mäkilähdöstä kysymyksiä

???

uuri ajokortin saanut tiedustelee huolissaan onko vaikeaa lahteä liikkeelle mäessä farmarikorisellaautolla, sedanilla ei tuottanut mitään ongelmia, ilman käsijarrua, ei tarvinnut edes kaasuttaa kun lähti kuin "itsestään".

10

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoppolalli tolppaa vasten ...

      takanaolevan puskuriin tietty!

      niin se menee....

    • Turbo cedric

      riippuu paljon autosta ja renkaista muös etuveto vai takaveto ja bensa vai diesel minusta tiisseli on parempi mäkilähdössä kun pystyy tyhjäkäynillä lähteen

    • Olket kysynyt farmarin ja sedanin välisiä eroja mäkilähdössä. Pari viestiä alempana kaipaat infoa bensan ja dieselin välisistä eroista.

      Yhtä olennaista kuin sinisen ja punaisen auton väliset erot.

      Suuren eron tekee automaatin ja manuaalivaihteisen väliset erot mäkilähdössä. Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan.

      Vaikeinta mäkilähtö on painavan pienimoottorisen manuaalivaihteisen bensa-auton kanssa. Vieraalla autolla saattaa kokenutkin kuski joutua ottamaan uusiksi. Helpointa mäkilähtö on isolla dieselillä varustetulla automaattivaihteisella normaalipainoisella autolla; tyhjäkäynnillä on helposti yli 300 Nm vääntöä, jolloin ei tarvitse pelata käsijarrun eikä vasemman jalan jarrutuksen kanssa: jarru ylös ja kaasu alas. Ei sammu, ei valu.

      Loppujen lopuksi mäkilähtöjä on autoilla tehty yli 100 vuotta; ei se vaikeaa ole. Silloin kun ensimmäisiä kertoja sitä opettelee, on se tietysti aluksi hieman hankalaa. Muutamalla harjoituksella oppii oman autonsa käytöksen ja saa synkronoitua jalkojen toiminnan.


      Master Eq

      • kuorma-autoja

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.


      • kuorma-autoja kirjoitti:

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.

        Esimerkiksi omassani on ahtopainetta 0.2 baria jo tyhjäkäynnillä. Tiesithän, että dieselissä ei ole kaasuläppää, jolla iman virtausta kuristetaan kuten bensassa?

        Niinpä 3-litrainen diesel imee vapaastihengittävänäkin joka kampiakselin pyörähdyksellä 1,5 litraa ilmaa sisään ja 800 kierroksella minuutissa se tarkoittaa 72 kuutiometriä minuutissa. Sillä pyörii isompikin ahdin jo aika vinhasti. Ja tässä ei ole vielä polttoaineen polttamista tulevia palokaasuja mukana.


        Master Eq


      • Peke pirulainen

        "Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan."

        huijaat täällä ihmisiä. työpaikkan parkkiksella on 3 automaatti autoa, josta olen varma. kaikki oli sammuksissa, joten automaatin saa sammumaan.


    • jarrut päällä

      Jos jarrut kovasti laahaa onistuu hyvin ilman käsijarrua. Paras opetella käsijarrulla lähteminen. Lähtee valumatta, oli mikä vehe tahansa(automaatti erikseen).

      • muutoinkin

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!


      • The Rat
        muutoinkin kirjoitti:

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).


      • muutoinkin
        The Rat kirjoitti:

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).

        Heh, kokeilitko itse vai mistä tiedät?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5231
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      187
      4961
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3444
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2986
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2312
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      241
      1747
    7. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1315
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1299
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1010
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      937
    Aihe