Kysyn oikeuskomiteasta

Nimimerkki.

Oikeuskomitean saa lain mukaan nauhoittaa silloin kun itse paikalla.
Mitä JT vanhimmat sanovat jos esim sanoisin komitean alussa "Laitan tämän nyt nauhalle" ?
Onko yleensä pakko suostua kuulusteluihin?
Entä jos vain kieltäytyy tulemasta komiteaan, erotetaanko automaattisesti?

13

1052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku_Meilo

>>Mitä JT vanhimmat sanovat jos esim sanoisin komitean alussa "Laitan tämän nyt nauhalle" ?

Olettaisin useimmissa tapauksissa esitettävän jonkin sortin vastalausetta. Reagointi riipuu paljolti heidän vilpittömyydestään.

Jos taas komitean lopputulos on edeltäkäsin päätetty, joko paikallisesti tai Tikkurilasta, niin olettaisin vastustuksen olevan sitä voimakkaampaa.

>>Onko yleensä pakko suostua kuulusteluihin?

Ei ole, itseään saa pompotuttaa niin paljon kuin 'sielu sietää' tai vaihtoehtoisesti vanhimpia voi pompottaa niin, että heiltä on perämela kadoksissa koko session ajan. Etenkin Kuopiossa kaksi nuortamiestä on kunnostautunut tässä jäkimmäisessä. Minulle jäi tunne, että perämelaa ei ole koko seurakunnassa.

>>Entä jos vain kieltäytyy tulemasta komiteaan, erotetaanko automaattisesti?

Riippuen tilanteesta, niin lykkäystä voi pyytää ja sitä annetaan, mutta on vaikea kuvitella vapauttavaa lopputulosta, ellei saavu sovittuun aikaan sovittuun paikkaan. Suora kieltäytyminen ei kaivanne sen suurempaa huomiota. Henkilöitä erotetaan jatkuvasti ilman komiteaakin. Puhumattakaan henkilöistä, jotka katsotaan itse eronneeksi (sitä kun kiinnostaa, niin miettiköön miten lainsäädäntö suhtautuu erotustilanteeseen, jossa ei ole henkilön omaa tahdonilmausta).

• SissiOlivia

Itse näpyttelin viime yönä maistraatin kautta eroamisilmoituksen ja nyt olo on niiiin vapaa. en ymmärrä miksi en aiemmin tehnyt sitä. Kuin tuhannen kilon taakka olisi pudonnut selästä. Olen kauan ollut täysin erossa srk toiminnasta ja minut voitaisiin hyvin erottaa jos joku tietäisi kaiken mitä on tapahtunut. Mitään en ole tosin katunut. Mutta enää en jaksanut roikkua mukana vaan viimein sain tehtyä ratkaisuni.Huh....

• Thorni

Onnittelut, toimintasi oli täysin sopusoinnussa JT-seurakunnan -> ja raamatun periaatteiden kanssa:
        "olen ollut kauan erossa srk:n toiminnasta"
        "jos joku tietäisi, minut voitaisiin erottaa"
        "mitään en ole katunut"
        "en jaksa roikkua mukana"

---> eli menee ihan oikein: "katumattomat väärintekijät erotetaan TAI he itse eroavat".

Mutta: takaisin saa tulla jos itse haluaa. Huh sinullekin.

• On todella hienoa, että sait otetuksi tuon tärkeän askeleen. Siitä alkaa toisenlainen elämä. Vartiotornin varjo saattaa jonkin aikaa vielä varjostaa, mutta kun kulkee jonkin aikaa valon tietä, niin varjo väistyy.

• mielenvikainen tai
        Thorni kirjoitti:

Onnittelut, toimintasi oli täysin sopusoinnussa JT-seurakunnan -> ja raamatun periaatteiden kanssa:
        "olen ollut kauan erossa srk:n toiminnasta"
        "jos joku tietäisi, minut voitaisiin erottaa"
        "mitään en ole katunut"
        "en jaksa roikkua mukana"

---> eli menee ihan oikein: "katumattomat väärintekijät erotetaan TAI he itse eroavat".

Mutta: takaisin saa tulla jos itse haluaa. Huh sinullekin.

urpo tulee takaisin jt-joukkoon jos sieltä on pois lähtenyt.
        Tosin vois olla aika kiva "peli" sellainen että ottais oikein sellaisen "ku...us" linjan.Takaisin-monoo-takaisin-monoo-takaisin-monoo...j.n.e.Kunhan pitäis vain siitä huolen et se viimeinen vaihtoehto on:"monoo"...

• Vastaukseni siis meni SissiOlivialle epähuomiossa.

• Nimimerkki.

Miten on mahdollista että nauhurin käyttö voidaan kieltää kerran laki sen sallii?
        Ihmeellistä että on äänitettävä salassa vaikka äänittäminen ei ole lain vastaista.
        Tuollaiset säännöt jo kertovat että oikeuskomiteoilla on jotain salattavaa tai ne menettelevät väärin.

• Nimimerkki. kirjoitti:

Miten on mahdollista että nauhurin käyttö voidaan kieltää kerran laki sen sallii?
        Ihmeellistä että on äänitettävä salassa vaikka äänittäminen ei ole lain vastaista.
        Tuollaiset säännöt jo kertovat että oikeuskomiteoilla on jotain salattavaa tai ne menettelevät väärin.

>>Miten on mahdollista että nauhurin käyttö voidaan kieltää kerran laki sen sallii?

Maallinen laki ei ota aina ulottuakseen vartiotorniseuran säännöksien laatimiseen. Ihmettelen tätä yhtä suuresti kuin sinäkin.

>>Ihmeellistä että on äänitettävä salassa vaikka äänittäminen ei ole lain vastaista.

Salassa äänittämisen etuja toisaalta on komitean suorapuheisempi ote asioihin.

>>Tuollaiset säännöt jo kertovat että oikeuskomiteoilla on jotain salattavaa tai ne menettelevät väärin.

Ehkä. Minusta ne kertovat vartiotorniseuran luottamuksesta pyhän hengen nimittämiin vanhimpiinsa ja heidän virheiden teko alttiuteen. Uudella mantereella kun oikeusjutut voivat olla melko tyyriitä.

• Girl-91

Kyllä sen mielestäni saa nauhoittaa, mutta yleensä ottaen "kuulustelu" on jokaiselle niin yksityinen asia, ettei sitä halua nauhoittaa.Jos ei mene komiteaan, ei sitä nyt suoralta kädeltä voida erottaa, koska vanhimmat eivät tällöin tiedä mitä kyseinen henkilö on tehnyt. Ja jos henkilö tosissaan katuu tekojaan, häntä ei eroteta.

• Woman 58

Seuran ohjeiden mukaan ei saa nauhoittaa, mutta maallisen lain mukaan saa - valitse niistä.

Itselläni ei v. 78 käynyt mielessäkään nauhoittaminen, kun olin komiten kuulusteltavana, tosin sen aikaista tekniikkaa olisi ollut vaikea piilottaa... Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen, en edes miettisi vaan nauhoittaisin ilman muuta ja ehdottomasti vieläpä kaksin välinein, jos toinen sattuu renklaamaan.

Suoralta kädeltä voidaan erottaa. Itse asiassa vanhimmat voivat tehdä mitä vaan päätöksiä asianomaista kuulematta. Sen on yli kolme vuosikymmentä todistajana ja vanhinten toimintaa läheltä seuranneena opettanut. On turha olla naivi ja kuvitella, että seura ja sen edustajat noudattavat omia sääntöjään, moraalisesta rehellisyydestä puhumattakaan. Tämän tunnustaminen ja hyväksyminen vei minulta noin 30 vuotta.

Miten muuten luulet, että aito katumus todennetaan? Vanha totuus on sekin, että 'mitään ei tunnusteta, ja jos jää kiinni, niin ainahan voi katua'. Vanhinten käsitys aidosta katumuksesta on hyvä-veli-suhde ja pärstäkerroinriippuvainen. Ja ryyppykaveririippuvainen erityisesti.

Surettaa ja säälittää Girl-91:n sinisilmäinen luottavaisuus seuran ja vanhinten suoraselkäisyyteen. Tulet takuulla pettymään ennemmin tai myöhemmin.

• Woman 58 kirjoitti:

Seuran ohjeiden mukaan ei saa nauhoittaa, mutta maallisen lain mukaan saa - valitse niistä.

Itselläni ei v. 78 käynyt mielessäkään nauhoittaminen, kun olin komiten kuulusteltavana, tosin sen aikaista tekniikkaa olisi ollut vaikea piilottaa... Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen, en edes miettisi vaan nauhoittaisin ilman muuta ja ehdottomasti vieläpä kaksin välinein, jos toinen sattuu renklaamaan.

Suoralta kädeltä voidaan erottaa. Itse asiassa vanhimmat voivat tehdä mitä vaan päätöksiä asianomaista kuulematta. Sen on yli kolme vuosikymmentä todistajana ja vanhinten toimintaa läheltä seuranneena opettanut. On turha olla naivi ja kuvitella, että seura ja sen edustajat noudattavat omia sääntöjään, moraalisesta rehellisyydestä puhumattakaan. Tämän tunnustaminen ja hyväksyminen vei minulta noin 30 vuotta.

Miten muuten luulet, että aito katumus todennetaan? Vanha totuus on sekin, että 'mitään ei tunnusteta, ja jos jää kiinni, niin ainahan voi katua'. Vanhinten käsitys aidosta katumuksesta on hyvä-veli-suhde ja pärstäkerroinriippuvainen. Ja ryyppykaveririippuvainen erityisesti.

Surettaa ja säälittää Girl-91:n sinisilmäinen luottavaisuus seuran ja vanhinten suoraselkäisyyteen. Tulet takuulla pettymään ennemmin tai myöhemmin.

>>Miten muuten luulet, että aito katumus todennetaan? Vanha totuus on sekin, että 'mitään ei tunnusteta, ja jos jää kiinni, niin ainahan voi katua'.

Tämä on eräs asia, joka todistaa -huuhaa pyhänhengen- vaikutuksen vartiotorniseuran nimittämissä vanhimmistoissa. Itselläni on tiedossa useampia tapauksia, joissa 'syntinen' on ottanut katumuskortin käyttöön ainoastaan järjestössä pysymisen vuoksi. Tämän jälkeen on jatkettu "syntiä" niinkuin ennenkin. Kiinni jäädessään voi sitten taas olla pahoillaan. Itsellenikin suotiin mahdollisuus katua, vaikka olin asunut avovaimoni kanssa yhdessä jo hyvän tovin. Melko selkärangatonta.

Tilanne alkaa muistuttamaan vartiotorniseuran niin parjaaman katolisen kirkon katumisen toimintamallia. Ennen vanhaan jehovantodistajista sentään erotettiin 'synnistä', vaikka katumusta olisikin havaittu. Siellä on taidettu alkaa vartiotorniseurankin johdossa pitämään pullamössömeiningistä.

Ja toisaalta, ymmärtäähän tuon, väkikato on selviö vaikka katumuksen mahdollisuus nykyään on otettukin käyttöön. Jos erottamisen tyyli olisi yhtä selkeä kuin ennenkin, jouduttaisiin seurakuntia lakkauttamaan sieltä sun täältä. Ja sehän ei käy päinsä. Talous kärsisi. Ja koska jehova ei pidä näköjään järjestöstä, jolla ei ole riittävästi jäseniä tai mammonaa, niin jehova on antanut kansalleen katumuksen mahdollisuuden.

• Girl-91
        Woman 58 kirjoitti:

Hei. Teksti jonka kirjoitin, oli mielipiteeni siitä, mitenkä asioiden pitäisi mennä. Mun äiti ja isä on erotettu, äiti pelkästään sen takia että se joi. Vaikka se anoi vanhimmilta että eivät erottaisi, ja hakeutui hoitoon, hänet silti erotettiin. Että en todellakaan suhtaudu asiaan mitenkään kevyesti. Seurakuntamme vanhimmat eivät osaa hoitaa asioita niin kuin pitäisi( muutamia lukuunottamatta) mutta onneksi ei ole minun päänvaivani..

Jenna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1791
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1651
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1413
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      69
      1063
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      49
      966
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      53
      860
    7. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      23
      840
    8. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      821
    9. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      171
      815
    10. Mitä Keskisarja tarkoitti maahanmuuttajien heikkolaatuisuudella? Sanomista vääristellään. Totta kai.

Seurasin A-studiota, jossa Teemu Keskisarja irrotteli verbaalisesti saaden valtavan määrän vihaa niskaansa. Kieltämättä
      Maailman menoa
      173
      692
    Aihe