Nokivasaradieselit.

Bensakone

Voi stana että ärsyttävät nämä vanhat ja uudemmatkin laiskat nokivasaradieselit, jotka savuttavat eivätkä kiihdy mihinkään! Joku put-put-köhisijä jää kököttämään ruuhkan keulalle ja lykkäämään mustaa dieselsavua ilmaan! Hankkikaa köyhät bensakone, ja mielellään I.S.O. sellainen!

21

2411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan kiva

      mutta bensiinimoottori käy aina enemmän tai vähemmän väärillä seoksilla. Ikävää kun tietää miltä oikein käyvä moottori kuulostaa ja sitten kaikilla on vain näitä juuri ja juuri käynnissä pysyviä. Dieselissä sentään nuo ongelmat näkyvät tuona savutuksena, mutta tavallisille ihmisille ei ole koskaan selvää, että heidän bensiinimoottorinsa ovat pieleen säädettyjä. Katsastuksessakin tutkivat vain noita tyhjäkäyntiseoksia, kun järkevämpää olisi tarkastaa tehoseokset.

      • testataan

        nykyään kierroksilla.
        Ensin tyhjäkäynti ja sen jälkeen kierroksilla saastutus-arvot.
        Toki viime katsastuksessa tuli mieleen kierrosmäärästä jota pidetään yllä pitemmän ajan, etten koskaan aja suomen teillä yli 200km/h


      • ---- --
        testataan kirjoitti:

        nykyään kierroksilla.
        Ensin tyhjäkäynti ja sen jälkeen kierroksilla saastutus-arvot.
        Toki viime katsastuksessa tuli mieleen kierrosmäärästä jota pidetään yllä pitemmän ajan, etten koskaan aja suomen teillä yli 200km/h

        Onhan se tietysti parannus entiseen, mutta oikea testaus vaatisi dynamometrin ja sylinterikohtaisen palamisentarkkailun. Osaava tyyppi säätelee noita kyllä, mutta niitä on harvassa ja harvempi tuntee. Jotenkin systeemiä kannattaisi kehittää kun säädetyllä koneella on kuitenkin selvästi pienempi kulutus ja tehokin kasvaa.


    • niin et jää

      jalkoihin....

      Taitaa muuten olla köyhiä ne, jotka niitä bensakoneita ostaa. diesel 5000€ kalliimpi kuin bensa....

      Ja maksaa se "sikakallis" dieselverokin....

      • kyllä köyhät ajaa

        dieselillä.
        Dieselin ideahan on maksaa vähemmän polttoaineesta ja sitä pitää kulua vähemmän.
        terv. 3.0 bensa.


    • Osta auto

      Osta auto ja unohda alkeelliset bensa värkit, mulla UUSI MONDEO 130 HV !!!!!

    • Nimetön

      jaa no viimisimmissä dieselautoissa tekniikka on jo sitä luokkaa että samanveroset pensapaskat a) saastuttaa enemmän b) kuluttaa enemmän c) kiihtyy laiskemmin d) vähemmän tehoa/vääntöä että se niistä pensa-autoista ps. ja vanhemmat dieselitkin saa kulukemaan ja käymään rivakammin kun polkasee karstat pikatiellä eikä käytä turhan pieniä kierroksia muttei kuitenkaan liian suuria vaan silt välilt

      • Perättömiä pöliset

        Taitaapi se simppeli totuuus yhä olla että diesel kaikista edistysaskelistaan huolimatta saastuttaa enemmän kuin bensiinimoottori. Se, että yksi (1) päästöarvo dieselissä on pienempi kuin bensiinimoottorissa ei tee dieselistä vähemmän saastuttavaa.
        Sieltä torven torvesta tulee paljon muutakin kuin yhtä mitattaavaa moskaa.
        Mutta diselfanaatikoille tietysti on turha mitään yrittää perustella: ne lukee faktaa kuin piru raamattua, eli vain heille sopiva tieto on totta, kaikki muu on huuhaata. Valetta. Vääristelyä.
        Todellinen yhen asian liike. Juts kun joku poliittinen puolue - oma totuus on ainoa totuus.


      • Naku naku
        Perättömiä pöliset kirjoitti:

        Taitaapi se simppeli totuuus yhä olla että diesel kaikista edistysaskelistaan huolimatta saastuttaa enemmän kuin bensiinimoottori. Se, että yksi (1) päästöarvo dieselissä on pienempi kuin bensiinimoottorissa ei tee dieselistä vähemmän saastuttavaa.
        Sieltä torven torvesta tulee paljon muutakin kuin yhtä mitattaavaa moskaa.
        Mutta diselfanaatikoille tietysti on turha mitään yrittää perustella: ne lukee faktaa kuin piru raamattua, eli vain heille sopiva tieto on totta, kaikki muu on huuhaata. Valetta. Vääristelyä.
        Todellinen yhen asian liike. Juts kun joku poliittinen puolue - oma totuus on ainoa totuus.

        Sinunko yhden asian liikkeesi on sitten se ainoa oikea?

        Jos diesel kuluttaa polttoainetta vastaavaan bensakoneeseen verrattuna 30% vähemmän niin eiköhän se saastutakin ainakin tuon 30% vähemmän. Miksi se nyt on joku uskon asia? Samoista hiilivetyketjuista molemmat polttoaineet muodostuvat, dieselissä vain pidemmistä ketjuista. Ja samoja yhdisteitä molempien polttoprosessista jää jäljelle. Palamisprosessi noissa moottoreissa on täysin erilainen ja siitä johtuen palamisjätteiden (eli saasteiden) koostumus erilainen, mutta mitä vähemmän tavaraa poltetaan sitä vähemmän jää jätettä.

        Jos kuvaan mukaan otetaan vielä vaihtoehtoiset polttoaineet, muuttuu leikki vielä rajummaksi. Dieselmoottori kun ei ole kovin nirso polttoaineensa suhteen, toisin kuin bensakone. 100% biodieseliä voisi vähäisin muutoksin tai jopa ilman muutoksia käyttää suurin osa nykydieseleistä. Bensakoneista 100% etanolia ei huoli rikkoutumatta yksikään ilman että moottori rakennetaan kokonaan uusiksi ja etanolin huonon energiasisällön vuoksi polttoaineen kulutus bensakoneissa kasvaisi entisestään..

        Voisitko ystävällisesti jatkossa kirjoitellessasi laittaa jonkinlaisia, vaikka miten hataria, perusteita noille jutuillesi ettei tämä mene ihan "meidän isi voittaa teidän isin" -tasolle? Tarkoitus on kuitenkin keskustella asioista eikä kovaan ääneen parkua sitä että oma mielipide on kiva ja muilla on tyhmä mielipide.


    • Nimetön

      ja siittä köyhyyestä viäl nii jos satut tietään ni tiiseliauto on arvokkaampi ja monet joutuu maksaan enemmän polttoaineest ku ei tuu tarpeeks kilsoja vuades mut tiäks miks ne silti ajaa dieselillä? no kato se on se ajomukavuus ym ym ym... :DDDD

      • Autoja ja AUTOJA

        Ja notta se kalistin edustaa ajomukavuutta? No johan mölön päästit.

        Kyllä moni auto on mukava ajaa dieselistä huolimatta, mutta sama auto bensamoottorilla on vielä mukavampi ajaa. Näin se vaan on.

        Tiisseliautosta on tullu muotijuttu ja köyhän liisinkiorjan öykkäröintipeli. Oikeeta autoa omilla rahoillaan hankkiva päätyy kyllä siihen parempaan ja mukavampaan, siis bensakäyttöseen autoon. Ym ym ym ym ym...


      • typerää

        dieselin yhteydessä puhua ajomukavuudesta. No, jos kokemuspiiriin kuuluu vain traktorin kuljettaminen, niin hyväksytään. Dieseli auton moottorina on hankala. Vaatii jatkuvaa vaihtamista ja turbokoneella odottelua, että paineet nousee ja päästään liikkeelle. Hermostuttavat viiveet kaasutettaessa. Vai mukavuutta. Osta kunnollinen bensa-auto kohtuu kokoisella koneella ja automaattivaihteistolla. Ja auto jossa on vielä automaatti-ilmastointi, niin tiedät sinäkin jotain ajomukavuudesta.


      • typerää kirjoitti:

        dieselin yhteydessä puhua ajomukavuudesta. No, jos kokemuspiiriin kuuluu vain traktorin kuljettaminen, niin hyväksytään. Dieseli auton moottorina on hankala. Vaatii jatkuvaa vaihtamista ja turbokoneella odottelua, että paineet nousee ja päästään liikkeelle. Hermostuttavat viiveet kaasutettaessa. Vai mukavuutta. Osta kunnollinen bensa-auto kohtuu kokoisella koneella ja automaattivaihteistolla. Ja auto jossa on vielä automaatti-ilmastointi, niin tiedät sinäkin jotain ajomukavuudesta.

        Vähänkään isommassa dieselissä turbo ahtaa jo tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi minun autossani on 700 kierroksella minuutissa ahtopainetta jo 0.2 baria. Ei ole viivettä koskaan.

        Tämä tarkoittaa yli 300 Nm:n vääntömomenttia koko kierrosalueella 700-4800... Tulisin toimeen todennäköisesti kahdella vaihteella. Mitä siis tarkoitat "jatkuvalla vaihtamisella" ?

        Huippuväännöt ovat hyvän matkaa yli 500 Nm, mutta elektronisesti rajoitettu aivan vaakasuoraksi välillä 1600-2600.

        Tosin autoni 7G-tronic vaihtaa niin huomaamattomasti, etten tiedä vaikka se vaihtaisi koko ajan. Eppäilen kyllä, että näin olisi.


        Master Eq


      • typerää
        MasterEq kirjoitti:

        Vähänkään isommassa dieselissä turbo ahtaa jo tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi minun autossani on 700 kierroksella minuutissa ahtopainetta jo 0.2 baria. Ei ole viivettä koskaan.

        Tämä tarkoittaa yli 300 Nm:n vääntömomenttia koko kierrosalueella 700-4800... Tulisin toimeen todennäköisesti kahdella vaihteella. Mitä siis tarkoitat "jatkuvalla vaihtamisella" ?

        Huippuväännöt ovat hyvän matkaa yli 500 Nm, mutta elektronisesti rajoitettu aivan vaakasuoraksi välillä 1600-2600.

        Tosin autoni 7G-tronic vaihtaa niin huomaamattomasti, etten tiedä vaikka se vaihtaisi koko ajan. Eppäilen kyllä, että näin olisi.


        Master Eq

        automaattivärkki on jo tietysti vähän eri juttu. Täällä kylläkin väännöstä vouhottavat yleensä väkertävät sen manuaalivaihteensa kimpussa.


      • Eisenacher Motoren Werke
        typerää kirjoitti:

        dieselin yhteydessä puhua ajomukavuudesta. No, jos kokemuspiiriin kuuluu vain traktorin kuljettaminen, niin hyväksytään. Dieseli auton moottorina on hankala. Vaatii jatkuvaa vaihtamista ja turbokoneella odottelua, että paineet nousee ja päästään liikkeelle. Hermostuttavat viiveet kaasutettaessa. Vai mukavuutta. Osta kunnollinen bensa-auto kohtuu kokoisella koneella ja automaattivaihteistolla. Ja auto jossa on vielä automaatti-ilmastointi, niin tiedät sinäkin jotain ajomukavuudesta.

        on nuo automaatit ja peruutustutkatkin nykyisessä bensa-autossa.
        Kuitenkin hankin hyvin todennäköisesti diisselin heti kun tää kotoinen "dieselvero" tulee tiensä päähän - eikä siihen mene kauaa. Syynä on taloudellisuuden lisäksi juuri mukavuus ja ajamisen vaivattomuus.
        Päivitä tietosi, ettet mokaa itseäsi jatkuvasti...


      • aja vain
        typerää kirjoitti:

        dieselin yhteydessä puhua ajomukavuudesta. No, jos kokemuspiiriin kuuluu vain traktorin kuljettaminen, niin hyväksytään. Dieseli auton moottorina on hankala. Vaatii jatkuvaa vaihtamista ja turbokoneella odottelua, että paineet nousee ja päästään liikkeelle. Hermostuttavat viiveet kaasutettaessa. Vai mukavuutta. Osta kunnollinen bensa-auto kohtuu kokoisella koneella ja automaattivaihteistolla. Ja auto jossa on vielä automaatti-ilmastointi, niin tiedät sinäkin jotain ajomukavuudesta.

        sinä sillä bensakinnerilläsi, ai että se on mukava vanhalla dieselvolvolla tulla taakse(740TDic) ja vauhtia siinä 100 ja oikasta oikea nilkka ja se on het se 140 lasissa ja eikä tarvii arpoa pienempää vaihdetta, siitähän sinä tietysti suivaannut ja tuut heti puskurin roikkumaan että minustahan ei traktorilla mennä ohi, se on kuule mahtava tunne oikea moottori kyydittää autoa, ei ikinä bensavehettä, kyllä vääntöä pitää autossa olla ja sitä ei tarjoile mikään muu kuin DIESEL Ps. kaikki köyhät ajaa bensalla, dieseli on aina kalliimpi


      • ajan
        aja vain kirjoitti:

        sinä sillä bensakinnerilläsi, ai että se on mukava vanhalla dieselvolvolla tulla taakse(740TDic) ja vauhtia siinä 100 ja oikasta oikea nilkka ja se on het se 140 lasissa ja eikä tarvii arpoa pienempää vaihdetta, siitähän sinä tietysti suivaannut ja tuut heti puskurin roikkumaan että minustahan ei traktorilla mennä ohi, se on kuule mahtava tunne oikea moottori kyydittää autoa, ei ikinä bensavehettä, kyllä vääntöä pitää autossa olla ja sitä ei tarjoile mikään muu kuin DIESEL Ps. kaikki köyhät ajaa bensalla, dieseli on aina kalliimpi

        automaattivaihteisella 4 ltr bensakinnerillä ja meillä on myöskin 200 cdi diesel automaattivaihtein, joten hiukan on kokemusta bensa ja dieselkötköttimistä. Bensakone lähtee salamana kaasun painalluksesta, mutta cdi miettii ja lähtee kotvan kuluttua. Emäntä, joka on hämäläinen, tykkää siitä dieselistä, mutta minä en sillä juuri aja, koska hidashan se on lähtemään valoista.


      • lähtö
        ajan kirjoitti:

        automaattivaihteisella 4 ltr bensakinnerillä ja meillä on myöskin 200 cdi diesel automaattivaihtein, joten hiukan on kokemusta bensa ja dieselkötköttimistä. Bensakone lähtee salamana kaasun painalluksesta, mutta cdi miettii ja lähtee kotvan kuluttua. Emäntä, joka on hämäläinen, tykkää siitä dieselistä, mutta minä en sillä juuri aja, koska hidashan se on lähtemään valoista.

        Joo, lähteehän se diesel huonommin paikaltaan valoista kuin vastaavan kokoisella/tehoisella bensakoneella varustettu auto. Ihan toinen asia onkin sitten, kun ollaan liikkeellä. Tämä korostuu etenkin ajellessa normaaleilla n. 2000 kierroksen paikkeilla. Tässä vaiheessa, kun painetaan kaasua niin se hitaaksi haukuttu nykyaikainen diesel näyttää takavalonsa bensa-auton kuskille... Tässä auttaa dieselin kova vääntö/teho normaleilla matka-ajon kierroksilla. Bensa-autoissa on tartuttava vaihdekeppiin ja etsittävä parempi tehoalue tai odotettava, että kierrokset nousee tarpeeksi.

        Ja unohdetaan ne kaikenmaailman bensa V8:t ja samalla ei mainita esim. VAG:n uudesta V12 diesselistä. Tarkoituksena oli vertailla saman kokoisia ja samalla sylinterien lukumäärällä varustettuja koneita. Ei 4 litraista bensakonetta ja 200cdi:tä. Järkeä vertailuihin...


      • hdi 2.2...,..
        lähtö kirjoitti:

        Joo, lähteehän se diesel huonommin paikaltaan valoista kuin vastaavan kokoisella/tehoisella bensakoneella varustettu auto. Ihan toinen asia onkin sitten, kun ollaan liikkeellä. Tämä korostuu etenkin ajellessa normaaleilla n. 2000 kierroksen paikkeilla. Tässä vaiheessa, kun painetaan kaasua niin se hitaaksi haukuttu nykyaikainen diesel näyttää takavalonsa bensa-auton kuskille... Tässä auttaa dieselin kova vääntö/teho normaleilla matka-ajon kierroksilla. Bensa-autoissa on tartuttava vaihdekeppiin ja etsittävä parempi tehoalue tai odotettava, että kierrokset nousee tarpeeksi.

        Ja unohdetaan ne kaikenmaailman bensa V8:t ja samalla ei mainita esim. VAG:n uudesta V12 diesselistä. Tarkoituksena oli vertailla saman kokoisia ja samalla sylinterien lukumäärällä varustettuja koneita. Ei 4 litraista bensakonetta ja 200cdi:tä. Järkeä vertailuihin...

        työkaverilla on vapaasti hengittävä 2.4 volvo ja mulla 2.2 c5 hdi,kyllä siinä on selvä ero kun lähdetään n.40 kympin nopeudesta kiihdyttämään! se ero sitten tasottuu kovemmassa nopeudessa.


    • joopa joo

      noin puhuu tuppikulli

    • huomannut

      että niillä on 40 tonnia painoa sinun 1 tonnia painavaa bensa micraa vastaan. mutta koneen koko on suhteessa painoon alle 10 osa sinun micran koneesta, siinä se pikku ero josta johtuu että BENSA micrasi on niin tehokas ja ylivertainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe