nivelkipuja

särkee

minulla on särkenyt niveliä melkein 11-vuotta. olen käynyt melkein kaikki nivel-lääkärit läpi ja kukaan ei osaa sanoa mikä niissä olisi vikana. niveliä särkee vain silloin kun olen levossa että en kävele tai urheile mitään. kipu kohdistuu molempiin nilkkoihin niitten taitekohdasta suoraan edestä ja molempiin polviin (nykyään enemmän oikean polven oikeaan reunaan jänteen päälle) sekä molemmat kyynärpäät sekä ranteet.särky tuntuu ehkä enemmän jänteitten päältä kuin nivelissä mutta kun nivelet paukkuu kun niitä jännittää niin veikkaan että kaikki ei ehkä ole aivan kohdallaan.
olen käynyt kahdesti reuma testeissä sekä yksityisellä niveltauti lääkärillä mutta ne eivät tiedä mikä niissä on. onko kellään samoja oireita vai olenko tosiaan hullu niinkuin useat väittää.

20

3336

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Onko kuvattu? Jos ei niin kannattaa mennä koska kuulostaa siltä että sinulla voisi olla nivelrikko. kulumat näkyy kuvissa . Ne voiaiheuttaa kipua ja jäykkyyttä missä nivelessä tahansa, ei ole muutoksia verenkuvassa eikä pahemmin turvotakaan. Helvetillisiäkin kipuja kyllä ajoittain.ja särkylääkkeetkään ei aina auta.

• mii84

sinulla on fibromyalgia?

• jatkoa...
        mii84 kirjoitti:

sinulla on fibromyalgia?

mikä on fibromyalgia? pystyykö sitä millään havaitseen? olen käynyt kuvauksissa muistaakseni kolme kertaa ja niissä ei näkynyt mitään. olen myös käynyt hermotesteissä missä ne laittavat piikin lihakseen ja pitää jännittää mutta niissäkään ei näkynyt mitään.

• jatkoa...
        jatkoa... kirjoitti:

mikä on fibromyalgia? pystyykö sitä millään havaitseen? olen käynyt kuvauksissa muistaakseni kolme kertaa ja niissä ei näkynyt mitään. olen myös käynyt hermotesteissä missä ne laittavat piikin lihakseen ja pitää jännittää mutta niissäkään ei näkynyt mitään.

luin netistä tuosta fibromyalgia ja siellä sanottiin että enemmän naisilla ja keski ikäisillä.. mutta kun olen mies ja 18v niin se on näemmä aika harvinaista. meillä on kyllä suvussa ollut reumaa ja nivelrikkoa mutta olen käynyt testeissä je ne näyttävät että ei ole.

• jatkoa
        jatkoa... kirjoitti:

luin netistä tuosta fibromyalgia ja siellä sanottiin että enemmän naisilla ja keski ikäisillä.. mutta kun olen mies ja 18v niin se on näemmä aika harvinaista. meillä on kyllä suvussa ollut reumaa ja nivelrikkoa mutta olen käynyt testeissä je ne näyttävät että ei ole.

ja kiitos kaikille ihmisille jotka ovat tietoisia tästä "taudista". mua helpottaa sekin että jotkut ihmiset uskovat että nämä kivut ovat niin HELVETILLISET!!! ja myös vielä lisäisin nuihin edellisiin, että se helpottaa kun urheilen ja liikun mutta kun pysähsyn esim. nukkumaan niin kestää jotain parituntia että saan unenpäästä kiinni. ja lisäksi vielä että minulla on ERITTÄIN yliliikkuvat nivelet, että johtuuko se vain siittä?

• saara.
        jatkoa kirjoitti:

ja kiitos kaikille ihmisille jotka ovat tietoisia tästä "taudista". mua helpottaa sekin että jotkut ihmiset uskovat että nämä kivut ovat niin HELVETILLISET!!! ja myös vielä lisäisin nuihin edellisiin, että se helpottaa kun urheilen ja liikun mutta kun pysähsyn esim. nukkumaan niin kestää jotain parituntia että saan unenpäästä kiinni. ja lisäksi vielä että minulla on ERITTÄIN yliliikkuvat nivelet, että johtuuko se vain siittä?

Oletko "ensiapuna" kokeillut tehdä esim. Mobilaatista tietynlaisia "kääreitä"...siis ensin Mobilaattia hierottuna käsiin ja sitten tietynlaiset, apteekin puuvillaiset "hanskat" päälle?

Itse tein noin kun kipu oli hurjimmillaan...

Nykyään syön kalarasvoja ja ne kyllä auttavat minua.

• jatkoa
        saara. kirjoitti:

Oletko "ensiapuna" kokeillut tehdä esim. Mobilaatista tietynlaisia "kääreitä"...siis ensin Mobilaattia hierottuna käsiin ja sitten tietynlaiset, apteekin puuvillaiset "hanskat" päälle?

Itse tein noin kun kipu oli hurjimmillaan...

Nykyään syön kalarasvoja ja ne kyllä auttavat minua.

olen myös kokeillut kaikenlaisia rasvoja ja vanhan aikaisia konsteja esim. suolaliosta kääreeseen mutta ne eivät ole auttaneet. olen kokeillut kaikenlaisia särkylääkkeitä mutta ne eivät ole auttaneet. olen kokeillut luontaistuote lääkkeitä ja magnessiumia ja syön vitamiineja päivittäin, mutta ne eivät ole auttaneet. onko mitään muuta kun kalanmaksa öljy juttuja mitkä voisivat toimia koska en oikein luota kalanmaksa öljyihin?. olen myös syönyt kalkki tabletteja.

• paatitonajelija
        jatkoa kirjoitti:

Kipupisteitä on useita, sen voi todeta vaikka t.k.-lääkäri. Yleensä tautiin liittyy yli liikkuvat nivelet, unenlaatu kärsii ja kipu siirtyilee paikasta toiseen, lisäksi ajanmyötä voi tulla masennusta.
        Itselläni on se ja mukavaa ei ole. Lääkkeillä kipua saa siedettäväksi, mut ei kokonaan.
        Käys googlettamasa Fibromyalgia ja näät sieltä yleisimmät kipupisteet. Joku muu voi painella niitä, kun niitä on selkäpuolellakin.
        Testissä 18 kipupistettä, jos 11 osuu oikeaan, niin sinulla toden näköisesti on se. Mul oli 16/18. Tsemppiä.

• fibrosta
        paatitonajelija kirjoitti:

Kipupisteitä on useita, sen voi todeta vaikka t.k.-lääkäri. Yleensä tautiin liittyy yli liikkuvat nivelet, unenlaatu kärsii ja kipu siirtyilee paikasta toiseen, lisäksi ajanmyötä voi tulla masennusta.
        Itselläni on se ja mukavaa ei ole. Lääkkeillä kipua saa siedettäväksi, mut ei kokonaan.
        Käys googlettamasa Fibromyalgia ja näät sieltä yleisimmät kipupisteet. Joku muu voi painella niitä, kun niitä on selkäpuolellakin.
        Testissä 18 kipupistettä, jos 11 osuu oikeaan, niin sinulla toden näköisesti on se. Mul oli 16/18. Tsemppiä.

http://docs.google.com/View?docid=dcpx6378_6dgzsjs

• jatkoa...
        paatitonajelija kirjoitti:

kuinka kauan se fibromyalgia kestää? onkos se koko loppuelämän kestävä sairaus/tauti?entä onko se perillönninen tauti vai onko se tosiaan sellainen että se tulee jos tulee? onko se vaarallinen ruumiille tai mielelle? järki kyllä on lähtenyt jo useaan kertaan ja suutun erittäin herkästi kun minulla särkee jalkoja. googletin tuon fibromyalgian ja siellä sanottiin että sitä on naisilla ja keski-ikäisillä ihmisillä mutta harvemmin nuorilla? onko olemassa olemassa mahdollisuus että sitä on 18v miehellä?

• saara.

Ehkä sinun pitäisi syödä "nivelruokaa"? Eli sinulla on joku hivenaine/vitamiinipuutos?

Kokeile kalarasvoja ja kalan syöntiä ja sitten luontaistuotekaupan "nivelkapseleita".

• ???

onko yleensäkään kala-tuotteista mitään apua koska olen "maistellut" jotain omega-3 tabuja... ja en ole ihmeellisempää vaikutusta kokenut??? en kyllä ole kauaa niitä syönyt että tarviiko niitä syödä kauankin että ne vaikuttaa jotenkin??

• syödähän
        ??? kirjoitti:

onko yleensäkään kala-tuotteista mitään apua koska olen "maistellut" jotain omega-3 tabuja... ja en ole ihmeellisempää vaikutusta kokenut??? en kyllä ole kauaa niitä syönyt että tarviiko niitä syödä kauankin että ne vaikuttaa jotenkin??

Sitä kalaa tarttis syödä vähintään pari kertaa viikossa koko elämän ajan.

Noista kalaöljykapseleista voi myös olla apua, mutta tieteellisesti niitä ei ole kauheasti tutkittu ja näinollen monet saavat niistä pahojakin oireita.

Kala itsessään on ainakin siinä muodossa, jotta kaikki ravinteet imeytyvät ja oikeassa suhteessa.

Myös kasvisrasvoja kannattaa syödä riittävästi.

• vaivat

helpottuvat avannossa käynnistä. Kokeile sitä - eihän sitä tiedä vaikka saisit avun.

• Guitar83

Kärsin vähän samoista vaivoista. Niveliä tuppaa pakottamaan usein, ja etenkin polvet tuntuvat olevan kovilla työpäivän loppupuolella (pitää kävellä melko paljon). Tämä tuntuu hullulta 24-vuotiaasta liki alipainoisesta miehenalusta. Myös lonkat (tai alaselän "kyljet"), ranteet, ala-, ja etenkin yläselkä ja olkapäät oireilee aika-ajoin.

En ole koskaan ottanut noita kipuja puheeksi, kun lääkärissä käydessä on usein paljon muitakin asioita sanottavana ja koskaan ei ole kipuillut muistutukseksi siitä. Muistan kuitenkin että näitä kipuja on ollut jo ihan lapsuudesta lähtien. Iän myötä vain kipupisteet lisääntyy. Kun sukurasite löytyy, eli suvussa paljon nivelrikkoja ja isällä palidrominen reuma, olisiko mahdollista päästä jonkinlaisiin testiin jossa voisi kartoittaa vähän tilannetta? Tai onko mahdollisesti muita ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä kuin kala/kalaöljyt?

Tässä vaiheessa asiaan olisi kuitenkin hyvä puuttua, kun kivut eivät vielä häiritse paljoa esimerkiksi yöunta. Alaselkä vähän joskus. Tällä menolla kuitenkaan ei mene kauaa että ne alkavat häiritsemään, joka on jo valmiiksi uniongelmaiselle paha paikka.

• kyllä

elikkä sinulla ei ole vielä kovin vaikeaa pistää nukkumaan säryn takia? itellä menee se kaksi tuntia että saa unenpäästä kiinni. se on totta, että vanhemmuutta kipu pisteet lisääntyy ja säryt tulevat vahvemmiksi. mitkään lääkkeet eivät auta ja rasvat kuten esim mobilat eivät auta. itse olen saanut kroonisiin kipuihin vaikuttavaa lääkettä nimeltä triptyl ja se on auttanut minua sen verran että olen saanut unenpäästä kiinni. niitä on käytetty ennen masennukseen mutta ne ovat niin pieniä määriä että ne eivät ole siihen tarkoitukseen. kannaatta käydä hakemassa sellainen resepti niin saat unenpäästä kiinni!

• jatkoa
        kyllä kirjoitti:

elikkä sinulla ei ole vielä kovin vaikeaa pistää nukkumaan säryn takia? itellä menee se kaksi tuntia että saa unenpäästä kiinni. se on totta, että vanhemmuutta kipu pisteet lisääntyy ja säryt tulevat vahvemmiksi. mitkään lääkkeet eivät auta ja rasvat kuten esim mobilat eivät auta. itse olen saanut kroonisiin kipuihin vaikuttavaa lääkettä nimeltä triptyl ja se on auttanut minua sen verran että olen saanut unenpäästä kiinni. niitä on käytetty ennen masennukseen mutta ne ovat niin pieniä määriä että ne eivät ole siihen tarkoitukseen. kannaatta käydä hakemassa sellainen resepti niin saat unenpäästä kiinni!

kannaattaa myös käydä reuma testeissä jos epäilet että sinulla on reuma... tai kuvauksissa, niissä kuulemma näkyy jos sinulla on jotain nivelreumaa... itsellä ei ole ja ei ole reumaakaan niin se kuulostaa aika omituiselta. olen jokseenkin kyllästynyt joka päiväiseen särkyyn mutta sen kanssa on pitänyt elää ja se unohtuu kun käleven tai teen jotain muuta mutta kun pistän yöllä nukkumaan niin ei pysty keskittymään mihinkään muuhhun kuin särkyyn...

• Guitar83
        jatkoa kirjoitti:

kannaattaa myös käydä reuma testeissä jos epäilet että sinulla on reuma... tai kuvauksissa, niissä kuulemma näkyy jos sinulla on jotain nivelreumaa... itsellä ei ole ja ei ole reumaakaan niin se kuulostaa aika omituiselta. olen jokseenkin kyllästynyt joka päiväiseen särkyyn mutta sen kanssa on pitänyt elää ja se unohtuu kun käleven tai teen jotain muuta mutta kun pistän yöllä nukkumaan niin ei pysty keskittymään mihinkään muuhhun kuin särkyyn...

Itselläni nukahtaminen kestää muutenkin helposti tunnista kolmeen (joskus on myös maattu koko yö täysin hereillä sängyssä), joten ymmärrettävästi en kaipaa nukkumiseeni kipujen aiheuttamia ongelmia lisäksi. Se onkin yksi suurimmista syistä siihen että kysyin asiasta.

Tänään taas kivut iski yleisimpään paikkaan. Polviin. Vasempaan enemmän. Lähdin suoraan töistä kaupungille tyttöystävän kanssa ja kierreltiin parissa liikkeessä (melko vähän kuitenkin, kävelyä max. kilometri). Vasen polvi kipeytyi niin paljon että oli pakko alkaa kevyesti linkuttamaan. Jalan suoristaminen etenkin teki kipeää. Nyt, n. 3 tuntia reissun jälkeen ei kuitenkaan kipuja juuri ole. Pientä jomotusta vain.

Kumma juttu tämä. Töissä nyt meni melkolailla koko päivä omien jalkojen varassa palloillen, mutta silti ihmetyttää kun ei nämä polvet joudu kuitenkaan kovin painavaa massaa kannattelemaan. Kävelyä saattaa työn puolesta viikossa tulla 20-40 kilometriä, joten liikuntaa ainakin pitäisi suht. riittävästi tulla.

• .....
        Guitar83 kirjoitti:

Itselläni nukahtaminen kestää muutenkin helposti tunnista kolmeen (joskus on myös maattu koko yö täysin hereillä sängyssä), joten ymmärrettävästi en kaipaa nukkumiseeni kipujen aiheuttamia ongelmia lisäksi. Se onkin yksi suurimmista syistä siihen että kysyin asiasta.

Tänään taas kivut iski yleisimpään paikkaan. Polviin. Vasempaan enemmän. Lähdin suoraan töistä kaupungille tyttöystävän kanssa ja kierreltiin parissa liikkeessä (melko vähän kuitenkin, kävelyä max. kilometri). Vasen polvi kipeytyi niin paljon että oli pakko alkaa kevyesti linkuttamaan. Jalan suoristaminen etenkin teki kipeää. Nyt, n. 3 tuntia reissun jälkeen ei kuitenkaan kipuja juuri ole. Pientä jomotusta vain.

Kumma juttu tämä. Töissä nyt meni melkolailla koko päivä omien jalkojen varassa palloillen, mutta silti ihmetyttää kun ei nämä polvet joudu kuitenkaan kovin painavaa massaa kannattelemaan. Kävelyä saattaa työn puolesta viikossa tulla 20-40 kilometriä, joten liikuntaa ainakin pitäisi suht. riittävästi tulla.

uskoisin, että sinulla voi olla nivelreumaa tai jotain...kannattaa tutkia asiaa ja käydä lääkärissä.
        ota selvää ensin vaikka googlen kautta että mitä siellä sanotaan. tuo ei kyllä kuulosta kovin hyvältä! käväse testeissä ja kerro täällä sitten miten kävi.

• takas lääkäriin

Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Voi olla myös entesopatia tyyppistä kipua, joka on jänteiden kiinnikekohdan tulehdusta, tähän reumalääkkeet kuten oxiklorin autaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe