Kylmät kädet

ja jalatkin

Mulla on ilmeisesti huono ääreisverenkierto, kun kädet ja jalat on aina kylmät. Joskus kylmät ja hikiset ja sehän on erittäin inhottavaa. Kättely ja toisen ihmisen koskettaminen tuntuu epämiellyttävältä, ja olenkin vältellyt läheisiä ihmiskontakteja tämän vaivan takia.

Onko teillä kellään kokemuksia samoista ongelmista? Mikähän vois auttaa, kannattaako lääkäriin lähteä? Oon nuori ihminen, enkä syö mitään lääkkeitä.

9

903

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

1. Lisää vaatetta päälle. Varsinkin sukkiin kannattaa panostaa.
      2. Ruokavalio. Saathan tarpeeksi kaikkea? Et kai ole kasvissyöjä tai jatkuvast laihiksella, tms?
      3. Liikunta. Verenkieto paranee hyvin liikkumalla. Talvisin avantouinti on yksi parhaista, mutta muukin liikunta toki toimii.

Paleltumista tuolla ulkona ei sinänsä kannata pelätä. Kädet kyllä lämpenevät nopeasti jos ovat lämmetäkseen ja lämpötilanvaihtelut vain parantavat ääreisverenkiertoa.

Kärsin usein itse samasta ongelmasta, mutta en ota siitä paineita. Kädet lämpenevät töissä kun näppistä hakkaa, jalat kotona kun pistää tarpeeksi peittoa illalla. :)

• rahikaisella

Moi. Mulla sama ongelma, ollut lapsesta asti. Liikkumisesta ei ole apua tai ei ainakaan olennaista, ruokavaliolla ehkä vähäsen. Kyse on hyvin yksilöllisestä asiasta, miehelläni on aina lämpimät kädet ja minulla kauheat kalikat :) Tosin aamulla kun herään, olen aivan kuuma. Jotain verenkiertoon liittyvää luulisin.

Onko sinulla alhainen verenpaine?

• .....

on yleisesti kylmät kädet ja jalat.Jopa kesällä pyykkiä laittaessa kuivumaan,kädet palelevat.Jumpassa,kun veri alkaa kiertämään kunnolla,tulevat kädet ihan punaisiksi ja ne turpoavat.Peukalon päät molemmissa käsissä muuttuvat nykyisin tunnottomiksi ja valkoisiksi kylmetessään tarpeeksi.Et silleen.

• kuulostaa
        ..... kirjoitti:

on yleisesti kylmät kädet ja jalat.Jopa kesällä pyykkiä laittaessa kuivumaan,kädet palelevat.Jumpassa,kun veri alkaa kiertämään kunnolla,tulevat kädet ihan punaisiksi ja ne turpoavat.Peukalon päät molemmissa käsissä muuttuvat nykyisin tunnottomiksi ja valkoisiksi kylmetessään tarpeeksi.Et silleen.

ns. raynaud'n oireelta. Googleta jos et tiedä mikä se on.

• vasomotorinen
        kuulostaa kirjoitti:

ns. raynaud'n oireelta. Googleta jos et tiedä mikä se on.

muita vasomotorisia oireita?

Itselläni on kylmien käsien ja jalkojen lisäksi vasomotorinen nuha. Jos nousen yöllä lämpimän peiton alta, saan pari tuntia kestävän nuhan. Hiusten pesun jälkeen viileä ilma saa niin ikään aikaan nuhaoireet. Hiuksia kammatessa täytyy varoa tiettyä kohtaa, kun siitä hiuksia vetäessä aivastuttaa.

• siis mä en tiedä
        vasomotorinen kirjoitti:

Itselläni on kylmien käsien ja jalkojen lisäksi vasomotorinen nuha. Jos nousen yöllä lämpimän peiton alta, saan pari tuntia kestävän nuhan. Hiusten pesun jälkeen viileä ilma saa niin ikään aikaan nuhaoireet. Hiuksia kammatessa täytyy varoa tiettyä kohtaa, kun siitä hiuksia vetäessä aivastuttaa.

nuo vasomotoriset oireet? Voisko joku selventää ja kertoa mihin ne liittyy?

• jotenkin
        siis mä en tiedä kirjoitti:

nuo vasomotoriset oireet? Voisko joku selventää ja kertoa mihin ne liittyy?

verisuonten supisteluun ja laajenemiseen.

• kappas
        vasomotorinen kirjoitti:

olen vain kuvitellut että joka-aamuinen nuhapuuska johtuisi allergiasta, nokka vuotaa myös päiväunien jälkeen vaikka kuinka tuulettaisi ja pesisi petivaatteita.

Mainitsit verisuonten laajenemisen ja supistumisen, voisiko näillä olla yhteyttä myös migreenipäänsärkyyn? Sellainenkin vaiva löytyy.

• Sama vaiva
        kappas kirjoitti:

olen vain kuvitellut että joka-aamuinen nuhapuuska johtuisi allergiasta, nokka vuotaa myös päiväunien jälkeen vaikka kuinka tuulettaisi ja pesisi petivaatteita.

Mainitsit verisuonten laajenemisen ja supistumisen, voisiko näillä olla yhteyttä myös migreenipäänsärkyyn? Sellainenkin vaiva löytyy.

Eli kädet ja jalat aina kylmät, vaikka laittais kaikki sukat ja hanskat, mutta samalla voi olla muuten kuuma. Ei auta kuin riittävä fyysinen rasitus, niin alkaa lämmetä. Myös nukkuman mennessä peitoissa verenkierto palautuu. Olen 30v ja vaiva ollu vuosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      255
      2683
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      103
      1649
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1576
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      201
      1264
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1131
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1093
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe