CT-kuva..

.......

lääkäri määräsi ct-kuvaan jatkuvan humalaisen olon ja huimauksen takia. Tuossa kuvassa ei varmaan ms-tauti näy? Kaikki neurologiset testit läpäisin ja neurologi ei ottanut mitään kantaa ms-tautiin kun siitä kysyin.
Oireina on ollut nyt tuo humalainen olo, näön sumeneminen, ja muutenkin tuntuu et aivot käy vähän hitaalla, lihasnykinöitä on myös ollut ja samoin vasemman silmän luomi nykii. Jalat ja kädet tuntuu voimattomilta ja välillä ne tuntuvat puutuneilta/kipeiltä, on vaikea kuvailla tuota tunnetta.
Nyt pelottaa paljon et mistä oikein on kyse! Olen 25v ja tällä hetkellä kaikki aika menee murehtiessa et mistä nämä kaikki oireet johtuvat.
Seuraava aika neurologille on 3vko kuluttua ja mitä mun sillon kannattais vaatia? Nyt ei tuo lääkäri tosiaan ottanut mitään kantaa kun ms-taudista kysyin. Sanoi vaan et oireet on kaikilla yksilölliset ja yleensä noissa lääkärin neurologisissa testeissä näkyy! Onko noin? Voiko olla et ei näkyisi, kyllähän se lääkäri aikamoisen kasan kaikkia testejä teki ja sanoi et kaikki ok. Jokin mua nyt kuitenkin vaivaa vai voiko ihminen kuvitella kaiken tämän..
Nyt jos joku viitsis vähän rauhotella, olen nimittäin aivan paniikissa et tämä on ms-tautia tai jotain vielä vakavampaa..

10

4317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mollamaija2

      ...ei tosiaankaan aina näy niissä testeissä, ei näkynyt mulla vuosia sitten eikä varmaan näy viä tänäänkään! Vaadi selkäydinpunktio ja sekä pään ja selkän MRI eli magneettikuva!

    • neurologin

      testeissä kun olin,niin vaikka kaikki ei ollut niinkuin olisi pitänyt,ei tämä lekuri siitä mitään piitannut..:/

      • Kaukkis

        Jep mulla o otettu n. vuosi sit koko selästä MRI ja muita juttuja tehty, ei näy mitään kummaa joten mulla ei kuulemma voi olla mitään ms:ään viittaavaa. On turhaa tehdä mitään kalliita kokeita kun perustestit ei niitä millään tavalla lekurin mielestä vaadi. Kai sit otetaan tosissaan kun ei enää kun raahautumalla pääse liikkumaan.


      • sen vaikeus
        Kaukkis kirjoitti:

        Jep mulla o otettu n. vuosi sit koko selästä MRI ja muita juttuja tehty, ei näy mitään kummaa joten mulla ei kuulemma voi olla mitään ms:ään viittaavaa. On turhaa tehdä mitään kalliita kokeita kun perustestit ei niitä millään tavalla lekurin mielestä vaadi. Kai sit otetaan tosissaan kun ei enää kun raahautumalla pääse liikkumaan.

        Kannattaisko uskoa niitä lääkäreitä? Jos tutkimuksia on tehty ja mikään ei viittaa MS-tautiin oisin tosi tyytyväinen. Oon ymmärtänyt, että sairastumisriski MS-tautiin on vähäinen, jos mikään tutkimustuloksista ei puhu taudin puolesta. Syyt löytyy varmaan silloin ihan jostain muualta kuin mäsästä.

        Mistä muuten nää MS-tautiepäilyt tulee; onko lääkäri itse vihjannut siihen suuntaan vai onko tietoa sairaudesta tullut muuta kautta?


    • olis ollut luulotauti

      Minulla aikanaan oireina huimaus ja vasemman käden tunnottomuus.Likvor ja oireet antoivat varman ms-taudin tuloksen.Mri-kuvausta ei silloin ollut vielä käytössä.
      Huimaukseen on monia syitä ei ainoastaan ms-tauti.

      • täällä "luulotautinen...

        En tiedä, mitä tehdä kun lääkärit eivät päästä mri:in eikä likvoriin. Pyörittelevät vain vuosikausia papereita lääkäriltä toiselle, ihan kuin se olisi jotakin leikkiä... hep, ota koppi... en mä tätä potilasta halua, ota sinä...


      • yksiselitteisesti
        täällä "luulotautinen... kirjoitti:

        En tiedä, mitä tehdä kun lääkärit eivät päästä mri:in eikä likvoriin. Pyörittelevät vain vuosikausia papereita lääkäriltä toiselle, ihan kuin se olisi jotakin leikkiä... hep, ota koppi... en mä tätä potilasta halua, ota sinä...

        mikset varaa yksityiselle neurologille aikaa, en tiedä oletko jo erikoislääkärillä käynyt vai yleislääkärillä. MS-tauti on siitä hyvin ilkeä tauti ettei välttämättä näy esim juuri mainitsemassasi CT-kuvassa; ct-kuvaus antoi minulle puhtaat paperit mutta magneettikuvaus ei, ct-kuvauksessa näkyy siis isot vauriot mutta pienemmät näkyvät magneettikuvauksessa. Myös yksityinen neurologi voi laittaa yleiselle puolelle lähetteen magneettikuvaan tai lisätutkimuksin jos ei ole rahaa teettää niitä yksityispuolella. Yksityislääkärillä käynti maksaa paikkakunnasta riippuen 48e-70e mistä yleensä vähennetään kelakorvaus ja maksettavaksi varmaan jää siis alle 50e. Pieni hinta siitä että lääkärillä on aikaa kuunnella potilasta ja tietoa enemmän kuin yleislääkäreillä. Itse kävin myös ensi kerran terveyskeskuksessa äkillisen huimauksen ilmaannuttua eka kertaa elämässäni mutta kun en nähnyt kahtena mitään lääkäri vain lykkäsi lääkereseptin kouraan ja passitti kotiin. Myös muita testejä voidaan määrätä tehtäväksi kuin MRI, näistä käytetään nimitystä herätevastetutkimukset, MS-taudin kriteerit kun vaativat muistaakseni kahta erillistä vauriolöydöstä itselläni näistä näköhermotutkimus puolsi MS-tautia, MRI lisäksi. Sillä välin kun mietit tai odotat lääkäriaikaa kannattaa pitää oirepäiväkirjaa elikkäs kirjoitat ylös kaikki oudommiltakin kuulostavat oireet ja kiikutat nuo muistiinpanot erikoislääkärille. Ensimmäiseksi ei kannata lääkärille mainita epäilevänsä MS-tautia vaan kerrot vain oireesi, neurologi kertoo sitten loput. Kärsivällisyyttä vaaditaan koska tutkimusajat ovat aika täynnä potilaita ja kaikkia ei yleensä tehdä yhdellä kertaa verikokeista ei ole hyötyä MS-tautia etsittäessä koska ei näy verestä.


      • ei parannusta
        yksiselitteisesti kirjoitti:

        mikset varaa yksityiselle neurologille aikaa, en tiedä oletko jo erikoislääkärillä käynyt vai yleislääkärillä. MS-tauti on siitä hyvin ilkeä tauti ettei välttämättä näy esim juuri mainitsemassasi CT-kuvassa; ct-kuvaus antoi minulle puhtaat paperit mutta magneettikuvaus ei, ct-kuvauksessa näkyy siis isot vauriot mutta pienemmät näkyvät magneettikuvauksessa. Myös yksityinen neurologi voi laittaa yleiselle puolelle lähetteen magneettikuvaan tai lisätutkimuksin jos ei ole rahaa teettää niitä yksityispuolella. Yksityislääkärillä käynti maksaa paikkakunnasta riippuen 48e-70e mistä yleensä vähennetään kelakorvaus ja maksettavaksi varmaan jää siis alle 50e. Pieni hinta siitä että lääkärillä on aikaa kuunnella potilasta ja tietoa enemmän kuin yleislääkäreillä. Itse kävin myös ensi kerran terveyskeskuksessa äkillisen huimauksen ilmaannuttua eka kertaa elämässäni mutta kun en nähnyt kahtena mitään lääkäri vain lykkäsi lääkereseptin kouraan ja passitti kotiin. Myös muita testejä voidaan määrätä tehtäväksi kuin MRI, näistä käytetään nimitystä herätevastetutkimukset, MS-taudin kriteerit kun vaativat muistaakseni kahta erillistä vauriolöydöstä itselläni näistä näköhermotutkimus puolsi MS-tautia, MRI lisäksi. Sillä välin kun mietit tai odotat lääkäriaikaa kannattaa pitää oirepäiväkirjaa elikkäs kirjoitat ylös kaikki oudommiltakin kuulostavat oireet ja kiikutat nuo muistiinpanot erikoislääkärille. Ensimmäiseksi ei kannata lääkärille mainita epäilevänsä MS-tautia vaan kerrot vain oireesi, neurologi kertoo sitten loput. Kärsivällisyyttä vaaditaan koska tutkimusajat ovat aika täynnä potilaita ja kaikkia ei yleensä tehdä yhdellä kertaa verikokeista ei ole hyötyä MS-tautia etsittäessä koska ei näy verestä.

        Tuossa mietin, että mitä ihmeen väliä sillä on, että onko diagnosoitu ms, vai ei. Kun ei siihen kerran ole parannustakaan. Jos tutkimuksilla on suljettu pois parannettavissa olevat taudit, niin ei siitä ainakaan enempää hengenvaaraa ole, jos ei ms:kään ole todettu virallisesti. Melkein olisin ollut onnellisempi, kun en koskaan olisi saanut vaivoilleni nimeä. Näin tulevaisuuden suunnittelu olisi vähän valoisampaa. Voihan sitä huomenna ajaa kolarin ilman omaa syytään ja halvaantua, ei sitä koskaan tiedä. Mutta kun on virallisesti todettu parantumaton tauti, joka suurella todennäköisyydellä haittaa menoa ja vauhtia tulevian vuosina, niin on vähän kankeeta edes unelmoida hyvälaatuisesta vanhuudesta. Tieto tuo tuskaa!


      • Anonyymi
        ei parannusta kirjoitti:

        Tuossa mietin, että mitä ihmeen väliä sillä on, että onko diagnosoitu ms, vai ei. Kun ei siihen kerran ole parannustakaan. Jos tutkimuksilla on suljettu pois parannettavissa olevat taudit, niin ei siitä ainakaan enempää hengenvaaraa ole, jos ei ms:kään ole todettu virallisesti. Melkein olisin ollut onnellisempi, kun en koskaan olisi saanut vaivoilleni nimeä. Näin tulevaisuuden suunnittelu olisi vähän valoisampaa. Voihan sitä huomenna ajaa kolarin ilman omaa syytään ja halvaantua, ei sitä koskaan tiedä. Mutta kun on virallisesti todettu parantumaton tauti, joka suurella todennäköisyydellä haittaa menoa ja vauhtia tulevian vuosina, niin on vähän kankeeta edes unelmoida hyvälaatuisesta vanhuudesta. Tieto tuo tuskaa!

        MS tautiin on olemassa kuitenkin lääkkeet jotka hidastaa, saattaa jopa vuosiksi pysäyttää taudin etenemisen.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin aikoinaan päänkuvaus -MRI ilman varjoainetta siinä näkyivät valkean aineen muutokset mutta ne laskettiin kai silloin vielä kallon sisäisen vamman tai kai lähinnä hermorata venymien ilm aiheuttamiksi(no sama kai diagnoosi tuo; siis vain vähän eri sanoin..) tms jotain vastaavaa??..Koska minulla ei näy minun MS sairaus ollenkaan nopeutuneina reflekseinä polvesta ja nilkoista esim. yms niin kesti löytää MS sairaus vielä aika monta vuotta sitten..Kun meni näkö toisesta silmästä(silmälääkäri väitti osittain ainakin diabeteksen aiheuttamaksi asian mutta kukaan ei ole kuitenkaan ihan varma oliko syy se..siis että vaikuttiko myös MS sairaus asiaan että se näkö siitä silmästä meni
      .) miltei jo kokonaan otettiin varjoaineella vasta MRI kuva niin siinä lausuja vasta sanoi että näkyvissä on MS muutoksia vähän jo sitten,hänen mielestään..Vasta neurologi sitten diagnosoi muutaman kuukauden jälkeen siitä MS - sairauden kun likvor kokeet oli.otettu esim ja oli katsellut myös minun terveystiedosta oire kuvaani,että aikansa otti..Että sanoisin että hyvä kun ct kuvakin otettu koska siinä näkyy esim varmaan jotain mahdollisia tulehduksia ja mahdollisia muutoksia yms esim ehkä joitain mahdollisia kasvaimia esim ??tosin en ole varma että pitäisikö siinäkin olla mielellään varjoaineella otettu tehostettu ct- kuva??mutta joku terveydenhoidon Ammattilainen osaa sitten varmaan sanoa sen asian tarkemmin ..??.En osaa sanoa miksi varjoainetta ei niin usein käytetä vaikka kai helpottaisi esim ymmärtääkseni asioiden näkymistä??..Tsemiä vaan!.Asiat ei ole niin yksinkertaisia sitten kai vaan useinkaan ?? Siis joskus voi mennä aikaa esim??kun ei ole ihan tyypillisintä oiretta yms??että syitä tai sairautta löytyy..?.Toisaalta minun tapauksessa esim silloin kun mri kuvassa näkyi vaan vaalean aineen muutosta niin en kai lääkitystä mahd olisi vielä saanut ms-sairauteen vaikka olisi jo löytynytkin että terveydenhuollon merkinnöissä piti olla pahenemisvaiheet näkyvissä jolloin vasta lääkityksen korvauksen on mahdollista saada..Että toisaalta mitäs sitten että näinkin tyydyttävää vaikka silmän näön meno toki harmittaa mut sekin voi johtua lisäks psittain muustakin sairaudesta ja puoöiksi siis MS sairaudestani..??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe