Kestävin Diesel moottori?

John Doe

Mikä on kestävimmästä päästä Diesel moottoreista?
Ainahan kuulee kerrottavan huikeista km määristä (700 000km ja ylikin) mitä on ajettu esim jollain Mersun moottorilla, huikeita km määriä on myös ajettu joillakkin WV:n moottorityypeillä... onko kestävyyteen merkitystä onko ahdettu vai ahtamaton moottori? Tottahan suoritetuilla huolloilla on oma osuutensa, öljynvaihdot..jäähdytysnesteen säännöllisesti yms... Ihan mielenkiinnosta vain kyselen..

45

15461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee..

      kaks tahti laiva diisseleillä ajetaan miljoonia tunteja.

      • sentään

        Löytyyköhän edes yhtään sen ikäistäkään.


      • Tiiseli
        sentään kirjoitti:

        Löytyyköhän edes yhtään sen ikäistäkään.

        ...tuntejakin. Laivamoottorille kertyy 200.000 tuntia helpostikin n. 25 vuodessa.

        Eri asia on sitten, että ne ovat melko harvakäyntisiä: 60...100/min


      • sentään
        Tiiseli kirjoitti:

        ...tuntejakin. Laivamoottorille kertyy 200.000 tuntia helpostikin n. 25 vuodessa.

        Eri asia on sitten, että ne ovat melko harvakäyntisiä: 60...100/min

        25 vuodessa on nippa nappa reilu 200000 tuntia, joten ei niitä käyttötunteja niin kovin helposti noin paljon tule.
        Se miljoona tuntia taas meinaisi 115 vuoden yhtäjaksoista käyntiä, jota on aika vaikea uskoa.


      • Tiiseli
        sentään kirjoitti:

        25 vuodessa on nippa nappa reilu 200000 tuntia, joten ei niitä käyttötunteja niin kovin helposti noin paljon tule.
        Se miljoona tuntia taas meinaisi 115 vuoden yhtäjaksoista käyntiä, jota on aika vaikea uskoa.

        Ei kai kukaan tosissaan ole 1.000.000 tunnista puhunutkaan; mahdoton on mahdotonta.

        Mutta kyllä ne pitkään käyvätkin valtamerilaivoissa.


      • The Rat

        Se on paljon se miljuuna.

        1 000 000 tuntia = ~41 667 päivää = ~114 vuotta.
        Ihan kunnioitettava ikä.

        Miljoonia? Että useampi sata vuotta?
        Tjaa-a. Mitäköhän tohon sanoisi.


    • qewqyoup

      "Ainahan kuulee kerrottavan huikeista km määristä (700 000km ja ylikin) mitä on ajettu esim jollain Mersun moottorilla"

      On olemassa myös bensa autoja joilla on ajettu yli 700 000 esim toyota corolla 1.6
      tuosta oli juttu toyotan lehdessä jos et usko.
      tulipa mieleeni vaikka kysyitkin kestävintä diiseliä

      • Koska niin on pakko olla

        Jos puhutaan vaan henkilöautoista niin eiköhän se kestävin moottori löydy Mercedekseltä. Ihan jo siksi että MB:tä on eniten ja pisimpään dieselinä Suomessa käytetty.

        Itsekin olen sekä 70-luvun että 80-luvun Mekkerillä takuuvarmasti ohittanut tuommoset 700 000 km luvut leikiten. Mutta olen kyl tehnyt sen automaattilootasella bensavolvollakin.

        Uusista dieseleistä ei voi kukaan vielä tietää, koska ei niillä kukaan ole ehtinyt sitä miljoonaa kilometriä ajaa. Siispä noi arvelut väkisinkin rajottuu vanhempiin myllyihin.

        Mut 80-luvulla oli jo niin laadukkaita öljyjä että huimia kilometrimääriä on ajettu monella merkillä, ei yksin Mersulla.


      • RallyeSkoda

        Skodalla on kestävimmät dieselit kertoo puskaradio. Ne kestää ainakin miljoona km. Tosin kukaan ei vielä ole saavuttanut tuota rajaa. Ja Skoda ei muuten enää ole itäaito. Lopettakaa jo tuon sanominen. Se loukkaa meitä Skodan omistajia jotka haluaisimme että autojamme ihaillaan. Olkaa ainakin hienotunteisia ja älkää puhuko asiasta jos olette eri mieltä.


    • jo hiukan
      • piti sanoa

      • mittarilukema
        piti sanoa kirjoitti:

        http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?page=2&sortCol=&ord=&id=15760068&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=15760068@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=15760068@id_make=@id_model=@tb=tmp_find_agent

        kylläpä on pojilla kova usko merssujensa "ajomääriin". Ei Taida löytyä
        montaa 80-luvun mersuu jonka mittaria ei olis ajettu ympäri/ruuvattu väh. 5 kertaa. Näyttää tuo 600000 olevan suositui mittarilukema.
        20 vuotta vanhaan autoon se tekis sen 30tkm vuosi.


    • Kilometrin

      Land Cruiser on ainakin minunkin tiedossani, siis yhdellä koneella ilman remonttia.

    • Ruostepallo

      Työkaveri on ajanut samalla mersulla viitisentoista vuotta. 200 D perusmalli olisiko vuodelta -89. Mittarissa oli syksyllä 725000 km eikä moottoriremonttia vielä ole tehty. Lukemiin uskallan luottaa, koska tyyppi on ollut pitkään matkatöissä ja varmasti ajomäärä on tuota 40 tkm luokkaa vuodessa. Mittarin ruuvailuun ei ole ollut tarvetta kun ei ole autonvaihtoaikeitakaan.

      Laiskahan se on ja alkaa nyttemmin ruostuakin, mutta ei mersun maine ihan tyhjästä ole tullut. Näistä nykyvehkeistä on vaikea sanoa, kun niistä ei vielä ole tämän luokan kokemuksia.

      • Nimetön

        Taatusti löytyy nykydieseleistä(TDI) vastaavia lukemia. Enempi vaan taitaa omistajaa vituttaa kun omistaa 700000 km ajetun Passatin esim. vuodelta -97. Arvo on nimittäin kilometrien myötä tosi pieni, vaikka kone on pelannut tuon ajan ongelmattomasti!


    • laiska mutta kestävä

      Tuo 1980-luvulla ollut 1,9D, jota oli pösön, talbotin ja citikan keulalla, siinä oli yksi miljoonamylly kanssa. Tosin muuten autot ei kestäneet kuin puolikkaan.

      Minulla on nyt kolmas pösö, 1,9-koneella kaikki, tai siis tää viimeinen on 2,0HDi. Ensimmäisen 405-auton mittariin ajoin itse 582000 km ja auto kulkee edelleen pohjanmaalla perheen kakkosautona. toisena oli sitten sama kone turbon kanssa, sen 406:n myin viime kesänä, mittarissa 411000km, siihen piti tehdä venttiiliremppa, tuohon ensimmäiseen ei tehty muuta kuin hihnanvaihdot huolto-ohjelman mukaisesti.

      Nyt on alla tää HDi-kone, mittarissa 04-mallilla on 238000 km. Itse kone toimii vielä ok, mutta saksalaiset boschin sähköjutut pätkivät, eli siinä mielessä luotettavuus huonontunut.

    • Rolls Roycin

      moottoreita. Ovat parhaasta päästä.

      • on kuulunut

        muitakin mielipiteitä.


      • Tais olla vuonna -81, kun viimeiset Rolssin koneella olevat sisut tehtiin. Ei nuo edes ollut mitenkään lujia moottoreita. Nykypäivän kuorma-auton koneet kestää helposti miljoonan, joku jopa kaksi, ennen koneremppaa.


      • CAT E18

        70 luvulle :)


    • Ja Gumminsin

      5,9 litranen turbo-diiseli. EI OLE parempaa edes Mersulla.

    • 450 000 jo ilman remonttia ...

      "Tottahan suoritetuilla huolloilla on oma osuutensa, öljynvaihdot..jäähdytysnesteen säännöllisesti yms.."

      Jäähdytysnesteen vaihto tai vaihtamatta jättö ei lyhennä eikä pidennä moottorin kestävyyttä!

      Sensijaan kestävyyteen vaikuttaa auton käyttö:
      -kaasu pohjassa -ajo nopeuttaa kulumista
      -vajaalämpöisen koneen kaasu pohjassa-revitys kuluttaa
      -kylmäkäynnistys kuluttaa.

      Mikä tahansa henkilöautodieselmoottori kestää miljoona kilometriä, jos sitä ei koskaan revitetä eikä koskaan tehdä kylmäkäynnistyksiä, noin karrikoidusti. Öljyt sopisi vaihtaa n. 30 000 km välein ja jakopään tarvikkeet ennen niiden pettämistä.

      • eiköhän tämä

        vähän riipu tehoistakin suhteutettuna iskutilavuuteen, itselläni oli vm 75 200D mersu ajoin sillä 778tkm ennenkuin myin, mut tehoa siin ei ollut kuin nimeksi kulki kai jotain 115 kmh, nykyiset kestäis vaikka 2milj.km jos niistäkin olis otettu ulos 47 "hevosta"


      • ne, jos

        jaksaa korjata niitä. Esim. turbot, pumput etc.


    • king off the road

      Se on scania v8

      • Hahaa:)

        King off the road tarkoittaa vapaasti suomennettuna "kunkku tienposkessa".:) Se on siis of eikä off...


      • alapään
        Hahaa:) kirjoitti:

        King off the road tarkoittaa vapaasti suomennettuna "kunkku tienposkessa".:) Se on siis of eikä off...

        laakeroinneista ja vetoakselien vaihdoista


      • jipetin
        alapään kirjoitti:

        laakeroinneista ja vetoakselien vaihdoista

        ei paljon auta, jos muut osat ei kestä. TUSKIN se moottorin kestävyys kaikkee ratkaisee, vaan letkan heikoin lenkki!!!


    • utelias.

      Kertokaas vaihteeksi kuinka ne ei-kestävät moottorit lopettaa kestävyytensä ?

      Onko siellä moottoreissa joitain osia jotka kuluu korjaamattomaksi, vai poksahtaako ne moottorit jotenkin kun tietty kilometrimäärä tulee täyteen ?

      Miksi bensiinikäyttöiset ei kestä yhtä kauan vaikka niissä kulutusta aiheuttavat rasitukset ovat paljon pienemmät ?

      Vanhat ja isot dieselit on helppo ymmärtää, ne oli alunperin mitoitettu pitkäkestoisiksi, joka ilmeni tehosta ja painostakin.

      Nykydieselit ei rakenteellisesti paljon eroa bensakoneista, osin kasattu jopa samoista palikoista, käyttötarkoitus sama mutta enemmän kuluvua ja mahdollisesti rikkoutuvia osia, suuremmat mekaamiset - ja lämpörasitukset jne.

      Jotenkin vaikuttaa että nykyaikaisten dieselien kesto on vain myytti jossa käytetään hyväksi työkoneiden ym luomaa kuvaa kestävästä moottorityypistä.

      Ajatuskulkuni voi olla tietenkin täysin väärä ja ehkäpä joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoisi miksi kipinäsytytteinen polttomoottori kuluu nopeammin, ja mistä paikoista, vai onko asia lopultakin vain mitoituksen ja valmistuskustannusten välinen kompromissi ?

      • AriLC

        Noin yksinkertaistetusti maantienopeuksissa dieselit kiertää 3000rpm ja bensakoneet 4000rp. tästä aiheutuu 25% pienempi moottorin kuluminen.
        Tämä yksinkertaistus toimii, kun moootorien iskutilavuus samaa suuruusluokkaa n.2 litraa.
        Jos bensakonen iskutilavuutta kasvatetaan voimakkaasti (vrt. vanhat jenkit) vääntömomenti kasvaa ja voidaan valita vaihteistoon pidemmät välitykset, ja ajaa matalammilla kierroksilla, ja sehän on nähty, että iso V8 ei ajamalla hajoa kaikki muu hajoaa ympäriltä ensin.
        Toinen asia sitten on, että nykyisillä voiteluöljyillä, jos vaan kaikki nesteet on sisällä kumpaisenkin moottorityypin moottorivauriot ovat eritäin harvinaisia.


      • Oku
        AriLC kirjoitti:

        Noin yksinkertaistetusti maantienopeuksissa dieselit kiertää 3000rpm ja bensakoneet 4000rp. tästä aiheutuu 25% pienempi moottorin kuluminen.
        Tämä yksinkertaistus toimii, kun moootorien iskutilavuus samaa suuruusluokkaa n.2 litraa.
        Jos bensakonen iskutilavuutta kasvatetaan voimakkaasti (vrt. vanhat jenkit) vääntömomenti kasvaa ja voidaan valita vaihteistoon pidemmät välitykset, ja ajaa matalammilla kierroksilla, ja sehän on nähty, että iso V8 ei ajamalla hajoa kaikki muu hajoaa ympäriltä ensin.
        Toinen asia sitten on, että nykyisillä voiteluöljyillä, jos vaan kaikki nesteet on sisällä kumpaisenkin moottorityypin moottorivauriot ovat eritäin harvinaisia.

        Laillisilla maantienopeuksilla minun bensavehje kiertää n.2500rpm kutosvaihteella.


      • Oku
        Oku kirjoitti:

        Laillisilla maantienopeuksilla minun bensavehje kiertää n.2500rpm kutosvaihteella.

        että minulla on normaali 1.6litrainen bensakone. Uusissa FSI-koenissa on kuitenkin sen verran vääntöä, että pienempiä vaihteita tarvitsee lähinnä ohittaessa ja jyrkissä ylämäissä.


      • koneella
        Oku kirjoitti:

        Laillisilla maantienopeuksilla minun bensavehje kiertää n.2500rpm kutosvaihteella.

        alle 2000 kierrosta/min. Toki kiekkamittarin punainen alkaa vasta 6400 kierrosta/min.


      • ile D4D

        Ilmeisesti dieselin kestävyys on myytti vanhoilta ajoilta, jolloin dieselkoneet ylimitoitettiin kestämään.

        Nykyään dieselit kestävät juuri siitä yksinkertaisesta syystä, että niillä on taloudellista ajaa enemmän lyhyessä ajassa.

        Vai mitä miljoona saabien, volgien tai paykanien omistajat. Se nyt vaan tyhmää ajaa miljoona 10-30 litran keskikulutuksella.

        Vielä kommentti kierrosluvuista. Ilmeisesti iskutilavuudella ja moottorin kierrosluvulla on jokin yhteys kestävyyteen, mutta miksi GM V8-diesel hajoaa ennen aikojaan (syöttöpumppu, männät jne...).


    • ninja

      toyota hj60 4.0 kestää helposti miljoonan eikä ole vielä edes väljä!

    • voimakonemies

      Olin parikymmentä vuotta sitten YK-hommissa lähi-idässä. Olin siinä sivussa aseman voimakonemies. Meillä oli kaksi samnlaista Lister Petter voimakonetta jotka kävi yötä päivää vuoden ympäri. Yksi vaihe, 10,7kW:ia. Kolme pyttynen tasanopeusmoottori. 120 h välein vaihdettiin öljyt ja pestiin suodattimet. Molemmat oli tuotu aikoinaan Suetzilta käytettyinä. Molemmissa oli käyttöpöytäkirjan mukaan käyttötunteja yli 120000. Autossa vastaa ainakin 5000000 km:iä.

    • Kupinkääntäjä

      Netissä oli jokune viikko sitten että hiacen ja hiluxin koneet ei hajoa koskaan.

      • Corjaaja

        Niinhän sitä luulisi että Toyota kestää mutta se "uutinen" on ihan höpöhöpö juttuja autovahinkokeskuksen tyypiltä. Toyota D4D moottoreissa on maailmalla yleisesti tiedossa jos jonkinlaista ongelmaa. Kannattaa ottaa selvää mitä on ostamassa jos haluaa pitkää ja huoletonta käyttöä. Googlella löytyy kyllä tietoa ympäri maailmaa.

        Sitten on ihan omakohtaista kokemusta seitsemän vuotta vanhasta 1KD-FTV, 3 litran commonrail moottorin hajoamisesta missä alkuperäiseen Toyotan käyttämään Nural valmistajan mäntään tulee reikä ja mäntä halkeaa. Halkeama ja männän sivusta tapahtunut puhallus sekä katkenneet männänrenkaat pilaavat sylinterin seinämän joka tässä tapauksessa saatiin korjattua poraamalla sylinterit 0,5 ylikokoon. Vika esiintyy v. 2006 - 2010 välillä valmistetuissa moottoreissa ajokilometreillä 100000 - 150000km mutta jonkin verran tapauksia on välillä 50000 - 100000 km.

        Vika johtuu siis männissä olevasta heikkoudesta joka taasen ilmeisesti juontaa juurensa päästömääräyksien mukaisen moottorirakenteen uudistuksen vaikutuksiin. Netistä löytyy tähän lisätietoja kun hakee, 1KD-FTV Piston crack. Laitoin moottoriini uusimmat Toyotan männät joista ei ole vielä raportoitu olevan samaa ongelmaa. Kop kop.

        Lisäksi muissa D4D koneissa olleet ruiskusuutin ongelmat, epätasainen käynti sekä ruiskusuuttimien tiivisteongelmat mistä aiheutuu savutus käynnistyksen yhteydessä. Sylinterin kansiongelmat, alumiinikanteen tulee pieni reikä venttiilien väliin. Kyljestä porsineet moottorit jne...


    • En ymmärrä näitä puheita.
      Diesel on kuitenkin alusta alkaen suunniteltu ns. työkoneiksi.
      Keskeinen asia on niiden huolto ja ylläpito. Jos näistä fuskataan,
      moottoreiden kestävyys ei voi olla kummoinenkaan.
      Riippumatta siitä, onko kysymys ns. paikallismoottorista, lue:
      laivadiesel vai henkilöautoon suunniteltu voimanlähde, aina
      voi jotain tapahtua. Vaikka laivadieselit ovat harvakäyntisiä, on
      niitä kuitenkin ylläpidettävä.
      Sama koskee henkilöautoa. Mikään ei huoltamatta toimi. Jossain
      vaiheessa on kuitenkin edessä se, että voimanlähdettä ei enää
      kannata korjata, vaikka se olisi mahdollista.

    • Volkkarilmennää

      Volkkarin 2000-luvun hujakoilla 1.9tdi oli aika kova... Myös 2.0tdi pumppusuutin. Volvon d3 ja bmw 320d 163hv huhuiltu kestävän, mut näistä ei ole omakohtaista kokemusta...

    • seatVWskodaudisama

      Kokemus vain 1,9 tdi. Sekä seatissa,skodassa ja VW kokemus
      Liki miljoona km niillä yhteensä ja öljynä TB dieselsyn. ja vaihtoväli 15000km.
      olisko km öljystä ja tiuhasta vaihdosta kiinni?

    • Euro5
      • Euro5

        Ai niin, sitten tekisi mieli laittaa omaksi lisäkriteeriksi kone, jonka jatkona on perinteinen ja perusmaineeltaan kestävä automaattivaihteisto. Alkaa vaihtoehdot kaventua.


      • mazdalaatikko
        Euro5 kirjoitti:

        Ai niin, sitten tekisi mieli laittaa omaksi lisäkriteeriksi kone, jonka jatkona on perinteinen ja perusmaineeltaan kestävä automaattivaihteisto. Alkaa vaihtoehdot kaventua.

        VW on tarjota vain epäluotettava DSG nykymisineen

        momentinmuunnin kestää


      • Euro5
        mazdalaatikko kirjoitti:

        VW on tarjota vain epäluotettava DSG nykymisineen

        momentinmuunnin kestää

        Rehellisyyden nimissä tulee eritellä ja yksilöidä kritiikin kohteet.

        a) Kaikki VW:n DSG-mootori-yhdistelmät eivät ole nykiviä.

        b) Vain ja lähinnä tietyissä DSG-versioissa ja tietyillä valmistusvuosilla on ollut liiaksi ongelmia.

        En jaksa kaivaa esille, mutta toisaalla oli taulukko laatikkonumeroineen ja vuosimalleineen DSG-malleista joissa on ollut aivan liiaksi ongelmia ja sitten ne joissa ei ole ollut ns. normia enempää murheita.

        Sitten minkä tahansa kaksoiksytkimellisen saa itse ennen aikojaan hajalle jo omilla virheellisillä käyttötavoillaan ja niitä laatikon hultoja unohtamatta.

        *

        "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html

        *

        Kuitenkin itse valitsisin mieluummin perinteisen automaatin. PSA tuo nyt myös uusiin seuraavan sukupolven pikkupakuihinsa Aisinin valmistaman EAT8:n, eli perinteisen tomaatin.

        Myös Ford on nyt tuomassa perinteisen automaatin, Ford 8F, mutta en tiedä tuleeko se sillä korvaamaan kokonaan kaksoiskytkin-Power Shiftin. Joidenkin tietojen mukaan se olisi Fordin omaa tuotantoa, mutta saa sitten nähdä tuonnempana.

        Mutta nuo yllä olevat uutuudet eivät ole avuksi kun katselee Euro5-luokkaista käytettyä kulkinetta.

        Automaattia ei tosin oikein uskaltaisi ostaa yli 50tkm ajettuna, kun ei voi tietää miten sitä on käytetty ja huollettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe