Kotitekoista "LUOMUVIINIÄ"

Tai ainakin melkein...

Pidän viinistä, mutta varsinkin Alkon hyllyssä olevien viinien sulfiitit ovat aiheuttaneet ongelmia.

Tietysti myös kova alkoholivero puoltaa kotiviinin valmistusta. Toki, toki.

Haluaisin tehdä kotiviiniä ns. valmispaketeista, mutta ilman kaikenmaailman "ei-pakollisia" ainesosia.

Viinin kirkkaudella ei minulle ole merkitystä, tuskin munkitkaan mitään kliinisen kirkasta viiniä joivat.

Puhdas vesi, hiiva ja hedelmät: riittäkö nämä aineosat mahdollisimman puhtaan viinin valmistamiseen?

Saa käydä loppuun, pysäyttäjää en tarvitse.

Tälläinen viini ei tietenkään kestä kovin pitkään mutta, mutta... ovathan nuo käyneet kaupaksi joka tapauksessa, varsinkin hyvän ruuan kanssa.

3

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama kun aloitus....

Puhdas vesi, hiiva, hedelmät sekä tietysti sokeri!

Ei taitas muuten tulla viiniä :)

Mutta entä ne muuta ainesosat?

• vähemmän noviisi

Ainakin viinihiiva on välttämätön, ravinnesuolat/enstyymit kans. Muistaakseni hyvin varustetuista tavarataloista, jopa Hongkong-kaupasta, löytyy yksittäisiä viininvalmistukseen tarkoitettuja pieniä pusseja, Barshop-merkkisiä. Ei välttämättä tarvita hapoketta,jos käytät hapokkaita marjoja tai hedelmiä, ei käymispysäyttäjää jos annat käydä loppuun asti(3 viikkoa!) eikä kirkastamisaineita/ selvikkeitä ei tarvita jos lappoat usein astiasta toiseen tietyn ajan, kunnes olet tyytyväinen kohtuulliseen valmistamasi viinin kirkkauteen. Just tuossa hommassa vaatii kärsivällisyyttä ja runsaasti aikaa. Kerro sitten miten onnistuit ja olitko tyytyväinen valmistamaasi kotiviiniin.

• Rutikuiva
        vähemmän noviisi kirjoitti:

Ainakin viinihiiva on välttämätön, ravinnesuolat/enstyymit kans. Muistaakseni hyvin varustetuista tavarataloista, jopa Hongkong-kaupasta, löytyy yksittäisiä viininvalmistukseen tarkoitettuja pieniä pusseja, Barshop-merkkisiä. Ei välttämättä tarvita hapoketta,jos käytät hapokkaita marjoja tai hedelmiä, ei käymispysäyttäjää jos annat käydä loppuun asti(3 viikkoa!) eikä kirkastamisaineita/ selvikkeitä ei tarvita jos lappoat usein astiasta toiseen tietyn ajan, kunnes olet tyytyväinen kohtuulliseen valmistamasi viinin kirkkauteen. Just tuossa hommassa vaatii kärsivällisyyttä ja runsaasti aikaa. Kerro sitten miten onnistuit ja olitko tyytyväinen valmistamaasi kotiviiniin.

Tuloksena on sitten rutikuiva viini, jos sen annetaan käydä loppuun. Saahan siihen kyllä sitten lisättyä sokeria, mutta viini saattaa jatkaa edelleen käymistä. Prosentteja ei kyllä tule enemäpää kuin 17%.
        Mielestäni käyminen on ehdottomasti seisautettava, koska pullot saattavat räjähtää, jollei käyminen ole lakannut viinistä ennen pullotusta ja maku on kamala.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      91
      6094
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5515
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2747
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      103
      1995
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1748
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1611
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1573
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1484
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1453
    Aihe