Hei !
Olen 20-vuotias seksuaalisesti kokematon nainen ja haluaisin tietää seuraavia asioita kondomin
käytöstä. Pari kertaa minulla olisi ollut kiinnostava mies ja mietin yhdenilaan suhdetta, mutta kondomin käyttöön liittyvät seikat ovat epäröittäneet minua. Saisinko vastauksia asiallisesti seuraaviin kysymyksiin?
Kiitos !
1) Voiko kondomi mitenkään luiskahtaa pois miehen siittimen päältä yhdynnässä ? Eli onko siitä esimerkiksi pidettävä kiinni yhdynnän aikana ? Onko luiskahtaminen mitenkään mahdollista ?
2) Miten helposti kondomi voi hajota yhdynnän aikana ja tuleeko siihen helposti rikkoutumisia
esim. kynsillä tai jos emätin ei anna periksi ?
3) Kun kondomia otetaan pois yhdynnän jälkeen voiko mies esimerkiksi saada jotakin tartuntoja minulta, koska koskehan hän käytettyä kondomia ja ottaessaan sen pois hän kuitenkin joutuu koskemaan
siittimeensä ja ehkä ? terskaansakin? Kun mies on ottanut kondomin pois, hän ei varmaankaan voi koskea minuun ennen kun on pessyt kätensä ?
4) Miten suuri todennäköisyys on saada suuseksistä tartunta jos itse on nuoltavana ?
5) Miten hyvin kondomi yleensä pysyy yhdynnän aikana paikoillaan ja kuinka hyvin se suojelee raskaudelta.
Kiitos !
Kondomin käytöstä
12
5109
Vastaukset
- asiallinen2
no kun tuon ikäinen olet niin koitappas oikein tarkkaan miettiä ja vaikka kokeilla miten se käytännössä toimii niin eiköhän ne asiat siitä selkiinny.
- *Unna
Itse olet sitten varmaan jo vanha ja kokenut.
Tekstisi ei kyllä anna sitä kuvaa.
- Kyukeros
En halua pelotella, mutta kohtiin 1 ja 5 viitaten olen sitä mieltä, että kyllä kondomi saattaa lähteä pois, ellei mies ole huolellinen tai jos miehellä on huomattavan pieni elin.
Vaikka itselläni on keskikokoinen, jäi kumi kerran ex-tyttöystäväni sisään vetäessäni siitintä ulos. Onneksi se jäi huulille näkyviin, jolloin otin sen varovaisesti pois eikä sisältö päässyt häneen sisäänsä.
Itse olen ainakin kesken toimituksen välillä tarkistanut kädellä, että kondomi on paikoillaan.- Anonyymi
Minä lasken mällit ensin sisäön ja sitten kumi päälle.Arto
- keski-ikäinen rouva jo
1. Kondomi pysyy melko hyvin paikallaan. Tietysti jos mieheltä erektio häviää tai laimenee kesken touhujen, niin sitten kortsu voi lähteä pois. Jos taas kiihkeätä toimintaa on, rajua nytkytystä, niin voihan sitä joskus se kortsu vähän valahtaa, mutta ei nyt sentään ihan pois päältä pitäisi lähteä. Ei siitä kiinni tarvitse pitää yhdynnän aikana.
2. Jos on pitkät kynnet niin tottavie täytyy varoa ettei raapaise kortsua rikki, mutta kyllä se emätin periksi antaa, kunhan on rento ja kostunut. Sitten jos jännittää hulluna eikä paikat ole kosteat niin voi olla vain työlästä ja kivuliasta koko homma, mutta silloin ei kyllä kannata hommiin ruvetakaan...
3. Niin mitä tartuntoja... se nyt olisi ihan viisasta käydä kokeissa jos edes epäilee että jotain tartuntavaaraa edes olisi? Kyllä se mies voi koskea sinuun ilman käsienpesua, ellei hän sitten ole jo luonnostaan todella siisti yms. Eli käykö viemässä käytetyn kortsun vessaan ja peseytyy samalla, vai heittääkö vain kortsun yöpöydälle...
4. Olen kuullut että nämä herpes-virukset ovat jotenkin sekoittuneet, että se huulessa oleva ja alapääherpes... tiedä sitten voiko saada alapäähän jonkun vaivan jos miehellä on vaikka huuliherpes ja hän nuolee, kertokoon ken tietää? Mutta eiköhän tuo riski tauteihin suuseksissä ole aika pieni, tämä ihan mutu-tuntumaa.
5. Kyllä kortsu oikein käytettynä on hyvä suoja tauteja ja raskauksia vastaan. MUTTA, joskus se voi pettää, se kannattaa muistaa. Eli jos haluaa pelata varman päälle, niin välttäisi yhdyntää kokonaan juuri siinä kierron puolivälissä muutamana päivänä jolloin munasolu irtoaa. Jos huono tuuri käy niin tietty se käy niin että kortsu pettää juuri silloin kun sulla on ovulaatio. - neuvo
Katsoppa tuolta tietoa kondomin käytöstä:
http://www.aidstukikeskus.fi/print.php?content.34
Jos et ole aiemmin ollut yhdynnässä tai harrastanut suuseksiä, sinulla ei pitäisi olla sukupuolitauteja. Näin ollen seksikumppanisi ei saa sinusta mitään tartuntoja. Yhdynnän jälkeinen pesu ei estä sukupuolitautien tarttumista.
Tässä vielä linkki sukupuolitaudeista:
http://www.iltalehti.fi/seksologi/200701125567769_sx.shtml - hyvä vinkki
Olet jo saanut paljon vastauksia, mutta sellainen neuvo minulla olisi liittyen tuohon kondomin pois luiskahtamiseen ja hajoamiseen, että liukasteen käyttö vähentää näiden riskiä!
Usein kortsu hajoaa siksi, että nainen on liian kuiva ja kitka kasvaa liian suureksi. Samasta syystä kortsu voi myös helposti lähteä pois, eli kun mies kostuu, mutta nainen ei, miehen touhutipat saavat kortsun liukkaaksi sisäpuolelta ja naisen kuivuus saa sen tarttumaan naiseen ja miehen elin liukahtaa pois.
Kannattaa siis varmuuden vuoksi käyttää jotain _kondomin kanssa_ sopivaa liukastetta, esim. glid-liukastetta. Myös sopimaton liukaste, esim. vaseliini voi haurastuttaa kortsun, joten mitään, missä ei sanota, että sopii kondomin kanssa käytettäväksi ei kannata käyttää! - Lop.
Kondomia käyttäessä sadasta yhdynnästä viisi johtaa raskauteen.
- _M_
Toteamalla "5 sadasta yhdynnästä johtaa raskauteen" viittaat ilmeisesti siihen, että kondomin varmuus on 95 %. Yhdeksänkymmenenviiden prosentin varmuus tarkoittaa kuitenkin sitä, että sataa käyttövuotta kohti tulee viisi raskautta. Joka 20. yhdyntä ei missään tapauksessa johda raskauteen, edes ilman mitään ehkäisyä, saati kondomin kanssa.
- Vuosien kokemus
Ihan kokemuksesta voisin sanoa, että kondomi voi rikkoutua ja luistaa pois päältä. Suuseksissä on mahdollista saada tartunta, koska siinä limakalvot koskettavat toisiaan. Suuseksissä käsittääkseni tartuntariski on pienempi kuin emätinyhdynnässä.
Kondomin rikkoutumisen syyksi väitetään useinmiten kynsiä tai koruja tms. Mielestäni rikkoutumisen yleisin syy on emättimen huono liukkaus tai kondomin väärä koko. Myös kondomin pois luistamiseen syynä on useinmiten miehen touhutipat, kondomin liukaste ja kondomin väärä koko. Yleensä neuvotaan hankkimaan 'sopivia' kondomeja, mutta aina sen sopivan löytäminen ei olekaan niin helppoa. Penikset ovat eri muotoisia ja mallisia (ja tietenkin eri kokoisia). Kondomi voi olla kovin eri tavoin vääränlainen/sopimaton. On täysin mahdollista että kondomi on samaan aikaan liian tiukka ja väljä. - Anonyymi
Jos olet kokematon, miten sinulta tauteja voisi saada?
- Anonyymi
Miten nuo pitkäkyntiset naiset....miten ne perseen pyyhkii paskannuksen jälkeen ja miten pillun pesee ????
Hajumailma pelottaa mikä sieltä voi tulla eteen ,niin siksi en ole haalannut kämpille koskaan pitkä kyntistä..mutta mikä on totuus ? nämä oli vaan mun arveluja ? voihan niillää olla joku tiski harja jolla ne alapäänn pesee?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854588- 1643552
- 533149
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1981967- 321799
- 461783
- 241763
- 571694
- 191607
- 181601