Mitä haittavaikutuksia päivittäinen ibuprofeenin käyttö voi aiheuttaa? Kuinka paljon on liikaa?
Taidan käyttää epäterveellisen paljon särkylääkettä, sillä syön päivittäin vähintään 600 mg:n buranan, usein kaksi, joka tekee siis 13 - 26 mg painokiloa kohti päivässä 47-kiloiselle.
Migreenissä olen ottanut 800 - 1200 mg ibuprofeenia ja 550 mg natriumnaprokseenia (miranax), millaisia haittavaikutuksia tästä voi olla?
Lääkkeiden käyttöä on jatkunut nyt parisen viikkoa, parisen vuotta sitten tilanne oli sama mutta pääsin irti kierteestä. nyt tuntuu etten voi olla ottamatta särkylääkettä, sillä päätäni särkee päivittäin, samoin selkääni ja unen saantikin helpottuu lääkkeissä. Mikä olisi parhain keino päästä irti lääkekierteestä, sillä pidemmän päälle tämä ei varmasti ole hyvä vaihtoehto 17-vuotiaalle?
liikaa ibuprofeenia?
11
3391
Vastaukset
- Tuksu
ibuprofeenin yleisin haittavaikutus on vatsa ja suolistokanavan oireet, eli suomeksi vatsakipu... pahimmillaan vatsahaava ja verenvuoto maha-suolikanavasta. joidenkin vatsa on herkempi kuin toisten.
ei tuo 1200mg kuulosta hirveen pahalta määrältä, mutta tietenkin mitä vähempi, sitä parempi. Itse jouduin syömään muutaman kuukauden annoksella 1600mg/päivä. Mieluummin kuitenkin noita söin kun vaihtoehtona oli opiaattipohjaiset särkylääkkeet.
vaikka ibuprofeeni ei aiheita fyysistä riippuvuutta, se voi aiheuttaa (kuten mikä tahasta lääke) henkistä riippuvuutta. eli kun tiedät ettet saa (tai ota) lääkettä niin varmasti tuntuu kipua. itse pääsin eroon henkisestä riippuvuudesta hiljalleen vähentämällä lääkeannosta/päivä.
suosittelisin käymistä lääkärillä, ihan vaikka juttelemassa ja selvittämässä voiko särkyjen takana olla jokin helposti hoidettava asia/sairaus.
Lääkekierre kannattaa katkaista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ei varmasti ole terveellistä syödä vuosia säännöllisesti lääkkeitä (siis jos ei ole sairauden takia pakko). Rohkeasti vaikka lääkärille juttelemaan.- Tuksu = Trin82
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000019097658#22000000019097658
tuossa muuten tarinani...
- muitakin lääkkeitä
Miksi ihmeessä syöt migreeniin pelkkiä tulehduskipulääkkeitä. Oletko kokeillut varsinaisia migreenilääkkeitä, kuten esim. Imigran yms. Migreeniin on olemassa sitäpaitsi paljon muitakin lääkkeitä - käyhän neurologin juttusilla!
- strong.thin.pretty.
minulle määrättiin migreeniin ja auttavatkin. terveydehoitaja vaan väitti miranaxien olevan voimakkaita ja aiheuttavan sivuvaikutuksia. enpä usko, luulen että täti oli huolissaan alipainosta ja tiesi muutenkin lääkkeiden kulutuksestani tuolloin - oli varsin kauhuissaan kun pieni kahdeksasluokkalainen oli syönyt 800 mg:n buranan! Mutta niin näkyy olevan lukion terveystiedon oepttajakin. Kuusisataset ovat kuulemma tämän ikäisille aivan liian vahvoja.
Myös e-pillerit ovat lisänneet migreeniä, mutta sen tiesinkin jo pillerit aloittaessani. migreeni ei siis ole suurin ongelma, sitä on ehkä kerran kuussa. suurin ongelma on burana ja se, etten pysty lopettamaan sen käyttöä, se on henkisesti raskasta sillä se tuo aina avun ja unen.
Täytyy myöntää että nykyäänkin otan joskus buranan muiden aamulääkkeiden mukana vaikka ei kipua olisikaan. Saatan myös ottaa buranaa (3 - 4 * 600mg)ihan vaan suoranaiseen vtutukseen, en tiedä miksi, mutta se tuntuu helpottavan. Olisi mukavaa päästä suhtkoht helposti irti tästä kierteestä, sillä olen myös masentunut ja olen kärsinyt syömishäiriöistä (anoreksia ja bed) viimeiset kolme vuotta ja nyt on tullut kuvioihin mukaan masennus ja itkuherkkyys. Lääkkeiden ottaminen helpottaa oloa sillä tunnen itseni terveeksi syödessäni paljon lääkkeitä ja erilaisia vitamiineja. Siltikin haluaisin päästä tästä eroon, sillä en halua tuhota sisäelimiäni turhalla käytöllä. - tulehduskipulääke
strong.thin.pretty. kirjoitti:
minulle määrättiin migreeniin ja auttavatkin. terveydehoitaja vaan väitti miranaxien olevan voimakkaita ja aiheuttavan sivuvaikutuksia. enpä usko, luulen että täti oli huolissaan alipainosta ja tiesi muutenkin lääkkeiden kulutuksestani tuolloin - oli varsin kauhuissaan kun pieni kahdeksasluokkalainen oli syönyt 800 mg:n buranan! Mutta niin näkyy olevan lukion terveystiedon oepttajakin. Kuusisataset ovat kuulemma tämän ikäisille aivan liian vahvoja.
Myös e-pillerit ovat lisänneet migreeniä, mutta sen tiesinkin jo pillerit aloittaessani. migreeni ei siis ole suurin ongelma, sitä on ehkä kerran kuussa. suurin ongelma on burana ja se, etten pysty lopettamaan sen käyttöä, se on henkisesti raskasta sillä se tuo aina avun ja unen.
Täytyy myöntää että nykyäänkin otan joskus buranan muiden aamulääkkeiden mukana vaikka ei kipua olisikaan. Saatan myös ottaa buranaa (3 - 4 * 600mg)ihan vaan suoranaiseen vtutukseen, en tiedä miksi, mutta se tuntuu helpottavan. Olisi mukavaa päästä suhtkoht helposti irti tästä kierteestä, sillä olen myös masentunut ja olen kärsinyt syömishäiriöistä (anoreksia ja bed) viimeiset kolme vuotta ja nyt on tullut kuvioihin mukaan masennus ja itkuherkkyys. Lääkkeiden ottaminen helpottaa oloa sillä tunnen itseni terveeksi syödessäni paljon lääkkeitä ja erilaisia vitamiineja. Siltikin haluaisin päästä tästä eroon, sillä en halua tuhota sisäelimiäni turhalla käytöllä.Miranaxin vaikuttava aine on naprokseeni, joka on tulehduskipulääke. Siis kuuluu samaan ryhmään buranan kanssa. Migreenin varsinaisia täsmälääkkeitä ovat sumatriptaani, tsolmitriptaani, naratriptaani, ritsatriptaani, almotriptaani ja eletriptaani (kauppanimet vaihtelee).
- Densa
määrä pitäisi mitään vaikuttaa.Itse syön neljästä kahdeksaan 800mg:n buranaa päivässä jo pari vuotta mennyt eikä mitään vaivoja ole ollut.
- Tuksu
neljästä kahdeksaan 800mg:n buranaa? eli max 6400mg = 6,4g? Pharmacasta muistan lukeneeni maksimi päiväannoksen olevan 3200mg. Jos ei muita vaivoja ole, niin ainakin maksa-arvot on varmasti pilvissä... suosittelisin testaamaan. Voi mennä samaan kategoriaan vuosia rankasti juoneiden kanssa... Ihme ettei mitään vaivoja ole.....
- Tuksu
Tuksu kirjoitti:
neljästä kahdeksaan 800mg:n buranaa? eli max 6400mg = 6,4g? Pharmacasta muistan lukeneeni maksimi päiväannoksen olevan 3200mg. Jos ei muita vaivoja ole, niin ainakin maksa-arvot on varmasti pilvissä... suosittelisin testaamaan. Voi mennä samaan kategoriaan vuosia rankasti juoneiden kanssa... Ihme ettei mitään vaivoja ole.....
niin ja jos on oikeasti noin kovia kipuja mitä tuo lääkemäärä antais olettaa ni on toki olemassa vahvempiakin kipulääkkeitä. Turha tuhota oma maksa jos muitakin vaihtoehtoja on... Lääkäriltä voi kysyä.
- Körö körö
käytöksesi liikenteessä. Hullu mikä hullu.
- isonox
Vuosittain menehtyy meillä Suomessa yli 300 ihmistä tulehduskipulääkkeiden aiheuttamiin vatsa, ja suolisto verenvuotoihin.
- mth75
1800mg/pv alkaa olla siinä rajalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi663286Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj903066SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1773018- 1372396
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä412376Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2052211Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li361724Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön4011689Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi521688Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "21361