Gal. 4:8-20 (Osa 9)

GAL. 4:8-20
PAAVALI VETOAA GALATALAISIIN

4:8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
4:9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
4:13 Tiedättehän, että ruumiillinen heikkous oli syynä siihen, että minä ensi kerralla julistin teille evankeliumia,
4:14 ja tiedätte, mikä kiusaus teillä oli minun ruumiillisesta tilastani; ette minua halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niinkuin Jumalan enkelin, jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen.
4:15 Missä on nyt teiltä kerskaaminen onnestanne? Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet minulle.
4:16 Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
4:18 On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
4:19 Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
4:20 tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
---
Taisteluvaihe jatkuu.
Pakanuudesta kääntyneet Galatian kristityt ovat vaarassa palata takaisin alkeisvoimien puoleen.
He alkavat uudestaan etsimään yhteyttä luontoon ja maailmaan (j. 10).

Merkillinen on ihminen. Hän kaipaa vapautta, mutta sallii kuitenkin itseään orjuuutettavan.
Hän on mukavuutta ja nautintoja rakastava ja pakenee vastuuta. Vapaus taas edellyttää valppautta ja omatoimisuutta.

Paavali vetoaa heihin: ”Tulkaa minun kaltaisikseni.” Hän muistelee entisiä yhteyksiään ja toivoo niiden palautuvan (j. 12-20).

Apostoli ei ole väärällä tavalla vaatimaton. Hän voi jopa suositella itseään.: ”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” (1. Kor. 11:1)

Jokainen meistäkin tarvitsee mallin, jota seurata.
Mallina oleminen on vastuullista. Itse olen joskus peloissani, millaisen mallin annankaan kehitysvammaisille työtovereilleni. Toimin heidän ohjaajanaan ja he usein ”mallittavat” minua.
---
Pohdittavaa:
Paavalin vastustajat tahtoivat eristää (sitoa) Galatian uskovat itseensä (j. 17).
Oletko itse kokenut tällaista eristämistä?
Voidaanko tällöin puhua lahkolaisuudesta/eriseurasuudesta (Gal. 5:20)?

0

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
        Maailman menoa
        257
        4590
      2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
        Maailman menoa
        131
        2993
      3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        Ikävä
        41
        2762
      4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
        Heinola
        75
        1749
      5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
        Ikävä
        106
        1594
      6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
        Maailman menoa
        28
        1493
      7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
        Ikävä
        55
        1334
      8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
        Ikävä
        93
        1245
      9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
        Maailman menoa
        208
        1116
      10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
        Ikävä
        47
        1109
      Aihe