Hävettää olla suomalainen

nimimerkillä hävettää oikeasti

Minua hävettää, että olen syntynyt Suomessa.
Jokaikinen kerta kun minulta kysytään mistä olen kotoisin vastaan vain pyöreästi, että Euroopasta ja totean, että en sen tarkemmin mistään maasta.

Suomalaisuus on vaikeasti käsiteltävä asia. Asian positiivisia puolia katsellen suomalaisuus voi parhaimmillaan olla vain byrokraattinen merkintä valtion kirjoissa, ei sen enempää.

Hävettää vain, että olen syntynyt ja nuoremmassa iässä kasvatettu tämän tyylisen kulttuurin ja maan keskellä.

Tuulipuvut päällä ja sauvat kainalossa vedellään sunnuntaikävelyä ja juoruillaan naapureista uusimmat uutiset. Tämä taas johtuu launtaina podetusta krapulasta joka juurtaa perjantai-illan koskenkorvahuumasta omalla kotisohvalla.

Nykyisen yhteiskunnan vanhoillisuus ja ihmisten yksinkertaisuus suorastaan raivostuttaa. Hyväksikäyttäviä päättäjiä, heidän riveissään toimivia optiojohtajia, masentuneita työttömiä ja opiskelijoita joita potkitaan päähän ja sanotaan, että tässä on 253 euroa kuukausittain, sielusi on myyty. Tällä hetkellä juuri mikään ei näytä toimivan ja julkihuolto rapistuu.

Mikä auttaa tähän häpeään?

74

8461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttaminen

      Et ole ainoa.
      En tunne itseäni suomalaiseksi, vaikka olen täällä asunut koko lyhyen elämäni ajan. Materialismi, alkoholikulttuuri, arvot ja asenteet, puhumattakaan yleisestä poliittisesta linjauksesta, ovat asioita joista en tässä maassa pidä. Suuri osa ihmisistäkin tuntuu olevan sisäänpäinlämpiäviä tuppisuita höystettynä ennakkoluuloilla ja ahdasmielisyydellä.

      Moni tuttava on muuttanut näistä samoista syistä ulkomaille, eikä heillä ole aikomustakaan tulla tänne takaisin.

      Kohta on opinnot ohi ja sitten suuntaan kohti ulkomaita! :)

      Jaksamisia sinulle!

      • Anonyymi

        "Suomalaiset ja askenaasijuutalaiset ovat erityisryhmiä"

        ”Meillä on muihin maihin verrattuna tiettyjä etuja, joita tutkijat ovat osanneet hyödyntää. Yksi asia on väestön geneettinen ainutlaatuisuus. Suomalaiset ovat askenaasijuutalaisten tavoin oma pieni väestöryhmänsä, jolla on oma luokka kansainvälisissä geneettisissä tietokannoissa”, Palotie selittää.

        Geneettisissä tietokannoissa maailman väestö on jaettu kahdeksaan luokkaan: afrikkalaiset, latinot, eurooppalaiset poissulkien suomalaiset, askenaasijuutalaiset, itä-aasialaiset, suomalaiset, etelä-aasialaiset ja muut.

        Lääketieteensäätiö

        Geenitieto avaa uuden ulottuvuuden – suomalaisilla on erityisasema alan tutkimuksessa

        Hesari 16.11.2020


    • Poro

      No mikäs tuulipuvussa ja sauvakävelyssä on vikana? Ota vähän koskenkorvaa ettei pipo kiristä liikaa.

    • ulkosuomalainen

      Olen samaa mielta ,suomalaisilla ei ole minkaanlaisa kaytostapoja, esim. kaupassa ym. ei katsota silmiin tai edes "paalle" kun asioidaan..joka kerta kun olen suomessa lomalla ,vanhempia moikkaamassa huomaa noi asiat ym.ja ne jurpii enemman ja enemman mita kauemmin on maasta pois ollut ja kiitan onnesa etteitarvi enaa tallaa asua ja olen onnelline omassa massaani.
      suomalaiset eivat hyvakys kuin itsensa ja tuijottvata omaan napaansa , yleinen kasitys on etta kylla suomessa on kaikki hyvin,sita pitaa todsitaa edelleenkin ja taputella selkaa .. etta ala nyt valita kaveri kun olet ja saat asua turvallisessa suomessa. huh,huh, toisasissa talla saa kokojan pelata kannisia ym, hulluja ja rattijuoppoja jotka saavat vapaasti tehda mita tykkaa silla ei talla saa edes kunnon tuomiota rikoskista.
      Mutta ei siina kaikki, suomessa on hirveen pimeeta ja kylmaa suuremman osan vuodesta aja aarettoman TYLSAA!

    • hätäillään me muut

      "Jokaikinen kerta kun minulta kysytään mistä olen kotoisin vastaan vain pyöreästi, että Euroopasta"...

      Äläpä turhaan, ei ne siellä, ainakaan Euroopan ulkopuolella, tiedä Suomesta mitään. Turha sitä hävetä, ellet sitten itse mokaa. Voi olla siltä kantilta katsoen hyväkin että valehtelet, voisi niille jäädä huono käsitys Suomesta sinun käytöksesi perusteella :-)

      • *m*

        Vaikuttaa siltä, että ainakin ketjun pari ensimmäistä kirjoittajaa ei ole vielä ulkomailla asunutkaan. Suosittelen toki asumaan pari vuotta maailmalla, voipi olla, että ehdottomat mielipiteet hieman laimenevat. Kyllä täältä ulkomailtakin löytyy ihan tarpeeksi byrokratiaa, lahjontaa, alkoholismia, huumeita, sekä kahta kauheammin juoruilevia, vanhoillisia, materialistisia, ahdasmielisiä ja itsekkäitä ihmisiä, ja siis hieman isommassa mittakaavassa.

        Ulkomailla asumisessa on se hyvä puoli, että se pipo löystyy hieman (kellä löystyy, kellä ei), eikä tarvitse ahdistua siitä, että maa x on sellainen ja tällainen. Osaapahan keskittyä omaan elämään, antaa koirien haukkua ja karavaanin kulkea. Turha on maailmalle lähteä henkseleitä paukutellen, käy vielä niin, että on lähdetty sutta pakoon, mutta tuleekin karhu vastaan...itse lähdin, mutta olen jo läksyni oppinut. Suomeen tuskin enää palaan, mutta en näe siinä maassa sen kummempaa vikaa, kuin missään muussakaan, missä on tullut asuttua.


      • nimimerkillä hävettää
        *m* kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, että ainakin ketjun pari ensimmäistä kirjoittajaa ei ole vielä ulkomailla asunutkaan. Suosittelen toki asumaan pari vuotta maailmalla, voipi olla, että ehdottomat mielipiteet hieman laimenevat. Kyllä täältä ulkomailtakin löytyy ihan tarpeeksi byrokratiaa, lahjontaa, alkoholismia, huumeita, sekä kahta kauheammin juoruilevia, vanhoillisia, materialistisia, ahdasmielisiä ja itsekkäitä ihmisiä, ja siis hieman isommassa mittakaavassa.

        Ulkomailla asumisessa on se hyvä puoli, että se pipo löystyy hieman (kellä löystyy, kellä ei), eikä tarvitse ahdistua siitä, että maa x on sellainen ja tällainen. Osaapahan keskittyä omaan elämään, antaa koirien haukkua ja karavaanin kulkea. Turha on maailmalle lähteä henkseleitä paukutellen, käy vielä niin, että on lähdetty sutta pakoon, mutta tuleekin karhu vastaan...itse lähdin, mutta olen jo läksyni oppinut. Suomeen tuskin enää palaan, mutta en näe siinä maassa sen kummempaa vikaa, kuin missään muussakaan, missä on tullut asuttua.

        Vaikuttaa mitä vaikuttaa. On tässä muutama viime vuosi, (sitten 2000)ehditty viettää 'ulkomailla'(minusta hieman kökkö ja stereotypinen termi, suomi vs muu maailma. toisaalta ehkä kuitenkin osuva, Suomi on omassa luokassaan niin epäsivistynyt) ja tosiaan mitä pidempään on poissa sen selvemmin näkee että sydän on jossain aivan muualla kuin Suomessa.

        Löytyykö Suomesta myös rehellinen verottaja ja sen mukainen julkinen palvelu?
        Lahjonta on aivan toinen keskustelu jonka voimme käydä ajan kanssa jossain vaiheessa.
        En puhunut alkoholismista vaan alkoholikulttuurista joka on lievästi sanottuna hieman toisenlainen Ranskassa, Italiassa, Kreikassa tai vaikka Barbadoksella. En näe 14-vuotiaita viikonloppusin purkamassa angstiaan paikallisessa puistossa, Suomessa yleinen perjantai-illan näky, satoi sitten vettä tai puukkoja.
        Myöskin miten erilainen baarikulttuuri on voi olla monelle niin kova shokki, että jää helposti menemättä kun ollaan sormi suussa että ehkä vähän liikaa minulle. Itse kyllä nautin että ulos mentäessä mennään tasokkaaseen paikkaan räkälän sijaan, pistetään siistiä vaatetta päälle ja mukaan hyvää seuraa, tietenkin se että on itse vielä hyvää seuraa jokaiselle kanssaolijalle.

        Huumeita löytyy myös, jokaisesta maailman kolkasta. Enpä vain tiedä montaa muuta maata Suomen, Ruotsin ja Viron lisäksi missä amfetamiini ja pillerit olisivat "muotihuumeita".
        Ongelmahuumeet ovat samat joka maassa.

        Inhimillistä materialismia vastaan minulla ei ole mitään, mutta se kaksinaamaisuus, että Suomessa ollaan niin sosialistia, niin sosialistia, mutta hyvä auto ja asunto pitää kuitenkin olla alla, leuhkitaan uudella 96 vuoden Opelilla ja yritetään polkea TASA-ARVOISTA naapuria maahan.

        Osaatko selittää miksi suomalaiset ovat pääosin niin sisäänpäinkääntyneitä, epäsosialistia, kylmiä ja itsekeskeisiä? Kevyt keskustelu kaupassa tuntemattomalle tai puolitutulle, jopa tutulle voi olla toiselle osapuolelle hankalaa ja vaivaloista. Nähty ja koettu on liian monet kerrat.

        Joku pitää lehmiä lypsävästä talon emännästä, joku katseita kääntävästä mallista..
        Makuja on monenlaisia.


      • et tee Suomessa?
        nimimerkillä hävettää kirjoitti:

        Vaikuttaa mitä vaikuttaa. On tässä muutama viime vuosi, (sitten 2000)ehditty viettää 'ulkomailla'(minusta hieman kökkö ja stereotypinen termi, suomi vs muu maailma. toisaalta ehkä kuitenkin osuva, Suomi on omassa luokassaan niin epäsivistynyt) ja tosiaan mitä pidempään on poissa sen selvemmin näkee että sydän on jossain aivan muualla kuin Suomessa.

        Löytyykö Suomesta myös rehellinen verottaja ja sen mukainen julkinen palvelu?
        Lahjonta on aivan toinen keskustelu jonka voimme käydä ajan kanssa jossain vaiheessa.
        En puhunut alkoholismista vaan alkoholikulttuurista joka on lievästi sanottuna hieman toisenlainen Ranskassa, Italiassa, Kreikassa tai vaikka Barbadoksella. En näe 14-vuotiaita viikonloppusin purkamassa angstiaan paikallisessa puistossa, Suomessa yleinen perjantai-illan näky, satoi sitten vettä tai puukkoja.
        Myöskin miten erilainen baarikulttuuri on voi olla monelle niin kova shokki, että jää helposti menemättä kun ollaan sormi suussa että ehkä vähän liikaa minulle. Itse kyllä nautin että ulos mentäessä mennään tasokkaaseen paikkaan räkälän sijaan, pistetään siistiä vaatetta päälle ja mukaan hyvää seuraa, tietenkin se että on itse vielä hyvää seuraa jokaiselle kanssaolijalle.

        Huumeita löytyy myös, jokaisesta maailman kolkasta. Enpä vain tiedä montaa muuta maata Suomen, Ruotsin ja Viron lisäksi missä amfetamiini ja pillerit olisivat "muotihuumeita".
        Ongelmahuumeet ovat samat joka maassa.

        Inhimillistä materialismia vastaan minulla ei ole mitään, mutta se kaksinaamaisuus, että Suomessa ollaan niin sosialistia, niin sosialistia, mutta hyvä auto ja asunto pitää kuitenkin olla alla, leuhkitaan uudella 96 vuoden Opelilla ja yritetään polkea TASA-ARVOISTA naapuria maahan.

        Osaatko selittää miksi suomalaiset ovat pääosin niin sisäänpäinkääntyneitä, epäsosialistia, kylmiä ja itsekeskeisiä? Kevyt keskustelu kaupassa tuntemattomalle tai puolitutulle, jopa tutulle voi olla toiselle osapuolelle hankalaa ja vaivaloista. Nähty ja koettu on liian monet kerrat.

        Joku pitää lehmiä lypsävästä talon emännästä, joku katseita kääntävästä mallista..
        Makuja on monenlaisia.

        "Itse kyllä nautin että ulos mentäessä mennään tasokkaaseen paikkaan räkälän sijaan, pistetään siistiä vaatetta päälle ja mukaan hyvää seuraa"

        Näin voi tehdä myös Suomessa. Räkälöitä on joka maassa. Monessa maassa ne räkälät ovat vaan niin paljon pahempia kuin Suomessa että niihin ei valkonaamalla ole menemistä.


      • Emma
        *m* kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, että ainakin ketjun pari ensimmäistä kirjoittajaa ei ole vielä ulkomailla asunutkaan. Suosittelen toki asumaan pari vuotta maailmalla, voipi olla, että ehdottomat mielipiteet hieman laimenevat. Kyllä täältä ulkomailtakin löytyy ihan tarpeeksi byrokratiaa, lahjontaa, alkoholismia, huumeita, sekä kahta kauheammin juoruilevia, vanhoillisia, materialistisia, ahdasmielisiä ja itsekkäitä ihmisiä, ja siis hieman isommassa mittakaavassa.

        Ulkomailla asumisessa on se hyvä puoli, että se pipo löystyy hieman (kellä löystyy, kellä ei), eikä tarvitse ahdistua siitä, että maa x on sellainen ja tällainen. Osaapahan keskittyä omaan elämään, antaa koirien haukkua ja karavaanin kulkea. Turha on maailmalle lähteä henkseleitä paukutellen, käy vielä niin, että on lähdetty sutta pakoon, mutta tuleekin karhu vastaan...itse lähdin, mutta olen jo läksyni oppinut. Suomeen tuskin enää palaan, mutta en näe siinä maassa sen kummempaa vikaa, kuin missään muussakaan, missä on tullut asuttua.

        OIkein, jopa alkoi kiukuttamaan tuollainen suomihäpeä. Mitäpä jos poistuisivat hetkeksi kotimaasta, onpa mukava palata takaisin.
        Suomessa homma toimii.


      • samia
        *m* kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, että ainakin ketjun pari ensimmäistä kirjoittajaa ei ole vielä ulkomailla asunutkaan. Suosittelen toki asumaan pari vuotta maailmalla, voipi olla, että ehdottomat mielipiteet hieman laimenevat. Kyllä täältä ulkomailtakin löytyy ihan tarpeeksi byrokratiaa, lahjontaa, alkoholismia, huumeita, sekä kahta kauheammin juoruilevia, vanhoillisia, materialistisia, ahdasmielisiä ja itsekkäitä ihmisiä, ja siis hieman isommassa mittakaavassa.

        Ulkomailla asumisessa on se hyvä puoli, että se pipo löystyy hieman (kellä löystyy, kellä ei), eikä tarvitse ahdistua siitä, että maa x on sellainen ja tällainen. Osaapahan keskittyä omaan elämään, antaa koirien haukkua ja karavaanin kulkea. Turha on maailmalle lähteä henkseleitä paukutellen, käy vielä niin, että on lähdetty sutta pakoon, mutta tuleekin karhu vastaan...itse lähdin, mutta olen jo läksyni oppinut. Suomeen tuskin enää palaan, mutta en näe siinä maassa sen kummempaa vikaa, kuin missään muussakaan, missä on tullut asuttua.

        Jep,olen kanssasi taysin samaa mielta,joka maasta loytyy "tuulipukukansaa" ja juoruilua jne,ei sellaista onnelaa olekaan josta nama puuttuisivat,maailmalla parjaa kun ottaa asenteekseen elaa vain omaa elamaansa ja antaa koirien haukkua.


    • häpeilyymme

      auttaisi, jos kävisimme enemmä muissa maissa, olisimme kirjeenvaihdossa, kutsuisimme ulkomaisia kotiimme, juttelisimme muunmaalaisten, Suomessa vierailevien kanssa.

      Ehkä meidät tekee niin negatiivisiksi jonkinlainen piintynyt käsityksemme, ettemme oikein ole yhtä hyviä kuin muut kansat. Ehkä puhumisessa useat meistä eivät olekaan. Minä ainakin olen toivoton änkyttäjä - sukuvika. Sanoja ei vaan löydy. Kirjoittaminen on paljon helpompaa.

      Nykyisessä kotimaassani shortsit ja t-paita ovat hyvin yleinen asu suuren osan vuotta. Eikä niiden käyttäjille tule edes mieleen, miten vähän tyylikkyyttä lököttävissä shortseissa ja risaisessa t-paidassa on. Niitä käytään, koska ne sopivat ilmastoon. Tuulipuku sopii Suomen kevääseen ja syksyyn, toppapuku on hyvin käytännöllinen talvella. Mahtavatkohan eskimot pukeutua liituraitapukuihin ja korkokenkiin jääkarhuja metsästäessään? Jos eivät, tuntevatkohan he huonoa itsetuntoa topatuiden asujensa takia? Niin tosiaan, eikös heidän itsemurhalukunsa ole vielä suuremmat kuin suomalaisten? Muistanko oikein? Olisikohan syy toppapuvussa!

      Suomalaiset ovat hyvin käteviä monella alalla. Luovuus on meille omiaan, koska se vaatii paljon yksinoloa, ja Suomestahan sitä löytyy. Löytyy luonnon rauhaa, ja naapuritkin jättävät yleensä rauhaan.

      Minusta sää on hyvin suuri kulttuurin muovaaja.

      Ja matkustelu hyvä tapa laajentaa katsontakantaansa.

      • ulkosuomalainen

        Se asia, mikä oikeasti erottaa suomalaiset muunmaalaisista on se, että ap;n tapaan hävetään omaa maata, kansaa ja muita oman maan ihmisiä. Minkään muun maan ihmiset eivät tällaisat harrasta. Ap on selvästikin niin 100% supisuomalainen, että harrastaa oman maan häpeilyä. Olisiko syytä kansainvälistyä, ja alkaa ottaa rennosti oma maa?


      • ...
        ulkosuomalainen kirjoitti:

        Se asia, mikä oikeasti erottaa suomalaiset muunmaalaisista on se, että ap;n tapaan hävetään omaa maata, kansaa ja muita oman maan ihmisiä. Minkään muun maan ihmiset eivät tällaisat harrasta. Ap on selvästikin niin 100% supisuomalainen, että harrastaa oman maan häpeilyä. Olisiko syytä kansainvälistyä, ja alkaa ottaa rennosti oma maa?

        :D Juuri meinasin kirjoittaa vastauksen ap:lle, että hän on kyllä niin, niin SUOMALAINEN kuin olla voi! Niin tyypillistä ajattelua, että hävetään ja vähätellään itseämme ja pidetään muita jotenkin hienompina:)
        Ap. ei ole tuulipuku-kansaa parempi, hienostelija ja snobbailija korkeintaan.


      • itsekukin
        ... kirjoitti:

        :D Juuri meinasin kirjoittaa vastauksen ap:lle, että hän on kyllä niin, niin SUOMALAINEN kuin olla voi! Niin tyypillistä ajattelua, että hävetään ja vähätellään itseämme ja pidetään muita jotenkin hienompina:)
        Ap. ei ole tuulipuku-kansaa parempi, hienostelija ja snobbailija korkeintaan.

        suutu sellaisesta huonosta käytöksestä, jota itse harrastaa (tai tuntee halua harrastaa, muttei halua tunnustaa)? Ja emmekö häpeä omia hävettäväksi katsomiamme piirteitä muissa? Ne muistuttavat meitä itsestämme, ja saavat meidät kiemurtelemaan. Eiköhän tuo ole hyvin tavallinen ilmiö? Siitä päässee vapaaksi vapautumalla itse omasta itsensä, tapojensa, ulkonäkönsä ja tekemisiensä häpeilystä, kuten usea on jo maininnutkin. Sitten ei toisten tekemiset hetkauta.

        Minä usein suutun toisille, ja osoittelen virheitä. Suutun varsinkin, jos osoittamani virheen tekijä suuttuu osoittelustani. Piiri pieni pyörii...


      • en puhu keleistä
        ulkosuomalainen kirjoitti:

        Se asia, mikä oikeasti erottaa suomalaiset muunmaalaisista on se, että ap;n tapaan hävetään omaa maata, kansaa ja muita oman maan ihmisiä. Minkään muun maan ihmiset eivät tällaisat harrasta. Ap on selvästikin niin 100% supisuomalainen, että harrastaa oman maan häpeilyä. Olisiko syytä kansainvälistyä, ja alkaa ottaa rennosti oma maa?

        Olen todennut että moni joka koskaan ei ole poistunut omasta maastaan niin

        - se on juuri se paras paikka !


    • matkustaja

      Kasvaminen auttaa (tai aika) olet selvästikin liian nuori tai lapsellinen vielä.

      • Mihin?

        Onko vauva liian nuori ihmiseksi? Eikö lapsella saa olla mielipiteitä? Ja missä iässä ihmisestä tulee liian vanha sanomaan mielipiteensä?


      • Emma
        Mihin? kirjoitti:

        Onko vauva liian nuori ihmiseksi? Eikö lapsella saa olla mielipiteitä? Ja missä iässä ihmisestä tulee liian vanha sanomaan mielipiteensä?

        Koskaan et ole liian nuori sanomaan mielipiteitäisi. Aikuisena niistä on enemmän vastuussa. Lapsen mielipide on usein "karkkia päivälliseksi" ym. Kyllä lapset kasvaessaan oppivat vastuuta ja mielipiteetkin muokkautuvat.


    • kanssasi,

      kun se on niin sikamaista rypemistä ja örhellystä niille, jotka sitä harjoittavat. Minun tuttavapiiriini ei koskaan kyllä kuulunut juoppoja, ei sivistyneitä eikä räkäjuoppojakaan.

      Mutta se tuulipuku... Mistähän syystä siitä on toisaalta tullut sellainen halveksunnan kohde, ja toisaalta niin suosittu? Se sopii mainiosti Suomen keleihin, ja suomalaiseen sukupuolten tasa-arvoisuuteen. Vaikea on joskus tunnistaa, kumpaa lajia puvussa on, miestä vai naista. Ja entä sitten?

      • samaa mieltä aloittaja

        Tuulipuku on törkeän näköinen ja kertoo melkoisen hyvin miten epäsivistynyt henkilö on.
        Kaksin pahempi että moni kävelee kauppaan, pankkiin tai postiin tuulipuku yllä. Naiset eivät pidä kauneudestaan huolta julkisille paikoille mentäessä, puhumattakaan miehistä.

        Yleinen pukeutuminen todella häpeällisen näköistä. Yleiset käytöstavat puuttuvat täysin.

        Minusta on tärkeä tunnistaa onko vaatteiden alla mies vai nainen, on sillä minulle ainakin väliä, sinusta en tiedä. "Tasa-arvoisuus" näkyy myös että kaupankassalla ei työntekijä osaa katsoa silmiin, sanoa olehyvää, kiitosta, hyvää huomenta, hyvää päivää, olemmehan niin "tasa-arvoisia".
        Työntekijä keskustelee asiakasta palvellessa mielummin työntekijän kanssa. Monesti nähty ja täytyy todeta, että alhainen taitaa olla rima ketä otetaan töihin, ketä ei. Kyseessä on vielä puhtaasti asiakasPALVELUammatti.

        "Tasa-arvoisuus" näkyy myös miten opiskelijoita, työttömiä, muuten syrjäytyneitä yritetään syrjäyttä entistä enemmän. EU:n köyhyysraja on 650 euroa kuukaudessa, Suomessa työttömyystuki 340 euroa. Opintotuki n. 300 euroa.
        Eli loppuu se puhe tasa-arvoisuudesta, sitä ei todellakaan ole nähty viimeisiin vuosikymmeniin.


      • *m*
        samaa mieltä aloittaja kirjoitti:

        Tuulipuku on törkeän näköinen ja kertoo melkoisen hyvin miten epäsivistynyt henkilö on.
        Kaksin pahempi että moni kävelee kauppaan, pankkiin tai postiin tuulipuku yllä. Naiset eivät pidä kauneudestaan huolta julkisille paikoille mentäessä, puhumattakaan miehistä.

        Yleinen pukeutuminen todella häpeällisen näköistä. Yleiset käytöstavat puuttuvat täysin.

        Minusta on tärkeä tunnistaa onko vaatteiden alla mies vai nainen, on sillä minulle ainakin väliä, sinusta en tiedä. "Tasa-arvoisuus" näkyy myös että kaupankassalla ei työntekijä osaa katsoa silmiin, sanoa olehyvää, kiitosta, hyvää huomenta, hyvää päivää, olemmehan niin "tasa-arvoisia".
        Työntekijä keskustelee asiakasta palvellessa mielummin työntekijän kanssa. Monesti nähty ja täytyy todeta, että alhainen taitaa olla rima ketä otetaan töihin, ketä ei. Kyseessä on vielä puhtaasti asiakasPALVELUammatti.

        "Tasa-arvoisuus" näkyy myös miten opiskelijoita, työttömiä, muuten syrjäytyneitä yritetään syrjäyttä entistä enemmän. EU:n köyhyysraja on 650 euroa kuukaudessa, Suomessa työttömyystuki 340 euroa. Opintotuki n. 300 euroa.
        Eli loppuu se puhe tasa-arvoisuudesta, sitä ei todellakaan ole nähty viimeisiin vuosikymmeniin.

        ""Tasa-arvoisuus" näkyy myös miten opiskelijoita, työttömiä, muuten syrjäytyneitä yritetään syrjäyttä entistä enemmän. EU:n köyhyysraja on 650 euroa kuukaudessa, Suomessa työttömyystuki 340 euroa. Opintotuki n. 300 euroa.
        Eli loppuu se puhe tasa-arvoisuudesta, sitä ei todellakaan ole nähty viimeisiin vuosikymmeniin."

        Olen jonkin verran samaa mieltä tuosta pukeutumisesta ja kaupan kassojen kohteliaisuudesta, mutta taitaa silti olla asuttu pelkissä lintukodoissa, jos edes Suomen rajojen ulkopuolella. Menepä asumaan vuosiksi maahan, jossa ei ole kuultukaan vaikkapa opintotuista. Opiskelijat elävät vanhempien kukkarosta vielä pitkälle kahdenkympin, omasta asunnosta on turha edes haaveilla. Työttömyyskorvaus tässä maassa on naurettavan pieni, jos sitä edes saa. Täällä mennään reilusti alle tuon EU:n köyhyysrajan ja jengiä on lähdössä muille maille töitä etsimään (ja nekin työt ovat lähinnä hedelmien poimintaa ja siivousta).

        Toisaalta, Suomi on mielestäni näennäisesti tasa-arvoinen. Löytyy jos minkä tasa-arvolistauksen ykkösenä, mutta syrjintää löytyy silti. Suomessa on kuitenkin paljon hyvää, jonka jotkut huomaavat vasta, kun sitä ei enää ole. Lämmityksen ja vedenjakelun toimiminen ja katujen puhtaus vaikkapa esimerkkeinä. Täällä nuo eivät todellakaan ole mitään itsestäänselvyyksiä!


    • naurattaa

      Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä tuulipuku-kansasta, ja mielestäni Suomi on kovin tylsä ja masentava moneen muuhun maahan verrattuna, tämä kappale pisti kyllä hymyilyttämään.

      "Nykyisen yhteiskunnan vanhoillisuus ja ihmisten yksinkertaisuus suorastaan raivostuttaa. Hyväksikäyttäviä päättäjiä, heidän riveissään toimivia optiojohtajia, masentuneita työttömiä ja opiskelijoita joita potkitaan päähän ja sanotaan, että tässä on 253 euroa kuukausittain, sielusi on myyty. Tällä hetkellä juuri mikään ei näytä toimivan ja julkihuolto rapistuu."

      Oletkohan sinä oikeasti asunut muualla kuin Suomessa? Julkihuolto, sosiaaliturva, byrokratian vähäisyys ovat asioita joilla Suomi voi kyllä ylpeillä verrattuna melkein mihin tahansa! Puhumattakaan korruption vähäisyydestä! Menepä asumaan Etelä-Eurooppaan, Itä-Eurooppaan, Britteihin, Lähi-Itään, Aasiaan, Afrikkaan, Jenkkilään tai Etelä-Amerikkaan ja tule sitten sanomaan että Suomessa ei asiat toimi. Opiskelijoita potkitaan päähän kun annetaan ilmaista rahaa ja sen lisäksi valtion takaama laina?? Se on kuule isompi raha kuin mitä suurin osa tämän pallon väestöstä tienaa kovalla työllä vuoden aikana! Minuulla suomalaisena on mahdollisuus kiertää maailmaa, opiskella ulkomailla, asettua sinne päin palloa kuin huvittaa. Tätä mahdollisuutta kaikilla ei ole.

      Hyvä aloittaja, kierrä maailmaa, matkailu avartaa. Voit joku päivä vielä päästä eroon tuosta alemmuus-kompleksistasi. Vaikka onhan se ihan suloista naiiviutta ajatella että suomalaiset vain on juntteja ja katsoa muita kansoja ylöspäin? Kyllä joka maasta löytyy oma vastineensa suomalaiselle kossua kittaavalle ja Big Brotheria vahtaavalle tuulipuku-juntille;)

      • *m*

        "Kyllä joka maasta löytyy oma vastineensa suomalaiselle kossua kittaavalle ja Big Brotheria vahtaavalle tuulipuku-juntille;)"

        Juuri näin! Ja se vastine on kahta kammottavampi. Esimerkiksi Etelä-Euroopassa ja Lattareissa se on pahimmillaan aivan käsittämättömän aivotonta ja pinnallista porukkaa. Sitä on vielä reilusti enemmän kuin Suomessa on edes asukkaita. En usko, että suomalaiset ovat ihan niin typeriä kuin täällä muualla olen pahimmillaan törmännyt. Kyllä Suomessa on himpun verran realistisempaa porukkaa, kaikesta huolimatta.

        Tuo aikaisemman kirjoittajan muiden ylöspäin katsominen kertoo juuri siitä, että muualla ei ole asuttu pitempiä aikoja. Tarkoitan siis useiden vuosien asumista, enkä mitään alle vuoden keikkaa jossain hyväosaisten keskellä, jotka eivät myöskään ole paikallisten kanssa missään tekemisissä.


      • diablillo

        Asun Espanjassa, ja voin kertoa muutamia pikkujuttuja, mitkä romuttaa heti laudalta suomalaisen sosiaaliturvan.

        Raskaana olevat naiset käyvät Espanjassa (ilmaiseksi tietenkin) raskaana ollessaa gynegoloogin hoidossa, lapsen synnyttyä lapsi siirtyy automaattisesti lastenlääräkin asiakkaaksi.Miten oli Suomessa?

        Raskaana oleville tehdään (kaikille) ilmaiseksi monta egografiaa ja kaikki mahdolliset kokeet esim vammaistestit. Miten on Suomessa?

        Eläkeläisille on täysin ilmainen terveydenhoito. Kukaan ei tarvitse lääkäristä maksaa, mutta eläkeläiset saavat myös täysin kaikki lääkkeet ilmaiseksi. Miten on Suomen käytäntö?

        Reseptillä määrätyt lääkkeet ovat kaikki ns korvattavia (paitsi Viagra jne) alennus lääkkeestä on huomattava. Miten on Suomessa?

        Lyhyesti esim tässä on sinulle mietittävää. Totta on että Espanjassa ei anneta pakolaisille ilmaisia asuntoja, ikuista työttömyysturvaa, ja sosiaalitoimistoa ei edes ole, tosi köyhät saavat punaiselta ristiltä kuukausittaisen ruokapaketin. Mutta eihän täällä verojakaan maksella samaa tahtia kuin Suomessa. Minusta on mukavampaa käyttääkin näppärästi itse tienaamani rahat omiin tarpeisiin,eikä älyttömään työttömien/laiskiaisten hyysäämiseen.

        Muuten en jaksa kirjoitukseesi puuttua, kuitenkin olen sitä mieltä ettei juntimpaa kansaa löydy kuin Suomalaiset.


      • -s-
        diablillo kirjoitti:

        Asun Espanjassa, ja voin kertoa muutamia pikkujuttuja, mitkä romuttaa heti laudalta suomalaisen sosiaaliturvan.

        Raskaana olevat naiset käyvät Espanjassa (ilmaiseksi tietenkin) raskaana ollessaa gynegoloogin hoidossa, lapsen synnyttyä lapsi siirtyy automaattisesti lastenlääräkin asiakkaaksi.Miten oli Suomessa?

        Raskaana oleville tehdään (kaikille) ilmaiseksi monta egografiaa ja kaikki mahdolliset kokeet esim vammaistestit. Miten on Suomessa?

        Eläkeläisille on täysin ilmainen terveydenhoito. Kukaan ei tarvitse lääkäristä maksaa, mutta eläkeläiset saavat myös täysin kaikki lääkkeet ilmaiseksi. Miten on Suomen käytäntö?

        Reseptillä määrätyt lääkkeet ovat kaikki ns korvattavia (paitsi Viagra jne) alennus lääkkeestä on huomattava. Miten on Suomessa?

        Lyhyesti esim tässä on sinulle mietittävää. Totta on että Espanjassa ei anneta pakolaisille ilmaisia asuntoja, ikuista työttömyysturvaa, ja sosiaalitoimistoa ei edes ole, tosi köyhät saavat punaiselta ristiltä kuukausittaisen ruokapaketin. Mutta eihän täällä verojakaan maksella samaa tahtia kuin Suomessa. Minusta on mukavampaa käyttääkin näppärästi itse tienaamani rahat omiin tarpeisiin,eikä älyttömään työttömien/laiskiaisten hyysäämiseen.

        Muuten en jaksa kirjoitukseesi puuttua, kuitenkin olen sitä mieltä ettei juntimpaa kansaa löydy kuin Suomalaiset.

        Asun Saksassa ja voin sanoa, että minulla on ikävä Suomen sosiaaliturvaa ja Suomen opintotukea!

        Reseptilääkkeet ovat Saksassa halpoja ja lääkäripalvelut korkeatasoisia MUTTA niistä hyötyvät vain todella sairaat ihmiset. Kun Suomessa saa jokainen KELA -kortin ilmaiseksi ja kuuluminen sosiaaliturvaan on itsestäänselvyys, joutuu siitä oikeudesta päästä lääkäriin Saksassa maksamaan opiskelijat 50€ ja työssäkäyvät 100-150€ KUUKAUDESSA!! Siis varuiksi, jos joskus sattuu tulemaan kipeäksi ja joutuu menemään lääkäriin. Opiskelijat eivät saa opintotukea, vaan joutuvat maksamaan lukukaudesta 500-700 euroa!

        Eli kaikki se, mitä Suomessa pidetään itsestäänselvyytenä tarkoittaa Saksassa sitä, että työtä on pakko tehdä ja rahaa on oltava, että pärjää. Suomessa on mielestäni siis turvallisempi asua. Elämän LAATU on sitten toinen asia. Juuri se mistä on aiemminkin puhuttu. Suomessa ei keskustella ventovieraiden kanssa, kadut ja kahvilat eivät ole täynnä ihmisiä ja ihmisten ilmoilla käydään muutenkin vain ehkä citymarketissa ostoksilla ja korkeintaan lauantaina ulkona. Muuten istutaan kotona ja katsotaan kauniita ja rohkeita tai ollaan yhteydessä tuttuihin puhelimitse. Monessa muussa maassa tekemistä riittää niin nuorella kuin aikuisellakin ja kahvila-, ravintola-, ja itseasiassa mikä tahansa muukin kulttuuri on paljon edistyneempää kuin Suomessa.


      • ulkosuomalainen
        -s- kirjoitti:

        Asun Saksassa ja voin sanoa, että minulla on ikävä Suomen sosiaaliturvaa ja Suomen opintotukea!

        Reseptilääkkeet ovat Saksassa halpoja ja lääkäripalvelut korkeatasoisia MUTTA niistä hyötyvät vain todella sairaat ihmiset. Kun Suomessa saa jokainen KELA -kortin ilmaiseksi ja kuuluminen sosiaaliturvaan on itsestäänselvyys, joutuu siitä oikeudesta päästä lääkäriin Saksassa maksamaan opiskelijat 50€ ja työssäkäyvät 100-150€ KUUKAUDESSA!! Siis varuiksi, jos joskus sattuu tulemaan kipeäksi ja joutuu menemään lääkäriin. Opiskelijat eivät saa opintotukea, vaan joutuvat maksamaan lukukaudesta 500-700 euroa!

        Eli kaikki se, mitä Suomessa pidetään itsestäänselvyytenä tarkoittaa Saksassa sitä, että työtä on pakko tehdä ja rahaa on oltava, että pärjää. Suomessa on mielestäni siis turvallisempi asua. Elämän LAATU on sitten toinen asia. Juuri se mistä on aiemminkin puhuttu. Suomessa ei keskustella ventovieraiden kanssa, kadut ja kahvilat eivät ole täynnä ihmisiä ja ihmisten ilmoilla käydään muutenkin vain ehkä citymarketissa ostoksilla ja korkeintaan lauantaina ulkona. Muuten istutaan kotona ja katsotaan kauniita ja rohkeita tai ollaan yhteydessä tuttuihin puhelimitse. Monessa muussa maassa tekemistä riittää niin nuorella kuin aikuisellakin ja kahvila-, ravintola-, ja itseasiassa mikä tahansa muukin kulttuuri on paljon edistyneempää kuin Suomessa.

        Itse suoritan Yhdysvalloissa yliopistotutkintoa. Koulu antoi minulle stipendin mika kustantaa puolet lukuvuosimaksuista, yhden neljasosan sain yksityiselta rahoittajalta ja viimeisen neljanneksen kustannan itse. Koska kyseessa on yliopisto ja tunteja alle 10 viikossa voi tassa samalla kayda toissa ja kustantaa helposti oman elamisen ja ulkona kaymiset. Opintotukea ei Suomesta saa koska suoritan kokonaista monivuotista tutkintoa. Yhdysvaltojen hallitus onneksi on avokatinen kansainvalisia opiskelijoita kohtaan etta 200$ opintorahaa kuukausittain.

        Taalta loytyy myos ilmaisia paivystavia terveysasemia, josta saa myos laakkeet jos ei ole varaa maksaa.

        Minua ei hairitse etta opiskelusta tulee maksaa. Motivaatio oppia opiskelemansa ja panostaa kouluun on suurempi. Toisekseen tyopaikka on hyvasta yliopistosta taattu, samoin korkea palkka.

        Se on siis aivan itsesta kiinni, mista itse pitaa. Mina nautin riskipitoisesta elamasta enemman missa voi havita kaiken ja voittaa suuresti kun vahan tekee toita, sen sijaan etta teet helvetisti tai et mitaan toita ja saat keskinkertaisesti tai vahan alle.


    • yksin saaressa

      Oletko koskaan asunut missään muualla ?

      Missä olet joutunut sanomaan että olet Suomesta ?

      Voi olla - vain että et tunne ketään ?

    • aikuistuminen

      ja maailman kiertäminen. Siinä huomaa yhtä-äkkiä miten mukava maa Suomi on, kun odottaa jotain pari tuntia myöhässä olevaa junaa törkyisellä asemalla kerjäläisten repiessä käsipuolesta.

      http://www.ktm.fi/files/14379/kestava.gif

    • pitkään maailmaa katsellut

      ....tainnut olla missään maassa niin pitkään, että olisit ehtinyt paikallisiim juntteihin tutustua? Niitä on nimittäin kaikkialla ja paljon joka maassa. Tietämättömiä muiden maiden asioista ja muista kulttuureista, silti tai ehkä juuri siksi ylimielisiä muita maita kohtaan.

      Käyttäytyvät kuin moukat - ja tällaisia ovat muutkin kuin Suomen tuulipukuporukka ja Amerikan punaniskat/kukkahatut.

    • pieni kysymys

      ....olet se, joka elefantin nähdessään mietti: "Mitähän tuokin minusta ajattelee?"

    • Mandy

      Yhdysvalloissa ihmisten kanssa keskustellessani he olivat aivan ihastuksissaan kun kerroin olevani Suomesta. Erityisesti ihmisten mielessä oli hyvä koulutuksen taso Suomessa. Muutenkin kaikki, kenen kanssa juttelin olivat halukkaita tietämään lisää Suomesta. Monet olivat tietoisia Suomen kauniista luonnosta.
      Muissakin maissa juoruillaan naapureista, siellä sitä vaan kutsutaan small talkiksi. Kuka lie keksinyt, että sekin on negatiivinen asia että kerrotaan toiselle naapurille toisen ostaneen uuden auton..
      Ehkä sinun, jota hävettää olla suomalainen, kannattaisi hieman miettiä mitä on oikeasti olla suomalainen! Kenties ongelmasi eivät johdu suomalaisuudesta, vaan epävarmuudesta siitä kuka olet... Kannattaa miettiä hieman syvemmin asioita! Ei se tuulipuku lenkillä ollessa meistä muita huonompia tee!

    • itseäsi...

      Siitä paranee itseään, kykyjään, ominaisuuksiaan parantamalla, josta kehittyy vähitellen terve itsetunto. Ehkä tuo häpeä on aika yleinen, nuoruuden epävarmuuteen kuuluva tunne?

    • Emma

      Jos saisit valita, mihin maahan haluaisit olla syntynyt?

      • Ajattelemaan

        se pani minutkin. Missä maassa tosiaan olisi ollut parempi syntyä? Vaikka olen valittanut Suomesta, en tosiaan osaa sanoa, missä olisi ollut parempi. Eipä niin, että niin kovin monta maata tuntisin - olen asunut vain kolmessa yli vuoden.

        Olisi kiinnostavaa kuulla muiden mielipiteitä tästä - missä olisi halunnut syntyä Suomen sijasta?


      • Ulkosuomalainen
        Ajattelemaan kirjoitti:

        se pani minutkin. Missä maassa tosiaan olisi ollut parempi syntyä? Vaikka olen valittanut Suomesta, en tosiaan osaa sanoa, missä olisi ollut parempi. Eipä niin, että niin kovin monta maata tuntisin - olen asunut vain kolmessa yli vuoden.

        Olisi kiinnostavaa kuulla muiden mielipiteitä tästä - missä olisi halunnut syntyä Suomen sijasta?

        Vain sen vuoksi koska siellä ei ole pulaa juttelukavereista.
        Mikä näyttää olevan suuri ongelma Suomessa.


    • cherine

      Olet täysi mulkku!!

      • päätellen

        sinä olet sivistynyt, älykäs, viisas, miellyttävä ihminen?


    • Aasiasta

      minua taas hävettää se, että suomalaiset valittavat kaikesta, vaikka saavat paljon "ilmaiseksi". Tästä hyötyvät eniten laiskat ja luuserit. Yrittelijäät ja fiksut yritetään tasapäistää.

      Silti asuttuani 9 eri maassa jo 14 vuoden ajan en pidä Suomea enkä suomalaisuutta yleisesti ottaen hävettävänä. Maailmalla liikkuessani yritän itse käyttäytyä siivosti ja hymy sekä huumori ovat käypää valuuttaa. Eivät tuulipuvut tee Suomalaista huonommaksi, ne vaan soveltuvat meidän kulttuuriin ja säähän. Pitäisikö lähi-idässä asuvien hävetä mekkoja ja huivipäähineitä, jotka sopivat heidän kuivaan ja kuumaan ilmastoonsa? Kiinassa kaikki kulkevat toppatakeissa myös sisätiloissa, sillä talvella lämmitys on heikkoa ja paleltaa. Yliopistolla ei lämmitetty lainkaan, vaikka pakkasta oli reilusti ja ainoa mihin saattoi turvautua oli lämmin tee. Afrikkalaisten pitäisi varmaan luopua lannevaatteista ja t-paidosta ja siirtyä savannillakin pukuun? Taidat lukea liikaa naistenlehtiä, joissa vaaditaan tekemään sitä ja tätä. Koeta olla kriittinen ja uskomatta kaikkeen, mitä media mallintaa.

      Väitteesi ovat sen verran absurdeja, että varmasti tekee ihan oikeasti hyvää, että muutat ASUMAAN ulkomaille ainakin vähäksi aikaa. Turistina olo onkin ihan eri juttu, josta saa varsin valheellisen kuvan maan arjesta.

      • aiheen aloittaja

        Ihmeellinen päättelykyky ja lukutaidottomuus näyttää vallitsevan Suomessa edelleen. Kertooko tämä sitten yliarvostetun koulutuksen keskinkertaisuudesta?

        Kuten mainitsin, lähdin Suomesta juuri vuosituhannen taitteessa, joten on tässä kulttuuria jos toista nähty ja koettu. Asuttu muutama yö kadulla, haettu paikalliselta punaiselta ristiltä ruoka-avustusta ja vastapuolena oltu sitten kovapalkkaisissa töissä. Eli vertailupohjaa pitäisi löytyä kyllä.

        Minun asetelmat tärkeistä asioista ovat sitten nähtävästi niin paljon eri järjestyksessä teidän kanssa, että siitä on syntynyt ihailtava määrä erimielisyyttä.

        Keskustelu tuulipuvuista on ottanut hieman erilaisen suunnan mitä minä alunperin tarkoitin. Eihän tässä tarkoiteta pelkästään sitä miten pukeudutaan, vaan miten eletään. Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin.


      • aiheen aloittaja..

        Ihmeellinen päättelykyky ja lukutaidottomuus näyttää vallitsevan Suomessa edelleen. Kertooko tämä sitten yliarvostetun koulutuksen keskinkertaisuudesta?

        Kuten mainitsin, lähdin Suomesta juuri vuosituhannen taitteessa, joten on tässä kulttuuria jos toista nähty ja koettu. Asuttu muutama yö kadulla, haettu paikalliselta punaiselta ristiltä ruoka-avustusta ja vastapuolena oltu sitten kovapalkkaisissa töissä. Eli vertailupohjaa pitäisi löytyä kyllä.

        Minun asetelmat tärkeistä asioista ovat sitten nähtävästi niin paljon eri järjestyksessä teidän kanssa, että siitä on syntynyt ihailtava määrä erimielisyyttä.

        Keskustelu tuulipuvuista on ottanut hieman erilaisen suunnan mitä minä alunperin tarkoitin. Eihän tässä tarkoiteta pelkästään sitä miten pukeudutaan, vaan miten eletään. Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin.

        Moni on kyllä ottanut todella itseensä ja henkilökohtaisesti tämän. Taitaa käyttää niin läheltä nämä kysymykset? :)


      • lähteneesi
        aiheen aloittaja.. kirjoitti:

        Ihmeellinen päättelykyky ja lukutaidottomuus näyttää vallitsevan Suomessa edelleen. Kertooko tämä sitten yliarvostetun koulutuksen keskinkertaisuudesta?

        Kuten mainitsin, lähdin Suomesta juuri vuosituhannen taitteessa, joten on tässä kulttuuria jos toista nähty ja koettu. Asuttu muutama yö kadulla, haettu paikalliselta punaiselta ristiltä ruoka-avustusta ja vastapuolena oltu sitten kovapalkkaisissa töissä. Eli vertailupohjaa pitäisi löytyä kyllä.

        Minun asetelmat tärkeistä asioista ovat sitten nähtävästi niin paljon eri järjestyksessä teidän kanssa, että siitä on syntynyt ihailtava määrä erimielisyyttä.

        Keskustelu tuulipuvuista on ottanut hieman erilaisen suunnan mitä minä alunperin tarkoitin. Eihän tässä tarkoiteta pelkästään sitä miten pukeudutaan, vaan miten eletään. Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin.

        Moni on kyllä ottanut todella itseensä ja henkilökohtaisesti tämän. Taitaa käyttää niin läheltä nämä kysymykset? :)

        Suomesta; ajattelit varmaan sitä kirjoittaessasi, ja uskoit sen rivien välistä luettavan.

        Kuusi vuotta ei ole kovin pitkä aika. Odota kymmenisen vuotta, ja kasva, ja saatat monipuolistua ajattelultasi. Et sitten pidä itseäsi enää niin huippulaadukkaana, samalla häveten sitä, mistä tulet. Olet suomalaisuuden tulos, kuten muutkin täällä.

        Kertoisitko, mitkä ovat sinun 'asetelmasi tärkeistä asioista'? Joku näistäkö:

        "Minua hävettää, että olen syntynyt Suomessa. "

        "suomalaisuus voi parhaimmillaan olla vain byrokraattinen merkintä valtion kirjoissa, ei sen enempää" (tarkoittaen mitä?)

        "Hävettää vain, että olen syntynyt ja nuoremmassa iässä kasvatettu tämän tyylisen kulttuurin ja maan keskellä."

        "ihmisten yksinkertaisuus suorastaan raivostuttaa" (sinun ähkäilysi vaikuttaa aika yksinkertaiselta)


        Niin mikä häpeilyysi auttaisi? Mielestäni kunkin tulisi keskittyä etupäässä kasvuun ihmisenä - omaan kasvuunsa. Vain siitä olet sinäkin vastuussa, ja vain siihen voit vaikuttaa. Ja se saattaa loppujen lopuksi olla elämän perimmäisiä tarkoituksia. Oli sitten syntynyt Skandinaviassa tai Somaliassa.


      • ei arkea?
        aiheen aloittaja.. kirjoitti:

        Ihmeellinen päättelykyky ja lukutaidottomuus näyttää vallitsevan Suomessa edelleen. Kertooko tämä sitten yliarvostetun koulutuksen keskinkertaisuudesta?

        Kuten mainitsin, lähdin Suomesta juuri vuosituhannen taitteessa, joten on tässä kulttuuria jos toista nähty ja koettu. Asuttu muutama yö kadulla, haettu paikalliselta punaiselta ristiltä ruoka-avustusta ja vastapuolena oltu sitten kovapalkkaisissa töissä. Eli vertailupohjaa pitäisi löytyä kyllä.

        Minun asetelmat tärkeistä asioista ovat sitten nähtävästi niin paljon eri järjestyksessä teidän kanssa, että siitä on syntynyt ihailtava määrä erimielisyyttä.

        Keskustelu tuulipuvuista on ottanut hieman erilaisen suunnan mitä minä alunperin tarkoitin. Eihän tässä tarkoiteta pelkästään sitä miten pukeudutaan, vaan miten eletään. Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin.

        Moni on kyllä ottanut todella itseensä ja henkilökohtaisesti tämän. Taitaa käyttää niin läheltä nämä kysymykset? :)

        "Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin."

        Onko kokemuksesi että vain Suomessa eletään arkielämää. Minun kokemukseni on että tavallinen keskiluokka joka maassa elää samalla tavalla. Asia tietysti näyttää erilaiselta vaikkapa niissä maissa missä keskiluokkaa ei juurikaan ole, esimerkiksi Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa, joissa on vaan rikkaat ja köyhät.


      • ekonomisti .
        ei arkea? kirjoitti:

        "Liukuhihnaelämästä yleisesti minä puhuin."

        Onko kokemuksesi että vain Suomessa eletään arkielämää. Minun kokemukseni on että tavallinen keskiluokka joka maassa elää samalla tavalla. Asia tietysti näyttää erilaiselta vaikkapa niissä maissa missä keskiluokkaa ei juurikaan ole, esimerkiksi Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa, joissa on vaan rikkaat ja köyhät.

        Uus-Neuvostotasavallan nykylinjaukset ovat johtaneet siihen, että myös Suomessa keskiluokka katoaa ja tuloerot kasvavat. Muutama yritysjohtaja ja maatalousyrittäjä vetää potin kotiin muiden verorahoista, joista ei sitten jää käteen kulutettavaksi mitään.

        Eroaako tämä edesmenneen Neuvostotasavallan toimista millään tavalla? Hyvänä esimerkkinä nykyisten autojen laskeva keski-ikä viittaa tulevaan.

        Kaikesta huolimatta lähes jokainen pyrkii pakonomaisesti ihanteenomaiseen keskinkertaisuuteen, vaikka se taloudellisessa mielessä on puhdasta utopiaa ja johtaa rahallisesti katoon ja tappioon. Keskiluokka kutistuu kaiken aikaa. Ostovoima on länsimaaksi alhaisen pieni, eikä ole millä kuluttaa ja elää. Nykyisten budjettileikkausten myötä se pienikin käteen jäävä raha menee takaisin valtion kassaan eikä sitä sen koommin tulla näkemään.

        Ehkä peruskouluikäisille olisi aika opettaa, että menestyminen ja rahallinen rikastuminen ei ole rikos. Tulevaisuus on nuorissa! Tästä kiistämättömästä tosiasiasta huolimatta nuorten kustannuksilla pyritään silmittömästi elättämään vanhempaa kansaa kuin kuninkaalisia aikanaan.
        Se väkisin vaikeasti eläminen oli ehkä ainut vaihtoehto 40-50 vuotta sitten, mutta nykyään en näe mitään järkeä noudattaa samaa kaavaa kun kansanvälisten avoimien markkinoiden myötä on mahdollista hakea oman osansa takataskuun helpommallakin tavalla.


      • paremmin sanoa?
        ekonomisti . kirjoitti:

        Uus-Neuvostotasavallan nykylinjaukset ovat johtaneet siihen, että myös Suomessa keskiluokka katoaa ja tuloerot kasvavat. Muutama yritysjohtaja ja maatalousyrittäjä vetää potin kotiin muiden verorahoista, joista ei sitten jää käteen kulutettavaksi mitään.

        Eroaako tämä edesmenneen Neuvostotasavallan toimista millään tavalla? Hyvänä esimerkkinä nykyisten autojen laskeva keski-ikä viittaa tulevaan.

        Kaikesta huolimatta lähes jokainen pyrkii pakonomaisesti ihanteenomaiseen keskinkertaisuuteen, vaikka se taloudellisessa mielessä on puhdasta utopiaa ja johtaa rahallisesti katoon ja tappioon. Keskiluokka kutistuu kaiken aikaa. Ostovoima on länsimaaksi alhaisen pieni, eikä ole millä kuluttaa ja elää. Nykyisten budjettileikkausten myötä se pienikin käteen jäävä raha menee takaisin valtion kassaan eikä sitä sen koommin tulla näkemään.

        Ehkä peruskouluikäisille olisi aika opettaa, että menestyminen ja rahallinen rikastuminen ei ole rikos. Tulevaisuus on nuorissa! Tästä kiistämättömästä tosiasiasta huolimatta nuorten kustannuksilla pyritään silmittömästi elättämään vanhempaa kansaa kuin kuninkaalisia aikanaan.
        Se väkisin vaikeasti eläminen oli ehkä ainut vaihtoehto 40-50 vuotta sitten, mutta nykyään en näe mitään järkeä noudattaa samaa kaavaa kun kansanvälisten avoimien markkinoiden myötä on mahdollista hakea oman osansa takataskuun helpommallakin tavalla.

        Juuri tuo oli syy omaan lähtemiseen ja yrityksen perustamiseen ulkomailla.
        Lähdin erittäin hyvin palkatusta työstä kun huomasin että siinä ei ole tulevaisuutta oman talouden kohdalla. Ei ole väliä kuinka suuret tulot ovat kun työn tulos valuu veroihin. Mitään oikeata vastinetta veroille ei tunnu saavansa (siinä tuloluokassa missä jokaisesta tienatusta lisä-eurosta jää 40 senttiä käteen).
        Tienaan nyt n. 30% vähemmän brutto, mutta käytettävissä oleva tulo on sama kuin ennen. Ennen (Suomessa) osa tuloista piti käyttää tulon hankkimiseen kuten autoon ja kakkosasunnon vuokraan. Nykyään (ulkomailla)otan omasta firmasta auton ja polttoaineen koska sitä ei erikseen himoveroteta kuten Suomessa. Autoetu huomioiden nettotuloni ovat n. 40% korkeammat kuin ennen. Myös ostovoima on kohentunut.
        Kaiken kaikkiaan ostovoimani on vähintään kaksinkertaistunut. Käytettävissä on samat asiat kuin ennen, niiden laatu on tosin parantunut. Tuotteiden hinnat ovat edullisemmat ja käyttöön jää enemmän rahaa kun ei enää tarvitse maksaa tulonhankintakuluja verotetusta palkasta.


      • siis kehitysmaassa?
        paremmin sanoa? kirjoitti:

        Juuri tuo oli syy omaan lähtemiseen ja yrityksen perustamiseen ulkomailla.
        Lähdin erittäin hyvin palkatusta työstä kun huomasin että siinä ei ole tulevaisuutta oman talouden kohdalla. Ei ole väliä kuinka suuret tulot ovat kun työn tulos valuu veroihin. Mitään oikeata vastinetta veroille ei tunnu saavansa (siinä tuloluokassa missä jokaisesta tienatusta lisä-eurosta jää 40 senttiä käteen).
        Tienaan nyt n. 30% vähemmän brutto, mutta käytettävissä oleva tulo on sama kuin ennen. Ennen (Suomessa) osa tuloista piti käyttää tulon hankkimiseen kuten autoon ja kakkosasunnon vuokraan. Nykyään (ulkomailla)otan omasta firmasta auton ja polttoaineen koska sitä ei erikseen himoveroteta kuten Suomessa. Autoetu huomioiden nettotuloni ovat n. 40% korkeammat kuin ennen. Myös ostovoima on kohentunut.
        Kaiken kaikkiaan ostovoimani on vähintään kaksinkertaistunut. Käytettävissä on samat asiat kuin ennen, niiden laatu on tosin parantunut. Tuotteiden hinnat ovat edullisemmat ja käyttöön jää enemmän rahaa kun ei enää tarvitse maksaa tulonhankintakuluja verotetusta palkasta.

        Asut nykyään siis jossain kehitysmaassa? Bruttotulosi ovat pienemmät kuin Suomessa mutta elintasosi korkeampi. Olen minäkin oleskellut kehitysmaissa ja hyväosaisena olo on niissä mukavaa. Tosin puolet näiden ihanien maiden asukkaista elää äärimmäisessä köyhyydessä.


      • Etelä-Amerikassa
        siis kehitysmaassa? kirjoitti:

        Asut nykyään siis jossain kehitysmaassa? Bruttotulosi ovat pienemmät kuin Suomessa mutta elintasosi korkeampi. Olen minäkin oleskellut kehitysmaissa ja hyväosaisena olo on niissä mukavaa. Tosin puolet näiden ihanien maiden asukkaista elää äärimmäisessä köyhyydessä.

        Olen ajatellut aloitta jonkun bisneksen Etelä-Amerikassa. Veroja sielläkin joutuu kyllä maksamaan mutta onneksi ne on aika vähäiset. Työntekijöillä voin sitten teettää 12-tuntisia päiviä huoletta,ilman lomia, eikä niille tarvitse maksaakaan juuri mitään, ehkä jonkun 50-100 € kuukaudessa, enintään. Itse sitten pärjäilen loistavasti jos jää käteen sellaiset 700-800 €


    • Kalteva tori

      Et taida vain tuntea - juuriasi ?

      Et kertonut että minkä ikäinen olet ?

      Olisiko sinun otettava ns välivuosi, että saisit hieman valoa elämääsi ?

      Joku kehittyvä talous voisi olla sinulle hyväksi !

    • sanon aina

      jos joku kysyy,että olen ruotsalainen. Ensinnäkin Ruotsia tunnetaan niin paljon enemmän (vrt joulupukki ja sauna) ulkomailla.

      • sanon...

        Sanon aina olevani suomalainen ja hyvin menee. Ihmiset suhtautuu oikein mukavasti. Viimeksi eräs romanialainen oli vallan haltioitunut, kun kerroin olevani suomalainen. Sanoi sen olevan extraordinaire.

        Suomesta tiedetään (mun kokemuksen perusteella) Räikkönen, Litmanen, Nightwish, Lordi, Hanoi Rocks, Helsinki, Bomfunk Mc's... Kukaan ei ole kysynyt vielä mitään tuulipuvuista, juoruilusta tai tylyistä ihmisistä.


      • Åbo Senap

        Ilmankos Ruotsi tunnetaan paremmin, jos kaikki suomalaisetkin ovat ruotsalaisia ?


      • suhtautumista
        sanon... kirjoitti:

        Sanon aina olevani suomalainen ja hyvin menee. Ihmiset suhtautuu oikein mukavasti. Viimeksi eräs romanialainen oli vallan haltioitunut, kun kerroin olevani suomalainen. Sanoi sen olevan extraordinaire.

        Suomesta tiedetään (mun kokemuksen perusteella) Räikkönen, Litmanen, Nightwish, Lordi, Hanoi Rocks, Helsinki, Bomfunk Mc's... Kukaan ei ole kysynyt vielä mitään tuulipuvuista, juoruilusta tai tylyistä ihmisistä.

        minäkin olen kokenut. "That's unusual!" on usein toistuva ensikommentti. Moni on maininnut suomalaisten olevan kovia työntekijöitä, 'good people'.

        Sitten yleensä kysytään, miten koen lämpimän sään täällä, kun tulen niin kylmästä maasta. Siinä sitten saa selittää, että Suomessa asutaan aina yli kahdenkymmenen asteen lämmössä, sisätiloissa, joten paikallinen trooppinen talvi paremminkin vaivaa minua kuin kesä. Täällä kun ei juuri taloja lämmitellä. Eivätkä usko, kun kerron, että heinäkuu voi olla yli 30 astetta viikkotolkulla, varsinkin nykyään, ilmaston lämmitessä.

        Ai niin, ja joulupukki joskus mainitaan. Ja lumi. Ja Nokia. Ja Linux. Saunaa ei tiedetä suomalaiseksi ('soona') joten pitää valistaa.

        Mitään negatiivista ei yleensä tule. Minusta sitten riippunee, miten heidän asenteensa suomalaisiin muuttuvat minut tavattuaan:)


    • samalla

      tavalla. Luulin olevani jotenkin muita suomalaisia 'parempi'. Arvostelin heitä lakkaamatta. Ja läksin pois.

      Nyt en ole käynyt Suomessa pitkään aikaan, ja olen alkanut pitää suomalaisita. En tosin heitä tapaa - kartan heitä. Kartan ainakin suomalaislaumoja ja -ryhmiä - suomalaisyksilöitä kaipaan ystäväksi, mutta heitä on harvassa.

      Suomessa on paljon hyvää. Ja on huonoakin. On parantamisen varaa, niinkuin kaikessa. Minusta ei kannata hävetä omaa kansaansa. On parempi tehdä jotain epäkohtien korjaamiseksi, jos voi.

      Nuo tuulipuvut ehkä ärsyttävät sinua jostain muusta syystä. Ehkä ne muistuttavat sinua ihmisestä, joka on aiheuttanut sinulle jonkinlaista harmia joskus? Ei kai vaatetuksella niin ole väliä. Tai jos on, ajattelun täytyy olla aika pinnallista?

      • Bondensaattori

        Jos et 5 vuoteen tapaa suomalaisia niin alat menettämään - arjen - kiinnekohdat.

        Monet kun vain käyvät töissä ja siten aika ei riitä seurusteluun toisten kanssa ?


    • mikään....

      ... koska et tule syntymään mihinkään muuhun maahan (toki tästäkin on muunlaisiakin käsityksiä, joista en nyt ala väittelemään), joten kai joudut tuon taakan lopun ikääsi kärvistelemään.

      Mutta niin kuin Gösse Sundqvist totesi "se on lottovoitto työntyä suoleen"

      • kuluttajansuoja

        tässä asiassa. Yleensä voi palauttaa tuotteen, johon ei ole tyytyväinen, tai saada rahansa takaisin palvelusta, joa ei ollut mielen mukainen. Mutta syntyneellä ei ole paljon vaihtoehtoja. Takaisin ei voi mennä. Voi tietysti poistua koko 'ostoskeskuksesta'. Tai oppie elämään parhaansa mukaan niillä eväillä, mitä siitä kaupasta löytyy.


    • minunkin puolesta

      Jokaisessa maassa se arki pyörii samalla tavalla. Kodin saa tehtyä melkein mihin paikkaan vaan. Mutta itse pidän Suomessa muun muassa seuraavista: että suihkusta tulee kuumaa vettä sopivalla paineella, kraanasta voi juoda raikasta vettä, lenkillä voi lähteä mihin ja melkein milloin vaan, vaihtuvat maisemat eri puolilla Suomea, ei jonoja ei ruuhkaa paljoa, nainenkin on ihminen, talvella on sisällä lämmintä...Voisin jatkaa vielä pitkäänkin. Ei suomalaisesta yhteiskunnasta saa vanhoillista eivätkä suomalaiset ole yksinkertaisia, kaukana tästä. Pahempaa olen nähnyt ja kokenut asuessani muutamassa muussa maassa Euroopan rajojen sisä- ja ulkopuolella....

      • radio-ohjelmaa

        täällä Australiassa. Puhuttiin koululaitoksen uudistustarpeesta. Mainittiin, että Australian koulut ovat maailmanlaajuisesti ottaen hyviä, "mutta ei tietysti aivan yhtä hyviä kuin Suomessa". Suomessa kuulemma käytetään oppilaitoksiin keskinkertainen määrä varoja muihin maihin verrattuna, mutta tulokset ovat huippua. Esim Tanskassa kuulemma uhrataan huippumäärä rahaa, mutta tulokset ovat keskitasoa.

        Että jotain hyvää Suomessa uskotaan olevan.


      • Suomalainen ulkomailla
        radio-ohjelmaa kirjoitti:

        täällä Australiassa. Puhuttiin koululaitoksen uudistustarpeesta. Mainittiin, että Australian koulut ovat maailmanlaajuisesti ottaen hyviä, "mutta ei tietysti aivan yhtä hyviä kuin Suomessa". Suomessa kuulemma käytetään oppilaitoksiin keskinkertainen määrä varoja muihin maihin verrattuna, mutta tulokset ovat huippua. Esim Tanskassa kuulemma uhrataan huippumäärä rahaa, mutta tulokset ovat keskitasoa.

        Että jotain hyvää Suomessa uskotaan olevan.

        Kävin uteliaisuuttani lukemassa häpeä-tekstejä.. Voi voi teitä kahta ketjun aloittajaa, kyseessä yksi ja sama henkilö?

        Olen asunut ulkomailla viimeiset 12 vuotta, ja enkä ole tähän mennessä hävennyt taustaani, kotimaatani, Suomen kansalaisuuttani!

        Kun on kysytty, mistä maasta tulen, olen vastannut rehellisesti, from Finland, aus Finnland. Kertaakaan ei ole minua sen takia kohdeltu huonosti, eikä katsottu vinoon... Ja jos olisi, kysyisin myös syytä.

        Itsevarmana, hyvin koulutettuna, hyväkäytöksisenä (ulko)suomalaisena en edes voisi hävetä Suomen puolesta tai suomalaisena.

        Me ulkosuomalaiset olemme kotimaamme "lähettejä", puolestapuhujia.

        Mutta jokainen meistä on erilainen. Ehkäpä Suomessa asuvat suomalaiset häpeävät enemmän taustaansa ja maataan kuin me täällä ulkomailla...?
        Vai kasvaako itsetunto vain hetkisesti Suomen voittaessa esim. Euroviisut tai MM-jääkiekossa...


      • väliaikaista,
        Suomalainen ulkomailla kirjoitti:

        Kävin uteliaisuuttani lukemassa häpeä-tekstejä.. Voi voi teitä kahta ketjun aloittajaa, kyseessä yksi ja sama henkilö?

        Olen asunut ulkomailla viimeiset 12 vuotta, ja enkä ole tähän mennessä hävennyt taustaani, kotimaatani, Suomen kansalaisuuttani!

        Kun on kysytty, mistä maasta tulen, olen vastannut rehellisesti, from Finland, aus Finnland. Kertaakaan ei ole minua sen takia kohdeltu huonosti, eikä katsottu vinoon... Ja jos olisi, kysyisin myös syytä.

        Itsevarmana, hyvin koulutettuna, hyväkäytöksisenä (ulko)suomalaisena en edes voisi hävetä Suomen puolesta tai suomalaisena.

        Me ulkosuomalaiset olemme kotimaamme "lähettejä", puolestapuhujia.

        Mutta jokainen meistä on erilainen. Ehkäpä Suomessa asuvat suomalaiset häpeävät enemmän taustaansa ja maataan kuin me täällä ulkomailla...?
        Vai kasvaako itsetunto vain hetkisesti Suomen voittaessa esim. Euroviisut tai MM-jääkiekossa...

        nuoruuteen ja epävarmuuteen kuuluvaa. Kyllä se siitä karisee omien saavutusten myötä, ja terve itsetunto ottaa ohjat käsiinsä.


      • Born to Rock
        radio-ohjelmaa kirjoitti:

        täällä Australiassa. Puhuttiin koululaitoksen uudistustarpeesta. Mainittiin, että Australian koulut ovat maailmanlaajuisesti ottaen hyviä, "mutta ei tietysti aivan yhtä hyviä kuin Suomessa". Suomessa kuulemma käytetään oppilaitoksiin keskinkertainen määrä varoja muihin maihin verrattuna, mutta tulokset ovat huippua. Esim Tanskassa kuulemma uhrataan huippumäärä rahaa, mutta tulokset ovat keskitasoa.

        Että jotain hyvää Suomessa uskotaan olevan.

        Suomessa osaa jokainen lapsi lukea ?


      • ei tarvitse
        Born to Rock kirjoitti:

        Suomessa osaa jokainen lapsi lukea ?

        opetella puhumaan. Kenenpä kanssa olisi puhuttu saloilla? Ja voihan sitä aina kirjoittaa.


    • ulkomaille

      Suosittelisin aivan oikeasti että muuttaisit ulkomaille muutamaksi vuodeksi. Alkaisit pikkuhiljaa katsomaan Suomea eri vinkkelistä, ja saisit moniulotteisemman kuvan. En sano että sinusta milloinkaan tulee Suomifania, mutta rohkenen uskoa että jotkut asiat jotka nyt koet suuriksikin epäkohdiksi isommasta perspektiivistä katsottuna ovat pieniä kauneusvirheitä. Olen asunut itse vuosia ulkomailla, ensin keski euroopassa ja nyt etelä euroopassa.
      Mitä jos asuisit maassa jossa korkeamman yliopistokoulutuksen saanut henkilö voi arvioida saavansa noin 14 000 - 16 000 euron bruttoansiot vuodessa, ja jossa yksiön vuokraaminen maksaa vähintään 800 euroa kuussa? Ei kuullosta erityisen mukavalta yhtälöltä, mutta tällaista on elää Espanjan Madridissa. Ruoka ja eläminen täällä ei muutenkaan ole juuri sen halvempaa kuin pohjoisemmassa. Pieni esimerkki siitä että ainakin perusjutut suomessa toimii, ja yhteiskuntaluokkien erot eivät ole niin järkyttävän suuria kun esim. jo etelä euroopassa.

    • Anonyymi

      Sen maan, jossa kasvoin, nyt muut omistaa Ja tilalle tuotu on tavaraa
      Se Pohjolan valkeaa kylää somistaa, mutta maaseutu kuihtuu, se on siirtomaa

      Sitä maata, jossa kasvoin, eivät asuta omat On ehkä ihmiset samat, mutta kasvottomat
      On muualta tuotu nuo mausteet niin somat Eivät asukkaat tiedä, keitä he ovat

      Mutta maata, jossa kasvoin, minä rakastan ja vihaan Se on kuin osa minusta, vertani ja lihaa
      Sen henki tai atomit mua aina seuraa Ja kun kuolen, muutun osaksi Pohjosen peuraa

      Skånepåg

      • Anonyymi

        Hävetkööt siskot Suomessa kun lapsuudenkoti myytiin pilkkahinnalla , ja maatalouden koneet hävisivät taivaan tuuliin :(

        Skånepåg


    • Anonyymi

      Samaa mieltä, takapajuinen hölmölä.

      <3

      Polta hatsit, kävele rantavedessä äläkä mieti suomea, sen parempaa en keksi.

    • Anonyymi

      Eniten hävettää suomalaisissa se että oletetaan asioita mistä ei tiedetä yhtään mitään ja kivenkovaan väitetään asioita vaikka selkeästi ei edes ymmärretä :D

      Jokainen olevinaan joku ihme tietäjä ja väittelevät facebookin uutisissa niinkun pikkulapset, aikuiset ihmiset siis? Sitten ei osata olla edes väärässä.

      Ei huh.

      • Anonyymi

        Juurikin näin! Esim tänään kannabis keskustelu ja is.fi kommentti osio,
        vanhat ihmiset siellä puhuu "uskoisin että, eiköhän näin ole ja luulisin jotta" ...jne

        OLETETAAN ja sitten oletuksia puhutaan kuin faktoina. Vain imbesilli toimii noin ja valitettavan moni suomalainen on juurikin tuollainen kokemukseni perusteella.

        Että hävettääkö? Kyllä

        Ulkomailla sitten saat vierestä kuunnella jos on suomi mainittu että millainen sinisilmäisten hölmölä tää mesta on. En todella kehtaa mainita suomea täällä muualla, senverran syvällä perseessä on suomalaisten päät.


    • Anonyymi

      Muuta ulkomaille. Itse inhoan Suomen median alttiutta kärjistää ja valehtella. Kuuluisin kuvana julkaistu väite on, että Krim kuuluisi Ukrainalle, vaikka alue kuuluu Venäjälle.

      • Anonyymi

        Ja mitä sitten tapahtuikaan?

        Enemmänkin hävettää tänä päivänä olla venäläinen.


    • Anonyymi

      Suomessa on se hyvä puoli, ettei iltaisin ole tapana istua ravintoloissa ihmisten seurassa vaan saa olla rauhassa kotona. Tai saahan missä tahansa, mutta täällä sitä ei ainakaan ihmetellä.

      Eihän niin tylsää aktiviteettia jaksa. Harrastukset, kuten kamppailulajit, on sitten erikseen ja siellä tapaa oikeasti kiinnostavia ihmisiä ja on järkevää tekemistä.

    • Anonyymi

      Aloituksesta käy hyvin selville, miksi ei kannata hävetä. Mitään. - Nm. Häpeä ei kasvata ja kehitä

    • Anonyymi

      Suomi on huono luusereitten maa laulutaidoton pelle Suomea edustamassa euroviisuissa ja tottakai hävisi. Suomi hävisi myös seuraavana päivänä lätkässä ruottalaisille

    • Anonyymi

      Suomi oli mukava paikka vielä vuosituhannen vaihteessa. Sitten kaikki muuttui. Videopelit, some, kännykkäriippuvuus, raa'at nettivideot jopa lapsilla, Duudsonien sairas viihdemalli, vapaan kasvatuksen saaneet kasvattavat lapsensa kieroiksi. Ei enää auteta, ei tervehditä, ei olla talkoohenkisiä, kaikessa vain oma napa ja ahneus. Aikuiset lapsia kolmekymppiseksi ja sen jälkeen hautaan asti ikiteinejä duudsonmaisine typeryyksineen.

      Kaikki näkyy, niin kaupan jonossa, kapakassa, liikenteessä ja muualla.

    • Anonyymi

      Oho, en tienny että suomes on pakko asua.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe