mäkilähdöstä kysymyksiä

???

uuri ajokortin saanut tiedustelee huolissaan onko vaikeaa lahteä liikkeelle mäessä farmarikorisellaautolla, sedanilla ei tuottanut mitään ongelmia, ilman käsijarrua, ei tarvinnut edes kaasuttaa kun lähti kuin "itsestään".

10

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoppolalli tolppaa vasten ...

      takanaolevan puskuriin tietty!

      niin se menee....

    • Turbo cedric

      riippuu paljon autosta ja renkaista muös etuveto vai takaveto ja bensa vai diesel minusta tiisseli on parempi mäkilähdössä kun pystyy tyhjäkäynillä lähteen

    • Olket kysynyt farmarin ja sedanin välisiä eroja mäkilähdössä. Pari viestiä alempana kaipaat infoa bensan ja dieselin välisistä eroista.

      Yhtä olennaista kuin sinisen ja punaisen auton väliset erot.

      Suuren eron tekee automaatin ja manuaalivaihteisen väliset erot mäkilähdössä. Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan.

      Vaikeinta mäkilähtö on painavan pienimoottorisen manuaalivaihteisen bensa-auton kanssa. Vieraalla autolla saattaa kokenutkin kuski joutua ottamaan uusiksi. Helpointa mäkilähtö on isolla dieselillä varustetulla automaattivaihteisella normaalipainoisella autolla; tyhjäkäynnillä on helposti yli 300 Nm vääntöä, jolloin ei tarvitse pelata käsijarrun eikä vasemman jalan jarrutuksen kanssa: jarru ylös ja kaasu alas. Ei sammu, ei valu.

      Loppujen lopuksi mäkilähtöjä on autoilla tehty yli 100 vuotta; ei se vaikeaa ole. Silloin kun ensimmäisiä kertoja sitä opettelee, on se tietysti aluksi hieman hankalaa. Muutamalla harjoituksella oppii oman autonsa käytöksen ja saa synkronoitua jalkojen toiminnan.


      Master Eq

      • kuorma-autoja

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.


      • kuorma-autoja kirjoitti:

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.

        Esimerkiksi omassani on ahtopainetta 0.2 baria jo tyhjäkäynnillä. Tiesithän, että dieselissä ei ole kaasuläppää, jolla iman virtausta kuristetaan kuten bensassa?

        Niinpä 3-litrainen diesel imee vapaastihengittävänäkin joka kampiakselin pyörähdyksellä 1,5 litraa ilmaa sisään ja 800 kierroksella minuutissa se tarkoittaa 72 kuutiometriä minuutissa. Sillä pyörii isompikin ahdin jo aika vinhasti. Ja tässä ei ole vielä polttoaineen polttamista tulevia palokaasuja mukana.


        Master Eq


      • Peke pirulainen

        "Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan."

        huijaat täällä ihmisiä. työpaikkan parkkiksella on 3 automaatti autoa, josta olen varma. kaikki oli sammuksissa, joten automaatin saa sammumaan.


    • jarrut päällä

      Jos jarrut kovasti laahaa onistuu hyvin ilman käsijarrua. Paras opetella käsijarrulla lähteminen. Lähtee valumatta, oli mikä vehe tahansa(automaatti erikseen).

      • muutoinkin

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!


      • The Rat
        muutoinkin kirjoitti:

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).


      • muutoinkin
        The Rat kirjoitti:

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).

        Heh, kokeilitko itse vai mistä tiedät?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      126
      1615
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      99
      1181
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      200
      1066
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      985
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      861
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      803
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      774
    8. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      763
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      48
      760
    10. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      51
      751
    Aihe