Uusi dieselauto on EKOTEKO

Ilmastomuutos

Seuraavassa on pari lainausta tänään 8.1. julkistetusta valtioneuvoston laadituttamasta uudesta energia-alan raportista:

"EU:n komissio julkisti heinäkuussa 2005 ehdotuksen henkilöautojen verotuksen kehittämisestä. Sen mukaan uusien autojen verotuksessa pitäisi asteittain luopua auton hankinnan verotuksesta. Hankinnan verotuksen sijaan olisi siirryttävä auton käytön verotukseen. Siinä keskeinen lähtökohta olisi auton hiilidioksidipäästöt."

"Ajoneuvojen energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen on kiinnitettävä huomiota. Tieliikenteen päästöjä on vähennettävä siirtämällä verotuksen painopiste uuden auton verotuksesta auton käytön ympäristöperusteiseen verotukseen. Tavoitteena on uudistaa ajoneuvokantamme ympäristöystävällisemmäksi ja turvallisemmaksi. Päästöjä on mahdollista vähentää huomattavasti siirtymällä ympäristöystävällisempiin dieselmoottoreihin. Ajoneuvojen dieselverosta luopumalla voidaan autokantaamme uudistaa ympäristöystävällisemmäksi."

Sivulla 15 on taulukko eri maiden autokannan hiilidioksidipäästöistä. Taulukko ei mairittele bensa-automaita, ks. http://www.energia.fi/attachment.asp?Section=3226&Item=19674

26

1892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • letkuapinoiksi

      Olishan se mukavaa kun oikeen kravatti päällä olevalta automyyjältä sais tankin täyteen.

    • ekoteon..

      Minä tein jo ekoteon, ostin uuden diiseli Yariksen. Vaikka ekoteot ei sinnänsä kiinosta kun ei näy kiinostavan maailman suurinta saastuttajakaan(USA.) Saisivat verotuksen kolmi- nelinkertaistaa näiltä ylisuuri moottorisilta hupiajelu autoilta. Vaikka siihen kait ollaankin menossa,hyvä niin.
      Nyt on kulutus 5litraa/100km. ja alle. Naftavero 390/vuosi. Kilometrejä vuodessa noin 28000. Säästöä edelliseen bensaautoon noin 1000euroa/vuosi.

      • The Rat

        Ei suuri moottori dieselissä nosta kulutusta samalla tavalla kuin bensakoneessa. Pikkasen toki, mutta ei paljoa... :)

        Esim kolmilitraisella TDI audilla pääsee kuulemma maantieajossa 5,5 - 6 litraan satasella, aika pitkälti riippumatta siitä miten sitä polkee. 1,9 TDI volkkari taas kuluttaa 4,5 - 7 litraa, riippuen siitä miten sitä polkee.

        Edellinen bensavehje (parilitranen vapari) taas kulutti maantieajossa 8-15 litraa, riippuen siitä miten sitä polki.

        Nykyään pitää ennen töihinlähtöä pitää autoa pari tuntia tyhjäkäynnillä jos haluaa samoihin kulutuksiin päästä 15 kilometrin työmatkalla. :)


      • The Rat kirjoitti:

        Ei suuri moottori dieselissä nosta kulutusta samalla tavalla kuin bensakoneessa. Pikkasen toki, mutta ei paljoa... :)

        Esim kolmilitraisella TDI audilla pääsee kuulemma maantieajossa 5,5 - 6 litraan satasella, aika pitkälti riippumatta siitä miten sitä polkee. 1,9 TDI volkkari taas kuluttaa 4,5 - 7 litraa, riippuen siitä miten sitä polkee.

        Edellinen bensavehje (parilitranen vapari) taas kulutti maantieajossa 8-15 litraa, riippuen siitä miten sitä polki.

        Nykyään pitää ennen töihinlähtöä pitää autoa pari tuntia tyhjäkäynnillä jos haluaa samoihin kulutuksiin päästä 15 kilometrin työmatkalla. :)

        Etupäässä menee.

        Mutta yleensä näissä kulutusjutuissa se suurin säästäjä tai tuhlari on kuitenkin siellä ohjaamon puolella.

        Yksittäisistä luvuista ei juuri osaa vetää mitään kuvaa, joten täytyy tyytyä kaivelemaan totuutta julkaistujen tutkimusten mittauksista.

        Em. linkissä on diesel ja bensakäyttöisten henkilöautojen CO2 päästöjen suhde keskimäärin 165/180 g/km.

        Aikalailla samoja suhdelukuja löytyy muistakin lähteistä ja CO2-päästösuhde on käytännössä sama kuin kulutuksien suhde.

        Suomessa bensiinikäyttöiset henkilöautot tuottivat CO2-saastetta vuonna 2005 n.5.3 milj t, tieliikemme kokonaisuudessaan 12 milj t ja koko maan fossiilinen CO2 päästo vajaa 70 milj t.

        Jos nyt kaikki bensiinillä käyvät henkilöautot olisivat dieselkäyttöisiä niin CO2- päästöt vähenisivät teoriassa n. 0.45 milj t, KOKO liikenteen hiukkaspäästöt tuplautuisi, typpipäästöt(myös voimakkaita kasvihuonekaasuja) kasvaisi huimasti kuten valnistukseen käytettävä energia ja raaka-aineet.

        Tiedot:

        http://lipasto.vtt.fi/

        Tulee mieleen vertaus jos ruotsinlautalla sattuis moottoririkko ja kapteeni määräis pari äijää perätasolle melomaan perustellen käskyä sillä että parempi sekin kuin ei mitään, vaikka tietää varsin hyvin että siten ei perille päästä.

        Siis jos auton ostossa päätyy dieseliin, niin se voi monellakin tavalla olla viisas ja perusteltu ratkaisu, mutta uskottelu ekotekona vaikuttaa tulosten valossa pahemmanlaatuiselta itsensä pettämiseltä, tai joidenkin tahojen edunmukaiselta lobbaamiselta.


      • Dieselit kehittyneet
        aqnostikko kirjoitti:

        Etupäässä menee.

        Mutta yleensä näissä kulutusjutuissa se suurin säästäjä tai tuhlari on kuitenkin siellä ohjaamon puolella.

        Yksittäisistä luvuista ei juuri osaa vetää mitään kuvaa, joten täytyy tyytyä kaivelemaan totuutta julkaistujen tutkimusten mittauksista.

        Em. linkissä on diesel ja bensakäyttöisten henkilöautojen CO2 päästöjen suhde keskimäärin 165/180 g/km.

        Aikalailla samoja suhdelukuja löytyy muistakin lähteistä ja CO2-päästösuhde on käytännössä sama kuin kulutuksien suhde.

        Suomessa bensiinikäyttöiset henkilöautot tuottivat CO2-saastetta vuonna 2005 n.5.3 milj t, tieliikemme kokonaisuudessaan 12 milj t ja koko maan fossiilinen CO2 päästo vajaa 70 milj t.

        Jos nyt kaikki bensiinillä käyvät henkilöautot olisivat dieselkäyttöisiä niin CO2- päästöt vähenisivät teoriassa n. 0.45 milj t, KOKO liikenteen hiukkaspäästöt tuplautuisi, typpipäästöt(myös voimakkaita kasvihuonekaasuja) kasvaisi huimasti kuten valnistukseen käytettävä energia ja raaka-aineet.

        Tiedot:

        http://lipasto.vtt.fi/

        Tulee mieleen vertaus jos ruotsinlautalla sattuis moottoririkko ja kapteeni määräis pari äijää perätasolle melomaan perustellen käskyä sillä että parempi sekin kuin ei mitään, vaikka tietää varsin hyvin että siten ei perille päästä.

        Siis jos auton ostossa päätyy dieseliin, niin se voi monellakin tavalla olla viisas ja perusteltu ratkaisu, mutta uskottelu ekotekona vaikuttaa tulosten valossa pahemmanlaatuiselta itsensä pettämiseltä, tai joidenkin tahojen edunmukaiselta lobbaamiselta.

        Otsake puhuu uusista dieselautoista. Kannattaa tutustua tekniikkaan ennen kuin möläyttää...

        Lukaiseepa sitten ajatuksella vaikka viestiketjun aloittaneen linkin!


      • osallistuja

        ajan 8 litraa kuluttavalla bensa-autollani 12000 km vuodessa, polttoainetta kuluu yhteensä 960 l.
        Sinä ajelet dieselVariksella 28000 km vastaavana aikana ja kulutat polttoainetta 1400 l/vuodessa.
        Litra dieselöljyä ja litra bensiiniä tuottavat saman määrän hiilidioksidia ilmakehään , joten minä kuormitan bensa-autollani vähemmän ympäristöä vuodessa kuin sinä !


      • edellinen
        Dieselit kehittyneet kirjoitti:

        Otsake puhuu uusista dieselautoista. Kannattaa tutustua tekniikkaan ennen kuin möläyttää...

        Lukaiseepa sitten ajatuksella vaikka viestiketjun aloittaneen linkin!

        Enpä löytämyt uudempia mittaustuloksia kuin vuodelta 2005 sen enempää dieseleille kuin bensiiniautoillekaan joten vertailu "nykyautojen" välillä on vähän vaikeaa.

        Noita oletuksiin perustuvia tulevaisuuden haavekuvia kyllä löytyy sitten vähän jokaiseen makuun.


    • Sokeita pisteitä

      Ohhoh. Jaksaako joku vielä uskoa valtioneuvoston jossain ja jollain teettämään raporttiin?

      Se nyt van on niin tuo raportti on oiken pahasti jäänyt jälkeen tämän hetken tiedosta.

      Se tieto taas kertoo, että dieselautojen yleistyminen on johtamassa hyvin nopeaan katastrofiin suurkaupunkien ilmanlaadussa.

      Tyypillinen yksisilämäinen raportti, jossa yksisilmäisesti tuijotetaan yhteen asinaan ja yhteen päästöön. Siinä sivussa sitten ajetaan epähuomiossa ilma hengityskelvottomaksi.

      Dieselpappien papillista tyyliä onkin juuri irrottaa yksi yksityiskohta kokonaisuudesta, ja ratsastaa riemuiten sillä.

      Eiköhän joku valtioneuvoston asettama tutkijaryhmä jossain vaiheessa hämmästyneenä huomaa että härreguud, täältä putketahan tulee hitosti muutakin kuin CO2 päästöjä, ja kattokaas mitä määriä, oi oi.

      Typen oksidit ovat vielä dieseleiden suurin surma. Ne kun johtavat nykykehityksellä tilanteeseen, jossa diselautoilua on pakko rajoittaa, ja määrätyillä alueilla se on kokonaan kiellettävä.

      Tuoreimman tiedon mukaan tarpeeton dieselelmoottorin käyttö on ekoterrosrismia. Äärimmäisen kaukan ekoteosta.

      Mutta niinhän se on että Suomi kulkee ina jälkijunassa. Kun muualla sammutellaan ydinvoimaloita ja siirrytään yhä kasvavaan tuulivoiman käyttöön, me suomlaiset nauramme tuulelle, huuhaatahan se, ja pykäämme pystyyn uusia ydinvoimaloita.

      Ekoteoissa olemme Venäjän tasoa, nokipatoinemme. Jotta asiaan tulisi vähän suhteellisuudentajua mukaan, niin heitänpä kysymyksen: kuinka paljon Saksa tuottaa sähköenergiaa tuulivoimalla verrattuna yhden suomalaisen ydinvoimalan tuottamaan sähkäenergiamäärään?

      Ja rvatkaas missä maassa ensimmäisenä kaupunkeihin tulee dieselautojen käyttökielto?

      Tkaan, että siinä vaiheessa kun diseleitä rubetaan muualla rajoittamaan, Suomessa jokin 10 - 15 vuotta ajastaan jäljessä oleva tutkimus suosittaa diseleiden käytön lisäämistä.

      Diesel on EKOTERRORIA.

      • Ei jummarra

        Ovatko Euroopan ilmastotutkijat väärässä?

        Eivät ole - mutta Suomi on takapajula ja järjestelmämme vihaa edesmenneistä poliittisista syistä autoa elitistisenä asiana, vrt. neukut, ddr, ynnä muut mosseineen ja trabantteineen...

        Kyllä meilläkin ajat muuttuvat - joskin hitaasti.

        Uudet autot ovat turvallisia ja ympäristöystävällisempiä kuin säälittävän vanha kalustomme, varsinkin uudet dieselit.


      • diesel henkilö
        Ei jummarra kirjoitti:

        Ovatko Euroopan ilmastotutkijat väärässä?

        Eivät ole - mutta Suomi on takapajula ja järjestelmämme vihaa edesmenneistä poliittisista syistä autoa elitistisenä asiana, vrt. neukut, ddr, ynnä muut mosseineen ja trabantteineen...

        Kyllä meilläkin ajat muuttuvat - joskin hitaasti.

        Uudet autot ovat turvallisia ja ympäristöystävällisempiä kuin säälittävän vanha kalustomme, varsinkin uudet dieselit.

        autojen päästöistä ei meidän oloissamme ole mitään varmaa näyttöä, johtuen niissä olevissa lisälämmittimistä jotka saattavat kuluttaa 10-15 % auton käyttämästä polttoaineesta. En ole nähnyt yhtään tutkimusta näiden laitteiden päästöistä. Öljylämmitteisen talon piippua nuuhkasemalla saa käsityksen siitä, mitä kaikkea limakalvoja ärsyttävää törkyä sieltä tupruaa.


      • ardic
        diesel henkilö kirjoitti:

        autojen päästöistä ei meidän oloissamme ole mitään varmaa näyttöä, johtuen niissä olevissa lisälämmittimistä jotka saattavat kuluttaa 10-15 % auton käyttämästä polttoaineesta. En ole nähnyt yhtään tutkimusta näiden laitteiden päästöistä. Öljylämmitteisen talon piippua nuuhkasemalla saa käsityksen siitä, mitä kaikkea limakalvoja ärsyttävää törkyä sieltä tupruaa.

        Itselläni on lisälämmitin - äärimmäisen vähän käyttöä tällaisena talvena ja muuna vuodenaikana ei tietenkään ollenkaan.

        Muutoin mielenkiintoinen pointti!


      • hurahtanut fanaatikko

        Taidat ulkoilla minkkitarhojen lähettyvillä,mietien päästäiskö tarhan asukit luontoon syömään linnunpoikia.Siinä varta eko teko.


      • kulutus on noin

        neljännestä pienempi ja hiilidioksidipäästöt 15-20 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla bensiinimoottorilla. Typen oksidit ovat dieselmoottorin suurin haitta, mutta niistäkin pystytään uusilla suodattimilla poistamaan 90 prosenttia. Tämmönen teksti löytyy Volvo-viestin sivulta 7. Saksassa on paljon tuulivoimaa koska valtio takaa siellä tietyn kilovattitunti hinnan myllyjen omistajille. Aika riskitön bisnes mutta jos ei tuule mitä tehdään kun kaatuu koko sähkön jakelu. "ateisti"


    • hiilidioksidipäästöissä

      Alkuviestin linkissä oleva kuva näyttää selkeästi miksi Ruotsi päätyi viime vuonna 2006 suosimaan dieselautoja. Ruotsin bensakalusto aiheuttaa mittavat hiilidioksidipäästöt.

      Ruotsalainen autoteollisuus myy vain euro 5 normit täyttäviä eko-mallin dieselautoja. Näille maan kansalainen saa käytöstä porrastetun verovapautuksen/-helpotuksen. Ja dieselautojen myynti on lähtenyt hurjaan kasvuun. Saivat yhden myytyä minullekin...

      Jospa meilläkin rohjetaan kerrankin kannustaa uusien autojen hankintaan. Nyt on kerrankin perusteet kunnossa - dieselien pieni kulutus ja kehittynyt puhdistustekniikka yhdistettynä huomattavaan autojen turvallisuuskehitykseen.

      • odotettua

        Olisikohan päättäjille tullut paniikki tehdä jotain kun kunnianhimoinen tavoite fossiilisista polttoaineista luopumisesta osoittautui mahdottomaksi eikä etanolibuumiin satsaaminen sitten näytä johtavan juuri mihinkään.


    • Ei bensakoneeseen verrattun

      Uuden dieselin hankinta on ekoteko ainoastaan kun vertaa vanhaan dieseliin. Jos vertaa bensakoneeseen niin useimmat (paitsi CO2) päästöt ovat korkeammat dieselissä.

      EKOTEKOA saarnaavat ovat uususkovaisia jota markkinointipäälliköt ovat vetännet pahasti nenästä.

      http://www.fiafoundation.com/resources/documents/468833 345__adac_klanner.pdf

      • ympäristöystävällinen

        En ymmärrä miksi pitää jauhaa bensan puolesta? Nyt eletään 2000-lukua ja ympäristöasiat ovat tärkeitä. Tekniikka kehittyy ja dieseltekniikka on etenkin kehittynyt päästöjen alentamisessa. Hiukkaspäästöt alenevat uudella tekniikalla yli 95 % ja typenoksidipäästöt ovat viimeisissä moottoriversioissa puolittuneet (vm. 2007-2006, euro 5-normiston mukaisesti).

        Tärkeimpänä dieseleitä suosivana tekijänä on lmastomuutosta kiihdyttävien hiilidioksipäästöjen taso olennaisesti pienempi (0,8) kuin bensamoottoreissa, kuten myös polttoaineen kulutus (0,75).

        Mitä vielä lisätään?


      • ympäristöystävällinen kirjoitti:

        En ymmärrä miksi pitää jauhaa bensan puolesta? Nyt eletään 2000-lukua ja ympäristöasiat ovat tärkeitä. Tekniikka kehittyy ja dieseltekniikka on etenkin kehittynyt päästöjen alentamisessa. Hiukkaspäästöt alenevat uudella tekniikalla yli 95 % ja typenoksidipäästöt ovat viimeisissä moottoriversioissa puolittuneet (vm. 2007-2006, euro 5-normiston mukaisesti).

        Tärkeimpänä dieseleitä suosivana tekijänä on lmastomuutosta kiihdyttävien hiilidioksipäästöjen taso olennaisesti pienempi (0,8) kuin bensamoottoreissa, kuten myös polttoaineen kulutus (0,75).

        Mitä vielä lisätään?

        Avaajan linkissä on vertailu uusien h-autojen keskimääräisistä CO2 päästöistä ja päädytty tulokseen n. 180 / 165 g/km, eli dieselin (kulutus) etu olisi vain vajaa 10 %.

        Antamassani linkissä oli tulokset v.2005 ja hiukkaspäästöt diesel h-autoille oli 1160 t ja bensiinikäyttöisille 80 t (bensiinikäyttöisistä 28 % oli ilman katakysaattoria).

        Dieselien lukumäärä oli alle 20 % ja jos painotettu ajosuorite vedetään vaikka 35 % .n ( oletus 1.5 kert. eli 30 %), niin 95 % pienennyskään hiukkaspäästöissä ei vie lähellekään bensiiniautojen vastaavaa.

        Typen oksideille EURO 5 on vain välivaihe ja tältä osin myös eurooppalaiset normit hiljalleen lähenevät muun maailman vastaavia, myös dieseleille.

        Henkilöautodieseleille ei ole vieläkään tarjolla takaisinkierrätystä parempaa typenpoistosysteemiä joten sen osalta voidaan pelkästään odottaa, muutos tulee joka tapauksessa.

        Kun vielä lisätään valmistuksen vaatima lisäenergian tarve, niin ainakin näiltä lähtöasetelmilta vahva kotiinpäinvetokaan ei saa dieselistä ekologista valintaa, kertoipa minkä lehden mikä hyvänsä toimittaja mitä hyvänsä.

        Tietysti jos lähtökohdat ovat aivan muuta kuin esittämäni, niin tilanne on toinen, enkä suinkaan olisi pahoillani jos virheet oikaistaisi.


      • kehityssuunta
        aqnostikko kirjoitti:

        Avaajan linkissä on vertailu uusien h-autojen keskimääräisistä CO2 päästöistä ja päädytty tulokseen n. 180 / 165 g/km, eli dieselin (kulutus) etu olisi vain vajaa 10 %.

        Antamassani linkissä oli tulokset v.2005 ja hiukkaspäästöt diesel h-autoille oli 1160 t ja bensiinikäyttöisille 80 t (bensiinikäyttöisistä 28 % oli ilman katakysaattoria).

        Dieselien lukumäärä oli alle 20 % ja jos painotettu ajosuorite vedetään vaikka 35 % .n ( oletus 1.5 kert. eli 30 %), niin 95 % pienennyskään hiukkaspäästöissä ei vie lähellekään bensiiniautojen vastaavaa.

        Typen oksideille EURO 5 on vain välivaihe ja tältä osin myös eurooppalaiset normit hiljalleen lähenevät muun maailman vastaavia, myös dieseleille.

        Henkilöautodieseleille ei ole vieläkään tarjolla takaisinkierrätystä parempaa typenpoistosysteemiä joten sen osalta voidaan pelkästään odottaa, muutos tulee joka tapauksessa.

        Kun vielä lisätään valmistuksen vaatima lisäenergian tarve, niin ainakin näiltä lähtöasetelmilta vahva kotiinpäinvetokaan ei saa dieselistä ekologista valintaa, kertoipa minkä lehden mikä hyvänsä toimittaja mitä hyvänsä.

        Tietysti jos lähtökohdat ovat aivan muuta kuin esittämäni, niin tilanne on toinen, enkä suinkaan olisi pahoillani jos virheet oikaistaisi.

        Suomi EU:n jäsenvaltiona on sitoutunut mm. ympäristönsuojelutavoitteisiin. Kuten jokainen voi todeta, on ilmastomuutos erittäin suuri uhka.

        EU ajaa politiikkaa, jonka mukaan autoilun CO2-päästöjä on laskettava ja autojen energiatehokkuutta on lisättävä.

        Toisaalta näihin tavoitteisiin päästään polttoaineita ja toisaalta moottoritekniikkaa kehittämällä, ks. http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_home.htm

        Dieselmoottori on energiatehokas ja näin ollen myös hiilidioksidipäästöt ovat ajokilometriä kohden bensiinimoottoria alemmat.

        Eurooppalaisten autonvalmistajien mukaan nykyaikainen dieselmoottori vastaa parhaiten (kustannustehokkaimmin) tavoiteohjelmaan. Dieselmoottorien valmistajat ovat myös vastanneet hyvin viimeisissä moottori- ja puhdistusjärjestelmäkonstruktioissaan haittatekijöiden kuten hiukkas- ja NOX päästöjen alentamisvaateisiin. Euroopan autonvalmistajat keskittyvät nyt etupäässä dieseltekniikan kehitykseen hybridien yms. sijaan. Aasiassa on sitten vähän erilainen näkemys kehityssuunnasta…


      • kehityssuunta kirjoitti:

        Suomi EU:n jäsenvaltiona on sitoutunut mm. ympäristönsuojelutavoitteisiin. Kuten jokainen voi todeta, on ilmastomuutos erittäin suuri uhka.

        EU ajaa politiikkaa, jonka mukaan autoilun CO2-päästöjä on laskettava ja autojen energiatehokkuutta on lisättävä.

        Toisaalta näihin tavoitteisiin päästään polttoaineita ja toisaalta moottoritekniikkaa kehittämällä, ks. http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_home.htm

        Dieselmoottori on energiatehokas ja näin ollen myös hiilidioksidipäästöt ovat ajokilometriä kohden bensiinimoottoria alemmat.

        Eurooppalaisten autonvalmistajien mukaan nykyaikainen dieselmoottori vastaa parhaiten (kustannustehokkaimmin) tavoiteohjelmaan. Dieselmoottorien valmistajat ovat myös vastanneet hyvin viimeisissä moottori- ja puhdistusjärjestelmäkonstruktioissaan haittatekijöiden kuten hiukkas- ja NOX päästöjen alentamisvaateisiin. Euroopan autonvalmistajat keskittyvät nyt etupäässä dieseltekniikan kehitykseen hybridien yms. sijaan. Aasiassa on sitten vähän erilainen näkemys kehityssuunnasta…

        Se on tällä hetkellä Euroopan kehityssuunta.

        Ei silti tarkoita että se olisi parenpi tai oikeampi kuin muiden näkemys asiasta.
        Tämä on kuitenkin kehutyssuunta, joka palvelee parhaiten Euroopan talouskehitystä (vrt. autoteollisuutta).

        Jos CO2 päästöistä oltaisi todella huolestuneita, niin kulutustottumuksia pitäisi säädellä ja ohjata pienempien kevyempien ja halvempien autojen suosimiseen, mutta nykyinen suunta on täysin päinvastainen.

        Kuten tavallista, taloudelliset seikat ajavat aina muiden tavoitteiden yli ja tehtäväksi jää vain koittaa naamioida päätökset joillakin verukkeilla kansalaisten hyväsymäksi.

        Todellisuudessa dieselin polttoaineenkulutusetukin olisi marginaalinen jos bensiinimoottorille sallittaisi samat vapaudet päästörajoihin ja mahdollistaisi siten laihaseosmoottorin kehittelyn.

        Näin Euroopassa juuri nyt, tulevaisuus voi olla muuta ja vaikka muu maailma on ratkaisussaan päätynyt eri linjoille, niin todennäköisesti niilläkin on ollut päätöksiinsä hyvät perusteet.


      • Ekoteko
        aqnostikko kirjoitti:

        Se on tällä hetkellä Euroopan kehityssuunta.

        Ei silti tarkoita että se olisi parenpi tai oikeampi kuin muiden näkemys asiasta.
        Tämä on kuitenkin kehutyssuunta, joka palvelee parhaiten Euroopan talouskehitystä (vrt. autoteollisuutta).

        Jos CO2 päästöistä oltaisi todella huolestuneita, niin kulutustottumuksia pitäisi säädellä ja ohjata pienempien kevyempien ja halvempien autojen suosimiseen, mutta nykyinen suunta on täysin päinvastainen.

        Kuten tavallista, taloudelliset seikat ajavat aina muiden tavoitteiden yli ja tehtäväksi jää vain koittaa naamioida päätökset joillakin verukkeilla kansalaisten hyväsymäksi.

        Todellisuudessa dieselin polttoaineenkulutusetukin olisi marginaalinen jos bensiinimoottorille sallittaisi samat vapaudet päästörajoihin ja mahdollistaisi siten laihaseosmoottorin kehittelyn.

        Näin Euroopassa juuri nyt, tulevaisuus voi olla muuta ja vaikka muu maailma on ratkaisussaan päätynyt eri linjoille, niin todennäköisesti niilläkin on ollut päätöksiinsä hyvät perusteet.

        Moottorikoot kääntyvät laskuun - ei ole muuta vaihtoehtoa. Dieseleille on haettu markkinoita kehittämällä niitä vastaamaan voimakkaita bensakoneita. Tällä kehityksellä on syöty saavutettavissa olevaa CO2 hyötyä.

        Varsinainen ekoteko on lihasvoimalla liikkuminen, joukkokulkuneuvojen käyttö ja se, että vähentää minimiin turhat autoilut. Malliksi voin sanoa, että itse tavallisesti pyöräilen ja kävelen lyhyet työmatkat, saa kuntoilua ja vähän säästöäkin. Autokin on - hiukkassuodattimella ym. vermeillä varustettu dieseli...


      • vielä sekin
        ympäristöystävällinen kirjoitti:

        En ymmärrä miksi pitää jauhaa bensan puolesta? Nyt eletään 2000-lukua ja ympäristöasiat ovat tärkeitä. Tekniikka kehittyy ja dieseltekniikka on etenkin kehittynyt päästöjen alentamisessa. Hiukkaspäästöt alenevat uudella tekniikalla yli 95 % ja typenoksidipäästöt ovat viimeisissä moottoriversioissa puolittuneet (vm. 2007-2006, euro 5-normiston mukaisesti).

        Tärkeimpänä dieseleitä suosivana tekijänä on lmastomuutosta kiihdyttävien hiilidioksipäästöjen taso olennaisesti pienempi (0,8) kuin bensamoottoreissa, kuten myös polttoaineen kulutus (0,75).

        Mitä vielä lisätään?

        että kaikki nykyiset dieselautot joutuvat paalaamoon, kun meillä astuvat voimaan uudet päästömääräykset.


      • Hölinään kyllästynyt...
        aqnostikko kirjoitti:

        Avaajan linkissä on vertailu uusien h-autojen keskimääräisistä CO2 päästöistä ja päädytty tulokseen n. 180 / 165 g/km, eli dieselin (kulutus) etu olisi vain vajaa 10 %.

        Antamassani linkissä oli tulokset v.2005 ja hiukkaspäästöt diesel h-autoille oli 1160 t ja bensiinikäyttöisille 80 t (bensiinikäyttöisistä 28 % oli ilman katakysaattoria).

        Dieselien lukumäärä oli alle 20 % ja jos painotettu ajosuorite vedetään vaikka 35 % .n ( oletus 1.5 kert. eli 30 %), niin 95 % pienennyskään hiukkaspäästöissä ei vie lähellekään bensiiniautojen vastaavaa.

        Typen oksideille EURO 5 on vain välivaihe ja tältä osin myös eurooppalaiset normit hiljalleen lähenevät muun maailman vastaavia, myös dieseleille.

        Henkilöautodieseleille ei ole vieläkään tarjolla takaisinkierrätystä parempaa typenpoistosysteemiä joten sen osalta voidaan pelkästään odottaa, muutos tulee joka tapauksessa.

        Kun vielä lisätään valmistuksen vaatima lisäenergian tarve, niin ainakin näiltä lähtöasetelmilta vahva kotiinpäinvetokaan ei saa dieselistä ekologista valintaa, kertoipa minkä lehden mikä hyvänsä toimittaja mitä hyvänsä.

        Tietysti jos lähtökohdat ovat aivan muuta kuin esittämäni, niin tilanne on toinen, enkä suinkaan olisi pahoillani jos virheet oikaistaisi.

        Kiitos erittäin asiallisesta ja tunnekuohusta vapaasta kannanotosta.

        Harvinaista herkkua tällä palstalla!


      • Ekoteko
        aqnostikko kirjoitti:

        Avaajan linkissä on vertailu uusien h-autojen keskimääräisistä CO2 päästöistä ja päädytty tulokseen n. 180 / 165 g/km, eli dieselin (kulutus) etu olisi vain vajaa 10 %.

        Antamassani linkissä oli tulokset v.2005 ja hiukkaspäästöt diesel h-autoille oli 1160 t ja bensiinikäyttöisille 80 t (bensiinikäyttöisistä 28 % oli ilman katakysaattoria).

        Dieselien lukumäärä oli alle 20 % ja jos painotettu ajosuorite vedetään vaikka 35 % .n ( oletus 1.5 kert. eli 30 %), niin 95 % pienennyskään hiukkaspäästöissä ei vie lähellekään bensiiniautojen vastaavaa.

        Typen oksideille EURO 5 on vain välivaihe ja tältä osin myös eurooppalaiset normit hiljalleen lähenevät muun maailman vastaavia, myös dieseleille.

        Henkilöautodieseleille ei ole vieläkään tarjolla takaisinkierrätystä parempaa typenpoistosysteemiä joten sen osalta voidaan pelkästään odottaa, muutos tulee joka tapauksessa.

        Kun vielä lisätään valmistuksen vaatima lisäenergian tarve, niin ainakin näiltä lähtöasetelmilta vahva kotiinpäinvetokaan ei saa dieselistä ekologista valintaa, kertoipa minkä lehden mikä hyvänsä toimittaja mitä hyvänsä.

        Tietysti jos lähtökohdat ovat aivan muuta kuin esittämäni, niin tilanne on toinen, enkä suinkaan olisi pahoillani jos virheet oikaistaisi.

        Volkswagen unveiled the cleanest ever TDI engine. First test drives demonstrate the high potential of Volkswagen technology, which consequently reduce nitrogen oxide. In the VW Jetta a new 2.0 litre Common Rail diesel engine with a nitrogen oxide reservoir catalytic converter was used, which complies to the Californian emission standard "Tier 2 / Bin 5". These requirements are considered the most stringent worldwide. The first production run of the "Clean TDI" with nitrogen oxide post-treatment system will be made during 2008 in the USA.

        The central theme of the entire concept is the reduction of nitrogen oxide. The engineers in Wolfsburg reached this goal through internal development of the motor and the use of new emission post-treatment technology. The result: up to 90% less nitrogen oxide emissions (NOx).

        This drastic reduction was necessary in order to comply with the "Tier 2 / Bin 5" norm, which applies to California and four other states in the north-east of America (Massachusetts, New York, Vermont and Maine). This norm limits nitrogen oxide emissions to 70 mg per mile. In order to comply with this standard, completely new emission ¬ treatment technology was necessary. Volkswagen has thus developed two systems connected to the oxidation catalytic converter and the particle filter in the exhaust system.

        http://www.autobloggreen.com/2007/01/04/2008-vw-jetta-tdi-coming-with-bluetec-and-50-state-emissions/


    • vaikka kulkeekin jälkijunassa

      Muu Eurooppa on ottanut asiat tosissaan, kun meillä pelleillään
      sossujen ehdoilla verojen maksimoinissa. Monopoliyhtiömme ei ole vielä saanut dieseltuotantoa käyttöön joten diesel ei ole oikea ratkaisu vielä. Heti kun autoverot on uudelleen organisoitu ja samalla kokonaisveroja korotettu muuttuu meilläkin diesel ympäristöystävälliseksi niinkuin se muualla on jo ehtinyt vakiintua jopa Ruotsissa sosialisteista huolimatta. Vaalitkin on edessä kyllä sosialistien täytyy pitää tyhmät massat kurissa, muutenhan ne alkavat vielä ajatella itsekkin eikä niitä pidättele sitten minkään lainen sosialismi aisoissa ja äänestävät vielä porvareita.
      Eiköhän meitä vedätetä edelleen ja jälleen tässäkin asiassa. Tämä on tyhmän kansan kohtalo jolta puuttuu rohkeus ajatella itse omilla aivoillaan. Vanhat neuvostoliiton maatkin menee menojaan niin, että perävalot vilkkuu meille.

    • miz99

      Jo on rattaat pyörähtäneet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3802
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3010
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2931
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      368
      2003
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1136
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      959
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      930
    Aihe