Saksassa rajoitetaan dieselautojen liikkumista kaupungeissa, koska dieselit sylkevät myrkkyä ilmaan.
Samman ollaan ajautumassa jo käpykylä Helsingissäkin; ilman laatu on huonontunut siinä määrin että ajoittaisia ajokieltoja on tulossa. Onnea vaan!
Perusteena todettiin, että vaikka bensiiniautojen katalysaattorit ovat tilannetta korjanneet, niin DIESELIEN YLEISTYMINEN on syypää juttuun.
Siinä teille totuutta tuimaa, teille jotka väitätte dieselin hankkimista ekoteoksi.
Ja tuleepa teille ikävänä yllätyksenä lähivuosina dieselpolttoaineen hinnan erittäin raju nousu, jolla pyritään pääsemään eroon dieselien liiasta yleistymisestä ja sen myötä ilman pilaantumisesta.
Diesel on työlaitteen moottori. Ei henkilöauton.
DIESEL VAARALLINEN
76
6276
Vastaukset
- frage
kaikki vaan pois ja täys ajokielto hesaan niin ilmanlaatukin paranis huomattavasti
- -karvapää-
on työlaite. vai ajeletko huviksesi??
- useimmille ihmisille
Tavara-autot ovat työlaitteita, työkoneita. Taksi voi olla työlaite.
Useimmille henkilöauto on persoonallisuuden jatke, jonka hankinnassa TUNNE ratkaisee egosentrisesti enemmän kuin terve järki. - sitä puhe mistä puute
useimmille ihmisille kirjoitti:
Tavara-autot ovat työlaitteita, työkoneita. Taksi voi olla työlaite.
Useimmille henkilöauto on persoonallisuuden jatke, jonka hankinnassa TUNNE ratkaisee egosentrisesti enemmän kuin terve järki.Noita ääliöitä nyt aina löytyy. Tyhjä pussi on OK, mutta henkilöauto ei? Kyllähän auto on useimmille pelkkä kulkuvälinen ja välttämättömyys niinkuin työvälineet ammatimihelle. Jonkun nyt täytyy työtkin hoitaa, että kakarat saa soittaa suutaan.
- Anonyymi
sitä puhe mistä puute kirjoitti:
Noita ääliöitä nyt aina löytyy. Tyhjä pussi on OK, mutta henkilöauto ei? Kyllähän auto on useimmille pelkkä kulkuvälinen ja välttämättömyys niinkuin työvälineet ammatimihelle. Jonkun nyt täytyy työtkin hoitaa, että kakarat saa soittaa suutaan.
Nokileka henkilöauto saastuttaa enemmän kuin bussi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html
- hengitämme
Etkö saa irti diesel-autoa vai miksi valitat noin. Dieselit tulevat yleistymään ja bensa tulee kallistumaan enemmän. Minusta dieselillä on mukava ajaa.
- Diesleitä riittää
On minulla dieseleitä ollut vaikka kuinka, kolmenkymmenen vuoden aikana. Irti saan takuulla isomman, paremman ja kalliimman kuin Sinä.
Tallissa on nytkin kaksi dieseliä, mutta ne ovat työalaitteissa: maasturissa ja pikapissa joissa on ammattikilvet. Iso kaapipakukin on diesel.
Mutta perheen kolme henkilöautoa ovat moderneja bensavehkeitä.
Diesel kallistuu - on monissa maissa jo kirkkaasti kalliimpaa kuin 95:nen bensa.
Ja noille tulossa oleville ajorajoituksille et voi mitään. Erityisesti Saksassa rajoituksia suunnitellaan DIESELEILLE.
Mitä isot edellä, sitä pienetperässä. Ilman ssatusmisen rajoittamiseksi dieselin hintaa tullaan nostamaan rajusti, jotta halpa (hahhah) ajelu ei enää voi toimia houkuttimena, ja diselit jäävt sinne minne kuuluvatkin, työlaitteisiin. - ssksalaisetkin
Diesleitä riittää kirjoitti:
On minulla dieseleitä ollut vaikka kuinka, kolmenkymmenen vuoden aikana. Irti saan takuulla isomman, paremman ja kalliimman kuin Sinä.
Tallissa on nytkin kaksi dieseliä, mutta ne ovat työalaitteissa: maasturissa ja pikapissa joissa on ammattikilvet. Iso kaapipakukin on diesel.
Mutta perheen kolme henkilöautoa ovat moderneja bensavehkeitä.
Diesel kallistuu - on monissa maissa jo kirkkaasti kalliimpaa kuin 95:nen bensa.
Ja noille tulossa oleville ajorajoituksille et voi mitään. Erityisesti Saksassa rajoituksia suunnitellaan DIESELEILLE.
Mitä isot edellä, sitä pienetperässä. Ilman ssatusmisen rajoittamiseksi dieselin hintaa tullaan nostamaan rajusti, jotta halpa (hahhah) ajelu ei enää voi toimia houkuttimena, ja diselit jäävt sinne minne kuuluvatkin, työlaitteisiin.Ovat huomanneet kuinka katkera värkki on dieselauto.
Viime syysloman aikana kävin virossa, väitän että dieselin käry aloi olemaan sietämätöntä.
Nyky tekniikalla täytyisi dieselit kieltää täysin.
Eipä tässä valituksessa ole mitään provoilua, itselläni on myös diesel.
Seuraava auto on vähän kuluttava bensiiniauto. - sepe7
ssksalaisetkin kirjoitti:
Ovat huomanneet kuinka katkera värkki on dieselauto.
Viime syysloman aikana kävin virossa, väitän että dieselin käry aloi olemaan sietämätöntä.
Nyky tekniikalla täytyisi dieselit kieltää täysin.
Eipä tässä valituksessa ole mitään provoilua, itselläni on myös diesel.
Seuraava auto on vähän kuluttava bensiiniauto.Ne Viron 60-luvun dieselbussi rötisköt edustavat uusinta dieseltekniikkaa, vai? Ei ihme, että siellä hiukan pöllähtää ja haisee .....
- Dieselisti
Uusissa dieseleissä on hiukkassuodatin ja katalysaattori, mitä et varmaan tiennyt. Diesel-koneilla on n.30% pienempi kulutus, jolloin kasvihuonekaasuja tulee myös saman verran vähemmän ulos. Miksi bensakone olisi siis ympäristöystävällisempi? Lisäksi tulee mahdollisuus käyttää biodieseliä.
- Perehdys asiaan
Diesl on vähäpäästoinen vain yhdessä asiassa. Muutoin se kyllä yhä sylkee hiukkasia kirkkaasti enemmän kuin besniinimoottori, ja varrallisia typen oksideja oikein rutosti enemmän. Juuri nämä typen oksidit pakottavat rajoituksiin nijin Saksassa kuin Suomessakin.
Voihan olla että dieselit yleistyvät, ikävä kyllä. Mutta yhtä ikävää niiden käyttäjille on että pian niillä ei ole asiaa kaupunkeihin. Ja dieselöljyn hinta nousee, nousee, nousee.
Se on puhtaasti ympäristöpoliittinen juttu, täysin väistämätön.
Uskomatonta miten vähän dieselistit dieseleistä tietävät!
Kyseessä kun ei ole mikään salatiede. - diesel autoilija
Perehdys asiaan kirjoitti:
Diesl on vähäpäästoinen vain yhdessä asiassa. Muutoin se kyllä yhä sylkee hiukkasia kirkkaasti enemmän kuin besniinimoottori, ja varrallisia typen oksideja oikein rutosti enemmän. Juuri nämä typen oksidit pakottavat rajoituksiin nijin Saksassa kuin Suomessakin.
Voihan olla että dieselit yleistyvät, ikävä kyllä. Mutta yhtä ikävää niiden käyttäjille on että pian niillä ei ole asiaa kaupunkeihin. Ja dieselöljyn hinta nousee, nousee, nousee.
Se on puhtaasti ympäristöpoliittinen juttu, täysin väistämätön.
Uskomatonta miten vähän dieselistit dieseleistä tietävät!
Kyseessä kun ei ole mikään salatiede.olet ekobingviini-punkkari jolla ei ole autoon varaa, selittelet sitätätä palstalla koska kateellisuutesi loistaa kirjoituksestasi niin pahasti.
jos omistaisit auton mitä kohta väität onkin se yllättäen 16litrainen superauto ja käyttää polttoaineena kusta! kiihtyy 0-100 1sek ja kulkee valon nopeutta....
eli oletkin avaruusolio?
tervemenoa jonnekin idioottilandiaan jos vaan pääset sinne bussilla tai junalla, taksiinkaan sinulla ei ole varaa....
t:nokivasara - Profilointi amatööriltä
diesel autoilija kirjoitti:
olet ekobingviini-punkkari jolla ei ole autoon varaa, selittelet sitätätä palstalla koska kateellisuutesi loistaa kirjoituksestasi niin pahasti.
jos omistaisit auton mitä kohta väität onkin se yllättäen 16litrainen superauto ja käyttää polttoaineena kusta! kiihtyy 0-100 1sek ja kulkee valon nopeutta....
eli oletkin avaruusolio?
tervemenoa jonnekin idioottilandiaan jos vaan pääset sinne bussilla tai junalla, taksiinkaan sinulla ei ole varaa....
t:nokivasaraSe koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Punkkariksi olen vähän ikämies. Kusella kulkeva auto olisi toki parempi peli kuin nokivasara. Ehkä sellainenkin vielä keksitään, vaikka eipä tuon nyt ihan noin äkäinen kiihtymään tarvitse olla. Vähempikin riittää.
Sulla tuota kiihtyvyyttä sen sijaan näyttää korvien välissä riittävän vaikka muille jakaa. Profiloin sut nopeasti: olet ihminen, jonka perustiedot ja äly eivät riitä käsittelemään annattua ongelmaa, ja joka silloin reagoi eläimen tavoin raivolla ja sijaistoiminnoilla.
En omista autoa. Omistan pitkän rivin autoja. Ne ovat ihan täällä maapallolla, eivät suinkaan ulkoavaruudessa, jonne sinulta näyttää ainakin merkitätvä osa älystä jääneen.
Analysoihan nyt meille kaikille mistä ja mille minä olen kateellinen?
Jos se ei olisi huonoa käytöstä niin kertoisin vuosituloni. Riittäköön että saan kyllä irti taksimatkan, lentolipunkin ykkösluokassa - jos haluan.
Allekirjoituksesi viittaa siihen suuntaan että dieselfaninakaan et vielä ole päässyt kiinni kovin uuteen versioon.
Muuten, mikä on "ekobingviini?"
Yksi elämän suuria nautintoja on kun ei tarvitse olla kateellinen. Toivon muuten ihan vilpittömästi että sinäkin sellaisen päivän kohdallasi koet!
Se on hieno tunne. - irti vag-ryhmään kuuluvan
Profilointi amatööriltä kirjoitti:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Punkkariksi olen vähän ikämies. Kusella kulkeva auto olisi toki parempi peli kuin nokivasara. Ehkä sellainenkin vielä keksitään, vaikka eipä tuon nyt ihan noin äkäinen kiihtymään tarvitse olla. Vähempikin riittää.
Sulla tuota kiihtyvyyttä sen sijaan näyttää korvien välissä riittävän vaikka muille jakaa. Profiloin sut nopeasti: olet ihminen, jonka perustiedot ja äly eivät riitä käsittelemään annattua ongelmaa, ja joka silloin reagoi eläimen tavoin raivolla ja sijaistoiminnoilla.
En omista autoa. Omistan pitkän rivin autoja. Ne ovat ihan täällä maapallolla, eivät suinkaan ulkoavaruudessa, jonne sinulta näyttää ainakin merkitätvä osa älystä jääneen.
Analysoihan nyt meille kaikille mistä ja mille minä olen kateellinen?
Jos se ei olisi huonoa käytöstä niin kertoisin vuosituloni. Riittäköön että saan kyllä irti taksimatkan, lentolipunkin ykkösluokassa - jos haluan.
Allekirjoituksesi viittaa siihen suuntaan että dieselfaninakaan et vielä ole päässyt kiinni kovin uuteen versioon.
Muuten, mikä on "ekobingviini?"
Yksi elämän suuria nautintoja on kun ei tarvitse olla kateellinen. Toivon muuten ihan vilpittömästi että sinäkin sellaisen päivän kohdallasi koet!
Se on hieno tunne.heikkokestoisen nokivasaran joka kiihtyy 9 sek 0-100 km.
Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. - minä taas
Profilointi amatööriltä kirjoitti:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Punkkariksi olen vähän ikämies. Kusella kulkeva auto olisi toki parempi peli kuin nokivasara. Ehkä sellainenkin vielä keksitään, vaikka eipä tuon nyt ihan noin äkäinen kiihtymään tarvitse olla. Vähempikin riittää.
Sulla tuota kiihtyvyyttä sen sijaan näyttää korvien välissä riittävän vaikka muille jakaa. Profiloin sut nopeasti: olet ihminen, jonka perustiedot ja äly eivät riitä käsittelemään annattua ongelmaa, ja joka silloin reagoi eläimen tavoin raivolla ja sijaistoiminnoilla.
En omista autoa. Omistan pitkän rivin autoja. Ne ovat ihan täällä maapallolla, eivät suinkaan ulkoavaruudessa, jonne sinulta näyttää ainakin merkitätvä osa älystä jääneen.
Analysoihan nyt meille kaikille mistä ja mille minä olen kateellinen?
Jos se ei olisi huonoa käytöstä niin kertoisin vuosituloni. Riittäköön että saan kyllä irti taksimatkan, lentolipunkin ykkösluokassa - jos haluan.
Allekirjoituksesi viittaa siihen suuntaan että dieselfaninakaan et vielä ole päässyt kiinni kovin uuteen versioon.
Muuten, mikä on "ekobingviini?"
Yksi elämän suuria nautintoja on kun ei tarvitse olla kateellinen. Toivon muuten ihan vilpittömästi että sinäkin sellaisen päivän kohdallasi koet!
Se on hieno tunne.ja kirjoitti siis puolestasi tämän hauskaksi ja älykkääksi luulemasi tekstin....palaa takaisin autotalliin tai takapihalle ajamaan nurmikkoa...olethan kaupungin työntekijä.
minun ei tarvitse olla kateellinen ei koskaan...näyttikö kirjoitus siltä?
pikemminkin arvostelen moisen moukan kuten sinä typerää tekstiä ja arvata saattoi kuinka vedit naurettavat jutut tähän mukaan (sanelit ja vaimosi kirjoitti)...tienistit ja rivit autoja....no laskit näppärästi kaikkien naapureiden tulot, tai lähinnä arvioit autojensa hintojen perusteella ja sitten kuvittelit että ne ovat sinun, niin tulot kuin autotkin.
olisiko parempi jos ottaisit lääkkeet, aamu ja ilta sellaiset oikein päin,annat vaimosi jatkaa tätä kirjoittelua, hän sen osaa nähtävästi.
sen verran voin kertoa että omassa dieselautossani on 233hv ja 450nm kutoskone...vuosimalli on sitten -06. jätän kertomatta merkin ja mallin mutta automiehenä sinun on helppo tunnistaa missä autossa moinen moottori on? - on paljon
minä taas kirjoitti:
ja kirjoitti siis puolestasi tämän hauskaksi ja älykkääksi luulemasi tekstin....palaa takaisin autotalliin tai takapihalle ajamaan nurmikkoa...olethan kaupungin työntekijä.
minun ei tarvitse olla kateellinen ei koskaan...näyttikö kirjoitus siltä?
pikemminkin arvostelen moisen moukan kuten sinä typerää tekstiä ja arvata saattoi kuinka vedit naurettavat jutut tähän mukaan (sanelit ja vaimosi kirjoitti)...tienistit ja rivit autoja....no laskit näppärästi kaikkien naapureiden tulot, tai lähinnä arvioit autojensa hintojen perusteella ja sitten kuvittelit että ne ovat sinun, niin tulot kuin autotkin.
olisiko parempi jos ottaisit lääkkeet, aamu ja ilta sellaiset oikein päin,annat vaimosi jatkaa tätä kirjoittelua, hän sen osaa nähtävästi.
sen verran voin kertoa että omassa dieselautossani on 233hv ja 450nm kutoskone...vuosimalli on sitten -06. jätän kertomatta merkin ja mallin mutta automiehenä sinun on helppo tunnistaa missä autossa moinen moottori on?..hevosvoimia, mutta mistä saisit vähän sivistystä itseesi.
- mutta mistä
on paljon kirjoitti:
..hevosvoimia, mutta mistä saisit vähän sivistystä itseesi.
sinulle sanoja jotka tarkoittaisivat jotain....eipä mistään kun ei järki juokse....
- dieseliä suositaan muualla
Perehdys asiaan kirjoitti:
Diesl on vähäpäästoinen vain yhdessä asiassa. Muutoin se kyllä yhä sylkee hiukkasia kirkkaasti enemmän kuin besniinimoottori, ja varrallisia typen oksideja oikein rutosti enemmän. Juuri nämä typen oksidit pakottavat rajoituksiin nijin Saksassa kuin Suomessakin.
Voihan olla että dieselit yleistyvät, ikävä kyllä. Mutta yhtä ikävää niiden käyttäjille on että pian niillä ei ole asiaa kaupunkeihin. Ja dieselöljyn hinta nousee, nousee, nousee.
Se on puhtaasti ympäristöpoliittinen juttu, täysin väistämätön.
Uskomatonta miten vähän dieselistit dieseleistä tietävät!
Kyseessä kun ei ole mikään salatiede.Pienemät typpioksidi päästöt ja helpompi suodataa hiukkaset.
Tarvittava polttoineen kokonaismäärä on pienempi kui bensiinin. Suomessa vitkastellaan ainoastaan veropoliitistensyiden takia. Koitmaine biodiesel on vain uusi tapa rahastaa, kun dieselveroa joudutaan rukkaamaan. - Se ainakin on!
minä taas kirjoitti:
ja kirjoitti siis puolestasi tämän hauskaksi ja älykkääksi luulemasi tekstin....palaa takaisin autotalliin tai takapihalle ajamaan nurmikkoa...olethan kaupungin työntekijä.
minun ei tarvitse olla kateellinen ei koskaan...näyttikö kirjoitus siltä?
pikemminkin arvostelen moisen moukan kuten sinä typerää tekstiä ja arvata saattoi kuinka vedit naurettavat jutut tähän mukaan (sanelit ja vaimosi kirjoitti)...tienistit ja rivit autoja....no laskit näppärästi kaikkien naapureiden tulot, tai lähinnä arvioit autojensa hintojen perusteella ja sitten kuvittelit että ne ovat sinun, niin tulot kuin autotkin.
olisiko parempi jos ottaisit lääkkeet, aamu ja ilta sellaiset oikein päin,annat vaimosi jatkaa tätä kirjoittelua, hän sen osaa nähtävästi.
sen verran voin kertoa että omassa dieselautossani on 233hv ja 450nm kutoskone...vuosimalli on sitten -06. jätän kertomatta merkin ja mallin mutta automiehenä sinun on helppo tunnistaa missä autossa moinen moottori on?Vaikka päätyöni on kirjoittaminen, niin autot kuuluvat vahvasti kuvaan mukaan.
Voin siis helposti todeta että autosi on jokseenkin turha kapistus. Voin myös yhtä helposti havaita että Sinä tai vaimosi ette osaa kirjoittaa.
Senkin näen, aivan viestisi perusteella, että henkisessä kypsyydessäsi on runsaasti parantamisen varaa.
Parempaa Uutta Vuotta Sinullekin! - köhköh
Profilointi amatööriltä kirjoitti:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Punkkariksi olen vähän ikämies. Kusella kulkeva auto olisi toki parempi peli kuin nokivasara. Ehkä sellainenkin vielä keksitään, vaikka eipä tuon nyt ihan noin äkäinen kiihtymään tarvitse olla. Vähempikin riittää.
Sulla tuota kiihtyvyyttä sen sijaan näyttää korvien välissä riittävän vaikka muille jakaa. Profiloin sut nopeasti: olet ihminen, jonka perustiedot ja äly eivät riitä käsittelemään annattua ongelmaa, ja joka silloin reagoi eläimen tavoin raivolla ja sijaistoiminnoilla.
En omista autoa. Omistan pitkän rivin autoja. Ne ovat ihan täällä maapallolla, eivät suinkaan ulkoavaruudessa, jonne sinulta näyttää ainakin merkitätvä osa älystä jääneen.
Analysoihan nyt meille kaikille mistä ja mille minä olen kateellinen?
Jos se ei olisi huonoa käytöstä niin kertoisin vuosituloni. Riittäköön että saan kyllä irti taksimatkan, lentolipunkin ykkösluokassa - jos haluan.
Allekirjoituksesi viittaa siihen suuntaan että dieselfaninakaan et vielä ole päässyt kiinni kovin uuteen versioon.
Muuten, mikä on "ekobingviini?"
Yksi elämän suuria nautintoja on kun ei tarvitse olla kateellinen. Toivon muuten ihan vilpittömästi että sinäkin sellaisen päivän kohdallasi koet!
Se on hieno tunne.Hieno tunne on myös se kun näkee miten musta pilvi pölähtää ja kutoskone hörähtää ja sitäpaitsi diisselin sauhu haisee hyvälle, tietysti tiettyyn rajaan asti.
- niillä
köhköh kirjoitti:
Hieno tunne on myös se kun näkee miten musta pilvi pölähtää ja kutoskone hörähtää ja sitäpaitsi diisselin sauhu haisee hyvälle, tietysti tiettyyn rajaan asti.
pölläyttimillä saa taajamissa kohta ajaa, mutta saattehan nauttia pöllyttämisestä maaseudun rauhassa ja sinnehän ne traktorin koneella kulkevat kuuluvatkin.
- Korjauskynä
Tuollaisten asennevammaisten tonttujen ansiota on että ajettiin tulevaisuudessa sitten bensalla tai dieselillä tai ihan millä vaan, niin omaan paskaan hukutaan kuitenkin kun päätökset tehdään niin tunnepohjalta kuin vaan mahdollista. Vedotaan dieselien tärinöihin, nakutukseen ja ties mihin epäolennaiseen kakkapaskaan mikä yleensä ei pidä edes etäisesti paikkaansa.
Kirjoituksestasi paistaa läpi asenteesi dieseleitä kohtaan enemmän kuin asian ydin eikä siinä ole yhtään selkeää ja järkevää perustelua mihinkään seikkaan.
Dieselautojen yleistyminen ehkä lisää hiukkaspäästöjä jos kyseessä ovat mersut vuosimallia 1960, mutta kun hiukkasloukut alkavat yleistyä, päästää diesel ilmoille vähemmän pienhiukkasia kuin bensakone. Pakokaasujen takaisinkierrätyksellä lasketaan palotilojen lämpötiloja ja sitä kautta typen oksidien päästöjä jne, jne. Dieselmoottori on jo lähtökohtaisesti vähemmän saastuttava moottori kuin bensamoottori, joten se on helpompi tehdä bensaa vähäpäästöisemmäksi. Sitä paitsi dieselmoottori kuluttaa vähemmän polttoainetta, halusit tai et, joten vaikka dieselpolttoaine maksaisi saman verran kuin bensa, olisi sillä ajaminen silti 30% halvempaa. Olettaen tietenkin että valtio poistaa dieselautoilta rangaistusveron, mille seikalle muuten ollaan näyttämässä hallituksen puolelta vihreää valoa jo lähiaikoina. Katsos kun hiilidioksidin päästökaupan kannalta dieselien yleistyminen tulee valtiolle huokeammaksi kuin saastuttavan bensakoneen suosiminen...
Ainoa syy bensiinimoottorien yleisyyteen henkilöautoissa on historiallinen; bensakone on aina ollut yksinkertaisempi valmistaa ja kevyempi. Tämän vuoksi bensakone on myös kehitetty pikku hiljaa tiensä päähän. Silti historiallisesti dieseliä on käytetty aina kun käyttökohde on ollut vähänkin vaativampi kuten raskas liikenne, voimalat, laivat, jne. Nykyisillä tuotanto- ja materiaalitekniikoilla ja elektroniikalla dieselmoottorista saadaan helposti vähintään bensamoottorin veroinen ja lisäksi dieselmoottori kehittyy tällä hetkellä jättiharppauksin verrattuna bensamoottoriin.
Oman autoni HDi moottori on sen verran superkone että bensakoneeseen en palaa enää ikinä. Kyseessä on ensimmäinen dieselini ja aiemmin minulla on ollut bensavehkeitä katalysaattorein ja ruiskuin ja ties millä varustettuina. Kaikkien kanssa on ollut vaikeuksia hengittää autotallissa auton käydessä, mutta tämänhetkinen nykynakuttimeni vaikuttaa lähes ilmanraikastimelta.
Harmi kun mopedeja ei valmisteta dieseleinä. Voisit yläasteelle siirtyessäsi kokeilla sellaistakin... - Tumppi-82
Pihasta löytyy VW 1.9 pumppusuutin-diesel sekä 2l turbo bensa auto.
Diesel on huomttvasti mukavampi ajaa. Vääntöalue on niin paljon alempana ettei tarvi huudattaa kierroksia. Matkanteko on mukavaa ja hiljaista kun kone kiertää ~2000rpm. Kulutus on tällöin ~5l/100km.
Rattaiden veturina diesel on aivan omaa luokkaansa, juurikin alaväännön takia. Auto tosin saisi olla automaatti koska tehoalue on kapea verrattuna bensa-autoon. Käytännön kierrosalue on ~1600- 4000rpm, ehkä jopa vähän allekkin 4000rpm. Eli vaihteita saa veivata enemmän kuin bensassa.
Bensa turbossani on 2.5kertainen teho dieseliini nähden. Kiihtyvyys on räjähtävää kun kierroksia on koneessa reilusti. Alavääntöä ei löydy kuten dieselistä ja ohittaessa joutuu kepittämään pienempää. Kulutus sekalaisessa ajossa ~15l/100km. Eli paljon kalliimpaa ajoa kun dieselillä.
Eli jokapäiväiseen ajoon valitsen dieselini. - luupääää
Siinä jonku katkeroitunut paskanpuhuja, jolla ei ole varaa ostaa kunnon diisseliä autokseen.
Yritä nyt vähän miehistyä. - Iso-F
Meidän isi voittaakin teidän isin tappelussa!
- tyhmä!
Uskotkin vielä kaiken mitä ne "pojat" kertovat muka varmana tietona. Mitä, eikö sulla oo varaa dieseliin vai mistä moinen kateus? Kerro ihmeessä, se auttaa. Vai onko sulla edes autoa? Toki autottomuus on pelkkää plussaa jos niin voi elää, ite en kun töissä pitää käydä. Mut käytkä sinä?
