tietokilvan kysymys.
Missä 2000-luvun BENSIINI käyttöisessä autossa on paras tehon suhde kulutukseen? eli missä autossa pienimmällä kulutuksella saavutetaan suhteessa mahdollisimman suuri teho
tietowisa
7
625
Vastaukset
- Tilastotieteilijä
Jaa-a, mihin tuota tietoa tarvit?
Kyseessä on jokatapauksessa turboahdettu, kevyt ja pienehkön poikkipinta-alan omaava auto.
Kerro sinä jos tiedät. - jos
Niin, bensastahan saadaan polttamalla määrätty määrä energiaa ja kun huomioidaan se, että bensiinimoottoreiden hyötysuhteissa on varsin vähän eroja, niin hankalaksi menee. Turbokaan ei paranna termistä hyötysuhdetta, ja mikä on nyt tehon ja kulutuksen suhde? Moottori kuluttaa x litraa tunnissa täyskaasulla, jolloin hyötysuhde on parhaimmillaan?
Tuotahan kutsutaan yleensä kokonaishyötysuhteeksi ja olisi todella mielenkiintoista tietää edes sen suuruus, noottorin merkki olisi jo ekstraa.
Jostain syystä epäilen jo etukäteen mahdollisia vastauksia.
- pistä vaikeampia kysymyksiä
Tämä on helppo kysymys, sillä on helppo huomata että auton kulutus ja huipputehon suuruus eivät ole lineaarisesti korreloivia.
Tarkoittaa siis sitä että jos/kun yhden litran moottorilla varustettu auto kuluttaa keskimäärin 5 litraa sadalla kilometrillä, kaksilitrainen ei kuluta kymmentä ja kolmelitrainen viittätoista litraa sadalla. Lähelle noita lukemia päästään, mutta ei kuitenkaan ihan niihin asti.
No, tästä kun päätellään että suuritehoiset autot ovat annetussa tehtävänmäärittelyssä vahvoilla, voidaan autotalli.com:in autotilastosta laskea ja todetaan että BMW 750 on voittaja.
Helppoa kun osaa.- riittävän vaikea
Tehon suhde kululukseen ja pienimmällä kulutuksella saavutettava mahdollisimman suuri teho on samaa asiaa ja ilmoitetaan esim g/kwh tai l/hvh.
Ei taida autotallista löytyä vastausta. E-sarjalainen mese E63 AMG taitaa voittaa Bemun tuossa vertailussa? Vaikka onkin vaan V8, niin 6.2 litran iskutilavuus tuottaa 378 kW ja sekalainen kulutus vain 14.3.
Bemun 760i tuottaa 327 kW ja EU-keskikulutus 13.4, joten Mese voittaa 0,038 vastaan 0,041 litraa per kilowatti.
Ja taitaa vähän isompikorinen S65 AMG 450 kW:n tehollaan ja 14.8 litran kulutuksellaan olla isommasta massastaan huolimatta vielä parempi tässä vertailussa; kulutus 14.8 l/100 km. Vertailun vuoksi suhdeluvuksi tulee 0,033 litraa per kilowatti.
Master Eq- On meitä ...
MasterEq kirjoitti:
E-sarjalainen mese E63 AMG taitaa voittaa Bemun tuossa vertailussa? Vaikka onkin vaan V8, niin 6.2 litran iskutilavuus tuottaa 378 kW ja sekalainen kulutus vain 14.3.
Bemun 760i tuottaa 327 kW ja EU-keskikulutus 13.4, joten Mese voittaa 0,038 vastaan 0,041 litraa per kilowatti.
Ja taitaa vähän isompikorinen S65 AMG 450 kW:n tehollaan ja 14.8 litran kulutuksellaan olla isommasta massastaan huolimatta vielä parempi tässä vertailussa; kulutus 14.8 l/100 km. Vertailun vuoksi suhdeluvuksi tulee 0,033 litraa per kilowatti.
Master EqMinä lopetin noiden huippunopeus ja teholukemien vertailun kahvipakettien pahvikuvista jo alakouluasteella yli 45 v sitten.
Eiköhän se iän mukana selviä että autolehtien kauniilla kuvilla ja esitteiden numeroilla on yhä vähemmän kosketusta tosielämään, kuten vertailunnekin joka muistuttaa samaa kuin vertailisitte minkä autokuvan sivunumero on suurin verrattuna tehoon.
Eihän se vilkas mielikuvitus tietenkään pahasta ole, mutta sen liika julistaminen antaa kuvan julistajan henkisestä tilasta tai vastaavasta joten menkääpä lapsukaiset kasvamaan vielä muutamaksi vuodeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1884189Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1033465SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.1022780Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.3032712Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a432390Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1752173Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02080Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k371792Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91629- 451173