Autoetu vai ei; lue tästä

Etuautoilija

Täällä keskustellaan aina silloin tällöin siitä, kannattaako ottaa työsuhdeauto vai ei. Mitään yleistä neuvoahan tähän ei voi antaa, koska kyse on kuitenkin jokaisen kohdalla monen muuttujan summa: autoedun muoto (tuleeko palkan päälle vai sisältyykö kokonaispalkkaan), korvattavien työajojen määrä, omien ajojen määrä, oma henkilökohtainen tilanne (haluaako tai pystyyko ostamaan oman auton) jne.
Kopsasin alla olevan tekstin Autoliiton sivuilta, siellä on myös esimerkkitaulukko jota kannattaa vilkaista.


Autoilun kustannukset 2006

Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus on laskelmien mukaan tänä vuonna 40 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km. Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 34 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.

Uuden keskihintaisen dieselhenkilöauton hankkiminen on taloudellisesti perusteltua vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 30 000 km. Käytettynä hankitulla autolla dieselin ja bensiinin kannattavuusraja saavutetaan vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 25 000 km.

Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 2 800 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 101 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 192 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 42 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 392 € vuodessa.

Verohallinnon vahvistama autoedun arvo tälle vuodelle on kaikissa ikäryhmissä viime vuoden tasoa.

Laskelmat ovat kokonaisuudessaan jäsenten luettavissa maksutta kohdassa Auton kustannukset 2006 – julkaisu.

Autoilun kustannukset esimerkkitaulukot
pdf, 25 kt

11

4477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtään työajoa

      käyttöetuautolla joten kustannukset vuodessa vähän vajaa 11000€ bensat.

      • JeppeX_

        En oikeasti ymmärrä näitä autoedun ottavia ihmisiä, etenkään meillä:
        Meillä auton leasingyhtiön veloittama auton kk-hinta otetaan 85% omasta palkasta (firma maksaa siis 15%) ja siihen auton verotusarvo vielä päälle, niin jo on autoetu varsinainen "etu", takapakkia tulee jos siihen retkuun menee. Työnantaja tietty kiittää kun saa tilinpäätökseen vähennettäviä kuluja lisää ;-/
        Verottajalle pitäisi kertoa, että verotettavan edun osuus on 15%.
        PALJON parempi vaihtoehto on ajaa muutaman vuoden vanhalla, vielä kuitenkin uudehkolla kiesillä ja satunnaisista työajoista kuittaa ihan kivat rahat (auton arvonalenemisella ei enää ole niin väliä ja käytetyssä on ihan sama tuleeko vuodessa 5tkm työajoja mittariin lisää).


      • viestiäsi kokonaan...
        JeppeX_ kirjoitti:

        En oikeasti ymmärrä näitä autoedun ottavia ihmisiä, etenkään meillä:
        Meillä auton leasingyhtiön veloittama auton kk-hinta otetaan 85% omasta palkasta (firma maksaa siis 15%) ja siihen auton verotusarvo vielä päälle, niin jo on autoetu varsinainen "etu", takapakkia tulee jos siihen retkuun menee. Työnantaja tietty kiittää kun saa tilinpäätökseen vähennettäviä kuluja lisää ;-/
        Verottajalle pitäisi kertoa, että verotettavan edun osuus on 15%.
        PALJON parempi vaihtoehto on ajaa muutaman vuoden vanhalla, vielä kuitenkin uudehkolla kiesillä ja satunnaisista työajoista kuittaa ihan kivat rahat (auton arvonalenemisella ei enää ole niin väliä ja käytetyssä on ihan sama tuleeko vuodessa 5tkm työajoja mittariin lisää).

        Mutta jos työantaja vähentää osan leasing-vuokrasta palkasta, niin tuon osanhan saa vähentää autoedun verotusarvosta. 85% vie kai autoedun lähes nollaan useimmilla autoilla.

        Samaa mieltä siitä, ettei systeemissä jossa maksat tuon verran auton vuokrasta juuri ole järkeä.


      • JeppeX_
        viestiäsi kokonaan... kirjoitti:

        Mutta jos työantaja vähentää osan leasing-vuokrasta palkasta, niin tuon osanhan saa vähentää autoedun verotusarvosta. 85% vie kai autoedun lähes nollaan useimmilla autoilla.

        Samaa mieltä siitä, ettei systeemissä jossa maksat tuon verran auton vuokrasta juuri ole järkeä.

        Oikein ymmärsit.
        Leikitäänpä että kk liksa on 3500€
        Autoedun verotusarvo on 420€
        Auton liisarivuokra on 550€

        Ensin 85% liisarivuokrasta, 467€
        Palkasta siis 467€ pois, uusi liksa on 3033€

        Tähän päälle verotusarvo 420€

        Eli 3033 euron BRUTTOliksalla maksan verot 3453 euron kk-tulosta. Ei pahemmin naurata ei. Ei ihme ettei enää tee mieli käyttöetuautoa.

        Eli autoetu on siinä, että Palkka laskee alle alkuperäisen ja verojen osuus bruttopalkasta lisääntyy tosi roimasti. Ihmettelen vaan, mistä ihmeen edusta oikein verotetaan!!!

        Maalaisjärki kyllä sanoo, jotta etu on etu vasta kun palkollinen oikeasti saa lähtötason palkan ylittävän edun ja on siis on oikeasti kuin tuloa. Kun tietäis kuka veroihminen osaisi tähänkin oikeutta saada aikaiseksi, valtion karhun vatsa kun tuntuisi olevan kyltymätön.

        Voi kun joku viisas osaisi oikeasti selittää missä se etu oikein on, 3:n ts-auton kokemuksella ei elämänlaatu parane lainkaan, kireämmälle vaan vetää elintasobudjetin, no ehkä joku saa kiksejä siitä että lahjoittaa valtiolle pirusti rahaa...

        Tähän tyyliin toimii eräs suomen suurimpiin lukeutuvista yrityksistö.

        t. nm tyhmäkö


      • esimerkissä ole...
        JeppeX_ kirjoitti:

        Oikein ymmärsit.
        Leikitäänpä että kk liksa on 3500€
        Autoedun verotusarvo on 420€
        Auton liisarivuokra on 550€

        Ensin 85% liisarivuokrasta, 467€
        Palkasta siis 467€ pois, uusi liksa on 3033€

        Tähän päälle verotusarvo 420€

        Eli 3033 euron BRUTTOliksalla maksan verot 3453 euron kk-tulosta. Ei pahemmin naurata ei. Ei ihme ettei enää tee mieli käyttöetuautoa.

        Eli autoetu on siinä, että Palkka laskee alle alkuperäisen ja verojen osuus bruttopalkasta lisääntyy tosi roimasti. Ihmettelen vaan, mistä ihmeen edusta oikein verotetaan!!!

        Maalaisjärki kyllä sanoo, jotta etu on etu vasta kun palkollinen oikeasti saa lähtötason palkan ylittävän edun ja on siis on oikeasti kuin tuloa. Kun tietäis kuka veroihminen osaisi tähänkin oikeutta saada aikaiseksi, valtion karhun vatsa kun tuntuisi olevan kyltymätön.

        Voi kun joku viisas osaisi oikeasti selittää missä se etu oikein on, 3:n ts-auton kokemuksella ei elämänlaatu parane lainkaan, kireämmälle vaan vetää elintasobudjetin, no ehkä joku saa kiksejä siitä että lahjoittaa valtiolle pirusti rahaa...

        Tähän tyyliin toimii eräs suomen suurimpiin lukeutuvista yrityksistö.

        t. nm tyhmäkö

        Koska 467 euroa maksetaan työantajallesi auton käytöstä ko. summa vähennetään autoedun verotusarvosta.


      • että teillä on käytössä las...
        esimerkissä ole... kirjoitti:

        Koska 467 euroa maksetaan työantajallesi auton käytöstä ko. summa vähennetään autoedun verotusarvosta.

        Että bruttopalkkaa pudotetaan tuolla 85%:lla leasing-vuokrasta, jos ottaa autoedun. Jos näin on niin silloin kyllä autoedun ottaminen on oikeasti idioottimaista.


      • JeppeX_
        että teillä on käytössä las... kirjoitti:

        Että bruttopalkkaa pudotetaan tuolla 85%:lla leasing-vuokrasta, jos ottaa autoedun. Jos näin on niin silloin kyllä autoedun ottaminen on oikeasti idioottimaista.

        Juur näin, verottajahan ei tiedä, että palkkaa on ensin laskettu tavattoman paljon ennenkuin se auto on saatu aikaiseksi.
        Tämä systeemi on ihan syvältä. En kyllä ymmärrä niitä, jotka tästä systeemistä huolimatta ottavat ts-auton!!!
        Mahtaiskohan verottajalta löytyä ymmärrystä jos tuon aiemman sepustuksen kanssa menisi vähän keskustelemaan, mitäs luulette???


      • Toivo Ryynänen
        JeppeX_ kirjoitti:

        Juur näin, verottajahan ei tiedä, että palkkaa on ensin laskettu tavattoman paljon ennenkuin se auto on saatu aikaiseksi.
        Tämä systeemi on ihan syvältä. En kyllä ymmärrä niitä, jotka tästä systeemistä huolimatta ottavat ts-auton!!!
        Mahtaiskohan verottajalta löytyä ymmärrystä jos tuon aiemman sepustuksen kanssa menisi vähän keskustelemaan, mitäs luulette???

        ...joillekin imagokysymys? Firman autolla on mukava käydä helssingistä moikkaamassa maalaisserkkuja?


      • JeppeX_
        Toivo Ryynänen kirjoitti:

        ...joillekin imagokysymys? Firman autolla on mukava käydä helssingistä moikkaamassa maalaisserkkuja?

        Sinnepäin suomea (pääkaupunkiseudulle) en menisi asustamaan, riittää että sinne joutuu toisinaan työasioissa käymään.
        Käsittämättömän kallista ja ruuhkaista seutua...


      • yksi tyhmä lisää
        JeppeX_ kirjoitti:

        Oikein ymmärsit.
        Leikitäänpä että kk liksa on 3500€
        Autoedun verotusarvo on 420€
        Auton liisarivuokra on 550€

        Ensin 85% liisarivuokrasta, 467€
        Palkasta siis 467€ pois, uusi liksa on 3033€

        Tähän päälle verotusarvo 420€

        Eli 3033 euron BRUTTOliksalla maksan verot 3453 euron kk-tulosta. Ei pahemmin naurata ei. Ei ihme ettei enää tee mieli käyttöetuautoa.

        Eli autoetu on siinä, että Palkka laskee alle alkuperäisen ja verojen osuus bruttopalkasta lisääntyy tosi roimasti. Ihmettelen vaan, mistä ihmeen edusta oikein verotetaan!!!

        Maalaisjärki kyllä sanoo, jotta etu on etu vasta kun palkollinen oikeasti saa lähtötason palkan ylittävän edun ja on siis on oikeasti kuin tuloa. Kun tietäis kuka veroihminen osaisi tähänkin oikeutta saada aikaiseksi, valtion karhun vatsa kun tuntuisi olevan kyltymätön.

        Voi kun joku viisas osaisi oikeasti selittää missä se etu oikein on, 3:n ts-auton kokemuksella ei elämänlaatu parane lainkaan, kireämmälle vaan vetää elintasobudjetin, no ehkä joku saa kiksejä siitä että lahjoittaa valtiolle pirusti rahaa...

        Tähän tyyliin toimii eräs suomen suurimpiin lukeutuvista yrityksistö.

        t. nm tyhmäkö

        Minä kun olen aina kuvitellut, että autoedussa se etu on se auto??? Jos ajatellaan yksinkertaisesti, että autokulut olisivat samat oli auto sitten liisattu tai ostettu itse.

        Autoetu:
        Uusi palkka 3033€
        - verot 3453€ * 0,3 = 1036€
        Käteen jää 1997€

        Ilman autoetua:
        Palkka 3500€
        - verot 3500 * 0,3 = 1050€
        Käteen jää 2450
        - autokulut 467€
        Käteen jää 1983€

        Kyllä se verottaja omansa ottaa, sait sitten palkan rahana tai autoetuna.


      • kaadeille
        yksi tyhmä lisää kirjoitti:

        Minä kun olen aina kuvitellut, että autoedussa se etu on se auto??? Jos ajatellaan yksinkertaisesti, että autokulut olisivat samat oli auto sitten liisattu tai ostettu itse.

        Autoetu:
        Uusi palkka 3033€
        - verot 3453€ * 0,3 = 1036€
        Käteen jää 1997€

        Ilman autoetua:
        Palkka 3500€
        - verot 3500 * 0,3 = 1050€
        Käteen jää 2450
        - autokulut 467€
        Käteen jää 1983€

        Kyllä se verottaja omansa ottaa, sait sitten palkan rahana tai autoetuna.

        Sepä se, verottaja ottaa §21 huolimatta. Kun mun mielestä etu osin katoaa kun palkasta luovutaan. Mitä isompi palkka sitä enemmän jäisi käteen, niin että mikä etu? Se on vaan firma-auto eikä autoetuauto, kirjaimellisesti.
        Verottajakaan ei halua huomioida tuota §21 pykälää, jonka hän itse on laatinut.
        Asiasta on tulkintakysely veroviranomaisilla, ensimmäinen vastaus aiheesta tuli jo, eikä siinä sanallakaan mainittu §21 vaikutuksesta. Tilanne lienee heillekin kiusallinen, vaikka kyllähän me tulkintapäätökset tiedetään, karhu ottaa eikä vahingossakaan ikinä anna - aina löytyy joku veruke tai kiertoilmaisu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1443
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1247
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1229
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1130
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe