Silmäleikkaus GALLUPPI

Kannattaako...

Menisitkö uudelleen silmäleikkaukseen? Olisi kiva saada tietoa siitä kuinka moni on tyytyväinen siitä, että tuli käytyä silmäleikkauksessa.

259

103456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lll

      1 vuosi ja 1kk on kulunut PRK operaatiosta Eiran sairaalassa. 1500e tuli kaikkineen maksamaan. Ikää 25. Näöntarkkuus eli visus on nyt 1.2. Toinen silmä -0, toiseen jäi -0,25. Alkuperäinen tilanne oli -1,5 ja -1 hajataittoa kummassakin. Ei ole hämäränäköongelmia ei haloilmiöitä eikä kuivuutta. Todella tyytyväinen olen ollut.

      • lasik

        näkö uudelleen,lasik tehtiin v. 2000.Koko syksyn on huonontunut pikkuhiljaa ja nyt pitää jo istua ihan lähellä telkkua kun ei nää tekstitystä!Mutta ihmeellisintä oli se että en nähnyt edes elokuvissa sitä isoa tekstiä!Silmät tuntuu nykyään kuiviltakin ja joudun räpyttelemään että näkisin paremmin.Silloin kun leikkaus tehtiin niin se onnistui hyvin,toiseen silmään jätettiin tahallaan vähän miinusta(-0,25?)koska olen jo 45 nyt niin ei sitten tarvitse plussalaseja niin pian.Aluksi se häiritsi mutta sitten totuinkin siihen,silmäthän pelaa yhdessä eikä erikseen.Tai noin Pietilä sen minulle selvitti.Hämäränäkö on kyllä kamalan huono ollut koko ajan!Nytkään en oikein tiedä että tää pimeyskö tässä vaan noita silmiä vaivaa tai eräs lääkityskö tuon näön huonontaa vai ONKO IHAN OIKEASTI näkö huonontunut.Kai se on pakko mennä optikolle kuulemaan tuomio!


      • tyytyväinen 40:n
        lasik kirjoitti:

        näkö uudelleen,lasik tehtiin v. 2000.Koko syksyn on huonontunut pikkuhiljaa ja nyt pitää jo istua ihan lähellä telkkua kun ei nää tekstitystä!Mutta ihmeellisintä oli se että en nähnyt edes elokuvissa sitä isoa tekstiä!Silmät tuntuu nykyään kuiviltakin ja joudun räpyttelemään että näkisin paremmin.Silloin kun leikkaus tehtiin niin se onnistui hyvin,toiseen silmään jätettiin tahallaan vähän miinusta(-0,25?)koska olen jo 45 nyt niin ei sitten tarvitse plussalaseja niin pian.Aluksi se häiritsi mutta sitten totuinkin siihen,silmäthän pelaa yhdessä eikä erikseen.Tai noin Pietilä sen minulle selvitti.Hämäränäkö on kyllä kamalan huono ollut koko ajan!Nytkään en oikein tiedä että tää pimeyskö tässä vaan noita silmiä vaivaa tai eräs lääkityskö tuon näön huonontaa vai ONKO IHAN OIKEASTI näkö huonontunut.Kai se on pakko mennä optikolle kuulemaan tuomio!

        Moikka,mut on leikannu myös Pietilä. Mitä lääkkeitä käytät? Mulle tuli töistä ressiä ja sain mielialalääkitystä yms. Yhdessä vaiheessa lähdin hakeen rillejä, ku en nähny tvtä kunnolla ja silmät väsyi ja kuivui tietsikalla ja hommasinkin ne, mut kun noudin ne, en nähny niillä mitään. Stressi ja lääkkeet voi siis vaikuttaa tai vaikutti ainakin mulla. Lasit korjattiin ja niihiin jouduttiin laittaan vain hivenen plus näköä. Käy Pietilällä, mä en käyny, mut en olis välttämättä tarvinnu laseja vielä silloin. Nyt tosin tarvitsen jo pientä pränttiä lukiessani kyseisiä laseja, ikänäkö siis. Mä olen ollut tosi tyytyväinen, ennen leikkausta -3.75 ja -4.5.


    • tämä "odotteleva"
      • onnellinen räpsyripsi

        Itselleni tehtiin lasik-leikkaus v. 2002, sitä ennen en nähnyt ilman laseja käytännössä yhtään mitään, miinuksia molemmissa silmissä noin -6,00 - 8,00. Heti seuraavasta päivästä lähtien näöntarkkuuteni oli loistava, sen jälkeen en ole laseja tarvinnut. Ainoa huono puoli on hämäränäön heikkous, mielellään en aja autoa pimeällä koska valot tuppaavat näkymään silloin kahtena. Silti suosittelen leikkausta kaikille niille, jotka silmälaseista kärsivät.


      • likinäköinen
        onnellinen räpsyripsi kirjoitti:

        Itselleni tehtiin lasik-leikkaus v. 2002, sitä ennen en nähnyt ilman laseja käytännössä yhtään mitään, miinuksia molemmissa silmissä noin -6,00 - 8,00. Heti seuraavasta päivästä lähtien näöntarkkuuteni oli loistava, sen jälkeen en ole laseja tarvinnut. Ainoa huono puoli on hämäränäön heikkous, mielellään en aja autoa pimeällä koska valot tuppaavat näkymään silloin kahtena. Silti suosittelen leikkausta kaikille niille, jotka silmälaseista kärsivät.

        hei!
        itselläni suunnilleen samat arvot, vasen silmä -8.00, oikea karvaa vajaa sama, lasit ollut 12-vuotiaasta ja alan hiljalleen kaipailla niistä eroon kun ovat tiellä kokoajan, uiminen, saunominen ym. hankalaa kun sitten ilman laseja ei näe "mitään".olisin kysynyt sinulta, oliko hämäränäön kanssa ongelmia jo ennen leikkausta vai tuliko selkeästi siitä?kauanko kesti toipua leikkauksesta, paljonko saikkua?kiitti.


      • Lll

        Odottelevalla tosiaan silmät reakoi poikkeuksellisesti todella voimakkaasti leikkaukseen. Tulehtuivat pahasti, läppä ei kiinnittynyt ja leikkaushaava kasvoi arpea. Tuo on käsittääkseni melko harvinaista, mutta täysin mahdollista kenelle tahansa. Huono tuuri. Yleensä kuitenkin leikkaus ja toipuminen suurimmassa osassa tapauksia menee hyvin.


      • Onnellinen räpsyripsi
        likinäköinen kirjoitti:

        hei!
        itselläni suunnilleen samat arvot, vasen silmä -8.00, oikea karvaa vajaa sama, lasit ollut 12-vuotiaasta ja alan hiljalleen kaipailla niistä eroon kun ovat tiellä kokoajan, uiminen, saunominen ym. hankalaa kun sitten ilman laseja ei näe "mitään".olisin kysynyt sinulta, oliko hämäränäön kanssa ongelmia jo ennen leikkausta vai tuliko selkeästi siitä?kauanko kesti toipua leikkauksesta, paljonko saikkua?kiitti.

        Sairaslomalla en ollut päivääkään, vaikka viikon verran olisin voinut olla töistä poissa - ei ollut mitään tarvetta. Ainoastaan leikkauspäivänä pari tuntia toimenpiteen jälkeen tuntui silmissä kipua, kuin olisivat olleet hiekkaa täynnä, seuraavana aamuna ei mitään. Hämäränäön heikkous tulee ilmeisesti erityisesti niille joilla miinuksia on paljon, hämärässä mustuainen laajenee ja reuna-alueita ei pystytä isoilla miinuksilla kunnolla korjaamaan. Tai jotain siihen suuntaan. Koko homma maksoi n. 2500 euroa, enkä ole hetkeäkään katunut; ihmetellyt vain, miksi aika harva loppujen lopuksi menee leikkaukseen, rahaa menee nykyään paljon turhempaankin.


      • "yleensä"
        Lll kirjoitti:

        Odottelevalla tosiaan silmät reakoi poikkeuksellisesti todella voimakkaasti leikkaukseen. Tulehtuivat pahasti, läppä ei kiinnittynyt ja leikkaushaava kasvoi arpea. Tuo on käsittääkseni melko harvinaista, mutta täysin mahdollista kenelle tahansa. Huono tuuri. Yleensä kuitenkin leikkaus ja toipuminen suurimmassa osassa tapauksia menee hyvin.

        Mitä iloa hänelle on tiedosta, että YLEENSÄ onnistuu, jolle se ei onnistunut?
        Emme ole tilastoja vaan yksilöitä.


      • Lll
        "yleensä" kirjoitti:

        Mitä iloa hänelle on tiedosta, että YLEENSÄ onnistuu, jolle se ei onnistunut?
        Emme ole tilastoja vaan yksilöitä.

        Johonkin osuu salama, joku voittaa lotossa. Elämä on.


      • ole noin
        Lll kirjoitti:

        Johonkin osuu salama, joku voittaa lotossa. Elämä on.

        Voitko vaikuttaa salaman iskuun?
        Lottovoittoakaan ei saa, jollei lottoa.
        Leikkausriski tulee vain, jos menee leikkaukseen.

        Olipa tosi huono vertaus, ikäänkuin tämäkin asia olisi täysin kohtalon päätettävissä. Tämä jos mikä on oma päätös.

        Minä tiedän miltä nyt tuntuu olla se tilastollinen epätodennäköisyys, silmäleikkaukseni EI pitänyt epäonnistua, mutta niin vain kävi. Tosin ei ollut kyse näistä ns. turhista leikkauksista vaan ehkäisevästä toimenpiteestä, valintani leikkaukseen menosta oli siis aivan toisella pohjalla - silti minun valintani. Nyt valitsisin toisin. Myöhäistä.


      • Lll
        ole noin kirjoitti:

        Voitko vaikuttaa salaman iskuun?
        Lottovoittoakaan ei saa, jollei lottoa.
        Leikkausriski tulee vain, jos menee leikkaukseen.

        Olipa tosi huono vertaus, ikäänkuin tämäkin asia olisi täysin kohtalon päätettävissä. Tämä jos mikä on oma päätös.

        Minä tiedän miltä nyt tuntuu olla se tilastollinen epätodennäköisyys, silmäleikkaukseni EI pitänyt epäonnistua, mutta niin vain kävi. Tosin ei ollut kyse näistä ns. turhista leikkauksista vaan ehkäisevästä toimenpiteestä, valintani leikkaukseen menosta oli siis aivan toisella pohjalla - silti minun valintani. Nyt valitsisin toisin. Myöhäistä.

        "Voitko vaikuttaa salaman iskuun?"
        Et voi, mutta leikkaukseen menoon voit vaikuttaa ja jättää menemättä. Aikuisen ihmisen päätös eli onneksi ei ole kohtalon päätettävissä, vaan jokaisen oma päätös. Riskeistä on tosi hyvin tietoa ja tälläkin palstalla niitä on käsitelty vuosia. Sairaalasta annettavissa ohjeissakin oli lueteltu kaikki kuivumisongelmat, arpisamentumat ym. Silmäkirurgia on kauneuskirurgiaa eikä mikään välttämättömyys, joten ihmiset ottavat tietoisia riskejä kunhan pääsevät vain eroon laseista. Riskit huomataan vasta sitten, kun ne omalle kohdalle sattuvat.


      • sieltä selkeästi
        Lll kirjoitti:

        "Voitko vaikuttaa salaman iskuun?"
        Et voi, mutta leikkaukseen menoon voit vaikuttaa ja jättää menemättä. Aikuisen ihmisen päätös eli onneksi ei ole kohtalon päätettävissä, vaan jokaisen oma päätös. Riskeistä on tosi hyvin tietoa ja tälläkin palstalla niitä on käsitelty vuosia. Sairaalasta annettavissa ohjeissakin oli lueteltu kaikki kuivumisongelmat, arpisamentumat ym. Silmäkirurgia on kauneuskirurgiaa eikä mikään välttämättömyys, joten ihmiset ottavat tietoisia riskejä kunhan pääsevät vain eroon laseista. Riskit huomataan vasta sitten, kun ne omalle kohdalle sattuvat.

        Nyt olemme selkeästi samaa mieltä.
        Hyvää uutta vuotta ja selkeää asioiden näkemistä kaikille.


      • nyt itse

      • hyvät kokemukset
        likinäköinen kirjoitti:

        hei!
        itselläni suunnilleen samat arvot, vasen silmä -8.00, oikea karvaa vajaa sama, lasit ollut 12-vuotiaasta ja alan hiljalleen kaipailla niistä eroon kun ovat tiellä kokoajan, uiminen, saunominen ym. hankalaa kun sitten ilman laseja ei näe "mitään".olisin kysynyt sinulta, oliko hämäränäön kanssa ongelmia jo ennen leikkausta vai tuliko selkeästi siitä?kauanko kesti toipua leikkauksesta, paljonko saikkua?kiitti.

        Piilolaseista pelkkiä hyviä kokemuksia. Oikein hoidettuina (ei iso homma, hyötyyn nähden) ovat aivan ihanat. Ei ole ollenkaan sellaista tuntua, että jotakin olisi silmissä. Näkee vain hyvin. Ensimmäiset piilolasit sain jo 20 vuotta sitten, silloin sain hiukan suonitusta, mutta ovat siitä varmaan kehittyneemmät ja hengittävät paremmin nykyaikana. Hoitona oli luopuminen piilolaseista vähäksi aikaa ja jatkossa "lepopäivä" kerran viikossa. Sittemmin ongelma parani. Nyt on ollut pitkä tauko, harkitsen taas kertakäyttöisten ostamista. Leikkaukseen en halua. Kiva on sekin, että on erilaisia värimahdollisuuksia! Luulen, että silmien kuivumisongelmat leikkauksien yhteydessä ovat paljon suuremmat, mitä annetaan ymmärtää, ainakin tämän palstan perusteella.


      • HDmies
        Lll kirjoitti:

        "Voitko vaikuttaa salaman iskuun?"
        Et voi, mutta leikkaukseen menoon voit vaikuttaa ja jättää menemättä. Aikuisen ihmisen päätös eli onneksi ei ole kohtalon päätettävissä, vaan jokaisen oma päätös. Riskeistä on tosi hyvin tietoa ja tälläkin palstalla niitä on käsitelty vuosia. Sairaalasta annettavissa ohjeissakin oli lueteltu kaikki kuivumisongelmat, arpisamentumat ym. Silmäkirurgia on kauneuskirurgiaa eikä mikään välttämättömyys, joten ihmiset ottavat tietoisia riskejä kunhan pääsevät vain eroon laseista. Riskit huomataan vasta sitten, kun ne omalle kohdalle sattuvat.

        Voit vaikuttaa salaman iskuun... Maadotat itsesi ja seisot terästangon kanssa ukkosella pihalla...


      • Nimetön
        Lll kirjoitti:

        "Voitko vaikuttaa salaman iskuun?"
        Et voi, mutta leikkaukseen menoon voit vaikuttaa ja jättää menemättä. Aikuisen ihmisen päätös eli onneksi ei ole kohtalon päätettävissä, vaan jokaisen oma päätös. Riskeistä on tosi hyvin tietoa ja tälläkin palstalla niitä on käsitelty vuosia. Sairaalasta annettavissa ohjeissakin oli lueteltu kaikki kuivumisongelmat, arpisamentumat ym. Silmäkirurgia on kauneuskirurgiaa eikä mikään välttämättömyys, joten ihmiset ottavat tietoisia riskejä kunhan pääsevät vain eroon laseista. Riskit huomataan vasta sitten, kun ne omalle kohdalle sattuvat.

        En voi ymmärtää mitä kauneuskirurgiaan viittaavaa on siinä, että leikkauttaa -9 olevat silmänsä sellaiseksi, että pärjää ilman silmälaseja. Elämä voi olla todella hankalaa, jos et ilman laseja näe mitään, etkä voi käyttää piilolinssejä muuten kuin ääritapauksissa, esim. 2-3 kertaa viikossa muutaman tunnin ajan harrastaessasi liikuntaa. Kyllä tuntuu ihanalta, kun voi mennä uimaan ihan koska vaan, tarvitsematta miettiä miten kauan pystyisi nyt pitämään linssejä silmissä. Pieni mutta sitäkin merkittävämpi ihanuus on myös se, että ensimmäistä kertaa elämässäni voin käyttää kesällä aurinkolaseja, niitä ei nimittäin kannata ostaa -9 voimakkuudella, jollei satu olemaan erittäin hyvissä rahavaroissa.


      • hankalaa?
        Nimetön kirjoitti:

        En voi ymmärtää mitä kauneuskirurgiaan viittaavaa on siinä, että leikkauttaa -9 olevat silmänsä sellaiseksi, että pärjää ilman silmälaseja. Elämä voi olla todella hankalaa, jos et ilman laseja näe mitään, etkä voi käyttää piilolinssejä muuten kuin ääritapauksissa, esim. 2-3 kertaa viikossa muutaman tunnin ajan harrastaessasi liikuntaa. Kyllä tuntuu ihanalta, kun voi mennä uimaan ihan koska vaan, tarvitsematta miettiä miten kauan pystyisi nyt pitämään linssejä silmissä. Pieni mutta sitäkin merkittävämpi ihanuus on myös se, että ensimmäistä kertaa elämässäni voin käyttää kesällä aurinkolaseja, niitä ei nimittäin kannata ostaa -9 voimakkuudella, jollei satu olemaan erittäin hyvissä rahavaroissa.

        Tjaa, mulla on lukkaa -8,75 molemmissa, lasit ollu 6 vuotiaasta lähtien.
        En ny ole keksinyt, miten se elämä niin hankalaa olisi, kun laseilla saa täyden korjauksen.
        Kyllä se elämän hankaluus n tullut ihan muista asioista - niitä ei voi valitettavasti leikata edes jälkikäteen, niinkuin filmiä :(

        Silti ymmärrän toki paremmin leikkauksen näillä vahvuuksillä, kun noilla -2 luokkaa olevilla. Se on jo kauneuskirurgiaa.
        Mielipide tämä vaan on, eikä siitä muuksi muutu.


      • tyytyväinen 40:n
        hyvät kokemukset kirjoitti:

        Piilolaseista pelkkiä hyviä kokemuksia. Oikein hoidettuina (ei iso homma, hyötyyn nähden) ovat aivan ihanat. Ei ole ollenkaan sellaista tuntua, että jotakin olisi silmissä. Näkee vain hyvin. Ensimmäiset piilolasit sain jo 20 vuotta sitten, silloin sain hiukan suonitusta, mutta ovat siitä varmaan kehittyneemmät ja hengittävät paremmin nykyaikana. Hoitona oli luopuminen piilolaseista vähäksi aikaa ja jatkossa "lepopäivä" kerran viikossa. Sittemmin ongelma parani. Nyt on ollut pitkä tauko, harkitsen taas kertakäyttöisten ostamista. Leikkaukseen en halua. Kiva on sekin, että on erilaisia värimahdollisuuksia! Luulen, että silmien kuivumisongelmat leikkauksien yhteydessä ovat paljon suuremmat, mitä annetaan ymmärtää, ainakin tämän palstan perusteella.

        Mä jouduin lopettaan piilareiden käytön, silmät kuivu jo muutamassa tunnissa, vaikka oli uudet kertakäytöt joka päivä. Ei ollut siis muuta vaihtoehtoa enää kuin leikkaus, jos halusin eroon laseista. Käytin itsekin piilareita 20 vuotta ja olin niistä tarkka, en siis ollut huolimaton käyttäjä.


      • nimenomaa
        hankalaa? kirjoitti:

        Tjaa, mulla on lukkaa -8,75 molemmissa, lasit ollu 6 vuotiaasta lähtien.
        En ny ole keksinyt, miten se elämä niin hankalaa olisi, kun laseilla saa täyden korjauksen.
        Kyllä se elämän hankaluus n tullut ihan muista asioista - niitä ei voi valitettavasti leikata edes jälkikäteen, niinkuin filmiä :(

        Silti ymmärrän toki paremmin leikkauksen näillä vahvuuksillä, kun noilla -2 luokkaa olevilla. Se on jo kauneuskirurgiaa.
        Mielipide tämä vaan on, eikä siitä muuksi muutu.

        olla oma mielipide. Mä en pitänyt omaani leikkausta ainoastaan kaunesleikkauksena vaikka noilla -2 kävinkin. Suurin syy oli siinä että en pitänyt käyttää piilareita ja olen aktiivinen liikkuja niin tosiaan niistä laseista oli haittaa joka paikassa. Tietysti yksi plussa oli myös se että tosiaan näyttää paljon paremmalta ilman laseja.


      • MetroMize
        hankalaa? kirjoitti:

        Tjaa, mulla on lukkaa -8,75 molemmissa, lasit ollu 6 vuotiaasta lähtien.
        En ny ole keksinyt, miten se elämä niin hankalaa olisi, kun laseilla saa täyden korjauksen.
        Kyllä se elämän hankaluus n tullut ihan muista asioista - niitä ei voi valitettavasti leikata edes jälkikäteen, niinkuin filmiä :(

        Silti ymmärrän toki paremmin leikkauksen näillä vahvuuksillä, kun noilla -2 luokkaa olevilla. Se on jo kauneuskirurgiaa.
        Mielipide tämä vaan on, eikä siitä muuksi muutu.

        Itselläni -3 jokseenkin molemmissa silmissä. Jo tämä (näinkin 'pieni' miinus) tekee elämisestä ilman laseja tai piilolinssejä mahdotonta. Lukeminen mahdotonta, tietokonetta ei voi käyttää - saati autolla ajaa. Lasien kanssa uiminen on täysin perseestä, kuten jokainen tietää. Piilolasit tykkää kloorivedestä huonoa ja kuivattaa kahta kaueheammin. Urheilu (esim. itsellä kamppailulajit jo yli 10 vuotta) on lasit päässä monesti mahdotonta. Kyllä se 'kauneuskirurgian' raja on jokaisella yksilöllinen. Eivät ne lasit kenestäkään kauniimpaa tee, eivätkä piilarit jokaiselle joka tilanteeseen sovi. Itse säästelen edelleen rahaa jonkinlaiseen LASIK-leikkaukseen, katsotaan sitten kun on varaa, miten ja millaiseen. Piilolaseja käytän päivittäin (käyttänyt niitäkin sen 10v) ja laseja vain iltaisin koneella istuessa tai pakon edestä, sen verran ikävät vekottimet ovat.

        Nyt vanhemmiten alkaa silmät herkistymään ja kuivamaan, ei voi pitää piilolaseja yhtä helposti. Hyvin hengittävät 'night & day' -linssit ovat helkkarin kalliit ja esim. treenatessa ei niitä uskalla käyttää (saati uidessa) koska menevät helposti rikki.. parempi käyttä kertakäyttöisiä treenivuoroilla tai normaaleja kuukausilinssejä.

        Riskejä on, niin kuin kaikessa. Ei lasien käyttö tai piilareidenkaan ole sinällään riskitöntä. Otetaan riskeistä selvää, punnitaan, harkitaan ja tehdään järkevä päätös.

        Joka tapauksessa vähän harkintaa, molemmin puolin aitaa..


      • olevan
        MetroMize kirjoitti:

        Itselläni -3 jokseenkin molemmissa silmissä. Jo tämä (näinkin 'pieni' miinus) tekee elämisestä ilman laseja tai piilolinssejä mahdotonta. Lukeminen mahdotonta, tietokonetta ei voi käyttää - saati autolla ajaa. Lasien kanssa uiminen on täysin perseestä, kuten jokainen tietää. Piilolasit tykkää kloorivedestä huonoa ja kuivattaa kahta kaueheammin. Urheilu (esim. itsellä kamppailulajit jo yli 10 vuotta) on lasit päässä monesti mahdotonta. Kyllä se 'kauneuskirurgian' raja on jokaisella yksilöllinen. Eivät ne lasit kenestäkään kauniimpaa tee, eivätkä piilarit jokaiselle joka tilanteeseen sovi. Itse säästelen edelleen rahaa jonkinlaiseen LASIK-leikkaukseen, katsotaan sitten kun on varaa, miten ja millaiseen. Piilolaseja käytän päivittäin (käyttänyt niitäkin sen 10v) ja laseja vain iltaisin koneella istuessa tai pakon edestä, sen verran ikävät vekottimet ovat.

        Nyt vanhemmiten alkaa silmät herkistymään ja kuivamaan, ei voi pitää piilolaseja yhtä helposti. Hyvin hengittävät 'night & day' -linssit ovat helkkarin kalliit ja esim. treenatessa ei niitä uskalla käyttää (saati uidessa) koska menevät helposti rikki.. parempi käyttä kertakäyttöisiä treenivuoroilla tai normaaleja kuukausilinssejä.

        Riskejä on, niin kuin kaikessa. Ei lasien käyttö tai piilareidenkaan ole sinällään riskitöntä. Otetaan riskeistä selvää, punnitaan, harkitaan ja tehdään järkevä päätös.

        Joka tapauksessa vähän harkintaa, molemmin puolin aitaa..

        Niinpä ... tosi ihmeellisiä mielipiteitä!

        Enpä koe kovinkaan isoksi puutteksi edes sitä, ettei sen koommin ole edes tehnyt mieli uimahalliin kloorivesin, kun sieltä kerran ikävänsorttisen ihottuman kaupanpäällisiksi sain.
        Isompi puute on se, ettei minusta tullut hyvää pienistia - liian pienet kädet. Pitäs kai mennä kirurgille vaatimaan lisänivelet.

        Ja se kauneus, voi voi, siitä kun ei minulla ole ollut milloinkaan mitään haittaa. Sitä kun ei ole, pitäis kai masentua.

        Riskejä on kaikessa... niin. Vaan ei ole pakko ottaa.

        Kaikenko pitää olla kaikille mahdollista, ja jos ei ole, niin lääketiede avuksi???
        Ihmeellistä...

        Oikeasti minunkaltaiseni likinäköiset metsästyskulttuuri olisi taannoin tappanut sukupuuttoon. Vahinko, että kehitys kehittyi.


      • 24-v opiskelija
        olevan kirjoitti:

        Niinpä ... tosi ihmeellisiä mielipiteitä!

        Enpä koe kovinkaan isoksi puutteksi edes sitä, ettei sen koommin ole edes tehnyt mieli uimahalliin kloorivesin, kun sieltä kerran ikävänsorttisen ihottuman kaupanpäällisiksi sain.
        Isompi puute on se, ettei minusta tullut hyvää pienistia - liian pienet kädet. Pitäs kai mennä kirurgille vaatimaan lisänivelet.

        Ja se kauneus, voi voi, siitä kun ei minulla ole ollut milloinkaan mitään haittaa. Sitä kun ei ole, pitäis kai masentua.

        Riskejä on kaikessa... niin. Vaan ei ole pakko ottaa.

        Kaikenko pitää olla kaikille mahdollista, ja jos ei ole, niin lääketiede avuksi???
        Ihmeellistä...

        Oikeasti minunkaltaiseni likinäköiset metsästyskulttuuri olisi taannoin tappanut sukupuuttoon. Vahinko, että kehitys kehittyi.

        Jep, jos ihminen ei olisi koskaan parantanut huonoa näköä linssien avulla, evoluutio olisi karsinut huononäköiset pois pelistä pikkuhiljaa, eikä nyt tarvittaisi kalliita laserleikkauksia. :)

        Toisaalta huononäköisyys ei ole geeneissä vaan silmän kasvuvaiheessa tapahtunutta "muovautumista" tjsp. Eli, jos pienenä katsoo paljon lähelle, muovautuu silmä kasvaessaan sellaiseksi, että sillä näkee lähelle hyvin. Veikkaan, että 20-30 -vuotta tästä eteenpäin on yhä enemmän ihmisillä tarvetta silmälaseille, koska nykynuoriso pelaa niin paljon, ettei silmät osaa katsoa kauas.

        Itse haluaisin mennä laser-leikkaukseen ja haluaisin pois -5.75 vahvuisista laseista, mutta ajattelin nyt kuitenkin ensin koittaa taas piilolinssejä pitkästä aikaa. Jospa nykypiilarit on parempia kuin 8-vuotta sitten.

        Lasit ovat olleet päässä 13-vuotiaasta lähtien 24/7, sitä ennen parin vuoden ajan ainoastaan koulutunneilla ja telkkaria katsoessa. Suurin syy, miksi en mene laser-leikkaukseen on ne riskit. Tulevana media-alan työntekijänä en halua riskeerata sitä, että kontrastiherkkyys tms. heikentyy. Tai, että autoilu pimeällä tulee lähes mahdottomaksi.

        Laser-tekniikan kehittymistä, ja rohkeutta odotellessa... (tosin rahaakin sais olla ensin ylimääräset pari tonnia)


      • juupadaapa
        MetroMize kirjoitti:

        Itselläni -3 jokseenkin molemmissa silmissä. Jo tämä (näinkin 'pieni' miinus) tekee elämisestä ilman laseja tai piilolinssejä mahdotonta. Lukeminen mahdotonta, tietokonetta ei voi käyttää - saati autolla ajaa. Lasien kanssa uiminen on täysin perseestä, kuten jokainen tietää. Piilolasit tykkää kloorivedestä huonoa ja kuivattaa kahta kaueheammin. Urheilu (esim. itsellä kamppailulajit jo yli 10 vuotta) on lasit päässä monesti mahdotonta. Kyllä se 'kauneuskirurgian' raja on jokaisella yksilöllinen. Eivät ne lasit kenestäkään kauniimpaa tee, eivätkä piilarit jokaiselle joka tilanteeseen sovi. Itse säästelen edelleen rahaa jonkinlaiseen LASIK-leikkaukseen, katsotaan sitten kun on varaa, miten ja millaiseen. Piilolaseja käytän päivittäin (käyttänyt niitäkin sen 10v) ja laseja vain iltaisin koneella istuessa tai pakon edestä, sen verran ikävät vekottimet ovat.

        Nyt vanhemmiten alkaa silmät herkistymään ja kuivamaan, ei voi pitää piilolaseja yhtä helposti. Hyvin hengittävät 'night & day' -linssit ovat helkkarin kalliit ja esim. treenatessa ei niitä uskalla käyttää (saati uidessa) koska menevät helposti rikki.. parempi käyttä kertakäyttöisiä treenivuoroilla tai normaaleja kuukausilinssejä.

        Riskejä on, niin kuin kaikessa. Ei lasien käyttö tai piilareidenkaan ole sinällään riskitöntä. Otetaan riskeistä selvää, punnitaan, harkitaan ja tehdään järkevä päätös.

        Joka tapauksessa vähän harkintaa, molemmin puolin aitaa..

        Kyllä -3 vahvuisia käyttävä näkee lukea oikein hyvin, kun tuo tekstin 25-20 cm:n päähän silmistä. Monet kyseisiä vahvuuksia käyttävät eivät edes hanki monitehoja ikänäön ilmaantuessa (ainakaan heti), vaan ottavat lasit lukiessa pois ja tuovat tekstin riittävän lähelle. Jopa -4 vahvuisia linssejä pitävät tyypit lukevat esim. sängyssä laseitta.
        Jätä vaan leikkauttamatta silmät ja pidä piilareita reeneissä. Kiittelet "pieniä miinuksia", kun saavut 45 vuoden ikään ja lasittomat vertaistoverisi joutuvat hankkimaan lukulasit ja vähitellen monitehot. Hyvin harva nuorena normaalitaittoinen pärjää edes pelkillä lukulaseilla loppuikäänsä. Suurin osa joutuu hankkimaan monitehot, kun pitkänäkö menee plussan puolella. Eräällä tuttavallani oli nuorena erinomainen näkö, nelikymppisenä ekat lukulasit, nyt 49-vuotiaana monitehot, joissa kaukovahvuus 1,0 ja lähivahvuus 3,00. Hän ei näe sisätiloissa juurikaan mitään lähelle, jopa astianpesukoneen käynnistämiseen hän tarvitsee lasit, jotta osaa laittaa oikean ohjelman!
        Se on sitten jokaisen oma päätös, haluaako nähdä erinomaisesti kauas, vai kärsiikö likinäöstä ja säilyttää kyvyn nähdä lähelle laseitta vanhempanakin.


      • 1432535
        24-v opiskelija kirjoitti:

        Jep, jos ihminen ei olisi koskaan parantanut huonoa näköä linssien avulla, evoluutio olisi karsinut huononäköiset pois pelistä pikkuhiljaa, eikä nyt tarvittaisi kalliita laserleikkauksia. :)

        Toisaalta huononäköisyys ei ole geeneissä vaan silmän kasvuvaiheessa tapahtunutta "muovautumista" tjsp. Eli, jos pienenä katsoo paljon lähelle, muovautuu silmä kasvaessaan sellaiseksi, että sillä näkee lähelle hyvin. Veikkaan, että 20-30 -vuotta tästä eteenpäin on yhä enemmän ihmisillä tarvetta silmälaseille, koska nykynuoriso pelaa niin paljon, ettei silmät osaa katsoa kauas.

        Itse haluaisin mennä laser-leikkaukseen ja haluaisin pois -5.75 vahvuisista laseista, mutta ajattelin nyt kuitenkin ensin koittaa taas piilolinssejä pitkästä aikaa. Jospa nykypiilarit on parempia kuin 8-vuotta sitten.

        Lasit ovat olleet päässä 13-vuotiaasta lähtien 24/7, sitä ennen parin vuoden ajan ainoastaan koulutunneilla ja telkkaria katsoessa. Suurin syy, miksi en mene laser-leikkaukseen on ne riskit. Tulevana media-alan työntekijänä en halua riskeerata sitä, että kontrastiherkkyys tms. heikentyy. Tai, että autoilu pimeällä tulee lähes mahdottomaksi.

        Laser-tekniikan kehittymistä, ja rohkeutta odotellessa... (tosin rahaakin sais olla ensin ylimääräset pari tonnia)

        24/7 valetta!
        ei se evolaatio noin karsi miten sanoit.


    • tyytyväinenkö

      melkein -6 hajataiton kanssa ja nyt ei tarvi laseja. ei kuivumista eikä muutakaan ikävää. ai niin ja poliisiksikaan en olisi kelvannut ennen leikkausta ja nyt sain unelmieni ammatin.

    • alva

      Kävin 2,5 vuotta silmälaserissa lauttasaaressa. Todella tyytyväinen, menisin uudestaan. Silloin maksoin 3000 € ja maksaisin uudelleenkin saman summan jos tarvitsis. Niin paljon helpommalla pääsee nyt, kun ei tarvi lasien tai piilareiden kanssa pelleillä. Itsellä oli n. -6 vahvuudet ennen leikkausta.

      • alva

        siis 2,5 vuotta sitten...


      • Ninnuli_

        Kävin lauttasaaressa silmälaserissa v.2000. Silmät silloin -5 ja -6 ikää 25v. N.puolitoista vuotta näkö oli hyvä, ei samentumia, arpikudosta tai kuivumista havaittavissa. Pari vuotta leikkauksesta näkö oli n-2 plus hajataittoa eli laseja ja piilareita joudun edelleen käyttämään. Nykyisin hieman parantunut, -1,75 kun viimeksi kävin näöntarkastuksessa. Eli enpä suosittele koska näkö voi todellakin muuttua ajan kuluessa suuntaan tai toiseen, silloin menee leikkausrahat hukkaan kun lasit joutuu kuitenkin ostamaan. Paitsi onhan -2 nyt hieman eri asia kuin -6...


      • vai mistä jothuu
        Ninnuli_ kirjoitti:

        Kävin lauttasaaressa silmälaserissa v.2000. Silmät silloin -5 ja -6 ikää 25v. N.puolitoista vuotta näkö oli hyvä, ei samentumia, arpikudosta tai kuivumista havaittavissa. Pari vuotta leikkauksesta näkö oli n-2 plus hajataittoa eli laseja ja piilareita joudun edelleen käyttämään. Nykyisin hieman parantunut, -1,75 kun viimeksi kävin näöntarkastuksessa. Eli enpä suosittele koska näkö voi todellakin muuttua ajan kuluessa suuntaan tai toiseen, silloin menee leikkausrahat hukkaan kun lasit joutuu kuitenkin ostamaan. Paitsi onhan -2 nyt hieman eri asia kuin -6...

        no onko asia niin että 25vuotiaalla näkö vielä elää toisinkuin 35 jolla ei enää huononemista tapahdu eli tässä tapauksessa leikkauksen jälkeen alkaa miinukselle mennä edelleen.


    • entinen sokko

      Lauttasaaren laserissa minäkin leikkautin, hinta n. 3000€ mutta on kyllä sen väärti. Hurjat oli miinukset, siinä 10:n luokkaa molemmissa, nyt nollissa. Voi vain kuvitella, miltä tuntuu esim. saunoa ja nähdä kenen kanssa lauteilla istuu :) Saati sitten olla huolehtimatta piilareista, silmien väsymisestä, roskista piilareissa, uimisen vaikeudesta ym ym. Hämärässä hiukan valo hajaantuu mutta kyllä tämän kanssa pystyy elämään. Kuivuutta ei ollenkaan. Suosittelen!

      • Uusintaan

        Leikkauksesta kohta 2 kk, lähtöarvot -7,5 ja -7, mutta jäivät hieman miinukselle (-2 ja -0,75). Menen uusintaleikkaukseen helmikuun puolella ja vieläkin voin suositella. Ikää on jo reippaasti yli 40, mutta haavailen vielä lasittomista vuosista jonkin aikaa. Silmätippoja en enää muista laittaa - hämäränäkö heikentynyt. Lähinnä etäisyyksien arviointi vaikeaa ja silmät vaativat pitemmän totuttelun valoisasta pimeään mennessä. Pientä minusta "lepakkovuosiin" nähden :)


    • jos tarve

      vaatisi. Mutta mulla onnistu ensimmäisellä käynnillä ja kaikki meni niin nappiin kuin vain mennä voi.

    • tiituliinunen

      on elämä niin paljon helpompaa nyt.

    • Lizzardio

      Kyllä. Kolmenkymmenen rillivuoden jälkeen olen toistaiseksi ilman laseja. Olisipa tekniikka ollut tällä tasolla 15 vuotta sitten!

    • molemmissa

      -2,5 ja vain toinen leikattiin. Kaukonäkö hyvä, lukunäkö vähän heikkeni, olen yli 40 v. Lukulasit ilmeisesti tarvin jossain vaiheessa. Kokonaisuutena olen kohtalaisen tyytyväinen, koska en tarvitse laseja. Leikkausta seuraavasta päivästä lukien ei tuntunut silmissä mitään, joka olisi muistuttanut leikkauksesta, paitsi näön muutos. Tippoja käytin 2 vk. Sen jälkeen en kertaakaan. Mitään kuivuuden tunnetta ym. ei ole esiintynyt. Jos on yli 40 v. ja tullut ikänäköä, suosittelen vain toisen leikkaamista, jos miinusta ei kovin paljon. Muuten saataa mennä lähinäkö kokonaan.

    • Perjantaina

      menisin uudelleen. Lähtöarvot -3,75 molemmissa. Nyt -0,25, pientä hajataittoa. Ikä 42, siksi hyvä kun jäi miinusta. Kuivuusongelmat vähäisiä. Hämärässä valot leviävät vasemmalla silmällä katsoessa (leikkauksesta 6 viikkoa), joka johtuu ehkä siitä, että vasen pupilli pyrkii laajenemaan enemmän kuin oikea. En tosin tiedä, mutta paraneminen kai vielä jatkuu.

    • Tiitu

      Olin likinäönkorjausleikkauksessa vuonna 2000, ja se tehtiin ihan perinteisellä laserilla (ei lasikilla). Ainoa haitta on hämäränäön huononeminen lähinnä autoa ajaessa, mutta toisaalta sitä on vaikea verrata, kun en leikkausta ennen omistanut ajokorttia. Olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, että katsoessani mitä tahansa kiinteätä valopistettä, esim. katuvaloa; valo ikäänkuin leviää. Toisaalta omasin jo ekan silmän leikkauksen välissä ajokorttinäön (eli toinen silmä oli miinuksella noin -4,5 - -5 ja toinen korjattu /- -nollaan), ja sen muistan siitä, että olin tuolloin hakemassa lupaa ajokorttiin. Nyt kuitenkin näkö on tosi hyvä ja edelleen molemmat silmät /- -näössä.

    • ipi_2

      Olen käynyt korjauttamassa,ja edelleenkin olen tyytyväinen tulokseen,vaikka aikaa on kulunut jo melkoinen tovi!Nykyisin operaatio tehdään paljon helpommin ja nopeammin kun ennen,mutta ennen oli ennen,ja nyt on nyt....

    • shake

      Menisin uudelleenkin lazeroitavaksi, silla leikkaus itessaan ei vaikuttanut elamaan juuri mitenkaan. Tulokset sitavastoin merkittavasti. On paljon kivelmpi nahda uimassa, saunassa, kayttaa halpis aurinkolaseja, valttya lasien ikavalta huuruuntumiselta talvisin eika tarvi sateessa pyyhkia pisaroita linsseista.

      Leikkaustulokset olivat erityisen hyvat, silla nakoni ei ollut kovin heikko. Nyt minulla ole mitaan tarvetta korjata nakoani, koska se on pysynyt erinomaisena!
      Uusin juttu josta olen voinut nauttia oli laitesukellus Thaimaassa! Silmalasien tai piilarien kanssa se ei oikeen onnistu.

      Aitini kavi reilu 10v sitten silmaleikkauksissa. Hanen nakonsa oli erittain heikko (-10). Silloin silmat leikattiin erikerroilla ja paraneminen oli hidasta ja kivuliasta. Toinen hanen silmistaan leikattiin toistamiseen ja nyt han on vuoden verran kayttanyt autoa ajaessa silmalaseja. Han on silti onnellinen, koska arjen askareissa ei nakoapuvaliteita tarvi.

    • enemmän kuin tyytyväinen

      Lähtöarvot -6 ja -4, nyt ilman laseja jo pitkälti toista vuotta. Ei kuivuutta, ei hämäränäön ongelmia, ei MITÄÄN ongelmia! Ainoa asia mitä kadun on, etten mennyt leikkaukseen jo PALJON aikaisemmin!

    • Kannattaa!

      Ikää 22-vuotta ja noin kolme kuukautta sitten kävin laseroitavana. Lähtöarvot olivat -6.5 ja -7.5. Vuosien piilolinssien käytön jälkeen silmät olivat todella kuivat leikkauksen jälkeen ja myös tuon ongelman takia ei vasemman silmän läppä tahtonut pysyä paikallaan. Mutta nyt alkaa silmän kuivuusongelmat hävitä ja leikkaukseen menisin varmasti uudelleen. En kadu.

      • meni loppuiäksi,

        kun silmäni operoitiin likinäköisyyden korjaamiseksi, lähtöarvot n. -7-8 dpt.
        Ensin leikkaustulos vaikutti hyvältä, mutta sitten likinäköisyys alkoi palautua ja tarvitsin pikkuhiljaa lasit, nykyään tehoilla -3 ja -3.25. Pahempaa kuitenkin on, että vuosien kortisonitiputuksen jälkeenkin erityisesti toisessa silmässä on samentuma keskellä sarveiskalvoa juuri tarkan näön alueella. En siis näe yhdellä silmällä katsoessani selvästi edes lasien kanssa.
        Toinen silmä on leikattu kerran, toinen kaksi kertaa: "korjausleikkauksen" oli määrä parantaa näkökyky luvatuksi, vaan toisin kävi.
        Koskaan et voi tietää, oletko juuri SINÄ se tilastollinen poikkeus, jolla kaikki ei menekään 100% hienosti, tai edes 90%.
        Vähän off-topic: Leikanneen lääkärin asenne oli minun kohdallani myös täysin ala-arvoinen. Hän ei ottanut vastuuta lopputuloksesta eikä jälkihoidosta, kun kävi ilmi, että vammani on pysyvä. Hänen mielestään ei ollut. Olisin valittanut potilasasiamiehelle - mutta kävi ilmi, että k.o. henkilö olikin rva kirurgin aviopuoliso!

        Useat laseroperoidut julkisuuden henkilöt näyttävät myös palaavan jonkin ajan kuluttua lasien käyttäjiksi, ainakin silloin tällöin. Olen miettinyt, eikö heilläkään tulos ole ollut pysyvä, tai näkö ei ole korjaantunut niin hyvin, että lasit olisi voinut kokonaan jättää.


      • Pilvi Perho
        meni loppuiäksi, kirjoitti:

        kun silmäni operoitiin likinäköisyyden korjaamiseksi, lähtöarvot n. -7-8 dpt.
        Ensin leikkaustulos vaikutti hyvältä, mutta sitten likinäköisyys alkoi palautua ja tarvitsin pikkuhiljaa lasit, nykyään tehoilla -3 ja -3.25. Pahempaa kuitenkin on, että vuosien kortisonitiputuksen jälkeenkin erityisesti toisessa silmässä on samentuma keskellä sarveiskalvoa juuri tarkan näön alueella. En siis näe yhdellä silmällä katsoessani selvästi edes lasien kanssa.
        Toinen silmä on leikattu kerran, toinen kaksi kertaa: "korjausleikkauksen" oli määrä parantaa näkökyky luvatuksi, vaan toisin kävi.
        Koskaan et voi tietää, oletko juuri SINÄ se tilastollinen poikkeus, jolla kaikki ei menekään 100% hienosti, tai edes 90%.
        Vähän off-topic: Leikanneen lääkärin asenne oli minun kohdallani myös täysin ala-arvoinen. Hän ei ottanut vastuuta lopputuloksesta eikä jälkihoidosta, kun kävi ilmi, että vammani on pysyvä. Hänen mielestään ei ollut. Olisin valittanut potilasasiamiehelle - mutta kävi ilmi, että k.o. henkilö olikin rva kirurgin aviopuoliso!

        Useat laseroperoidut julkisuuden henkilöt näyttävät myös palaavan jonkin ajan kuluttua lasien käyttäjiksi, ainakin silloin tällöin. Olen miettinyt, eikö heilläkään tulos ole ollut pysyvä, tai näkö ei ole korjaantunut niin hyvin, että lasit olisi voinut kokonaan jättää.

        missä kävit leikkauksessa?


    • jrm

      Minut leikatiin kesäkuun alussa Tampereella Mehiläisessä. Alkuvalmistelut ja leikkaus jälkihoitoineen kesti noin 4 tuntia, osa ajasta tietenkin odottelua. Itselläni oli aiemmin näkö noin -4-5 luokkaa, leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut silmälaseja edes lehteä lukiessani. Suosittelen lämpimästi leikkausta, se on kivuton ja lääkäri joka toimenpiteen teki kertoi tarkoin toimenpiteen kaikki vaiheet että aina tiesi mitä tehdään ja minkä vuoksi. Tippoja pistin silmiin aluksi useaan kertaan päivässä nyt kerran päivässä jos muistan. Lääkäri joka toimenpiteen teki minulle on Juhani Pietilä ja se maksoi 2500 euroa. Hintaan kuului alkutarkastus ja toimenpide.

      • Lasek leikkaukseen

        Onko sinulla hyvä näkö??
        Mitä näit leikkauksen aikana toimen piteestä ja sen jälkeen kuinka hyvin??
        Sumeniko näkö leikkauksen aikana niin ettei nähnyt mitään??
        Olen menossa ensiviikolla leikkaukseen ja vähän pelottaa..
        Olisi kiva saada jonkun kokemuksia, joka on käynyt samanlaisessa leikkauksessa.


    • -1,75 ja -1,5

      silmät kuivat reilut puolisen vuotta ja aluksi väsyneenä näki lähelle kahtena. muuten ok. toimenpide meni kohtuu hienosti. toisesta silmästä joka eka leikattiin tuli vähän verta kun oli suonen niin pinnassa, mut ei haitannu mitään. tiedän kyllä kaksi huonosti mennyttä tapausta, toinen melkein sokea ja toiselta meni n.puoli vuotta toimenpiteen jälkeen näkö toisesta silmästä,sarveiskalvo karkasi ulottumattomiin. nämä tapakset harvinaisia. LEIKKAUS ON AINA LEIKKAUS.

      • GOODI

        JOTAIN 1.2 KUMPIKIN SIMÄ


      • ei sokea ainakaan vielä...

        Niin eihän täällä sokeat enään kirjottele.


    • Minfana

      Minulla oli rillit 30 vuotta ja inhosin olla niistä riippuvainen. Minun näköni korjattiin LASIKilla (nk. läppäleikkaus) aika tasan neljä vuotta sitten (12.12.2002.) Likinäköä oli -8 ja hajataittoa kaupan päälle, puhumattakaan lievästä hämäränäköongelmasta. Leikkaus suoritettiin torstaina ja jo seuraavana maanantaina ajoin töihin ilman silmälaseja. Ensimmäiset pari päivää leikkauksen jälkeen olivat aika kinkkisiä, koska valo suorastaan kirveli silmissä ja ensimmäisen viikon ajan joutui laittamaan silmätippoja monta kertaa päivässä sekä öisin käyttämään silmäsuojaimia. Mutta kaikki tuo on pientä verrattuna siihen, että en ole neljään vuoteen joutunut käyttämään silmälaseja ollenkaan. Olen vapautunut henkisestikin valtavasti, aivan kuin mieletön taakka olisi pudonnut harteiltani. Vaikea kuvailla muuten, kuin että FANTASTISTA on.

      • hannah.

        miinuksia oli hurjasti ja hajataittoa, ikänäköä myös, siinä haastetta operoijalle.
        Silmä kerrallaan leikattiin ilman mitään ongelmia.
        Ihana tunne kun heti herättyä näkee ilman laseja, pakkas- ja sadesäällä ei huuruisia linssejä, saunominen ihanaa.
        Maksoihan se mutta rahaa menee paljon turhempaankin. Sijoitin itseeni.


      • Dumbdumbdumb

        Kuulostaa aika käsittämättömältä, että "8 kuukauden kuluttua kummatkin silmät alkoivat kerätä runsaasti nestettä sekä ylä- että alaluomiin ja hämäränäkö meni". Tuskin tuo on leikkauksen seurausta. Kaveria on vaan vedetty baari-illan jälkeen turpaan ja on sitten syyttänyt tapauksesta lasetleikkausta.


    • Leikkausta harkitseva

      Mahtaakohan kukaan tietää mistä löytyisi tilasto tietoa montako prosenttia leikkauksista on onnistunut/epäonnistunut?

      • samaa asiaa

        että onko mitään virallista tilastoa kun niitä nykyään tuppaa olemaan joka asiasta =)
        Tämän gallupin tähän astinen saalis on että kannattaa mennä.


      • Quuu
        samaa asiaa kirjoitti:

        että onko mitään virallista tilastoa kun niitä nykyään tuppaa olemaan joka asiasta =)
        Tämän gallupin tähän astinen saalis on että kannattaa mennä.

        Mitä ihmettä te ihmiset kyselette muitten mielipiteitä tällaisesta asiasta?! Tottakai kaikki ihmiset haluisivat olla ilman huonoa näköä ja rillejä, mutta me EMME ole toistemme klooneja ja leikkaus on aina leikkaus, joku on aina se, jolle napsahtaa se paska nakki, oli todennäköisyysprosentit mitä vaan, se voit olla sinä, se voi olla joku muu. Tietysti suositellaan leikkausta, jos kaikki mennyt hyvin, ja tietysti ei suositella, jos mennyt puihin. Se on oma valinta, jos onnistuneita on 99%, mutta juuri sinä saatat olla se puuttava prosentti, ei siinä toisten mielipiteillä ja suosituksilla ole merkitystä. Riskit on olemassa ja kaikkien tiedossa, ihan sama kuin vaikka benji-hypyssä; joskus jotain vain menee pieleen ja ketään et voi syyttää, koska vastuu-paperit on allekirjoitettu ja omasta halusta toimenpide toteutettu. Onnistuessaan fiilis mahtava ja epäonnistuessaan... niinpä...


      • prekeles
        Quuu kirjoitti:

        Mitä ihmettä te ihmiset kyselette muitten mielipiteitä tällaisesta asiasta?! Tottakai kaikki ihmiset haluisivat olla ilman huonoa näköä ja rillejä, mutta me EMME ole toistemme klooneja ja leikkaus on aina leikkaus, joku on aina se, jolle napsahtaa se paska nakki, oli todennäköisyysprosentit mitä vaan, se voit olla sinä, se voi olla joku muu. Tietysti suositellaan leikkausta, jos kaikki mennyt hyvin, ja tietysti ei suositella, jos mennyt puihin. Se on oma valinta, jos onnistuneita on 99%, mutta juuri sinä saatat olla se puuttava prosentti, ei siinä toisten mielipiteillä ja suosituksilla ole merkitystä. Riskit on olemassa ja kaikkien tiedossa, ihan sama kuin vaikka benji-hypyssä; joskus jotain vain menee pieleen ja ketään et voi syyttää, koska vastuu-paperit on allekirjoitettu ja omasta halusta toimenpide toteutettu. Onnistuessaan fiilis mahtava ja epäonnistuessaan... niinpä...

        Mulle tehtiin laserleikkaus yli kymmenen vuotta sitten ja mitään ongelmia ei ole ollut.Näkö on vieläkin pysynyt samana,ei heikentynyt.Näen vieläkin työterveystarkastuksessa sen vehkeen kaikkein pienimmätkin E-kirjaimet.Kävin leikkauksessa Turussa,en muista enää mikä pulju se oli.Hyvää työtä teki se lekuri ja hoitsu :)


      • repasit
        samaa asiaa kirjoitti:

        että onko mitään virallista tilastoa kun niitä nykyään tuppaa olemaan joka asiasta =)
        Tämän gallupin tähän astinen saalis on että kannattaa mennä.

        Gallupin tulos oli kyllä oma tulkintasi.


      • muuta
        repasit kirjoitti:

        Gallupin tulos oli kyllä oma tulkintasi.

        väittänytkään =)) Hei onnea sinullekin uudelle vuodelle ja olen yksi onnellisista kuka on käynyt leikkauksen läpi ja onnistui 100%


      • anti..
        samaa asiaa kirjoitti:

        että onko mitään virallista tilastoa kun niitä nykyään tuppaa olemaan joka asiasta =)
        Tämän gallupin tähän astinen saalis on että kannattaa mennä.

        Mietippä nyt edes hetki. Viestisi kirjoituksen aikaan vastauksia oli tullut korkeitaan nelisenkymmentä. Sekö on mielestäsi kattava otanta kommentteja päätökselle että menisit tarpeettomaan silmäleikkaukseen?

        Ja tarpeettomalla tarkoitan sitä että silmää leikataan pelkän taittovirheen vuoksi.


      • kuka kumma
        anti.. kirjoitti:

        Mietippä nyt edes hetki. Viestisi kirjoituksen aikaan vastauksia oli tullut korkeitaan nelisenkymmentä. Sekö on mielestäsi kattava otanta kommentteja päätökselle että menisit tarpeettomaan silmäleikkaukseen?

        Ja tarpeettomalla tarkoitan sitä että silmää leikataan pelkän taittovirheen vuoksi.

        on käskenyt mennä turhaan leikkaukseen??


      • siis jos olisi tarvetta
        anti.. kirjoitti:

        Mietippä nyt edes hetki. Viestisi kirjoituksen aikaan vastauksia oli tullut korkeitaan nelisenkymmentä. Sekö on mielestäsi kattava otanta kommentteja päätökselle että menisit tarpeettomaan silmäleikkaukseen?

        Ja tarpeettomalla tarkoitan sitä että silmää leikataan pelkän taittovirheen vuoksi.

        vain sen takia että pääsin niistä käsittämättömän kaameista rilleistä eroon ja näen taas tarkasti maailman ilman niitä rillipiruja =) kaikki meni leikkauksessa hyvin ei valittamista.


      • tyytyväinen 40:n
        anti.. kirjoitti:

        Mietippä nyt edes hetki. Viestisi kirjoituksen aikaan vastauksia oli tullut korkeitaan nelisenkymmentä. Sekö on mielestäsi kattava otanta kommentteja päätökselle että menisit tarpeettomaan silmäleikkaukseen?

        Ja tarpeettomalla tarkoitan sitä että silmää leikataan pelkän taittovirheen vuoksi.

        Joo Kela on kanssasi samaa mieltä. Näön korjaus on kauneudenhoitoa, mut aknehoitoihin kyllä saa korvauksia. Ei oo kumpikaan itseaiheutettu juttu. Vastaavia vertauksia löytyy vaikka kuinka. Mä en ymmärrä mitä kauneudenhoitoa/tarpeetonta siinä on et haluaa nähdä lapsensa saunan lasin läpi kun ne leikkii kylpyvannassa,voi olla itse uimassa lastensa kanssa hukkaamatta heitä kun ei näe yms. Kukin ajattelee asiat kuinka haluaa, mut mä en näe leikkauksessa mitään tarpeetonta.


    • Hyvin tyytyväinen

      Minulle tehtiin prk-laser tekniikalla v. 2000 molempien silmien operointi noin kuukauden välein. Näköni oli -6,25 molemmissa silmissä ennnen operaatiota! Aamulla ensimmäiseksi kun heräsin, niin silmälasit päähän ja vasta sitten menoksi. Operaation jälkeen en ole tarvinnut silmälaseja ja näköni on edelleen hyvä, olen onnellinen... kun voin vapautuneesti käydä kylpylöissä, uimahalleissa ym. yleisissä paikoissa. Päätös on kuitenkin aina tehtävä itse.

    • ta65

      kävin ehkä 12-13 vuotta sitten silmäleikkauksessa ja mulla oli yli -10 linssit ja oon tosi onnellinen että menin,tänä päivänä mulla on -1,5 lasit ja näen hyvin ilman lasejakin!!!Monta vuotta meni leikkauksen jälkeen etten laseja tarvinnut!Mutta en menisi enää,koska oon nyt tyytyväinen näkööni.Ikääkin alkaa olla jo sen verran...

    • Odotteleva

      Olenkin tänne monesti kirjoitellut. Tällä hetkellä tilanteeni on se, että kävin viimeksi torstaina silmälääkärillä. Valitsin nyt ihan eri lääkärin, mutta yksityisen ja leikkauksia tekevän. Ensinnäkin hän totesi, että kun olen koko ajan ollut sitä mieltä, etten näe oikealla silmällä kovin hyvin, vaikka arvot siinä hyvät, niin kuvista hän osasi myös päätellä, että oikeassa silmässä näön laatu on huonontunut laseroinnin seurauksena. Käsitin jotenkin niin, että laserointi oli tapahtunut niin epätasaisesti. Toiseksi silmälääkäri piti oireitani todella poikkeuksellisen kovina. Tutkittuaan hän epäili, ettei kuivuus ole koko totuus, niin kuin itsekkin vähän olen epäillyt. Hän näki varsinkin enemmän vaivaamassa silmässä jotain läpän reunan lähellä, mistä hän ei osannut varmaksi sanoa, mitä se on. Oireiden ja tutkimimuksen perusteella hän epäili, että silmän kudos on tulehtunut tai ärtynyt operaatiosta ja siksi oireet ovat niin kovat. Sain lääkkeeksi antibioottikortisoonitippoja kuudeksi viikoksi ja lisäksi tulehduskipulääkettä sun kautta otettavaksi. HYKS:n silmäpolille olen myös ollut yhteydessä ja ensi viikolla olen menossa sinne jatkotutkimuksiin, jotta saataisiin varma diagnoosi vikaan. Toivottavasti edes joku hoito tepsisi!!!

    • Ella46japlus

      Kävin Tampereen Kirurgipalvelussa Juhani Pietilällä 3,5 vuotta sitten, taitaa nykyään kuulua Mehiläiseen. Lähtötilanne oli miinus 7,5 ja miinus 8. Nyt syksyllä jouduin ostamaan lukulasit hillopurkkeja, karttoja ja sellaista pienen pientä tekstiä varten (ikänäkö), mutta en muuhun lukemiseen tai kauas näkemiseen. Hämäränäkö on kehnompi ja silmätippoja käyttelen, mutta elämänlaatu on ihan toista. Tätä ymmärtänee vain ne, jotka ovat olleet lähes sokeina samoilla arvoilla tai jopa enemmillä ja saaneet näön takaisin! KUkaan ei osaa ennustaa tulevaan, mutta sauna/uimahalli/rantaelämä - se kaikki ja ilman laseja toiset ihmiset tunnistaen - en vaihtaisi entiseen. Hillopurkkiongelma on pieni juttu.

    • tsalla

      Helmikuussa tulee kolme vuotta prk-leikkauksesta. Molemmissa silmissä oli n. -2,5. Olen ollut todella tyytyväinen, toimenpide oli nopea ja toipuminen sujui paremmin kuin hyvin. Kannatan!

    • Lasit edelleen

      En ole enää täysin riippuvainen laseista, mutta tarvitsen kuitenkin lasit joihinkin tilanteisiin. En näe hyvin ja hämäränäkö on hyvin heikko. Silmät taitavat olla pysyvästi kuivat, tunne on sama kuin ennen piilarit silmissä.

    • hoito estyy

      Jos kenelläkään suvussasi on taipumusta silmänpainetautiin - ÄLÄ LEIKKAUTA SILMIÄSI !

      Tietojeni mukaan likinäköleikkaukset estävät vanhuuden silmänpainetaudin leikkauskorjaukset.

      Lienee melko epäeettistä ETTEI TÄTÄ TIEDOTETA ETUKÄTEEN - Oletteko leikkauksiin menneet saaneet kirjallista varoitusta tästä ??

      terv lääkärisuvun "syvä kurkku"

      • Glaukooma todettu ja 39v

        Itse olin jo laseroinnin esitarkastuksessa, jossa todettiin suurentuneet näköhermot ja näkökenttatutkimuksen perusteella näkökenttä supistunut 5%. Toinen kenttätutkimus -> dg alkuvaiheen glaukooma. JA ikää mulla 39v. Taittovirhe on toisessa lähellä -10 hajataiton kanssa ja toisessa hieman vähemmän. KAiken huippu mielestäni oli että lääkärin kanta oli että kyllä vaan voi taittovirheen lasroida, ei sillä ole todettu ( niin niin vielä) olevan mitään vaikutusta glaukoomaan tai sen hoitoon. Lueskelin sitten silmänpainetaudista ja sen hoidosta lisää, englannninkielisiltäkin sivuilta...enkä taatusti anna laseroida taittovirhettä vaikken täyttä lasikorjausta nyt edes saa. Kunhan en sokeutuisi glaukooman takia. Taittovirhe on kyllä pientä sen rinnalla että on etenevä silmäsairaus. En taatusti ala leikkimään laseroinnilla. Entä jos se meneekin pieleen...EI KIITOS!


      • ihan noin mutta

        siinä mielessä totta kait että kaikille sitä leikkausta ei voida tehdä (tarkoitit varmaankin kaihileikkausta). Se käsittääkseni on sidoksissa siihen sarveiskalvon paksuuteen, korjaa mikäli olen ihan hakoteillä. Eli jos sarveiskalvo on jo lahjana saatu ohuena sitä voi vain kerran operoida mutt jos se on normaali ei kai estettä ole muille silmäleikkauksille.


      • sp

        Roskaa, ettei silmänpainetautia voida diagnosoida tai hoitaa jos taittovirhe on korjattu laserilla. Samaa perättömyyttä on levitetty myös harmaakaihileikkauksesta


    • en usko

      Itse en olisi valmis leikkaukseen (näkö -4:n tienoilla molemmissa silmissä hieman hajataittoa). Silmät ovat jo nytkin aivan riittävän valonarat ja ajoittain kuivat. Minkäänlaisia mahdollisia lisäoireita tai hämäränäön heikentymistä en haluaisi sillä verukkeella ettei rillejä enää tarvitsisi käyttää.

    • Nimetön

      Jo ala-astella näköni oli huono, joten jouduin käyttämään vaikeaan likinäköisyyteni silmälaseja useita vuosia. Piilolinssien tulo 80-l. lopulla tuntuivat pelastukselta! Tosin niitäkään ei voinut loputtomiin käyttää aamusta iltaan. Piilolasien liikakäytöstä silmäni ulkopinnalle muodostui "uusia" verisuonia, johtuen silmän ns. "hapenpuuttesta...".

      Kun taloudellinen tilanne vihdoin yllättäen helpottui, niin päätin satsata silmieni laserleikkaukseen, maksoi mitä maksoi! Hetkeäkään en ole katunut! Toiseen silmään tehtiin ns. LASIK- leikkaus ja toiseen toimenpide PRK- menetelmällä. Vaikka olo oli tuskainen monta päivää silmien valonarkuuden ja epämukavan olon takia, niin tiesin että kaikki se tulisi olemaan sen vaivan arvoiset! Toimenpiteisä on kulunut 9 vuotta ja olisin tehnyt saman jo aikaisemminkin jos olisi ollut mahdollista! Mene rohkeasti vaan toimenpiteisiin, jos olet todella motivoitunut silmälasittomaan elämään!Eli menisin kyllä uudestaan laserleikkaukseen ja vanhempana voi sitten tulla kaihileikkaukset ajankohtaiseksi, mutta aik. kokemuksen myötä ne eivät pelota!

    • entinen "pullonpohjari...

      Heips !

      Leikkautin silmäni 6 v. sitten ja ILMAN MUUTA menisin uudelleen laserleikkaukseen. minulla oli likinäköisyyttä molemmisaa silmissä -8, ja "ikänäköä" myös. Piilolinssejä olin käyttänyt 25 v, joten niistä oli aika jo luopua ja kaksiteholaseista ! ELämäni paras teko oli tuo leikkaus, näen nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin laseilla tai piilareilla ! Ei kannata pelätä "silmien kuivumista", itselläni oli vähän aikaa ongelmia, koska olin käyttänyt niin kauan piilolinssejä . Nyt ei ole mitään ongelmia !

      Kikka

      • kohtakai sokea

        mulla on molemmat silmät -8 mul on hajataittoo ja kaksteholasit.silmät on kuivat ja vasemmassa silmässä näen katsoessa harmaita palloja ja ns,hiuksia .silmälääkärillä viimeks käydessä se sano et ennenkuin täytän 50 silmät leikataan eli tehdää sama leikkaus kuin kaihileikkauksessa.mietin vain miks mulle ei ole koskaan ehdotettu laseria ei kuulemma enää auta mun tapauksessa nyt. sullakin on meinaan paljon miinusta ollu .ottaa päähän ku ilman laseja oon melkein sokee


      • leikkauksesta
        kohtakai sokea kirjoitti:

        mulla on molemmat silmät -8 mul on hajataittoo ja kaksteholasit.silmät on kuivat ja vasemmassa silmässä näen katsoessa harmaita palloja ja ns,hiuksia .silmälääkärillä viimeks käydessä se sano et ennenkuin täytän 50 silmät leikataan eli tehdää sama leikkaus kuin kaihileikkauksessa.mietin vain miks mulle ei ole koskaan ehdotettu laseria ei kuulemma enää auta mun tapauksessa nyt. sullakin on meinaan paljon miinusta ollu .ottaa päähän ku ilman laseja oon melkein sokee

        Miksiköhän silmäsi leikataan, ei likinäköisyyttä paranneta kaihileikkauksella?
        Eikä pelkkä likinköisyys tee sokeaksi.

        Mikähän vika silmissäsi lienee, mutta jos niitä
        pitää sairauden takia operoida, onhan se kai
        hyvä ettei ole jo operoitu muuten vaan.

        Minullakin -8, ilman laseja näillä lukemilla
        näkee toki epäselvästi, mutta sokeus on aivan
        eri juttu.


    • tosissani harkitsemaan

      leikkaukseen menoa.. olen vasta parikymppinen mutta olen joutunut pitämään laseja ala-asteelta asti. nykyisin pidän kyllä piilareita niin paljon etteivät kaikki edes tiedä että omistankaan laseja.. siis todella paljon, varmaan liikaakin.. ja oon alkanut huomaamaan suonitusta ja muita pieniä ongelmia jo piilareiden kanssa... näkö ilman laseja on heikko n. -6 luokkaa ja en vi edes kuvitella kuinka helpottavaa elämä olisi ilman lasien ja piilareiden kanssa säätämistä.. noista riskeistä on kyl paljon tietoa saatavilla, mutta kun olen lukenut eri sairaaloiden ja muilta sivuilta missään ei oikeastaan mainita onko sokeutuminen riskinä... no sitähän ei koskaan tiedä millainen tuuri omalle kohdalle käy jos tekee sen valinnan että menee leikkaukseen, mutta suurin palaute mitä olen kuullut niin on kyllä ollut positiivista...
      kun on pitänyt paljon piilareita suuremmat onko leikkausen epäonnistuminen suurempi riski? miten suonitus vaikuttaa leikkauksen tulokseen?

      • molemmissa -5

        Olen myös käyttänyt piilareita "aina" 12 vuotiaasta lähtien. Joka yön olen kuitenkin ollut ilman laseja. Kaikki on mennyt todella loistavasti ja olen todella tykännyt pitää piilareita. Nyt ikää 30v ja verisuonet mielestäni punottavat, ja ilman piilareita silmät ovat jokseenkin arat. En ole saanut tietoa miten vaikuttavat leikkaukseen, mutta varasin kuitenkin ajan Turun Silmäexperteille. Esitutkimus parin viikon päästä, ja jos kaikki hyvin, leikkaus pari päivää myöhemmin.


    • _fff

      Vähän alkuperäisistä kysymyksistä poikkean, mutta haluaisin tietoa nukutuksen mahdollisuudesta. Eli onko potilas siis hereillä toimenpiteiden ajan vai nukutettuna?

      Minä olen vasta äskettäin alkanut leikkauksen mahdollisuutta miettiä, mutta ajatus että sun silmiä venytetään auki koko sen ajan tuntuu mulle aivan mahdottomalta. Silmätippojenkin kanssa mahottomat ongelmat ollu aina, niin en voi kuvitellakaan miten kestäisin leikkauksen ilman että olisin sidottuna alustaani...

      Entä noissa tarkistuksissa ennen ja jälkeen, mitä niissä tehdään?

      • - 99 leikattu

        Itseäni pelotti kovasti etukäteen ne silmänlevittimet ja silmänräpäytysrefleksi niiden kanssa, mutta ne ei tuntuneet miltään ja puudutustippa vei lähinäön, joten mitään laserin lähestymistä silmämunaa kohti ei edes näkynyt. Tosi nopeasti oli kaikki ohi, ei kannata pelätä yhtään. Eikä siihen penkkiin sidota kiinni, ei ole mikään kidutuspenkki : ) Etukäteen annettava rauhoittava lääke myös auttaa.


      • Heikkiheikinheimo

        Ei tietenkään potilasta voida nukuttaa, koska silmät täytyy kohdistaa n. minuutin parin ajaksi laserkoneen merkkivaloon. Nukkuvalta se ei oikein onnistu.


    • -99 leikattu

      Vaikka PRK:sta toipuminen (1vrk / silmä) oli aika tuskallista, olen todella tyytyväinen!

    • Lukulasit

      Piipahdin puolitoista vuotta sitten. Tallinnassa Lasik leikkauksessa.Ikää oli 48v. kaksteholasit noin -6/-4.Nykyään ei juuri kannata teettää PRK:ta, koska juuri siinä on eniten ongelmia toipumisen kanssa.Minä lähdin klinikalta tunnin päästä, ja olisin hyvin kyennyt töihin seuraavana päivänä. Järjestin kuitenkin viikon vapaan. Viikko leikkauksesta on kriittisintä aikaa, jolloin voi hieroa silmiä vahingossa tai saada likaa niihin.Tietysti iän vuoksi joudun käyttämään lukulaseja 1,5 molemmat silmät. Muuten näkö on hyvä, jopa ulkonäkö on kohentunut, ei ole niin isoja koloja nenän varressa.

      • Lll

        PRK on minusta pieniin alle -4 silmiin aivan hyvä vaihtoehto. Eikä se toipuminen nyt mikään ongelma ole, kun sen pari päivää kestää sitä kipua. Itselläni prk:lla saatiin loistavat tulokset. Prk-tekniikalla on leikattu silmiä jo 20 vuotta ja jopa -10 silmiä hyvin tuloksin. Lasik on vain pahemman luokan rahastusta. Siinä halkaistaa silmämunan kärki ja se on sen verran tuore menetelmä, että sen pitkän ajan vaikutuksia ei edes vielä tiedetä. Ja mitä täällä lueskellut juttuja niin monet Lasikissa käyneet valittavat, että hämäränäkö on mennyt. Eikö Lasikin juuri pitänyt olla huonontamatta hämäränäköä. Joten ei kannata maksaa turhasta.


      • hyvänen aika...
        Lll kirjoitti:

        PRK on minusta pieniin alle -4 silmiin aivan hyvä vaihtoehto. Eikä se toipuminen nyt mikään ongelma ole, kun sen pari päivää kestää sitä kipua. Itselläni prk:lla saatiin loistavat tulokset. Prk-tekniikalla on leikattu silmiä jo 20 vuotta ja jopa -10 silmiä hyvin tuloksin. Lasik on vain pahemman luokan rahastusta. Siinä halkaistaa silmämunan kärki ja se on sen verran tuore menetelmä, että sen pitkän ajan vaikutuksia ei edes vielä tiedetä. Ja mitä täällä lueskellut juttuja niin monet Lasikissa käyneet valittavat, että hämäränäkö on mennyt. Eikö Lasikin juuri pitänyt olla huonontamatta hämäränäköä. Joten ei kannata maksaa turhasta.

        Vai että "halkaistaan silmämunan kärki"? Kuullostaa astetta pahemmalta kuin todellisuus, jossa sarveiskalvon pintaan höylätään ohut läppä jonka alle laserointi tehdään, ja läppä käännetään takaisin paikoilleen. Läppä ei edes ulotu koko sarveiskalvon paksuudelle, ja läpän asetuttua takaisin paikoilleen silmän uloin pinta on "ehjä" jo vuorokaudessa.

        PRK:ssahan poistetaan mekaanisesti "harjaamalla" sarveiskalvon uloin pinta, joten silmän pinta on vaurioitunut niin pitkään kun pintakerroksen kasvaminen takaisin koko laserointialueelle kestää. Paljon pahemmalta ja kivuliaammalta kuullostaa.

        Lasik-leikkauksia on tehty Suomessa 15 vuotta ja maailmalla pidempäänkin. Suuremman leikkausmäärän takia tulosten seurantaotos on jo varmasti PRK:ta suurempi. Pitkän ajan vaikutukset tuskin eroavat eri leikkaustekniikoiden välillä, koska periaate on sama, sarveiskalvoa on muokattu halutun taittoarvon saavuttamiseksi!


      • näin oulussa
        Lll kirjoitti:

        PRK on minusta pieniin alle -4 silmiin aivan hyvä vaihtoehto. Eikä se toipuminen nyt mikään ongelma ole, kun sen pari päivää kestää sitä kipua. Itselläni prk:lla saatiin loistavat tulokset. Prk-tekniikalla on leikattu silmiä jo 20 vuotta ja jopa -10 silmiä hyvin tuloksin. Lasik on vain pahemman luokan rahastusta. Siinä halkaistaa silmämunan kärki ja se on sen verran tuore menetelmä, että sen pitkän ajan vaikutuksia ei edes vielä tiedetä. Ja mitä täällä lueskellut juttuja niin monet Lasikissa käyneet valittavat, että hämäränäkö on mennyt. Eikö Lasikin juuri pitänyt olla huonontamatta hämäränäköä. Joten ei kannata maksaa turhasta.

        Innostuin itse asiasta vuosi sitten kun pari kaveria kävi leikkauttaan silmänsä Lasikilla. Mutta, mulle lääkäri suositteli prk, koska mulla oli vain -3 molemmissa silmissä,eikä ollut tarvetta parantua niin nopeasti kuin lasikista. Erikoista, että prk:ta pidetään "halvempana" eli monestikin huonompana menetelmänä(monien puheissa), siltikin nämä silmänsä leikkauttaneet ystäväni eivät ole tuloksiin tyytyväisiä. Yhdellä edelleen lasit, yksi ei näe hämärässä ja kolmannelle tehtiin uusintaleikkaus! Ja mulla ei mitään ongelmia! 3 päivää valot kävivät todella kipeää, silmät ei muuten olleet mainitsemisen arvoisen kipeät. Viikon päästä jo ihan ok ja kuukauden päästä ei mitään negatiivisiä tuntemuksia. Tippoja toki joutui laittamaan 3kk mutta onko sekään nyt ongelma jos pääsee laseista eroon?! SUOSITTELEN!


      • Lasek leikkaus 26.11.

        Eikös niitä ole kolme vaihtoehtoa?
        PRK, LASEK ja LASIK.
        Ja eikö tämän aiheen alkuperäinen aihe ollut lasek, mutta melkein kaikki vaan puhuu prk:sta ja lasikista?
        Ja haluasisin tietoa miten se operaatio tapahtuu, kun vähän ehkä pelottaa.
        Sumeneeko näkö leikkauksen aikana sokeaksi??
        Ja mitä leikkauksen aikana näkee operaatiossa?
        Oisiko kellään tietoa:/
        Entäs heti leikkauksen jälkeen, näkeekö miten hyvin?
        Haluaisin tietää...


    • Mike.Red

      Kävin v.2000 (22-v) excimer leikkauksessa
      Lähtötaso oli jotain -6,00 molemmissa.

      Nyt toinen öögä on 0,0 ja toinen huonontunut -1,00

      Silmälasit ostan lähiaikoina.
      Tuskin menen korjauttamaan enää.
      Pääasia etten enää ole puolisokea ja riippuvainen laseista

    • wompatti5

      Kävin Lasik-silmäleikkauksessa ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen: Olo on mahtava, kun ei enää tarvitse laseja nenänvarrella painamassa ja jatkuvasti puhdistettavana!! En kärsi enää edes silmien kuivuudesta, kuten ennen leikkausta.

    • koskaan enää.

      Itse kävin piilo karsastuksen takia joskus 7 vuotiaana ja siitä ei ollut mitään hyötyä.Se oli ihan yhtä tyhjän kanssa.Koskaan enää mene uudestaan.Kamala kokemus eikä seurauksena mitään hyvää.

      • tämä asia

        mistä täällä keskustellaan. Karsastus tarkoittaa kierosilmäisyyttä ja toki siihenkin leikkauksia löytyy.


      • ei rajannut!
        tämä asia kirjoitti:

        mistä täällä keskustellaan. Karsastus tarkoittaa kierosilmäisyyttä ja toki siihenkin leikkauksia löytyy.

        Kuinkas niin ei ole keskustelun aiheena myös karsastusleikkaus???
        Eihän aloittaja kysynyt muuta, kuin "menisitkö uudelleen silmäleikkaukseen"
        Ei hän mittenkään määritellyt, mistä silmäleikkuksesta hän haluaa kokemustietoa.
        Jostain syystä tämä keskustelu nyt on vähän vinoutunut - ihan kuin muita silmäleikkauksia ei olisikaan.


    • Miittali

      selvä tulos (nyt pyydän anteeksi niiltä kellä on leikkaus oikeasti epäonnistunut). Niin selvä tulos on se että ne rillipäät keillä ei oo varaa haukkuvat leikkauksen ja ne keillä kaikki on menny ok puoltavat.

      • luulet

        Itse en aio mennä mihinkään silmäleikkauksiin vapaaehtoisesti (ellei tule mitään sairautta tms.) ihan siitä syystä, että aina on se riski, että silmäleikkaus epäonnistuu. Muutenkin ajatus silmäleikkauksessa olemisesta ei miellytä, oli se miten "miellyttäväksi" tahansa potilaalle järjestetty. Rahan kanssa asialla ei kyllä ole mitään tekemistä. Mutta menköön ne mun puolesta leikkauksiin, jotka haluavat.


      • lasket

        Mihin ryhmään - muuta kuin anteeksipyynnön kohteiksi - laskit ne, joilla on todella epäonnistunut.
        Mikä ihmeen tarve sinulla on puolustaa raivopäänä asiaa, jota et itse joudu kokemaan.
        Toselle tehtävää leikkausta ja sen seurauksia sinä et voi kantaa.


      • Äääääää

        Niin siis ainoastaan 2 tai 3 vastanneista, jotka ovat oikeasti leikkauksessa käyneet, katuvat. Kaikki muut leikkauksessa käyneet ovat tyytyväisiä.
        Sitten on kasapäin näitä, jotka kirjoittelevat miten turha leikkaus on, eivätkä he siihen menisi, mutta sitä ei gallupissa edes kysytty. Kysyttiin vaan niiltä ketkä ovat leikkauksessa käyneet.
        Eli tästä voi vetää kaksi johtopäätöstä. Leikkauksessa käyneistä todella suuri enemmistö on tyytyväinen tulokseen. Ja leikkauksessa käymättömät jostain syystä vastustavat leikkausta henkeen ja vereen (ei riitä rahat leikkaukseen? leikkaus pelottaa jne...??). Että näin.


    • jaaapasjuupas

      Kannattaa. Kaveri laitto molemmat silmät samalla ja makso 2000 e. Näkö tosi hyvä, ja ei tarvii pelätä että kännissä hukkaa lasinsa. Suosittelen! Kyllä siinä säästää pitemmällä aikavälillä, kun ei tarvii laseja vaihdella

      • "perustelu"

        "ettei tarvii pelätä, että kännissä hukkaisi lasinsa."
        Siis ehottomasti leikkukseen - mutta menkää edes selvinpäin :(


    • harmaakaihikko

      olen tyytyväinen näön parantumiseen

      • kaihi?

        Ilmiesesti sinulta leikattiin kaihi ja sait uudet mykiöt. Hienoa!
        Mutta kuuluu ihan eri sarjaan tämä leikkaus ja sen tarpeellisuus, kuin se mistä täällä useimmat keskustelevat


      • että...
        kaihi? kirjoitti:

        Ilmiesesti sinulta leikattiin kaihi ja sait uudet mykiöt. Hienoa!
        Mutta kuuluu ihan eri sarjaan tämä leikkaus ja sen tarpeellisuus, kuin se mistä täällä useimmat keskustelevat

        Kaihileikkauksiakin tehdään taittovirheen korjausmielessä jos ikää on 50 . Tällöin siis "kirkkaan mykiön poisto" ja keinomykiö tilalle, johon saadaan haluttu taittovoima - siis silmän oma taittovirhe poistuu.


    • Kisaaja

      Mulla oli molemmissa silmissä -2,25, lisäksi jotain hajajuttua kait toisessa. Kävin kohta 2 v sitten PRK-leikkauksessa ODL:ssä. Kerranki voi harrastaa urheilua kunnolla niin, ettei lasit tai niiden poissaolo haittaa. Piilareita en voinut käyttää "sokeina aikoina", koska mulla reagoi silmät allergioihin, joten lasit oli mulle ainoa vaihtoehto leikkaukseen asti. Viikon kesti parantua mutta sen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia ja lääkärin mukaan näkö on niin hyvä ku ihmisellä voi olla (näkötestistä loppu rivit kesken, näin siis kaikki). Ei vois enää kuvitellakaan, että joutus laseja pitämään.

    • Nimetön

      Itse kävin Lauttasaaressa (myös) leikkauksessa maaliskuussa. Molemmissa silmissä -5.75, silmä tosin sopeutui -4.5:een. Itselläni oli sellainen ongelma että ennen leikkausta tarkastuksessa huomattiin verkkokalvossa pieniä reikiä (kuulemma tavallista likinäköisillä, en ole kyllä kuullut muilta) jotka Peijaksen sairaalassa hoidettiin. Varoituksena se että operaationa (kesto varttitunti) tämä oli kipuasteelta HUOMATTAVASTI pahempi kuin varsinainen leikkaus joka ei tuntunut miltään. Varsinainen Lasik, klo 10 aamupäivällä oli leikkaus, kahdelta iltapäivällä jo näkö 'normaali' ja nettiin. Vähän näontarkkuus vaihteli puolen vuoden aikana mutta nyt se on jo erittäin hyvä. Silmiä täytyi kostuttaa n 3 viikkoa. Hämäränäkökin on palautunut täysin, ei tarvitse yöllä pistää edes valoja päälle. Piilareitakin tuli aikaisemmin käytettyä (vain kertakäyttöisiä, ei jaksa säätää) mutta toinen silmä tahtoi olla kuiva eikä jaksanut pitää, max 10 tuntia/päivä. Lisäksi olen kuullut erinäisiä kauhutarinoita siitä miten väärin piilareita käytetään (kuukauden linssejä 'säästäen' kuukausitolkulla yötä päivää) joka on pahempi ongelma...

    • Heli

      Mä leikkautin silmäni vähän yli 2 vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Alkulukemat olivat vasen -4,5 ja oikea -6,5 ja siihen melkein samat lukemat hajataitteisuutta päälle. Pehmeitä piilareita ei voinut käyttää kun ei niillä nähnyt mitään ja kovat oli kyllä kaikkea muuta kuin mukavat.

      Nyt vasen on 0 ja oikea jäi, kuten alunperin -1,25 ja olen toiminut ilman laseja vallan hienosti. Vielä joskus kuivalla ilmalla lisää kosteutustippoja silmiin, muuten ovat olleet primat. Hesassa tein leikkauksen ihan siinä keskuksessa pioneerilekurin käsissä.

      • rillipää77

        Hyvä lukea näitä juttuja, kun kerrotte omia kokemuksia.Mulla olisi rahat valmiina leikkausta varten, mutta rohkeutta ei ole!!! Olen aina inhonnut laseja ja piilareita käytän paljon. Nyt on tosi moni tuttu leikannut silmänsä ja kaikki on mennyt hyvin. Jos vaan uskallusta jostain saisin niin menisin itsekin!!


      • Rillirousku77
        rillipää77 kirjoitti:

        Hyvä lukea näitä juttuja, kun kerrotte omia kokemuksia.Mulla olisi rahat valmiina leikkausta varten, mutta rohkeutta ei ole!!! Olen aina inhonnut laseja ja piilareita käytän paljon. Nyt on tosi moni tuttu leikannut silmänsä ja kaikki on mennyt hyvin. Jos vaan uskallusta jostain saisin niin menisin itsekin!!

        ,olen miettinyt asiaa kolme vuotta, mutta rohkaistuin nyt vihdoin ja varasin ajan helmikuulle tarkastukseen ja leikkaukseen. Nämä palstan jutut tuntuvat pelottavilta, ei varmaan pitäisi lukea, mutta silti vain tulee luettua... Oma näköni on -2,75 hajataiton kanssa, eli ei mikään kovin suuri ja odotankin, että pääsen rilleistä kokonaan eroon...


      • Riina25
        Rillirousku77 kirjoitti:

        ,olen miettinyt asiaa kolme vuotta, mutta rohkaistuin nyt vihdoin ja varasin ajan helmikuulle tarkastukseen ja leikkaukseen. Nämä palstan jutut tuntuvat pelottavilta, ei varmaan pitäisi lukea, mutta silti vain tulee luettua... Oma näköni on -2,75 hajataiton kanssa, eli ei mikään kovin suuri ja odotankin, että pääsen rilleistä kokonaan eroon...

        Ei kannata näitä juttuja sillä silmällä lukeakaan. Itse olen käynyt leikkauksen läpi samoilla vahvuuksilla kuin sinäkin siis -2.75 ja toisessa vähän vähemmän.
        Kaikki meni mulla niin kuin piti ja pääsin -0 tulokseen molempien silmien osalta.
        Toki kuten hyvin tiedät joka asiassa on omat riskinsä.
        Kyllä se lääkäri kertoo sulle ne riskit mitä tähän liittyy ja ehdit vielä päätöksen tehdä.
        Nämä jutut ovat vaan täällä tätä mitä ovat jokainen uskaltaa kertoa mielipiteensä jyrkästi riippuen tietävätkö asiasta jotain vai ei.
        Osassa näissä jutuissa ei taida faktasta olla tietoakaan kaikki on pelkkää mututietoa tyyliin "kaverin kaverille kävi näin ikävästi".


      • Rillirousku77
        Riina25 kirjoitti:

        Ei kannata näitä juttuja sillä silmällä lukeakaan. Itse olen käynyt leikkauksen läpi samoilla vahvuuksilla kuin sinäkin siis -2.75 ja toisessa vähän vähemmän.
        Kaikki meni mulla niin kuin piti ja pääsin -0 tulokseen molempien silmien osalta.
        Toki kuten hyvin tiedät joka asiassa on omat riskinsä.
        Kyllä se lääkäri kertoo sulle ne riskit mitä tähän liittyy ja ehdit vielä päätöksen tehdä.
        Nämä jutut ovat vaan täällä tätä mitä ovat jokainen uskaltaa kertoa mielipiteensä jyrkästi riippuen tietävätkö asiasta jotain vai ei.
        Osassa näissä jutuissa ei taida faktasta olla tietoakaan kaikki on pelkkää mututietoa tyyliin "kaverin kaverille kävi näin ikävästi".

        Kiitos, kirjoituksesi sai oloni paremmaksi ja rauhallisemmaksi. Varattuani ajan tarkastukseen ja leikkaukseen on ajatukset heilahdelleet ääripäästä toiseen palstaa lukiessa... Nyt sain sitä kaivattua varmistusta omalle päätökselleni!!


    • Mitä tarkoitat

      Tässä nyt on jo pitkään keskusteltu asiasta tai asian vierestä.
      Voisitko nyt ystävällisesti tarkentaa, millaisia silmäleikkauksia tarkoitit - vaiko ihan vaan ylipäätään mitä vaan?
      Vastauksia kun on tullut kovin yksipuolisesti.

      • vastaa

        Vastauksia onkin tullut kiitettävän paljon! Kiitos kaikille!! =) Alunperin tarkoitin silmän taittovirheiden laserkorjauksia, kysymys vaan on hieman huonosti asetettu...


      • miinus 7.25
        vastaa kirjoitti:

        Vastauksia onkin tullut kiitettävän paljon! Kiitos kaikille!! =) Alunperin tarkoitin silmän taittovirheiden laserkorjauksia, kysymys vaan on hieman huonosti asetettu...

        Rahaa säästellessä, lainaa ei viitsi ottaa! Kolmisen tonnia kai menee yhteensä? Mua väsytttää silmälasit, olen oikea tihrusilmä, ja piilareita en pysty enää oikein käyttämään:(


    • lokakuussa 2005

      PRK tehtiin ja olen onnellinen, että uskaltauduin leikkaukseen. Näkökyky on nyt loistava. Lähtötilanne -1.75 ja -2.0.

    • jännittää ihan sairaasti!!

      mukavaa ehkä hieman pelottavaakin lukea näitä kaikkia kommentteja, kun leikkaus on jo niin lähellä... näköni on -12 kummassakin silmässä ja tämä leikkaava lääkäri sanoi että tavoite on nollanäkö... sitä odotellessa!!silmälasit sain jo 5vuotiaana. tulee se varmaan olemaan outo tunne kun saa olla ilman laseja.

      • hyvin meni :)

        Minäkin olin samassa tilanteessa reilu kuukausi sitten, kun odottelin omaa leikkausaikaani (lueskelin mm. tätä palstaa häilyvin tuntein...)

        Lähtöarvot olivat -8 ja -8.5... ja nyt joka aamu silmät aukaistessani meinaa hymyilyttää, kun näen! =) Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni, että lopullisen tuloksen näkee vasta ajan kanssa... mutta ainakin nyt tuntuu, että riski kannatti ottaa.

        Onnea leikkaukseen! Pidän sullle peukkuja! :)


      • Nimetön
        hyvin meni :) kirjoitti:

        Minäkin olin samassa tilanteessa reilu kuukausi sitten, kun odottelin omaa leikkausaikaani (lueskelin mm. tätä palstaa häilyvin tuntein...)

        Lähtöarvot olivat -8 ja -8.5... ja nyt joka aamu silmät aukaistessani meinaa hymyilyttää, kun näen! =) Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni, että lopullisen tuloksen näkee vasta ajan kanssa... mutta ainakin nyt tuntuu, että riski kannatti ottaa.

        Onnea leikkaukseen! Pidän sullle peukkuja! :)

        oli oikein mukavaa lukea viestisi :) tämä on ainoa paikka mistä olen saanut kuulla mielipiteitä leikkauksesta, kun juuri harmittelin sitä että tuttavapiirissäni ei ole ketään joka olisi käynyt tälläisessä leikkauksessa ja kertonut minulle millainen se oli. varasin aikaa itselleni jo vaikka en edes tiennyt silloin riskeistä mitään. onneksi oli ne tarkastusjutut ensin ja siellä kuulin riskit. Olen edelleen menossa leikkaukseen vaikka riskinä olisi tulla sokeeksi.. :)


    • HDmies

      Kävin laseroinnin 2000 ja vieläkin 00 näkö... täysin kondiksessa..
      Eipä ollut iso vaiva... ja ei ole ikävä rillejä... ne jäi kirurgille purkkiin ;)

    • uudelleen

      Kävin leikkauksessa noin kahdeksan vuotta sitten. Olen ollut tyytyväinen. Tosin hinnat ovat laskeneet puolella siitä kun minä kävin, en malttanut odottaa hintojen alenemista.

    • Leikkauksessa käynyt

      Leikkauksesta tosin on vasta alle kuukausi, mutta tyytyväinen olen silti. :) Minulle siis tehtiin Lasik n. 3 vkoa sitten.

      Leikkaus oli itsessään tosi nopea (ehkä 20min?), kivuton ja helppo toimenpide, vaikka etukäteen jännitti ihan hulluna! Pientä miinusta siitä, että joutui odottamaan leikkaukseen pääsyä niin kauan (aikataulu myöhässä) = jännitys kasvoi.

      Paraneminen oli nopeaa, ainoastaan leikkauspäivänä silmät oli vähän arat. Sen jälkeen on ollut ainoastaan pientä väsymisen ja kuivuuden tunnetta silmissä, sitäkin ehkä n. viikon verran silloin tällöin.

      Leikkauspäivän lisäksi päivän sairasloma riitti mainiosti, senkin käytin jouluostoksilla käymiseen. ;) Näkö tuli nopeasti takaisin, 1pv tarkastuksessa oikeassa oli jo tavoitenäkö ja vasemmassakin melkein. Tosin mulla ei mikään tosi huono näkö ollutkaan, -2.75 ja -3.25 muistaakseni.

      Että näin. Tuli vaan mieleen, että tällaiseen galluppiin saattaa vastata helpommin ne ihmiset, joiden leikkaus on syystä tai toisesta onnistunut huonommin kuin omani.

    • utelias

      paljonko tälläinen leikkaus maksaa ...

      • ettei

        kaikilla moiseen iloon ole varaa päätä pahkaa juosta =))
        Siis 2000-4000 euroa noin pyöreesti. Halvemmallakin voi päästä ja enemmänkin voi maksaa mutta tuossa haarukassa noin suurinpiirtein


    • jouduttiinkin

      ...kolme kertaa korjaamaan (uusinta leikkaus) en kadu koska näkö on ollut erinomainen jo 10 vuotta.

      • Neidoka76

        leikkauttamaan silmiäni vaikka kummassakin on reilut -7. Siis sokea melkeinpä. Asun ulkomailla ja kävin huvikseni täällä ilmaisessa tarkastuksessa josko olisin sopiva kandidaatti. No, selvisi että näko oli huonontunut taas viimeisen vuoden aikana&kuulun johonkin 10% osuuteen ihmisistä joille ei Lasik-leikkaus sovellu. Hintaa Lasikille pyytivät 1500 egeä, mutta minun kohdalla leikkaus olisi ollut Lasek-niminen(kivulias ja pitkä toipuminen) ja hintaa ropsahtaisi reilut 3000 euroa. Mutta valmiita olivat leikkaamaan, minä sanoin kuitenkin kiitos ei. Silmät jatkavat kuiteskin vissiin vieläkin heikkenemistään, joten ei taida olla mitään järkeä. Eikä se kivulias toipuminenkaan houkuta. Odottelen siis tekniikan kehittymistä...


    • Lääkäritoikeuteen

      90-l puolivälissä leikattiin PRK-menetelmällä ja pilalle meni. Pimeän tarkka näköä ei ole enään, 10v päästäkin joudun käyttämään keinokyyneliä, toinen silmä on ruvennut degeneroitumaan (tuli arpimuodostusta) eli kyllä on ikävä silmälaseja...jos voitte, niin menkää vasta 5-10v päästä kun teknoloia on enemmmän kehittynyt.

    • kokemusta

      Täällä on erikoista oman kokemuksen yleistämistä.
      Onnistuneen leikkauksen läpikäyneet suorastaan yllyttävät toisiakin "rohkeasti" menemään.

      Kysymyksen voisi asettaa näin:
      - epäonnisia on, oletko sinä valmis ottamaan tämän riskin?
      - valmis elämään katkeroitumatta ja syyttelemättä mahdollisten seurausten kanssa?
      - mikä on motiivisi suhteutettuna riskiin, todellinen tarveko?
      - pääsetkö edes laseista eroon, jos nimenomaan se oli tarkoituksesi?

      Päätös on jokaisen oma.
      Minä en ottaisi omalletunnolleni sitä, että suosittelin myös kaverille.

      • menee

        puolin ja toisin mutta niinhän se on joka asiassa. Sitä suositellaan mistä itse pitää.
        ja olihan nuo sinunkin kysymykset sinne toiseen suuntaan eikä neutraaleja mitä varmasti yritit hakea?
        epäonnisia on, oletko sinä valmis ottamaan tämän riskin?
        - valmis elämään katkeroitumatta ja syyttelemättä mahdollisten seurausten kanssa?
        - mikä on motiivisi suhteutettuna riskiin, todellinen tarveko?
        - pääsetkö edes laseista eroon, jos nimenomaan se oli tarkoituksesi?


      • kokemusta
        menee kirjoitti:

        puolin ja toisin mutta niinhän se on joka asiassa. Sitä suositellaan mistä itse pitää.
        ja olihan nuo sinunkin kysymykset sinne toiseen suuntaan eikä neutraaleja mitä varmasti yritit hakea?
        epäonnisia on, oletko sinä valmis ottamaan tämän riskin?
        - valmis elämään katkeroitumatta ja syyttelemättä mahdollisten seurausten kanssa?
        - mikä on motiivisi suhteutettuna riskiin, todellinen tarveko?
        - pääsetkö edes laseista eroon, jos nimenomaan se oli tarkoituksesi?

        En todellakaan hakenut neutraalia puheenvuoroa.
        Vaan vastapuheenvuoroa täällä esiintyvälle hurmokselle.
        Myös alempana on pari esimerkkiä, jotka puhuvat puolestaan. (En ikinä uudestaan /j.s, Kaikkia riskejä ei / kerrota)

        Ketä lohduttaa se, että on tilastollisesti harvinainen, silloin kun näkö on pilalla.

        Minulla se on pilalla, leikkauksen jälkeen.
        Ei suinkaan näiden "turhien" leikkausten jälkeen.
        Arvaapa, kuinka monta kertaa kelaan aikaa taaksepäin, ja mietin miten olisi pitänyt SILTI valita toisin. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä, eläkkeellä olin suunnitellut vihdoin ehtiväni lukemaan. Ei isommin onnistu.

        Täällä vallitseva keskusteluilmapiiri kertoo elämän sietämättömästä keveydestä.
        J.s tuolla kertoi oyksin lääkärin sanoneen, että tervettä silmää ei pitäisi koskaan leikata. Niinhän sen pitäisi mennä.
        Mutta mehän elämmekin binesmaailmassa, jossa lääketiede ei palvele kohta enää alkuperäistä tarkoitustaan kuin nimeksi. Kaikkea tehdään mitä vaan ikinä voidaan tehdä, ja myyjiä riittää.


      • kokemusta
        menee kirjoitti:

        puolin ja toisin mutta niinhän se on joka asiassa. Sitä suositellaan mistä itse pitää.
        ja olihan nuo sinunkin kysymykset sinne toiseen suuntaan eikä neutraaleja mitä varmasti yritit hakea?
        epäonnisia on, oletko sinä valmis ottamaan tämän riskin?
        - valmis elämään katkeroitumatta ja syyttelemättä mahdollisten seurausten kanssa?
        - mikä on motiivisi suhteutettuna riskiin, todellinen tarveko?
        - pääsetkö edes laseista eroon, jos nimenomaan se oli tarkoituksesi?

        "suositellaan, mistä itse pitää"

        Ajatteletko minun PITÄVÄN tästä näkövammisena olemisesta?
        En tottavie pidä, enkä ajattele muidenkaan pitävän.


    • Nimetön

      Moi

      Huomasin mielenkiinnosta kirjoituksesi ja päätin vastata. Vaimoni siskon mies kävi viimevuonna silmäleikkauksessa (laser) ja on erittäin tyytyväinen tulokseen. Ei tarvitse enää kalliita laseja laittaa ja laski että jopa 2 lasien hinnalla leikkauttaa silmät..Operaatio oli kuulemma todella kivuton ja nopea ainoaa että joutuupi käyttään kunnon aurinkolaseja alkuun kun silmät ovat niin herkät valolle!!Suosittelen!!!

      • timpa

        pietilä operoi silmäni vuonna 2000, molemmat -7,5, ainakin silloin oli vaikea ennalta arvioida paljonko silmä muuttuu leikkauksen jälkeen joten itselläni jätettiin molemmat hieman plussan puolelle josta ne pian painuivat lievälle miinukselle, eli en laseja tarvi vaikka näöntarkastuksessa huomattiin hyvin heikoista voimakkuuksista pientä apua olevan.
        leikkauksen jälkeisen ärsytyksen jälkeen en ole mitään vaivoja joutunut kärsimään,huonosti nukutun yön jälkeen tosin silmät ovat melko kuivat. hämäränäkö on melkohyvä, joskin ennen leikkausta se oli erinomainen.

        suosittelen lämpimästi varsinkin kun omasta leikkausajankohdasta on tekniikka kehittynyt varmaankin huimasti.


    • Pinja

      Silmäni leikattiin 4 kk sitten lähtöarvoilla -10 ja nyt on jo tullut miinusta takaisin -3 ja huononee edelleen. Yhdet lasit olen jo ostanut ja kohta ostan toisen. Tympäsee, annettiin ymmärtää että "vähän voi jäädä miinusta ehkä noin -1" Kukaan ei kertonut (kuin eräs optikko jälkeenpäin) että näillä lähtöarvoilla miinusta tulee kyllä takaisin ja lasit jäävät varmasti edelleen. Koen heittäneeni 3000,- hukkaan.

      • ei kuulu

        Eikös tuohon operaatioon kuulunut ilmaista korjausleikkausta?


      • Pinja
        ei kuulu kirjoitti:

        Eikös tuohon operaatioon kuulunut ilmaista korjausleikkausta?

        KUn isoissa miinuksissa sarveiskalvoa höylätään jo niin paljon ettei toista kertaa voi enää. Tiesin sen kyllä mutta silti harmittaa. Olisivat voineet olla rehellisempiä. Oli vähän rahat pois meininki.


      • harmittavaa
        Pinja kirjoitti:

        KUn isoissa miinuksissa sarveiskalvoa höylätään jo niin paljon ettei toista kertaa voi enää. Tiesin sen kyllä mutta silti harmittaa. Olisivat voineet olla rehellisempiä. Oli vähän rahat pois meininki.

        En tiennytkään että miinusten suuruus vaikuttaa leikattavan kerroksen paksuuteen. Onko tosiaan näin?

        Oliko kyseessä LASIK vai PRK?

        Harmi että juuri sinulle kävi näin.


      • -10

        missä kävit leikauksessa? Onko sinulle ehdotettu uusintaleikkausta?


      • Pinja
        -10 kirjoitti:

        missä kävit leikauksessa? Onko sinulle ehdotettu uusintaleikkausta?

        Pääkaupunkiseudulla kävin, kokenut taho kyllä oli ei silti. Ehdottivat silmien sarveiskalvon uudelleenmittausta, josko onnistuisi sittenkin korjausleikkaus. En kuitenkaan ole vielä edes kysynyt kustannuksista kun odotan nyt sen 6kk ja sitten katson. Muistini mukaan sarveiskalvoni paksuus juuri ja juuri riitti tähänkään ja harvoin toiseen leikkaukseen muutenkaan. Lisäksi asun 800 km päässä niin mietin että lähdenkö ollenkaan enää tuhlaamaan lisää rahaa.


    • j.s

      Leikkaus epäonnistui silleen että musta tuli "kuivasilmä" jota hoidettiin pari vuotta herpeksenä,ja nyt käytän loppuikäni 3/vrk kostutustippoja.Oyksin silmätaut.professori sanoi että tervettä silmää ei saa ikinä leikellä!

    • Silmäleikattu katti

      Kävin kaksi vuotta sitten Pietilällä (Zyoptix Lasik) ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Lähtökohtana oli kummassakin silmässä noin -4 ja paljon hajataittoa, joka häiritsi lasienkin kanssa varsinkin lukemista. Ilman laseja en voinut lukea ollenkaan ja illalla nukkumaan mennessä lukeminen jopa lasien kanssa oli turhaa, sillä hajataitto teki tekstistä sekamelskaa. Hajataiton vuoksi ei piilaritkaan sopineet, vaikka kokeilin lähes kaikkia hajataitonkin korjaavia malleja.

      Hajataitto lähti pois kokonaan ja silmät ovat 0.0 ja -0,25.

      Parasta on vieläkin se, että voi katsoa maisemaa ilman rillien jättämiä rajoja näkökenttään. Melkein itken ilosta, kun saan ihailla kaunista järvimaisemaa koko näköalallani.

      Silmät kuivuvat leikkauksen jälkeen hieman enemmän (jos on 8h putkeen näyttöpäätteellä tai 10h lentokoneessa tms.), mutta en ole tarvinnut silmätippoja kuin hyvin harvakseltaan (minulla on ollut aina aika kuivat silmät joten vaikea sanoa tarkkaan) Hämäränäkö on sama kuin ennenkin, tosin yöllä herätessä näkee mennä veskiin, ilman että iskee itseään pöydänkulmaan ;)

      Otin tarkoin selville leikkauksen riskit ja olin valmistautunut jopa pahimpaan. Vaikka joutuisinkin joskus hankkimaan lasit (ikänäkö), niin olen todella onnellinen, että olen saanut elää nämä ajat ilman laseja.

      • Hoja

        Paljon oli hajataittoa?


    • sitä harkitseva

      minulla on -2.0 näkö molemmissa silmissä ja olen miettinyt niiden leikkaamista. onko joku jolla on ollut näin vähän voimakkuuksia käynnyt leikkauksessa? minkälaisia kokemuksia?

      • Väiski665

      • ei kerrota

        Kun itse menin Lasik leikkaukseen -1.75 / 1.75, ei ennen leikkausta edes kerrottu mahdollisuudesta että sarveiskalvo voi revetä. No, niin sitten toisen silmän osalta kävi. Sillä silmällä näen kaiken kahtena, lopun elämääni.


      • niku

        molemmissa suunnilleen tuon verran. Toinen leikattiin, joten sillä näkee hyvin kauas, mutta ei ollenkaan lukea. Leikkaamattomalla silmällä pystyy taas lukemaan. Minulla on kai ikänäköä, mikä aiheuttaa sen, ettei nollaan leikatulla silmällä voi lukea. Olen kohtuullisen tyytyväinen tilanteeseeni. Vaikka -2 tuntuu pieneltä, on näkeminen kauas kuitenkin aika heikkoa, auton rattiin en voinut harkitakaan meneväniilman laseja. Nyt se onnistuu.


    • Illoo

      Kävin Tampereella lasikissa pari kuukautta sitten eikä kaduta yhtään. Taittovirhe oli -3,5 ja nyt nollissa. Visukseni on 1,5 eli sama kuin parhaalla lasikorjauksella. Mitään ongelmia leikkausesta ei aiheutunut.

      Täytyy vain toivoa, että silmäni ei vähään aikaan lähde muuttumaan. Sillehän ei sitten mitään voi jos alkavat.

      Esitutkimuksineen olin "sairaalassa" kolme tuntia, josta tunnin makasin hierovassa tuolissa leikkauksen jälkeen. Jos hammaslääkärissä käynti olisi yhtä helppoa ja kivutonta olisin hoidattanut hampaanikin kuntoon ajat sitten. Nyt on hyvä aika käydä leikkauttamassa, koska mitään uutta tekniikkaa alalle ei ole tulossa.

    • Mies_37v

      Nyt olisi kiva kuulla näiltä joilla on näkö huonontunut leikkauksen jälkeen että kuinka pitkään ennen leikkausta teillä pysyi näkö samana? Se on varmaankin aika oleellista käsittääkseni kun leikkaukseen ryhdytään. Kyselin joskus noista leikkauksista ja lääkäri heti aluksi halusi tietää miten näköni on vuosien mittaan muuttunut. Jos se muuttuu esim joka toinen vuosi niin on aika oleellista käsittääkseni ettei se voi leikkauksen jälkeenkään pysyä samana kovin pitkään.

      • Nimetön

        kysyin silmälääkäristä mitä mieltä he olivat leikkauksesta. he käskivät kysyä mielipidettä leikkaavalta ja ei leikkaavalta lääkäriltä ennen toimenpidettä.
        itse olen vielä 20 vuotias ja olen uusinut laseja parin vuoden jälkeen. silmälääkäri kehotti odottamaan siihen asti että silmien heikkeminen pysähtyy (20-25vuotiaana), koska jos leikkaus tehdään ennen sitä, niin silmän näkö huononee kuitenkin vielä sen verran mitä sen oli tarkoitus huonontua ennen leikkaustaki...
        joten ei kannata leikata ennen ku on varma että silmien heikkeminen on pysähtynyt. (tietenkin vanhuudessa silmät heikkenee jälleen mutta kuitenki...)


      • riina25

        se meneekin niin. Itselläni huononi näkö aina kahden vuoden välein ja jouduin uusimaan lasit. Nyt kävin lasik leikkauksessa kun huononeminen oli pysähtynyt (nejään vuoteen ei tarvinnut uusia laseja). Eihän se leikkaus sitä poista että näkö huononee se vain korjaa siihen astisen.


      • Eli vakiintunut näkö

        Silti tuli reilusti miinust leikkauksen jälkeen.
        Sen perusteella, että näkö on pysynyt kauan samana, ei voi päätellä että miinusta ei tule Lasikin jälkeen. Jos taas näkö ei ole ollut kauan sama voi olla jotakuinkin varma että näkö muuttuu.


      • kasvuiässä

        eniten, sitten hidastuu. Yleensä kai likinäkö on vakiintunut tietylle tasolle 20 ikävuoden jälkeen. Minun silmäni leikattiin, kun olin 35-vuotias. Näkö alkoi vetäytyä miinuslukemiin n. puolen vuoden kuluttua leikkauksista. Nyt käytän -3 laseja, kun lähtöarvot olivat -7-8. Pientä arpisamentumaa on jäänyt molempiin silmiin. Ymmärtääkseni voimakkaaseen likinäköisyyteen kuuluu usein heikko hämäränäkö. En enää jaksa muistaa, näinkö paremmin hämärässä ennen leikkauksia.


      • kun saat käyttää
        kasvuiässä kirjoitti:

        eniten, sitten hidastuu. Yleensä kai likinäkö on vakiintunut tietylle tasolle 20 ikävuoden jälkeen. Minun silmäni leikattiin, kun olin 35-vuotias. Näkö alkoi vetäytyä miinuslukemiin n. puolen vuoden kuluttua leikkauksista. Nyt käytän -3 laseja, kun lähtöarvot olivat -7-8. Pientä arpisamentumaa on jäänyt molempiin silmiin. Ymmärtääkseni voimakkaaseen likinäköisyyteen kuuluu usein heikko hämäränäkö. En enää jaksa muistaa, näinkö paremmin hämärässä ennen leikkauksia.

        vähemmän voimakkaampia laseja?


    • tyytymätön

      Riskit ovat suuret ja näkö pahimmassa tapauksessa lopullisesti pilalla.
      Sarveiskalvonsiirtoko sitten epäonnisteneen Lasikin jälkeen?

    • ehkä en...

      Prk-leikkaus tehty 1998 molempiin silmiin. Lähtötaso -5 huonommalla puolella.

      Lasit sain uudestaan 2 vuotta sitten; oikeassa miinusta vain hivenen, vasemmassa -1.25. Hajataittokin ilmestyi kaupantekijäisiksi leikkauksen jälkeen huononeviin silmiin.

      Eipähän nuo vahvuudet mitään kauhean huonoja vielä ole, mutta lasit päässä(taas...) tätäkin kirjoitan.

      • lasit päässä

        Unohdit vielä yhden:
        Lasien lisäksi sinulla on nyt myös jo kerran käpälöidyt silmät, eli ei ihan originaalit :(
        Tulevasiuus kun voi syystä tai toisesta tuoda lisää leikkaustarpeita.


    • ehdottomasti uudestaan

      Minulla leikattu Oulussa Poruksessa LASIKilla pari vuotta sitten -5.25 ja -4.75 silmät. Toimenpide nopea, ei kipuja sen aikana tai jälkeen. Samana iltana näki jo hyvin. Silmät leikattiin peräkkäisinä päivinä.

      Vasen silmä jouduttiin leikkaamaan puolen vuoden päästä uudestaan -2 -> -0.5. Nyt näkö on loistava, ei mitään silmien kuivumista, hämäränäön heikkenemistä tms. ongelmia. Aivan mahtavaa olla ilman laseja!!

    • leikkaukseen

      Mulla oli varattu esitutkimus ens tiistaina ja leikkaus 22 päivä. Peruin koko hoidon, kiitos tämän keskustelun.. Ei kai nyt omaa näköä voi riskeerata sen takia että on lasit.. Muutama niin hyvä esimerkki löytyi netistä ja myös tältä palstalta mitä voi käydä. Voimia teille kenellä on käynyt huonosti =(

    • en mene

      Olen ihan tyytyväinen silmälaseihini, en mene ikinä silmäleikkaukseen.

      • Pinja

        Minulla oli yli -10 joten saunoakaan en enää lasten kanssa kahdestaan ilman piilareita en voinut. En ollut enkä ole silmälaseihin tyytyväinen. Inhoan niitä, en ulkonäöllisesti vaan ovat aina tiellä ja likaiset niin sisä kuin ulkopuoleltakin. Minulle vain kävi niin ikävästi että lasit jäivät johtuen suurista miinuksista mutta nyt sentään löydän vessaan yöllä ilman laseja...


    • KooSee

      46000 lukijaa.. Silmäleikkaukset kiinnostavat vissiin aika monia Suomessa!

      • tyypit

        käy lukemassa näitä viestejä useita kertoja. Minäkin melkein joka päivä tsekkaan uusimmat tästä ketjusta eli yksittäisiä lukijoita ei ole loppupelissä niin paljon.


    • Nimetön

      aivan mahtava fiilis eilisestä leikkauksesta!! näköni oli -12 ja nyt paranemaan päin koko ajan. nyt jo näkee paljon paremmin kuin silmälasit päässä.. menisin vaikka joka pvä uudestaan jos vaan pääsis leikkauksen jälkeen siihen hierovaan tuoliin juomaan kahvia.. voi vitsi että se oli mielenkiintoinen kokemus kaikkinensa vaikken heidän puheistaan ymmärtänyt sanaakaan.. :) aivan tasantarkkaan menisin uudelleen!!

      • -10

        kuulla että leikkaus onnistui niin hyvin suurilla miinuksilla. Tehtiinkö lasik leikkaus ja missä kävit? Itse harkitsen silmien leikkausta mutten oikein uskalla mennä.


      • Nimetön
        -10 kirjoitti:

        kuulla että leikkaus onnistui niin hyvin suurilla miinuksilla. Tehtiinkö lasik leikkaus ja missä kävit? Itse harkitsen silmien leikkausta mutten oikein uskalla mennä.

        kävin mehiläisessä tampereella. juhani pietilä leikkasi.. lasikilla se tehtiin ja näkö on kuulemma jo kuin lentäjällä! :) Juhani Pietilä on kuulemma leikkannut silmiä jo yli 10000 kertaa että uskaltaudiun antaa "silmäni" hänen käsiinsä. Fiilikset vaan paranee päivä päivältä.. silmien kuivuus on minulla ainakin pieni ongelma. aika harvoin tarvii laittaa niitä tippoja päivässä. nyt pääsee sitten ajaan jo kuorma-autokorttiakin, kun ei ole näkö esteenä.. :) minun mielipiteeni leikkauksesta on pelkkää plussaa. suosittelen kaikille jotka harkitsevat!


      • Nimetön
        -10 kirjoitti:

        kuulla että leikkaus onnistui niin hyvin suurilla miinuksilla. Tehtiinkö lasik leikkaus ja missä kävit? Itse harkitsen silmien leikkausta mutten oikein uskalla mennä.

        Tampereella kävin mehiläisessä. Juhani Pietilä leikkasi. lasikilla se tehtiin ja onnistui nappiin! Pietilä on kuulemma tehnyt 10000silmäleikkausta niin uskaltauduin antaan "silmäni" hänen käsiinsä.. :) leikkaus ei sattunut minua yhtään kun puuduttivat. kyllähän se nyt tuntui että siellä jotain räpellettiin. se tuntui lähinnä inhottavalta kuin sattui.
        Suosittelen ehdottomasti jos olet menossa!! leikkaus maksoi n.3000e jos et tiennyt.. se on aika kova raha kyllä, mutta on sen arvoistakin että näkee taas.. Peukkuja valinnallesi!!!


      • epävarma*
        Nimetön kirjoitti:

        Tampereella kävin mehiläisessä. Juhani Pietilä leikkasi. lasikilla se tehtiin ja onnistui nappiin! Pietilä on kuulemma tehnyt 10000silmäleikkausta niin uskaltauduin antaan "silmäni" hänen käsiinsä.. :) leikkaus ei sattunut minua yhtään kun puuduttivat. kyllähän se nyt tuntui että siellä jotain räpellettiin. se tuntui lähinnä inhottavalta kuin sattui.
        Suosittelen ehdottomasti jos olet menossa!! leikkaus maksoi n.3000e jos et tiennyt.. se on aika kova raha kyllä, mutta on sen arvoistakin että näkee taas.. Peukkuja valinnallesi!!!

        sain varmuutta leikkauksen suhteen kokemuksistasi! kiitos kun viitsit tänne kirjoittaa!


    • Talvikko

      Onko kellään kokemuksia, että leikkauspäivänä näkyy hyvin mutta sitten rupeaa sumuilemaan eli nyt viikon päästä tuntuu että en näekään kunnolla saatikka tarkkaa - en kauas enkä lähelle ? Olen 46-v ja miinuksia oli 5 ja 6 sekä ikänäköä. En näe tarkasti päätteellä enkä kaikkea tekstejä lehdestä (leikkuspäivän iltana ei ollut mitään vaikeuksia) Muuten kaikki ok ja kostutustippoja laittelen usein. Pitänee pirauttaa lääkärille...

      • juuri noin

        mulle kävi juuri noin eli leikkauspäivän iltana näin hienosti, mutta siitä muutama päivä ja ilman rillejä autolla ajaminen oli itsemurhaa. Itse asiassa 1 kk leikkauksen jälkeen näkö on aavistuksen parantunut toisesta.

        uusintaleikkauksene menossa maaliskuussa. Mulla oli -4.25 ja -4.5 ja hajataitot, nyt n -0.5 ja -0.75 ja hajataitot. Olen 34v mies


      • Talvikko
        juuri noin kirjoitti:

        mulle kävi juuri noin eli leikkauspäivän iltana näin hienosti, mutta siitä muutama päivä ja ilman rillejä autolla ajaminen oli itsemurhaa. Itse asiassa 1 kk leikkauksen jälkeen näkö on aavistuksen parantunut toisesta.

        uusintaleikkauksene menossa maaliskuussa. Mulla oli -4.25 ja -4.5 ja hajataitot, nyt n -0.5 ja -0.75 ja hajataitot. Olen 34v mies

        lääkärille kun -yllätys yllätys- viestin jälkeisenä päivänä näin taas paljon paremmin. En huippuhyvin näe vieläkään, ainakaan lähelle, enkä hämärässä tietty mutta tulen toimeen. Saapahan sitä toivoa että näkö vielä paranisi. Kontrolli on 8.2. Mulle sanottiin, että voi viedä 7 viikkoakin ennen kuin näkö asettuu. Harmi että joudut uusintaleikkaukseen, mutta toivotaan että sitten saat kunnon näön ja - pysyvän sellaisen.


      • kelle

        Moi,
        8pv leikkauskesta nyt,näen kauas edelleen hyvin, mutta lähelle en vieläkään tarkasti. Alan jo huolestua, tarkkeneeko näkö vielä. Tosin häikäisyäkin on vielä ja onhan reilu viikko aika lyhyt aika. Vaan miettii...


    • Leikattu

      Omat silmäni leikattiin likinäön (-3.75) vuoksi 2003. Laseilla korjattuna silmien yhteisnäkö oli 1.0 eikä silmissä ollut hajataitteisuutta.

      Leikkauksen jälkeen likinäkö lähes korjaantui, mutta tilalle tuli hajataitteisuutta, joka haittaa hämäränäköä. Nyt silmien yhteisnäkö on huonompi kuin oli laseilla korjattuna, mutta ilman laseja nippanappa pärjää (tosin silmät rasittuvat jossain määrin).

      Mielestäni tulos ei ole niin hyvä kuin leikkauksia tarjoavat yritykset antoivat ymmärtää. Kannattaa huomioida, että likinäköinen silmä on terve silmä (likinäkö on ominaisuus, ei sairaus). Hajataitteisuus on vaikeampi korjata laseilla, näköä ei saa enää korjattua laseillakaan yhtä tarkaksi kuin ennen leikkausta.

      Jos silmissäsi on pelkkää likinäköä ja vähemmän kuin -4.5, en suosittele laserleikkauksta, koska silmäsi on terve. Lopputulos ei välttämättä täysin tyydytä sinua ja leikkaus sisältää kuitenkin riskin epäonnistumisesta.

      Kokeile keskustella asiasta kahden eri silmälääkärin kanssa, leikkauksia tekevän ja leikkauksia tekemättömän. Muodosta sitten oma käsityksesi asiasta.

      • 0,5

        Minulla on noin 6 molemmat silmät ja näön tarkkuus laseilla korjaten noin 0,6.

        Sinällään silmäni ovat terveet, niissä on vaan melkoinen "valuvika".

        Haluaisin tietysti laseista eroon, mutta vielä hienompaa olisi saada pari desimaalia parempi näön tarkkuus aikaan - millä hyvänsä keinolla, laseilla tai ilman.

        Mitä sanotte, onko laser keino tähän?


      • harkinnassa
        0,5 kirjoitti:

        Minulla on noin 6 molemmat silmät ja näön tarkkuus laseilla korjaten noin 0,6.

        Sinällään silmäni ovat terveet, niissä on vaan melkoinen "valuvika".

        Haluaisin tietysti laseista eroon, mutta vielä hienompaa olisi saada pari desimaalia parempi näön tarkkuus aikaan - millä hyvänsä keinolla, laseilla tai ilman.

        Mitä sanotte, onko laser keino tähän?

        Minua olisi kanssa kiinnostanut plus näköisten kokemukset. Mulla reilusti plussaa (5-7) ja hajataittoa!
        Olen katsellut tuota lasikkia ja sit nyt on Mehiläisessä se uusi laser tekniikka. Kumpi lie parempi? Onko jollain kokemuksii tuosta uusimmasta tekniikasta?


    • Leena ja punaiset silmät

      Kävin silmäleikkauksessa 26.3.2008. Sen jälkeen olen ollut punasilmäinen ja silmät ovat jatkuvasti väsyneet ja rasittuneen oloiset. Myös hämäränäkö on huono. Autojen valot "puuroutuvat" pimeässä.
      Istun päätteellä, mikä ei ainakaan paranna asiaa.

      En ole ollut ennen leikkausta herkkäsilmäinen. Kävin näyttämässä silmiäni lääkärille ja kysyin, mistä punaisuus johtuu. Hän sanoi: "En tiedä." ja käski käyttää kostutustippoja.
      Toki niitä olen käyttänytkin, mutta en voi asiakaspalvelussa "tipotella" koko ajan silmiäni.

      Haluaisin kuulla, onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia ja miten olette saaneet ne ratkaistua.

      • ex-rillipää

        Kävin itse n. 3 vuotta sitten Helsingin Silmäsairaalassa, kiikareissa miinusta -2.75. Tekniikka oli muistaakseni PRK Lasik. Suosittelivat että toinen silmä leikataan ensin ja sitten vasta toinen. Homma meni hämmästyttävän nopeasti, jengiä oli odotushuoneessa kuin hammaslääkärissä. Itse leikkaus oli tosi nopea, sain sellaisen muovikupun yöksi etten tökkäise silmää unissani. Mutta näin jo matkalla kotiin hienosti. Jätin toiseen silmään 0.5 miinusta lääkärin suosittelemana tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Näkö on pysynyt hyvänä. Tekniikka taitaa olla jo kehittynyt tuostakin, kattelin mielenkiinnosta jotain videoita www.rillipaa.fi -osoitteesta, joka on ilmeisesti Terveystalon laserhommia. Minkä tuosta ymmärsin, niin kun ne tekee leikkauksen molemmat vaiheet laserilla eikä niinkuin mulla ekaa mekaanisesti niin tuosta toipuu vielä nopeammin kuin ennen vanhaan. Kaikenkaikkiaan suosittelen lämpimästi, ihan turhaa pelätä moista, hammaslääkärikin on pahempi.Nuissa leikkauksissa oli Anne Kukkohovi, se malli/juontaja, ja toki silläkin näytti olevan vähän punasuutta silmissä.


      • Laserleikkausta
        ex-rillipää kirjoitti:

        Kävin itse n. 3 vuotta sitten Helsingin Silmäsairaalassa, kiikareissa miinusta -2.75. Tekniikka oli muistaakseni PRK Lasik. Suosittelivat että toinen silmä leikataan ensin ja sitten vasta toinen. Homma meni hämmästyttävän nopeasti, jengiä oli odotushuoneessa kuin hammaslääkärissä. Itse leikkaus oli tosi nopea, sain sellaisen muovikupun yöksi etten tökkäise silmää unissani. Mutta näin jo matkalla kotiin hienosti. Jätin toiseen silmään 0.5 miinusta lääkärin suosittelemana tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Näkö on pysynyt hyvänä. Tekniikka taitaa olla jo kehittynyt tuostakin, kattelin mielenkiinnosta jotain videoita www.rillipaa.fi -osoitteesta, joka on ilmeisesti Terveystalon laserhommia. Minkä tuosta ymmärsin, niin kun ne tekee leikkauksen molemmat vaiheet laserilla eikä niinkuin mulla ekaa mekaanisesti niin tuosta toipuu vielä nopeammin kuin ennen vanhaan. Kaikenkaikkiaan suosittelen lämpimästi, ihan turhaa pelätä moista, hammaslääkärikin on pahempi.Nuissa leikkauksissa oli Anne Kukkohovi, se malli/juontaja, ja toki silläkin näytti olevan vähän punasuutta silmissä.

        Leikkauksesta 4 kk ja kaduttaa, koska en näe edes laseillakaan niin hyvin kuin vanhoilla laseillani. Autojen valot ovat kuin soihdut ja silmiä kuivaa...


    • n24

      Kyllä menisin ehdottomasti, -4,25 oli silmissä ja PRK-leikkauksella Medilaser Espoossa kävin pari vuotta sitten. Ei ole laseja tarvinnu aatella pariin vuoteen eikä silmien kanssa ole ollut mitään ongelmia.

      • 1.6.2009

        Lasek enkä olis ikinä voinut kuvitella että elämä on näin kivaa ilman laseja ja piilareita.Piilarit aiheutti kuivumista ja nyt leikkauksen jälkeen ei kuivumisongelmaa ole ollut ja silmät tuntuu paljon paremmilta kuin ennen.Ja näkö on todella hyvä!Jos tulisin tarvitsemaan joskus korjausleikkauksen niin kyllä menisin uudestaan.


      • huomannut,,,
        1.6.2009 kirjoitti:

        Lasek enkä olis ikinä voinut kuvitella että elämä on näin kivaa ilman laseja ja piilareita.Piilarit aiheutti kuivumista ja nyt leikkauksen jälkeen ei kuivumisongelmaa ole ollut ja silmät tuntuu paljon paremmilta kuin ennen.Ja näkö on todella hyvä!Jos tulisin tarvitsemaan joskus korjausleikkauksen niin kyllä menisin uudestaan.

        ...että olisit aamuisin virkeämpi, kuin ennen leikkausta.
        Itselläni on melko paljon miinuksia, ja aamuisin olo on väsynyt kun herää.
        johtuuko kenties just siitä ettei näe kunnolla,
        käytän silloin tällöin yötä päivää piilareita, ja niinä aamuina en ole läheskään yhtä väsynyt???


      • 1.6.2009
        huomannut,,, kirjoitti:

        ...että olisit aamuisin virkeämpi, kuin ennen leikkausta.
        Itselläni on melko paljon miinuksia, ja aamuisin olo on väsynyt kun herää.
        johtuuko kenties just siitä ettei näe kunnolla,
        käytän silloin tällöin yötä päivää piilareita, ja niinä aamuina en ole läheskään yhtä väsynyt???

        Kyllä oon huomannut jus siinä melkoisen eron!Ennen oli suorastaan kamalaa herätä,silmät oli kuin hiekkaa täynnä ja kaikenlaista vaivaa oli muutenkin(kutisivat ja oli myös jotenkin samean oloiset) Käytin piilareita paljon ja kai ne sitten hiersi silmiä ja kuivatti niitä.Mutta myös silloin kun pidin välipäiviä piilareista silmät aina jollain lailla vaivasivat.Laitan vielä aamuisin kostutustippoja ja muutenkin pari kertaa päivässä kun on lääkäri niin määrännyt, mutta vähän ne tahtoo meinata unohtua kun mitään kuivumisen tunnetta ei ole.Ja silmät ei kyllä väsy enää niin kuin ennen tiedä sitten johtuiko piilareista vai miinuksista.Lähtöarvot oli-4,50 ja -4,75.Nyt siis näkö perempi kuin koskaan sen muistan olleen.Lasit oli 23 vuotta ja piilareita käytin 19 vuotta eli vapautuminen niistä on kyllä mahtavaa!Ai niin ja mitään hämäränäköongelmia ei ole


      • tehtiin??
        1.6.2009 kirjoitti:

        Lasek enkä olis ikinä voinut kuvitella että elämä on näin kivaa ilman laseja ja piilareita.Piilarit aiheutti kuivumista ja nyt leikkauksen jälkeen ei kuivumisongelmaa ole ollut ja silmät tuntuu paljon paremmilta kuin ennen.Ja näkö on todella hyvä!Jos tulisin tarvitsemaan joskus korjausleikkauksen niin kyllä menisin uudestaan.

        Missä lääkäriasemalla kävit leikkauksessas, ja paljonko suurinpiirtein maksoi??


        .t:. utelias leikkausta harkitseva. .


      • rillikääpä
        1.6.2009 kirjoitti:

        Kyllä oon huomannut jus siinä melkoisen eron!Ennen oli suorastaan kamalaa herätä,silmät oli kuin hiekkaa täynnä ja kaikenlaista vaivaa oli muutenkin(kutisivat ja oli myös jotenkin samean oloiset) Käytin piilareita paljon ja kai ne sitten hiersi silmiä ja kuivatti niitä.Mutta myös silloin kun pidin välipäiviä piilareista silmät aina jollain lailla vaivasivat.Laitan vielä aamuisin kostutustippoja ja muutenkin pari kertaa päivässä kun on lääkäri niin määrännyt, mutta vähän ne tahtoo meinata unohtua kun mitään kuivumisen tunnetta ei ole.Ja silmät ei kyllä väsy enää niin kuin ennen tiedä sitten johtuiko piilareista vai miinuksista.Lähtöarvot oli-4,50 ja -4,75.Nyt siis näkö perempi kuin koskaan sen muistan olleen.Lasit oli 23 vuotta ja piilareita käytin 19 vuotta eli vapautuminen niistä on kyllä mahtavaa!Ai niin ja mitään hämäränäköongelmia ei ole

        täällä myös kiinnostaa missä kävit, paljon maksoi?? Syksyllä tarkoitus mennä leikkaukseen!


    • tekniikka?

      Onko kenellekään kirkastunut, kumpi on loppujen lopuksi parempi, uudemmat intra/femtolaseroinnit vai se, että tehdään lasikin läppä jonkinlaisella höylällä? Minua ainakin ajatus höylästä yrjöttää, mutta siitä taitaa olla pidemmät kokemukset?

      • Jopet-show-

        Ei taida olla leikkaavilla lääkäreilläkään ihan 100% varmuutta kumpi on parempi menetelmä,
        Helsingin yksityisessä taitaa olla tällä hetkellä suomen uusin laserlaitteisto, jonka pitäisi olla hellävarainen silmälle, mutta tiedä sitten..

        turun silmäexpertin vertailua: http://www.turunsilmaexpertit.fi/index.pls?page=45


    • Saisi kelloa käännetyksi

      Muutaman tuttavan onnistuneen leikkauksen jälkeen rohkaistuin menemään. Mutta tuloksena heikompi näkö kuin aiemmin laseilla. Kirkkaat valot muodostavat tähtikuvioita ympärilleen päivälläkin. Pelkään talvea, koska autolla ajamisesta pimeässä ei tule mitään. Onko kellään kokemusta, paraneeko tällaiset ongelmat joskus...?
      Vaikka täällä on ilmeinen enemmistö tyytyväisiä, koko homma on mielestäni eettisesti arvelluttavaa ja riski paljon suurempi kuin annetaan ymmärtää.

      Maksaisin ilomielin saman summan ja ememmänkin, jos vaan voisin leikkauksen peruuttaa ja nähdä uusilla laseilla paljon paremmin kuin nyt.

      Harmi, kun en tälle foorumille ennen operaatiota tullut, vaikka luinkin juttuja netistä.

      • uudelleen

        Minä kävin viime syksynä Lasikissa, eikä ole kaduttanut kyllä pätkääkään. Aluksi oli vähän kuivat silmät ja tippoja tiputtelin monta kuukautta (ei ongelma, koska kuitenkin näen hyvin!) mutta nykyään tarvitsen tippoja vain joskus saunan jälkeen. Aluksi oli aika paljon kehiä valojen ympärillä pimeällä, mutta ne häipyivät pikku hiljaa. Omien kokemusten perusteella voin suositella leikkausta. Ainiin, lähtöarvot oli molemmissa -4,25 reippaasti hajataittoa.


      • Uudet silmät
        uudelleen kirjoitti:

        Minä kävin viime syksynä Lasikissa, eikä ole kaduttanut kyllä pätkääkään. Aluksi oli vähän kuivat silmät ja tippoja tiputtelin monta kuukautta (ei ongelma, koska kuitenkin näen hyvin!) mutta nykyään tarvitsen tippoja vain joskus saunan jälkeen. Aluksi oli aika paljon kehiä valojen ympärillä pimeällä, mutta ne häipyivät pikku hiljaa. Omien kokemusten perusteella voin suositella leikkausta. Ainiin, lähtöarvot oli molemmissa -4,25 reippaasti hajataittoa.

        Onpas mielenkiintoinen keskustelu, alkanut jo vuodenvaihteessa 06/07! Luin näitä juttuja ennen päätöstä lähteä taittovirheleikkaukseen. Nyt se on tehty kaksi viikkoa sitten Eiran sairaalassa Femto-Lasik-menetelmällä. Tässä vaiheessa tulokset ovat vähän yllättäviä, joten jatkan vielä tätä hyvää ketjua pienen tauon jälkeen.

        Leikkaus itsessään sujui hyvin. Epämiellyttävintä oli silmänpaineen nosto, mikä tuntui siltä, kuin joku olisi yrittänyt työntää shottilasia silmään. Mutta ei sekään mikään dramaattinen kokemus ollut, kaiken kaikkiaan operaatio oli helppo. Leikkauspäivän iltana näkö oli todella epätarkka, mutta ei juurikaan huonompi kuin aiemmin ilman silmälaseja lähtöarvoillani -3 ja -2,75. Monen muun kokema riemu seuraavana aamuna, kun näkee paremmin kuin koskaan aiemmin lasien kanssa, jäi minulta kokematta. Näön tarkkuus parani, mutta kaukonäkö oli silti niin huono, että tuntui täysin kyseenalaiselta hommalta olla autonratissa. Seuraavina päivinä tilanne ei juurikaan kohentunut ja koko ajan oli hirveä tarve tempaista kakkulat silmille, mutta vanhoista rilleistäpä ei tietenkään olisi ollut enää mitään apua.

        Viiden päivän kuluttua todellisuus tuntui iskevän päälle todella kovaa. En edelleenkään nähnyt kunnolla kauas ja autolla ajaminen tuntui ihan painajaiselta, joten aloin pelätä, että leikkaus oli epäonnistunut. Joudun vielä tässä yhteydessä lähtemään parin päivän työmatkalle, minkä vuoksi minulla oli vaikeuksia ehtiä olla yhteyksissä sairaalaan asiasta. Ulkomailta onnistuin kuitenkin jossain välissä kilauttamaan sairaalaan, mutta koska en saanut lääkäriä kiinni edes soittopyynnöllä, päädyin keskustelmaan hoitajan kanssa asiasta. Hän rauhoitteli, että kostututustippaa silmään vain, niin kyllä se siitä. Hän varasi kuitenkin minulle ylimääräisen kontrollikäynnin silmälääkärillä (varsinainen 1. käynti olisi ollut vasta 1 kk leikkausta), mikä oli ihan asiaa, koska siitä kostutustipan käytöstä ongelma ei ollut kiinni.

        Kontrollikäyntiin oli aikaa viitisen päivää ja siinä välillä tapahtui ihmeellinen asia. Eräänä maanantaina olin niin masentunut huonoon näkökykyyn, että lähdin töistä aikaisin ja menin kotiin nukkumaan pois masentuneita tunnelmiani. Herättyäni ja lähdettyäni kauppaan yllätyin: näinkin kaiken kutakuinkin yhtä hyvin kuin aiemmin silmälaseilla. Koko seuraavan päivän näkökyky oli kohtalaisen hyvä, joskaan ei enää ihan samaa tasoa kuin aiemmin. Sitä seuraavana päivänä näkökyky oli taas tipahtanut normaalille **skalle tasolle. Tuona päivänä olikin sitten se ylimääräinen kontrolli, jossa tuli mielenkiintoinen ylläri.

        Lääkärin mukaan silmäni olivat täysin kunnossa. Miinusta oli enää -0,25 molemmissa silmissä, mikä riittäisi hyvin autolla ajoon. Toki tilanne vielä stabiloituu vuoden kuluessa, mutta tuo mittaus ei millään tavoilla selittänyt omaa kokemustani huonosta näkökyvystä. Lisäksi silmissä ei näkynyt mitään komplikaatioita, vaan kirurgisesti operaatio näyttää onnistuneen mainiosti ja toipuminen on lähtenyt käyntiin vauhdikkaasti. Häh? Sekä minä että lääkäri hämmästelimme sitä, kuinka omat tuntemukseni asiasta ovat aivan päinvastaiset.

        Tähän on mahdollisesti kolme selitystä. Lääkärin mukaan antibioottitippa saattaa turvottaa sarveiskalvoa ja tilanne voi parantua kuurin loputtua. Toiseksi, mitä erityisesti silmäleikkauksen läpikäyneet kaverini ovat korostaneet, aivoilla voi kulua aikaa tottua uuteen näkökykyyn. Kolmanneksi tuttu lääkäri (ei silmälääkäri) epäili, että aiempi näkökykyni on onnistuttu korjaamana silmälaseilla jopa poikkeuksellisen hyvin, joten -0,25 tuntuu nyt dramaattiselta erolta. Ehkä totuus on näiden kaikkien tekijöiden yhteisvaikutus, jonka seurauksena aivoni huutavat laseja silmien eteen?

        Se mikä tässä tilanteessa on ollut varsinaisesti yllättävää, ja josta kukaan ei varoittanut, on leikkauksen vaikutus mielialaani. Yleensä suhtaudun terveysongelmiin rauhallisesti ja rationaalisesti, monesti jopa liiankin tyynesti, eli tyypilliseen miesten tapaan meneen lääkäriin liian myöhään enkä osaa tarpeeksi dramatisoida vaivojani. Mutta nyt olen mielialani on ollut todella alamaissa, olen ollut suoraan sanottuna lievästi masentunut. Tilannetta on toki parantanut, kun tiedän, ettei leikkaus ole epäonnistunut. Mutta kokemus siitä, ettei näe moottoritiellä tieviittoja eikä kadulla tunnista enää ihmisiä, ainakaan yhtä kaukaa kuin aiemmin, on todella epämiellyttävä. Näkökyvyn yhteys ihmisen mielialaan on todella huikea! On vaikea yrittää piristää itseään tosiasioilla, sen verran liikutaan selkäytimen tunnetasolla näissä asioissa. Olen kuitenkin lähestulkoon varma siitä, että aivot tulevat sinuiksi uusien silmien kanssa ja saan nauttia uudesta näkökyvystäni lähikuukausien kuluessa. Ja on tässä jo jotain hyvääkin ollut, oli aivan mahtavaa päästä uimalliin niin, että siellä oikeasti näki jotakin!

        Peri ajatusta on jäänyt muhimaan siitä, miten silmäleikkausta harkitseville kerrotaan riskeistä. Toinen on tuo leikkauksen jälkeiset vaikeudet totuttautua uusiin silmiin, mikä voi uuvuttaa ja jopa vähän masenttaa. Ehkä olen poikkeustapaus, kun tällaisesta eivät muut ole kertoneet? Mutta ehkä isompi viesti muille tulee siitä ajatuksesta, kun kävin läpi leikkauksen mahdollista epäonnistumista. Mitä jos silmiini olisi oikeasti jäänyt miinusta niin paljon, ettei auton rattiin olisi ollut asiaa? Uusintaleikkausta ei voida ehdä ihan heti, vaan aikaisintaan 3-6 kk:n kuluttua. Toisaalta näkökyky on vakiintunut vasta 12 kk:n kuluttua, joten ehkä pitäisi odottaa kokonainen vuosi. Miten sen ajan pärjää? Vanhoista silmälaseista ei ole hyötyä, joten pitäisi ostaa uudet. Mutta minkä vahvuiset, jos miinukset saattavat muuttua vielä vuoden ajan? Tiimarista ja markeiteista saa viiden euron pluslaseja, mutta miinuslaseja saa vain optikkoliikkeistä. Edes sairaalalla ei ole antaa tilapäiskäyttöön mitään "tiimarihenkisiä" miinuslaseja, joilla voisi pärjätä auton ratissa ja sinnitellä korjausleikkaukseen saakka. Varsinkin tällaisesta tilanteesta ja siitä yli pääsemisestä ei ollut mitään puhetta ennen leikkausta!


    • Vituttaa ihan vitusti

      Itse kävin Lasik-leikkauksess maaliskuussa -08 Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa.
      Leikkauksen jälkeen lääkäri totesi, että nollanäkö on saavutettu kumpaankin silmään.

      Itse huomasin, että oikea silmäni oli huonompi. Aikani siitä valitin ja menin uudestaan lääkäriin.

      Lääkäri totesi itsekin, että oikeaan silmän oli jäänyt miinusta 0.5 ja, että asialle ei voisi tehdä mitään, sillä vaarana olisi näön meneminen "plussa puolelle".

      Lääkäri käski odotella vuoden päivät ja tarkkailla tilannetta. Nyt sitten alkaa tuo takuuaika olla lopussa ja tilane on vieläkin sama. Laitoin heille sähköpostia asiasta ja odotan vastausta.

      Minusta tuntuu siltä, että silmien Laser-leikkauksista on tullut yhtä moraalitonta kuin silikonitissiremonteista.

      • miinussilimä

        taittovirhe ei ole silmäsairaus, vaan silmän ominaisuus. Jos silmä on terve, niin sitä ei pidä mennä leikkaamaan taittovirheen takia. Ymmärrän kyllä niitä ihmisä hyvin, jotka ovat leikkauttaneet esim. ammatin tai vastaavan syyn takia.
        Likinäköisyydestä on etuja iän myötä. Esimerkiksi omalla äidilläni on -3 ja näkee lukea ilman laseja, kun taas isäni, jolla ei ollut nuorena laseja, ei näe edes kirjoittaa nimeään paperiin. Minun mielestäni lukulasien ainainen etsiminen ja kuljettelu on paljon vaivalloisempaa kuin jatkuva silmälasien käyttö.
        Tunnen erään yli seitsemänkymmentävuotiaan naishenkilön, jolla on vahvat lasit (>-10). Hänellä ei ole koskaan ollut kaksi/monitehoja. Lukiessaan pieniä tekstejä hän ottee lasit pois ja tuo paperin lähes nenään kiinni. Lukulasit ovat siis aina mukana.
        Likinäköisen kannattaa puntaroida, haluaako luopua synnynnäisistä lukulaseistaan. Esim henkilö, jolla 2,5-3 kiittelee "synnynnäisiä lukulasejaan" keski-iässä, kun hyvän näkökyvyn omaavat vertaistoveri joutuvat laittamaan lukulasit silmille.
        Lähes kaikki ihmiset tarvisevat kerran elämässään silmälasit. Niillä, joilla ei ole laseja nuoruudesta saakka on vähintään lukulasit yli nelikymppisenä. Hyvin harva pärjää pelkillä lukulaseilla koko-ikäänsä, monitehot tai kaksitehot tulevat jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Esim oma isäni joutuu pitämään laseja myös televisiota katsoessa, kun pitkänäkö on mennyt plussan puolelle.
        Ja vielä lopuksi pitää sanoa: Kaihileikkaukset ovat kehittyneet niin paljon, että yleensä korkean taittovirheen omaavat henkilöt pääsevät laseistaan eroon vanhuksina, kun kaihit joudutaan leikkaamaan. Eli kannattaa odotella! Mukavampi nähdä kirkkaasti elämänsä loppuvuodet:D!


      • Tauskih
        miinussilimä kirjoitti:

        taittovirhe ei ole silmäsairaus, vaan silmän ominaisuus. Jos silmä on terve, niin sitä ei pidä mennä leikkaamaan taittovirheen takia. Ymmärrän kyllä niitä ihmisä hyvin, jotka ovat leikkauttaneet esim. ammatin tai vastaavan syyn takia.
        Likinäköisyydestä on etuja iän myötä. Esimerkiksi omalla äidilläni on -3 ja näkee lukea ilman laseja, kun taas isäni, jolla ei ollut nuorena laseja, ei näe edes kirjoittaa nimeään paperiin. Minun mielestäni lukulasien ainainen etsiminen ja kuljettelu on paljon vaivalloisempaa kuin jatkuva silmälasien käyttö.
        Tunnen erään yli seitsemänkymmentävuotiaan naishenkilön, jolla on vahvat lasit (>-10). Hänellä ei ole koskaan ollut kaksi/monitehoja. Lukiessaan pieniä tekstejä hän ottee lasit pois ja tuo paperin lähes nenään kiinni. Lukulasit ovat siis aina mukana.
        Likinäköisen kannattaa puntaroida, haluaako luopua synnynnäisistä lukulaseistaan. Esim henkilö, jolla 2,5-3 kiittelee "synnynnäisiä lukulasejaan" keski-iässä, kun hyvän näkökyvyn omaavat vertaistoveri joutuvat laittamaan lukulasit silmille.
        Lähes kaikki ihmiset tarvisevat kerran elämässään silmälasit. Niillä, joilla ei ole laseja nuoruudesta saakka on vähintään lukulasit yli nelikymppisenä. Hyvin harva pärjää pelkillä lukulaseilla koko-ikäänsä, monitehot tai kaksitehot tulevat jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Esim oma isäni joutuu pitämään laseja myös televisiota katsoessa, kun pitkänäkö on mennyt plussan puolelle.
        Ja vielä lopuksi pitää sanoa: Kaihileikkaukset ovat kehittyneet niin paljon, että yleensä korkean taittovirheen omaavat henkilöt pääsevät laseistaan eroon vanhuksina, kun kaihit joudutaan leikkaamaan. Eli kannattaa odotella! Mukavampi nähdä kirkkaasti elämänsä loppuvuodet:D!

        Minä en ainakaan suostu kärsimään kymmeniä vuosia vanhuutta odotellen. Pätäkkää pöytään ja maailma on taas hyvä paikka elää.


      • ....................................................=)
        Tauskih kirjoitti:

        Minä en ainakaan suostu kärsimään kymmeniä vuosia vanhuutta odotellen. Pätäkkää pöytään ja maailma on taas hyvä paikka elää.

        Tämä kuten moni muukin asia on jokaisen itsensä päätettävissä. Taittovirheen korjaaminen silmälaseilla on satoja vuosia vanha menetelmä ja huomattavasti koetellumpi kuin leikkaukset. Tervettä silmää ei mielestäni kannata leikata.


      • kaduttaa
        ....................................................=) kirjoitti:

        Tämä kuten moni muukin asia on jokaisen itsensä päätettävissä. Taittovirheen korjaaminen silmälaseilla on satoja vuosia vanha menetelmä ja huomattavasti koetellumpi kuin leikkaukset. Tervettä silmää ei mielestäni kannata leikata.

        Ei pidä mennä korjaaman sellaista, mikä ei ole rikki.


      • Ex-plussa
        kaduttaa kirjoitti:

        Ei pidä mennä korjaaman sellaista, mikä ei ole rikki.

        Itse kävin reilu kuukaus sitten laserissa. Läppä tehtiin vanhalla höylätekniikalla, mutta itse leikkaus uusimmalla mahdollisella laserilla. Plussaa reilusti molemmissa silmissä n. 4 ja 5. Aluksi aikaisemmin paremmin nähnyt silmä oli huomattavasti huonompi, mennyt leikkauksessa miinukselle. Toinen silmä nähnyt ensimmäisestä päivästä lähtien hyvin lähelle ja kauas. Nyt kuukauden päästä myös toinen silmä alkanut parantua ja kaukonäkökin tullut taas hyväksi. Silmien kuivuus ja väsymys vaikuttavat selvästi näkökykyyn..vaihtelee paljonkin eri päivinä. Mutta ihan LOISTAVAA, kun pärjää nykyisin ilman laseja. Lähi- ja kaukonäössä. Niin ja ikääkin vasta 23v (lasit saanut noin viisi vuotiaana). Ennen olin täysin sokea lähinäössä ja toinen silmä karsastikin väsyneenä paljon. Vaikka toipuminen on ollut hidasta ja sitä tapahtuu selvästi vieläkin, niin en kadu leikkausta hetkeäkään. Näkö huomattavasti parempi kuin ennnen ja karsastuskin ainakin toistaiseksi kadonnut kokonaan :) Mutta toipuminen ja lopputulos on toisaan täysin yksilöllistä. Kannattaa harkita tarkkaan, mitä silmiltään haluaa ja millaiseen toipumisoperaation on valmis ryhtymään. 100% nollanäköä mikään tai kukaan ei voi ikinä taata.


    • petra,-

      Kävin keväällä 2009 femtolasik leikkauksessa. Silmieni lähtötilanne oli molemmissa -6 hajataitto. Silmälaseja kerkisin käyttää 7-vuotiaasta asti nykyiseen 28-vuoden ikään. Piilolinssejä en voinut käyttää, sillä silmäni olivat liian kuivat ja olisi joutunut jatkuvasti laittaa tippoja (yritin yhden kesän, mutta sitten luovutin).

      Leikkaus oli nopea ja kivuton. Leikkauspäivän ajan näkökenttä oli kuin olisi ollut höyrysaunassa ja silmiä kaihersi jonkin verran. Seuraavana päivänä ajoin jo normaalisti autoa ja silloin jo sanoin puolisolleni että näen paremmin kuin koskaan aikaisemmin silmälaseilla. Alussa käytetyt kortisonitipat kuivattivat silmiä, mutta niitä ei onneksi tarvinnut käyttää kuin vain viikon verran.

      Kuukauden päästä leikkauksesta kävin silmälääkärillä jälkitarkastuksessa, jossa todettiin, että näkökykyni on vielä tarkempi kuin mitä "nollanäkö" edellyttää. Tällä hetkellä käytän silmätippoja aamuisin ja illalla ennen nukkumaan menoa. Joskus laitan päivälläkin tippoja, koska näyttöpäätetyö kuivattaa silmiä aika paljon, mutta harvemmin.

      Ajoitin leikkaukseni kevääseen, sillä tiesin että alussa kirkkaat valot aiheuttavat "haloja" valojen ympärille ja autolla ajaminen pimeällä on epämiellyttävää tämän takia. Nyt ei kyseisiä haloja enää näy ellei silmät ole kuivuneet/rasittuneet. Pimeänäköön en ole huomannut leikkauksen vaikuttaneen millään lailla.

      Leikkauksen jälkeen pitkään laitoin pääni suihkussa varovasti veden alle, sillä oli outoa nähdä suihkussa. Myös saunan kaakelit piti pestä, koska enhän ollut likinäköisenä aikaisemmin saunassa käydessäni nähnyt kaakeleita ja kuinka paljon löylytuoksujen (mm. terva) roiskeet olivat seinää täplittäneet kiukaan yläpuolella. Uimahallissa käydessä puolison kanssa on ihanaa kun pystyin näkemään hänet (en tykkää käyttää laseja uidessa), eikä tarvitse hakuammunnalla etsiä oman miehen mallista ihmistä (likinäköisenä kun ei nähnyt yksityiskohtia, vain epämääräisen hahmon). Ostin kesällä elämäni ensimmäiset aurinkolasit itselleni, mikä oli aivan mahtava kokemus. Mukavaa on myös telkkarin katsominen samalla kun meikkaa. =)

      Pikkuveljeni kävi paria kuukautta aikaisemmin samassa leikkauksessa ja samanlaiset kokemukset hänelläkin. Leikkaus tarkastuksineen, lääkkeineen ja silmätippoineen tuli maksamaan noin 3300 euroa. Kallis kertapanostus, mutta jos joka toinen vuosi vaihtaa lasit ja maksaa siitä ilosta yli 500 euroa (kallis maku) niin pitkällä ajalla kannattaa. En kadu.

      • Petra,-

        Lääkäri kertoi ennen leikkausta, että laikkauksen jälkeen lähinäkö saattaa jonkin aikaa temppuilla, koska likinäköisenä silmälaseja käyttäessä silmien lihakset (vai mitä ne nyt ovat) pääsevät helpommalla. Minulla oli tapana heittää silmälasit pois (tai katsoa linssien yli) lukiessani kirjaa tai tehdessäni tosi tarkkaa työtä käsilläni. Leikkauksen jälkeen silmän lihakset joutuvat ponnistelemaan enemmän lähinäköön, joten näkö ei tarkennu välittömästi lähelle, ennen kuin lihakset "oppivat käyttäytymään oikein". Minulla itselläni tätä kesti noin pari viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta ei haitannut elämää ollenkaan..


      • www.silikonit.info
        Petra,- kirjoitti:

        Lääkäri kertoi ennen leikkausta, että laikkauksen jälkeen lähinäkö saattaa jonkin aikaa temppuilla, koska likinäköisenä silmälaseja käyttäessä silmien lihakset (vai mitä ne nyt ovat) pääsevät helpommalla. Minulla oli tapana heittää silmälasit pois (tai katsoa linssien yli) lukiessani kirjaa tai tehdessäni tosi tarkkaa työtä käsilläni. Leikkauksen jälkeen silmän lihakset joutuvat ponnistelemaan enemmän lähinäköön, joten näkö ei tarkennu välittömästi lähelle, ennen kuin lihakset "oppivat käyttäytymään oikein". Minulla itselläni tätä kesti noin pari viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta ei haitannut elämää ollenkaan..

        http://www.silikonit.info
        Keskusteluplasta kauneusleikkauksista


    • Mies - 28

      Ajattelinpa kirjoittaa tänne omankin tarinani joka poikkeaa melko paljon normaalista kaavasta. Kärsin alunperin noin -1,75 arvoista pahasta hajataitosta. En ole koskaan tykännyt pitää silmälaseja ja piilolinssit eivät ole koskaan viihtyneet silmissäni (kuivuuttaa, kipua ja tuskaa). Ennen leikkausta arvoni olivat olleet pitkään vakiot ja olin käyttänyt samoja silmälaseja useita vuosia. Käytän työssäni tietokonetta useita tunteja päivässä ja siksi tarkka näkö on minulle erittäin tärkeää. Olen mies ja ikää on vähän alle 30.

      Näimpä sitten ajauduin ensimmäiseen silmäleikkaukseeni (vuonna 2005). Leikkaustavaksi valittiin PRK -leikkaus. Leikkaus meni hyvin ja tulos oli hyvin lähellä nollaa. Onnistuneesta tuloksesta huolimatta silmäni lähtivät pikkuhiljaa palauttamaan sekä miinusta, että myöskin hajataittoa. Noin vuoden päästä ensimmäisestä leikkauksesta silmät olivat jo palauttaneet arvoja jo sen verran, että näytön kanssa työskentely kävi erittäin raskaaksi. Valitettavasti en muista mitkä arvot olivat, mutta suuruusluokka oli noin -0.50 hajataitot.

      Noin vuoden päästä ekasta leikkauksesta oli vuorossa toinen PRK -leikkaus. Leikkaus meni taas hyvin, ja päästiin noin nollanäköön. Mutta kuten arvata saattaa, ei tämäkään ollut pysyvää. Arvot palautuivat pikkuhiljaa taas sinne noin alle yhden miinuksiin. Olin jo vähän kyllästynyt jatkuvaan näön muuttumiseen ja tästä johtuen palasin takaisin silmälasiaikaan. Silmälasien oltua minulla noin vuoden ajan alkoi mieleni tehdä taas silmälasittomuutta. Näinpä päädyimme lääkärin kanssa taas uuteen silmäleikkaukseen. Tällä kertaa tekniikaksi valittiin ZyOptix Lasik -läppäleikkaus. Leikkaus onnistui hyvin (taas kerran) ja taittoarvot olivat lähempänä nollaa kuin koskaan aiemmin. Lasikista on nyt aikaa vähän yli vuosi ja varsinkin toisen silmän näkö on jo palauttanut vähän miinusta ja hajataittoa. Omalla kohdallani sanonta "kolmas kerta toden sanoo" ei siis valitettavasti pitänyt paikkaansa.

      Moni miettii varmasti tätä lukiessaan, että on tyhmää käydä noin monta kertaa leikkauksessa pelkästään jo siitä aiheutuvien riskien takia. Täytyykin myöntää, että kaikki leikkaukset on tehty täysin kosmeettisista syistä ja vain ja ainoastaan sen takia, että en pidä laseista. Olen ollut aina erittäin tyytyväinen saamaani palveluun. Tämän viestin tarkoitus ei ole olla varoittava esimerkki, eikä toisaalta suoranaisesti kannustaakaan menemään leikkaukseen. Itse olen jo tottunut näihin leikkauksiin ja täytyy sanoa, että melkeempä menisin ennemmin silmäleikkaukseen kuin esimerkiksi hampaan juurihoitoon :D

      Useata leikkaukseen menijää varmasti kiinnostaa se, että mitä MINÄ olen eri leikkausmenetelmistä tykännyt. Tässä plussat ja miinukset:

      PRK - leikkaus x 2 :D
      ............................
      Silloin edullisempi kuin LASIK
      Leikkaustapa ajatuksena mukavampi
      - Roskantunne tosi paha (silmät vuotivat aivan älyttömästi)
      - Kipu leikkauksen jälkeen vaihtelevan kova
      - Valonarkuus jotain aivan käsittämätöntä (jääkaapin valo oli yksi kirkkaimmista elämyksistä)
      - Kuten alussa sainoin, silmäni eivät voi sietää piilolinssejä ja niitä pitää PRK:n jälkeen pitää päiviä
      - Hidas parantuminen


      Lasik x 1
      ............................
      - Läpän teko vähän hirvitti (ja se kun näkö vähäksi aikaa pimeni)
      Ei kipua
      Vain vähän valonarkuutta (illalla pystyi jo katsomaan telkkua)
      Nopea näkökyvyn palautuminen (noin 1.5 vuorokauden päästä leikkauksesta olin jo töissä)
      Roskantunneta ei juurikaan
      Näkö saatiin lähemmäksi nollaa


      Toisia saattaa taas kiinnostaa tämä talouspuoli. Eka leikkaus maksoi noin 1500€. Toka ei maksanut mitään. Kolmas noin 500€. Tähän päälle onkin sitten tullut aika kasa tarkistuksia ja silmätippoja. Silmäleikkaukset ovat maksaneet minulle siis noin noin 2500€. Eli leikkausmäärästä huolimatta summat ovat olleet maltillisia.

      Ketjun alkuperäinen kysymys taisi olla että menisitkö uudestaan leikkaukseen. Hmmm... koskaan ei pidä sanoa ei koskaan! :D Mutta jos menisin, niin en suostuisi mihinkään muuhun kuin läppäleikkauksiin. Omalta osaltani jopa suosittelen tätä (varsinkin jos piilolinssit ei sovi silmiin)...

      En sitten vastaa kysymyksiin, että missä silmäni on leikattu ja kuka ne on leikannut. Että semmoista...

      • onyks

        Mut leikattiin syksyllä 2009 Lasikilla. Lähtöarvot olivat -9 luokkaa ja leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut laseja. Leikkaus onnistui siis täydellisesti. Ekassa kontrollissa toisessa silmässä oli hieman plussaa ja toisessa hajataittoa, mutta se oli kuulemma tyypillinen leikkauksen aiheuttama "jälkitila", joka sitten häipyikin nopeasti. Puolivuotistsekkaus antoi puhtaat paperit.

        Pari ekaa kuukautta leikkuun jälkeen meni tippoja 24/7, mutta niitäkään en enää käytä kuin erittäin harvoin (esim. kova ilmastointi lentokoneessa tai sairaaloissa). Alussa oli ongelmaa kirkkaiden valojen kanssa (renkaat pistemäisten kohteiden ympärillä), mutta ne häipyivät muutamassa kuukaudessa.

        Henkisesti leikkaus oli minulle kova paikka, ja kyllä olisi tarvinut kovaa preppausta, että olisin pystynyt uudelleen menemään. Tilanne kun ei ole mikään maailman miellyttävin ja lääkärit harvemmin mitään asiakaspalvelun ammattilaisia... Eli älkää olettako olevanne mitään Asiakas Kuninkaita, vaan menkää itsekin asenteella "liukuhihnalle makaamaan".

        Mutta jos kysytään, että menisinkö uudestaan, niin täytyy vastata, että menisin. Jos siis minulla olisi ne vanhat rakkaat -9 -arvot silmissäni. Henkinen valmistautuminen vaan tosiaan olisi vähän eri luokkaa, nyt kun tiedän, millainen kokemus se loppujen lopuksi on.


      • Knalle
        onyks kirjoitti:

        Mut leikattiin syksyllä 2009 Lasikilla. Lähtöarvot olivat -9 luokkaa ja leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut laseja. Leikkaus onnistui siis täydellisesti. Ekassa kontrollissa toisessa silmässä oli hieman plussaa ja toisessa hajataittoa, mutta se oli kuulemma tyypillinen leikkauksen aiheuttama "jälkitila", joka sitten häipyikin nopeasti. Puolivuotistsekkaus antoi puhtaat paperit.

        Pari ekaa kuukautta leikkuun jälkeen meni tippoja 24/7, mutta niitäkään en enää käytä kuin erittäin harvoin (esim. kova ilmastointi lentokoneessa tai sairaaloissa). Alussa oli ongelmaa kirkkaiden valojen kanssa (renkaat pistemäisten kohteiden ympärillä), mutta ne häipyivät muutamassa kuukaudessa.

        Henkisesti leikkaus oli minulle kova paikka, ja kyllä olisi tarvinut kovaa preppausta, että olisin pystynyt uudelleen menemään. Tilanne kun ei ole mikään maailman miellyttävin ja lääkärit harvemmin mitään asiakaspalvelun ammattilaisia... Eli älkää olettako olevanne mitään Asiakas Kuninkaita, vaan menkää itsekin asenteella "liukuhihnalle makaamaan".

        Mutta jos kysytään, että menisinkö uudestaan, niin täytyy vastata, että menisin. Jos siis minulla olisi ne vanhat rakkaat -9 -arvot silmissäni. Henkinen valmistautuminen vaan tosiaan olisi vähän eri luokkaa, nyt kun tiedän, millainen kokemus se loppujen lopuksi on.

        KSA:lla Tallinnassa (silmälaserkeskus) osataan asiakaspalvelu ja tunnet itsesi todella KUNINKAALLISEKSI!!
        Kaiken lisäksi kirurgi on huippupätevä ja juttelee sulle koko ajan mukavia sekä myös selittää koko ajan mitä on tekemässä. Tuli ihan ikävä sitä paikkaa ja niitä ihmisiä.


      • mfgei0
        onyks kirjoitti:

        Mut leikattiin syksyllä 2009 Lasikilla. Lähtöarvot olivat -9 luokkaa ja leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut laseja. Leikkaus onnistui siis täydellisesti. Ekassa kontrollissa toisessa silmässä oli hieman plussaa ja toisessa hajataittoa, mutta se oli kuulemma tyypillinen leikkauksen aiheuttama "jälkitila", joka sitten häipyikin nopeasti. Puolivuotistsekkaus antoi puhtaat paperit.

        Pari ekaa kuukautta leikkuun jälkeen meni tippoja 24/7, mutta niitäkään en enää käytä kuin erittäin harvoin (esim. kova ilmastointi lentokoneessa tai sairaaloissa). Alussa oli ongelmaa kirkkaiden valojen kanssa (renkaat pistemäisten kohteiden ympärillä), mutta ne häipyivät muutamassa kuukaudessa.

        Henkisesti leikkaus oli minulle kova paikka, ja kyllä olisi tarvinut kovaa preppausta, että olisin pystynyt uudelleen menemään. Tilanne kun ei ole mikään maailman miellyttävin ja lääkärit harvemmin mitään asiakaspalvelun ammattilaisia... Eli älkää olettako olevanne mitään Asiakas Kuninkaita, vaan menkää itsekin asenteella "liukuhihnalle makaamaan".

        Mutta jos kysytään, että menisinkö uudestaan, niin täytyy vastata, että menisin. Jos siis minulla olisi ne vanhat rakkaat -9 -arvot silmissäni. Henkinen valmistautuminen vaan tosiaan olisi vähän eri luokkaa, nyt kun tiedän, millainen kokemus se loppujen lopuksi on.

        sanotaanko että a ja o on se että pääsee leikkauttaa lasikill. sillä onnistuu todennäköisimmin.


    • yto

      Kävin jokunen kuukausi sitten leikkauksessa. Oli MAHTAVA kokemus. Näin jälkikäteen
      voin todeta että ihan turhaan hermoilin ja jännitin. Yksityiselle silmä sairaalassa, Helsingissä homma
      hoitu tosi hienosti. Kivasti kesää kohti ilman laseja. Suosittelen! www.laserleikkaus.fi

    • Tiina 31.

      En todellakaan menisi. Silmät leikattu molemmat kaksi kertaa. Näköä vaan ei saa tarkaksi ja surullisimpana puolena se, että silmissä hajataittoa joka muuttuu päivänmittaan. En siis saa enää laseillakaan näköäni tarkaksi. Loppuelämäksi särkylääkkeiden syöntiä pääkipujen takia.

      • psotv

        voitaisiin leikata laserin avulla mutta sen sijaan että niitä avattaisiin ja saisin sitten tikit...
        leikkaus tuo mukanaan myös uusia osia (tekniikkaa) silmiini...että näin...


      • psotv
        psotv kirjoitti:

        voitaisiin leikata laserin avulla mutta sen sijaan että niitä avattaisiin ja saisin sitten tikit...
        leikkaus tuo mukanaan myös uusia osia (tekniikkaa) silmiini...että näin...

        sen sijaan saankin eikä että...


    • laseroitu

      Kyllä mä varmaan menisin, mutta jos olisin ennen leikkausta tiennyt, miltä _oikeasti_ kuivat silmät tuntuvat, niin en tiedä. Leikkauksen jälkeen pelko siitä, että silmien kuivuus jää tuolle asteelle, mitä se pahimmillaan oli, oli lähes lamaannuttavan pelottava. Pahimmillaan teki mieli kaivaa silmät päästä. Onneksi nyt kuitenkin kosteus alkaa olla lähes samalla tasolla kuin ennen leikkausta, näillä pärjää jo hyvin.

      Olen miettinyt sitä, että jos joskus tulisi uusintaleikkauksen tarve, menisinkö. Palautuuko kosteus senkin jälkeen vai voiko jäädä kuivaksi? Niin, en tiedä. Mietin tuota sitten, jos tulee ajankohtaiseksi. Lasit ovat kuitenkin pienempi pahe, kuin tippojen tiputtelu 10 minuutin välein, mikä sekään ei tunnu auttavan.

    • Onnessaan

      Femto tehty kuukausi sitten. Näen paremmin kuin laseilla tai piilareilla koskaan, maailma muuttui uskomattoman kirkkaaksi! Silmät eivät ole vaivanneet leikkauksen jälkeen lainkaan.

      • kannatanlämpimästi

        Minulla laseroitiin silmät toukokuussa. Oli kummassakin silmässä sitä ennen - 5.. Tämä lysti tuli maksamaan n 2800e ja en kadu ! Minulla oli n.16-vuotta lasit. Eka minulle tehtiin testejä että voiko ylipäänsä tehdä leikkausta. Seuraavana päivänä tehtiin leikkaus. En ehtinyt jännittää kun höpöttelin siinä muitten kanssa. Kun oli minun vuoroni hyvästelin lasini. Toimenpide tuntui hitaalta.. oikeesti siinä ei kestänyt kauaa. Kauhein oli ehkä se kun nostettiin painetta ja lähti hetkeksi näkö tai ne koneen äänet. Tosin jälkeen päin sekin kohta naurattaa..Näin jo heti leikkauksen jälkeen paremmin. Seuraavana päivänä näin erittäin hyvin, mitä nyt kontrastit vähän oli pielessä. Kauheaa oli myös toimenpiteen jälkeen kun piti pitää öisin viikon ajan suojalaseja.. sellasia jotka painoi nenää..Ekan suihkun ilman laseja muistan hyvin. Kävin lämpimässä suihkussa ja ihmettelin miksei huurustu silmissä. Olin ottamassa laseja pois ja ihmettelin miksei ne lähde.. Menin peilin ääreen ja muistin ai niin... =) Ja muka korjailin lasien asentoa ennenkuin taas tajusin ettei niitä ollut. En koskaan tehnyt sitä että puhdistin muka laseja,ihmettelin vaan kun näkyi niin kirkkaasti. Minulla tuli vasenpaa silmää jotain n 3 viikkoa leikkauksen jälkeen. Alkoi vaan vettä valua ja kutitti. No sain siihen jotain tippoja ja silmälääkäri totesi että joku ötökkä on saattanut purra luomesta... Silti se ei lähtenyt.. Ostin apteekista allergia tippoja ja johan lähti. Tuli eka tarkastus ja näkö on erinomainen. Vas silmässä n 0.25 ja oikea 0 en huomaa mitään eroa. Hauskinta tässä on että minä vieläkin jaksan yllättyä kun esim kuumassa suihkussa käytyä ei "lasit" höyrysty... =) Ja vieläkin kun kurkkaan itseäni peilistä jaksan hymyillä. Elämää ilman laseja


      • kannatanlämpimästi
        kannatanlämpimästi kirjoitti:

        Minulla laseroitiin silmät toukokuussa. Oli kummassakin silmässä sitä ennen - 5.. Tämä lysti tuli maksamaan n 2800e ja en kadu ! Minulla oli n.16-vuotta lasit. Eka minulle tehtiin testejä että voiko ylipäänsä tehdä leikkausta. Seuraavana päivänä tehtiin leikkaus. En ehtinyt jännittää kun höpöttelin siinä muitten kanssa. Kun oli minun vuoroni hyvästelin lasini. Toimenpide tuntui hitaalta.. oikeesti siinä ei kestänyt kauaa. Kauhein oli ehkä se kun nostettiin painetta ja lähti hetkeksi näkö tai ne koneen äänet. Tosin jälkeen päin sekin kohta naurattaa..Näin jo heti leikkauksen jälkeen paremmin. Seuraavana päivänä näin erittäin hyvin, mitä nyt kontrastit vähän oli pielessä. Kauheaa oli myös toimenpiteen jälkeen kun piti pitää öisin viikon ajan suojalaseja.. sellasia jotka painoi nenää..Ekan suihkun ilman laseja muistan hyvin. Kävin lämpimässä suihkussa ja ihmettelin miksei huurustu silmissä. Olin ottamassa laseja pois ja ihmettelin miksei ne lähde.. Menin peilin ääreen ja muistin ai niin... =) Ja muka korjailin lasien asentoa ennenkuin taas tajusin ettei niitä ollut. En koskaan tehnyt sitä että puhdistin muka laseja,ihmettelin vaan kun näkyi niin kirkkaasti. Minulla tuli vasenpaa silmää jotain n 3 viikkoa leikkauksen jälkeen. Alkoi vaan vettä valua ja kutitti. No sain siihen jotain tippoja ja silmälääkäri totesi että joku ötökkä on saattanut purra luomesta... Silti se ei lähtenyt.. Ostin apteekista allergia tippoja ja johan lähti. Tuli eka tarkastus ja näkö on erinomainen. Vas silmässä n 0.25 ja oikea 0 en huomaa mitään eroa. Hauskinta tässä on että minä vieläkin jaksan yllättyä kun esim kuumassa suihkussa käytyä ei "lasit" höyrysty... =) Ja vieläkin kun kurkkaan itseäni peilistä jaksan hymyillä. Elämää ilman laseja

        Minulla oli ennen leikkausta säännöllisiä päänsärkyjä.. Eipä ole enään!!!!


      • i can see!
        kannatanlämpimästi kirjoitti:

        Minulla oli ennen leikkausta säännöllisiä päänsärkyjä.. Eipä ole enään!!!!

        Hienoa kuunnella näitä "kannattaako mennä TURHAAN leikkaukseen" -kommentteja sekä sitä, että kyse on pelkästä kauneusleikkauksesta. Kun näkö on -10 ja -11 hajataitto niin pelkkä millimetrin heitto lasien istuuvuudessa pilaa koko näkökentän. SILLOIN on olo, että voisi repiä silmät päästä ja maailma on "vääristynyt" koko ajan. Piilareiden pitää olla voimakkaalla hajataitolla tooriset ja ne maksaa itsessään jo paljon puhumattakaan siitä, että saatavia merkkejä noille voimakkuuksille on ehkä yhdet. Piilareissa arvot saattoi olla ihan persuksillaan, koska "on niin vaikea tehdä tälläisiä miinuksia". Joten kuukauden piilareita saattoi pitää max. kaks viikkoa ja silloinkin halusi repiä silmät päästä. Eli vuoden piilarit maksoi 560 e ja silmälasit yli 600 e (toki näitä ei tarvinnut vuosittain uusia). Joten nyt kun leikkauksesta on kulunut kuukausi niin olemassa oleva näkökyky on jotain aivan ihmeellistä. Näkevät ihmiset ei vaan voi millään tasolla ymmärtää näitä asioita. Haloa on ollut lievästi, pimeän näkö ei mielestäni suuresti poikkea edellisestä (joka voimakkaalla likitaitolla on huono muutenkin), kuivuutta ei häiritsevästi, väsyneet silmät ei fokusoi tarkasti, mutta sama ongelma oli laseillakin. Ensi tarkastus on tulevalla viikolla, joten katsotaan kuinka mieli muuttuu...

        Lääkäri ainakin rehellisesti sanoi, että uusinta leikkaus voi tulla, piemeän näkö ei tule ainakaan paranemaan ja näin vahvoilla miinuksilla palautumista voi tulla. Mutta jos saan lasit jotka on alle -3 niin mahtavaa! Jos uusintaleikkaus tulee, se ei mielestäni kerro lääkärin taitamattomuudesta vaan lähtömiinuksien suuresta määrästä.


    • Rami Pussinen

      Rillipää jo 20 vuotta. Niin, että ei kiitos.

      • p

        Olen ollut tyytyväinen (leikkauksesta tosin vasta kuukausi). Kävin Femtolasikissa.

        Itse jännitin ja pelkäsin leikkausta aivan sairaasti. Kävin esitarkastuksessa talvella mutta uskallauduin tutkimukseen ja operaatioon vasta nyt syksyllä!!

        Ja oliko leikkaus kauhea kokemus? Ei!!

        Minua eniten pelotti leikkaustulos ja silmän sorkkiminen.
        Operaatioon sain lääkärin suosituksesta rauhoittavaa. Itseasiassa jännitin esitutkimusta enemmän kuin operaatiota! Kävin tutkimuksessa keskiviikkona ja jo perjantaiksi sain ajan leikkaukseen joten ei ehtinyt jännittää liikoja. Rauhoittava tuntui kuin ei mitään olisi ottanut mutta nähtävästi auttoi kun hoitaja pystyi tiputtelemaan silmiin tippoja ilman allekirjoittaneen sätkyilyä. Edes luomen levitin ei tuntunut missään ja kivahan siinä oli maata valoja katsellen. Läpän teon alku oli ainoa inhottava vaihe kun silmää painoi. Edes se videolla näkyvä koukku ei näyttänyt miltään leikkauspöydältä käsin (varsinkin kun keskittyi valoihin).

        Eli turhaan jääitin ja pelkäsin. Näkö on hyvä ja toivottavasti pysyy hyvänä.


      • odottelua?
        p kirjoitti:

        Olen ollut tyytyväinen (leikkauksesta tosin vasta kuukausi). Kävin Femtolasikissa.

        Itse jännitin ja pelkäsin leikkausta aivan sairaasti. Kävin esitarkastuksessa talvella mutta uskallauduin tutkimukseen ja operaatioon vasta nyt syksyllä!!

        Ja oliko leikkaus kauhea kokemus? Ei!!

        Minua eniten pelotti leikkaustulos ja silmän sorkkiminen.
        Operaatioon sain lääkärin suosituksesta rauhoittavaa. Itseasiassa jännitin esitutkimusta enemmän kuin operaatiota! Kävin tutkimuksessa keskiviikkona ja jo perjantaiksi sain ajan leikkaukseen joten ei ehtinyt jännittää liikoja. Rauhoittava tuntui kuin ei mitään olisi ottanut mutta nähtävästi auttoi kun hoitaja pystyi tiputtelemaan silmiin tippoja ilman allekirjoittaneen sätkyilyä. Edes luomen levitin ei tuntunut missään ja kivahan siinä oli maata valoja katsellen. Läpän teon alku oli ainoa inhottava vaihe kun silmää painoi. Edes se videolla näkyvä koukku ei näyttänyt miltään leikkauspöydältä käsin (varsinkin kun keskittyi valoihin).

        Eli turhaan jääitin ja pelkäsin. Näkö on hyvä ja toivottavasti pysyy hyvänä.

        kun tutkimukset ja leikkauksen saa perä jälkeen. aivan riittävästi odottelua oli noin yksi tunti tutkimuksien ja itse leikkauksen välillä.


      • quantoo
        odottelua? kirjoitti:

        kun tutkimukset ja leikkauksen saa perä jälkeen. aivan riittävästi odottelua oli noin yksi tunti tutkimuksien ja itse leikkauksen välillä.

        En ymmärrä miksi alat arvostelemaan toisen valitsemaa aikataulua jälkikäteen? Tuoko se sinulle jotain tyydytystä?

        Lisäksi yksi tunti on liian vähän jos tutkimus tehdään kunnolla eli käytetään laajennustippoja. Käytännössä seuraavana päivänä vasta silmä palautunut täysin ennalleen.


      • leikkaukseen
        quantoo kirjoitti:

        En ymmärrä miksi alat arvostelemaan toisen valitsemaa aikataulua jälkikäteen? Tuoko se sinulle jotain tyydytystä?

        Lisäksi yksi tunti on liian vähän jos tutkimus tehdään kunnolla eli käytetään laajennustippoja. Käytännössä seuraavana päivänä vasta silmä palautunut täysin ennalleen.

        vaikkapa kuukauden päähän tutkimuksista,jos tykkää odottelusta. kyllä ammattitaitoinen silmälääkäri leikkaa silmät heti tutkimusten jälkeen,kuten omani.ei siinä mitään palautumisia tarvinnut odotella. ja lopputuloksesta voisi sanoa sen verran,että se kuuluisa neula sieltä heinäsuovasta näillä haukansilmillä varmasti löytyisi ;)


      • Ksonja
        leikkaukseen kirjoitti:

        vaikkapa kuukauden päähän tutkimuksista,jos tykkää odottelusta. kyllä ammattitaitoinen silmälääkäri leikkaa silmät heti tutkimusten jälkeen,kuten omani.ei siinä mitään palautumisia tarvinnut odotella. ja lopputuloksesta voisi sanoa sen verran,että se kuuluisa neula sieltä heinäsuovasta näillä haukansilmillä varmasti löytyisi ;)

        kun näkee löylykivetkin saunassa. Viimeksi varmaan viisivuotiaana.
        ei kukaan tajuu, jos ei oo ollut kunnolla likinäköinen.


    • Parempi näin

      Minulle on tehty sarveiskalvon siirto toiseen silmään, ja nyt jonotan samaan operaatioon toiselle silmälle. Kyllä kannattaa.

      • Richardo T

      • Maikkis-75

      • Suski1972
        Maikkis-75 kirjoitti:

        Kiitti hyvästä linkistä Richardo! Oon itsekkin harkitsemassa silmien leikkausta, ja http://www.silmaleikkaus.net on auttanu jo nyt tosi paljon :)

        Jep, kiitti munkin puolesta, http://www.silmaleikkaus.net tuli todellakin tarpeeseen! Toi hinta vertailu on älyttömän hyvä :)


      • pöllönpoikanen
        Suski1972 kirjoitti:

        Jep, kiitti munkin puolesta, http://www.silmaleikkaus.net tuli todellakin tarpeeseen! Toi hinta vertailu on älyttömän hyvä :)

        Perjantaina Tampereelle esitutkimukseen ja jos kaikki natsaa niin leikkaus samantien sen jälkeen. Pelottaa niin vietävästi, mutta kai se on kestettävä, kun tietää mitä sillä on mahdollista saavuttaa.


      • simppeli homma
        pöllönpoikanen kirjoitti:

        Perjantaina Tampereelle esitutkimukseen ja jos kaikki natsaa niin leikkaus samantien sen jälkeen. Pelottaa niin vietävästi, mutta kai se on kestettävä, kun tietää mitä sillä on mahdollista saavuttaa.

        se on loppujen lopuksi ja kun alkututkimukset on tehty,niin itse leikkaus on ohi yllättävän nopeasti. sitten kun kerkiit leikkauksen jälkeen niin laitappa omat fiilikset leikkauksesta ja ennenkaikkea mimmoset silmät sait?


      • pöllönpoikanen
        simppeli homma kirjoitti:

        se on loppujen lopuksi ja kun alkututkimukset on tehty,niin itse leikkaus on ohi yllättävän nopeasti. sitten kun kerkiit leikkauksen jälkeen niin laitappa omat fiilikset leikkauksesta ja ennenkaikkea mimmoset silmät sait?

        Kirjoittelin foorumille 25.10 peloissani kun olin menossa silmäleikkaukseen. No tänään sitten kävin ja oi että tätä onnellisuuden tunnetta! -8 oli kummassakin silmässä ja nyt näkee jo mukavasti. Leikkaus tehtiin Tampereen Mehiläisessä Juhani Pietilän toimesta.

        Klo 9 saavuin Mehiläiseen, tehtiin tutkimukset, leikattiin ja klo 12.40 olin jo ulkona kävelemässä kotiin silmätipat ja ohjeistukset mukana. Kuten yllä oleva kirjoittaja rohkaisi, leikkaus oli ohi käsittämättömän nopeasti. Voi tätä nykytekniikkaa. Eikä ollut kivulias. Luomenlevittimet eivät tuntuneet missään varmaankaan puudutustippojen ansiosta ja ainoastaan silmän paineistus tuntui hetken epämukavalta, mutta sitä kesti niin vähän aikaa ettei sekään ole todellakaan mikään syy olla menemättä leikkaukseen. Leikkauksen jälkeen vietin aikaa kuuluisassa pimeässä huoneessa, vähän särki silmiä mutta hoitajat laittoivat puudutustippoja ja tarjoilivat teetä ja kahvia. Valonarkuus oli ensimmäiset pari tuntia kova, mutta sekin helpotti sen jälkeen. Ajokorttinäön saavutin jo tunnin kuluttua leikkauksesta.

        Nyt lepäilen tämän viikon ja odottelen. Näen siis jo hyvin, mutta vähän tarkemmin voisivat tekstit tai niiden reunat näkyä. Eli toipuminen toki vasta menossa ja pitää vaan malttaa niin eiköhän se siitä tarkkene.

        Nyt jo onnellinen että uskaltauduin leikkaukseen, joka meni niin nopeasti ohi että kamala jännittäminen oli aivan turhaa! Kommentoin mahdollisesti lisää viikon parin päästä näön tarkkenemisen suhteen.


      • HPPPH
        pöllönpoikanen kirjoitti:

        Kirjoittelin foorumille 25.10 peloissani kun olin menossa silmäleikkaukseen. No tänään sitten kävin ja oi että tätä onnellisuuden tunnetta! -8 oli kummassakin silmässä ja nyt näkee jo mukavasti. Leikkaus tehtiin Tampereen Mehiläisessä Juhani Pietilän toimesta.

        Klo 9 saavuin Mehiläiseen, tehtiin tutkimukset, leikattiin ja klo 12.40 olin jo ulkona kävelemässä kotiin silmätipat ja ohjeistukset mukana. Kuten yllä oleva kirjoittaja rohkaisi, leikkaus oli ohi käsittämättömän nopeasti. Voi tätä nykytekniikkaa. Eikä ollut kivulias. Luomenlevittimet eivät tuntuneet missään varmaankaan puudutustippojen ansiosta ja ainoastaan silmän paineistus tuntui hetken epämukavalta, mutta sitä kesti niin vähän aikaa ettei sekään ole todellakaan mikään syy olla menemättä leikkaukseen. Leikkauksen jälkeen vietin aikaa kuuluisassa pimeässä huoneessa, vähän särki silmiä mutta hoitajat laittoivat puudutustippoja ja tarjoilivat teetä ja kahvia. Valonarkuus oli ensimmäiset pari tuntia kova, mutta sekin helpotti sen jälkeen. Ajokorttinäön saavutin jo tunnin kuluttua leikkauksesta.

        Nyt lepäilen tämän viikon ja odottelen. Näen siis jo hyvin, mutta vähän tarkemmin voisivat tekstit tai niiden reunat näkyä. Eli toipuminen toki vasta menossa ja pitää vaan malttaa niin eiköhän se siitä tarkkene.

        Nyt jo onnellinen että uskaltauduin leikkaukseen, joka meni niin nopeasti ohi että kamala jännittäminen oli aivan turhaa! Kommentoin mahdollisesti lisää viikon parin päästä näön tarkkenemisen suhteen.

        että sullakin oli noi positiivinen kokemus ja kaikki meni hyvin!
        Mä itse nautin näöstäni joka aamu, kun herään ja kolmen kuukauden perästäkin vielä aamulla hamuilen lasejani ja illalla meinaan, et jotain unohtui, kun en otakkaan laseja pois, kun meen nukkumaan. Niin se on vaan vieläkin alitajunnassa noi lasit.
        Ei siis meinaa tajuta, et ei ookkaan enää likinäköinen -5.75 ja -5,00. . Oli yli 25 vuotta lasit ja piilarit. Mäkin pelkäsin etukäteen kuin hullu puuroa sitä leikkausta, mut ei se ollu yhtään kauheeta näin jälkikäteen.
        Hyviä toipumisia ja uusia ulottuvuuksia näkemiseen!


      • Jonna Haanperä
        HPPPH kirjoitti:

        että sullakin oli noi positiivinen kokemus ja kaikki meni hyvin!
        Mä itse nautin näöstäni joka aamu, kun herään ja kolmen kuukauden perästäkin vielä aamulla hamuilen lasejani ja illalla meinaan, et jotain unohtui, kun en otakkaan laseja pois, kun meen nukkumaan. Niin se on vaan vieläkin alitajunnassa noi lasit.
        Ei siis meinaa tajuta, et ei ookkaan enää likinäköinen -5.75 ja -5,00. . Oli yli 25 vuotta lasit ja piilarit. Mäkin pelkäsin etukäteen kuin hullu puuroa sitä leikkausta, mut ei se ollu yhtään kauheeta näin jälkikäteen.
        Hyviä toipumisia ja uusia ulottuvuuksia näkemiseen!

        Minulla leikattiin vain toinen silmä, toinen jätettiin lukusilmäksi sitten kun alkaa olla ikää. Ennen leikkaukseen menoa luin paljon http://www.silmaleikkaus.net ja silmäklinikoiden sivuilta faktoja riskeistä ja eri menetelmistä. Monitorin ääressä ei pysty enää laserleikkauksen jälkeen olemaan niin paljon kuin ennen. Kysyin lääkäriltä tilastoja epäonnistuneista leikkauksista ja luin http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php sivulta muiden kokemuksia. Silmaleikkaus.netissä on myös hyödyllinen hintavertailu http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-hinta-vertailu.php, esimerkiksi omassa tapauksessani karsin heti pari Helsingin klinikkaan pois hintojen puolesta. Nyt leikkauksesta on kulunut vasta viikko ja silmät vieläkin melko arkoja valolle, mutta olen kyllä todella onnellinen että menin operoitavaksi, ja kesällä pääsen jo täysin siemauksin nauttimaan mm. uimisesta :)


      • Ullallu
        Jonna Haanperä kirjoitti:

        Minulla leikattiin vain toinen silmä, toinen jätettiin lukusilmäksi sitten kun alkaa olla ikää. Ennen leikkaukseen menoa luin paljon http://www.silmaleikkaus.net ja silmäklinikoiden sivuilta faktoja riskeistä ja eri menetelmistä. Monitorin ääressä ei pysty enää laserleikkauksen jälkeen olemaan niin paljon kuin ennen. Kysyin lääkäriltä tilastoja epäonnistuneista leikkauksista ja luin http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php sivulta muiden kokemuksia. Silmaleikkaus.netissä on myös hyödyllinen hintavertailu http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-hinta-vertailu.php, esimerkiksi omassa tapauksessani karsin heti pari Helsingin klinikkaan pois hintojen puolesta. Nyt leikkauksesta on kulunut vasta viikko ja silmät vieläkin melko arkoja valolle, mutta olen kyllä todella onnellinen että menin operoitavaksi, ja kesällä pääsen jo täysin siemauksin nauttimaan mm. uimisesta :)

        Aaa-puu-va! Jännittää ihan simona, onneksi mulla on loistavat unenlahjat, ei muuten unta ehkä tulisikaan. Huomenna Ympyrätalon Mehiläiseen Pietilän operoitavaksi käy hän.
        Olen asennoitunut hommaan silleen, että mikä vaan parannus nykyiseen näkööni on parannus. Kunhan ei jäisi roskantunnetta, kuivia silmiä tai häiritsevää pimeä näön heikkenemistä pysyväksi vaivaksi. Okei, maksaa paljon, mutta se on kuitenkin vaan rahaa, helepolla voisin tuhlata saman turhempaan(En kyllä ihan noin nopeasti :)) Pitäkäähän peukkuja, Kirjoittelen kokemuksesta kunhan siihen kykenen.


      • Ullallu
        Ullallu kirjoitti:

        Aaa-puu-va! Jännittää ihan simona, onneksi mulla on loistavat unenlahjat, ei muuten unta ehkä tulisikaan. Huomenna Ympyrätalon Mehiläiseen Pietilän operoitavaksi käy hän.
        Olen asennoitunut hommaan silleen, että mikä vaan parannus nykyiseen näkööni on parannus. Kunhan ei jäisi roskantunnetta, kuivia silmiä tai häiritsevää pimeä näön heikkenemistä pysyväksi vaivaksi. Okei, maksaa paljon, mutta se on kuitenkin vaan rahaa, helepolla voisin tuhlata saman turhempaan(En kyllä ihan noin nopeasti :)) Pitäkäähän peukkuja, Kirjoittelen kokemuksesta kunhan siihen kykenen.

        Kävin eilen uudenvuodenaattona Femtolasik leikkauksessa Juhani Pietilällä. Kolmisen viikkoa sitten kävin esitutkimuksessa saamassa lisätietoa operaatiosta(Ylitalo oli kirurgi, erittäin pätevän oloinen mies hänkin), päätin usklataa huolimatta keskustelupalstojen huonoistakin kokemuksista.

        Aika oli aamupäivällä, pääsin heti hoitajan tekemiin paine yms. mittauksiin, sekä optikon suorittamaan näkötestiin ja silmäpohjan kuvaukseen. Sen jälkeen Pietilän luokse juttusille, hän kertoi vielä yksityiskohtaisesti mitä tehdään, miksi tehdään, miltä tuntuu ja mitä leikkauksen jälkeen. Puuduttavia tippoja silmiin...

        Tämän jälkeen kännykkä kiinni ja laser-huoneeseen, hoitaja oli todella ihana ja lämmin ihminen, hänen käytös, puhe ja kosketus rauhotti, mutta tajusin unohtaneeni pyytää rauhoittavaa! Nestemäistä Diapamia sitten kehiin, annostusta kun en tiedä epäilen tipan olleen vain lumeeksi:D Kolmea eri tippaa silmiin useita kertoja, puuduttavaa, kostutus ja antibiootti. Kasvojen desinfiointi pyyhkien viileillä papereilla. Sitten itse operaatio alkoi.

        "Leipurihattu" pitkien hiusten suojaksi, ja tuoliin istumaan. Tuoli kellistettiin ja puuduttavia tippoja jälleen. Silmäluomien levittäjä laitettiin paikalleen oikeaan silmään, tuntui vähän inhottavalta, muttei mitenkään kestämätön. Silmää vasten painettava härveli(jolla paineistettiin?) ei ollut ollenkaan paha. Laser leikkasi läpän täydellisesti, läppä nostettiin ylös ja silmää huuhdeltiin. Tämän jälkeen itse korjauslaserointi, tästä tuli hassu haju, tokan silmän kohdalla tunnistin sen samanoloiseksi kuin kynnen tai hiusten palaessa. Tämä kesti vain hetken, mutta läpän ollessa ylhäällä tuntui mahdottomalta katsoa vihreää pistettä, joka oli sumuiseksi läiskäksi levinnyt. Läppä alas ja silittelyä pensselillä(?) ja tsadaa, se silmä oli valmis. Vasen silmä muuten samaan malliin, mutta levitin joko painoi hermoa tai ripsi oli siellä huonosti, yhteen kohtaan tuntui hassu "neulamainen" tunne, ei kuitenkaan voi kivuksi sanoa. Samoin paine tuntui hieman lujempana, muttei kuitenkaan sattunut.

        Kun toka silmä oli valmis antoi hoitaja mehua ja suklaata, ihmettelin kuinka nopeasti kaikki tapahtui ja kunpa hammaslääkärissäkin saisi suklaata ennen tuolista nousua ;D En meinannut uskaltaa avata silmiä, jotkut tipat vielä ripsiin sotkeentuessaan vähän tahmaavat ja kiristivät hassusti, kuin unihiekka. Avasin ja tsadaa, huone näkyi hyvin, sumuisena, mutta hyvin! Käsveska kainaloon ja lepohuoneeseen, jossa mahdollisuus avata puhelin (juu avasin, todellakin)ja soittaa kotiin. Ja minä kun pelkäsin kosketusnäyttö puhelimen olevan turha kapine, näppäimistä kun voi sormenpäillä tunnustella numerot:) Jäin huoneeseen peiton alle höpöttämään kotiväen ja kavereiden kanssa, kunnes sain juttuseuraksi toisen naisen, kertasimme tapahtumia ja tunteita. Silmien avaaminen oli pelottavaa, pölyn tunnetta silmissä ja utua ilmassa. Hoitaja kävi vartin välein laittamassa tippoja ja kysymässä vointia. Puoli kahden maissa lähdin käymään apteekissa hakemassa lääkkeet sekä maksamassa 3500€ , sen jälkeen vielä Pietilä katsoi silmät ja totesi kaiken olevan kunnossa. Jälkitarkastus 3.2 ellei mitään ilmene.
        Mies tuli hakemaan, onneksi, koska ei musta kuskiksi olisi ollut, katselin vaan liikennemerkkejä kuinka kaukaa ne näen. Ajaa olisi kyllä voinut, ajokorttiraja täyttyi helposti. Tai olisi lentokoneellakin voinut lentää halutessaan...

        Iltaa vietin telkkaria katselle ja raketteja ampuen, ulkona huomasi valojen ympärillä sumukehän, mutta mies sanoi savua olevan ilmassa kyllä oikeastikin :) Tippoja piti laittaa tosi usein, antibiootti sekä kosteutus, mutta hiekan tunnen hävisi jo! Nyt aamulla oli herätessä eka ajatus ennen silmien avaamista näenköhän mä vielä ja taas jännitti avata silmät. Näkyy, näkyy! Viimeksi vuonna 1980 ja nyt taas, aaltoja!

        Tavallaan harmittaa etten ole aiemmin mennyt, mutta tekniikka on kuulemma kehittynyt niin paljon että on ollutkin hyvä odotella kahdeksan vuotta. Olen todella tyytyväinen ja kannatan lämpimästi!


      • Quuhullu
        Ullallu kirjoitti:

        Kävin eilen uudenvuodenaattona Femtolasik leikkauksessa Juhani Pietilällä. Kolmisen viikkoa sitten kävin esitutkimuksessa saamassa lisätietoa operaatiosta(Ylitalo oli kirurgi, erittäin pätevän oloinen mies hänkin), päätin usklataa huolimatta keskustelupalstojen huonoistakin kokemuksista.

        Aika oli aamupäivällä, pääsin heti hoitajan tekemiin paine yms. mittauksiin, sekä optikon suorittamaan näkötestiin ja silmäpohjan kuvaukseen. Sen jälkeen Pietilän luokse juttusille, hän kertoi vielä yksityiskohtaisesti mitä tehdään, miksi tehdään, miltä tuntuu ja mitä leikkauksen jälkeen. Puuduttavia tippoja silmiin...

        Tämän jälkeen kännykkä kiinni ja laser-huoneeseen, hoitaja oli todella ihana ja lämmin ihminen, hänen käytös, puhe ja kosketus rauhotti, mutta tajusin unohtaneeni pyytää rauhoittavaa! Nestemäistä Diapamia sitten kehiin, annostusta kun en tiedä epäilen tipan olleen vain lumeeksi:D Kolmea eri tippaa silmiin useita kertoja, puuduttavaa, kostutus ja antibiootti. Kasvojen desinfiointi pyyhkien viileillä papereilla. Sitten itse operaatio alkoi.

        "Leipurihattu" pitkien hiusten suojaksi, ja tuoliin istumaan. Tuoli kellistettiin ja puuduttavia tippoja jälleen. Silmäluomien levittäjä laitettiin paikalleen oikeaan silmään, tuntui vähän inhottavalta, muttei mitenkään kestämätön. Silmää vasten painettava härveli(jolla paineistettiin?) ei ollut ollenkaan paha. Laser leikkasi läpän täydellisesti, läppä nostettiin ylös ja silmää huuhdeltiin. Tämän jälkeen itse korjauslaserointi, tästä tuli hassu haju, tokan silmän kohdalla tunnistin sen samanoloiseksi kuin kynnen tai hiusten palaessa. Tämä kesti vain hetken, mutta läpän ollessa ylhäällä tuntui mahdottomalta katsoa vihreää pistettä, joka oli sumuiseksi läiskäksi levinnyt. Läppä alas ja silittelyä pensselillä(?) ja tsadaa, se silmä oli valmis. Vasen silmä muuten samaan malliin, mutta levitin joko painoi hermoa tai ripsi oli siellä huonosti, yhteen kohtaan tuntui hassu "neulamainen" tunne, ei kuitenkaan voi kivuksi sanoa. Samoin paine tuntui hieman lujempana, muttei kuitenkaan sattunut.

        Kun toka silmä oli valmis antoi hoitaja mehua ja suklaata, ihmettelin kuinka nopeasti kaikki tapahtui ja kunpa hammaslääkärissäkin saisi suklaata ennen tuolista nousua ;D En meinannut uskaltaa avata silmiä, jotkut tipat vielä ripsiin sotkeentuessaan vähän tahmaavat ja kiristivät hassusti, kuin unihiekka. Avasin ja tsadaa, huone näkyi hyvin, sumuisena, mutta hyvin! Käsveska kainaloon ja lepohuoneeseen, jossa mahdollisuus avata puhelin (juu avasin, todellakin)ja soittaa kotiin. Ja minä kun pelkäsin kosketusnäyttö puhelimen olevan turha kapine, näppäimistä kun voi sormenpäillä tunnustella numerot:) Jäin huoneeseen peiton alle höpöttämään kotiväen ja kavereiden kanssa, kunnes sain juttuseuraksi toisen naisen, kertasimme tapahtumia ja tunteita. Silmien avaaminen oli pelottavaa, pölyn tunnetta silmissä ja utua ilmassa. Hoitaja kävi vartin välein laittamassa tippoja ja kysymässä vointia. Puoli kahden maissa lähdin käymään apteekissa hakemassa lääkkeet sekä maksamassa 3500€ , sen jälkeen vielä Pietilä katsoi silmät ja totesi kaiken olevan kunnossa. Jälkitarkastus 3.2 ellei mitään ilmene.
        Mies tuli hakemaan, onneksi, koska ei musta kuskiksi olisi ollut, katselin vaan liikennemerkkejä kuinka kaukaa ne näen. Ajaa olisi kyllä voinut, ajokorttiraja täyttyi helposti. Tai olisi lentokoneellakin voinut lentää halutessaan...

        Iltaa vietin telkkaria katselle ja raketteja ampuen, ulkona huomasi valojen ympärillä sumukehän, mutta mies sanoi savua olevan ilmassa kyllä oikeastikin :) Tippoja piti laittaa tosi usein, antibiootti sekä kosteutus, mutta hiekan tunnen hävisi jo! Nyt aamulla oli herätessä eka ajatus ennen silmien avaamista näenköhän mä vielä ja taas jännitti avata silmät. Näkyy, näkyy! Viimeksi vuonna 1980 ja nyt taas, aaltoja!

        Tavallaan harmittaa etten ole aiemmin mennyt, mutta tekniikka on kuulemma kehittynyt niin paljon että on ollutkin hyvä odotella kahdeksan vuotta. Olen todella tyytyväinen ja kannatan lämpimästi!

        Kiitos hyvästä jutusta. Pistähän viestiä miten toipuminen etenee.


    • Ullallu

      Kaikki hyvin ja paremmin! Uudenvuodenaaton leikkauksesta on kulunut tovi ja elämä ilman laseja on ihanaa! Edelleen joinain aamuina niitä haen yöpöydältä ja joskus nenänpäältä yritän nostaa... Jälkitarkastuksessa näköni oli parempi kuin koskaan laseilla, ei kun hävittäjää lentämään! Jaa, tarvitaanko siihen muutakin kuin tarkka näkö? Hmmm... Tippoja en meinaa muistaa laittaa, silmät ei kuivu ja tippapullo meinaa kulkeutua piiloon, yritän silti muistaa niitä edes viikottain tiputella. Kovan flunssa ja varsinkin limakalvoja supistavien lääkkeiden aikana oli silmätkin jotenkin aremmat, mutta niin olisi ehkä ilman leikkaustakin.

      Työkaverini ja pomoni kävivät myös leikkauksessa, kummallakin meni kaikki hyvin, mutta toinen tunsi operaation inhaksi, osaksi herkkien/kuivien silmiensä takia ja osaksi ihan yleisenä "ahistuksena". Mutta kunpainenkin näkee nyt hyvin ilman laseja!

      Kaiken kaikkiaan aivan loisto juttu, kyllä ihminen on taitava osatessaan moista tehdä!

    • Antilasik

      Onpas vanha ketju!
      Parisen vuotta olin silmien lasik-leikkauksessa ja olen todella pettynyt. En voi suositella.

      • 4y343

        eli mekaaniinen höylä vai femtolasik. mikä men pielee`??


    • rillit rulaa

      Taitaa pietilällä olla asiakkaat vähissä tämän ketjun perusteella. Aika selvää mainostamista havaittavassa aika ajoin. Mode voisi tarkistaa ip-osoitteet mistä näitä on lähetelty, mikäli ovat tallella.

    • N29

      Moro, kävin itse silmäleikkauksessa (eilen) ja ennen leikkausta koitin kaivella kokemuksia, hieman laihoin tuloksin.Niinpä ajattelin kirjoittaa omasta leikkauksesta ja toipumisesta muutaman rivin.

      Lähtötilanne oli se, että olen saanut silmälasit, vahvuudeltaan 10 jo kahden vuoden vanhana. Syy silmälääkäriin vemiselle oli alunperin karsastus, mutta silmälääkäri totesi vanhemmilleni melko pian, että "kuulkaas, kävleekö tuo tyttö päin seiniä? Ei se näe oikeastaan mitään." Vahvuudet ovat pyseneet likimain samana koko ajan (väliillä 10,5 - 9,25). Karastusta ei koskaan leikattu tai muutoinkaan pyritty korjaamaan muuta kuin laseilla ja karsastuksen syy on rodennäköisesti ollut stereonäön puute: Toinen silnä katsoo ja toinen pitää sille seuraa :) Myöhemmin opin tietoisesti vaihtamaan katsovaa silmää pieneksi hetkeksi, mutta toinen on siis selkeästi se johtava silmä.

      Olen käyttänyt myös piilolinssejä 15 -vuotiaasta saakka, mutta niissäkin markkinat ovat rajoittaneet valinnanvaraa. Yleensä olemassa oli yksi linssi, jolla taittovirhe korjaantui, toisinaan jouduin tyytymään 8 vahvuuksiin ja käyttämään lähelle katsoessa vielä tiimarin lukulaseja.

      Karsastuksen silmälasit korjasivat kokonaan ja piilolinssit suurimmaksi osaksi. Huomasin sen toki itse, mutta edes parhaat kaverini eivät kiinnittäneet siihen huomiota (believe me, olisivat kyllä sanoneet). Aionastaan väsyneinä karsastus näkyin piilolinssien kanssa paremmin. Ilman mitään laseja sen huomasi selvästi.

      Harrastukseni ovat liikkuvaisia ja joudun käytännössä puljaamaan piilolinssien kanssa lähes joka päivä ja tottakai paksut lasit ovat (ja varsinkin lapsena olivat) myös ulkonäkökysymys. No, olivat syyt mitkä tahansa, päätin viimein selvittää, voisiko silmille leikkauksella tehdä mitään, kun laserleikkauksia ei noin vahvoille plussille tehdä.

      Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ns. kirkkaan mykiön vaihto. Tekniikka on sama kuin kaihileikkauksessa; oma mykiö poistetaan ja tilalle asetetaan keinomykiö. Vahvoille plussille keinomykiön "vavhuutta" lisätään niin paljon, että silmän oma taittovirhe saadaan korjattua.

      Ennusteet: Pitäisi päästä eroon jatkuvista laseista, mutta lukulasit jäävät, koska keinomykiö vaan ei pysty tarkentamaan lähelle. On mahdollista, että mykiöleikkauksen jälkeen joudutaan korjaamaan vielä laserilla,koska lopputulos on paljon kiinni siitä, mihin kohtaan silmäpaine mykiön "lukitsee". Yhteisnäköön leikkauksella ei voi vaikuttaa ja karsastusta se ei korjaa. Yleensä vaikutus kuitenkin on sama kuin piilolinsseillä.

      Silmät leikattiin Eiran silmäklinikalla, molemmat samalla kertaa. Leikkaus meni todella nopeasti (ehkäpä 7min/silmä..). Ei ongelmia. LOperoinnin tunsi (ja osittain myös näki) mutta mitään kipua tai edes varsinaist5a epämukavuutta ei ollut. Heti leikkauksen jälkeen näkö oli paremp0i kuin ilman laseja, mutta laajennutippojen vaikutuksesta etenkin kauas todella sumea. (muistakaa, että ilman laseja näköni oli aina todella sumea...) Minulla oli saattaja mukana (ohjeiden mukaan hyödyllinen muttei välttämätön).

      Alkuun lähinäkö oli suurinpiirtein samaa luokkaa kuin laseilla, mutta illan mittaan näkeminen sekä kauas, että lähelle muuttui melko sumuiseksi. Sen verran kuitenkin näin, että normaalit kotiaskareet pystyin tekemään ja tekstiviestejä kirjoittamaan (juuri ja juuri).

      Öisin täytyy viikon verran pitää suojakilpiä, ettei silmiin osu vahingossa. Tippoja kolmesti päivässä 4 viikkoa. Vältettävä silmän kastelemista, saunomista ja voimakkaita ponnisteluja 2 viikkoa.

      Leikkauksesta on nyt vuorokausi. Mitään kipuja tai särkyä ei ole ollut. Illalla silmät olivat vähän kuivat ja väsybeet, kuin olisi pitänyt piilolinssejä aivan liian kauan :) Aamulla silmät punoittivat kevyesti ja laajennustippojen vaikutus näkyi edelleen. Näen tällä hetkellä parhaiten 0,5m-1m päähän, mutta sitä lähempänä ja kauempana on epätarkkaa. Ei kuitenkaan yhtä epätarkkaa kuin illalla. Satunnaisesti näkökentän laidalla näkyy pientä välkettä.

      Palataan asiaan huomenna!

      • Santra

        Hei!
        Minulla on vaihe, jossa on todettu harmaa kaihi kummassakin silmässä, mutta eivät ole vielä leikkausta edellyttävät. Näkö on 4,5 ja 6,0 sekä hajataittoa. Nyt mietin, menenkö leikkuuttamaan, jotta saisin alkaneen kaihin kehityksen pois ja samalla näköni (mykiö) ehkä palautumaan normaaliksi.

        Mitä silmäleikkauksesi maksoi Eiran sairaalassa ja kuka leikkasi?

        Toinen vaihtoehto on, että tilaan uudet silmälasit, joita olin ostamassakin. Näkö ei ole heikentynyt viimeisen 5 vuoden aikana, josta sinänsä olen kiitollinen


    • N29

      Lyhyesti tämän päivän kuulumiset: Punoitus on enimmäkseen hävinnyt ja hyvän näön alue kasvanut. Kauemmas katsoessa näkö en oedelleen epätarkka, mutta eilisestä on mennyt parempaan. En tiedä johtuuko siitä, että täjän olotilaan tottuu vai näin todellisesta muuttumisesta, mutta en enää joka hetki tiedosta olevani toipumassa leikkauksesta :)

      • N29

        2 viikkoa leikkauksesta ja 2 viikkoa kontrolliin. Vaikuttaa siltä, että näkö korjaantui tuolta 10:n tienoilta -2:n tienoille. Puolessa välissä sairaslomaa tuntui parin päivän ajan roskan/likaisuuden tunnetta silmissä, varmaan ne haavat silloin olivat paranemisvaiheessa. Vähän ehkä aiheuttaa hankaluutta, kun hyvän näön alue on se pari metriä ja sen jälkeen muuttuu epätarkaksi. Riski oli kuitenkin tiedossa ja mulla on tällä hetkellä kaverin lasit lainassa, pidän niitä autolla ajaessa ja muulloin kun täytyy nähdä kunnolla kauas.Olen kuitenkin ollut tyytyväinen, on loistavaa kun voi olla myös ilman laseja tai piilolinssejä. Tämän miinuksen voi vielä myöhemmin laseroida ja vaikka se leikkaus on aina leikkaus, olen tällä hetkellä vahvasti sitä mieltä, että hoidan tämän nyt loppuun kun kerran aloitin.


    • Calath

      Minä en menisi enää. Itse operaatio ei ollut kamala ja olen nämä 2,5 vuotta nähnyt oikein hyvin, mutta silmien kuivuus vaivaa edelleen. Se on tosin pahentunut nyt viimeisen syksyn aikana, eli 2 vuotta leikkauksen jälkeen, ja silmät tuntuvat muutenkin hankalammilta, joten en ole aivan varma, onko syynä laserointi vai jokin muu. Silmät myös välillä olivat noin kuukauden verran oikein hyvät. Olisi kiva tietää, että mistä silmäongelmat johtuvat, ja jos ne eivät olisikaan laseroinnista vaan jostain omasta toiminnastani riippumattomasta syystä, niin ei kaduttaisi niin paljoa. Mutta se on varmaa, että mikäli olisin tiennyt, että silmien kuivuminen voi oikeasti jäädä pysyväksi ongelmaksi ja että miten kamalaa se onkaan, niin en olisi mennyt. Kerroin kokemuksiani myös tässä ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9875098

    • Kerato

      Silmäleikkauksia on aikas monenlaisia.. Tyytyväinen olen sarveiskalvon siirtoon.

    • kippari23
    • Puoli sokea

      Femtolasik leikkaus molempiin silmiin 2011. Tuli ihan skeidaa. Uusintaleikkaus 3kk edellisestä ja taas ihan skeidaa. Nyt tämä iso yksityinen silmäsairaala haluaisi leikata vielä uudestaan, mutta en uskalla enää mennä, vaan laitoin asiasta korvaushakemuksen potilasvakuutukseen ja yritän päästä HUS silmäklinikalle korjauttamaan nämä sössimiset. Älkää menkö näihin leikkauksiin muuten, kuin pakottavista terveydellisistä syistä!! Kun leikkauksessa menee jotain pieleen, pesee lääkäri ja sairaala kätensä hommasta, eivät myönnä tekemiänsä virheitä ja pompottelevat vain henkilöltä toiselle ja toivovat, että "kyllä se kohta väsyy valittamaan"!! Jouduin itse käymään muilla silmälääkäreillä asian selvittämiseksi ja kärsin huonosta lopputuloksesta todennäköisesti koko loppu elämäni!!!

      • Harkinnassa

        Suunnittelen leikkuakseen menoa. Kerro ihmeessä, missä kävit ja kuka leikkasi?


    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • aimul

      Elämässä jokainen asia voi mennä huonosti tai hyvin. Tai sitten jotain siltä väliltä. Sama koskee varmasti taittovirheleikkaustakin.

      Kävin kuusi päivää sitten Femtolasik -operaatiossa. Lähtötilanne oli -3,5 sekä ikää 40 v.. Halusin leikkauksen lähinnä harrastusten vuoksi. Mietin todella pitkään asiaa ja kuuden vuoden pähkäilyn jälkeen tein sitten päätöksen. Eniten suorastaan pelotti pysyvät haitat (katselin leikkausta edellisenä päivänä lapsia todella tarkasti jos vaikka en seuraavana päivänä näkisi ollenkaan...) ja itse operaatio sinänsä.

      No, lopputuloksen kannalta ensimmäinen huoli oli tapauksessani aiheeton vaikka leikkaus ei mennyt aivan täydellisesti. Operaation aikana toisen silmän kalvon pintaan tuli naarmu. Se suojattiin vuorokaudeksi piilolinssillä, joka poistetiin kirurgin toimesta.

      Itse leikkaus on tietyllä tavalla epämukava. Ympäristö ja ihmiset olivat kaikin puolin hyviä. Tämän jokainen kokee omalla tavallaan. Olennaisinta on kai ymmärtää, että ottaa tilanteen rauhallisesti, muistaa hengittää ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Jälkikäteen ajatellen tämä huoli oli kokonaan 'turha', vaikkakin olennaisin osa koko asiassa.

      Tunti leikkauksen jälkeen olin saavuttanut lentäjältä vaadittavan tason. Käytännössä näin testin kirjaimet sinänsä tarkasti, mutta ne olivat reunoiltaan sumeat. Lieneekö kontrasti oikea sana tässä yhteydessä, eli se oli vielä heikko. Silmiä särki lievästi vuorokauden. Sen jälkeen tunne lieveni ja hävisi pian kokonaan. Seuraavana päivänä kontrasti parani selkeästi.

      Lääketippoja olen käyttänyt ohjeen mukaan. Kosteustippoja käytin ensimmäisenä päivänä vähintään puolen tunnin välein ja nyt tunnin välein. Kuivumisen tunnetta ei ole tullut, mutta olen siitä huolimatta käyttänyt tippuja varmuuden vuoksi.

      Tämän päivän tilanne (6. päivä leikkauksesta): Toiseen silmään jätettiin hieman miinusta ja se on tällä hetkellä oikein hyvässä kunnossa. Näen sillä melkoisen tarkasti lähelle ja kauas. Toisessa, naarmuuntuneessa, silmässä on lievää roskan tunnetta. Näen kohtuullisen hyvin kauas ja lähelle, mutta kontrasti on jonkin verran vielä hakusessa. Naarmu paranee omassa tahdissaan ja toivottavasti tämä harmi häviää sen myötä

      Kaiken kaikkiaan olen tällä hetkellä tyytyväinen että tein leikkauksen. Autolla ajo onnistuu ilman laseja ja elämä tuntuu mukavalta. Kun on elänyt silmälasien kanssa yli 25 vuotta, niin pitää tietysti hieman totutella uuteen tilanteeseen... maailmassa on näköjään (sanan mukaisesti) paljon yksityiskohtia joita edes lasien kanssa aiemmin ole huomannut!

    • Leikkauksen riskit

      Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan sinulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

      Epäonnistunut leikkaus:

      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
      - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
      - kaksois- tai haamukuvat
      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä
      - yli- tai alikorjaus
      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
      - päänsärky
      - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
      - karsastuksen paheneminen
      - lasiaisen samentumat
      - pysyvä valonarkuus
      - huono tottuminen monovisioniin
      - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
      - verkkokalvon vaurioituminen
      - läppäongelmat
      - epiteelin kasvu
      - tulehdukset
      - masentuminen

      • Lasikleikattu

        Ei muuten kannata antaa liian suurta painoarvoa niiden ihmisten kertomuksille, joiden leikkauksesta on vain vähän aikaa. Niitä on ihan kiva lukea, mutta parin viikon kuluttua leikkauksesta ei voi tietää, onnistuiko leikkaus. Ongelmat saattavat ilmetä vasta viikkojen tai kuukausien kuluttua. Minäkin luulin alussa, että leikkaus onnistui ihan hyvin. Tilanne selvisi vasta myöhemmin. Minulle alkoi tulla paljon erilaisia ongelmia ja kärsin näistä ongelmista nyt loppuelämäni.

        Minun kohdallani femtolasik oli elämäni huonoin päätös. Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: en missään nimessä menisi enää silmäleikkaukseen, Itse asiassa maksaisin heti kymmenkertaisesti leikkauksen hinnan, jos saisin sen peruttua. Valitettavasti leikkaus vain on peruuttamaton.


    • nähnyt&kokenut

      Kyllähän se jostain kertoo että esim. Femtolasik mainostaa leikkauksiaan 10% alennuksella. Touhu taitaa olla lopun edellä ja markkinat hoitavat sen, mikä viranomaisten olisi pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten. Yksikin epäonnistunut leikkaus on liikaa.

      Silmälaseissa ei ole mitään vikaa - eikä riskiä, mikäli terveys on sinulle ensisijainen.

      • Lasikleikattu

        Minäkin olen ihmetellyt, miksi viranomaiset eivät ole puuttuneet leikkauspaikkojen touhuun. Onkohan leikkauspaikoille annettu ohjeita esimerkiksi pakollisista tutkimuksista ennen leikkausta? Nykyisillä tutkimuksilla ei välttämättä saada selville kaikkia silmien ongelmia. Esimerkiksi silmien kuivuutta ei tutkita usein lainkaan, mikä on käsittämätöntä.

        Kaikille pitäisi myös kertoa avoimesti leikkauksen riskeistä. Leikkaukseen aikovan kanssa tulisi keskustella hänen tilanteestaan ja mitä leikkaus tarkoittaa hänen kohdallaan. Minulle riskeistä tai ongelmista ei puhuttu, vaikka kysyin niistä. Sain käsityksen, että silmäni on turvallista leikata. Totuus selvisi leikkauksen jälkeen.

        Jos harkitset silmäleikkausta, ole siis varovainen. Epäonnistuneita silmäleikkauksia on jo nyt liikaa. Silmälaseissa ei todellakaan ole mitään vikaa.


    • 4329i

      Taitaa olla optikoilla oikea hätä kun lukee tätä ketjua. :)

      Lasit ovat ihan ok ja niin myös näköä korjaavat leikkaukset. Pelottelu on halpamaista ja hölmöä.

      • Lasikleikattu

        En usko, että on halpamaista pelottelua kertoa silmäleikkauksen riskeistä. Toivon että minäkin olisin tiennyt niistä enemmän ennen leikkausta. Yleensä silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta Suomessa on myös paljon ihmisiä, jotka katuvat leikkausta.

        Ja eiköhän silmäleikkausta ylistäviä kommentteja ole ihan tarpeeksi tälläkin keskustelupalstalla. Kun minä harkitsin leikkausta, sain lukea vain ylistäviä kommetteja tyyliin "kadun vain etten mennyt leikkaukseen aiemmin". Sain silmäleikkauksesta turvallisen käsityksen ja uskaltauduin leikkaukseen.

        Silmäni leikattiin femtolasikilla ja jos sanon, että kadun leikkausta, se on todellista vähättelyä. Silmäleikkaus epäonnistui kohdallani täysin.

        Ja optikoille ei tule hätä ainakaan minun leikkaukseni takia, koska en edes päässyt eroon laseista. Itse asiassa olen nyt paljon riippuvaisempi laseista kuin ennen leikkausta.

        Kaikki tekevät tietenkin oman päätöksensä. Jos haluat todella eroon laseista, mene leikkaukseen. Todennäköisesti leikkaus onnistuu hyvin. Ennen leikkausta on kuitenkin hyvä olla tietoinen myös riskeistä.


    • 218383

      Riskeistä on hyvä kertoa, mutta näyttää menevän näissä aika lailla pelottelun puolelle. Vähän sama kuin ajokorttikokeeseen valmistatuvaa peloteltaisiin sillä minkälaisia karmeita onnettomuuksia autoillessa voi tapahtua.

      Tärkeä asia kaiken kaikkiaan ja toivottavasti kukin saa tarvitsemansa tiedon niin että pystyy tekemään päätöksensä - oli se sitten mikä tahansa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      2 vuotta sitten molemmat silmät linssi.

      Ensin olin tyytyväinen mutta 1 vuoden jälkeen tuli samat vaivat ja paljon lisää.

      Silmälasien takia menin mutta nyt mulla taas lasit ja nokimuodostuma tullut.

      Valopallot näkökentän reunoilla on jo vuoden ollut eikä ne sieltä koskaan poistu.

      En missään tapauksessa menisi näillä kokemuksilla enää linssileikkaukseen mutta tuota ei saa tekemättömäksi. Katsellaan vain nokimuodostumien läpi.

      Ei ne nokijutut mahdottomasti haittaa mutta mieluummin antaisin ne pois.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      risto laitola lääkäri jää pois id palauttamasts hurja silmä leikkaus tarinoitasi,m tewmsa ruotonen pysay pois ruotonen, eläkwe koskenkorva 112 hullu

    • Anonyymi

      Hei menkää ihmeessä kaikki leikkaukseen,joilla vähänkin ylimääräistä rahaa,kannattaa.Itsellä miinukset yli kymmenen(11.75).Oli huikeeta peruutella autolla,kun kerrankin näki.Lenkkeily uiminen ym.tosi hankalaa oli ennen leikkausta.Uimaan menit silmälasit nenällä,ei hauskaa.Reipas 3 tonnia meni kaihi leikkaukseen yksit.Kakkukahvit ois lääkäri ansainnut. T ; vm60

    • Anonyymi

      kannattaa leikkauttaa vain toinen silmä niin ainaskin toinen näkee jos toisen leikkaus epäonnistuu , uusintaleikkaus on vielä riskimpi kuin se 1. leikkaus , yleensä leikkaus aiheuttaa arpia silmiin jota ei voi leikata pois mitenkään .

    • Anonyymi

      Laserleikkauksessa ei korjata näköä, vaan korjaava linssi ikään kuin hiotaan silmän pintaan. Varsinainen rakenteellinen ongelma ei poistu eli silmä on edelleen liian pitkä. Samat riskit on leikatulla edelleen olemassa kuin lasin käyttäjillä. Kaikkista tärkeintä on ehkäistä likinäön syntymistä. Omat lasini on -4 ja -5 ja piilareita olen käyttänyt 35 vuotta ilman ongelmia.

    • Anonyymi

      Kumpa voisin perua koko operaation. Oikea silmäni tuli todella kuivaksi ja kuivuuden takia kärsin pahoista näköhäiriöistä. Mikään apteekista saatava kostutustippa tai rasva ei auta kuivuuteen koska oikea silmäni ei käytännössä tuota yhtään kyynelnestettä.
      Ei paljon tälläisestä riskistä kerrottu. Kaikki keinot ja konstit kokeiltu ja mikään ei auta. Syön terveelisesti ja monipuolisesti ja huolehdin mikroravinteista. En käytä alkoholia tai tupakoi ja olen fyysisesti todella hyvässä kunnossa. En edes juo kahvia tai mitään kofeini pitoista.
      Silmäni operoinut lääkäri totesi, että valitettavasti näin vain joskus käy.
      Eli käytännössä lekuri sanoi että sori sulla pilattiin toinen silmä, mut näitä välillä sattuu.

    • Anonyymi

      Minulla tehtiin jokunen vuosi sitten leikkaus ja annan ohjeen jokaiselle sitä harkitsevalle.

      Kaihi on pakko leikata mutta jos silmälasilla voi parantaa näkönsä niin ei missään tapauksessa. Monessa tapauksessa ongelmat alkavat vasta 2-3 vuoden jälkeen.

      Lasiaiseen muodostuu savumuodostelma joka vaivaa lopun elämää. Mulla toinen silmä näkee kaikki suorat viivat mutkalla. Laseista ei pääse eroon.

      Silmät ovat kuivat ja apteekista saatavalla tipoilla ne kirkastuvat.

      Sitten tärkein neuvo, jos menet leikkaukseen niin käy ensin toisella silmälääkärillä tutkituttamassa silmät.

      Leikkauksen suorittava osaa petata taustansa hyvin, sillä hän on ammattilainen, jos jokin menee pieleen, kuten usein, niin hän lisää sinun sairaskertomukseen lausuman, että sinulla on alkava kaihi.

      Tämä lausuma estää sinua saamasta ilmaista apua myöhemmin sillä lääkäri pelasti sinut vain kaihilta.

      Minulla kävi näin, kun tuli tuohon toiseen silmään paha mutka suorassa viivassa. Minulla on kuulemma jälkikaihi ja maksaa taas n. 1000 € sen korjaaminen.

      Pistän vain toisen silmän kiinni, kun katson tarkkaan.

    • Anonyymi

      En menisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe