Mitä Ellen White katseli

Adventisteilla on uskomus, että Ellen White näki taivaassa Jumalan kirjoittamat Mooseksen vuorelta tuomat kivitaulut.

Raamutun taulut: "Ja Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta ja hänen kädessään oli KAKSI LAIN TAULUA. Ja tauluihin oli KIRJOITETTU MOLEMMILLE PUOLILLE; ETUPUOLELLE JA TAKAPUOLELLE oli niihin kirjoitettu." (2 Moos. 32:15)

Ja rikottujen tilalle tuli juuri samanlaiset kivitaulut: "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.....Ja Mooses veisti kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja varhain seuraavana aamuna Mooses nousi Siinain vuorelle, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja otti ne kaksi kivitaulua käteensä." (2 Moos 34:1,4)

Mooseksen kivitauluja oli 2 kpl molemmin puolin kirjoitetut ja kiveä. Mitään valoilmiöitä niissä ei ollut, vaan vain rikkoutuvaa kiveä.

Mutta Ellen Whiteä ei päästetty noita kivitauluja näkemään, vaan pahat henget taas näyttivät hänelle aivan muuta:

"“In the Holiest I saw an ark --- In the ark, was the golden pot of manna, Aaron's rod that budded, and the tables of stone which folded together like a book. (e) Jesus opened them, and I saw the ten commandments written on them with the finger of God. (f) On one table was four, and on the other six. The four on the first table shone brighter than the other six. But the fourth (the Sabbath commandment), shone above them all; for the Sabbath was set apart to be kept in honor of God's holy name. (g) The holy Sabbath looked glorious - a halo of glory was all around it. I saw that the Sabbath was not nailed to the cross.” (James White, A Word to the “Little Flock”. 1847 s. 18)

Käänneltynä:
Kaikkin Pyhimmässä minä näin arkin --- Arkissa oli kultainen manna-astia, Aaronin lehteen puhjennut sauva ja kivitaulut, jotka oli taitettu yhteen kuin kirja. Jeesus avasi ne ja minä näin silloin kymmenen käskyä kirjoitettuna niihin Jumalan sormella. Ensimmäisessä taulussa oli neljä ja toisessa kuusi. Neljä ensimmäisessä taulussa LOISTIVAT enemmän kuin toiset kuusi. Mutta NELJÄS (Sapattikäsky) LOISTI yli muiden; sillä SAPATTI OLI ASETETTU ERILLEEN pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi. PYHÄ SAPATTI NÄYTTI LOISTAVALTA – SEN YMPÄRÖI LOISTAVA SÄDEKEHÄ. Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille.

Siispä täysin eri laatat näki Ellen, kirjan muotoon taitetut ja loistavat ja vielä sapattikäsky loisti tärkeimpänä.

Saatana yritti taivaassa nousta Jumalan yläpuolelle ja hänet sen takia sieltä karkoitettiin, mutta tässäkin hän yritti eksyttää (ja onnistuikin ja yhä onnistuu) ihmisiä uskomaan, että ensimmäinen käsky eli Jumalan korkeimpana pitäminen "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani." ei olekaan tärkein, vaan noiden saatanan omien taulujen ja omalla valollaan valaisema sapatti.

Jeesuskin ilmoitti aivan toista: "Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.' Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky." (Matt 22:37-38) eikä puhunut mitään sapatin korottamisesta eikä valaisemisesta eikä uusista taittuvista laintauluista. Saati uudesta tulevasta ellensapatista sinettinä, jolla pääsisi taivaaseen.

23

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popsinut sieniä

      Se voi selittää ne hallusinaatiot.

    • "Rakasta Herraa,

      sinun Jumalaasi,kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."

      Tämä on suurin ja ensimäinen käsky.Ja toinen tämän vertainen

      "ja lähimäistäsi,niinkuin itseäsi."
      Mat.22:37-38.

      Apostoli Johannes sanoi:

      "Rakkaus Jumalaan on se,että pidämme hänen käskynsä",

      se tarkoittaa myöskin sitä käskyä,että"Muista pyhittää lepopäivä"

      • juutalaisten sapattia

        niin mitäpä tuo nyt sitten meikäläiselle oikeastaan kuuluu. Meikäläiselle tuo ei ole kuitenkaan juutalaisen sapatin pyhittämisestä mitään puhunut.


      • Ja voitko näyttää Raamatusta kohdan, jonka mukaan Jumalan käskyihin tullaan 22.10.1844 lähtien lukemaan kaikki käskyt, mitä saatana väärien profeettojen kautta keksii ihmisille taakaksi ja eksytykseksi ilmoittaa ja niitä on sitten noudatettava?


      • kirjoitettu on

        Yhtäkään piirtoa ei voi kymmenen käskyn laista jättää pois, ei edes lain pisintä käskyä, lepopäiväkäskyä!


      • lakikiivailijat Raamatunvas...
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Yhtäkään piirtoa ei voi kymmenen käskyn laista jättää pois, ei edes lain pisintä käskyä, lepopäiväkäskyä!

        Mutta NELJÄS (Sapattikäsky) LOISTI yli muiden; sillä SAPATTI OLI ASETETTU ERILLEEN pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi. PYHÄ SAPATTI NÄYTTI LOISTAVALTA – SEN YMPÄRÖI LOISTAVA SÄDEKEHÄ. Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille.

        Ko. näky ei kestä Raamatulla koettelua!


      • tuliko sinulle
        uskova_1 kirjoitti:

        Ja voitko näyttää Raamatusta kohdan, jonka mukaan Jumalan käskyihin tullaan 22.10.1844 lähtien lukemaan kaikki käskyt, mitä saatana väärien profeettojen kautta keksii ihmisille taakaksi ja eksytykseksi ilmoittaa ja niitä on sitten noudatettava?

        taas ikävä E.G.Whitea kun oikein teit siitä aloitus viestin, en minä tienytkään että sinä noin pidät hänestä että lähes joka päivä aloitat keskustelun hänestä, no tutki vaan hänen kirjoituksia kun noin olet ihastunut hänen kirjoituksiinsa, toivotan vain hyvää luku intoa.


      • tuliko sinulle kirjoitti:

        taas ikävä E.G.Whitea kun oikein teit siitä aloitus viestin, en minä tienytkään että sinä noin pidät hänestä että lähes joka päivä aloitat keskustelun hänestä, no tutki vaan hänen kirjoituksia kun noin olet ihastunut hänen kirjoituksiinsa, toivotan vain hyvää luku intoa.

        Hangoitteletko nyt kirkkosi johtosääntöä vastaan? Sinullahan on jäsenyytesi ehtona Adventtikirkon 17. opinkohta: "Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelustyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat JATKUVANA JA ARVOVALTAISENA TOTUUDEN LÄHTEENÄ ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta opetusta ja ojennusta"

        Vai yritätkö nyt sanoa, että ei-adventisti ei saa puhua sinun pyhästä Ellenistäsi. Horjuuko uskosi Elleniin, jos ei-adventisti puhuu hänestä? Saastuuko Ellen jotenkin mielessäsi, kun babylonialainen eli ei-adventisti puhuu hänestä?


      • tuliko sinulle kirjoitti:

        taas ikävä E.G.Whitea kun oikein teit siitä aloitus viestin, en minä tienytkään että sinä noin pidät hänestä että lähes joka päivä aloitat keskustelun hänestä, no tutki vaan hänen kirjoituksia kun noin olet ihastunut hänen kirjoituksiinsa, toivotan vain hyvää luku intoa.

        Et siis löytänyt Raamatusta kohtaa, joka olisi tukenut väitettäsi ja niinpä siirsit keskustelun nykyajan suomen kansalaiseen eli minuun.


      • mitä puhui
        lakikiivailijat Raamatunvas... kirjoitti:

        Mutta NELJÄS (Sapattikäsky) LOISTI yli muiden; sillä SAPATTI OLI ASETETTU ERILLEEN pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi. PYHÄ SAPATTI NÄYTTI LOISTAVALTA – SEN YMPÄRÖI LOISTAVA SÄDEKEHÄ. Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille.

        Ko. näky ei kestä Raamatulla koettelua!

        White tiesi, että opetti väärin. Sen paljasti tuo maininta: "Sapattia ei oltu naulattu ristille". Hän tunsi sen verran Raamattua, että tiesi Paavalin kirjoittaneen kolossalaisille, että Jeesus oli naulinnut lain ristille. Muuten ei tuota hänen väitettään voi selittää. Hän opetti tietoisesti Raamatun vastaisesti.

        Lainaus Paavalilta:

        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kol. 2:14.


      • Una Fortuna
        lakikiivailijat Raamatunvas... kirjoitti:

        Mutta NELJÄS (Sapattikäsky) LOISTI yli muiden; sillä SAPATTI OLI ASETETTU ERILLEEN pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi. PYHÄ SAPATTI NÄYTTI LOISTAVALTA – SEN YMPÄRÖI LOISTAVA SÄDEKEHÄ. Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille.

        Ko. näky ei kestä Raamatulla koettelua!

        Ollessani pikku poika jo ennen toista maailman sotaa. silloin oli Mummollani tapana viedä minua sunnuntai kouluun. itse asiassa tämä koulun Jälkeen sai ain jotain hyvää suuhun pantavaa. täällä koulussa minä kuulin ensimmäisen kerran maininnan sapatista. Siellähän ne jutteli näin, On tuo ihan kumma asia, kun tuo Raamattu kertoo
        Lauvantain olevan Jumalan sapatin. Kuitenkin
        ovat meidän kirkon miehet aloittaneet Sunnuntain
        pyhityksen. Eikä koko Bibliassa ole mitään mainintaa sunnuntaista. Siinä talon pihassa nämä
        kyselivät miksi me toimitaan vastoin Biblian sanaa. Kansakoulussa sitten selvisi Uskonnon historian tunnilla. Etteihän se sunnuntai ihan oikea Jumalan pyhä olekaan.

        Sitten aikuiseksi tultuani. satuin kuulemaan
        eräällä työmaalla keskustelun tästä sunnuntain
        pyhyydestä. Siellä uskonnollismieliset kertoivat
        Jumalan itsensä antaneen sunnuntain. Tähän eräs väkäleuka vastasi näin, Jos tuo olisi totta
        olisi siitä maininta Bibliassa. Kumma ettei tuo Biblia mainitse kokoasiasta mitään. Tää kaveri
        oli lukenut Bibliaa, Ja hän sanoi, vain näin
        Se on totinen tosi, jotta tää meijän sauna
        lauvantai on sen Biblian Jumalanpyhä. Minäkin
        innostuin ja luin Omasta Bibliastani kaiken
        saatavissa olevan Ja tottahan tuo Lauvantaipyhä oli. Koko Biblia koroitti kovasti tuota lauvantai
        -pyhää. Eikä sunnuntaista ollut mitään mainintaa. Se sunnuntai oli ilmaantunut vain salaperäisesti Ihmisille pyhäksi. Biblia ei koroita sunnuntaita muuna, kuin työpäivänä.

        Eipä ollut kymmeniä käskyjä naulittu ristille.
        Eihän missään kohtaa Bibliaa ole mainintaa Kymmenen käskyn naulaamisesta ristille. Kyllähän ne Juudan seremonioiden lait kyllä lakkasivat
        olemasta enää ohjeena Juudalaisillekin.

        Kyllä tämä kirjailia White on kirjoittanut
        kauniisti Jumalan itsensä antamista käskyistä.
        Etenkin tästä Jumalan itsensä antamasta Lauvantai
        -pyhästä. Huonohan se kivisten taulujen naulaaminenkin olisi ollut. Kyllä tämä näky kestää arvostelun, koska kyseessä on jumalan
        itsensä kirjoittama lakikokoelma. Se minua kyllä
        ihmetyttäisi. Jos tämä kirjailia olisi alkanut
        kertoa kuinka Pyhä onkaan tämä. Jumalan sanan
        ulkopuolisen sunnuntain koroittaminen. Tällöin
        olisi tapahtunut ihme. Jumala itse olisi luovuttanut valtansa Saatanalle? Vai kuis ois?
        Maran ata


      • koska Jeesus
        Una Fortuna kirjoitti:

        Ollessani pikku poika jo ennen toista maailman sotaa. silloin oli Mummollani tapana viedä minua sunnuntai kouluun. itse asiassa tämä koulun Jälkeen sai ain jotain hyvää suuhun pantavaa. täällä koulussa minä kuulin ensimmäisen kerran maininnan sapatista. Siellähän ne jutteli näin, On tuo ihan kumma asia, kun tuo Raamattu kertoo
        Lauvantain olevan Jumalan sapatin. Kuitenkin
        ovat meidän kirkon miehet aloittaneet Sunnuntain
        pyhityksen. Eikä koko Bibliassa ole mitään mainintaa sunnuntaista. Siinä talon pihassa nämä
        kyselivät miksi me toimitaan vastoin Biblian sanaa. Kansakoulussa sitten selvisi Uskonnon historian tunnilla. Etteihän se sunnuntai ihan oikea Jumalan pyhä olekaan.

        Sitten aikuiseksi tultuani. satuin kuulemaan
        eräällä työmaalla keskustelun tästä sunnuntain
        pyhyydestä. Siellä uskonnollismieliset kertoivat
        Jumalan itsensä antaneen sunnuntain. Tähän eräs väkäleuka vastasi näin, Jos tuo olisi totta
        olisi siitä maininta Bibliassa. Kumma ettei tuo Biblia mainitse kokoasiasta mitään. Tää kaveri
        oli lukenut Bibliaa, Ja hän sanoi, vain näin
        Se on totinen tosi, jotta tää meijän sauna
        lauvantai on sen Biblian Jumalanpyhä. Minäkin
        innostuin ja luin Omasta Bibliastani kaiken
        saatavissa olevan Ja tottahan tuo Lauvantaipyhä oli. Koko Biblia koroitti kovasti tuota lauvantai
        -pyhää. Eikä sunnuntaista ollut mitään mainintaa. Se sunnuntai oli ilmaantunut vain salaperäisesti Ihmisille pyhäksi. Biblia ei koroita sunnuntaita muuna, kuin työpäivänä.

        Eipä ollut kymmeniä käskyjä naulittu ristille.
        Eihän missään kohtaa Bibliaa ole mainintaa Kymmenen käskyn naulaamisesta ristille. Kyllähän ne Juudan seremonioiden lait kyllä lakkasivat
        olemasta enää ohjeena Juudalaisillekin.

        Kyllä tämä kirjailia White on kirjoittanut
        kauniisti Jumalan itsensä antamista käskyistä.
        Etenkin tästä Jumalan itsensä antamasta Lauvantai
        -pyhästä. Huonohan se kivisten taulujen naulaaminenkin olisi ollut. Kyllä tämä näky kestää arvostelun, koska kyseessä on jumalan
        itsensä kirjoittama lakikokoelma. Se minua kyllä
        ihmetyttäisi. Jos tämä kirjailia olisi alkanut
        kertoa kuinka Pyhä onkaan tämä. Jumalan sanan
        ulkopuolisen sunnuntain koroittaminen. Tällöin
        olisi tapahtunut ihme. Jumala itse olisi luovuttanut valtansa Saatanalle? Vai kuis ois?
        Maran ata

        antoi lopullisen uhrin,ei eläinuhreja enää tarvittu.

        Eihän tuota tuollaista uhri järjestelmää ole meille koskaan ollutkaan voimassa.

        Mutta Jumalan käskyt sensijaan niinkauan kuin muistan.

        Kun itse kävin v.-54 rippikoulun,ei silloin vielä kukaan puhunut että Jumalan käskyt ovat vain juutalaisia varten,vaan kyllä ne oli tarkoin opeteltava,vaikka en juutalainen ollutkaan,vaan aivan normaali luterilaisen kodin kasvatti.

        Omat lapseni ja lapsenlapseni ovat käyneet samoin rippikoulun ja Jumalan käskyt ovat edelleen kunniassa,kuten olivat meille,meidän vanhemmille ja heidän vanhemmilleen,aina siihen saakka kun suomessakin alettiin opetaa kristinuskoa,ja Lutterin katekismusta.

        Tämän vuoksi olisi mielenkiintoista tietää,että koska on otettu tämä "toinen oppi"vierelle,ja minkä lahkon toimesta ollaan Jumalan käskyjäkin kumoamassa?

        Raamattu puhuu kyllä laittomuuden lisääntymisestä ja laittomuuden opettajista lopun aikana.Siitä varoitti jo Lutterikin,sanoen:

        "Lopun aikana ilmestyy itse saatana kaiken valkeuden voimalla ja sanoo että Jumalan käskyt tulee kirkoistakin poistaa!"


      • Luitko
        koska Jeesus kirjoitti:

        antoi lopullisen uhrin,ei eläinuhreja enää tarvittu.

        Eihän tuota tuollaista uhri järjestelmää ole meille koskaan ollutkaan voimassa.

        Mutta Jumalan käskyt sensijaan niinkauan kuin muistan.

        Kun itse kävin v.-54 rippikoulun,ei silloin vielä kukaan puhunut että Jumalan käskyt ovat vain juutalaisia varten,vaan kyllä ne oli tarkoin opeteltava,vaikka en juutalainen ollutkaan,vaan aivan normaali luterilaisen kodin kasvatti.

        Omat lapseni ja lapsenlapseni ovat käyneet samoin rippikoulun ja Jumalan käskyt ovat edelleen kunniassa,kuten olivat meille,meidän vanhemmille ja heidän vanhemmilleen,aina siihen saakka kun suomessakin alettiin opetaa kristinuskoa,ja Lutterin katekismusta.

        Tämän vuoksi olisi mielenkiintoista tietää,että koska on otettu tämä "toinen oppi"vierelle,ja minkä lahkon toimesta ollaan Jumalan käskyjäkin kumoamassa?

        Raamattu puhuu kyllä laittomuuden lisääntymisestä ja laittomuuden opettajista lopun aikana.Siitä varoitti jo Lutterikin,sanoen:

        "Lopun aikana ilmestyy itse saatana kaiken valkeuden voimalla ja sanoo että Jumalan käskyt tulee kirkoistakin poistaa!"

        hyvin rippikoulu läksysi,vai jäiks jotakin väliin,kun tuollaista väität?MITÄ?


    • kirjoitettu on

      Väärä on uskomuksesi. EGW näki taivaassa ne alkuperäiset kymmenen käskyä, ei ne jotka Jumala kirjoitti Siinailla kivitauluihin kaksikin kertaa. Taivaassa on siis alkupeäräiset laintaulut, jotka ovat olleet siellä ikuisesti ja ovat ikuisesti. Menikö ymmärrykseen?

      JUMALA korosti sapatin siinä näyssä jossa Ellen oli taivaassa. Se oli Jumalan teko. Jumala saa korostaa omasta laistaan sen käskyn jota eniten rikotaan, jos tahtoo. Siinä ei uskvien ykkösellä kään ole nokan koputtamista, vaikka oletkin tunnetusti Jumalan halventaja!

      • esiin

        Sapatti on merkki Ellenin ja niiden välillä jotka häntä palvelevat. Huomaatko, että Ellenkään ei ollut löytänyt sapattikäskyä Uudesta testamentti, joten hän rakensi harhaoppiaan OLETUKSEN varaa.

        EGW: "Kymmenykset tuloistamme ovat ”pyhät herralle”. Uusi Testamentti ei uudelleen määrää kymmenyslakia, kuten ei Sapatinkaan; molempien voimassaolo OLETETAAN." The faith I Live By, page 244


      • Vai alkuperäinen. No, sanopas nyt sitten Ellenin antamalla viisaudellasi, miksei siellä taivaan arkissa ollut mitään laintauluja Ellenin aikaisemmassa näyssä, kun Ellen selässään olevilla siivillä lensi taivaaseen?

        "And as we were gazing at the glories of the place our eyes were attracted upwards to something that had the appearance of silver. I asked Jesus to let me see what was within there. In a moment we were winging our way upward, and entering in; here we saw good old father Abraham, Isaac, Jacob, Noah, Daniel, and many like them. And I saw a vail with a heavy fringe of silver and gold, as a border on the bottom; it was very beautiful. I asked Jesus what was within the vail. He raised it with his own right arm, and bade me take heed. I saw there a glorious ark (ARKKI ON), overlaid with pure gold, and it had a glorious border, resembling Jesus' crowns; and on it were two bright angels--their wings were spread over the ark as they sat on each end, with their faces turned towards each other and looking downward.[ CC EX. 25; 18, 20. HEB. 9; 3-5.] In the ark, beneath where the angels' wings were spread, was a golden pot of Manna (MANNA-ASTIA ON), of a yellowish cast; and I saw a rod, which Jesus said was Aaron's (AARONIN SAUVA ON) ; I saw it bud, blossom and bear fruit.[ DD NUM. 17; 8.] And I saw two long golden rods, on which hung silver wires, and on the wires most glorious grapes; one cluster was more than a man here could carry. And I saw Jesus step up and take of the manna (MANNA ON), almonds (MANTELEITA ON), grapes (VIINIRYPÄLEITÄ ON) and pomegranates (GRANAATTIOMENIA ON), and bear them down to the city, and place them on the supper table. I stepped up to see how much was taken away, and there was just as much left; and we shouted Hallelujah" (A word to the little flock) MUTTA KÄSKYTAULUJA EI OLE!!


      • ymmärräkseen

        "EGW näki taivaassa ne alkuperäiset kymmenen käskyä, ei ne jotka Jumala kirjoitti Siinailla kivitauluihin kaksikin kertaa. Taivaassa on siis alkupeäräiset laintaulut, jotka ovat olleet siellä ikuisesti ja ovat ikuisesti. Menikö ymmärrykseen?"

        Ei todellakaan mennyt ymmärrykseen. Ensinnäkään Raamattu ei kerro Jumalan kirjoittaneen kivitauluihin kahta kertaa. Siellä kerrotaan, että rikottujen tilalle tuli toiset taulut, joihin Mooses kirjoitti, ei Jumala.

        Toisekseen EGW ei nähnyt mitään taivaallisia näkyjä, eikä Taivaassa välttämättä ole mitään laintauluja. Ei Jumalan syvin olemus ole laki, vaan rakkaus.


      • oi kirjotettu
        esiin kirjoitti:

        Sapatti on merkki Ellenin ja niiden välillä jotka häntä palvelevat. Huomaatko, että Ellenkään ei ollut löytänyt sapattikäskyä Uudesta testamentti, joten hän rakensi harhaoppiaan OLETUKSEN varaa.

        EGW: "Kymmenykset tuloistamme ovat ”pyhät herralle”. Uusi Testamentti ei uudelleen määrää kymmenyslakia, kuten ei Sapatinkaan; molempien voimassaolo OLETETAAN." The faith I Live By, page 244

        "uusi teestamentti ei määrää" on outo sanonta. Mutta kun Raamattu määrää niin kymmenykset kuin sapatinkin joka on samassa taulussa muidenkin Jumalan käskyjen kanssa.

        Kymmenysten maksamatta jättäminen on varastamista ja lain rikkomista Juamlan sanojen mukaan:)


      • alex-kasi
        ymmärräkseen kirjoitti:

        "EGW näki taivaassa ne alkuperäiset kymmenen käskyä, ei ne jotka Jumala kirjoitti Siinailla kivitauluihin kaksikin kertaa. Taivaassa on siis alkupeäräiset laintaulut, jotka ovat olleet siellä ikuisesti ja ovat ikuisesti. Menikö ymmärrykseen?"

        Ei todellakaan mennyt ymmärrykseen. Ensinnäkään Raamattu ei kerro Jumalan kirjoittaneen kivitauluihin kahta kertaa. Siellä kerrotaan, että rikottujen tilalle tuli toiset taulut, joihin Mooses kirjoitti, ei Jumala.

