strattera

harkinnassa

siis olisko kellään kokemusta stratteran käytöstä lapsella?
jos viel ois ollu joku toinen lääkitys ennen tätä, olisin mielelläni kuullut kommentteja..

miten strattera muutti elämää?

meillä harkinnassa vaihtaa siihen concerta, kun tuntuu ettei mikään auta ja monenlaisia kokeiltu jo..

6

1999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pojun äiti

      Kuten otsikossa kirjoitin niin vaikka mitä on kokeiltu. Aloitettiin Concertalla, sitten kokeiltiin Dexedrineä, siitä vaihdettiin Ritaliniin ja siitä takaisin Concertaan ja sitten poika käytti Stratteraa n.vuoden verran.
      Stratterasta sen verran, et se on kallis lääke n.135 e/kk ja meillä sen pieni teho tuli näkyviin vasta n.7-8vko:n päästä. Jos se olisi tehonnut, niin siinämielessä se olisi ollut hyvä koska se on pitkävaikutteinen lääke, vaikuttaa vuorokauden. Pojan koulunkäynti oli Stratteran aikana todella vaikeaa vaikkapojalla oli henk.koht.avustaja. Meillä hoitotaho muuttui ja siirryttiin takaisin Concertaan. Univaikeudet alkoivat uudelleen, ja niihin pojalle määrättiin Melatoninia, joka on auttanutkin.
      Pojan Concertan annostusta on jouduttu nostamaan viime syksynä 54mg:aan ( poju n.150cm ja painoa 30kg)ja sen jälkeen on pojan sekä perheen elämä muuttunut paljon paljon parempaan suuntaan.
      Pojulla on kylläkin Concertan lisäksi vielä Risperdal aggressiiviseen käyttäytymiseen.
      Koulussa pärjää ilman avustajaa jne. Toki illat on vaikeimpia kun lääkkeen vaikutus on lakannut, mutta kyllä ne kestää kun sen tietää mistä ne johtuu.
      Stratteran aikanahan sellaista ei ollut, koska lääkkeen vaikutus hiipui vasta yöllä.
      Strattera on varmasti todella hyvä, kenelle se sitten sopii. Mutta kannattaa muistaa, että siinä voi mennä viikkoja ennenkuin vaikutuksen näkee koska Stratterahan ei ole stimulantti.
      Strattera ei muuttanut pojan elämää paremmaksi vaan päinvastoin.

      • lääkitty on!

        En tietysti tiiä tilanteestasi mitään, mutta eikö yhtään mietitytä kun poika on lääkitty tolla tavalla! Millanen hän on ilman lääkkeitä? Seinähullu vai? Risperdalhan on sellanen psykoosilääke, ite oon joutunu joskus sitä ottaan kun olen ollut hoidossa sairaalassa. Siitä voi tulla äärettömän huono olo, että polla ei pelaa yhtään. Et taida välittää, vai?


      • cheetah.grrr
        lääkitty on! kirjoitti:

        En tietysti tiiä tilanteestasi mitään, mutta eikö yhtään mietitytä kun poika on lääkitty tolla tavalla! Millanen hän on ilman lääkkeitä? Seinähullu vai? Risperdalhan on sellanen psykoosilääke, ite oon joutunu joskus sitä ottaan kun olen ollut hoidossa sairaalassa. Siitä voi tulla äärettömän huono olo, että polla ei pelaa yhtään. Et taida välittää, vai?

        Kaikki vanhemmat varmasti miettivät paljonkin, kun lapsella on lääkitys.

        Risperdalia käytetään neurologisissa oireyhtymissä "hieman" erilaisilla annoskoolla kuin psykoosipotilailla. Monet lapset ovat saaneet siitä avun agressiiviseen käyttäytymiseen ja sellaisiin pelkotiloihin, jotka invalidisoivat lapsen käyttäytymisen. Jokainen vanhempi, joka tämänkin lääkityksen lapsellaan aloittaa, aivan varmasti välittää lapsestaan.


      • pojun äiti
        lääkitty on! kirjoitti:

        En tietysti tiiä tilanteestasi mitään, mutta eikö yhtään mietitytä kun poika on lääkitty tolla tavalla! Millanen hän on ilman lääkkeitä? Seinähullu vai? Risperdalhan on sellanen psykoosilääke, ite oon joutunu joskus sitä ottaan kun olen ollut hoidossa sairaalassa. Siitä voi tulla äärettömän huono olo, että polla ei pelaa yhtään. Et taida välittää, vai?

        ja erittäin paljon välitänkin. Sanoisin et sun kysymykses oli varsin älytön.

        Lapsilla annostukset on erittäin pieniä, joillakin se on 0,25mg/vrk:ssa ja toiset tarvitsevat 0,75mg/vrk:ssa.


    • adhdpoika1985

      Ko. valmiste sai v. 2006 syksyllä myyntiluvan Suomeen. Monien kansainvälisten tutkimusten mukaan tämä valmiste on osoittautunut Concertan/Ritalinin veroiseksi.
      Suomessa ei tähän valmisteeseen vielä saa KELA-korvausta, valmiste on kallis ja maksaa n. 140€
      kuukauden annos. KELA-korvaus saattaa pian tulla, sillä se on ollut jo vireillä n. kaksi kuukautta.

    • Mies30v

      Olen 30v mies. Minulla diagnosoitiin ADHD hieman alle vuosi sitten. Samalla minulle määrättiin Stratteraa 80mg.

      Minun kokemuksieni mukaan Strattera vaikuttaa jo tunnissa, jos annostus on riittävä. Vaikutusta ei tarvitse odottaa viikkoja kuten mielialalääkkeiden kohdalla (itselläni Cipralex). Huomasin lääkkeen vaikutuksen hyvin, koska ensimmäinen päiväni lääkkeiden kanssa oli todella haastava ja sisälsi paljon minulle vaikeita tilanteita. Olin ensimmäistä päivää uudessa työpaikassa.

      Minulle Strattera on ollut todella suuri apu. Keskittymiseni on parantunut. Ajatukseni pysyvät paljon paremmin tekstissä jota luen. En ole yhtä kärsimätön ja hermostunut kuin ennen. Esimerkikisi kaupassa jonottaminen on paljon tuskattomampaa kuin ennen. Myös esiintymispelko ja eri tilaisuuksien jännittäminen on helpottanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe