Minulla alkoi pienet kivut alaselässä n. 5-6 viikkoa sitten. Kovaksi ja iskias-tyyppiseksi kivut muuttui n. 4 viikkoa sitten.
Aluksi kipu oli ainoastaan alaselässä, mutta nyttemmin se keskittyy lähinnä oikean puolen pakaraan, reiteen ja pohkeeseen sekä välillä myöskin jalkapohjaan. Selkään ei enää varsinaisesti satu ollenkaan.
Omituista tässä on se, että pystyn kävelemään vaikka 10 kilometrin lenkkejä ilman kipuja, mutta jos istun minuutinkin paikoillani, niin tulee aivan järkyttävät pistot pakaraan, reiteen ja pohkeeseen yrittäessäni nousta ja se lähtee muutaman minuutin kävelyllä pois.
Kävin 2 viikkoa sitten lääkärissä ja sain puolitoista viikkoa sairaslomaa sekä kipulääkkeeksi tramal 50mg ja ibuxin 800mg- lääkkeitä. Lähinnä niistä meni pää sekaisin, ei muuta vaikutusta.
Nyt alkaa jo usko loppua ja tuntua ettei tämä tosiaan lopu koskaan. Olen myöskin kokeillut venyttelyä ja lihashuoltoa kivun sallimissa rajoissa (venyttävää roikuntaa, selkälihasten tekoa, selkävenytyksiä jne.), mutta eipä niistäkään ole ollut kuin hetkellistä apua.
Jos jollain on vastaavia kokemuksia sekä hyviä hoitovinkkejä, niin otan kiitollisuudella vastaan.
Elämä on... kipua.
Iskias
14
16232
Vastaukset
- Nosturi
Itselläni on ollut yli 30 vuotta iskias ja alussa olin epätoivoinen miten elämä tulee jatkumaan.
Alussa söin vahvoja särkylääkkeitä ja kokemus oli tietenkin, se että tuli sekava olo.
Ainoa lääke joka tepsi on Voltaren 100 mg, se on pitkätehoinen tulehdus ja kipulääke. Nykyään minun tarvitsee ottaa sitä korkeintaan tapletti kerran kuukaudessa. Monet ystäväni ovat saaneet siitä hyviä kokemuksia.
Kävelylenkeillä kipusi turtuu, mutta en usko että lenkit ovat hyväksi, ainakaan kipuvaiheen aikana.
Sopiva kevyt liikunta ja tarkka seuraaminen, että ei mene ylitse, vain itse pystyt sen arvioimaan. Pehmeä kävelypohja on parempi kuin kova.
Voltare auttaa lepäämään pahan vaiheen ylitse ja se onkin ehdottoman tärkeätä.
Suomalainen sisu ei sovi yhteen tämän sairauden kanssa elämiseen.
Itse yritin pahimpaan aikaan mennä sisulla kävelykepin kanssa ja lopputulos oli tosi huono. Lopulta opin tulemaan toimeen sairauteni kanssa yrittämättä liikaa.
Fysioterapia ei sopinut ainakaan minun sairauteeni.
Iskiaksia on tietenkin erilaisia ja joillakin se vaatii jopa leikkauksia.
Lääkärit ovat liiankin herkkiä tarjoamaan vahvoja särkylääkkeitä, sen jälkeen on loputtomassa kierteessä sivuvaikutusten kanssa.
Lepo vaikean vaiheen aikana on tärkeä, jos on vaikea kumartua tai nostella taakoja jätä ne tekemättä.
Tulet jo näilläkin eväillä pääsemään eteenpäin ja, suurin osa iskiapotilaista on parantunut, tai ainakin oppinut tulemaan toimeen sen kanssa.- Kansanparantaja
Jos issias johtuu välilevyn pullistumasta, niin todennäköisesti paranee itsellään, joskin alttius uusille pullistumille säilyy, ellei vikaa korjata.
Kannattaa kuitenkin hakeutua Kiropraktikolle, Osteopaatille tai Jäsenkorjaajalle, joka hoitaa selkäsi toiminnallisen "arkkitehtuurin" kuntoon. Jos haluat minimoida mahdolliset haitat, vaadi kunnon tutkimus; mieluiten mangneetti kuva lääkäriltä, joskin riskit em. hoidoissa ovat todella pienet hyötyihin nähden ilman kuvaamisiakin. - selkä
Minäkin suosittelisin ensin vaikkapa kalevalaista jä senkorjausta. Se on hellä ja mukava "hoitomuoto".
selkä
- kipuakaan
Moni on päässyt eroon kroonisista kivuista ja iskiaksistakin. Google: "Selkäsivut" kertoo lisää tietoa.
- Kätsy 2
Itselläni ollut selkä kipeä lokakuusta lähtien.Välillä pari viikkoa ihan ok ja sitten ärtyi taas ihan kotiaskareita tehdessä.Nyt olen ollut sairaslomalla joulukuun alusta alkaen,koska magneettikuvissa todettiin keskikokoinen välilevyn pullistuma 5-6 nikaman välissä.Itselläni sattuu olemaan viiden nikaman sijasta kuusi.
Aluksi oli n.2-3 vko:a vuodelepoa.
Kipu on alaselässä ja säteilee oikeaan pakaraan ja jalkaan.Jaloissa esiintyy myös puutumisoireita.Leikkaukseen joutumisen mahdollisuus on minun kohdalla 50/50.Tällä hetkellä kivut on kuitenkin vähän hellittäneet ja sairasloma jatkuu tammikuun loppupuolelle.Sen jälkeen katsotaan taas,mikä on tilanne ja päätetään jatkosta.
Leikkaukseen joutuminen pelottaa,onko kokemuksia?Nykyäänhän se hoituu tähystysmenetelmällä.Onko toipuminen vaikeaa?Kuinka nukkuminen tai istuminen?Olen kuullut,että kuukauteen ei saisi istua.- after
Mikäli kipu vähänkin helpottaa, vältä leikkausta. Jos kipu lähes sietämätöntä, älä odottele liian pitkään, sillä kipu kroonistuu. Mikäli saisin uuden tilaisuuden, kävisin läpi "kaiken maailman" parantajat ja vasta sitten leikkaukseen. Toimi!!
- kipiä
Minulla on selkäkipua, keväällä jäi ranka lukkoon ja siitä asti on ollut kipua. Se ei ole kovin kovaa, ei säteile jalkaan kuin hyvin harvoin, mutta muuten tuntuu kuin puikolla pistettäis..
(Ja aiemminkin, kolme vuotta sitten, tuli fasettilukko, silloin naprapaatti sen avasi ja sain selkäni suoraksi. ja lääkäri antoi lihasrelaksantteja)
Menin lokakuussa urheiluhierojalle, joka tarkisti lantion asennon ja kierossahan se oli ja sen takia jalat olivat eri mittaiset. Kävelen toisen jalan ulkosyjällä, että "pituusero" tasoittuisi.
Hieroja oikaisi lantion asennon hieronnalla (kaksi käyntiä) ja huomasin heti helpomman olon, oli helppo kävellä!
Kipua selässä vielä on silloin tällöin, yleensä silloin kun en liiku. Minun on pakko tehdä selkäliikkeitä tai kipua tulee. Käytännössä päivittäin. Ja jos kipua on se lähtee noilla liikkeillä (makaa vatsallaan ja nostaa jalkoja lattiasta).
Käsittääkseni itse ei voi paljoa tehdä, jos lihakset on niin lukossa, että lantio kiertyy vinoon. Venyttely ei sihen auta.
Kun kerran liikut kunnolla, ovat lihaksesi varmaankin kireät.
Minä suosittelen hierojaa.
ja kunnon venyttelyä pakaroille ja lonkille kerran viikossa. - pian eroon
Olen kärsinyt iskiaksesta jo yli puoli vuotta ja
todellakin KÄRSINYT - välillä oikein huudon kanssa. Onneksi parempiakin päiviä on ollut, muuten en olisi jaksanut. Lopulta monien pyyntöjeni jälkeen pääsin kerroskuvaukseen (tietokonetomografia). Siinä selvisi, että selässäni on kysta, joka painaa hermoa tai hermoja. Nyt odotan, että pääsen hoitoon ja kystasta eroon.- sleiter
No niin, kävinpä tänään sitten fysioterapeutin pakeilla. Kyseessä ei sitten varsinaisesti ollutkaan mikään iskiasvika, vaan parin oikean puoleisen selkänikaman (2. ja 3.) jumitus. Fysio rusautti nikamat paikoilleen ja korjasi muuten samalla pitkään vaivanneen polvenkin jumituksen ja nyt olo on kuin olisi taivaaseen päässyt. Ensi viikolla vielä yksi lisähoitokerta ja homman pitäisi olla siinä! Lisäksi sain myös päivittäisen venytysohjelman, jolla tuon nikamajumituksen voi jatkossa välttää. Kiitokset kaikille vastanneille ja hyvää sekä kivutonta alkanutta vuotta 2007!
- Eve 38
sleiter kirjoitti:
No niin, kävinpä tänään sitten fysioterapeutin pakeilla. Kyseessä ei sitten varsinaisesti ollutkaan mikään iskiasvika, vaan parin oikean puoleisen selkänikaman (2. ja 3.) jumitus. Fysio rusautti nikamat paikoilleen ja korjasi muuten samalla pitkään vaivanneen polvenkin jumituksen ja nyt olo on kuin olisi taivaaseen päässyt. Ensi viikolla vielä yksi lisähoitokerta ja homman pitäisi olla siinä! Lisäksi sain myös päivittäisen venytysohjelman, jolla tuon nikamajumituksen voi jatkossa välttää. Kiitokset kaikille vastanneille ja hyvää sekä kivutonta alkanutta vuotta 2007!
Joo kyllä se aktiivinen eli säännöllinen liikunta on kaiken A ja O sekä hyvät venyttelyt päälle. Monet venyttelevät jo ennen liikuntaa, mutta minulle on aina sopinut liikunnan jälkeen venyttely.
Täällä hyviä jumppaohjeita:
http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm
- samat kivut kokenut
kuvasit viestisäsi juuri oman elämäni viimeiset 3 kuukautta... sain tänään tulokset magneettikuvista, joissa näkyi lievä välilevyn pullistuma.
Eli kehoittaisin varaamaan ajan magneettikuvaukseen. Mene reilusti vaan yksityisen systeemin kautta koska tk:n kautta ajan saamiseen menee väh. puoli vuotta.
nikamavälilevyn esiinluiskahdus, diskusprolapsi, välilevyn pullistuma =
nikamavälilevyn ytimen tunkeutuminen ulos sitä ympäröivän syykehän repeytymisen vuoksi, jolloin ydin voi painaa hermojuurta ja aiheuttaa jalkaan säteilevää kipua.- klkaa
Voisitko ystävällisesti kertoa paljonko tuo magneettikuvaus maksaa yksityisellä ja paljonko siitä jää itsen maksettavaksi kelakorvauksen jälkeen?
- Eve 38
klkaa kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti kertoa paljonko tuo magneettikuvaus maksaa yksityisellä ja paljonko siitä jää itsen maksettavaksi kelakorvauksen jälkeen?
No sehän riippuu ihan siitä missä asut ja mihin menet.
Helsingissä kaikki on paljon kalliimpaa kuin muualla.
Mutta kyllä siitä alle 1000€ selviää ainakin täällä Turussa.
Soita sinne yksityiselle ja kysy hintaa.
- kivut
mangeetti kuvaus 535€, kelan jälkeen 390€. moi. ainakin Porvoosssa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789