        Toisekseen EGW ei nähnyt mitään taivaallisia näkyjä, eikä Taivaassa välttämättä ole mitään laintauluja. Ei Jumalan syvin olemus ole laki, vaan rakkaus.

        Sanot
        ""Ensinnäkään Raamattu ei kerro Jumalan kirjoittaneen kivitauluihin kahta kertaa. Siellä kerrotaan, että rikottujen tilalle tuli toiset taulut, joihin Mooses kirjoitti, ei Jumala."""

        Raamattu sanoo
        2. Moos. 34:
        1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.


      • suru silmä
        alex-kasi kirjoitti:

        Sanot
        ""Ensinnäkään Raamattu ei kerro Jumalan kirjoittaneen kivitauluihin kahta kertaa. Siellä kerrotaan, että rikottujen tilalle tuli toiset taulut, joihin Mooses kirjoitti, ei Jumala."""

        Raamattu sanoo
        2. Moos. 34:
        1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.

        Jumalan omalla sormella kirjoitetut!


      • alex-kasi
        oi kirjotettu kirjoitti:

        "uusi teestamentti ei määrää" on outo sanonta. Mutta kun Raamattu määrää niin kymmenykset kuin sapatinkin joka on samassa taulussa muidenkin Jumalan käskyjen kanssa.

        Kymmenysten maksamatta jättäminen on varastamista ja lain rikkomista Juamlan sanojen mukaan:)

        Omasta puolestani en usko, että kymmenyksillä tai kirkollisveroilla johonkin kirkkoon tai lahkoon olisi jotain tekemistä pelastuksen kanssa, (vaikka en niitä vastaankaan suorastaan ole), vaikka en usko edes että niin sanottujen "kymmenykset" maksaminen olisi jotenkin parempi teko kuin esimerkiksi ihmisten auttaminen.

        Varastamista?
        Kaikki on Jumalan, se totta, mutta se maan riisto ja turmeleminen mistä tänään on maailmassa kysymys on todellista Jumalalta varastamista.
        Se omaisuus minkä ihmiset hankkivat tämän maailmaa tuhoavan systeemin kautta on tuskin Jumalalle mieleen, Hän tuskin haluaa itselleen mitään niiden tekojen hedelmistä. Mutta meidän tulee luonnollisesti levittää evankeliumia ja auttaa lähimmäisiämme ilman kymmenyspakkoakin, mutta se onkin sitten aivan eri asia.

        Toivon ettet ota tätä adventistien haukkumisena, se ei ainakaan ole tarkoitus. Sanoin vain mitä ajattelen kírkoille maksetuista maksuista - kutsui niitä sitten kymmenyksiksi tai kirkollisveroiksi..


      • pidä paikkaansa
        ymmärräkseen kirjoitti:

        "EGW näki taivaassa ne alkuperäiset kymmenen käskyä, ei ne jotka Jumala kirjoitti Siinailla kivitauluihin kaksikin kertaa. Taivaassa on siis alkupeäräiset laintaulut, jotka ovat olleet siellä ikuisesti ja ovat ikuisesti. Menikö ymmärrykseen?"

        Ei todellakaan mennyt ymmärrykseen. Ensinnäkään Raamattu ei kerro Jumalan kirjoittaneen kivitauluihin kahta kertaa. Siellä kerrotaan, että rikottujen tilalle tuli toiset taulut, joihin Mooses kirjoitti, ei Jumala.

        Toisekseen EGW ei nähnyt mitään taivaallisia näkyjä, eikä Taivaassa välttämättä ole mitään laintauluja. Ei Jumalan syvin olemus ole laki, vaan rakkaus.

        Jumalan syvin olemus on pyhyys, josta kumpuaa rakkaus *ja* laki. Taivaalliset olennot laulavat "pyhä pyhä pyhä" (Ilm. 4:8), eivät "rakkaus rakkaus rakkaus"


      • alex-kasi
        suru silmä kirjoitti:

        Jumalan omalla sormella kirjoitetut!

        Raamattu ainakin kertoo :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1437
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1141
    3. 37
      822
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      816
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      775
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      762
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      732
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      689
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      642
    Aihe