Vähennetään kulutusta

ja päästöjä

Tehdäänpä kaikki näin vuoden alussa lupaus, että vähennetään polttoaineen kulutusta ja samalla hiilidioksidipäästöjä. Olen tässä muutaman vuoden ajan pitänyt kirjaa (noin suunnilleen) autoiluni kulutuksesta. Viitisen vuotta sitten vuotuinen ajomäärä oli n.23000 km. Silloinen autoni kulutti bensiiniä keskimäärin 7,5 litraa sadalle. Vuodessa paloi siis n.1700 litraa. Viime vuonna kilometrejä tuli n.28000 ja autoni keskikulutus oli 6 litraa sadalle eli vuodessa kului bensiiniä suunnilleen sama 1700 litraa. Tämän vuoden tavoitteeni on vähentää vuotuista ajomäärääni ainakin 1000 km. Suosittelen samaa kaikille. Jos ette millään voi vähentää ajamista, vaihtakaa vaikkapa pienempikulutuksinen auto. Älkää kuitenkaan ihan uutta, koska se ei ole ekologista. Käytettyjäkin autoja on myynnissä koko Suomi pullollaan.

4

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laiskuus

      Yksityisautoilusta suurin osa on aivan turhaa. Se on ihmisen laiskuutta ja aikaansaamattomuutta sekä liian korkean elintason mukanaantuomaa helppouden palvomista. Pidetään itsestäänselvyytenä sellaisia asioita kuin autoilu ja siihen liittyvät oikeudet ja vaatimukset.
      Koko toimitushan roikkuu hiuskarvan varassa koko ajan. Jo pienikin häiriö öljyntutannossa riittää pistämään tällaisen lilliputtivaltion kuin suomi, ahtaalle.
      Olis aivan oikein tulla pieni napautus tännekkin syntyneelle käsitykselle kaikkivoipaisuudesta. Liikenteessä paljon olleena ja sitä seuranneena, ihmettelen suuresti ihmisten käyttäytymistä ajoneuvojensa kera. Ylimielisyys, suvaitsemattomuus, toisten huomioimatta jättäminen, oman nenän nostaminen on lisääntynyt huolestuttavasti viimeaikoina. Tulee vielä aamu, että polkupyörä on tarpeen.

      • Elintason nousu on tuonut autot köyhänkin ulottuville. Ennen vain herrasmiehillä oli varaa huristella mobiileillaan, nykyään kaikki juntit koheltavat liikenteessä luullen olevansa Euroopan omistajia, kun totuus on, että se kaksio Jakomäessä on vuokralla ja tojotan omistaa nordea rahoitus.

        Polttoaineen hintaan mukava 150% korotus ja käyttömaksuun vaikka 500%, niin tyhmimmät hienhajuiset juntit ovat poissa tieltä ja herrasmiehille jää tilaa huristella eleganteilla vaunuillaan.


        Master Eq


      • mobilisti 99
        MasterEq kirjoitti:

        Elintason nousu on tuonut autot köyhänkin ulottuville. Ennen vain herrasmiehillä oli varaa huristella mobiileillaan, nykyään kaikki juntit koheltavat liikenteessä luullen olevansa Euroopan omistajia, kun totuus on, että se kaksio Jakomäessä on vuokralla ja tojotan omistaa nordea rahoitus.

        Polttoaineen hintaan mukava 150% korotus ja käyttömaksuun vaikka 500%, niin tyhmimmät hienhajuiset juntit ovat poissa tieltä ja herrasmiehille jää tilaa huristella eleganteilla vaunuillaan.


        Master Eq

        Suomi on ottamassa pisteytys systeemiä käyttöön joka on esim.englannissa joten punaisia päin ajot ja muutkin pikku rikkeet niistä tulee pisteitä ja kun tarpeeksi niin kortti pois ja joutuu ajokoulutukseen uudelleen:=)ja se maksaa.


    • ja samalla

      huomasin että kulutus tipahti myös muissa kuluissa,
      ei täyty enää kaapit romuista kun ei käy missään.
      kohta pankkitili pullottaa rahaa. huomasin samalla että ihminenhän tuleekin toimeen vähemmällä rahalla.
      en käytä viinaa.
      en tupakoi.
      hakkaan polttopuut kirveellä.
      teen lumityöt kolalla käsin,jos on lunta edes!
      potut omasta maasta kuokin,
      niin mitä hätää mulla. eivät herrat maaseutua tyhjennä.!!! vaikka yrittävät tosissaan. köyhä aina keinot keksii.!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1674
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1005
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      891
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      823
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      794
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe