Välilevyn pullistuma

Selkäongelma?

Minulla on kolme kulunutta selkänikamaa, sukuvikana jaloissa se suomalainen 9 mm pituus ero, sekä suoraselkä.
Aiemmin tuolta luin, selän aiheuttamana voivat olla “suonenverot” eli krampit, (minulle jalkaterissä usein) sekä pohje kipu, joka ei kramppia eli suonenvetoa.

Kertokaa tietävät miten hoidetaan välilevyn pullistumaa, ennen leikkausta, onko mitään jota voisi itse tehdä?

Painon pudotus ja kävely auttaa varmasti kaikkeen.
Onko jotain selkeää ohjetta fysioterapeutilta tai kuntoutusohjetta joita olette saaneet.

Kiitos, jos kerrot ensi- tai korjaamisavusta

3

792

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauan hoidettu!

Viimein alkaa hieman tulemaan jo päiviä että olen kjivuton mutta sitten yks kaks olen taas tod huonossa kunnossa!

Mulla on "repeämä" L4-5 ja pillistumaa presakraalivälissä.

Vaivani alkoi tammikuussa -06 pienen tapaturman seurauksena...

Kivut ovat olleet osa elämääni koko viimevuoden,lokakuuhun asti pahinta.
      Lääkkeitä on vaihdettu,kokeiltu,kaikki köyty läpi...
      Kipupolilta sain nyt parhaan avun puudutteista ja epilepsialääke vaihdettiin Gabrioniin ja se menee täysillä (parhaita hermosärkyyn)
      nyt voin sanoa et pärjään kun en mitään tee!!!

Fysikaaliset hoidot mulla pahensi,samoin venytyshoidot.
      Vesijuoksu on ollut mulle eduksi mutta uinti pahentanut.
      Jumppa alkuvaiheessa pahensi vaan,nyt tilanne rauhoittunut ja kestää jo hoitaakkin.Sitä jumppaa tarjoaa kaikki,KAIKKI mut joka selkäjuttuun se ei ole paras vaihtoehto esim mulla kun trauma takana!!!
      Kävin myös näissä selkäkoneissa,menin vaan huonompaan kuntoon...virtsaumpi ja uloste ei enää pelannut sen jälkeen kun liikaa hoidettiin.
      Selkää on käsitelty,eipä apua...

Nyt on vuosi takana,lantioni sai sellaisen tällin traumassa että lopunikää syön hermokipuun lääkettä,masennuslääke aloitetaan aina kun kipu yli puoli vuotta ollut et jaksaa kivun kans...eikai siitä Cynbaltasta haitaakaan ole.

Tälleen on mun pillistumia hoidettu,elä säikähdä ei kaikilla näin kauaa mene!

Kipulääkärini mukaan vuosi on se taitekohta ja joskus on mennyt 2 vuottakin...miten muilla ;)))

• ja pari vain repeämää

elikkä minulla ollut jo useamman vuoden ajan kolme(magneetissa kuvattu) pullistumaa (alaselässä, L3-4,L4-5 ja L5-SI)sekä ylempänä "selvää repeämää" yms. tässä näin lyhykäisesti. Kivut alkuvaiheessa olivat tosi kovat ja koska säteilivät alaraajoihin niin kävely ajoittain mahdotonta. Nuorena henkilönä minua eivät lääkärit ottaneet tosissaan ja niinpä aina kun vain jotenkin pystyin, urheilin; juoksin ja jumppasin hampaat irvessä koska lääkärit väittivät vain, että lihaskunnon parantamisella oireet helpottaisivat... mittoinani silloin 168cm/54kg eli ei ylipainoa ja ihan sopusuhtainen. Viimein meni sitten täysin työkyky ja pääsin tarkempiin tutkimuksiin, löydös johti heti, aluksi 1/2 vuoden sairaslomalle (venyi siitä 2 vuodeksi) ja fysioterapiaan (pitkät sarjat) sekä lepoon, mutta ei liikuntakieltoon! Eli siis, minulla tuo urheileminen ja lihasten hyvä kunto oli onneksi, en halunnut leikkaukseen vaikka sinne olisin suoraan päässytkin, koska ennusteet selän kuntoutumisesta ilman leikkausta olivat ihan yhtä hyvät, ellei paremmat kuin leikkauksella ja minulla kuulemma todennäköisesti pullistumat uusiutuisivat kuitenkin yms. Pitkä tie nyt kuljettu, kivut edelleen osittain arkipäivää, mutta olen oppinut kuuntelemaan kehoani. Urheilumuodoiksi olen valinnut vähän oireilun mukaan eri lajeja; juoksen, jos selkä kestää (on ollut pahimmillaan vuoden täys tauko juoksussa)ja jos ei niin kävelen tai sauvakävelen, uimasssa käyn myös sekä jumpassa, perus aerobicciä selkä kestää n. 2 krt viikossa, ei enempää. Talvella hiihdän, jos voin yms. fysioterapeutin ohjeena pakaroiden ja alaselän lihasten parantaminen auttanut myös joskin se on sitä "kivuliasta"aluetta treenata..ja siksi unohtuu usein.. Tärkeää on nimittäin löytää oikeat lihakset, esim ei nostaa selällä vaan pakaroilla ja myös syvät vatsalihakset tärkeät!
      Minulla auttanut kunnosta huolehtiminen parhaiten! olen kokeillut kipuun myös akupunktiota. Olen käynyt aika monella eri fysioterapeutilla ja aina ovat ohjeet ollut tosi vaihtelevat. Kaikennäköistä on pitänyt kokeilla eikä välttämättä kaikki ole ollut hyviä juttuja. Aika yksinkertaisilla neuvoilla olen pärjäillyt parhaiten :)

• urttis

Mie olon nyt leikkausjonossa, kuukausien tuskailun ja kivun jälkeen. Fysioterapiasta minulle ie olut lainkaan apua, yksi liike saattaa auttaa pahaan kipuu:makaa selällään, lattialla, jalat suht koulussa. Tiukka ote jalan"kiinnityskohdasta" ja hitaasti työntää poispäin. Itselläni saattaa auttaa joskus.
      Tosin minun tilanne on jo niin pahana, että kivun hoito-osastolle on lähete, kun maksimi lääkityksellä ei pärjää. Tramadol 100mg, PanadolFortella, Burana800mg on käytössä nyt ja vahvempaa ei saa.

Kylmä pussi saattaa auttaa, tai jokin limimentti/kipuvoide.

Pidetään peukut pystyssä ja hännät heilumassa, kivust pääsee eroon, kun vaan tarpeeksi tappelee lääkäreiden kanssa, itse olen ollut melkein puoli vuotta sängyssä, ennenkuin tohtori otti tosissaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe