Minulta varastettiin 2 kännykkää joissa liittymät,toinen niistä prepaid-liittymä joka oli kamerapuhelimessa.Tulin baarista kotiin pitkäaikaisesti tuntemani ystävän kanssa,´ja hän tapasi baarissa mukavan nuoren miehen ja halusi että myös tämä toinen saa tulla luokseni yöksi.Lämmitin saunan ja sinä aikana joku tämän miehen kaveri on käynyt luonani ja varastanut puhelimeni ja myös ystäväni puhelimen.Olen jo sulkenut liittymän joka oli rekisteröity(ei prepaid)Voiko poliisi jäljittää sitä (ei prepaid)vaan toista liittymää?Onko mahdollisuuksia saada kännyköitä takaisin kun mieskin oli tuntematon,ja olisi pitänyt kieltää kaveria antamasta miehelle lupaa tulla myös luokseni.Sen miehen kaveri on aamuyöstä jouluaattona käynyt niin,että olen ollut saunassa ja ystävä nukkunut ja olen hankkinut prepaid liittymän ja vanhaa kännykkääni joka on tallella,käytän nyt.Oikeuteen en varmaan mene,koska se olisi liian monimutkainen prosessi ja en halua puhua enempää kuin on pakko,etenkään omaisteni kanssa.Voiko poliisi mennä varkaan kotiin ja tehdä kotietsintää tms?Entä voiko liittymää siirtää toiselle sim-kortille ja ostaa taas uuden kortin puhelinlaitokselta ja vaihtaa toiseen operaattoriin ja ottaa entisen numeron käyttöön?
kysymys varastetusta puhelimesta.
3
525
Vastaukset
- minä itse
Niin,haluaisin lisätä,että kamerakännykässä on prepaid-liittymä ja ehkä sitä ei voi jäljittää,tosin en tiedä.Mutta onko minun mahdollista ostaa uusi sim-kortti ja ottaa siihen entinen numero,vaikka se varastettiinkin,jos niin käy,niinkuin on aika todennäköistä,etten saa puhelimia enkä liittymiä takaisin.Siis voinko uudelleen alkaa käyttää liittymää uudella sim-kortilla vaikka en saisi alkuperäisiä takaisin?Ja entä kun ilmeisesti poliisi ei tutki asianomistajarikoksia(kuten tämä)niin voinko pyytää tutkimaan ja samalla sanoa etten tahdo viedä oikeuteen?En usko että ainakaan samat henkilöt enää varastaa kun en tunne edes kuin toisen etunimen,sen jonka ystävä löysi baarista.Kuinka nopeasti poliisi jäljittää liittymät,vai meneekö siihen viikkojakin aikaa?
Asiasta tulee tehdä rikosilmoitus. On sitten poliisin asia päättää miten asiaa tutkitaan ja miten paljon sille varataan resursseja. Jos tekijä tosiaan on tiedossa, niin silloin on mahdollista, että voivat tehdä jotain. Tuntemattoman tekijän tapauksessa eivät tuhlaa resursseja. Ilmoita rikosilmoituksessa vain sen minkä tiedät todeksi.
Suljetun liittymän saa toki avattua uudelle SIM-kortille. Tästä operaattori veloittaa hinnastonsa mukaan. SIM-kortteja ei osteta, koska ne ovat aina operaattorin omaisuutta. Kun olet avannut liittymän uudestaan, niin se normaaliin tapaan siirrettävissä muille operaattoreille sopimusehtojen rajoissa. Jos kyse on jostain kytkystä, et voi sitä siirtää ennen aikojaan. Tällä ei ole mitään tekemistä kuitenkaan ko. avaamisen kanssa, joten ihmettelen miksi kysyt sitä. Tunnut sotkevan asioita pahan lailla.
Siis nimenomaan suljit liittymän varkauden takia, etkä irtisanonut sitä? Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Oikeuteen muuten menet, jos käsketään tai saat sakot.- ...
Mitättömissä jutuissa (kuten pienet kännyköiden viennit) on kyseessä nykypäivän hinnoilla käytännössä näpistys. Karkeasti teko on näpsy kun arvo jää alle 500e, eikä asiaan liity mitään muuta josta voisi nostaa syytettä. Tietty tuo sisääntulo ja sieltä vienti on vähän nyt miten milloinkin katsotaan...Ei kuitenkaan ole kyse murtautumisesta tms.
Poliisi toimii tällaisissa tilanteissa jollakin kolmella tavalla:
A-Jos henkilö on tuttu (etenkin jos hekin tietävät nimen) niin saattavat jopa mennä oven taakse kyselemään, että olet Arska kuulemma vienyt pari kännykkää, vieläkös ne mahtaisivat olla tallella? Jos Arska ei ole ehtinyt niitä myydä tai muutoin hävittää niin saatat jopa saada takaisin:) Arska tulee itse saamaan tässä tapauksessa sakot tempustaan ja JOS ei saada takaisin, niin sinun esittämäsi korvausvaateen. Korvausvaade menee sitten käräjien kautta pakosti jos sille linjalle lähdet.
B-Poliisi (todennäköisintä) soittaa tai muuten pyrkii lyhykäisillä metodeilla tavoittamaan henkilön jos nimi on tiedossa. Mutta mitään sen kummempia ei näissä aloiteta. Todennäköisintä kun kuitenkin on aina, että tavaraa ei saada takaisin ja juttu menee rahallisilla korvauksilla/sakoilla niin ei näitä aleta metsästelemään. Menee samaan luokkaan kuin polkupyörävarkaudet, eli "Jos tulee eteen jonkun muun tutkinnan yhteydessä, niin pyritään löytämään oikeat omistajat".
C-Jos ei ole riittävän tarkkaan henkilöiden nimiä tiedossa, niin eipä tuolle poliisikaan välttämättä tee yhtään mitään. Ottaa tietty tekemäsi rikosilmoituksen ylös, mutta voipi jäädä siihen. Mietipä suhteessa vakavien rikosten ja resurssien määrää, kotoa vietyihin pikkutavaroihin joiden arvo on olematon ja menee vähän luokkaan, että itse on edesauttanut turhan paljon.
Eli toisin sanoen: Tavaroita tuskin saat koskaan takaisin ja jos haluat näistä korvauksia esittää, niin käräjien kautta se on mentävä. Hommassa kuitenkin pitää saada lainvoimainen tuomio rikoksesta ym. että voi asiaa viedä korvausten kautta eteenpäin.
Ensimmäisenä arkipäivänä siis FAKTOJEN kanssa poliisin juttusille tekemään ilmoitus ja siellä sitten kertovat miten homma etenee. Toisin sanoen sitten kun joskus jotain tapahtuu tai henkilö tavoitetaan yms. niin sinuun otetaan yhteyttä. Sitten tietty kaikki kiistämiset (henkilö ei myönnä tekoa) ja et voi sanoa täysin 100% varmasti ym. tekevät jutut aika sotkuisiksi. Voipi olla, että näytönpuutteeseen jopa kuivuu koko roska.
Liittymiä ei aleta mitenkään metsästää, vaan ne ovat aina konkreettisesti mekaaniset osat joiden varkaudet tässä ovat kyseessä. Kännykät itse siis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 641066
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3541065- 61832
- 57739
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99668Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49641- 26633
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14628- 68620
- 57600