia adoptioon mielellään nimenomaan suomalaisiin tai puolisuomalaisiin perheisiin. Tämähän on mielestäni erittäin ymmärrettävää, sillä lapsella saattaa säilyä suomen kieli sekä mahdollisuus oppia suomen kulttuuria ja matkustella täällä. Samasta kulttuurista peräisin oleva adoptiovanhempi voi erityisellä tavalla tukea adoptiolapsen identiteettiä. Tälläkin hetkellä esimerkiksi jotkut Itä-Euroopan maat (mm. Latvia ja Liettua) antavat lapsia esimerkiksi Usaan adoptoitavaksi, mutta asettavat usein toiveen tai vaatimuksen siitä, että vähintään toinen adoptiovanhemmista tulisi olla ko. maan kansalainen tai ex-kansalainen.
Muistakaa näiden viestien lukijat, että täällä ihmiset kirjoittavat omaa tietoaan. Tarkistakaa asioita viranomaisilta ja kuuluttakaa sellaisten ihmisten perään, jotka ovat itse adoptoineet itsenäisest. Lisäksi kannattaa muistaa, että omatoiminen adoptio on usein paljon rankempi kuin järjestöjen järjestämä. Ja sitten viimeksi se, että teidän kannattaa myös etukäteen pohtia sitä, mitä vastaatte adoptiolapsellenne siitä, miksi halusitte adoptoida ilman järjestöjä. Lapsi saattaa joskus kasvaa vaikka vähän vihamieliseksi adoptiota kohtaan ja silloin vastaus "halusimme itse valita sen lapsen, jonka adoptoimme" voi olla hieman kummallinen adoptoidun korvaan...- lapseen
Tuohon lapsen "valitsemiseen" halusin kommentoida. Olen synnyttänyt kaksi lasta ja molemmilla kerroilla, kun ensi kerran näin lapsen, iski rakkaus sellaisella voimalla, etten kuvitellut olevan mahdollistakaan. Adoptiossa tilanne on tietysti toinen, kun lapsessa ei näe omia tai puolison piirteitä, joihin rakastua. Mutta silti rehellisyyden nimissä on sanottava, että toiset lapset herättävät tunteita toisia enemmän. En millään usko lapsen kärsivän tai pahoittavan mieltään siitä, että vanhemmat rakastuivat juuri tähän lapseen ja halusivat juuri hänet.
- liina
lapseen kirjoitti:
Tuohon lapsen "valitsemiseen" halusin kommentoida. Olen synnyttänyt kaksi lasta ja molemmilla kerroilla, kun ensi kerran näin lapsen, iski rakkaus sellaisella voimalla, etten kuvitellut olevan mahdollistakaan. Adoptiossa tilanne on tietysti toinen, kun lapsessa ei näe omia tai puolison piirteitä, joihin rakastua. Mutta silti rehellisyyden nimissä on sanottava, että toiset lapset herättävät tunteita toisia enemmän. En millään usko lapsen kärsivän tai pahoittavan mieltään siitä, että vanhemmat rakastuivat juuri tähän lapseen ja halusivat juuri hänet.
Ymmärrän kyllä pointisi mutta kun itse ole yksinhakemassa lasta ja venäjä kiinostaa minua ihan sen takia että sielä on hurjan paljon lapsia jotka tarvitsisi kodin, ja ajatelen myös sitä että jos lähtisin omia teitäni voisinko kenties saada vähän pienemän lapsen kun mitä esim. pelastakaa lapset ry sivuilansa sanoo eli yksihakijoille annetaan yli 4-vuotiaita lapsia tai vammaisia tosin en mitä välitä jos lapsi vammainen olisi, niin ajatelen että jos voisi saada vaikka alle 4-vuotiaan lapsen!!
Kun lasta olen yrittänyt saada jo jonkin aikaa ja adoptio on aina ollut minulle yksi vaihtoehto saada lapsi!! - kriteerisi
liina kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointisi mutta kun itse ole yksinhakemassa lasta ja venäjä kiinostaa minua ihan sen takia että sielä on hurjan paljon lapsia jotka tarvitsisi kodin, ja ajatelen myös sitä että jos lähtisin omia teitäni voisinko kenties saada vähän pienemän lapsen kun mitä esim. pelastakaa lapset ry sivuilansa sanoo eli yksihakijoille annetaan yli 4-vuotiaita lapsia tai vammaisia tosin en mitä välitä jos lapsi vammainen olisi, niin ajatelen että jos voisi saada vaikka alle 4-vuotiaan lapsen!!
Kun lasta olen yrittänyt saada jo jonkin aikaa ja adoptio on aina ollut minulle yksi vaihtoehto saada lapsi!!niin miksi et valitse kohdemaaksesi tarjolla olevaa Afrikan maata? Siellä käyvät hakijaksi yksinhuoltajat ja lapset ovat pääsääntöisesti alle 2-vuotiaita? Ja takuulla apua tarvitsevia lapsia on paljon... Ja adoptio olisi ihan laillinen. Vai ovatko kriteerisi kuitenkin toiset?
- liina
kriteerisi kirjoitti:
niin miksi et valitse kohdemaaksesi tarjolla olevaa Afrikan maata? Siellä käyvät hakijaksi yksinhuoltajat ja lapset ovat pääsääntöisesti alle 2-vuotiaita? Ja takuulla apua tarvitsevia lapsia on paljon... Ja adoptio olisi ihan laillinen. Vai ovatko kriteerisi kuitenkin toiset?
En ole tullut ajatelleeksi edes afrikkaa!!
olen ajatellut jo pitkän aikaa venäjää koska se nyt sattuu olemaan tuossa lähellä ja sinne on helppo matkustaa, vaikkakin venäjä kuuluu nykään suomen 3:maneksi suosittuun adoptio maahan ja amerikasta daptoitiin viim vuonna sieltä yli kolme tuhatta lasta joka on todella positiivistä, eli kyllä sieltä lapselle koti löytyy mutta afrikka täytyy ajatella sitä ja katsoa mihin päädyn!!
Mutta silti en unohda tuota venäjää se tuli läheiseksi sen jälkeen kun luin Suvi Ahola kirjan iljan äidiksi jo 3 vuotta sitten
- julkisuudessa
olleet kuuluisuuksien adoptiot ovat saaneet aikaan jonkun ihmeellisen adoptiotrendin. Ei adoptio ole mikään hetken mielijohteesta tehtävä juttu, vaan oikeudellinen prosessi, joka luonnollisestikin ottaa aikaa. Laki velvoittaa tarkasti valvottujen ja määriteltyjen tahojen antamaan adoptioneuvontaan, jonka tarkoituksena on selvittää onko hakijasta adoptiovanhemmaksi, onko hänellä valmiuksia haasteelliseen adoptiovanhemmuuteen sekä auttaa hakijaa kypsymään adoptiovanhemmaksi. Neuvonnassa käydään läpi asioita, joita ei välttämättä koskaan osaisi itse ajatellakaan. Voi olla, että adoptio on ajatuksena kypsynyt mielessä jo vuosia, mutta vasta neuvonnan kautta mielestäni joutuu kunnolla kohtaamaan adoption realiteetit.
Ei adoptiota voi ajatella sillä tavalla, että lapsi hankittaisiin kuin Valintatalon hyllyltä. Nopeasti ja siististi. Ajatus siitä, että parin vuoden prosessi tuntuu ylipääsemättömän vaikealta ja että lapsi valittaisiin ulkonäön perusteella, tuntuu minusta kovin naivilta. Kannataisiko sinun kuitenkin vielä harkita adoptiota ja käydä läpi neuvontaa?!?- Ope
Tämä keskustelu on mielestäni todella huolestuttava. Adoptiolasten tausta on yleensä erittäin rankka; pienelle lapselle pelkkä hylkäyskokemuskin on jo olemusta järisyttävä, puhumattakaan muusta laiminlyönnistä tai jopa pahoinpitelyistä, hyväksikäytöstä tms. Kuten edellinen kirjoitti, kyse ei ole lasten kivasta shoppailusta.
Adoption PÄÄASIALLINEN tarkoitus onkin löytää lapselle mahdollisimman hyvät vanhemmat - eikä vanhemmille mahdollisimman söpö ja kiva lapsi. SIKSI päätöksen lapsen sijoittamisesta tekevät riippumattomat asiantuntijat.
Muistakaa, että nykyisten (myönnän, turhauttavaltakin tuntuvien) säännösten ja paperisodan taustalla on lapsen etu.
Eivätkö he ole jo kärsineet tarpeeksi...? - liina
Ope kirjoitti:
Tämä keskustelu on mielestäni todella huolestuttava. Adoptiolasten tausta on yleensä erittäin rankka; pienelle lapselle pelkkä hylkäyskokemuskin on jo olemusta järisyttävä, puhumattakaan muusta laiminlyönnistä tai jopa pahoinpitelyistä, hyväksikäytöstä tms. Kuten edellinen kirjoitti, kyse ei ole lasten kivasta shoppailusta.
Adoption PÄÄASIALLINEN tarkoitus onkin löytää lapselle mahdollisimman hyvät vanhemmat - eikä vanhemmille mahdollisimman söpö ja kiva lapsi. SIKSI päätöksen lapsen sijoittamisesta tekevät riippumattomat asiantuntijat.
Muistakaa, että nykyisten (myönnän, turhauttavaltakin tuntuvien) säännösten ja paperisodan taustalla on lapsen etu.
Eivätkö he ole jo kärsineet tarpeeksi...?Ymmärrän kyllä mistä sinä ja te muut olette huolestuneita mutta itse en ole todelakaan hankkimasta lasta niinkun kaupan hylyltä, haluan lapsen kaikineen vikoineen ja ongelmoineen!!
Haluan vain hiaman pienemän lapsen kun mitä meille yksihakijoille anetaan esim. venäjältä!!
se on miksi haluaisin lähteä muita teitä adoptoimaan lapseni!! - venäjältäkin
liina kirjoitti:
Ymmärrän kyllä mistä sinä ja te muut olette huolestuneita mutta itse en ole todelakaan hankkimasta lasta niinkun kaupan hylyltä, haluan lapsen kaikineen vikoineen ja ongelmoineen!!
Haluan vain hiaman pienemän lapsen kun mitä meille yksihakijoille anetaan esim. venäjältä!!
se on miksi haluaisin lähteä muita teitä adoptoimaan lapseni!!on tullut melko pieniä lapsia myös yksinhakijoille. Ihan vastasyntynyttä et taida saada mistään!!!
Myös muista maista on yksinhakijalla ihan yhtäläiset mahdollisuudet "pieneen lapseen", kuin pariskunnillakin.
P.S Opettele kirjoittamaan, saattaa edesauttaa adoptiossakin =) - liina
venäjältäkin kirjoitti:
on tullut melko pieniä lapsia myös yksinhakijoille. Ihan vastasyntynyttä et taida saada mistään!!!
Myös muista maista on yksinhakijalla ihan yhtäläiset mahdollisuudet "pieneen lapseen", kuin pariskunnillakin.
P.S Opettele kirjoittamaan, saattaa edesauttaa adoptiossakin =)Kiitoksia todella paljon tiedosta että pieniäkin lapsia on tullut yksinhakijoille esim venäjältä se tieto on minulle hyvin tärkeätä!!!
Juu tiedä kyllä että ei ihan vastasyntyneitä juuri oikein mistään saa, etelä-amerikka on tällähetkellä käsitääkseni ainoa maa josta voi saada jopa 2kk ikäisä lapsia mutta etelä-amerikan suhteen minulla ei ole mitään mahdolisuuksia koska yksin hakijoille annetaan yli 7-vuotiaita.
Olen pahoilani kirjoitusvirheistä mutta kun on lukihäirö niin itse ei edes huomaa kirjoitusvirheitäni!! - Tyyne Järvelä
liina kirjoitti:
Kiitoksia todella paljon tiedosta että pieniäkin lapsia on tullut yksinhakijoille esim venäjältä se tieto on minulle hyvin tärkeätä!!!
Juu tiedä kyllä että ei ihan vastasyntyneitä juuri oikein mistään saa, etelä-amerikka on tällähetkellä käsitääkseni ainoa maa josta voi saada jopa 2kk ikäisä lapsia mutta etelä-amerikan suhteen minulla ei ole mitään mahdolisuuksia koska yksin hakijoille annetaan yli 7-vuotiaita.
Olen pahoilani kirjoitusvirheistä mutta kun on lukihäirö niin itse ei edes huomaa kirjoitusvirheitäni!!etelä-amerikka? Muistathan, Iina, että adoptiossa vain lapsilla on oikeuksia. Olemassa oleva lapsi on aina jonkun lapsi, jolla on oikeus perheeseen ja vanhempiin. Voitko jonain päivänä katsoa lastasi silmiin ja kertoa hänelle adoptoineesi hänet laillisesti ja hänen juridisen asemansa varmentaneena. Omatoimiadoptioissa on erittäin suuri vaara, että lapset on saatu "adoptioon" epärehellisin keinoin.
Yksinhakijat ovat ahtaalla adoptoitaessa laillisesti mistä tahansa maailmasta. Intiasta tulee pieniä lapsia myös yksinhakijoille. Samoin Etiopiasta, mutta yksinhakijoiden määrää rajoitetaan. Kiina on tähän saakka luovuttanut lapsia myös yksinhakijoille, mutta luopuu yksinhakijoiden hakemusten vastaanottamisesta alkavan vuoden aikana.
Iina-hyvä, jatka unelmaasi, mutta toteuta se lapsen etua ja oikeuksia ajatellen. - liina
Tyyne Järvelä kirjoitti:
etelä-amerikka? Muistathan, Iina, että adoptiossa vain lapsilla on oikeuksia. Olemassa oleva lapsi on aina jonkun lapsi, jolla on oikeus perheeseen ja vanhempiin. Voitko jonain päivänä katsoa lastasi silmiin ja kertoa hänelle adoptoineesi hänet laillisesti ja hänen juridisen asemansa varmentaneena. Omatoimiadoptioissa on erittäin suuri vaara, että lapset on saatu "adoptioon" epärehellisin keinoin.
Yksinhakijat ovat ahtaalla adoptoitaessa laillisesti mistä tahansa maailmasta. Intiasta tulee pieniä lapsia myös yksinhakijoille. Samoin Etiopiasta, mutta yksinhakijoiden määrää rajoitetaan. Kiina on tähän saakka luovuttanut lapsia myös yksinhakijoille, mutta luopuu yksinhakijoiden hakemusten vastaanottamisesta alkavan vuoden aikana.
Iina-hyvä, jatka unelmaasi, mutta toteuta se lapsen etua ja oikeuksia ajatellen.Se on kin ykse esimäiseksi selvitettävä asia että adoptoi lapsen ihan lailisesti ilman mitään ilman epärelisä keinoja käyttäen hyväkseen!!
Tiedän kyllä että pitää olla hyvin tarkkana näiden asioiden kanssa.
Mutta kun olen todennut että tämä on meilkein ainut keno adoptoida pieni lapsi kun on yksihakijana tosin voihan sitä saada kuulemaa ihan viralisen adoptiopresssin kautta saada pienen lapsen myös jos hyvä onni käy.
Mielestäni meillä yksihakijoilla pitäisi olla samat oikeudet kun pariskunilla ja varsinkin sellaisilla yksihakijoilla jotka eivät pysty saamaan lapsia niinkun minä. - oikeudet
liina kirjoitti:
Se on kin ykse esimäiseksi selvitettävä asia että adoptoi lapsen ihan lailisesti ilman mitään ilman epärelisä keinoja käyttäen hyväkseen!!
Mutta kun olen todennut että tämä on meilkein ainut keno adoptoida pieni lapsi kun on yksihakijana tosin voihan sitä saada kuulemaa ihan viralisen adoptiopresssin kautta saada pienen lapsen myös jos hyvä onni käy.
Mielestäni meillä yksihakijoilla pitäisi olla samat oikeudet kun pariskunilla ja varsinkin sellaisilla yksihakijoilla jotka eivät pysty saamaan lapsia niinkun minä.Mutta missäpä ovat lapsen oikeudet? Adoptiolasta toivovan on oltava nöyrä ja muistettava, että vain lapsella on oikeuksia. Oikeus saada elää perheessä. Tässä pelissä aikuisella on vain velvollisuuksia. Ja ne velvollisuudet ovat huolehtia lapsen edusta. Lapsen edun on mentävä aikuisen tarpeiden, mielihalujen ja oikeuksien edelle. Silloinkin, kun joku aikuinen katsoo omia oikeuksiaan poljettavan.
Jos olet pyyteettömästi liikkeellä, jaksat käydä prosessin läpi ja kasvat vastaanottamaan lapsesi juuri sen ikäisenä, kun hän on valmis kotiin tulemaan.
Hyvää Uutta Vuotta - ettei kyse
liina kirjoitti:
Se on kin ykse esimäiseksi selvitettävä asia että adoptoi lapsen ihan lailisesti ilman mitään ilman epärelisä keinoja käyttäen hyväkseen!!
Mielestäni meillä yksihakijoilla pitäisi olla samat oikeudet kun pariskunilla ja varsinkin sellaisilla yksihakijoilla jotka eivät pysty saamaan lapsia niinkun minä.ole laittomin keinoin äidiltään riistetystä lapsesta, kiristämisestä, lapsikaupasta? Aiotko palkata kohdemaassa jonkun selvittämään lapsen taustat vai luotatko adoptiota välittävän tahon sanaan?!? Aika hatara peruste mielestäni...
Puhutko ko. maan kieltä niin hyvin, että olet selvillä siitä mitä tapahtuu. Vaikka asiota hoitaisi englannin kielellä, aivan kouluenglanti ei taida riittää juridiikan hoitamiseen siten, että voit olla täysin varma laillisuudesta. Sinun täytyy myös huomioida se, että esim. Venäjällä ei puhuta välttämättä englantia. Eivät edes ne lakimiehet, jotka sinun täytyy palkata.
Oletko huomioinut kulut, jotka aiheutuvat tulkeista, lakimiehistä, asiakirjojen käännättämisestä jne. Virkamiehet vaativat omat voitelunsa, ja varmasti joudut maksamaan lapsesta myös lastenkodeille yms. tahoille, sillä tälläinen "ohi virallisten tahojen" tapahtuva adoptio vastaa lähinnä mustan pörssin kauppaa...Mistä tiedät, ettei sinua viilata linssiin?!? Mistä tiedät, onko adoptiosi edes laillinen?
Puhut siitä, että haluaisit pienen lapsen ja selvästi koet Venäjän ainoana vaihtoehtonasi. Silti et ole selvästikään edes tutustunut palvelunantajilla tarjolla oleviin kohteisiin, esimerkiksi Etiopia oli sinulle vieras, mutta sen sijaan selitit ettei maa nimeltä Etelä-Amerikka käy sinulle kohteeksi. Sellaista kohdemaata kuin Etel-Amerikka ei ole tarjolla, itse asiassa sellaista maata ei ole edes olemassa...
Jotenkin kirjoituksistasi jää sellainen vaikutelma, että olet nyt lähtenyt soitellen sotaan. Ehkäpä sinun kannattaisi hieman syvällisemmin perehtyä adoptioon prosessina, tarjottuihin palveluihin ja käyttää niitä myös hyväksesi. Näin ehkä adoption realiteetit aukeaisivat sinullekin.
Hyvää uutta vuotta! - joka sana
ettei kyse kirjoitti:
ole laittomin keinoin äidiltään riistetystä lapsesta, kiristämisestä, lapsikaupasta? Aiotko palkata kohdemaassa jonkun selvittämään lapsen taustat vai luotatko adoptiota välittävän tahon sanaan?!? Aika hatara peruste mielestäni...
Puhutko ko. maan kieltä niin hyvin, että olet selvillä siitä mitä tapahtuu. Vaikka asiota hoitaisi englannin kielellä, aivan kouluenglanti ei taida riittää juridiikan hoitamiseen siten, että voit olla täysin varma laillisuudesta. Sinun täytyy myös huomioida se, että esim. Venäjällä ei puhuta välttämättä englantia. Eivät edes ne lakimiehet, jotka sinun täytyy palkata.
Oletko huomioinut kulut, jotka aiheutuvat tulkeista, lakimiehistä, asiakirjojen käännättämisestä jne. Virkamiehet vaativat omat voitelunsa, ja varmasti joudut maksamaan lapsesta myös lastenkodeille yms. tahoille, sillä tälläinen "ohi virallisten tahojen" tapahtuva adoptio vastaa lähinnä mustan pörssin kauppaa...Mistä tiedät, ettei sinua viilata linssiin?!? Mistä tiedät, onko adoptiosi edes laillinen?
Puhut siitä, että haluaisit pienen lapsen ja selvästi koet Venäjän ainoana vaihtoehtonasi. Silti et ole selvästikään edes tutustunut palvelunantajilla tarjolla oleviin kohteisiin, esimerkiksi Etiopia oli sinulle vieras, mutta sen sijaan selitit ettei maa nimeltä Etelä-Amerikka käy sinulle kohteeksi. Sellaista kohdemaata kuin Etel-Amerikka ei ole tarjolla, itse asiassa sellaista maata ei ole edes olemassa...
Jotenkin kirjoituksistasi jää sellainen vaikutelma, että olet nyt lähtenyt soitellen sotaan. Ehkäpä sinun kannattaisi hieman syvällisemmin perehtyä adoptioon prosessina, tarjottuihin palveluihin ja käyttää niitä myös hyväksesi. Näin ehkä adoption realiteetit aukeaisivat sinullekin.
Hyvää uutta vuotta!mutta keskustelun alkuperäisenä tarkoituksena olikin kysellä ja selvittää, mitä mahdollisuuksia suoraan adoptioon on ja mitä pitää ottaa huomioon, miten asiat oikein ja laillisesti hoituvat jne. Tämä keskustelu on nyt mennyt melkoiseksi syyttelyksi ja puolusteluksi.
- mutta tarkoitus
joka sana kirjoitti:
mutta keskustelun alkuperäisenä tarkoituksena olikin kysellä ja selvittää, mitä mahdollisuuksia suoraan adoptioon on ja mitä pitää ottaa huomioon, miten asiat oikein ja laillisesti hoituvat jne. Tämä keskustelu on nyt mennyt melkoiseksi syyttelyksi ja puolusteluksi.
on ollut saada alkuperäinen kirjoittaja ymmärtämään, että omatoiminen adoptio ei ole suotavaa juuri monen epävarmuutta aiheuttavan asian vuoksi. Malawin kaksoset ovat hyvä esimerkki huonosta ja epäeettisestä toiminnasta. Tarkoitus lienee hyvä, lopputulos on huono,oli ratkaisu heidän kohdallaan mikä tahansa.
- liina
mutta tarkoitus kirjoitti:
on ollut saada alkuperäinen kirjoittaja ymmärtämään, että omatoiminen adoptio ei ole suotavaa juuri monen epävarmuutta aiheuttavan asian vuoksi. Malawin kaksoset ovat hyvä esimerkki huonosta ja epäeettisestä toiminnasta. Tarkoitus lienee hyvä, lopputulos on huono,oli ratkaisu heidän kohdallaan mikä tahansa.
Sekin oli itseasiassa alkuperäinen tarkoitukseni, eli saada selville miten se ylipäätään hoituu ja onko adoptio edes lilinen suomessa taikka miten se vahvistetaan?
mutta olen ymmärtänyt että se ei ole kovin kannattavaa ja että kanataa hoitaa adotio ihan adoptio toimisto kanssa.
Tosin tiedän kyllä että lapsia on suomeen suoraankin adoptoitu mutta itse en tunne taikka tiedä kentään joka niin olisi tehnyt.
- onnistu!!!
Katso lakisääteiset perustelut alla olevasta linkistä. Sinun täytyy ottaa huomioon, että täällä ihmiset kirjoittelevat nimettöminä viestejä kuultuaan "kaupunkitarinoita" yksityisistä adoptioista.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000394&posting=22000000022626249
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1994346
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611647
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331343Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581327Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10879Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696