Kipeä afta suussa!

sofie_

Hei!
Mulla on kohta viikon ollut aivan älyttömän kipeä afta (sellanen valkonen kipeä rakkula) suussa, se ei tunnu paranevan ollenkaan, vaikka ostin apteekista sellasia tabletteja mitkä liimataan sen aftan päälle. Se on aika punanen ympäriltä joten taitaa olla tulehtunut. Pitäiskö sitä näyttää lääkärille? Kauan paraneminen voi kestää?? Alkaa jo häiritä, kun syöminenkin sattuu!

8

6711

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Mullakin on ollut niitä. Missä kohtaa suuta se on? Jos se on tulehtunut käy lääkärissä. Kannatan. Jos ei niin ajan myötä :D

• ja ei kun

Asialle apteekkiin. Sieltä esim Aftalaastaria. Muitakin keinoja heillä. Ammattilaisia tavallaan.

jarno

• aftoja..
        ja ei kun kirjoitti:

Asialle apteekkiin. Sieltä esim Aftalaastaria. Muitakin keinoja heillä. Ammattilaisia tavallaan.

jarno

Aurinkohattu-uute tai munkin tipat hoitaa sen äkkiä.. Reilusti aina topsiin laitan ja sillä sutuutan.. ja burana tai ms. särkylääke auttaa kipuun. Paitsi jos oikein päässyt tulehtumaan kantsii mennä lääkäriin.. Ne on inhottavan kipeitä..

• Tytteli_
        aftoja.. kirjoitti:

Aurinkohattu-uute tai munkin tipat hoitaa sen äkkiä.. Reilusti aina topsiin laitan ja sillä sutuutan.. ja burana tai ms. särkylääke auttaa kipuun. Paitsi jos oikein päässyt tulehtumaan kantsii mennä lääkäriin.. Ne on inhottavan kipeitä..

Kannattaa hankkia apteekista Oral b nimistä liuosta se desinfioi suuta ja auttaa että aftat lähtee. Itellä ainakin toimii. Purskuttelee sitä suussa niin kyllä pitäisi aftojen rueta lähtemään.

• Mies Lännestä
        Tytteli_ kirjoitti:

Kannattaa hankkia apteekista Oral b nimistä liuosta se desinfioi suuta ja auttaa että aftat lähtee. Itellä ainakin toimii. Purskuttelee sitä suussa niin kyllä pitäisi aftojen rueta lähtemään.

Minulla on ollut aftoja aivan pienestä pitäen. Mutta löysin niihin hyvän lääkeen kokeiltuani.
        Olen syönyt "Neuromax" - nimistä b-vitamiini pillereitä, joita saa apteekeista. Ja toiseksi hammastahnana käytän "Elmex" - nimistä hammastahnaa. Ja AFTOJA ei tule. Vuosia ja vuosia en voinut syödä mitään citrushedelmiä -> niiden seurauksena tuli suu täyteen aftoja. Mutta miksi aftoja tulee ihmiselle - silloin voi olla kysymys myös siitä, että suolistossa on ongelmia. Itselläni todettiin keliakia eli en voi syödä mitään ruista - ohraa - vehnää sisältää ruokaa eikä juoda niitä sisältäviä juomia! Keliakia lisääntyy jatkuvasti - monilla on se eikä tiedä siitä mitään. Itselläni todettiin keliakia vuonna -99 ja silloin keliakiaa oli 1 prosentilla suomalaisista - nyt keliakiaa on jo 2 prosentilla suomalaisista. Ja muutenkin suomalainen leipä ei ole enää sitä kuin se oli joskus kymmeniä vuosia sitten. Joten B-vitamiinia poskeen ja voit syödä citrushedelmiä ja juoda citrusperäisiä juomia.
        Ne apteekkien AFTA lääkkeet vain parantavat asiaa vain vähäksi aikaa. Kun B-vitamiinihoidolla saat pysyvät tulokset eli vaivasi poistuu lopullisesti!

• vee-e
    • YksAfta

Noita on mulla vähän väliä enkä 23 vuoden olemassaolon jälkeen ole lääkärissä käynyt näyttämässä. Isoäiti sai ne kuulostamaan niin normaalilta asialta lapsena ja ajattelin että kaikilla niitä on välillä. Oletin jotenkin että tulevat siksi että ei ole hampaita tarpeeksi pesty tai purrut "suuta" josta tulehtunut. Nyt ekaa kertaa googlasin, vaihtuu hammastahna ja alan kattomaan että vitamiinit tulee syötyä. Luin että kannattaa tarkistaa keliakian mahdollisuus jos ihan jatkuvasti kiusaavat, isoäidillä todettiin se tossa vuosi sitten. Olen havannoinut että kun aftaa oikeen kunnolla kirpasee, niin että vedet tulee silmiin niin eivät hetkeen satu :) helpompi olis hakee apteekista puudutetta. Se mitä kuitenkin olen aina tiennyt niin AFTA ei tartu ikinä ikinä ikinä, se ei ole sama kuin herppes joka tarttuu vaikka pusuttelemalla!

• ei lääkäriin

Juuri luin Hyvä Terveys Lehdestä, että paraneminen kestää viikosta pariin. Jos syönti on kivuliasta apteekista saatavat lääkkeet helpottavat vähän aikaa että syöminen onnistuu. Jos aftoja tulee usein niin saattaa olla syynä allttius keliakialle, siis kotimaisen viljan gluteennille.
      Artikkelin mukaan ei ole muuta hoitoa kuin aika. Ja vaiva ei ole vaarallinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe