Autoilun kustannukset

tilastotietelijät

Autoilun kustannukset 2006


Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus on laskelmien mukaan tänä vuonna 40 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.

Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 34 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.

Uuden keskihintaisen dieselhenkilöauton hankkiminen on taloudellisesti perusteltua vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 30 000 km. Käytettynä hankitulla autolla dieselin ja bensiinin kannattavuusraja saavutetaan vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 25 000 km.

Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 2 800 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 101 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 192 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 42 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 392 € vuodessa.

Laskelmat ovat kokonaisuudessaan jäsenten luettavissa maksutta kohdassa Auton kustannukset 2006 – julkaisu.

5

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • al-tilasto

      tuossa se on selvästi sanottu,
      25 - 30.000km vuodessa tarvitaan jotta dieselin hankinta olisi taloudellisesti perusteltua.

      • Jamppa1

        näitä yleistyksiä. Kannattavuus riippuu monesta asiasta ja siitä on suorastaan typerää tehdä noin yksioikoista laskelmaa. Itsellä käytetyssä kannattava raja on 8 tkm vuodessa.

        Oman auton arvo/pääomakustannukset olemattomat. Kulutus 5,5 vastaava bensakoneella vie pari litraa enemmän (laskuissa, todellisuudessa vielä enemmän). D-veron osuus 330 vuodessa.

        Vuositasolla säästöä tulee 30 tkm:n ajolla 800 euroa. Että taitaa juuri ja juuri kannattaa...


    • kasvaa Suomessakin

      Jo joka viides uusi auto Suomessakin myydään nyt dieselinä.

      Kannattavuus riippu myös merkistä - toisissa "vastaavan" bensamallin ja dieselmallin hintaero on suurempi kuin toisissa.

      Lisäksi, kalliimpi hankintahinta dieselistä "kompensoituu" jatkossa entistä paremmin, kun diesel säilyttää jatkossa vielä nykyistäkin paremmin arvonsa suhteessa bensamalleihin. Tämä siksi, koska markkinoilla käytetyistä autoista huomattavasti pienempi osuus on dieseleitä, kuin mikä niiden osuus on uutena myydyistä (ja joka koko ajan kasvaa) - ja kun sama diesel kysyntätrendi näkyy käytetyissäkin - kysynnän ja tarjonnan laki takaa dieselin jälleenhankintahinnan paremman kurssin.

      • dieselin arvo

        tämä on yleinen harhaluulo että diesel
        hankintahinta kompensoituu paremmalla jälleenmyyntiarvolla, erittäin harvoin pitää paikkaansa. miksi?

        mm.
        a) yleensä diesel autot ovat enemmän ajattuja
        b) korjaus ja käyttökulut korkeampia
        c) "liian harvinaisia"
        perus Corolla wagon 1.6 on pomminvarma
        vaihtoauto esim autoliikeelle, niitä menee aina ja niiden kierto on nopeaa.


    • halvin vaihtoehto

      Halvin vaihtoehto on mahdollisimman yksinkertainen/vanha/halpa auto. Kaikin tavoin mitattuna halvempi kuin uusi tai uudehko. Uudehkot autot eivät ole koskaan rahallisesti perusteltuina järkeviä, vaikka kulutus olisi litran sadalle.

      Käy kuuntelemassa muutaman 200-300 euron auton, ja ottaa niistä ehjimmän oloinen. Kestää sen vuoden läjässä, joskus puoli vuotta, joskus parikin vuotta.
      Bensakulut samoissa kuin uudemmissa, ex opelini kulutti seka-ajossa 6.0l ja maantiellä 5.5 litraa sadalle. (bensa, tuntuu nykyiset puntotkin vievän saman verran, vaikka olevinaan modernimpia)
      Jos viitsii korjata, usein saa vanhan romun taas ajokelpoiseksi alle satasen investoinnilla. Esim. kyseiseen opeliin kannentiiviste maksoi 12 euroa.

      Se ei haittaa jos joskus auto hajoaakin jo alle puolessa vuodessa, koska se on uuden auton päivän arvonalennus mikä meni hukkaan, eikun seuraavaa autoa alle. Oikein pihi kaveri onnistuu vielä myymään autostaan puolet osista ja korin, jolloin auto kuittaa hintansa ja mahdolliset romutuskulut täysin takaisin. Auton arvonalennus siis 0€.
      Eikä tarvitse kaskoa, koska autolla ei ole arvoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe