Loppiainen ja verkot

Laitan tämän jutun uuteen ketjuun, vaikka loppiaisesta on toinenkin aloittamani ketju.

Olin tänään Loppiaisena 6.1.07 Pusulan kirkossa. Pappi piti hyvän saarnan.
Hän kehoitti itämaan tietäjien tavoin noudattamaan Jumalan Sanan kehoituksia; ei olemaan vain sanakuulijoita, vaan myös sen tekijöitä.

Loppiaisen pääsanomahan on itämaan tietäjien saapuminen Jeesus-lapsen luo (Matt. 2:1-12). He toimivat sen tiedon varassa, mitä profeetat olivat kirjoittaneet Kristuksen syntymästä:
”Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia” (Miika 5:1).

Saarnan aikana huomasin, että pieni hämähäkki kutoi verkkoaan edessäni olevan penkin alapuolelle. Kuinkahan satuinkin juuri istumaan siihen paikkaan.
Hämmästelin, koska tuskimpa kirkossa on kovinkaan paljon saalista saatavana. Olikohan se nyt valinnut sopivan paikan verkolleen?
Mietin mielessäni, että jospa Jumalalla on jotain sanottavaa tämän kautta.
Jumalahan usein puhuu tavalla taikka toisella, mutta me emme aina huomaa sitä.

Kotona tarkemmin asiaa pohdittuani, huomasin, että loppiaisenahan muistellaan pakanakansoja, joille joulun lapsi toi uuden valon ja onnen.
Lähetystyö on suuri ja kallis asia, johon voimme kaikki osallistua. Meitäkin kirkossa kehoitettiin viemään evankeliumin sanomaa eteenpäin.

Luukas kertoo, kuinka Pietari sai suuren kalansaaliin, kun noudatti Jeesuksen kehoitusta viedä verkkonsa syvälle tiettyyn paikkaan (Luuk. 5:1-11). Koko edellisen yön Pietari on yrittänyt saada saalista, mutta sai pettyneenä todeta , että kaikki vaivannäkö oli turhaa.
Mutta kun hän noudatti Jeesuksen käskyä, niin saalis oli mahtava.
Hämmästyneelle Pietarille Jeesus sanoi: ”…tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä”.

Hämähäkin verkko oli vielä tyhjä saaliista ja voi olla, ettei sitä tulekkaan.
Kuinka on meidän verkkojemme laita?
Pysyvätköhän nekin tyhjinä?

Virsi 434
1. Kunnian Herraa palvelkaa kaikille siunaukseksi.
armoa vieden avaraa ihmisten vapaudeksi.
Riemu on suuri taivaassa, tuhlaajalasten kotona,
aina kun syntinen nkääntyy.

11

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teki verkkoa

Eipä olisi paremmin voinut itseään ilmaista.

• Mistä niin päättelet?

• Etkö ymmärrä
        Tapio522 kirjoitti:

Mistä niin päättelet?

Saatana ilmaisi sinulle itsensä siinä ja näytti mihinkä verkkoon se kohta lopullisesti sinutkin saa, js et käänny PAHOILTA TEILTÄSI.

• Etkö ymmärrä kirjoitti:

Saatana ilmaisi sinulle itsensä siinä ja näytti mihinkä verkkoon se kohta lopullisesti sinutkin saa, js et käänny PAHOILTA TEILTÄSI.

Etkö ymmärrä: "Saatana ilmaisi sinulle itsensä siinä ja näytti mihinkä verkkoon se kohta lopullisesti sinutkin saa, js et käänny PAHOILTA TEILTÄSI".
        ----
        Senpä tähden onkin hyvä rukoilla, kuten kirkossakin teimme:
        "Isä meidän....älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta...".
        Ja Jumala kuulee rukouksemme!
        Vai mitä mieltä sinä/olette?

Meillä on Jumalan Sana, jolla voimme torjua saatanan kiusaukset.
        Siihen Jeesuskin turvautui, kun häntä kiusattiin erämaassa; "Kirjoitettu on..." (Matt. 4:1-11).

Jokaisen kristityn tulisikin lukea ahkerasti Raamattua.
        Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on myös itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
        Timoteukselle annetaan taas tehtäväksi lukea pyhiä kirjoituksia seurakunnassa (kaikki eivät osanneet lukea) ja opettaa niitä (1 Tim 4:13).

• kysymys.
        Tapio522 kirjoitti:

Etkö ymmärrä: "Saatana ilmaisi sinulle itsensä siinä ja näytti mihinkä verkkoon se kohta lopullisesti sinutkin saa, js et käänny PAHOILTA TEILTÄSI".
        ----
        Senpä tähden onkin hyvä rukoilla, kuten kirkossakin teimme:
        "Isä meidän....älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta...".
        Ja Jumala kuulee rukouksemme!
        Vai mitä mieltä sinä/olette?

Meillä on Jumalan Sana, jolla voimme torjua saatanan kiusaukset.
        Siihen Jeesuskin turvautui, kun häntä kiusattiin erämaassa; "Kirjoitettu on..." (Matt. 4:1-11).

Jokaisen kristityn tulisikin lukea ahkerasti Raamattua.
        Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on myös itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
        Timoteukselle annetaan taas tehtäväksi lukea pyhiä kirjoituksia seurakunnassa (kaikki eivät osanneet lukea) ja opettaa niitä (1 Tim 4:13).

Oletko helluntailainen "hurmahörhö"?

• kysymys. kirjoitti:

Oletko helluntailainen "hurmahörhö"?

Tapiolle
        kysymys: "Oletko helluntailainen "hurmahörhö"?
        ---
        En ole helluntalainen, vaan luterilaisen kirkon jäsen.

Voisitko tulevaisuudessa käyttää samaa nimimerkkiä, jotta tiedämme, kenen kanssa keskustellaan.
        "Puskasta" on helppo huudella vaikka mitä.

• Luther selittää itämaan tietäjistä:
      ”Kun näet oli päätetty, että Vapahtajan piti tulla Juudan kansasta, ei suurena kuninkaana, vaan niin köyhänä, että hänellä syntyessään tuskin löytyi sijaa, niin tämä hänen tulemisensa oli monelle sangen suureksi pahennukseksi ja loukkaa se vieläkin juutalaisia.

Oli siis sangen tarpeellista, että Jumala ilmoitti hänet pakanoillekin ja saattoi hänet heille tunnetuksi, että hänestä, vaikka hän esiintyikin köyhyydessä ja alhaisuudessa, kuitenkin kaikkialla puhuttaisiin ja saarnattaisiin.

Ei näet se ollut ensinkään vähäpätöinen seikka, että itämaan tietäjät tehtyään niin pitkän matkan, levittivät sanoman tästä lapsesta Jerusalemissa, samoin kuin Simeon ja Hanna temppelissä, enkelit paimenille ja nämä taas Beetlehemissä.

Nuo viisaat miehet ensin saapuivat Jerusalemiin, etsien Kristusta. Kun kerran Jerusalem oli maan pääkaupunki, ja tämä lapsi oli oleva juutalaisten kuningas, eivät he voineet ajatellakaan muuta, kuin että hän löytyisi Jerusalemista. Mutta juuri nämä ajatukset eksyttävät heitä; he eivät löydäkään lasta suuresta Jerusalemin kaupungista, vaan pienoisesta Beetlehemistä.

Tämä seikka tarkoin huomatkaamme. Jos mekin tahdomme tulla tämän lapsen tykö ja löytää hänet, emme saa seurata omia ajatuksiamme ja omaa järkeämme, vaan pysyä yksinomaan Jumalan sanassa, antamatta minkään meitä siitä luovuttaa; sillä jos jätämme Jumalan sanan, on loukkaantuminen pian tarjona.

Jeesus-lapsella on tosin suuri ja korkea nimi, mutta hän esiintyy kuitenkin köyhänä ja alhaisena, eikä hän ole löydettävissä Jerusalemista ylhäisten ja korkeiden henkilöiden parista.
      Meidän tulee siis ottaa näiden viisaitten eli tietäjien esimerkistä vaarin, että riippuisimme sanassa, emmekä antaisi maailman loiston eksyttää itseämme.
      Mutta joka jättää Jumalan sanan, tahtomatta kuulla, mitä Raamattu todistaa tästä lapsesta, tahtoen päättää ulkonaisen näkemisen mukaan, hän ei varmaankaan tule Kristuksen luo eikä ikinä löydä häntä” (Luther).
      ---
      ”Sanan valossa nyt meitä, Jeesus armas, kasvata.
      Harhateille eksyneitä luoksesi näin johdata.
      Anna kirkas tähtesi kaikkialle valoksi”. (virsi 46:3).

• Miksi ei

Ollut löydettävissä ylhäisten ja korkeiden henkilöiden parista?

• Miksi ei kirjoitti:

Ollut löydettävissä ylhäisten ja korkeiden henkilöiden parista?

Miksi ei: "Ollut löydettävissä ylhäisten ja korkeiden henkilöiden parista"?
        ---
        Jeesus ei tullut maallisena kuninkaana, vaan hänen kuninkuutensa oli taivaasta.

Matt 21:5 "Sanokaa tytär Siionille: 'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'."

Johannes 18:36-37 "Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos se kuuluisi tähän maailmaan, minun mieheni olisivat taistelleet, etten joutuisi juutalaisten käsiin. Mutta minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä." "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua".

• on tämä
        Tapio522 kirjoitti:

Miksi ei: "Ollut löydettävissä ylhäisten ja korkeiden henkilöiden parista"?
        ---
        Jeesus ei tullut maallisena kuninkaana, vaan hänen kuninkuutensa oli taivaasta.

Matt 21:5 "Sanokaa tytär Siionille: 'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'."

Johannes 18:36-37 "Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos se kuuluisi tähän maailmaan, minun mieheni olisivat taistelleet, etten joutuisi juutalaisten käsiin. Mutta minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä." "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua".

Korkeat ja ylhäiset eivät tunteneet häntä.

Kuka tänään tuntee Jeesuksen?

• on tämä kirjoitti:

Korkeat ja ylhäiset eivät tunteneet häntä.

Kuka tänään tuntee Jeesuksen?

vakava kysymys;"Kuka tänään tuntee Jeesuksen?"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3703
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3554
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2989
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2105
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1759
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1475
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1202
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe