Peroneuspareesi

kipsattu

Hei!

Kertokaa kokemuksista kenellä on ollut peroneuspareesi, eli pohjehermohalvaus. Esim. miten hoidettu, kauanko hermon palautuminen kesti ynm. Itselläni kyseisen tilan aiheutti liian tiukkaan laitettu kipsisaapas.

80

38196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lötköjalka

      Tähän minäkin haluaisin vastauksen, eli millaista hoitoa ja kauanko paraneminen kestää?

      • viola

        Hei!
        mulla paraneminen kesti puolitoista vuotta, peroneustuki fysioterspia. hermot vaan paranee todella hitaasti ja kaikilla ei välttämättä hermovaurio parane koskaan. riippuu varmaankin hermovaurion laajuudesta. mutta minulla tosiaan meni noi puolitoista vuotta ja jalka nyt melko kunnossa. hieman on jäännyt untopuutoksia ja välillä voi jalka oettää alta.


      • kohtalotoveri

        "Sain" pohjehermohalvauksen vuonna 2005 liikenneonnettomuuden seurauksena ja olen heittänyt jo toivoni. Jalkaterä on lähes kokonaan tunnoton, myös pohkeen/reiden ulkosyrjällä tuntopuutoksia/tunto ei ole normaali. Osaan jo jotenkin tuon kanssa elää, mutta usein alkaa suorastaan v-tuttamaan kun tajuaa ettei enää koskaan voi käyttää esimerkiksi korkokenkiä (näin naisena ihan kamalan suuri asia :D) ja viimeksi tänään tuntematon vastaantulija kysyi onko jalka kipeä kun nilkutan. Ei, ei ole jalka kipeä, muuten vaan ihan p*ska.


      • mytsit

        sain selkäleikkauksn jälkitautina nyt ollut 10 v nilkka on niin roikkuva ja isovarvas että niitä pitää laahata pitkin lattiaa yhtään ei voi astua niiden päälle . kipu on kova ei voi laittaa kenkää jalkaan. mikä neuvoksi.


      • Anonyymi
        mytsit kirjoitti:

        sain selkäleikkauksn jälkitautina nyt ollut 10 v nilkka on niin roikkuva ja isovarvas että niitä pitää laahata pitkin lattiaa yhtään ei voi astua niiden päälle . kipu on kova ei voi laittaa kenkää jalkaan. mikä neuvoksi.

        Onko Crps poissuljettu?


      • Anonyymi
        kohtalotoveri kirjoitti:

        "Sain" pohjehermohalvauksen vuonna 2005 liikenneonnettomuuden seurauksena ja olen heittänyt jo toivoni. Jalkaterä on lähes kokonaan tunnoton, myös pohkeen/reiden ulkosyrjällä tuntopuutoksia/tunto ei ole normaali. Osaan jo jotenkin tuon kanssa elää, mutta usein alkaa suorastaan v-tuttamaan kun tajuaa ettei enää koskaan voi käyttää esimerkiksi korkokenkiä (näin naisena ihan kamalan suuri asia :D) ja viimeksi tänään tuntematon vastaantulija kysyi onko jalka kipeä kun nilkutan. Ei, ei ole jalka kipeä, muuten vaan ihan p*ska.

        Ajattele positiivisesti. Olen mies, ja mielestäni korkokengät ei ole sexyt. Kumisaappaat ja crocksit naisella on paljon hotimmat.

        Itse sain peroneusin ekan kerran pari vuotta sitten. Parani parissa viikossa. Nyt sain uudestaan ja on ollut jo kaksi kuukautta. On tosin jo hieman parantunut. Mutta veikkaan ettei parane kokonaan ikinä. Lääkärissä kävin kuukausi sitten ja neuvoi tulemaan takaisin, jos ei kolmessa kuukaudessa ala parantua.

        t. Persoolofi-38


    • sale77

      Itse nyrjäytin nilkkani tossa pari päivää sitten ja samalla väänsin polveni. Diagnosoitiin juuri tuo pohjehermohalvaus. Lääkärin mukaan parantuu parissa kuukaudessa. Toi kyl tuntuu aika pelottavalta jos jollain on mennyt puolitoista vuotta. Toivottavasti ei nyt niin :(

      • miiruliisi

        Minulla tuli vaikean nilkkavamman & pohjeluun murtuman seurauksena v. -01. ei ole parannut, välillä ehkä vähän parempi, mutta ei kai koskaan parane täysin. Olen sopeutunut.

        Nyt olen harkinnut peroneustuen hankkimista. Kalliita ovat mokomat, saisikohan kelalta tai jostain apua?


      • Apuvälineteknikko
        miiruliisi kirjoitti:

        Minulla tuli vaikean nilkkavamman & pohjeluun murtuman seurauksena v. -01. ei ole parannut, välillä ehkä vähän parempi, mutta ei kai koskaan parane täysin. Olen sopeutunut.

        Nyt olen harkinnut peroneustuen hankkimista. Kalliita ovat mokomat, saisikohan kelalta tai jostain apua?

        Ota yhteyttä paikalliseen julkiseen terveydenhuoltoon/fysioterapiaan. Tai jos kyseessä vakuutusjuttu, mene suoraan apuvälineitä valmistavan yrityksen pakeille.

        Kela ei korvaa, mutta kunta/sairaanhoitopiiri kylläkin.


    • iho puutui säären etuosassa

      ja huomasin että jalkaterä ei toimi normaalisti. ENMG ssä todettiin. Minulla parani 90 % sesti noin 3 kuukaudessa, ja uskoisin ettää 100 % noin puolesssa vuodessa. Voi olla että vamman syy vaikkutta ennusteeseen melko paljon. Ei varsinaisesti hoidettu mitenkään erityisesti, b vitamiinia ja kuntosallilla( jossa käyn muutenkin viikottain) sellaistaa liikettä mitä voi turvallisesti tehdä. Tsemppiä

      • Merepärl

        Minulle tuli peroneuspareesi reilut viikko sitten, kun lonkka leikattiin. Nilkka ei toimi ja erittäin kauhea on kipu ja se kramppaa hrveästi. En kuvittele, miten voin sopeutua tilanteeseen, kun vaiva on sietämätön. Kipulääkkeet ei auta siihen. Onko täällä ketään, kuka tietää asiasta? Leikkaava lääkäri kyllä sanoi, että ennuste on hyvä, mutta ne kivut..Onko teilläkin muilla kärsivillä kipuja?


      • kivuton
        Merepärl kirjoitti:

        Minulle tuli peroneuspareesi reilut viikko sitten, kun lonkka leikattiin. Nilkka ei toimi ja erittäin kauhea on kipu ja se kramppaa hrveästi. En kuvittele, miten voin sopeutua tilanteeseen, kun vaiva on sietämätön. Kipulääkkeet ei auta siihen. Onko täällä ketään, kuka tietää asiasta? Leikkaava lääkäri kyllä sanoi, että ennuste on hyvä, mutta ne kivut..Onko teilläkin muilla kärsivillä kipuja?

        Tuntuu hirveän oudolta toi kipu. Sanoiko lääkäri tosiaan, että se liittyy pohjehermon halvaukseen. Mulla on ollut usein, selästä johtuen, mutta ei koskaan kipuja. Jalkaterä menee vain poikittain eteen ja kaadun. Nyt selvisi että polvikivutkin johtuvat peroneuspareesista. Se tekee polvelle saman kuin pitkän aikaa kipsissä. Polvesta on irronnut useita rustonkappaleita, ilmeisesti vuosien saatossa, mutta vasta tämä viimeisin koskee, enkä saa jalkaa suoraksi.


      • Ossix
        kivuton kirjoitti:

        Tuntuu hirveän oudolta toi kipu. Sanoiko lääkäri tosiaan, että se liittyy pohjehermon halvaukseen. Mulla on ollut usein, selästä johtuen, mutta ei koskaan kipuja. Jalkaterä menee vain poikittain eteen ja kaadun. Nyt selvisi että polvikivutkin johtuvat peroneuspareesista. Se tekee polvelle saman kuin pitkän aikaa kipsissä. Polvesta on irronnut useita rustonkappaleita, ilmeisesti vuosien saatossa, mutta vasta tämä viimeisin koskee, enkä saa jalkaa suoraksi.

        mulla ollu pareesi päällä nyt 7kk,ennuste oli 6-24kk.minulla ei ole mitään kipuja,treenaan päivittäin jalkaa,myös sähköllä.mutta en ole saanut mitää kontaktia varpaiden/jalkaterän nostoon.alkaa toivo jo hiipua...


      • sama vika
        Merepärl kirjoitti:

        Minulle tuli peroneuspareesi reilut viikko sitten, kun lonkka leikattiin. Nilkka ei toimi ja erittäin kauhea on kipu ja se kramppaa hrveästi. En kuvittele, miten voin sopeutua tilanteeseen, kun vaiva on sietämätön. Kipulääkkeet ei auta siihen. Onko täällä ketään, kuka tietää asiasta? Leikkaava lääkäri kyllä sanoi, että ennuste on hyvä, mutta ne kivut..Onko teilläkin muilla kärsivillä kipuja?

        moi
        Minulle tehtiin vasemman lonkan pinnoiteleikkaus toukokuussa 2009 ja siinä ohessa tuli tuo h-tin halvaus.
        Tohtori sanoi, että leikkaus meni hyvin eikä siinä huomattu mitään siihen viittaavaa, että pohjehalvaantuisi.
        Tällaista kuulemma sattuu silloin tällöin - ja just tietysti minulle.
        nyt vuoden kuluttua ei muutosta ole tapahtunut, ENMG - testissä ei kehitystä vuoden takeiseen tulokseen ole tullut.
        KUMMEMPIA KIPUJA EI OLE PAITSI PIENTÄ KIHELMÖINTIÄ JALKATERÄSSÄ JA TURVOTUSTA.
        Hermo kuulemma uusituu millimetrin vuodessa (jos uusiutuu) en vain tiedä matkaa, onko se päästä varpaisiin vaiko lonkasta ???
        Jos kuulet uusista hoidoista niin laita tietoa liikkeelle.
        Laittelen kohta korvausvaadetta potilasvahinkovakuutukseen.

        Huumoria kehiin Terveisin Juhani


      • M
        sama vika kirjoitti:

        moi
        Minulle tehtiin vasemman lonkan pinnoiteleikkaus toukokuussa 2009 ja siinä ohessa tuli tuo h-tin halvaus.
        Tohtori sanoi, että leikkaus meni hyvin eikä siinä huomattu mitään siihen viittaavaa, että pohjehalvaantuisi.
        Tällaista kuulemma sattuu silloin tällöin - ja just tietysti minulle.
        nyt vuoden kuluttua ei muutosta ole tapahtunut, ENMG - testissä ei kehitystä vuoden takeiseen tulokseen ole tullut.
        KUMMEMPIA KIPUJA EI OLE PAITSI PIENTÄ KIHELMÖINTIÄ JALKATERÄSSÄ JA TURVOTUSTA.
        Hermo kuulemma uusituu millimetrin vuodessa (jos uusiutuu) en vain tiedä matkaa, onko se päästä varpaisiin vaiko lonkasta ???
        Jos kuulet uusista hoidoista niin laita tietoa liikkeelle.
        Laittelen kohta korvausvaadetta potilasvahinkovakuutukseen.

        Huumoria kehiin Terveisin Juhani

        Sukulaiselleni tehtiin päiväkirurgiassa tavallinen pieni operaatio spinaalipuudutusta käyttäen. Lääkäri vahingossa iski spinaalipuudutusneulan suoraan hermoon, jonka seurauksena vakava pohjehermohalvaus. Puudutusainetta pääsi suoraan hermostoon. Potilasvahinkokeskuksen mukaan tämä ei ole potilasvahinko, vaikka potilaskertomuksessa lukee "vauriolla suora yhteys spinaalipuudutukseen". Kannattaa Juhani varautua siihen, että potilasvahinkokeskus hylkää korvausvaatimuksesi. Tällä hetkellä me olemme tekemässä uutta valitusta.

        Fysioterapia, b-vitamiini ja säännöllinen liikunta auttavat varmasti paranemisessa. Myös oma sitkeys ja pirteä mieli (huumori), jotta jaksaa elää kipujen. Hermo tosiaan uusiutuu millimetrin vuodessa ja b-vitamiini edistää hermojen paranemista.


      • hertta1981
        M kirjoitti:

        Sukulaiselleni tehtiin päiväkirurgiassa tavallinen pieni operaatio spinaalipuudutusta käyttäen. Lääkäri vahingossa iski spinaalipuudutusneulan suoraan hermoon, jonka seurauksena vakava pohjehermohalvaus. Puudutusainetta pääsi suoraan hermostoon. Potilasvahinkokeskuksen mukaan tämä ei ole potilasvahinko, vaikka potilaskertomuksessa lukee "vauriolla suora yhteys spinaalipuudutukseen". Kannattaa Juhani varautua siihen, että potilasvahinkokeskus hylkää korvausvaatimuksesi. Tällä hetkellä me olemme tekemässä uutta valitusta.

        Fysioterapia, b-vitamiini ja säännöllinen liikunta auttavat varmasti paranemisessa. Myös oma sitkeys ja pirteä mieli (huumori), jotta jaksaa elää kipujen. Hermo tosiaan uusiutuu millimetrin vuodessa ja b-vitamiini edistää hermojen paranemista.

        Mulla on ollut molemminpuolinen peroneuspareesi lähes 10vuotta Vasen nilkka toimii vähän paremmin, mutta aika heikko on sekin. En luonnollisestikkaan oleta että ne koskaan palautuisi, aikaa on kulunut jo niin kauan..

        mutta haluaisin sanoa, että asian kanssa oppii elämään. Mulla on peroneustuet apuna, ja niiden avulla pystyn tekemään jopa hölkkälenkkejä...aikaahan se vie että kroppa tottuu, mutta tottuuhan se... :-) ...niin iältäni olen 29...


      • jepajeppp
        hertta1981 kirjoitti:

        Mulla on ollut molemminpuolinen peroneuspareesi lähes 10vuotta Vasen nilkka toimii vähän paremmin, mutta aika heikko on sekin. En luonnollisestikkaan oleta että ne koskaan palautuisi, aikaa on kulunut jo niin kauan..

        mutta haluaisin sanoa, että asian kanssa oppii elämään. Mulla on peroneustuet apuna, ja niiden avulla pystyn tekemään jopa hölkkälenkkejä...aikaahan se vie että kroppa tottuu, mutta tottuuhan se... :-) ...niin iältäni olen 29...

        peroneuspareesi ollut/on edelleen "jonkin verran"... Oikea jalka puutunut polvesta alaspäin ja puolesta matkaa säärtä varpaisiin asti osittain tunto pois ja jalka tuntui "läpsyvän" kävellessä. Lääkärissä käski jännittää nilkkaa ja sitten varpaita niin kovaa kuin pystyin ja hän yritti sitten taivuttaa niitä jännityksestä pois. Eihän jalassa mitään voimaa tietenkään ollut, vaan lääkärisetä pystyi vääntelemään nilkkaani ja varpaitani miten tahtoi :)
        Tuosta on nyt noin vuosi, noin puolessa vuodessa parani pois niin, ettei tuo peroneuspareesi ilmene enää kuin silloin jos olen seissyt tai kävellyt liian kauan.


      • Lyricako?
        Merepärl kirjoitti:

        Minulle tuli peroneuspareesi reilut viikko sitten, kun lonkka leikattiin. Nilkka ei toimi ja erittäin kauhea on kipu ja se kramppaa hrveästi. En kuvittele, miten voin sopeutua tilanteeseen, kun vaiva on sietämätön. Kipulääkkeet ei auta siihen. Onko täällä ketään, kuka tietää asiasta? Leikkaava lääkäri kyllä sanoi, että ennuste on hyvä, mutta ne kivut..Onko teilläkin muilla kärsivillä kipuja?

        Samaisessa leikkauksessa tuli totaalinen peroneuspareesi. Sietämättömät kivut, joihin määrättiin ja söin Panacod 2x4 tabl/vrk .Eivät taltuttaneet kipua. Avun sain Lyricasta, epilepsialääke. Tiedän kuitenkin, ettei kaikille se sovi. Nyt yli viisi vuotta leikkauksesta lähinnä nilkassa puristava tunne, pientä kivun tunnetta.


      • venla
        Merepärl kirjoitti:

        Minulle tuli peroneuspareesi reilut viikko sitten, kun lonkka leikattiin. Nilkka ei toimi ja erittäin kauhea on kipu ja se kramppaa hrveästi. En kuvittele, miten voin sopeutua tilanteeseen, kun vaiva on sietämätön. Kipulääkkeet ei auta siihen. Onko täällä ketään, kuka tietää asiasta? Leikkaava lääkäri kyllä sanoi, että ennuste on hyvä, mutta ne kivut..Onko teilläkin muilla kärsivillä kipuja?

        minut leikattiin helmikuussa 2013 sain siinä peroneuspareesin olen kärsinyt kovista hermosäryistä en vielä saa sukkia kunolla jalkaan kylmä ilma on suurta myrkkyä syön jatkuvasti lyrica hermolääkettä ei mitään paranemisen oireita on ollut yhtä helvettiä mieheni on sairas minun takia joudittiin muuttamaan omakotitalosta kirkolle kerrostaloon.


      • Anonyymi
        hertta1981 kirjoitti:

        Mulla on ollut molemminpuolinen peroneuspareesi lähes 10vuotta Vasen nilkka toimii vähän paremmin, mutta aika heikko on sekin. En luonnollisestikkaan oleta että ne koskaan palautuisi, aikaa on kulunut jo niin kauan..

        mutta haluaisin sanoa, että asian kanssa oppii elämään. Mulla on peroneustuet apuna, ja niiden avulla pystyn tekemään jopa hölkkälenkkejä...aikaahan se vie että kroppa tottuu, mutta tottuuhan se... :-) ...niin iältäni olen 29...

        Hei ! Miksi Sinulla on molemminpuolinen peroneuspreesi? Oletko tutustunut Fabryn tautin oireiseen? Ihomuutoksia ei tarvitse olla eikä kaikkia oireita?


    • sattuhansitä

      paroneuspareesi

      sain yllättävästi oireet oikeaan jalkaan ilman mitään syytä. juuri toipunut sydänablaatiosta ja sitten tämä. en luovuta. olen hankkinut hiilikuituisen tuen, jonka avulla hidas kävely lähes normaalia ja autollakin voin jälleen ajaa. olen kokeillut myös hölkkää, onnistuu. Pidennän lenkkejä koko ajan, tällä hetkellä 2 km. kohta alkaa rullaluistelukausi, se varmaan sujuu. ennusteista huolimatta uskon, että jonain päivänä parannun tai jos en, olen täysin sopetunut tilanteeseen.
      olen alkanut unohtaa jo ajatuksen vammaisuudesta, puhun nyt "ominaisuudesta".
      tsemppiä kaikille.

    • wilma78

      Mulle tapahtui heinäkuussa 2010 vakava tapaturma jossa polven risti- ja nivelsiteitä meni poikki. Huomasin heti tämän jälkeen et nilkka oli ihan toimintakyvytön. En siis pystynyt varaamaan sille ollenkaan. Kipeä ei ollut. Sairaalassa todettiin polvileikkauksen jälkeen että peroneuspareesi siin on. Ei ole tapahtunut mitään toipumista. Käytän peroneustukea ja todennäköisesti leikkauksella pyritään saamaan nilkka ns normaaliin asentoon. Nythän tuo roikkuu ku ylimääräinen elin säären jatkona. Asian kans pystyy elämään mutta korkokengät saa lahjoittaa pois :( harmittaa tuollaiset pikkuasiat. Onneksi kuitenkin kävelemään pääsee!!!!

      • camic

        Mulla todettiin peroneuspareesi v. 04 sirpaleisen vääntömurtuman jälkeen laitetun kipsauksen yhteydessä.Haavaa pidettiin 2 viikkoo auki ja lihakset poistettiin, 30 prosenttine invaliditeetti ja masennus.2 vuotta opettelin kävelemään ja elämään lerpukan kanssa, ei parane koskaan.On hiilikuituinen peroneustuki 500 euroa, mut vuonna -07 olin heittämässä suurimman masennuksen syövereissä kaikki korolliset saappaat roskiin ja kokeilin yksiä, siinä meinas itku päästä ku pystyi kävelemään niinku ennenkin. Nyt käytän pelkkiä korollisia saappaita kesät talvet mitä korkeempi sen parempi, en oo tarvinnu per.tukea. Kokeilkaa ihmeessä, jalan asento on hyvä ja pohjelihakset kasvaa ja napakka saapas tukee nilkkaa ja pohjetta.Urpot välillä tuijottaa ja kommentoi 30 asteen lämpötiloilla, mut sanon vaa et si ku itte vammaudut ni katotaa sitte.Masennuksen kautta saa tosi paljo muuten itsevarmuutta.Olin vammautuessa 32 v.


    • mh

      Minulle tuli peroneuspareesi polvileikkauksen jälkeen, kun kipsi laitettiin liian kireälle, joskus 90 -luvun lopulla. Jalkaterä ei nouse, eikä sitä saa suoristettuakaan, vaan isovarvas jää "pystyyn". Hermo on katsottu ja irrotettu kiinnikkeistä tai jostain kerran erikseen ja kerran toisen leikkauksen yhteydessä ja huonolta näytti. Ei parane.
      Minulla on hiilikuitutuki, joka oli aluksi hyvä, mutta varmaan jalka on jotenkin muuttunut, kun ei jossain vaiheessa tuntunut enää sopivalta. Aika kookas tuki, mutta kun sen jaksaa laittaa ja se istuu hyvin, niin kävellessä se oli tosi hyvä. Toinen tuki on foot up -tuki, jota en vielä ole kovin paljon käyttänyt. Ei ole ollut sellaisia kenkiä viime aikoina käytössä, joihin sen olisi voinut laittaa. Ihan hyvältä kuitenkin on vaikuttanut. Suurimman osan ajasta olen käyttänyt elastista nilkkatukea, joka ei kylläkään ole peroneustuki, mutta se on tuntunut helpoimmalta, kun se sopii kaikkiin kenkiin ja on jalassa ilman kenkääkin. Kireällehän sen joutuu laittamaan että tukee. Terveyskeskuksen kautta olen saanut tuet ilmaiseksi.
      Hassua, kun minulla on niin että korkokengän kanssa en tarvitse tukea ollenkaan.
      Aikamoinen riesa tuo on, mutta eipä siinä auta muu kuin käpsytellä eteenpäin miten pystyy.

    • Minulla oli peroneuspareesi n.3v sitten,jalka läpsy ja jalkaterä ei noussut,jalka oli turra polvesta isovarpaaseen asti,kipua ei ollut,kävelemään pystyin hitaasti ontuen.Parani b-vitamiinilla n.6kk lähes kokonaan...Enää menee lievästi turrax jos kävelen liian kovaa...Käyn taas salilla ja yritän pitää selkä-ja vatsalihakset hyvinä...TOIVOA SIIS ON:)

      • Marjo54

        Mulle tuli tänään samanlainen kuntotestissä eli UKK-kävelyssä. Vasen jalka on läpsynyt ja joskus kiertänyt hölkätessä asentoa hakien. Vähän on yrittänyt suonta vetää mutta tahdonvoimalla olen voinut sitä rentouttaa. Tänään olin kovassa rasituksessa ja sain tosi hyvän hapenottotuloksen, mutta nyt sitten kotona illalla isovarvas nousi pystyyn. Nyt nilkkaa puristaa ja jalkapöytä tuntuu maahan liimatulta. Ei ole mennyt turraksi mutta on selvästi erilainen kuin mikään muu suonenveto. Pohje sykii yrittäen tehdä lihaskramppeja jalkapöydän luut yrittävät vetää yhteen mutta olen pystynyt tahdonvoimalla niitä rentouttamaan. Isovarpaan pystyn nousemista yritin rauhoitella ja varvas laskeutuikin. UKK-kävelyn ohjaaja nimenomaan varoitteli että pohkeet saattavat olla kovilla, mutta itse en huomannut kävelemisen aikana mitään. Nyt sitten 11 tuntia myöhemmin tosiaan turra leviää ja varpaat yrittävät nousta pystyyn. Ikää 54. Täytyy ottaa jatkossa varovasti - saman jalan kolme jänettä polven alapuolella ja lihas polven sisäpuolella ja jänne samassa kohtaa on ollut kipeä jo kuukauden päivät.


    • Paljanjaloin

      Moikka

      Mulla on ollut toi vaiva 3 vuotta vasemmassa jalassa, sitä ennen oli 2 vuotta
      oikeassa jalassa mutta parani sillain että pystyn liikkuttamaan varpaita ja nostamaan nilkan ylös. Kaikista ikävintä oli kompuroiminen/ kaatuileminen
      kun vasemman jalan kengänkärki otti maahan kiinni ja sit mentiin......
      Noin 2 vuotta sitten ostin itselleni kengät jotka olivat ohutpohjaiset ja eivät olleet kantapäästä korotettuja,
      sain niistä avun kompuroimiseeni. Nykyään myös `kinesio`teippaan vasemman jalkaterän `ylös `joustavalla teipillä. Kaikkea kannattaa kokeilla, näillä eteenpäin. Jaa tervehtymisestä? Veikkaan huonoo.....................katotaan ny................

    • kyllästyttää

      Nilkan venhähdyksessä meni jalkaterä lepsuksi, tunnottomaksi, ja kun yritti kävellä lähikauppaan, niin jalkaterä töksähti katukynnykseen, sitten rähmälleen asfalttiin. Murtuma.
      Tehtiin kaikki kokeet, johtuuko tämä vanhasta selkävaivasta, kerroin heti, ettei johdu, ehkä tietty puutuneisuus oli jäänyt, mutta sen kanssa pystyi elämään, jopa juoksemaan.
      Nyt toinen jalkaterä, on kuin omilla poluillaan kulkeva vieras kappale, jonkin laisia säteilykipuja on, tervehdin niitä ilolla, koska hermot eivät ole voineet lopullisesti kuolettua. Jotakin täsmäjumppaa olisi tarjolla, onko siitä mitään hyötyä?
      Miten voi olla mahdollista, että nykyaikana ei pystytä hoitamaan tällaisia vammoja?

    • ollipolli

      Minulle se tuli välilevytyrän (iskias) leikauksen jälkeen v. -92. Epä tuo ikinä kuntoutunut ja ajoi eläkkeelle. Sisulla kuitenkin pärjää ja lopulta siihen tottuukin. Tärkein opetus on ollut, ettei paljain jaloin pidä edes kotona liikkua. Varpaat aina tarttuvat johonkin ja maan vetovoima kutsuu. Kävely peroneustuen kanssa on ollutparasta kuntoutusta. Vauhdin hidastuminen korjataan lisäämällä kilometrejä.

      • Mitä suosituksia?

        Diagnoosi ei täysin vastaa kyseistä nimikettä? Koska hermot eivät ole irtipoikki?
        Säteilykivut ovat hurjia pohkeesta jalkaterään, senhän pitäisi olla hyvä asia?
        Vanhasta dicuspullistuman- lanteessa leikkauksessa, kivut lähti, mutta jalkapöytä jäi puolipuuduksiin, mutta toimi. Sitten onnettomuuden jälkeen, ei varpaat liiku mihinkään.
        Kesälomiin valmistuvat kirurgit, - osa, epäilevät, miten alkoholinkäyttö?
        Tietysti kaikki keinot otettu käyttöön, varsinkin aamuöisin, kun lopetettiin samaan syssyyn lievät ahdistus- ja unilääkkeet, melkein, onneksi niitä saa muualtakin.
        Särkylääkkeitä menee unilääkkeinä kourallisia, tämä julkisella sektorilla.
        Olen vielä nuorehko, mutta rupeaa hermot kiristymään jo päässäkin.
        Onko jostakin jalan täsmähoidosta mitään hyötyä?
        ,


    • Omia juttuja

      Miten kuntoutan läpsyvää jalkaa? ENMG tehty ja peroneuspareesi todettu vasemmassa jalassa. Kantapäällenousu ei onnistu ja läpsyy kävellessä. Onko apuvälineitä läpsymisen estämiseksi?

      • Omia juttuja

        ENMG:ssä tutkimuksen tekijä sanoi, että paraminen kestää vuodesta puoleentoista. Nyt kuitenkin kävi niin, että jalkani parani noin kolmessa kuukaudessa ja on mielestäni palautunut täysin ennalleen.Tuntohäiriöt ovat hävinneet, kantapäillenousu onnistuu normaalisti eikä jalka läpsy kävellessä. Parantumista olen edesauttanut syömällä NeuroBio Forte-b-vitamiiniä suosituksen mukaista annostusta käyttäen. Lisäksi olen kävellyt ja muutoinkin harjoittanut jalkaa. Jälkeenpäinkin sanon, että peroneuspareesi oli epämiellyttävä kokemus. Läpsyvällä jalalla käveleminen oli työlästä ja tunsin itseni jotenkin tyhmäksi.


      • Iso-erik
        Omia juttuja kirjoitti:

        ENMG:ssä tutkimuksen tekijä sanoi, että paraminen kestää vuodesta puoleentoista. Nyt kuitenkin kävi niin, että jalkani parani noin kolmessa kuukaudessa ja on mielestäni palautunut täysin ennalleen.Tuntohäiriöt ovat hävinneet, kantapäillenousu onnistuu normaalisti eikä jalka läpsy kävellessä. Parantumista olen edesauttanut syömällä NeuroBio Forte-b-vitamiiniä suosituksen mukaista annostusta käyttäen. Lisäksi olen kävellyt ja muutoinkin harjoittanut jalkaa. Jälkeenpäinkin sanon, että peroneuspareesi oli epämiellyttävä kokemus. Läpsyvällä jalalla käveleminen oli työlästä ja tunsin itseni jotenkin tyhmäksi.

        Kävin enmg;ssä juuri, lähettävä lääkäri epäili alkon käyttöä, odotan diagnoosia yli joulunpyhien. Onko jollakin kokemusta lievästä alkosta peroneuspareesista? Hoitaja antoi toivoa jalan suhteen. Varpistamaan en pysty, kävely toista jalkaa ilmaan nostaen. Isovarpaissa lievä pintapuutuminen. Olen suht.isokokoinen, 190/94. Talvella ikävä klenkata esim.kauppaan. 0.k.?


    • Esteettinen puoli

      Läpsyvä jalka, on juuri se pahin, vaikka läärit ja fysioteraupetit sanovat, ettei se haittaa.
      Kyllä se vain haittaa, kun seinät kumisevat joka toisella askeleella asfaltilla. Ilman peroneustukea, kävely olisi vielä hankalampaa. Eikö ole mitään elastisia jalkatukia, jotka käyvät kenkään kuin kenkään, kyseinen tuki on aika kömpelö. Mitä kenkiä suosittelisitte?
      Sähköhoidosta on jotakin hyötyä paranemisen edistymiseen, mutta hidasta se on.

      • työ.kyv.hak. hylätty

        Esteettenin puoli! Kirjoittamani romaanin lisäksi. Minulle ei maksusitomusta annettu hiilikuituproteesiin/tukeen koska on NIIN KALLIS!!!! Kokeilin sellaista ja tuntui tosi hyvältä! Tämä nykyinen muovi,tarra tuki ei ole hyvä, koska siiihen piti ostaa kolme nroo liian iso kenkä, (joka on myös raskas)kun jalka oli niin turvoksissa. Ja kävellessä sillä alkaa pian nivustaivetta ja selkää särkeä. Kun ei askellus mene oikein niin jotenkin sitä nostaa koko raajaa liiankin ylös. Varmuuden välttämiseksi, sanverran monta kertaa oon turvallani tutkinu maastoo lähemmin. Nyt olen käyttäny melko pehmoisia urheilutossuja, joissa jalka pääsee taipumaan...siis minkä taipuu. Kyllä se läpsytys haittaa...ja varsinkin tasapaino kun on hakusessa niin sitähän hoipertelee kun päiväkännin vetäny veikkonen.


    • camic

      vahvistan nimimerkkini

    • työ.kyv.hak. hylätty

      Tutulta kuulostaa kaikki yllämainitut kertomuksien oireet. Itselläni tilanne tämänmoinen. Olen sairastanut jo v. 2002 vasemman jalan syvälaskimotukoksen.
      Siihen loppu duunit ravintola hommissa. Ja romaanin voisinkin väsätä sen jälkeisestä taistelusta..niin työkkärin,arvauskeskuslekureiden ja kelan kanssa. Tutkittu ja hutkittu on! Vaan satuinpa liukastumaan suihkussa 20.03.2011 saunasta tullessa. Oikea koipi venähti sisäänpäin, olin yksin kotona, selvisin vuorokauden, mutta seuraavana päivänä kipu/turvotus oli viedä tajun. Siispä sairaalaan rullatuolilla ambulanssilla ja tutkimusten jälkeen todettiin: syvälaskimotukos, nivelsiteet paskana(repeytymiä) ja kuorutuksena päälle jalassa ruusu! Kivuliaasti kukkikin!
      No hoideltiin ja ihan röngenissä todettiin ei luita poikki eikä murtumia.
      Kotiutettiin side nilkan ympärillä, sairaalansukka ja muovipussi koivessa. Kotisairaanhoidon piiriin ja loppujenlopuksi lääkärille lopputarkastukseen.
      Todettiin "nyt ei taidot riitä" ja lähettiin lasaretti reissulle. Ja siellä se sitten todettiin tämä pohjehermohalvaus. Kyllä se siitä paranee...kattellaan sitten myöhemmin sähköhoitoo,fysioterapiaa ja kun turvotus on laskenut niin kuvataan! Terveyskeskuslääkäri hoitaa tästä eteenpäin! Olen käynyt kolmella erikoslääkärillä(yksityisellä) ja terv.kesk. lääkärillä...joo kylläpä jalka lerputtaa!
      Paras epigriisin kohta; jalalla saa kävellä niin paljon kun sielu sietää; lukiessa oli pakko nauraa ääneen! Jossain vaiheessa kyynärsauvoista luovuttiin. Samoin kotisairaanhoidosta, joka viikko on pakko käydä marevankokeessa.
      Kolmannella sairaalareissulla karkasin sängystä,"hyppäsin" rullatuoliin ja painelin fysioterapeutin juttusille, etteikö p..kele tähän saa jotain tukea kun ei pysty kun raahaamaan jalkaa perässä, että pääsisi edes taksiin, siis joka viikkosiin verikokeisiin jne..Sain kevyt tuen, alkuun auttoi, vaan nyt se tuki haluaa vasemmalle jos minä oon menossa oikealle. Niinpä mulla on ihan kääreet ja tukisukat, jos joudun olemaan liikkeellä kauemmin. Jalassa tunnoton alue, kun pakanamaan kartta, kuvattu ei ole vieläkään, eikä fysikaalinen apu ollu kuin kotiohjeistusta. Tällähetkellä kolme erikoislääkärin B-lausuntoa sairauslomaa varten voimassa...Kela pyytelee uusia kolmen kk:n välein. Luin , että kirurgisessa toimeenpiteessä voidaan ns. tehdä hermolle tilaa...Onneksi pääsen TE-toimiston kautta kipu-ja kuntoutus tutkimuksiin joulukuussa.
      Jalat turpoo edelleen, varpaanvälit sinistyvät, mutta karmeimmat kivut on helpottuneet. Korkkarit myyntiin, rakkaimmille harrastuksille, tanssille ja kuntosalille-toivottavasti vain katkos;) Myötätuntoni Teille ystävät, periksi ei anneta ennenkun sydänkäyrä on suora;)

    • JenniPee

      Hei!

      Pääsin juuri tänään sairaalasta, ENMG- ja MEP-tutkimuksilla löydettiin vihdoin peroneuspareesi. Tarkoittaako tämä siis samaa kuin kuvaamanne halvaukset? Olen ihan "aloittelija" tässä asiassa vielä. Nyt 1kk sairaslomaa ja sitten katsotaan millä mallilla jalka on, tarvitseeko uusia tutkimuksia ym. Peroneustuen antoivat ja jonkun toisenlaisen tuen, sain keskussairaalasta lainaksi (sanoivat että laina siihen asti kun tarvitsee) eikä maksanut minulle onneksi mitään.

      Jalka on myös kylmä, välillä tosi kylmä mutta sitten välillä tuntuu että kummatkin jalat yhtä lämpöisiä. Teillä samanlaisia tuntemuksia? MIstä johtuu, onko kellään tietoa?

      Tuet onneksi sain, mutta pitääpä löytää sellainen kenkä jolla voi sisälläkin kävellä.. Meinaa nuo kaatuilut olla hankalia ja nilkkakin on jo useamman kerran venähtänyt ja paukkunut kun nilkassa ei kontrollia. Tunnottomuus pahin jalkapöydän/varpaiden/nilkan alueella mutta myös säären ja reiden ulkosyrjällä. Eivät edes löytäneet syytä mistä tämä kyseinen kirous olisi tullut! Paranemis- ja hoitotarinoita on kiva kuulla, kaunistelematta toki :) Eihän sitä tiedä minkälainen projekti tästäkin vielä tulee.. Pahin olla kodin vankina (mies vie ja hakee tyttöä hoidosta ja iltaisin pääsemme liikkumaan kun kävely on huonoa, kauppaan on matkaa ja autolla ajo ei onnistu.)

    • kohtalotoveri

      Olen kirjoittanut tähän ketjuun jo aiemminkin, melkein kaksi vuotta sitten, mutta tilanne ei ole muuttunut; ( käyköön tämä nyt vaikka "paranemistarinana" ) jalka on sama p***a kuin ennenkin. Tuntoa saatika sitten liikettä ei mielestäni ole tullut yhtään lisää, taitaapi siis olla että hermot on paranemisensa parantuneet.

      JenniPee, pohjehermohalvaus on juuri sama kuin saamasi peroneuspareesidiagnoosi. Luulisin, että jalan kylmyys "kuuluu asiaan"; kun jalan hermot ja sitäkautta lihakset ei toimi, niin veri ei kierrä normaalisti -> kylmä raaja. Välillä huomaan itsekin että peroneusjalkani on kuin jääpuikko ja silloin esiintyy yleensä myös suonenvetoa tavallista tiheämmin ( on muuten perin v-mäistä, kun jalka täytyy suoristaa käsin. Nukkumaanmennessä se vielä jotenkuten menettelee, mutta hevosen selässä ja auton ratissa homma käy jo rasittavaksi/vaaralliseksi...)
      Mulla on siinä mielessä "hyvä" tilanne, että jalkaani on tehty akillesjänteen pidennysleikkaus ( = akillesjänteeni oli jäykistynyt, jonka seurauksena kantapääni ei ylettynyt maahan. Leikkauksessa akillesjännettä siis vapautettiin, ja nyt nilkka taipuu kävellessä mutta ei lerpu niin pahasti alaspäin) joen kävely on hieman helpompaa. Meinaahan tuo edelleen sivulle muljua, mutta kun käyttää kunnon maihareita niin eipä ketku.
      Itse en käytä peroneustukea muulloin kuin silloin kun menen tallille tai muihin harrastuksiin ( ratsastusta varten mulla on jämäkkä tuki joka estää nilkan sivuttaissuuntaisen taipumisin -> tosi tukeva ) ja muulloin käytänkin sitten varsikenkiä. Korkkareitakin pystyn käyttämään, jos kävelypohja vaan on tasainen.
      Tukia mulla on ollut oikeastaan vaan kolme ja niistäkin yksi oli yölasta jota en akillesjänteen kireyden takia kuitenkaan pystynyt pitämään. Yksi tuki oli "ankle up" tai mikäli kuminauha joka kiinnitettiin nilkasta kenkään. Ihan OK väliaikaisratkaisu. Yksi tuki oli jokin silikoninen lärpytin joka ei toiminut koskaan, Se maksoi ihan tuhottomasti ja sen piti olla tosi hyvä ( apuvälineteknikko kehui maasta taivaaseen, sen kanssa piti pystyä uimaan,saunomaan, juoksemaan, nukkumaan, lentämään... ), mutta ei se kyllä ollut. Myöhemmin selvisi syykin, kun luin netistä että se on kai pääasiassa suunniteltu sellaisille joilla on jalassa edes jotain liikettä/kontrollia. Minun tapauksessani se ei siis ollut riittävän tukeva.

      Akillesjänteen pidennysleikkauksen yhteydessä lääkäri kokeili tehdä myös jonkinsortin "jänteensiirtoleikkauksen" jossa siirsi yhden jänteen paikkaa niin, että teoriassa olisi voinut olla mahdollista että olisin voinut saada nilkkaan liikettä. Halvaus taitaa kuitenkin olla niin laaja, että eipä ollut hyötyä siitä. Mutta tulipahan kokeiltua. Lääkärikin sanoi, ettei tiennyt yhtään tulisiko toimimaan, mutta "Kokeillaan nyt" :D

      • parkeleen peroneus

        Hei!
        Mulle tehtiin tossa tammikuussa 2012 nilkkaan jänteensiirtoja johtuen peroneuspreesista,nyt pysyy ryhdissä. Eli joka askeleella ei tarvi pelätä että lähtee jalka alta. Hiilikuitutuki ollu käytössä jo heinäkuusta 2010... Inhottavinta on kun pitkään kävellessä isovarvas kipeytyy ja päkiä on tosi kipee. Aivan ku siin olis rakkoja :( toi kipeytyminen johtuu kai juurikin siitä läpsymisestä... Pieni ylöspäinliike tullut kuitenkin nilkkaan, mutta normi kävely ei onnistu. Lisäksi tuo polvi joka siinä samassa rytäkässä hajos(2010) on vihoitellu. Ilmeisesti johtuu siitä kun nilkka oli täysin väärässä asennossa 1,5 vuotta jolloin polvi "tottui" tuohon asentoon. Ja nyt nilkkaleikkauksen jälkeen jalkaterän osoittaessa sinne minne pitääkin näitä kipuiluja tullu... Lisäksi selkä tämän tuosta kipeänä kun kävelyasentoki muuttunu ihan vääräksi... Mutta näillä mennään ku ei muukaan auta. Kirjoittelin aikaisemmin nimim. Wilma78


    • MieVaan

    • tatujapatu

      MIehelläni todettiin sama tauti , syytä ei tiedetä mutta laihtuminen voi edes auttaa sairautta ja ei saa istua jalat ristissä. Hänellä 1-2 % hermo toimii 100 % sta ennuste
      parantumiseen milli päivässä ja 85 senttiä pohjehermo joten pahimmassa tapauksessa 2 vuotta paranumiseen kokonaan jos ollenkaan. Lääkäri sanoi että nilkka voi toimia 3 kk päästä . B vitamiini hyväksi ei liikaa urheilua ettei hermotus mene kokonaan poikki !

    • LIISA

      Minulla on hermovaurio 7 vuotta,tätä kipua on saanut kestää.Keinonivel lonkkaan vuonna 05 peroniusvaurio jalkaan.Lääkärin kirjoittama loppulausunto jalka hieman puutunut !!! Jalassa sietämätön särky 7 vuotta.Ei mitään korvausta,tämä p..ka Eduskunta on vuonna 02 tehnyt lain ei tarvitse korvata.Toivon että ne henkilöt jotka lain tekivät saisivat kokea mitä on hermosärky niin ehkä laki muutuisi.Ei sillä rahalla terveyttä saa,mutta saisi edes kalliin peroniustuen.Kaikille jaksamista.Liisa Myllypurosa.

    • 2 hermovauriota

      Täällä myös peroneuspareesi.
      Kaksi hermovauriota, tulivat tapaturmaisesti kolme vuotta sitten, toinen selässä, toinen polvitaipeessa. Aiheuttivat jalan lihasten halvaantumisen. Halvaus ei ole kuitenkaan täysivaltainen, sillä jalassa on pysynyt tunto, se on vaan liikuntakyvytön.
      Kärsin pahoista hermosäryistä, joita vauriot teettävät. Toisinaan jalan iho on niin herkillä että se ei kestä edes lahkeen osumaa ja tekee pienen hipaisunkin tuntumaan vasaran lyönniltä. Ensimmäiset 1½ vuotta lääkärit eivät löytäneet syytä kipuihini tai sopivaa lääkitystä joka veisi säryt pois (myöhemmin, pitkien tutkimusten jälkeen sain kuitenkin minulle jokseenkin sopivan hoidon).
      Fysioterapiaa yritettiin ensialkuun, mutta siitä ei ollut hyötyä, se vain tuotti lisää kipuja. Jalan lihakset ovat surkastuneet ja joudun sitomaan jalkateräni ja isovarpaan tiiviisti joka aamu, muutoin ne turpoavat kävellessä ja varvas muljuu epämukavasti joka askeleella.
      Käveleminen ilman sidoksia ja tukea on hankalaa ja jalka läpsyy kävellessä. Sain terveyskeskuksen kautta peroneustuen käyttööni ja siitä on ollut huomattavaa apua liikkumiseen.
      Lääkityksenä minulla on testattu Panadol Extend 665 mg (ei mitään hyötyä), Miranax 550mg (ei sopinut), Dolan lihaskramppeihin, Panacod (ei mitään hyötyä), ja nyt käytössä olevia Lyrica 150mgx2 ja Arcoxia 90mg, jotka pitävät peruskivut jokseenkin kurissa, mutta eivät auta pahimpiin kipukohtauksiin.
      Jalka ei kestä lämmintä vaan turpoaa jos joutuu esimerkiksi suihkussa lämpimän veden alle, ja tuottaa kipua. Suonenvetojakin tulee suhteellisen usein. Ne ovat pahimpia eivätkä tahdo oikein tasoittua. Vielä en ole niihin keksinyt muuta apua kuin kevyttä jalan hierontaa.
      Viimeisimmässä lääkärinlausunnossa todetaan vamman olevan pysyvä, ei tule parantumaan. En kuitenkaan suostu uskomaan tätä, vaan yritän pysytellä positiivisin mielin paranemisen suhteen! Onhan se jo ilmoitellut olemassaolostaan tekemällä yhtäkkisiä tahdosta riippumattomia liikkeitä. Toisinaan se sätkii itsekseen kun istun tietokoneen äärellä. Luotan että tämä on merkki siitä että hermoradat ovat alkaneet parantua, sehän kuitenkin liikkuu jo hieman. Vaikken sitä itse pystykkään kontrolloimaan!
      Eli nyt vaan uskotaan ja toivotaan että aika parantaa haavat. Nuoriahan tässä vielä ollaan! :)

    • hermotus

      Voi kauheaa, ihan hirveitä kohtaloita teillä! Olen pahoillani. Itselleni tuli peroneuspareesi vajaa kaksi vuotta sitten pahoinpitelyn seurauksena ja onnekseni se parani 2-3 kuukaudessa täydellisesti. En edes saanut mitään hoito-ohjeita, eikä minua ohjattu jatkotutkimuksiin tms, enkä tiennyt, että kyse on noin vakavasta asiasta. Onni onnettomuudessa...

      Voimia teille kaikille.

    • LL

      Selkäperäinen peroneuspareesi on oikeesti L5 juuren halvausoire, kannattaa hoitaa ammattitaitoisesti leikkauksella. Polvitaipeen pinne hitaasti kehittyvänä tarvitsee leikkaushoitoa, äkisti tulleena harvemmin.

    • Yksikoipinen

      Minulle tuli peroneuspareesi selkäleikkauksessa. Toinen jalka ei reagoinut kun yritin sitä liikuttaa leikkauksesta herättyäni. Nyt 6kk leikkauksen jälkeen käytössä 3 erilaista jalkatukea, salille yksi, kevyttuki lyhyille matkoille ja tasaiseen maastoon sekä hiilikuituinen "pro"-malli kovempaan maastoon. Ainoastaan jalkaterän alle ja pohkeen/säären matkalle tulevat antavat kunnon tuen. Kirurgi on koko ajan ollut sitä mieltä, että tilanne korjaantuu vielä. Enmg-tutkimuksessa todettiin vaurion syntyneen jo 2 vuotta sitten kun selkä leikattiin ensimmäistä kertaa. Tällöin lääkäri sivuutti oireet ja leikkaus tehtiin vasta 2 viikkoa oireiden ilmaantumisen jälkeen. Hermojuuri oli pahasti pinteessä molemmilla kerroilla. Uusintaleikkaus tehtiin kun huomattiin uusiutuneiden oireiden johtuvan nikamasiirtymästä ja hermojuuren ahdingosta. Nyt palautumaton vaurio ja uuden elämän opettelu. Eläkkeelle en aio jäädä vaan yritän palata takaisin työhöni.

    • Miymau

      Itse sain tuon peroneuspareesin hermosärkylääke Lyricasta, jota minulla ahdistukseen määrätty. Viikko sitten heräsin jalka halvaantuneena, mua kiidätettiin ambulanssilla kaiken maailman magneettikuvauksiin, ettei olis aivoissa mitään tukosta tms. Lopuksi lääkäri anto näin aluksi 2vk. sairaslomaa, käski tulla takas jos ei ole parantunut. Kyllä vähän on itsesäälissä kieriminen tullut tutuksi, kun olen 20v, ja asun yksin koiran kanssa kaukana läheisistä, 3. kerroksessa, ja mietin että kauanko menee ennen kun pääsen taas töihin tai kouluun (raksalla olen), tai tanssimaan...
      Vähän väliä on jalka pääosin tunnoton pohkeesta asti, sitten pistelee hurjasti. Varpaat/nilkka ei nouse ainakaan vielä yhtään. Alaspäin liikettä jonkin verran. Jo kolmantena päivänä onnistui kengänkärki jäämään niin pahasti katuun kiinni että sai 10min henkeä haukkoa kivusta, ja nyt on ihan kipeä ja turvonnut, että nyrjähtänytkin vielä kaiken lisäksi. En yksin pärjännyt kotona pärjännyt kun kauppaankin käveleminen oli liian raskasta, piti isän luo tulla saikkua viettämään, kauas kaikista ystävistä.

    • seppo(nimi muutettu)

      Aika mielenkiintoista että sait halvauksen lyricasta kun itse söin sitä lääkkeenä.

      Olen 35v mies. Itsellä kaksi vuotta sitten paha polvivamma jonka seurauksena pohjehermo venyi ja rispaantui kun polvi oli luksaatiossa eli jalka taittui sille kuulumattomaan suuntaan.

      Hoitona olen käyttänyt sähköä, tukia, liikuntaa ja kaikkea mahdollista poppakonsteja hirveänmakuisista valkosipulijuomista akupunktioon. Paras kuitenkin on ollut kalevalainen jäsenkorjaaja. Annan hänelle eniten meriittiä että jalka toimii nyt "ihan ok".

      N. vuoden jälkeen nilkka alkoi liikkua oikealle (oikea jalka) ja puolentoista vuoden jälkeen varpaatkin liikkuvat vähän. Sataprosenttista tästä ei saa koskaan ja pysyvä haitta on todettu ja rahat nostettu. Kipuja ei ole mitä nyt joskus turvottaa.

      Suosittelen hiilikuitutukea (dynamic walk, Respecta), sen avulla voin tehdä töitä ja elää normaalia elämää. Kotona en ole käyttänyt tukea eka puolen vuoden jälkeen jolloin käytin paskaa ja puristavaa markan maksavaa muovitukea koko ajan. Hiilarituen hinta on jotain 6-700 jonka onneksi IF maksoi. Pohjola ei olisi maksanut. Tosin Pohjolasta sai 3xsuuremmat korvaukset. Keinupohjakenkä vielä siihen niin ei jalka läpsy. Suosittelen!

      Tukia on hajonnut jo 3. Kaksi on murtunut päkiästä (varmaan nyrkkeilytreenien takia) ja yksi rusahti töissä varresta poikki. Pari sain takuuseen ja loput ruinaan kaupungilta verukkeena että muuten olen saikulla enkä tuottava kansalainen.

      Tämän kanssa on oppinut elämään jo kauan sitten. Pahinta on kyllä että sellainen ketterä liikkuvuus on mennyt. Hitaasti se palautuu. Eniten vituttaa että harrastukset meni vaihtoon, kamppailulajit, pallopelit. Osaa pystyisin pelaamaan mutta en halua ottaa riskiä että joudun käymään saman kuntoutusrumban läpi. Ja huono tuolla lärpäkkeellä on toisaalta palloa potkaista kun kuntta vaan pölisee.

      Alussa vitutti ihmiset jotka selitti että mielen voimalla liikutat sitä nilkkaa. Ei ole muuten mikään rauta niin raskasta. Kun se ei liiku niin se ei liiku vaikka miten yrittää. Valehtelin aina fysioterapeuteille että treenaan sitä niin eivät ala vittuilemaan.

      Lopuksi suosittelen kaikille marijuanaa, on hyvä yrtti muuten vaan, mutta myös kipuihin ja ahdistukseen toimii. Jätin pilven avulla jo kuukauden jälkeen maksaa tuhoavat kemikaalit pois enkä syönyt sen koommin mitään lääkettä. Päivittäinen annos oli 3x800 burana, 6xpanacod, 2xlyrica.

      Tsemppiä kaikille muille spagettinilkoille

    • lottis3

      Miten teillä on tuo paraneminen edennyt, alkoiko jalka yhtäkkiä toimia melkein kuin yhdessä yössä vai palautuiko voima ja toiminta vähitellen viikkojen kuluessa? Kuuluiko paranemisvaiheeseen myös tuntohäiriöitä ja lihasnykinöitä? Itsellä tuo vaiva päällä, enkä oikein tiedä onko menossa parempaan vai pahempaan suuntaan.

      • vasta sairastunut

        Hei peroneus pareesi -potilaat.
        Mitä teille nykyään kuuluu?


      • Anonyymi

        Vastaan tähän jo vuosia sitten kirjoitettuun tekstiin. Minulle tuli peroneuushalvausoik. jalkaan, kun selkäleikkaus särkyi ja hermot S4 ja S5 jäi puristuksiin. Alusta asti etsin netistä harjoitteita, kuinka kuntoutua. Nyt 7 kk. kuluttua jalkaterä nousee melkein oikeaan asentoon. Puutumisoiretta on kuitenkin ja särkyä ajoittain. Kävelen ilman tukea. Parhaat harjoitteet löytää youtubesta engl. kielisiltä sivuilta haulla footdrop. Tämä harjoittelu tärkeää, ettei lihakset surkastu ja voimaa saa lisääntymään nilkkaan ja jalkaterään.
        En ole täysin parantunut, lihasheikkoutta edelleen. Toivon kovasti, että hermot vielä kasvaisivat ja puutumisen tunne häviäisi.
        Tämä on vaikea asia ollut minulle ja varmaan kaikille, jotka sen ovat joutuneet kokemaan.


    • pepe5

      moro! mulla meni jalka poikki toissa kesänä humalaisen sekoilun vuoksi. siinä ohessa tuli pohjehermohalvaus.. ekaan vuoteen ei ollu pientäkään liikettä mutta sen jälkeen pientä eloa alkanut tulemaan jalkaan. joudun silti vielä käyttämään peroneus tukea, sillä noste jalassa on erittäin heikko. Tuen kanssa pystyy suoriutumaan arjen hommista normaalisti... kalliit peroneustuet ovat kylläkin hajoilleet 4kk välein raksa duunin ja aktiivisen elämän myötä, mutta onneksi saan maksusitoumukset uusiin. lenkkiä pystyy juoksemaan normaalisti ja käydä salilla, vikkelä liike on kadonnut. jalan paraneminen on edennyt niin hitaasti, että epäilen koskaan pystyväni kävelemään normaalisti ilman tukea.

    • Pareesi

      Lentopalloa pelatessa meni selkä. välilevyn pullistuma niin pahasti, että molemmat jalat halvaantui ja vasemmalle jäi peroneuspareesi. Ei parantunut koskaan eikä parane.
      Ortonilla tehtiin aikoinaan jännesiirto nilkkaan millä saatiin se "läpsyminen" pois.
      Myöhemmin nilkka alkoi menemään vinoon ja tuli kovat nivelrikot. Leikelty ja tehty jäykistys nilkkaan jne.
      Olen kuitenkin harrastanut liikuntaa kovasti , heti kun leikkausten jälkeen on vaan pystynyt.
      Nilkkatuki ollut tarpeen liikunnassa. Lisäksi minulla on yksilölliset pohjalliset.

    • Yksi kokemus

      Sain pareesin luultavasti välilevytyrän seurauksena. Paraneminen oli hidasta, läpsyminen väheni ja häipyi ehkä puolen vuoden jälkeen, meni lähes vuosi kunnes kävelin normaalisti ja pystyin astumaan kantapäälle. Edelleen menee nilkka välillä lukkoon ja kävely väärässä asennossa tuotti lihaskipuja, jotka oireilevat satunnaisesti.

    • Kaitsu104

      Moikka
      Tällä 7 selkäleikkausta ja kummassakin jalassa peroneuspareesi.
      Oikea jalka mikä meni noin 10 vuotta sitten pelittää 50%.
      Vasen joka meni 7 vuotta sitten on kuollut kun kala.
      Ortopedi suositteli vasempaan jalkaan jänteen siirtoa.
      Onko kenekkäkään kokemusta leikkauksesta?
      Toipumisajat, onnistumis% ect.

      Kaitsu

      • limet84

        Täällä myös nainen joka sai peroneuspareesin 11v sitten kolarissa. Nyt ei tukea enää tarvitse käyttää vaikkei jalan toiminta olekaan palautunut. Pikkuhiljaa toiset lihakset pystyvät ottamaan halvaantuneiden tehtäviä ja jalan käyttö on parantunut ja itse oppinut sitä uudelleen käyttämään. Olisin kiinnostunut myös kuulemaan jänteiden siirrosta. Itsellä nilkka taipuu voimakkaasti ja aiheuttaa kipuja polveen.


    • 63mummeli

      Minulle kävi jooga harjoittelusta liikaa venytystä joka johti peroneus hermon halvaukseen. Ensin alkoi pistävä säteily jalkapöytään josta sitten nopeasti koko ulkopuolinen sääriluuhun asti kova kipu. Tutkittiin kaksi viikkoa väärällä diagnoosin kanssa ja joulun jälkeen olinkin sitten liikunta kyvytön. Nilkka varpaisiin asti ei liiku ja mieletön kipu ja puristus jalkapöydän päälle kudoksissa jos hiukankin rasittaa. Nyt neljä kuukautta on mennyt jossittelua sairaalassa ja leikata ei voi kun niin iso alainen eli polvesta varpaisiin asti niin mistä siinä sitten leikattaisiin? Sain tosi kovat lääkkeet "olevinaan" jalka ei auttanut mutta yleiskunto romahti täysin nyt kolme lääkettä tehnyt saman ja tästä viimeisestä kamppaillaan vieroitusoireista. Paino tippunut 9kg kolmessa viikossa ja pitäisi yrittää hoitaa vielä jalkaa. Kipu on sietämätön. Itse piti keksiä hoitomuoto ja nyt kokeillaan sähkö/ laser/ jotain syvähoitoa. Tätä antaa vaan ammatti ihminen jolla koulutus. Se vaan tuntuu kun jalka puutuu polvesta alaspäin kokonaan hoidon jälkeen ja monta kertaa päivässä sitten tulee sykäyksiä sekä kipuja joskin ei niin kovin kuin alussa. Nilkasta varpaisiin ei edelleen toimi pari varvasta hiukan mutta isovarpaaseen tulee mieletön kipu. Työnnän sitä sekä nilkkaa hiukan itseäni kohti niin helpottuu. Kun näillä ensin yritetään "herätellä" hoidoilla niin sitten vasta pääsee käsittelemään jalkapöydän säären osaa ovat kosketusta arat. Tukisukka on ns. lepotuki joka suojaa ettei nilkka käänny tai repsahda myös yöllä oltava. On rollaattori, pyörätuolin ja keppien varassa ja kaikki saa sairaalasta lainaksi. Lääkäri totesi että vähintään 24 viikkoa jos näkyy miten hoidot auttaneet mut aktiivinen pitäisi olla mutta ei saa rasittaa. Kun vaan sais kipuja vähemmälle ja jalan liikkumaan. Joten jos et itse ole aktiivinen etsimään apua niin ei kait jalka kuntoudu siis toivon että tulee kuntoon liikkuminen nyt niin minimissään vielä ja neljä kuukautta jo mennyt. Tämmöistä minun elämäni on ja vain venytys sen aiheutti urheilu on rankkaa. Olen yli 60 joten toivottavasti vielä kävelemään pääsee.

      • 63mummeli

        Hei! Edelleen oireet jatkuu joskin nyt jalkapöydän päkiän sekä päältä ja isovarvas ja nilkka joissa ei tuntoa myös hermokipu näissä edelleen. Joten kestänyt 1 vuoden 2 kuukauden tämä piina.
        Olen lopettanut yksityisen hoidon mutta teen jumppa liikkeitä sekä ns. ärsytystä jalkapohjiin niin saa erilaisia tuntemuksia. Aivojumppaa myös teen eli annan käskyjä jalalle. Ehkä se joskus toimii? Pyörätuolin, rollaattorin näistä luovuin vain yksi keppi apuna ja kotona ei ollenkaan. Paljain jaloin yritän päivittäin olla mahdollisimman paljon. Luukalvot on vielä edelleen kipeät ei kärsi jumpparin käsitellä samoin tuli ylimääräistä monelle tautiin liittyvää CRPS II josta iho- kynsimuutokset sekä kylkiluihin kiputilanne joka kuuluu tähän tautiin ns. levinneenä. Lääkärit jätti nyt loppu hoidon omaan varaan joten minusta tämä ei todellakaan ole hyvä koska en ole kunnossa ja kipu jatkuva, liikkuminen edelleen vaikeaa.
        Itse hoidon varassa sitten on jaksettava tiedä kuin kauan kestää vielä kuntoutuminen?
        Onko kellään ollut näitä CRPS II oireita? Miten olet hoitanut. Minä sain omalla tahdon voimalla ja kovalla rasvaamisella osaa pois kynnet vaan jäi paksuksi ja läikikkääksi mutta iho ohut.
        Uskon ja toivon että parempaa ollaan menossa joskin edelleen hitain askelin. Ehkä juhannuksen aikaan jo tanssin. Siinä tavoite.
        Hyvää alkanutta vuotta kaikille saman kokeneille.


      • Marjo54
        63mummeli kirjoitti:

        Hei! Edelleen oireet jatkuu joskin nyt jalkapöydän päkiän sekä päältä ja isovarvas ja nilkka joissa ei tuntoa myös hermokipu näissä edelleen. Joten kestänyt 1 vuoden 2 kuukauden tämä piina.
        Olen lopettanut yksityisen hoidon mutta teen jumppa liikkeitä sekä ns. ärsytystä jalkapohjiin niin saa erilaisia tuntemuksia. Aivojumppaa myös teen eli annan käskyjä jalalle. Ehkä se joskus toimii? Pyörätuolin, rollaattorin näistä luovuin vain yksi keppi apuna ja kotona ei ollenkaan. Paljain jaloin yritän päivittäin olla mahdollisimman paljon. Luukalvot on vielä edelleen kipeät ei kärsi jumpparin käsitellä samoin tuli ylimääräistä monelle tautiin liittyvää CRPS II josta iho- kynsimuutokset sekä kylkiluihin kiputilanne joka kuuluu tähän tautiin ns. levinneenä. Lääkärit jätti nyt loppu hoidon omaan varaan joten minusta tämä ei todellakaan ole hyvä koska en ole kunnossa ja kipu jatkuva, liikkuminen edelleen vaikeaa.
        Itse hoidon varassa sitten on jaksettava tiedä kuin kauan kestää vielä kuntoutuminen?
        Onko kellään ollut näitä CRPS II oireita? Miten olet hoitanut. Minä sain omalla tahdon voimalla ja kovalla rasvaamisella osaa pois kynnet vaan jäi paksuksi ja läikikkääksi mutta iho ohut.
        Uskon ja toivon että parempaa ollaan menossa joskin edelleen hitain askelin. Ehkä juhannuksen aikaan jo tanssin. Siinä tavoite.
        Hyvää alkanutta vuotta kaikille saman kokeneille.

        Laitoin äsken heti kylmägeeliä koko nilkan kireisiin kohtiin ja kas kummaa, rentoutuminen leviää selkään iskiashermon alkukohtiin saakka. Tosi opettavaisia nämä kokemukset, mitä pitää tehdä ensioireiden ilmentyessä. Oli tänään UKK-kävely ja painelin aivan hirvittävän hyvän tuloksen mutta nyt sitten illalla isovarvas nousi pystyyn, jalkapohja pistelee ja jalkapöytä kramppaa. Lieviä oireita on ollut jo usean viikon ajan, samanaikaisesti olen ajanut pyörälä päivittäin kodin ja työpaikan väliä vaikka kramppaavan jalan polven alapuolella kolme jännettä on todettu olevan kipeänä ja toinen jänne ja lihas polven sisäpuolella. Ei pitäisi leikkiä tän kanssa, venytellä kireitä lihaksia kun ovat turvoksissa ja jänne pinteessä niitten keskellä. Luin kaksi hyvää juttua tästä hermopinteestä ja sen syntysyistä ja oikein hätkähdin. Ikää on just se 54 ja kuvittelen vielä pystyväni samanlaisiin suorituksiin kuin nuorempana. Tää sais alkaa jo pikkuhiljaa keventyä ettei keho sano kaputt.


      • Peroneus
        63mummeli kirjoitti:

        Hei! Edelleen oireet jatkuu joskin nyt jalkapöydän päkiän sekä päältä ja isovarvas ja nilkka joissa ei tuntoa myös hermokipu näissä edelleen. Joten kestänyt 1 vuoden 2 kuukauden tämä piina.
        Olen lopettanut yksityisen hoidon mutta teen jumppa liikkeitä sekä ns. ärsytystä jalkapohjiin niin saa erilaisia tuntemuksia. Aivojumppaa myös teen eli annan käskyjä jalalle. Ehkä se joskus toimii? Pyörätuolin, rollaattorin näistä luovuin vain yksi keppi apuna ja kotona ei ollenkaan. Paljain jaloin yritän päivittäin olla mahdollisimman paljon. Luukalvot on vielä edelleen kipeät ei kärsi jumpparin käsitellä samoin tuli ylimääräistä monelle tautiin liittyvää CRPS II josta iho- kynsimuutokset sekä kylkiluihin kiputilanne joka kuuluu tähän tautiin ns. levinneenä. Lääkärit jätti nyt loppu hoidon omaan varaan joten minusta tämä ei todellakaan ole hyvä koska en ole kunnossa ja kipu jatkuva, liikkuminen edelleen vaikeaa.
        Itse hoidon varassa sitten on jaksettava tiedä kuin kauan kestää vielä kuntoutuminen?
        Onko kellään ollut näitä CRPS II oireita? Miten olet hoitanut. Minä sain omalla tahdon voimalla ja kovalla rasvaamisella osaa pois kynnet vaan jäi paksuksi ja läikikkääksi mutta iho ohut.
        Uskon ja toivon että parempaa ollaan menossa joskin edelleen hitain askelin. Ehkä juhannuksen aikaan jo tanssin. Siinä tavoite.
        Hyvää alkanutta vuotta kaikille saman kokeneille.

        Hei. Minun oikea lonkka leikattiin 3/2015 ja komplikaationa het totaalinen peroneuspareesi eli roikkunilkka. Sain peroneustuen ja jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle hoitajan työstä .reilu 2v operaatiosta nilkkaan on tullut toimintas ja n.2kk en ole tarvinnut tukea ja kävelyni on suht.normaalia. eli iskiashermo ei mennyt poilki vaan sitä jouduttiin venyttämään. Leikkaava lääkärini sanoi koko ajan että kyllä se parantuu mutta hitaasti. Tunto puutosta on polvesta alaspäin vaan ei hsittaa pätkääkään. Ja erikoissairaanhoito kustansi minulle hiilikuituisen peroneustuen, oik.jalkaan, koko 39. Ni jos joku haluu ostaa. Erittäin vähän käytetty, käytin sitä muovista ku se mahtu semmosiin kenkiin joita tykkään käyttää. Hiilikuitu tuki on tehty Respectalla. Ovh on alv.n kanssa n.750€. Möisin sen 90€ lla. Heidi Lilja . Kuopio. P.044 5679075.


    • ParesisPerkules

      Hei! Kiitos, että jaatte kokemuksia!

    • Eläkemuori

      Minun elämä poreniuksen kanssa alkoi viime kesänä. Tätä edelsi 9 kk kova alselkä kipu. Työt. Lääkäri piti sitä nivelpussin tulehduksena ja hoitona venytykset ja särkylääkettä . Vasempaan ukkovarpaaseen tuli pinne oireet. En saanut lähetettä mang . Kuviin kuin vasta n. 9 kk:n päästä pinneoireista. Lähetteen teki päivystävä lääkäri. Tehtiin 2 mang. Kuvausta: pää; kaula ja lanne rtg sekä emg jalkaa. Löytyi vasem. Lonkan kuluma luussa ja lihaksessa. V. Jalassa en pysty kävelemään kantapäällä. Jalkaterä nousee muutaman sentin. Kipua ei ole. Jalkaterä on kylmä. Läpsyy hirveästi. Fyssäriltä olen saanut 2 venytys ohjetta ja ja tukilastan. Kävelin kauan ilman tukilastaa joten jalassa on virheastunta. Parasta on nyt keinukengät , jalka e i läpsy. Olen tullut araksi liikkumisen suhteen. Pelkään kaatumista . Varsinkin ulkona. Käyn vesijumpassa ja tasapaino jumpassa ja lenkkeilen. Olen tilannut keinu lenkkarit. Siten voin lenkkeillä. Turvallisesti. On lottovoitto, että löysin tämän sivuston. Sain kirjoittaa oman kokemusen.

    • Kärtymummo

      No olipa hyvä, että löytyi tämä sivusto. Meitä on muitakin ja erilaisia tarinoita löytyy. Mulla ilmeisesti melko lievä juttu.

      Itsellä alkoi vasen jalka läpsyä, ei pystynyt kävelemään kantapäillä, kun yritin selvittää, mikä on vaivana ja neuvottiin tekemään näitä temppuja. Seuraavana päivänä terveyskeskuslääkäri laittoi kirurgin konsultaatioon samalle päivälle. Kantapääkävely jo hiukan onnistui. Kirurgi meinasi, että on ilmeisesti selkäperäistä ja lievä peroneuspareesi, ei oteta magneettikuvia eikä leikata, lähete fyssarille ja seuranta muutaman viikon kuluttua. En älynnyt edes olettaa, että joutuisin heti leikkauspöydälle, ja helpotus oli suunnaton! Seurannassa en ole käynyt, ja nyt on kulunut yli kaksi kuukautta, pitänee mennä.

      Ennen oireilua olin ajanut autolla noin 400 kilometrin päähän lapsuusmaisemiin ja kyykistellyt marjametsässä kahtena päivänä ja ajanut takaisin ja sitten kyykistelin vielä kotona siivoushommissa. Vasta noin viikon kuluttua huomasin sen jalan läpsymisen. Tämä elokuun lopulla. Kesäkuussa olin ollut autokolarissa, ja mietin, voiko tämä vaiva olla jo sieltä peräisin. En tuntenut tarvetta silloin käydä lääkärillä, oli peltikolari mun mielestä.

      Tein fyssarin antamia jumppaliikkeitä. Ja kävin yksityisellä magneettikuvassa, kun on muutama sukurasitus, jotka halusin sulkea pois. Radiologin lausunnossa sanottiin, että on vähän välilevyissä kulumavikaa, mutta ei paina hermoa, joten olen vain jatkanut jumppaa. Jalka ei läpsy, mutta on nykyään kipeä. Kipu on takareidessä ja vähän pohkeessakin, ei niin kova, että tarvitsisin särkylääkettä, mutta muistuttaa itsestään. Ja huolettaa, miten tämä jatkuu, paheneeko vai paraneeko.

      Tuo B-vitamiini menee kyllä kokeiluun.

    • YKSIJALKAOK

      Olen ollut istumatyössä ja selkään, sekä lantioon tuli pientä kulumaa. Työterveyslääkäri kertoi, että 65-ikävuoden jälkeen tulee ongelmia jalkojen kanssa. No, täytin 66 ja sitten ne kivut alkoivat, Ensin selkä hurjan kipeä, menin lääkäriin, jossa verikokeissa huomattiin, että B-12 vitamiinitasot huvenneet, aloin saada B12 -vitamiinia ruiskeena, joka toinen viikko piikki pakaraan. Siitä äityi vasen jalka ja teki hirveän krampin, jonkalaista en ole ennen kokenut. Sain lääkkeeksi Arcoxia ja Panacodia, kävelysauvat ja vessanpöntön korotuksen. Makasin sängyssä 2 kuukautta, aamut olivat pahimpia, kun jalkaa ei uskaltanut laittaa maahan ollenkaan, onneksi oikea jalka toimii normaalisti! Tuli tunne, että ei hitto, onko mun loppuelämä nyt tätä sitten...
      Päätin alkaa kuntouttaa itseäni itse ja istuskelin ison jumppapallon päällä, venyttelin vähän kerrassaan joka aamu tunnin verran... tein keppijumppaa ja söin särkylääkkeitä... vähitellen kipu alkoi hellittää ja uskalsin jo laittaa kipeän jalan lattiaa vasten kokonaan, no joo... sehän läpsyikin ... joten toinen keppi on aina mukana, että pystyn ulkona kävelemään ... en halua kaatua - en ole kertaakaan kaatunut... Lääkitystä olen vähentänyt, niin, että otan enää yhden Arcoxin aamulla ja puolikkaan tai yhden Panacodin yöksi. Lääkäri pyysi käymään ja siinä sitten selvisi toissapäivänä, että tämähän on Paroneuspareesi... ja pian menenkin sitten neurologin pakeille... saa nähdä mitä hän sanoo..

      • Anonyymi

        Nyt on vuosi kulunut ja vasen jalkani alkaa olla jo aika hyvä, mutta ei kärsi kovin kauaa kävellä kuitenkaan. Kepit olen palauttanut terveyskeskukseen tänään..
        Kyllä tämä tästä paranee, joskus vielä särkee omituisesti, mutta vuosi tässä on mennyt sairastellessa

        terveisin yksijalkaok


    • Anonyymi

      Itsellä alkoi jalka läpsymään ja pääsin 2 pv. sisään lääkärin vastaanotolle, joka lähetti minut peroneuspareesin vuoksi kiireellisesti päivystykseen. Seuraavana päivänä selästä leikattiin välilevyn pullistuma ja avarrettiin hermokanavia. Selkäsärky hävisi mutta pareesi jäi, mutta olen hyvää vauhtia toipumassa vaivasta. Jalkaterä nousee jo n. 70-asteen kulmaan ja isovarvas ei oikein tottele vielä. Peroneuspareesituen kanssa kävelen kävelylenkit ja syön Neurobion Forte B-vitamiineja ja Magnesiumia.

    • Anonyymi

      Nyt on kulunut aikaa kohta neljä vuotta ja edistys pysähtynyt. Lääkäri sanoi että jää pysyvästi jäykäksi sekä jänteet puristaa edelleen vaikka niihin saanut omt hoitoa ja omatoimisesti ja ja jumppaan mitä ohjeita olen saanut, mutta mikään ei tehoa enää. Se että en saa enään terveydenhuollon kautta apua kun resurssit ovat loppu ja siellä olevilla jumppareilla ei ole koulutusta näihin ongelmiin. Sääressä kipu lievä jäykkä kireä luukalvot myös kosketus arat joskin hiukan erilainen kuin alussa. Suurin ongelma on jalkaterän ja päkiä, sekä isovarvas kipu, kireä, tuntoherkkä. Muut varpaat ei myöskään toimi normaalisti. Jänteet puristaa ja liikkuminen välillä vaikeaa ja jos seisoo paljon tai on jaloilla niin kovat kivut monta päivää kun rasittuu. Rajoittaa sosiaalista elämää kun ei pysty istumaan/ seisomaan, kävelemään kauan tämä erittäin raskasta. Kaikkensa olen tehnyt mutta tämä on invalidisoinut nilkasta varpaisiin asti. Kovin kolahdus on tanssi ja jotain muutakin harrastuksia joita ei voi enään tehdä. Huoli on myös verenkierto miten se tulee vaikuttamaan kun on jo oireita. Onko ikärasitteena 67vuotias kun jätetty oman onnensa nojaan hoitaa terveyttä kun lopetaan kuntoutus. Ei kaikilla ole rahaa yksityisellä käydä kuvissa ja hoidoissa. Onko kellään kestänyt näin kauan tai jäänyt pysyväksi miten olet pärjännyt ja hoitanut itseäsi. Olisi niin ihana kävellä ja tanssia nauttia elämästä ilman kipua ja " ankka" jalkaa. Hyvää syksyn alkua kaikille.
      63 mummeli

    • Anonyymi

      Fabryn tauti voi aiheutta molemminpuolisen peroneuspareesin.

    • Anonyymi

      Minulla oli 2kk marsmuruma 6 viikkoa kävelin kyynärsauvoilla siintä meni 2 viikkoa nìin jalka rupesi läpsymään ja edelleen läpsyy.Tätä on kestänyt 2kk. Elikkä mulla on pohkeessa ääreishermohalvaus. Tarkoittaa sitä ,että jalka on halvaantunut

    • Anonyymi

      Viikko korona rokotteen jälkeen alkoi peroneuspareesi oireet.

      Kävelylenkkien tekeminen vaikeaa ja jalka läpsyy. Olisi kannattanut uskoa rokotevastaisia ja jättää tuo myrkky väliin.

    • Anonyymi

      Missä myydään tukisukkia tai jotain jolla jalka ei läpsyisi?

      • Anonyymi

        Laita googleen hakusanaksi peroneustuki. Olisi hyvä olla kontakti paikkakuntasi fysioterapiaan.


    • Anonyymi

      Marraskuun lopulla -21 selkä rupesi oireilemaan, niin ettei enää pärjännyt sen kanssa, jalka puutui, muttei siihen lääkärissä/ortopedillä sen enempää puututtu, joulukuussa -21 kivut äityivät pahaksi, hakeuduin päivystykseen, jossa tuo jalka otettiin huomioon ja tehtiin pikainen lähete magneettikuvaukseen. Seuraavana päivänä sairaalaan takaisin ja kuvaus ja seuraavalla viikolla välilevynpullistumaleikkaus. Peroneuspareesi, tuen sain fysioterapeutilta, hieman helpottaa kävelyä, edistyminen todella hidasta, kipuja ei ole, syön hermosärkylääkettä. Toivoisi vain, että tästä kuntoutuisi, ei jaksa kävellä kuin pieniä matkoja. Hiilikuitutukea ehdoteltu, se tehtäisiin omien mittojen mukaan, mutta toivoisi vain, että tämä tästä....

      • Anonyymi

        Minulla selkä oireillut tammikuusta asti, kolmisen viikkoa sitten tuli tuntopuutosta ja yhtenä aamuna jalka läpsyi eikä kamtapäille nousu onnistunut. Kiireellisesti magneettiin, prolapsi leikattiin seuraavana päivänä. Kivut lähtivät, pareesi jäi. Varpaat liikkuvat jonkin verran, nilkkaa en pysty koukistamaan. Pelottaa, ettei nilkan toiminta palaudu!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla selkä oireillut tammikuusta asti, kolmisen viikkoa sitten tuli tuntopuutosta ja yhtenä aamuna jalka läpsyi eikä kamtapäille nousu onnistunut. Kiireellisesti magneettiin, prolapsi leikattiin seuraavana päivänä. Kivut lähtivät, pareesi jäi. Varpaat liikkuvat jonkin verran, nilkkaa en pysty koukistamaan. Pelottaa, ettei nilkan toiminta palaudu!!

        Kyllä se valitettavasti voi olla näin. Voi olla osin leikkauskomplikaatio tai sitten hermo on jo kerinnyt vaurioitua pysyvästi. Mä olen jostain (jenkkilähteestä) lukenut, että paras tulos hermovaurioiden kroonistumisen estämiseksi saadaan 0-72h sisällä suoritetulla hoidolla! Mutta kannattaa ehdottomasti yrittää kuntouttaa sinnikkäästi ja aloittaa pikapuoliin. Hermoston toiminta voi palautua ainakin osaksi, kunhan kuntous aloitetaan mahdollisimman varhain.

        Mulla on molemmissa jaloissa sama juttu. Toisessa myös ylempää säätelyhäiriötä, mutta myös refleksitestien (ja pakaroiden&reisien tuntomuutosten perusteella molemmin puolista)) selkäperäistä syytä. Ns. paremmassa jalassa nilkka juuri koukistuu, mutta varpailla ja kantapäillä en seiso yhtään. Tässä jalassa myös ajoittain paljon kovemmat kivut ja krampit. Tarkka kuulee ja näkee läpsyn mutta lähes kaikki ajattelee koiven olevan normaali. Selvä korrelaatio aktiviteetin kanssa ja onneksi lepo-oireet vähäisempiä, johon auttoi myös sängyn vaihto jämäkämpään. Kävellessä jalat väsyy herkästi. Enmg:llä todettu vauriot varpaisiin asti.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla selkä oireillut tammikuusta asti, kolmisen viikkoa sitten tuli tuntopuutosta ja yhtenä aamuna jalka läpsyi eikä kamtapäille nousu onnistunut. Kiireellisesti magneettiin, prolapsi leikattiin seuraavana päivänä. Kivut lähtivät, pareesi jäi. Varpaat liikkuvat jonkin verran, nilkkaa en pysty koukistamaan. Pelottaa, ettei nilkan toiminta palaudu!!

        Kirjoitin tuossa aiemmin tästä samasta, alkaa itteeki pelottaa tuo nilkka, sekä jalan tuntopuutokset tullut myös selkäkipua uudelleen, vaikka joulukuussa leikattu, pääsen uudestaan magneettiin kohta ja onneksi enmg myös tulossa. Ei kyllä paranisi masentua..
        44v


    • Anonyymi

      mulla kestänyt jo yli puolivuotta,ei muutosta parempaan

    • Anonyymi

      Millaisia kokemuksia peroneustuesta? Hommasin juuri kenkään laitettavan ja nilkan ympärille kiedottavan vedon. Auttaa, mutta jalka läpsyy ja pienin askelin eteenpäin.

      • Anonyymi

        Moikka!
        En tosiaan osaa sanoo kokemuksia ite paremmin koska oon nyt ollu tuen kanssa kolme päivää. Halusin vaan sanoa että täysin samassa tilanteessa ollaan joten tsemppiä! Kävely myös hidasta mutta toivon vaan että ajan kanssa helpottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe