Gal. 5:13-26 HENKI JA LIHA
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
5:15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
----
Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14).
Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).
Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan (j. 15). Itsellänikin on koira.
Joskus koirapuistossa koirien kesken on sattunut uhkaavia tappelutilanteita, jolloin omaa koiraani on purtu. Aina ei ihmisenkään väliintulo rauhoita heti koiria.
Samankaltaisessa tilanteessa on Paavalikin Galatian kristittyjen suhteen; hän kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).
Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23). Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin! Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).
Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen. Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24).
Lue Room. 6:s luku!
--
Pohdittavaa:
- Miten voit käytännössä toteuttaa Paavalin kehoitusta Vaeltakaa hengessä??
- Onko oikein etsiä synneistä aste-eroja tai laittaa niitä "pahemmuusjärjestykseen" (j.19-21)?
--Mihin kaste velvoittaa meitä (Room. 6)?
Gal. 5:13-26 (Osa 12)
24
688
Vastaukset
- kasteeseen
Pohdittavaa:
- Miten voit käytännössä toteuttaa Paavalin kehoitusta Vaeltakaa hengessä??
*** Paavali vaelsi paljon itse mutta älkäämme vaeltako saamaa tietä ainakaan murhaajana. Paaveli oli tosi julma Jeesuksen seuraajien kiduttaja ja murhaaja joten ilmeisesti hänkään ei ollut ymmärtänyt älä tapa käskyjen Jumalallisuutta vaan herran jumalattomuuden.***
- Onko oikein etsiä synneistä aste-eroja tai laittaa niitä "pahemmuusjärjestykseen" (j.19-21)?
***On kai! Saatana palkitsee eritavalla saatanallisuudet. Paavali sai synneistää kunnian kirjoittaa raamattuun tekstiä ja sitä oikeutta ei kaikki syntiset saa***
--Mihin kaste velvoittaa meitä (Room. 6)?
***Riippuu kasteesta. Ainoa Jumalallinen kaste on äidin lapsivesikaste ja se velvoittaa kunnioittamaan Jumalaa ja Jeesusta ja vanhempiamme sekä esivanhempiamme suurella rakkaudella sillä heiltä olemme elämämme saaneet.
Pakanalliset ja erityisesti pakkokasteet eivät velvoita mihinkään.
Aamukaste velvoittaa nauttimaan siitä erikoisesti kesällä luonnossa.*** Pohdittavaa:
- Miten voit käytännössä toteuttaa Paavalin kehoitusta Vaeltakaa hengessä (Gal. 5:25)?
---
Olen innokas puutarhanhoitaja.
Olen yrittänyt laitella puutarhaani syväpenkkejä, jotta kasvien juuret voisivat helposti työntyä syvälle maahan ja näin saada tarpeeksi ravinteita ja vettä silloinkin, kun kuiva kausi yllättää.
Meilläkin on elämässämme näitä "kuivia" kausia. Ellemme ole kunnolla juurtuneina Kristukseen ja hänen sanaansa, voi uskonelämämme kuihtua ja näivettyä kokonaan pois.
Maaperässä pieneliöt ja madot muokkaavat koko ajan maata, jotta se muuttuisi kasveille sopivaan muotoon eli mullaksi.
Niin Jumalakin muokkaa meidän sydämemme maaperää itselleen sopivaksi ja otolliseksi. Tässä hän joskus käyttää kovaakin kättä. Joudumme kärsimyksiin ja ahdistuksiin.
Kaiken takana on kuitenkin Jumalan hyvä tahto meidän parhaaksemme, jotta toteutuisi Matt.13. luvun jae 23, jossa Jumalan sanan siemen osuu hyvään maahan ja tuottaa paljon satoa:
"Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa; kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää".- sinä vaellat?
Et ainakaan Totuuden Hengessä, sillä jos siinä vaeltaisit, et kysyisi neuvoja ihmisiltä:
"Miten sinä voi tehdä sitä tai tätä?" sinä vaellat? kirjoitti:
Et ainakaan Totuuden Hengessä, sillä jos siinä vaeltaisit, et kysyisi neuvoja ihmisiltä:
"Miten sinä voi tehdä sitä tai tätä?"sinä vaellat? :"Et ainakaan Totuuden Hengessä, sillä jos siinä vaeltaisit, et kysyisi neuvoja ihmisiltä: "Miten sinä voi tehdä sitä tai tätä?"
---
Kyllä hyviä neuvonantajia ja Jumalan asettamia opettajia tarvitaan seurakunnissamme (1. Kor. 12:28).
"Hankkeet sortuvat, missä neuvonpito puuttuu; mutta ne toteutuvat, missä on runsaasti neuvonantajia" (Snl 15:22).- Kuka on Raamatun oikea opet...
Tapio522 kirjoitti:
sinä vaellat? :"Et ainakaan Totuuden Hengessä, sillä jos siinä vaeltaisit, et kysyisi neuvoja ihmisiltä: "Miten sinä voi tehdä sitä tai tätä?"
---
Kyllä hyviä neuvonantajia ja Jumalan asettamia opettajia tarvitaan seurakunnissamme (1. Kor. 12:28).
"Hankkeet sortuvat, missä neuvonpito puuttuu; mutta ne toteutuvat, missä on runsaasti neuvonantajia" (Snl 15:22).Lue siis vaikka nämä kaksi Raamatun ilmoitusta:
Joh.16:12-15 ja 1.Joh.2:27.
Ja tästä voit lukea minkälaisen kohtelun tässäkin keskustelussa
ovat saaneet Totuuden Hengen saaneet ihmiset: Joh.17:14. Kuka on Raamatun oikea opet... kirjoitti:
Lue siis vaikka nämä kaksi Raamatun ilmoitusta:
Joh.16:12-15 ja 1.Joh.2:27.
Ja tästä voit lukea minkälaisen kohtelun tässäkin keskustelussa
ovat saaneet Totuuden Hengen saaneet ihmiset: Joh.17:14.Edelleen olen sitä mieltä, että tarvitsemme oikeita paimenia ja opettajia seurakuntiimme.
Joka muita paimentaa ja opettaa, hänellä on suuri vastuu.
Paavali kirjeessään Tiitukselle opettaa millaisen tulee seurakunnan kaitsijan olla: "....hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla, että kumoamaan vastaasanojain väitteet" (Tiit. 1:9).
Minkä tähden on näin?
Paavali jatkaa:
Tiitus 1:10-16
1:10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
1:11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.
1:12 Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa".
1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
1:15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
1:16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.
Paavali toteaa, että kreetalaisten ja varsinkin siellä asuvien juutalaisten (ympärileikattujen) keskuudessa ilmenee paljon harhaoppeja. Näiden harhaoppien levittäjiltä on ”suut tukittava” (11) ja heitä on nuhdeltava ankarasti (13).
Valitettavasti tämänpäivän seurakunnissa on usein tilanne sama. Kunnon paimenia on harvassa. Kurittomuutta ja turhanpuhumista löytyy paljon.
"Missä on kuriton kansa, sieltä puuttuu pyhä papisto" sanonta pitää paikkansa.
Rukouksenamme olkoon:
”Vihi papit, Herra, meille,
uskolliset paimenet,
jotka käyvät edellämme,
tuovat armon uutiset.
Kutsumuksen heille annat,
itse heitä ohjaat, kannat.”
(Virsi 250:3)
- Ihmisiltäkö vai Jumalalta?
Oletko saanut opetusta Pyhän Hengen välityksellä suoraan taivaasta
vai ihmisten välityksellä heidän erilaisista ihmisopeistaan?- paasaamaan?
Miksi et käytä rekisteröimääsi nimimerkkiäsi?
Ihmisiltäkö vai Jumalalta?: "Oletko saanut opetusta Pyhän Hengen välityksellä suoraan taivaasta".
---
Tuntuu kovin mahtipontiselta.
Miten se on mahdollista tänä päivänä?
Mitä lisää opetusta me tarvitsemme Raamatun lisäksi?
Eikö olisi parempi toimia samalla tavalla kuin berealaiset toimivat:
"Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja TUTKIVAT JOKA PÄIVÄ KIRJOITUKSIA, oliko asia niin" (Apt. 17:10,11).- Kyllä
Tapio522 kirjoitti:
Ihmisiltäkö vai Jumalalta?: "Oletko saanut opetusta Pyhän Hengen välityksellä suoraan taivaasta".
---
Tuntuu kovin mahtipontiselta.
Miten se on mahdollista tänä päivänä?
Mitä lisää opetusta me tarvitsemme Raamatun lisäksi?
Eikö olisi parempi toimia samalla tavalla kuin berealaiset toimivat:
"Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja TUTKIVAT JOKA PÄIVÄ KIRJOITUKSIA, oliko asia niin" (Apt. 17:10,11)."Me olemme kaiken tämän todistajat - samoin Pyhä Henki,
jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat.
Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja aikoivat tappaa heidät."
Jospa sinäkin olisit alusta alkaen tutkinut joka päivä kirjoituksia,
ja etsinyt elämääsi uskon sijasta ainoastaan totuutta,
ei sinunkaan ylläsi olisi vaikuttamassa Jumalan kirous: Jeremia 17:5-10 - poistettavia kirjoituksia e...
paasaamaan? kirjoitti:
Kyllä kirjoitti:
"Me olemme kaiken tämän todistajat - samoin Pyhä Henki,
jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat.
Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja aikoivat tappaa heidät."
Jospa sinäkin olisit alusta alkaen tutkinut joka päivä kirjoituksia,
ja etsinyt elämääsi uskon sijasta ainoastaan totuutta,
ei sinunkaan ylläsi olisi vaikuttamassa Jumalan kirous: Jeremia 17:5-10Nimimerkki kyllä :"Jospa sinäkin olisit alusta alkaen tutkinut joka päivä kirjoituksia,..."
---
Jospa käyttäisit samaa nimimerkkiä, niin tiedämme, kenen kanssa keskustelemme.
--
Kehoituksesi tutkia Sanaa, yksikseen ja näin yhdessäkin, on aiheellinen.
Ellemme tunne Jumala Sanaa, eksymme:
Jeesus varoittaa: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa" (Mt 22:29.).- kysyy totuus
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki kyllä :"Jospa sinäkin olisit alusta alkaen tutkinut joka päivä kirjoituksia,..."
---
Jospa käyttäisit samaa nimimerkkiä, niin tiedämme, kenen kanssa keskustelemme.
--
Kehoituksesi tutkia Sanaa, yksikseen ja näin yhdessäkin, on aiheellinen.
Ellemme tunne Jumala Sanaa, eksymme:
Jeesus varoittaa: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa" (Mt 22:29.).Joh.16:13-15
Ja miksi olet lähtenyt ilman sitä?
Apt.1:4-5 kysyy totuus kirjoitti:
Joh.16:13-15
Apt.1:4-5Miksi sinulta puuttuu tämä?
kysyy totuus :Joh.16:13-15
Apt.1:4-5
---
Miten tämän Totuuden Hengen mielestäsi saa?Tapio522 kirjoitti:
Miksi sinulta puuttuu tämä?
kysyy totuus :Joh.16:13-15
Apt.1:4-5
---
Miten tämän Totuuden Hengen mielestäsi saa?Halauatko todella saada sydämeesi Kristuksen Totuuden Hengen?
Oletko valmis luopumaan kaikesta siitä ihmisten arvostuksesta, jota sinä
nykyisessä uskossasi nautit?
Oletko valmis siihen, että Totuuden Hengen satuasi ensimmäiset viholliset
löytyvät omasta kodistasi?
Oletko valmis ottamaan vastaan sen vihan, jota tässäkin keskustelussa
Totuuden Hengen saaneet ihmiset ovat saaneet?
Oletko valmis luopumaan kaikesta tästä:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään,
ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan,
vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Joka ei
kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.
Jos joku teistä aikoo rakentaa tornin, niin kai hän ensin istuu arvioimaan
kustannuksia nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa torni valmiiksi.
Muuten voi käydä niin, että hän laskee perustuksen mutta joutuu
jättämään työn kesken. Silloin kaikki, jotka tämän näkevät, alkavat
pilkata häntä: 'On siinäkin mies! Alkoi rakentaa, mutta kesken se jäi'."
Mieti nyt aluksi näitä. Jos et ole valmis luopumaan nykyisestä
elämästäsi ja uskostasi ja sydämessäsi vaikuttavasta hengestä,
niin tämä asia saa minun puolestani jäädä tähän.
Mutta jos olet valmis jatkamaan, niin kerron sitten lisää.TeuvoSuni kirjoitti:
Halauatko todella saada sydämeesi Kristuksen Totuuden Hengen?
Oletko valmis luopumaan kaikesta siitä ihmisten arvostuksesta, jota sinä
nykyisessä uskossasi nautit?
Oletko valmis siihen, että Totuuden Hengen satuasi ensimmäiset viholliset
löytyvät omasta kodistasi?
Oletko valmis ottamaan vastaan sen vihan, jota tässäkin keskustelussa
Totuuden Hengen saaneet ihmiset ovat saaneet?
Oletko valmis luopumaan kaikesta tästä:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään,
ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan,
vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Joka ei
kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.
Jos joku teistä aikoo rakentaa tornin, niin kai hän ensin istuu arvioimaan
kustannuksia nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa torni valmiiksi.
Muuten voi käydä niin, että hän laskee perustuksen mutta joutuu
jättämään työn kesken. Silloin kaikki, jotka tämän näkevät, alkavat
pilkata häntä: 'On siinäkin mies! Alkoi rakentaa, mutta kesken se jäi'."
Mieti nyt aluksi näitä. Jos et ole valmis luopumaan nykyisestä
elämästäsi ja uskostasi ja sydämessäsi vaikuttavasta hengestä,
niin tämä asia saa minun puolestani jäädä tähän.
Mutta jos olet valmis jatkamaan, niin kerron sitten lisää.vain yhden ainoa Totuuden Hengen tähden:
"Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois,
sillä hänellä oli paljon omaisuutta."TeuvoSuni kirjoitti:
vain yhden ainoa Totuuden Hengen tähden:
"Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois,
sillä hänellä oli paljon omaisuutta."kuinka monella tuleekaan esteeksi oma minä;
se kun tahtoo elää ei kuolla. Oman elämänsä
ohjaksissa tahdotaan olla ja näin kulkea omaa
uskon tietä.
Ja tälle oman uskon tielle vetäjiä ja houkuttelijoita ja vieläpä oikeaksi tieksi
julistajia on pilvin pimein.
Niin vaikeaa se todella on päästä, käydä sille
Uskon tielle joka johtaa iankaikkiseen Elämään
Jeesuksen luona.- ..ei ole..
ArmiK kirjoitti:
kuinka monella tuleekaan esteeksi oma minä;
se kun tahtoo elää ei kuolla. Oman elämänsä
ohjaksissa tahdotaan olla ja näin kulkea omaa
uskon tietä.
Ja tälle oman uskon tielle vetäjiä ja houkuttelijoita ja vieläpä oikeaksi tieksi
julistajia on pilvin pimein.
Niin vaikeaa se todella on päästä, käydä sille
Uskon tielle joka johtaa iankaikkiseen Elämään
Jeesuksen luona.luopunut Kristuksen vuoksi kaikesta omaisuudestanne
jakamalla ja antamalla sitä köyhille. Ettekä ole luopuneet sukulaisistanne, sydänystävistänne puhumattakaan. Elikkä, elämästänne Jeesuksen nimen tähden. Te molemmat todistatte itseänne vastaan jokapäiväisillä teoillanne ja täällä viettämällänne
ajalla. Täällä ei ole köyhiä, ei kurjia, ei sairaita eikä muitakaan, joita te voisitte parantaa. ..ei ole.. kirjoitti:
luopunut Kristuksen vuoksi kaikesta omaisuudestanne
jakamalla ja antamalla sitä köyhille. Ettekä ole luopuneet sukulaisistanne, sydänystävistänne puhumattakaan. Elikkä, elämästänne Jeesuksen nimen tähden. Te molemmat todistatte itseänne vastaan jokapäiväisillä teoillanne ja täällä viettämällänne
ajalla. Täällä ei ole köyhiä, ei kurjia, ei sairaita eikä muitakaan, joita te voisitte parantaa.ole käytännössä näin vielä ollut, mutta se on sydämessä, kaikki saa mennä jos Jumala näin hyväksi
näkee.
Ja näin on kaikki mikä on minun on Jumalan ei ole
mikään siis itseni omaa.
Ja kun kaikki on Jumalan niin kaikki myös on
Jumalan lasten kanssa yhtä.
Juuri näin kun Raamatussa on:"Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,"
Kun ihminen on tullut Jumalan riisuamaksi ja
"särkemäksi" ja saanut armon käydä ahtaasta
portista sisälle Jeesuksen Vapahtajan kohtaamiseen.
Niin siinä ihminen oman elämän kuoltua lopullisesti saa uuden Hengen ja uuden mielen.
Tapahtuu se todellinen ylhäältä uudestisyntyminen
ihmisestä tulee UUSI LUOMUS kaikki vanha on kadonnut sitä ei enää ole.
Mutta tiedän tällainen puhe on täysin käsittämätöntä luonnolliselle ihmiselle ei hän
voi sitä ymmärtää.
Mutta totta se on.
Totta ovat Jeesuksen sanat siitäkin mitä Hän
sanoo kuinka ihmisen on kadotettava elämänsä,
ei muuten voi löytää Elämää, Elämää Jeesuksessa.- niinkuin väittät
ArmiK kirjoitti:
ole käytännössä näin vielä ollut, mutta se on sydämessä, kaikki saa mennä jos Jumala näin hyväksi
näkee.
mikään siis itseni omaa.
Juuri näin kun Raamatussa on:"Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,"
Niin siinä ihminen oman elämän kuoltua lopullisesti saa uuden Hengen ja uuden mielen.
Mutta tiedän tällainen puhe on täysin käsittämätöntä luonnolliselle ihmiselle ei hän
voi sitä ymmärtää.
Mutta totta se on.
ei muuten voi löytää Elämää, Elämää Jeesuksessa.niin laitapa minulle sitten vaikka sata euroa, tarvitsisin kipeästi. tässä nähdään valehteletko taas kerran vai puhutko totta. Sanot että kaikki on Jumalan ja lastensa yhteistä. Kyllä jaksatte täällä noita lorujanne ja valheitanne juoksuttaa.
niinkuin väittät kirjoitti:
niin laitapa minulle sitten vaikka sata euroa, tarvitsisin kipeästi. tässä nähdään valehteletko taas kerran vai puhutko totta. Sanot että kaikki on Jumalan ja lastensa yhteistä. Kyllä jaksatte täällä noita lorujanne ja valheitanne juoksuttaa.
Se tulee kantamaan sinut iankaikkisuuteen saakka.
Mutta sadalla eurolla et pitkälle pötki, vaikka
saisit sellaisen joka päivä, sillä:
"Te ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."niinkuin väittät kirjoitti:
niin laitapa minulle sitten vaikka sata euroa, tarvitsisin kipeästi. tässä nähdään valehteletko taas kerran vai puhutko totta. Sanot että kaikki on Jumalan ja lastensa yhteistä. Kyllä jaksatte täällä noita lorujanne ja valheitanne juoksuttaa.
huomannut tätä: "Ja kaikki, jotka USKOIVAT, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,"
Mikä siis onkaan LORUA?
IHMETTELEN....
Vaikka ei se ihme ole...- .. ketku :
ArmiK kirjoitti:
ole käytännössä näin vielä ollut, mutta se on sydämessä, kaikki saa mennä jos Jumala näin hyväksi
näkee.
mikään siis itseni omaa.
voi sitä ymmärtää.
Mutta totta se on.
ei muuten voi löytää Elämää, Elämää Jeesuksessa.Et mistään ole luopunut Kristuksen nimen tähden!
Et siis ole kulkenut ahtaan portin kautta sisään.
Siksipä sanonkin! " LOPETA VALEHTELEMINEN JEESUKSEN NIMISSÄ , SINÄ LAITTOMUUDEN TEKIJÄ JA VARAS ! " .. ketku : kirjoitti:
Et mistään ole luopunut Kristuksen nimen tähden!
Et siis ole kulkenut ahtaan portin kautta sisään.
Siksipä sanonkin! " LOPETA VALEHTELEMINEN JEESUKSEN NIMISSÄ , SINÄ LAITTOMUUDEN TEKIJÄ JA VARAS ! "henki näin sanoo?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704