Unoha nyt ainakin tollaset jorinat, diesel on tullu pysyäkseen. Saa nousta hinnat aika paljon ennen kuin enempi ajavan kannattais vaihtaa bensaan. Ja tosiasiahan on, että ainoa ekoteko on jättää auto kotiin kun kävellenkin pääsee. - huvittuneena
lukenut dieselmiesten vääntöjuttuja. Viimeiset kaksikymmentäviisi vuotta olen ajanut automaattivaihteisella autolla tietämättä niistä väännöistä sen kummempaa kuin painamalla kaasua niin liikettä on tapahtunut. Autoja on ollut sekä dieseleitä että bensiinillä toimivia. Polttoainekuluja en kovin tiiviisti ole seurannut koska ne kuitenkin ovat aika marginaalisia auton muihin kuluihin verrattuna. Mitenkään naapurisopu lisäävä konehan dieseli ei ole. Käryttää ympäristöä kylmänä käynnistettäessä ja herättää naapurit kolinallaan aamuisin. Toisinaan joudun lähtemään aikaisin liikkelle ja olen huomannut, kun vaihdoin vuosi sitten taas bensakoneeseen, niin naapurin verhot eivät aamuisin heilu. Joten tietoonne, kun saasteista ja päästöistä puhutaan, niin melukin on saastetta.
- melu on historiaa
Eiköhän hymy hyydy, kun pääse nyky dieselin rattiin. Meluarvot ovat pienemmät sekä sisällä autossa, että ulkopuolella kuin bensa kärryissä.
Luontoystävällisyys ja taloudellisuus myöskin merkkaavat useimmille meille paljon. - Ekku76
melu on historiaa kirjoitti:
Eiköhän hymy hyydy, kun pääse nyky dieselin rattiin. Meluarvot ovat pienemmät sekä sisällä autossa, että ulkopuolella kuin bensa kärryissä.
Luontoystävällisyys ja taloudellisuus myöskin merkkaavat useimmille meille paljon.Kyllähän ne dieselit vieläkin on meluisampia kuin bensakoneet.
Ei sitä voi kiistää, vaikka diesel-koneisella henkilöautolla ajankin.
En ole viimeiseen kymmeneen vuoteen kyllä keksinyt yhtään hyvää syytä siirtyä takaisin bensakoneiseen autoon.
Ajokilometrejä tulee sen verran reippaasti, että polttakoot vaan muut bensiiniä.
Suorituskyky on toistaiseksi riittänyt ja meluunkin tottuu. Vääntöalue voi koneessa olla kapea, mutta kun on automaattiloota ja yli 500nm vääntöä, niin ei sitä sanottavasti huomaa:)
Tehoa ei ole kuin rapiat 220 hevosvoimaa, mutta on toistaiseksi kerinnyt ihan kohtuudella. - ukkeli1
Ekku76 kirjoitti:
Kyllähän ne dieselit vieläkin on meluisampia kuin bensakoneet.
Ei sitä voi kiistää, vaikka diesel-koneisella henkilöautolla ajankin.
En ole viimeiseen kymmeneen vuoteen kyllä keksinyt yhtään hyvää syytä siirtyä takaisin bensakoneiseen autoon.
Ajokilometrejä tulee sen verran reippaasti, että polttakoot vaan muut bensiiniä.
Suorituskyky on toistaiseksi riittänyt ja meluunkin tottuu. Vääntöalue voi koneessa olla kapea, mutta kun on automaattiloota ja yli 500nm vääntöä, niin ei sitä sanottavasti huomaa:)
Tehoa ei ole kuin rapiat 220 hevosvoimaa, mutta on toistaiseksi kerinnyt ihan kohtuudella.kuuntelemassa diesel honda accordia ja bensavehjettä yhtäaikaa takuulla bensassa sama ääni
- katkera1
bensan polttaja kun tuommoisia höpötät kyllä se bensa nousee ennen juhannusta 2 euroon kato vaan
- Hyvin tärkeää, onneton
Bensiinin hinta voi nousta vaikka viiteen euroon per litra. Mutta luuletko, oi onneton, ettei dieselöljyn hinta nouse täsmälleen samassa suhteessa?
Sitä dieseliä kun syntyy vain bensiinin sivutuotteena.
Mistä te Suomipoijjaat revitte tuon sokeuden että diesel pysyy bensiiniä halvempana? Kun sen hinta monissa maissa on jo hinattu yli bensiinin hinnan!
Eiköhän diselevero siirry meilläkin suoraan dieselin hintaan, ja samalla rokotetaan vähän saastelisää.
Hämmästyttävän moni näyttää elävän "pyhässä uskossa" ja tieto puuttuu kokonaan. - tietoa oikeasti hinnoista
Hyvin tärkeää, onneton kirjoitti:
Bensiinin hinta voi nousta vaikka viiteen euroon per litra. Mutta luuletko, oi onneton, ettei dieselöljyn hinta nouse täsmälleen samassa suhteessa?
Sitä dieseliä kun syntyy vain bensiinin sivutuotteena.
Mistä te Suomipoijjaat revitte tuon sokeuden että diesel pysyy bensiiniä halvempana? Kun sen hinta monissa maissa on jo hinattu yli bensiinin hinnan!
Eiköhän diselevero siirry meilläkin suoraan dieselin hintaan, ja samalla rokotetaan vähän saastelisää.
Hämmästyttävän moni näyttää elävän "pyhässä uskossa" ja tieto puuttuu kokonaan.Linkin takaa löydätte bensiinin ja dieselin hinta ruotsissa. Siitä näkee että bensiini on raakaineena kalliimpi, mutta verotus tekee dieselistä halvemman.
http://www.spi.se/statistik.asp?art=90
Eli se että dieseli on halvempi on poliittinen päätös, ei markkinavetoinen päätös. Ja kaikkihan tietävät että polttoainehinnoissa isoin osa on veroja.
- PROVOKAATIOTA
Hanki oikeata tietoa, ja lopeta provoilu, VITUN IDIOOTTI!!!
- kiukuttelemasta...
Pitäisi saada joku filtteri tähän systeemiin, selainen joka suodattaisi lasten öiset kirjoittelut pois, kuten ton edellisenkin.
- diisseliauto
Uutisia ja luontoa seuranneet ovat huomanneet kuinka uhkaava ja nopea on ilmaston lämpeneminen.
Uudet dieselmoottorit alentavat ilmaston lämpenemistä aiheuttavia hiilidioksidipäästöjä noin 20 % verattuna samanlaisen bensakoneeseen. Kehittynyt moottori- ja puhdistustekniikka ovat saattaneet hiukkas- ym. haitat historiaan.
Ei kun autokauppaan!- uskonto syntynyt
Tuon tapaiset viestit viittaavat siihen että uusi uskonto on syntynyt.
- Hölynplyä syöttämässä
Kaikille lahkoille on tyypillistä vain oman totuuden hyväksyminen ja näkeminen. Kaikki muu kielletään valheena ja pilkkana.
On todellakin syntynyt uusi uskonto, DIESELKIRKKO! Ja siihen liittymistä vaaditaan EKOTEKONA!
Oevoe sentään. Siis samaan aikaan kun suurkaupungeissa joudutaan dieseleiden käyttöä rajoittaamaan - nääs kun ne sylkevät melkoisen määrän enemmän saastetta taivaalle kuin bensakone.
Vain yhdessä päästössä diesel voitta bensamyllyn, toistaiseksi, eikä välttämättä kauaa.
Tämä fakta ei tunnu uppoavan uususkovaisten kaaliin sitten millään.
Ekoteko on kyllä jotain aivan muuta kuin dieselauton hankinta! - autoilija...
Hölynplyä syöttämässä kirjoitti:
Kaikille lahkoille on tyypillistä vain oman totuuden hyväksyminen ja näkeminen. Kaikki muu kielletään valheena ja pilkkana.
On todellakin syntynyt uusi uskonto, DIESELKIRKKO! Ja siihen liittymistä vaaditaan EKOTEKONA!
Oevoe sentään. Siis samaan aikaan kun suurkaupungeissa joudutaan dieseleiden käyttöä rajoittaamaan - nääs kun ne sylkevät melkoisen määrän enemmän saastetta taivaalle kuin bensakone.
Vain yhdessä päästössä diesel voitta bensamyllyn, toistaiseksi, eikä välttämättä kauaa.
Tämä fakta ei tunnu uppoavan uususkovaisten kaaliin sitten millään.
Ekoteko on kyllä jotain aivan muuta kuin dieselauton hankinta!maissa tai kaupunkeissa näin on jouduttu tekemään?? Löytyskö mitään linkkiä?
- Helsingissä suunnitellaan
autoilija... kirjoitti:
maissa tai kaupunkeissa näin on jouduttu tekemään?? Löytyskö mitään linkkiä?
Tuosta nyt on niin pitkään ja niin paljon ollut epäsuoraa ja suoraa tietoa saatavilla. Eikös ihan juuri Herlsingin Sanomat kertonut Helsingin suunnittelevan ajoittaisia rajoituksia, ja syyksi ilman laadun radikaaliin huonontumiseen todettiin dieseleiden lisääntyminen.
En ole spesialisti, mutta taitaa olla kysymys nimenomaan typen oksideista, jotka aiheuttavat hengitysvaikeuksia, ja joita dieselit väittämän mukaan suoltavat putkesta ulos selvästi bensiiniautoja enemmän.
Olisi hienoa, jos joku TODELLINEN ASIANTUNTIJA näistä päästöistä jotain kertoisi. Nythän täällä yksi väittää yhtä ja toinen toista. Ainakin minua dieselistinä kiinnostaisi tietää tuottaako autoni ratkaisevasti enemmän typen oksideja ja hiukkasia kuin bensiinikäyttöinen auto. - enemmän päästöjä
Helsingissä suunnitellaan kirjoitti:
Tuosta nyt on niin pitkään ja niin paljon ollut epäsuoraa ja suoraa tietoa saatavilla. Eikös ihan juuri Herlsingin Sanomat kertonut Helsingin suunnittelevan ajoittaisia rajoituksia, ja syyksi ilman laadun radikaaliin huonontumiseen todettiin dieseleiden lisääntyminen.
En ole spesialisti, mutta taitaa olla kysymys nimenomaan typen oksideista, jotka aiheuttavat hengitysvaikeuksia, ja joita dieselit väittämän mukaan suoltavat putkesta ulos selvästi bensiiniautoja enemmän.
Olisi hienoa, jos joku TODELLINEN ASIANTUNTIJA näistä päästöistä jotain kertoisi. Nythän täällä yksi väittää yhtä ja toinen toista. Ainakin minua dieselistinä kiinnostaisi tietää tuottaako autoni ratkaisevasti enemmän typen oksideja ja hiukkasia kuin bensiinikäyttöinen auto.Tässä esimerkiksi hieman tietoa: http://www.fiafoundation.com/resources/documents/468833345__adac_klanner.pdf
- saatavuus rajallinen
Helsingissä suunnitellaan kirjoitti:
Tuosta nyt on niin pitkään ja niin paljon ollut epäsuoraa ja suoraa tietoa saatavilla. Eikös ihan juuri Herlsingin Sanomat kertonut Helsingin suunnittelevan ajoittaisia rajoituksia, ja syyksi ilman laadun radikaaliin huonontumiseen todettiin dieseleiden lisääntyminen.
En ole spesialisti, mutta taitaa olla kysymys nimenomaan typen oksideista, jotka aiheuttavat hengitysvaikeuksia, ja joita dieselit väittämän mukaan suoltavat putkesta ulos selvästi bensiiniautoja enemmän.
Olisi hienoa, jos joku TODELLINEN ASIANTUNTIJA näistä päästöistä jotain kertoisi. Nythän täällä yksi väittää yhtä ja toinen toista. Ainakin minua dieselistinä kiinnostaisi tietää tuottaako autoni ratkaisevasti enemmän typen oksideja ja hiukkasia kuin bensiinikäyttöinen auto.Jos oikeasti haluaisi tehdä ekotekoa niin pitäisi saada raakaöljy käytetty mahdollisimman tehokkaasti. Tämä käytännössä tapahtuisi siten että henkilöautot olisivat bensaautoja ja diesel pyhitettäisiin raskaalle liikenteelle.
Jos näin tehtäisiin niin autotehtaat joutuisivat väkisin kehittämään taloudellisempia bensakoneita eikä pyrkiä päsemään halvalla kuten nyt kun syöttävät dieseleitä markkinoille, vaikkakin dieselpolttoöljy olisi järkevintä käyttää raskaassa liikenteessä. Näin ollen autotehtaat eivät oikeasti ota vastuuta CO2 päästöjen vähenemisestä.
Toisin sanoen dieselhenkilöautojen verotusta tulisi lisätä roimasti koko EU:n aluella. - ympäristö pelastuu
enemmän päästöjä kirjoitti:
Tässä esimerkiksi hieman tietoa: http://www.fiafoundation.com/resources/documents/468833345__adac_klanner.pdf
Euro 5 normit täyttävän nykyiaikaisen dieselin osto on ekoteko. Läntinen naapurimme antaa porrastetun verovapautuksen/helpotuksen uuden dieselauton ostajalle - Suomi on tässä asiassa takapajula.
Vanha dieseltekniikka on osin ongelma-alue. Tähän kalustoon tullaan puuttumaan verotuksellisin ja rakenteellisin keinoin.
Nyt on aika marssia autokauppaan ja tehdä ekoteko ja ostaa uusi dieseli - viisas luopuu jo nyt vanhasta kalustosta ja ottaa hyvän vaihtotarjouksen vastaan. - pappi saarnaa
ympäristö pelastuu kirjoitti:
Euro 5 normit täyttävän nykyiaikaisen dieselin osto on ekoteko. Läntinen naapurimme antaa porrastetun verovapautuksen/helpotuksen uuden dieselauton ostajalle - Suomi on tässä asiassa takapajula.
Vanha dieseltekniikka on osin ongelma-alue. Tähän kalustoon tullaan puuttumaan verotuksellisin ja rakenteellisin keinoin.
Nyt on aika marssia autokauppaan ja tehdä ekoteko ja ostaa uusi dieseli - viisas luopuu jo nyt vanhasta kalustosta ja ottaa hyvän vaihtotarjouksen vastaan.Uususkoinen pappi siinä edellisessä viestissä jaksaa saarnata. Luepa linkin takaa ollut aineisto teknisillä silmälaseilla ja jätä se pappikaulus pois.
- saarnat saarnamiehiltä
pappi saarnaa kirjoitti:
Uususkoinen pappi siinä edellisessä viestissä jaksaa saarnata. Luepa linkin takaa ollut aineisto teknisillä silmälaseilla ja jätä se pappikaulus pois.
Suomi on sitoutunut Kioton ym. ilmastosopimuksiin. Tämä tarkoittaa voimakkaita toimia. Keskeisiä kuormittajia ovat liikenne ja energiateollisuus.
Uudet luokitukset täyttävän dieselauton hankinta on ekoteko monellakin tavalla - kulutus laskee samalaiseen bensa-autoon verrattuna noin 25 %, hiilidioksidipäästöt noin 20 % ja tekniikka mahdollistaa parhaiten biopolttoaineiden käytön.
Nopeat syö hitaat - vanhan dieselauton omistajan kannattaa laittaa autonsa kiertoon nyt, kun siitä vielä saa kelpo hyvityksen... - näitä uskovaisia
saarnat saarnamiehiltä kirjoitti:
Suomi on sitoutunut Kioton ym. ilmastosopimuksiin. Tämä tarkoittaa voimakkaita toimia. Keskeisiä kuormittajia ovat liikenne ja energiateollisuus.
Uudet luokitukset täyttävän dieselauton hankinta on ekoteko monellakin tavalla - kulutus laskee samalaiseen bensa-autoon verrattuna noin 25 %, hiilidioksidipäästöt noin 20 % ja tekniikka mahdollistaa parhaiten biopolttoaineiden käytön.
Nopeat syö hitaat - vanhan dieselauton omistajan kannattaa laittaa autonsa kiertoon nyt, kun siitä vielä saa kelpo hyvityksen...On se ihme että maailma on täynnä näitä jotka ei ymmärrä kokonaisuuksia.
FAKTA: dieselpolttoaineen raakaine on raakaöljy
Öljynjalosuksessa syntyy myös bensaa. Näin ollen jonkun on kulutettava bensakin.
Jos eurooppa siirtyy dieseltekniikkaan niin jenkit polttavat bensan. Kuskataan diesel ja bensa ristin rasti laivoilla.
Jos sen sijaan että henkilöautot siirtyvät dieselin puolelle jätettäisiin dieseli kuormaautoille ja kehitettäisiin bensakoneita niin raakaöljyn (=CO2 päästöt oikeasti) käyttö oikeasti vähenisi. Nykykäytännön mukaan näin ei kuitenkaan tapahdu ja raakaöljyä kuluu entiseen tahtiin. Se että yksittäinen henkilö uskoo että kun oma kulutus siirtyi bensasta dieseliin ja samalla pieneni niin ei valitettavasti ole koko totuus, melkein päinvastoin koska helposti ajomäärä lisäntyy halvemman ajon takia. Ja sen edestä sitten jenkitkin voivat polttaa halpaa ylijäämä bensaa... Se siitä ekoteosta.
Samalla vielä heitetään kaupanpäälliseksi eteenkin typenoksiidipäästöja ja hiukkaspäästöjä (vähemmän mikäli hiukkassuodatin). - Isosti kiitoksia linkistä
enemmän päästöjä kirjoitti:
Tässä esimerkiksi hieman tietoa: http://www.fiafoundation.com/resources/documents/468833345__adac_klanner.pdf
Kiitos. Vihdoinkin selkeää faktaa, eikä kiihkomielistä mutu-tietoa.
Jos ei tuosta linkistä käsitä dieselin ja bensiinimoottorin päästöeroja, niin sitten on idiootti.
Mistä ihmeestä syntyy se väite että dieselin hankkiminen olisi ekoteko? - Aivan varmasti...
saatavuus rajallinen kirjoitti:
Jos oikeasti haluaisi tehdä ekotekoa niin pitäisi saada raakaöljy käytetty mahdollisimman tehokkaasti. Tämä käytännössä tapahtuisi siten että henkilöautot olisivat bensaautoja ja diesel pyhitettäisiin raskaalle liikenteelle.
Jos näin tehtäisiin niin autotehtaat joutuisivat väkisin kehittämään taloudellisempia bensakoneita eikä pyrkiä päsemään halvalla kuten nyt kun syöttävät dieseleitä markkinoille, vaikkakin dieselpolttoöljy olisi järkevintä käyttää raskaassa liikenteessä. Näin ollen autotehtaat eivät oikeasti ota vastuuta CO2 päästöjen vähenemisestä.
Toisin sanoen dieselhenkilöautojen verotusta tulisi lisätä roimasti koko EU:n aluella.Tuolla varhemmin esitetyn linkin perusteella voi pitää varmana että dieselautoilua ryhdytään rajoittamaan verotuksellisin keinoin. Muuta mahdollisuutta näet ei ole, jos aiotaan energiaa säästää ja tedhä niitä ekotekoja.
Dieselin tuottaminen edellyttää besniinin tuottamisen lisäämistä, joten mitä enemmän dieselautoja, sitä enemmän bensiiniä tuotetaan, ja poltetaan.
Dieselöljy ja dieselmoottorit kuuluvat raskaalle kalustolle ja työlaitteisiin. Autoilla ei ole muuta tulevaisuutta, toistaiseksi, kuin bensiini.
Biopolttoaineiden valmistus dieselmoottoreille on hyvun pahasti ympäristöä kuormittava valmistusprosessi, joten biopolttoaine ei ole mikään ratkaisu.
Näin on näreet. - Meneekö jakeluun kansalle
näitä uskovaisia kirjoitti:
On se ihme että maailma on täynnä näitä jotka ei ymmärrä kokonaisuuksia.
FAKTA: dieselpolttoaineen raakaine on raakaöljy
Öljynjalosuksessa syntyy myös bensaa. Näin ollen jonkun on kulutettava bensakin.
Jos eurooppa siirtyy dieseltekniikkaan niin jenkit polttavat bensan. Kuskataan diesel ja bensa ristin rasti laivoilla.
Jos sen sijaan että henkilöautot siirtyvät dieselin puolelle jätettäisiin dieseli kuormaautoille ja kehitettäisiin bensakoneita niin raakaöljyn (=CO2 päästöt oikeasti) käyttö oikeasti vähenisi. Nykykäytännön mukaan näin ei kuitenkaan tapahdu ja raakaöljyä kuluu entiseen tahtiin. Se että yksittäinen henkilö uskoo että kun oma kulutus siirtyi bensasta dieseliin ja samalla pieneni niin ei valitettavasti ole koko totuus, melkein päinvastoin koska helposti ajomäärä lisäntyy halvemman ajon takia. Ja sen edestä sitten jenkitkin voivat polttaa halpaa ylijäämä bensaa... Se siitä ekoteosta.
Samalla vielä heitetään kaupanpäälliseksi eteenkin typenoksiidipäästöja ja hiukkaspäästöjä (vähemmän mikäli hiukkassuodatin).Täsmällisen asiallisesti ilmaistua faktaa. Kiitos!
Mitenkähän ihminen saataisiin irti itsekkäästä ja itsekeskeisestä ajattelusta, sillä vain itsekäs ja itsekeskeinen ajattelu mahdollistaa dieselhenkilöautojen suosimisen.
Mutta harva kykenee ajattelemaan ja näkemään omaa nenäänsä pitemmälle. Surullista. - shell
Aivan varmasti... kirjoitti:
Tuolla varhemmin esitetyn linkin perusteella voi pitää varmana että dieselautoilua ryhdytään rajoittamaan verotuksellisin keinoin. Muuta mahdollisuutta näet ei ole, jos aiotaan energiaa säästää ja tedhä niitä ekotekoja.
Dieselin tuottaminen edellyttää besniinin tuottamisen lisäämistä, joten mitä enemmän dieselautoja, sitä enemmän bensiiniä tuotetaan, ja poltetaan.
Dieselöljy ja dieselmoottorit kuuluvat raskaalle kalustolle ja työlaitteisiin. Autoilla ei ole muuta tulevaisuutta, toistaiseksi, kuin bensiini.
Biopolttoaineiden valmistus dieselmoottoreille on hyvun pahasti ympäristöä kuormittava valmistusprosessi, joten biopolttoaine ei ole mikään ratkaisu.
Näin on näreet...että teillä on jotain tekemistä, kun on diesel palsta jossa voi purkautua.
Pidän tätä hyvänä asiana että kirjoitatte täällä kiihdyksissä kun se, että purkaisitte enrgianne ja patoutumanne tuolla liikenteessä ja vaarantaisitte esimerkiksi jonkun diesel autolla liikkuvan henken.
Se linkki sinne diesel juttuun joka käsitteli euro 5 päästörajoja on hyvä jos sen lukee ja tajuaa mistä on kysymys. - Ympäristö pelastuu
saatavuus rajallinen kirjoitti:
Jos oikeasti haluaisi tehdä ekotekoa niin pitäisi saada raakaöljy käytetty mahdollisimman tehokkaasti. Tämä käytännössä tapahtuisi siten että henkilöautot olisivat bensaautoja ja diesel pyhitettäisiin raskaalle liikenteelle.
Jos näin tehtäisiin niin autotehtaat joutuisivat väkisin kehittämään taloudellisempia bensakoneita eikä pyrkiä päsemään halvalla kuten nyt kun syöttävät dieseleitä markkinoille, vaikkakin dieselpolttoöljy olisi järkevintä käyttää raskaassa liikenteessä. Näin ollen autotehtaat eivät oikeasti ota vastuuta CO2 päästöjen vähenemisestä.
Toisin sanoen dieselhenkilöautojen verotusta tulisi lisätä roimasti koko EU:n aluella.On hienoa, että on tällaisia foorumeita, joissa voi oikoa vääriä käsityksiä.
Suomen on seurattava ja noudatettava sitoumuksiaan ympäristöasioissa, joista polttavin on tällä hetkellä ilmaston lämpeneminen. Mitätön uhka ei ole myöskään rajallisten luonnonvarojen haaskaus.
Tee ekoteko ja osta uusi dieselauto. Vaikka Suomi ei vielä hyvitä auton ostajaa tästä ympäristöteosta kuten naapurimme Ruotsi, tulee asia vääjämättä päätettäväksi tulevien vaalien jälkeen perustettavalle uudelle hallitukselle.
Vanhasta dieselkalustosta kannattaa luopua ajoissa ja hyödyntää vielä olemassa oleva hyvä jälleenmyyntiarvo. Euro 5 normeja täyttämättömälle dieselkalustolle tullaan vierittämään teknisiä ja verotuksellisia paineita. - The Rat
saatavuus rajallinen kirjoitti:
Jos oikeasti haluaisi tehdä ekotekoa niin pitäisi saada raakaöljy käytetty mahdollisimman tehokkaasti. Tämä käytännössä tapahtuisi siten että henkilöautot olisivat bensaautoja ja diesel pyhitettäisiin raskaalle liikenteelle.
Jos näin tehtäisiin niin autotehtaat joutuisivat väkisin kehittämään taloudellisempia bensakoneita eikä pyrkiä päsemään halvalla kuten nyt kun syöttävät dieseleitä markkinoille, vaikkakin dieselpolttoöljy olisi järkevintä käyttää raskaassa liikenteessä. Näin ollen autotehtaat eivät oikeasti ota vastuuta CO2 päästöjen vähenemisestä.
Toisin sanoen dieselhenkilöautojen verotusta tulisi lisätä roimasti koko EU:n aluella.Vielä kun annat linkin johonkin edes keskiluotettavaan lähteeseen (vaikkapa wikipediaan), josta selviää että bensa on dieselin sivutuote (tai toisin päin).
Tätä vähän ihmettelin ja etsiskelin netistä, mutta ihan heti ei silmiin osunut. Wikissä kyllä mainittiin sekä bensan että dieselin olevan raakaöljyn jalostustuotteita ja toisaalta että osa bensan ainesosista saadaan tislaamalla raakaöljyä.
Mutta anna se linkki niin voin lopettaa ihmettelyn. - Osta uusi diesel
saatavuus rajallinen kirjoitti:
Jos oikeasti haluaisi tehdä ekotekoa niin pitäisi saada raakaöljy käytetty mahdollisimman tehokkaasti. Tämä käytännössä tapahtuisi siten että henkilöautot olisivat bensaautoja ja diesel pyhitettäisiin raskaalle liikenteelle.
Jos näin tehtäisiin niin autotehtaat joutuisivat väkisin kehittämään taloudellisempia bensakoneita eikä pyrkiä päsemään halvalla kuten nyt kun syöttävät dieseleitä markkinoille, vaikkakin dieselpolttoöljy olisi järkevintä käyttää raskaassa liikenteessä. Näin ollen autotehtaat eivät oikeasti ota vastuuta CO2 päästöjen vähenemisestä.
Toisin sanoen dieselhenkilöautojen verotusta tulisi lisätä roimasti koko EU:n aluella.Tässä on aika hyvä linkki: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,108
Kannattaa lukea miksi uusi dieselauto on ekoteko ja miten jalostamotoiminta vastaa tulevaisuuden haasteisiin. - niin vastaanpa
The Rat kirjoitti:
Vielä kun annat linkin johonkin edes keskiluotettavaan lähteeseen (vaikkapa wikipediaan), josta selviää että bensa on dieselin sivutuote (tai toisin päin).
Tätä vähän ihmettelin ja etsiskelin netistä, mutta ihan heti ei silmiin osunut. Wikissä kyllä mainittiin sekä bensan että dieselin olevan raakaöljyn jalostustuotteita ja toisaalta että osa bensan ainesosista saadaan tislaamalla raakaöljyä.
Mutta anna se linkki niin voin lopettaa ihmettelyn.Tästä löytyy perusperiaatteet ja käsitteet jalostamotoiminnasta:
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,286
Katso esim. kohdat bensiiniopas ja dieselopas. - jota en osaa suoraks
The Rat kirjoitti:
Vielä kun annat linkin johonkin edes keskiluotettavaan lähteeseen (vaikkapa wikipediaan), josta selviää että bensa on dieselin sivutuote (tai toisin päin).
Tätä vähän ihmettelin ja etsiskelin netistä, mutta ihan heti ei silmiin osunut. Wikissä kyllä mainittiin sekä bensan että dieselin olevan raakaöljyn jalostustuotteita ja toisaalta että osa bensan ainesosista saadaan tislaamalla raakaöljyä.
Mutta anna se linkki niin voin lopettaa ihmettelyn.linkiks laittaa:
www.helsinki.fi/kemia/opettajat/aineistot/oljytuotteet/dieseloljyt.htm
Suora lainaus: " Raakaöljyn jakotislauksen yksi tuote on dieselöljy.."
Kun raakaöljyä jalostetaan, jaetaan, syntyy eri tuotteita, joiden määrä on sidoksissa tosiinsa, siis esimerkiksi dieselöljy ja bensiini kulkevat tässä suhteessa käsikädessä. Kun tehdään toista, syntyy väistämättä toistakin. Yksinkertaisesti: mitä enemmän valmistetaan diesel- ja polttoöljyä, sitä enemmän syntyy bensiiniä. - The Rat
jota en osaa suoraks kirjoitti:
linkiks laittaa:
www.helsinki.fi/kemia/opettajat/aineistot/oljytuotteet/dieseloljyt.htm
Suora lainaus: " Raakaöljyn jakotislauksen yksi tuote on dieselöljy.."
Kun raakaöljyä jalostetaan, jaetaan, syntyy eri tuotteita, joiden määrä on sidoksissa tosiinsa, siis esimerkiksi dieselöljy ja bensiini kulkevat tässä suhteessa käsikädessä. Kun tehdään toista, syntyy väistämättä toistakin. Yksinkertaisesti: mitä enemmän valmistetaan diesel- ja polttoöljyä, sitä enemmän syntyy bensiiniä.The requested URL /kemia/opettajat/aineistot/oljytuotteet/dieseloljyt.htm was not found on this server.
Lisäksi on huomatta että raakaöljystä voi tehdä muutakin kuin bensaa.
Dieselöljy syntyy suhteellisen suoraviivaisesti takotislauksesta (jos ymmärrän termin jakotislaus oikein, wikissä on puhuttu vain jalostuksesta), sen sijaan bensa vaatii aika paljon muutakin kamaa...
Kun en tuota linkkiäsi saanut auki, niin mahdoton on sitten sanoa että olisiko siellä lukenut myös: "dieselöljyn rinnalla syntyy vastaava määrä bensiinin raaka-aineita". Jotenkin veikkaan että ei. - ei bensaa ilman dieseliä, ja
The Rat kirjoitti:
The requested URL /kemia/opettajat/aineistot/oljytuotteet/dieseloljyt.htm was not found on this server.
Lisäksi on huomatta että raakaöljystä voi tehdä muutakin kuin bensaa.
Dieselöljy syntyy suhteellisen suoraviivaisesti takotislauksesta (jos ymmärrän termin jakotislaus oikein, wikissä on puhuttu vain jalostuksesta), sen sijaan bensa vaatii aika paljon muutakin kamaa...
Kun en tuota linkkiäsi saanut auki, niin mahdoton on sitten sanoa että olisiko siellä lukenut myös: "dieselöljyn rinnalla syntyy vastaava määrä bensiinin raaka-aineita". Jotenkin veikkaan että ei.päinvastoin. Pitäisi sanan "jakoprosesssi" jo riittä kertomaan mistä on kysymys.
Ikävä kyllä asia vain on niin että kun sahataa puusta lautoja niin väistämättä syntyy sahanpurua. Pelkkää sahanpurua ei voi valmistaa, jos noin leikillisesti asiaa tarkastellaan.
Olen ymmärtänyt täsmälleen niin että bensiinin valmistuksessa väistämättä syntyy dieselöljyä, ja dieselöljyn valmistuksessa väistämättä syntyy bensiiniä.
Molemmat ovat ns. raakamuodossa, eli kumpaakin sitten jalostetaan edelleen.
Raakaöljystä toki voi tehdä muutakin kuin bensiiniä, mutta sen muun valmistuksen ohessa ie synny diesellöljyä.
Luultavasti ja toivottavasti joku todellien asiantuntija suostuu selittämään tämän asian meille kaikille.
Googlesta tuo mainitsemani sivusto löytyy hakusanalla dieselöljy valmistus. Ei ihan ensimmäiseltä sivulta, mutta seuraavalta. - vajetta ja ylituotantoa
The Rat kirjoitti:
The requested URL /kemia/opettajat/aineistot/oljytuotteet/dieseloljyt.htm was not found on this server.
Lisäksi on huomatta että raakaöljystä voi tehdä muutakin kuin bensaa.
Dieselöljy syntyy suhteellisen suoraviivaisesti takotislauksesta (jos ymmärrän termin jakotislaus oikein, wikissä on puhuttu vain jalostuksesta), sen sijaan bensa vaatii aika paljon muutakin kamaa...
Kun en tuota linkkiäsi saanut auki, niin mahdoton on sitten sanoa että olisiko siellä lukenut myös: "dieselöljyn rinnalla syntyy vastaava määrä bensiinin raaka-aineita". Jotenkin veikkaan että ei.Tuosta kun plärää muutaman lehden:
http://www.kaapeli.fi/~tep/projektit/liikenteen_biopolttoaineet/Tekniikka_yleiset.pdf
Ei sitä autoon kelpaavaa bensiiniä noin vain sivutuotteena synny, vaan tarkoituksella sitä tehdään. Jos ei tarvita tai käy kaupaksi, niin kemianteollisuudella on moninaisia tarpeita näille hiilivetyketjuille.
Euroopassa on bensiinin ylituotantoa ja jenkeissä taas bensiinin tuotantovaje. Polttoainekauppa hyödyntää tätä epätasapainoa. - ovat pienet
Osta uusi diesel kirjoitti:
Tässä on aika hyvä linkki: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,108
Kannattaa lukea miksi uusi dieselauto on ekoteko ja miten jalostamotoiminta vastaa tulevaisuuden haasteisiin.Nykykulutuksella raakaöljyä ei pelasteta bioöljyllä. Neste on tehnyt viisaasti kun imuroi "kaikki vapaana" olevat raakaaineet pienimuotoiseen bioöljytuotantoon. Syy miksi bioöljyä tullaan tekemään on poliittinen, moni maa on sitoutumassa biopolttoaineen lotraamiseen normaaliin polttoaineen sekaan muutamilla prosenteilla.
Tämä on sellainen kompromissi jolla saadan "hyvä omatunto" mutta jolla ei oikeasti ole paljonkaan merkitystä laajemassa mittakaavassa.
Kieltämällä dieselit henkilöautopuolella "verotuskeinoilla" ja samalla vaatimalla alennettuja CO2 pakottaisi nopeammin esim polttokennoautoja jolla saavutettaisiin oikeita tuloksia eikä näennäistuloksia. Samalla bensakoneiden polttoainekulutukselle tulisi paineita autotehtaille.
Nyt autotehtaat reagoivat mahdollisimman myöhään. Tästä esimerkkejä:
1) Mitsubishilla oli GDI moottoreita jo kauan sitten. Nyt vasta volkkarit on ruvennut käyttämään samaa ideaa.
2) Pösöllä ja Citikalla oli jo useita vuosia sitten hiukkassuodattimia dieseleissä. Volkkarit ja muut eivät seuranneet perässä. Nyt ovat kusessa kun markkinat ovat ruvenneet vaatimaan hiukkaspäästöjen rajoitusta. Joutuvat anomaan lisääaikaa päästöjen alentamiseksi kun eivät ole kehittänyt omaa toimintaa muulla tavalla kuin maksimoimalla voitot mahdollisiman pienellä R&D panostuksella. - Tälle palstalle tarjosit
ovat pienet kirjoitti:
Nykykulutuksella raakaöljyä ei pelasteta bioöljyllä. Neste on tehnyt viisaasti kun imuroi "kaikki vapaana" olevat raakaaineet pienimuotoiseen bioöljytuotantoon. Syy miksi bioöljyä tullaan tekemään on poliittinen, moni maa on sitoutumassa biopolttoaineen lotraamiseen normaaliin polttoaineen sekaan muutamilla prosenteilla.
Tämä on sellainen kompromissi jolla saadan "hyvä omatunto" mutta jolla ei oikeasti ole paljonkaan merkitystä laajemassa mittakaavassa.
Kieltämällä dieselit henkilöautopuolella "verotuskeinoilla" ja samalla vaatimalla alennettuja CO2 pakottaisi nopeammin esim polttokennoautoja jolla saavutettaisiin oikeita tuloksia eikä näennäistuloksia. Samalla bensakoneiden polttoainekulutukselle tulisi paineita autotehtaille.
Nyt autotehtaat reagoivat mahdollisimman myöhään. Tästä esimerkkejä:
1) Mitsubishilla oli GDI moottoreita jo kauan sitten. Nyt vasta volkkarit on ruvennut käyttämään samaa ideaa.
2) Pösöllä ja Citikalla oli jo useita vuosia sitten hiukkassuodattimia dieseleissä. Volkkarit ja muut eivät seuranneet perässä. Nyt ovat kusessa kun markkinat ovat ruvenneet vaatimaan hiukkaspäästöjen rajoitusta. Joutuvat anomaan lisääaikaa päästöjen alentamiseksi kun eivät ole kehittänyt omaa toimintaa muulla tavalla kuin maksimoimalla voitot mahdollisiman pienellä R&D panostuksella.Kiitos asiallisesta viestistä. Totta todella on että sanan "bio" käytöllä myydään melkein mitä vain. Esimerkiksi polttoainetta, josta 2 % on bioperäistä.
Yhtä totta puhut autotehtaiden haluttomuudesta kehittää ja ottaa käyttöön uusia ratkaisuja. Osakekurssit kiinnostavat paljon enemmän, ja niinpä vanhaa tekniikka yritetään käyttää mahdollisimman pitkään.
Se dieslein autuudesta. Se on vain yksi autoteollisuuden tuote muiden tuotteiden joukossa, ei suinkaan pyyteetön ekoteko.
- selvähän se
Toki käy niin, että kun ihmiset ostavat paljon dieselautoja, niin verottaja alkaa sitten rahastamaan.
Diesel-autojen käyttäjiä on helpompi laskuttaa dieselverolla, ettei polttoaineen hinta nosta inflaatiota liiaksi.
Mutta kutistunut tuo on polttoaineessakin ero bensaan.
Tässä leikissä ei koskaan ole ollut kuin yksi voittaja ja se on verottaja, eli siis me kaikki.
Sosialismia aidoimmillaan.
Ja mitä noihin diesleien päästöihin tulee, ei mene kauan kun tulee hiukkasuodattimet henkilöautoihinkin. Siis dieseleihin.- Anonyymi
Joko jänskättää? 😷😂
- Anonyymi
Ei muuten väliä onko diesel vai ei, mutta se niissä ihmetyttää, että eikö niitä voi sammuttaa markettien pihamaalla kaupassakäynnin ajaksi tai edes tankkauksen ajaksi? Aina kun tulee kaupasta ulos niin koko alue haisee kitkerälle dieselin kärylle.
Bensalla käyvät kyllä sammutetaan.- Anonyymi
Mitä tarkoitat tällä? Meidän perheen molemmat autot, sekä bensa, että diesel sammuu kyllä ihan normaalisti tankatessa tai markettissa käynnin ajaksi.
- Anonyymi
Tämä sukupolvi oli tuudittautunut pienlumisiin kesiin. No, nyt sen näkee kun hieman nöyhtää tippuu, vai liekö sitten dakarista tulleita kaikki kuskit. https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/2f16f9db-f520-4063-8aed-9f646a3f14af
- Anonyymi
Ei suomalaisten snow how osaamisessa paljoa kehumista ole. Kaikki on ok, kun tulee 5 cm luonta, mutta 30 cm päivässä = täysi kaaos.
Silti täällä naureskellaan jenkeille yms vaikka siellä voi joissain paikoissa tulla metri lunta parissa päivässä. Olisi meilläkin koulut kiinni ym vastaavassa tilanteessa.
Helsingissä vähiin lumiin on tuudittauduttu jo 30 vuotta. Ei siellä aurauskalusto riitä alkuunkaan. Asuinaluella ongelmaa ratkotaan suolauksella. Se toimii, kun pakkasta on vain pari astetta ja pian tulee vesisade viimeistelemään suolan työn.
Kun pakkasta on liikaa tai lunta tulee paljon, suola jaksaa sulattaa vain pienen osan lumesta. Lopputuloksena on sileä jääkerros tien pinnalla sen päällä hieman tiivistynyttä lunta, joka tukkii talvirenkaan kuvioinnin. Ihan hemmetin liukasta tämä vrt. "hoitamaton" tie.
- Anonyymi
Mene sinä hippi vaikka sukupuolenkorjausleikkaukseen.
- Anonyymi
Nopeastipa se aika kuluu. Sinäkin aloitit tuon dieselvihakampanjasi jo 15 vuotta sitten.
Jopa ihailtavan sitkeästi ole sitä jaksanut jatkaa, vaikka oikeastaan mikään kampanjoimasi asia dieseleiden osalta ei ole toteutunut.
Tuona aikana dieselit ovat menneet sekä oikealta että vasemmalta bensa-autojen ohi kokonaispäästöjen vähyydessä. Kasvihuonekaasujen osaltahan dieselit ovat aina olleet ylivoimaisesti vähäpäästöisempiä, mutta nykyisin myös hiukkaspäästöt ja nox-päästötkin ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavien bensa-autojen päästöt. Iin se on kehitys kehittynyt.
Seuraavan viidentoista vuoden aikana esiin nousee muut kuin polttomoottoriautot, joten dieselvihakamppanjaltasi putoaa pohja ja sinun täytyy löytää uusi kamppanjakohde. Mikähän se mahtaa olla? Vai jättäydytkö tähän tuttuun ja turvalliseen? Sillä kyllä polttomoottoriautoja vielä riittää liikenteessä seuraavat 15 vuotta. - Anonyymi
Euroopan liikenne- ja ympäristöasioiden keskusjärjestö Transport & Environment toteaa tuoreessa raportissaan diesel-autojen saastuttavan ympäristöä ja päästävän ilmakehään bensa-autoja enemmän hiilidioksidia.
Dieselgaten perintö on 37 miljoonaa Euroopan teillä edelleen ajavaa autoa. Tarvitsemme koko EU:n laajuisia keskitettyjä ja koordinoituja toimenpiteitä, jotta nämä autot eivät myrkyttäisi maapalloamme vielä seuraavia 10–15 vuotta.
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemman-toteaa-tuore-tutkimus-ja-syyttaa-eurooppaa-diesel-addiktiosta/- Anonyymi
Heh, onhan tuo moneen kertaan näissä keskusteluissakin aiemmin ollut vuonna 2017 julkaistu artikkeli ’tuore’ näissä jutuissasi. Tuore se tosiaan on tekemäsi aloitukseen vuodelta 2006 verrattuna. Yt on kuitenkin jo vuosi 2021.
Se, että Euroopassakin on vanha dieselautokanta, useimmat ennen Euro6:ta, on tietysti valitettavaa. Suomessahan tilanne on vielä huonompi. Jospa kaikki voisivatkin vaihtaa dieselinsä syksyn 2014 jälkeen valmistettuihin eli Euro6:iiin niin tilanne paranisi huomattavasti. Taannoisen antidieselkampanjan tuloksena useimmat eurooppalaiset dieseleistä luopujat vaihtoivat bensa-autoihin eikä sähköön tai edes lataushybrideihin ja se näkyi heti liikenne päästöjen nousuna.
- Anonyymi
Jos ette ole lukeneet viimeaikaisia uutisia niin voi voi.
- Anonyymi
Dieselgate, se pistää eräät ärtyisäksi kun ostaneet 10 tonnin ruotsin pirssin ehheh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselgate, se pistää eräät ärtyisäksi kun ostaneet 10 tonnin ruotsin pirssin ehheh
Ja ilmeisesti diisselin😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselgate, se pistää eräät ärtyisäksi kun ostaneet 10 tonnin ruotsin pirssin ehheh
Millä tavalla luulet jonkun kymppitonnin dieselvolvon hankkineen ärsyyntyvän jostain vw-konsernin 6-8 vuotta sitten tapahtuneen päästöhuijauksen vuoksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla luulet jonkun kymppitonnin dieselvolvon hankkineen ärsyyntyvän jostain vw-konsernin 6-8 vuotta sitten tapahtuneen päästöhuijauksen vuoksi?
Oisko epätoivoinen huijausyritys saada ne “nollapäästöiset“näyttämään vieläkin puhtaammilta... Luottamus ja kateus pitää ansaita... 😉
- Anonyymi
Tankilla sentin nousu kirpaisee joitakin ja ureat jäässä, päässäkin😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885